Dele af bemærkningerne til lov
nr. 218 af 31. marts 2004
Lovforslag nr. 99 fremsat den 26.
november 2003 af justitsministeren (Lene
Espersen)
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven og
retsplejeloven
(Ændring af strafferammer og
bestemmelser om straffastsættelse mv.)
"Til § 81
I bestemmelsen
lovfæstes en række forhold, som i
almindelighed skal indgå som skærpende
omstændigheder ved straffastsættelsen.
§ 81 tilsigter sammen med den foreslåede
bestemmelse i § 82 at supplere
lovudkastets § 80 ved vægtningen af
hensynet til lovovertrædelsens grovhed
og gerningsmandens person.
Opregningen af
skærpende omstændigheder er ikke
udtømmende, og der vil derfor kunne
forekomme andre hensyn, som kan
tillægges skærpende betydning. I
straffelovens særlige del indgår
adskillige bestemmelser, som under
anvendelse af forskellige udtryk
beskriver omstændigheder, hvis
tilstedeværelse i det enkelte tilfælde
bevirker, at en skærpet sidestrafferamme
skal eller kan anvendes. § 81 tilsigter
ikke at ændre herved. De forhold, som
fører til anvendelse af en skærpet
sidestrafferamme, f.eks. at en
forbrydelse er begået med et
vindingsmotiv for øje, kan naturligvis
også fortsat tillægges skærpende
betydning ved straffastsættelsen inden
for den foreskrevne strafferamme, selv
om de ikke er nævnt i § 81.
Opregningen i § 81
er inddelt således, at § 81, nr. 1,
retter sig mod virkningen af, at
gerningsmanden tidligere er straffet for
kriminalitet, som er af betydning for
pådømmelsen af den foreliggende
kriminalitet. § 81, nr. 2-6, angiver
generelle forhold ved gerningen, som i
reglen bevirker, at gerningens
strafværdighed forøges. § 81, nr. 7-9,
retter sig mod den skærpelse af en
gernings strafværdighed, som normalt
følger af, at gerningen er udvirket ved
gerningsmandens misbrug af stilling,
særligt tillidsforhold mv. eller
udnyttelse af tredjemands underlegenhed.
§ 81, nr. 10-11, retter sig mod
omstændigheder, som har tilknytning til
gerningsmandens status af strafafsoner
eller tidligere strafafsoner.
Efter § 81, nr.
1 , skal det i almindelighed indgå
som skærpende omstændighed, at
gerningsmanden tidligere er straffet,
når det er af betydning for sagen. Om
det forhold, at gerningsmanden er
tidligere straffet, skal tillægges
skærpende betydning ved
straffastsættelsen, beror på en konkret
vurdering af beskaffenheden af såvel den
foreliggende som den tidligere
kriminalitet.
§ 81, nr. 1,
opstiller ingen faste tidsmæssige
betingelser for, hvornår tidligere
kriminalitet kan medføre skærpet
strafudmåling inden for den normale
strafferamme. Det er efter den gældende
bestemmelse i § 81 en betingelse for
anvendelse af en skærpende
gentagelsesstrafferamme, at både den
tidligere og den aktuelle kriminalitet
er begået efter det fyldte 18. år, og at
den nye strafbare handling er begået
inden udløbet af 5 år, efter at den
tidligere straf er udstået. Med
lovforslaget foreslås bestemmelsen
ændret, således at 18 års-grænsen
ophæves, og at tidligere straffedomme
fremover tillægges betydning i 10 år ved
anvendelsen af straffebestemmelser om
forhøjet straf i gentagelsestilfælde,
jf. lovforslagets § 1, nr. 2 (§ 84). Det
må forventes, at de foreslåede
skærpelser i § 84 vil kunne få en vis
betydning for den vægt, domstolene i
forbindelse med strafudmåling inden for
normalstrafferammen tillægger en
straffedom, der ligger længere tilbage i
tid, eller som vedrører forhold, som er
begået, før den pågældende fyldte 18 år.
Med § 81, nr.
