Dele af bemærkningerne til lov nr. 218 af 31. marts 2004


Lovforslag nr. 99 fremsat den 26. november 2003 af justitsministeren (Lene Espersen)

Forslag

til

Lov om ændring af straffeloven og retsplejeloven


(Ændring af strafferammer og bestemmelser om straffastsættelse mv.)

 







"Til § 84

 

Som ny § 84 videreføres med visse ændringer den hidtil gældende bestemmelse i § 81.

§ 84, stk. 1, indebærer, at det er en betingelse for anvendelse af bestemmelser om forhøjet straf eller andre retsfølger i gentagelsestilfælde, at gerningsmanden, inden den pågældende på ny forbrød sig, i den danske stat er fundet skyldig i en strafbar handling, som loven tillægger gentagelsesvirkning på den nu begåede handling, eller forsøg på eller medvirken til en sådan.

Efter bestemmelsen er det således ikke længere en betingelse for at kunne anvende bestemmelser om forhøjet straf mv. i gentagelsestilfælde, at den tidligere og den aktuelle kriminalitet er begået efter det fyldte 18. år.

§ 84, stk. 2 , svarer til den gældende § 81, stk. 2. Straffedomme afsagt uden for den danske stat kan således tillægges samme gentagelsesvirkning som de her i landet afsagte domme.

§ 84, stk. 3, indebærer, at gentagelsesvirkningen ophører, når der, førend den strafbare handling er begået, er forløbet 10 år, efter at den tidligere straf er udstået, endeligt eftergivet eller bortfaldet. Dette er en ændring i forhold til den gældende § 81, stk. 3, hvor gentagelsesvirkningen er betinget af, den nye strafbare handling er begået inden udløbet af 5 år efter, at den tidligere straf er udstået mv.

De ændrede betingelser for anvendelse af forhøjede sidestrafferammer i gentagelsestilfælde finder anvendelse i forhold til bestemmelser i straffelovgivningen samt i særlovgivningen, hvor den gældende bestemmelse i § 81 ikke er fraveget.

Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 3.3."
 


Bemærkningernes punkt 3.3



"3.3. Normal- og sidestrafferammer samt gentagelsesvirkning

3.3.1. Gældende ret

Med en forbrydelses normalstrafferamme menes den strafferamme, der fremtræder som lovens udgangspunkt og er tænkt anvendt i alle sædvanlige tilfælde. Er der ikke føjet noget hertil, angiver normalstrafferammen samtidig forbrydelsens eneste strafferamme. Ofte er der imidlertid tilknyttet én eller flere sidestrafferammer, der giver mulighed for at fravige normalstrafferammen enten i skærpende eller mildere retning.

For sidestrafferammer, der skærper strafmaksimum ved gentagelse, gælder bestemmelsen i straffelovens § 81. Efter straffelovens § 81, stk. 1, er det en betingelse for anvendelsen af bestemmelser om forhøjet straf eller andre retsfølger i gentagelsestilfælde, at gerningsmanden tidligere er fundet skyldig i en efter det fyldte 18. år begået strafbar handling, som loven tillægger gentagelsesvirkning på den nu begåede handling, eller i forsøg på eller medvirken til en sådan.

Efter stk. 2 kan retten tillægge straffedomme afsagt uden for den danske stat samme gentagelsesvirkning som de her i landet afsagte domme.

Gentagelsesvirkningen ophører, når der er forløbet 5 år efter, at den tidligere straf er udstået, endeligt eftergivet eller bortfaldet. Er den tidligere straf en bødestraf, regnes den nævnte frist fra datoen for den endelige dom eller bødens vedtagelse, jf. § 81, stk. 3.

Bestemmelsen i § 81 regulerer alene betingelserne for anvendelsen af særlige lovbestemmelser om forhøjet straf i gentagelsestilfælde. Bestemmelsen regulerer derimod ikke virkningen af tidligere begået kriminalitet for den konkrete strafudmåling inden for strafferammen. I retspraksis indgår det på ulovbestemt grundlag som en central udmålingsfaktor ved strafudmålingen, om gerningsmanden er tidligere straffet. Der gælder ingen faste tidsmæssige betingelser for, hvornår tidligere kriminalitet kan medføre en skærpet strafudmåling i disse tilfælde, men i praksis tillægges 5-års grænsen i § 81 betydelig vægt. Der findes dog eksempler på, at også tidligere ligeartet kriminalitet, der er begået mere end 5 år tilbage, er tillagt vægt i forbindelse med strafudmålingen inden for rammen. Således kan bl.a. nævnes Højesterets dom fra 1996, der er trykt i Ugeskrift for Retsvæsen side 1014, om forhøjet straf for uagtsomt manddrab til en taxachauffør, der 9 år tidligere havde begået lignende uagtsomt manddrab.

