Fremsat
den 27. oktober 2005 af
justitsministeren (Lene
Espersen)
Forslag
til
Lov om ændring af
straffeloven
(Skærpede regler om
strafudmåling for
forbrydelser begået med
baggrund i den forurettedes
lovlige
ytringer i den offentlige
debat)
§ 1
I
straffeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 909 af
27. september 2005,
foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 81 indsættes efter
nr. 6 som nyt nummer:
»7) at
gerningen har baggrund i den
forurettedes lovlige
ytringer i den offentlige
debat,«
Nr. 7-11
bliver herefter nr. 8-12.
2. I
§ 125 a ændres »§ 59,
stk. 5« til »§ 59, stk. 7,
nr. 1-5«.
§ 2
Loven træder i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
§ 3
Loven gælder ikke for
Grønland eller Færøerne.
Lovens § 1 kan dog ved
kongelig anordning helt
eller delvist sættes i kraft
for Færøerne med de
afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til
lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. |
Indledning
;............................................................................
...................
|
2 |
2. |
Gældende ret
;............................................................................
..............
|
2 |
3. |
Lovforslagets
baggrund og
udformning
.................................................
|
3 |
4. |
Lovforslagets
økonomiske og
administrative
konsekvenser
...............
|
4 |
5. |
Hørte myndigheder
m.v.
;.........................................................................
|
5 |
1. Indledning
Med
henblik på at styrke det
strafferetlige værn mod
overgreb, der er rettet mod
borgernes brug af retten til
frit at ytre sig offentligt,
foreslås det at ændre
straffeloven således, at det
fremgår udtrykkeligt af
loven, at det ved straffens
fastsættelse i almindelighed
skal anses som en skærpende
omstændighed, hvis gerningen
er begået med baggrund i den
forurettedes lovlige
ytringer i den offentlige
debat.
Der
vil samtidig med lovens
ikrafttræden blive etableret
en indberetningsordning,
således at Rigsadvokaten
følger lovens praktiske
udmøntning i en periode.
Der
foreslås endvidere en
konsekvensændring i
straffeloven som følge af en
ændring, der er foretaget i
udlændingeloven ved lov nr.
324 af 18. maj 2005.
2. Gældende ret
Reglerne om straffens
fastsættelse fremgår af
straffelovens §§ 80-82.
Disse
regler er ændret senest ved
lov nr. 218 af 31. marts
2004 om ændring af
straffeloven og
retsplejeloven (Ændring af
strafferammer og
bestemmelser om
strafnedsættelse m.v.).
Lovændringen, der navnlig
byggede på Straffelovrådets
betænkning nr. 1424/2002 om
straffastsættelse og
strafferammer, indebar bl.a.
en revision af
bestemmelserne om
straffastsættelse
(§§ 80-82), og det kom med
ændringen til at fremgå af
straffelovens §§ 81-82,
hvilke momenter der i
almindelighed skal indgå ved
den konkrete strafudmåling
som henholdsvis skærpende og
formildende omstændigheder.
Der henvises til
Folketingstidende 2003-2004,
tillæg A, s. 3277 ff. Loven
trådte i kraft den 2. april
2004.
Straffelovens § 80 regulerer
strafudmålingen inden for
strafferammen og angiver de
hovedhensyn, som i
almindelighed skal indgå ved
straffastsættelsen.
Efter
straffelovens § 80, stk. 1,
skal der ved straffens
fastsættelse under
hensyntagen til ensartethed
i retsanvendelsen lægges
vægt på lovovertrædelsens
grovhed og på oplysninger om
gerningsmanden.
Efter
straffelovens § 80, stk. 2,
skal der ved vurderingen af
lovovertrædelsens grovhed
tages hensyn til den med
lovovertrædelsen forbundne
skade, fare og krænkelse
samt til, hvad
gerningsmanden indså eller
burde have indset herom. Ved
vurderingen af oplysninger
om gerningsmanden skal der
tages hensyn til dennes
almindelige personlige og
sociale forhold, dennes
forhold før og efter
gerningen samt dennes
bevæggrunde til gerningen.