2, videreføres den nuværende regel i
straffelovens § 80, stk. 2, hvorefter
det i almindelighed skal indgå som
skærpende omstændighed, at gerningen er
udført af flere i forening. Der
tilsigtes ingen ændring i anvendelsen af
§ 23 om straflempelse ved medvirken, når
der er anledning til at anlægge en
sammenlignende vurdering af flere
deltageres roller.
Efter § 81, nr.
3, skal det i almindelighed indgå
som skærpende omstændighed, at gerningen
er særligt planlagt eller led i
omfattende kriminalitet. Det indebærer
sædvanligvis, at der tale om
professionel eller mere systematisk
kriminalitet med flere personer
indblandet, f.eks. organiseret økonomisk
kriminalitet, narkotikakriminalitet,
hælerivirksomhed eller menneskesmugling.
Bestemmelsen vil dog efter
omstændighederne også være anvendelig,
hvor kun en enkelt person er involveret.
Det er ikke nødvendigt, at
gerningsmanden har haft en særlig vigtig
rolle ved planlægningen eller udførelsen
af den omhandlede kriminalitet.
Bestemmelsen vil efter omstændighederne
kunne omfatte personer, der ikke
indtager overordnede funktioner i en
kriminel organisation.
Efter § 81, nr.
4, skal det i almindelighed indgå
som skærpende omstændighed, at
gerningsmanden tilsigtede, at gerningen
skulle have betydeligt alvorligere
følger, end den fik. Ordet »tilsigtede«
indebærer ikke et skærpet forsætskrav.
Som eksempel på tilfælde, hvor
bestemmelsen kunne overvejes anvendt,
kan nævnes ildspåsættelse på fremmed
ejendom, jf. straffelovens § 181,
stk. 1, hvor gerningsmanden har haft
forsæt til, at hele ejendommen brændte
ned, men ildspåsættelsen alene førte
til, at en mindre del af ejendommen
ødelagdes.
§ 81, nr. 5,
fastslår, at det i almindelighed
skal være en skærpende omstændighed, at
gerningsmanden har udvist særlig
hensynsløshed. Med ordet »særlig«
markeres, at bestemmelsen er forbeholdt
omstændigheder, der rækker videre end
den hensynsløshed, som normalt indgår i
forbrydelsen. Som eksempel på tilfælde,
hvor det kunne komme på tale at anvende
bestemmelsen, kan nævnes væbnet røveri,
hvorunder der tillige affyres skarpe
varselsskud. Som et andet eksempel kan
peges på indbrud i privat beboelse,
hvorunder der begås hærværk, som rækker
videre end den ødelæggelse i form af
opbrud af dør og lignende, som normalt
er forbundet med indtrængen i fremmed
hus mv., f.eks. opskæring af møbler og
beskadigelse af tapet, gulv, gardiner
mv.
Efter § 81, nr.
6 , skal det i almindelighed
tillægges strafskærpende betydning, hvis
gerningen har baggrund i andres etniske
oprindelse, tro, seksuelle orientering
eller lignende. Bestemmelsen sigter på
tilfælde, hvor forbrydelsens motiv helt
eller delvis kan tilskrives disse
forhold. Fortolkningen af ordene
»etniske oprindelse, tro, seksuelle
orientering eller lignende« skal ske med
udgangspunkt i straffelovens § 266 b,
der kriminaliserer fremsættelse af
udtalelse mv., ved hvilken en gruppe af
personer trues, forhånes eller
nedværdiges på grund af sin »race,
hudfarve, nationale eller etniske
oprindelse, tro eller seksuelle
orientering«. Bestemmelsen er ikke
begrænset til bestemte forbrydelsestyper
eller tilfælde, hvor gerningsmandens
motiv har været at true, forhåne eller
nedværdige en person eller gruppe af
personer. Bestemmelsen vil efter
omstændighederne også kunne være
anvendelig f.eks. på økonomisk
kriminalitet, der begås med henblik på
at støtte en racistisk organisation, som
gerningsmanden er medlem af.
Efter § 81, nr.
7 , indgår blandt de skærpende
omstændigheder, at gerningen er begået i
udførelsen af offentlig tjeneste eller
hverv eller under misbrug af stilling
eller særligt tillidsforhold i øvrigt.