Straffelovens § 83 indeholder en adgang til strafforhøjelse med indtil det dobbelte i visse tilfælde, hvor en forbrydelse er begået af en person, der udstår straf, eller af en tidligere strafafsoner. § 83, stk. 3, indeholder nærmere regler om følgen af, at den, der er dømt til fængsel på livstid og ikke benådet, i eller uden for fængslet begår en ny forbrydelse.

For en nærmere gennemgang af normal- og sidestrafferammer henvises til betænkningens side 175-196.

3.3.2. Straffelovrådets overvejelser

I betænkningens kapitel 6 behandles spørgsmål med tilknytning til anvendelsen af normal- og sidestrafferammer.

Rådet har set det som en opgave ved revisionen af strafferammesystemet at komme med forslag til en mere præcis og nuanceret angivelse af de kriterier, der kan eller skal betinge anvendelsen af sidestrafferammer i skærpende retning.

Mens kriterierne for strafforhøjelse i overensstemmelse med legalitetsprincippet således bør være udformet så klart og præcist som muligt, er der ikke samme behov for, at kriterierne for strafnedsættelse skal udformes præcist. Der er derfor efter rådets opfattelse ingen afgørende indvendinger imod at anvende mere vage formuleringer ved angivelsen af en adgang til at fravige den foreskrevne strafferamme i mildere retning.

Efter gennemgang af bestemmelserne i straffelovens særlige del er det imidlertid Straffelovrådets konklusion, at de eksisterende lavere sidestrafferammer helt kan ophæves, idet den foreslåede § 82 (lovforslagets § 1, nr. 2) angiver en række kriterier, der i almindelighed skal tale for en lavere straf. Om strafminimum i sidestrafferammen skal overføres uændret til normalstrafferammen må bero på en konkret vurdering af hver forbrydelsesart, jf. pkt. 3.2.2 ovenfor.

Uanset det ovenfor anførte principielle udgangspunkt, kan der efter rådets opfattelse for visse bestemmelsers vedkommende være behov for at bevare en højere sidestrafferamme med mindre præcise kriterier. Med henblik på disse tilfælde foreslår rådet anvendelse af kriteriet »særligt skærpende omstændigheder« i sidestrafferammen for rent sprogligt at markere forskellen til den almindelige vurdering af skærpende omstændigheder ved udmåling inden for normalstrafferammen, jf. den foreslåede § 81 (lovforslagets § 1, nr. 2). I de tilfælde, hvor der i særlovgivningen fortsat måtte være behov for at udskille forhold i lavere sidestrafferammer, foreslår rådet tilsvarende, at man anvender udtrykket »særligt formildende omstændigheder«.

Rådets forslag skal således på de nævnte punkter ses i sammenhæng med forslaget til nye bestemmelser om straffastsættelse inden for den foreskrevne strafferamme, jf. pkt. 3.6 nedenfor.

Der bør efter Straffelovrådets opfattelse i almindelighed udvises tilbageholdenhed med at fremhæve gentagelsestilfælde som en omstændighed, der medfører et forhøjet strafmaksimum. Et flertal af Straffelovrådets medlemmer (6 medlemmer) har dog efter en samlet vurdering fundet det rigtigst i den foreliggende sammenhæng at afstå fra at fremkomme med forslag om ophævelse af de endnu gældende bestemmelser, der forhøjer strafmaksimum ved gentagelse. Bl.a. som følge heraf bør indholdet af den nuværende § 81 i straffeloven efter flertallets opfattelse også opretholdes. Et mindretal (2 medlemmer) finder, at bestemmelser om særlige sidestrafferammer, der kan anvendes i gentagelsestilfælde, generelt bør ophæves.

Straffelovrådet foreslår bestemmelsen i § 83 ophævet, idet det samtidig præciseres i den foreslåede § 81, at det kan tillægges skærpende betydning ved strafudmåling inden for den foreskrevne strafferamme, at forbrydelsen er begået af en person, der udstår straf, eller af en tidligere strafafsoner, jf. pkt. 3.6 nedenfor samt lovforslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne hertil.

Der henvises nærmere til betænkningens side 202-209.