Bestemmelsens 1. led skal ses i
sammenhæng med straffelovens § 154,
hvorefter den for den pågældende
forbrydelse foreskrevne straf kan
forhøjes med indtil det halve, når nogen
i udførelsen af offentlig tjeneste eller
hverv har gjort sig skyldig i falsk
anklage, forbrydelse vedrørende
bevismidler, legemsangreb,
frihedsberøvelse, underslæb eller
mandatsvig. Denne bestemmelse foreslås
ophævet, jf. lovforslagets § 1, nr. 30.
Formålet med § 81, nr. 7, 1. led, er på
den baggrund at angive, at det ved
strafudmålingen inden for vedkommende
strafferamme i almindelighed skal
tillægges skærpende betydning, at
gerningen er begået i udførelse af
offentlig tjeneste eller hverv. § 81,
nr. 7, 1. led, er i modsætning til § 154
ikke begrænset til bestemte
forbrydelsestyper, men vil efter
omstændighederne også være anvendelig
ved andre former for kriminalitet,
f.eks. tyveri. § 81, nr. 7, 1. led,
forudsættes i lighed med den hidtil
gældende § 154 alene bragt i anvendelse,
når det strafbare forhold har en sådan
tilknytning til udførelsen af tjenesten
eller hvervet, at det kan karakteriseres
som misbrug. Det fremgår også af 2. led
i § 81, nr. 7, der taler om »misbrug« af
stilling eller særligt tillidsforhold i
øvrigt. Denne del af bestemmelsen vil
f.eks. kunne omfatte
berigelseskriminalitet begået under
misbrug af stilling i private
ansættelsesforhold. Bestemmelsen vil
efter omstændighederne også være
anvendelig i andre sammenhænge, hvor
gerningen er udvirket ved
gerningsmandens misbrug af et særligt
tillidsforhold, f.eks. ved vold mod et
barn, der af forældrene er overladt i
gerningsmandens varetægt.
§ 81, nr. 8,
angiver som skærpende omstændighed,
at gerningsmanden har fået en anden til
at medvirke til gerningen ved tvang,
svig eller udnyttelse af dennes unge
alder eller betydelige økonomiske eller
personlige vanskeligheder, manglende
indsigt, letsind eller et bestående
afhængighedsforhold. Modstykket til
denne bestemmelse er den foreslåede
bestemmelse i § 82, nr. 6, hvorefter det
i almindelighed skal indgå som
formildende omstændighed, at gerningen
er begået som følge af tvang, svig eller
udnyttelse af gerningsmandens unge alder
eller betydelige økonomiske eller
personlige vanskeligheder, manglende
indsigt, letsind eller et bestående
afhængighedsforhold.
Med »tvang« sigtes
til tilfælde, hvor gerningsmanden får en
anden til at medvirke til gerningen
under anvendelse f.eks. af trusler om
vold. Bestemmelsen vil typisk omfatte de
former for tvang, som er kriminaliseret
i straffelovens § 260, men bestemmelsen
er ikke begrænset hertil. F.eks. vil
også trusler om skade på gods af et
omfang, der ikke opfylder kravet i § 260
om »betydelig skade«, efter
omstændighederne kunne føre til, at
gerningen er udøvet ved tvang. »Svig«
sigter til det forhold, at
gerningsmanden formår en anden til at
medvirke til gerningen ved mod bedre
vidende at fremsætte urigtige udtalelser
eller fortie sandheden. Den udviste svig
kan både angå faktiske forhold, f.eks.
værdien af effekter, som gerningsmanden
ønsker den anden persons bistand til at
stjæle, og retlige forhold, f.eks. at
gerningen ikke er strafbar.
»Ung alder« sigter
til personer, som ikke var fyldt 18 år,
da gerningen blev udført, jf. den
foreslåede bestemmelse i § 82, nr. 1.
Afgrænsningen af »betydelige økonomiske
eller personlige vanskeligheder,
manglende indsigt, letsind eller et
bestående afhængighedsforhold« beror på
en konkret vurdering. Vejledende for
fortolkningen af disse udtryk er den
praksis, som knytter sig til
straffelovens § 282 om åger. For så vidt
angår udtrykket »afhængighedsforhold«
kan der også hentes vejledning i praksis
om den hidtil gældende straffelovs § 84,
stk. 1, nr. 5. I kravet om »udnyttelse«
af ung alder, betydelige økonomiske
eller personlige vanskeligheder mv.
ligger, at der skal være
årsagssammenhæng mellem tilstanden hos
den anden person og dennes medvirken til
at begå den strafbare handling. Kravet
om udnyttelse skal i øvrigt ses i lyset
af bestemmelsens formål om gennem
strafudmålingen at markere den øgede
strafværdighed, som følger af, at
gerningen er udvirket ved
gerningsmandens misbrug af andres
underlegenhed.
Efter § 81, nr.
9, skal det i almindelighed
tillægges skærpende betydning, når
gerningsmanden har udnyttet forurettedes
værgeløse stilling. Denne bestemmelse
sigter navnlig til kriminalitet, som
begås over for udsatte persongrupper,
f.eks. børn, handicappede og ældre
personer. Som eksempel kan nævnes vold
mod et spædbarn, salg af narkotika til
små børn og tricktyveri, tasketyveri o.
lign. over for ældre eller svagtseende
personer. Bestemmelsen kan også være
anvendelig i andre tilfælde, hvor
omstændighederne bevirker, at
forurettede er »værgeløs«. Som eksempel
kan nævnes tyveri fra en bil, der som
følge af færdselsuheld har måttet
efterlades ulåst.
Efter § 81, nr.
10, er det i almindelighed en
skærpende omstændighed, at gerningen er
begået af en person, der udstår straf
eller anden strafferetlig retsfølge af
frihedsberøvende karakter.
I § 81, nr. 11,
nævnes det forhold, at gerningen er
begået af en tidligere indsat over for
institutionen eller en person med
ansættelse ved institutionen.
§ 81, nr. 10 og
11, skal ses i sammenhæng med forslaget
om ophævelse af § 83, stk. 1 og 2,
hvorefter straffen i dag kan forhøjes
til det dobbelte, hvis en person, der
udstår straf eller anden strafferetlig
retsfølge af frihedsberøvende karakter
begår en forbrydelse omfattet af §§ 119,
121, 141, 142, 180, 181, 237, 244-247,
252, 260, 261, 266 og 291, stk. 2.
Formålet med disse bestemmelser er at
præcisere, at det generelt efter
omstændighederne kan tillægges skærpende
betydning inden for den foreskrevne
strafferamme, når forbrydelsen er begået
af en person, der udstår straf mv.,
eller af en tidligere strafafsoner.
§ 81, nr. 10, kan omfatte tilfælde, hvor
kriminalitet er begået under udgang mv.
fra institutionen (»orlov«), men
bestemmelsen forudsættes i lighed med
§ 83, stk. 1, begrænset til handlinger
rettet mod medindsatte, personer med
tilknytning til institutionen eller mod
institutionen eller dens ejendele, jf.
herved Østre Landsrets dom,
offentliggjort i Ugeskrift for Retsvæsen
1992, side 435. Om anden kriminalitet
begået under afsoning skal tillægges
skærpende betydning, beror på de
almindelige regler om betydningen af, at
gerningsmanden tidligere er straffet
(gentagelse), jf. lovforslagets § 81,
nr. 1.
§ 81, nr. 10 og
11, er i modsætning til den hidtil
gældende § 83, stk. 1 og 2, ikke
begrænset til bestemte forbrydelser, men
kan f.eks. omfatte voldtægt, jf.
straffelovens § 216, der begås af en
indsat. Udtrykket »over for
institutionen« i § 81, nr. 11, kan bl.a.
omfatte tilfælde, hvor en tidligere
indsat har gjort sig skyldig i en
forbrydelse som omhandlet i
straffelovens § 124 i forhold til en i
institutionen indsat person, f.eks. ved
ulovligt at sætte sig i forbindelse med
den pågældende.
Der henvises til
de almindelige bemærkninger pkt. 3.6.
"