3.3.3. Justitsministeriets overvejelser

Justitsministeriet kan tilslutte sig Straffelovrådets generelle synspunkter om normal- og sidestrafferammer.

Rådets overvejelser indebærer, at gældende sidestrafferammer, hvorefter straffen kan nedsættes »under formildende omstændigheder«, umiddelbart vil kunne ophæves, hvis den lavere strafposition medtages i normalstrafferammen, idet det vil fremgå af den foreslåede generelle bestemmelse i § 82 (lovforslagets § 1, nr. 2), hvad der i almindelighed i forbindelse med strafudmåling skal indgå som formildende omstændigheder.

På den baggrund foreslås det, at kriteriet »formildende omstændigheder« udgår af følgende bestemmelser: § 100, stk. 2, § 109, stk. 2, § 110, stk. 2, § 117, § 119, stk. 1, § 123, § 124, stk. 2, § 136, stk. 1, § 136, stk. 2, § 140 § 141, stk. 1, § 144, § 149, § 168, 2. pkt., § 176, stk. 2, § 188, stk. 1, § 192, stk. 3, § 194, § 232, § 233, § 266 a og § 300.

Der henvises til lovforslaget § 1, nr. 4, 5, 11, 12, 13, 18, 21, 22, 24, 38, 44 og 64, samt bemærkningerne hertil.

Straffelovrådet finder som nævnt ovenfor, at kriterierne for strafforhøjelse som udgangspunkt bør udformes så klart og præcist som muligt. Rådet anbefaler i lyset heraf, at en række skærpende sidestrafferammer ophæves og indarbejdes i normalstrafferammen under hensyn til, at det vil fremgå af den foreslåede generelle bestemmelse i § 81 (lovforslagets § 1, nr. 2), hvad der i almindelighed i forbindelse med strafudmåling skal indgå som skærpende omstændighed.

Det foreslås på den baggrund, at kriteriet »skærpende omstændigheder« udgår i følgende bestemmelser: § 110 e, § 114 d, § 124, stk. 3, § 130, § 137, stk. 1, § 147, § 161, § 165, § 182, § 186, stk. 2, og § 187, stk. 2.

Forslagene indebærer, at sidestrafferammerne ophæves, og at det pågældende strafmaksimum medtages i normalstrafferammerne. Forslagene tilsigter ikke at ændre på udmålingsniveauet.

Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 8, 10, 14, 19, 27, 35 og 43, samt bemærkningerne hertil.

I overensstemmelse med Straffelovrådets anbefaling foreslås det endvidere, at kriteriet »skærpende omstændigheder« i de tilfælde, hvor en strengere sidestrafferamme ikke foreslås ophævet, ændres til »særligt skærpende omstændigheder«. Det drejer sig om følgende bestemmelser: § 113, stk. 1, § 125 a, 1. og 2. pkt., § 184, stk. 1, § 230, 1. og 2. pkt., § 235, stk. 1, 1. og 2. pkt., § 241, § 249, § 266 b, stk. 2, og § 293 a, 2. pkt.

Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 9, samt bemærkningerne hertil.

Ved vurderingen af, hvilke bestemmelser der fortsat bør indeholde en skærpet sidestrafferamme, har Justitsministeriet navnlig lagt vægt på forbrydelsens strafværdighed.

I lyset af rådets generelle anbefaling om så vidt muligt at præcisere kriterierne for, hvornår en skærpet strafferamme kan finde anvendelse, har rådet efter en gennemgang af straffelovens skærpende sidestrafferammer fundet, at kriteriet »særligt skærpende omstændigheder« eller lignende i enkelte sidestrafferammer bør præciseres nærmere, således at det af bestemmelsen fremgår, hvad der navnlig skal forstås ved kriteriet.

Justitsministeriet foreslår i overensstemmelse hermed, at kriteriet »særligt skærpende omstændigheder« i § 152, stk. 2, § 264, stk. 2 og § 288, stk. 2, præciseres, således, at det af bestemmelserne nærmere fremgår, hvad der skal forstås ved udtrykket.

Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 29, 56 og 62, samt bemærkningerne hertil.

Justitsministeriet er opmærksom på, at forslag til ændringer, der medfører, at en normal- og sidestrafferamme erstattes af én strafferamme, kan have betydning i relation til retsplejelovens regler om tvangsindgreb, herunder navnlig muligheden for varetægtsfængsling.

Efter retsplejelovens § 762, stk. 1, kan en sigtet varetægtsfængsles, når der er begrundet mistanke om, at vedkommende har begået en lovovertrædelse, som er undergivet offentlig påtale, såfremt lovovertrædelsen efter loven kan medføre fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover, og én af de i stk. 1, nr. 1–3, nævnte betingelser er opfyldt.

Ved at erstatte en normalstrafferamme og en sidestrafferamme med én normalstrafferamme, kan der således forekomme situationer, hvor betingelserne for varetægtsfængsling i retsplejelovens § 762, stk. 1, vil være opfyldt, selv om overtrædelsen efter den gældende normalstrafferamme eller den gældende lavere sidestrafferamme ikke ville opfylde kravene om 1 år og 6 måneders fængsel.

Ved den foreslåede ophævelse af en række sidestrafferammer, tilsigtes imidlertid ikke nogen ændring i det hidtidige strafbare område eller udmålingspraksis. Ændringerne indebærer således, at der i praksis ikke vil kunne ske varetægtsfængsling i henhold til de pågældende bestemmelser i videre omfang end i dag, jf. retsplejelovens § 762, stk. 3, hvorefter varetægtsfængsling ikke kan anvendes, hvis lovovertrædelsen kan ventes at ville medføre straf af bøde eller fængsel i højst 30 dage, eller hvis frihedsberøvelsen vil stå i misforhold til den herved forvoldte forstyrrelse af sigtedes forhold, sagens betydning og den retsfølge, som kan ventes, hvis sigtede findes skyldig.

Straffelovrådet har som anført ovenfor foreslået, at straffelovens § 81 om lovbestemt gentagelsesvirkning videreføres uændret som ny § 84 . Det er imidlertid Justitsministeriets opfattelse, at reglerne om gentagelsesvirkning bør skærpes, dels med henblik på at medvirke til at bryde en persons kriminelle mønster, dels for at understrege den øgede strafværdighed ved gentagen kriminalitet. Tilsvarende bør også gælde i forhold til unge kriminelle. På den baggrund foreslås en skærpelse af de gældende regler, således at det bliver muligt at anvende bestemmelser om forhøjet straf eller andre retsfølger i gentagelsestilfælde, uanset om gerningsmanden begik den tidligere overtrædelse før eller efter det fyldte 18 år. Det foreslås endvidere, at gentagelsesvirkningen i relation til anvendelsen af højere strafferammer først ophører, når der er forløbet 10 år efter, at den tidligere straf er udstået, endeligt eftergivet eller bortfaldet.

Den foreslåede bestemmelse i § 84 (lovforslagets § 1, nr. 2) regulerer som nævnt den lovbestemte gentagelsesvirkning for anvendelse af bestemmelser om forhøjet straf eller andre retsfølger. Spørgsmålet om fastsættelse af en forhøjet straf i gentagelsestilfælde inden for normalstrafferammen reguleres i den foreslåede § 81, nr. 1. Som det fremgår heraf, skal det forhold, at gerningsmanden tidligere er straffet af betydning for sagen, i almindelighed indgå som en skærpende omstændighed. Bestemmelsen opstiller ingen faste tidsmæssige betingelser for, hvornår tidligere kriminalitet kan medføre skærpet strafudmåling inden for strafferammen, men det må forventes, at de foreslåede skærpelser i § 84 vil kunne få en vis betydning for den vægt, domstolene i forbindelse med strafudmåling inden for normalstrafferammen tillægger en straffedom, der ligger længere tilbage i tid eller som vedrører forhold, som er begået før den pågældende fyldte 18 år.

Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, samt bemærkningerne hertil.

Endelig er Justitsministeriet enig i Straffelovrådets forslag om ophævelse af straffelovens § 83.

De hensyn, der ligger til grund for bestemmelserne i § 83, stk. 1 og 2, (beskyttelsen af personale mv. tilknyttet visse anstalter) vil efter Justitsministeriets opfattelse kunne varetages af de foreslåede nye bestemmelser i § 81, nr. 10 og 11, jf. lovforslagets § 1, nr. 2. I de seneste år er strafferammerne inden for de kriminalitetstyper, som bestemmelserne i § 83 specielt sigter til, f.eks. voldforbrydelserne i §§ 244-246, blevet skærpet, hvilket betyder, at der i dag er tilstrækkelig mulighed for inden for den normale strafferamme at udmåle en skærpet straf, hvis forbrydelsen begås af en person, der udstår straf eller anden strafferetlig retsfølge af frihedsberøvende karakter eller af en tidligere indsat.

Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, samt bemærkningerne hertil. "