Straffelovens §§ 81 og 82
supplerer § 80 ved
vægtningen af hensynet til
lovovertrædelsens grovhed og
gerningsmandens person. I
bestemmelserne opregnes
således en række forhold,
som i almindelighed skal
indgå som skærpende,
henholdsvis formildende
omstændigheder ved
strafudmålingen.
Straffelovens § 81 har
følgende ordlyd:
»Det
skal ved straffens
fastsættelse i almindelighed
indgå som skærpende
omstændighed,
1) at
gerningsmanden tidligere er
straffet af betydning for
sagen,
2) at
gerningen er udført af flere
i forening,
3) at
gerningen er særligt
planlagt eller led i
omfattende kriminalitet,
4) at
gerningsmanden tilsigtede,
at gerningen skulle have
betydelig alvorligere
følger, end den fik,
5) at
gerningsmanden har udvist
særlig hensynsløshed,
6) at
gerningen har baggrund i
andres etniske oprindelse,
tro, seksuelle orientering
eller lignende,
7) at
gerningen er begået i
udførelsen af offentlig
tjeneste eller hverv eller
under misbrug af stilling
eller særligt tillidsforhold
i øvrigt,
8) at
gerningsmanden har fået en
anden til at medvirke til
gerningen ved tvang, svig
eller udnyttelse af dennes
unge alder eller betydelige
økonomiske eller personlige
vanskeligheder, manglende
indsigt, letsind eller et
bestående
afhængighedsforhold,
9) at
gerningsmanden har udnyttet
forurettedes værgeløse
stilling,
10) at
gerningen er begået af en
person, der udstår straf
eller anden strafferetlig
retsfølge af
frihedsberøvende karakter,
11) at
gerningen er begået af en
tidligere indsat over for
institutionen eller en
person med ansættelse ved
institutionen.«
Straffelovens § 82 har
følgende ordlyd:
»Det
skal ved straffens
fastsættelse i almindelighed
indgå som formildende
omstændighed,
1) at
gerningsmanden ikke var
fyldt 18 år, da gerningen
blev udført,
2) at
gerningsmanden har høj
alder, når anvendelse af den
sædvanlige straf er
unødvendig eller skadelig,
3) at
gerningen grænser til at
være omfattet af en
straffrihedsgrund,
4) at
gerningsmanden har handlet i
undskyldelig uvidenhed om
eller undskyldelig
misforståelse af retsregler,
der forbyder eller påbyder
handlingens foretagelse,
5) at
gerningen er udført i en
oprørt sindstilstand, der er
fremkaldt af forurettede
eller personer med
tilknytning til denne ved et
uretmæssigt angreb eller en
grov fornærmelse,
6) at
gerningen er begået som
følge af tvang, svig eller
udnyttelse af
gerningsmandens unge alder
eller betydelige økonomiske
eller personlige
vanskeligheder, manglende
indsigt, letsind eller et
bestående
afhængighedsforhold,
7) at
gerningen er begået under
indflydelse af stærk
medfølelse eller
sindsbevægelse, eller der
foreligger andre særlige
oplysninger om
gerningsmandens
sindstilstand eller
omstændighederne ved
gerningen,
8) at
gerningsmanden frivilligt
har afværget eller søgt at
afværge den fare, der er
forvoldt ved den strafbare
handling,
9) at
gerningsmanden frivilligt
har angivet sig selv og
aflagt fuldstændig
tilståelse,
10) at
gerningsmanden har givet
oplysninger, som er
afgørende for opklaringen af
strafbare handlinger begået
af andre,
11) at
gerningsmanden har
genoprettet eller søgt at
genoprette den skade, der er
forvoldt ved den strafbare
handling,
12) at
gerningsmanden på grund af
den strafbare handling
frakendes en af de i § 79
omhandlede rettigheder eller
påføres andre følger, der
kan sidestilles med straf,
13) at
straffesagen mod
gerningsmanden ikke er
afgjort inden for en rimelig
tid, uden at det kan
bebrejdes gerningsmanden,
14) at
der er gået så lang tid,
siden den strafbare handling
blev foretaget, at
anvendelse af den sædvanlige
straf er unødvendig.«
Opregningen i bestemmelserne
i §§ 81 og 82 er ikke
udtømmende, idet domstolene
også vil kunne lægge vægt på
andre forhold, som anses for
at være relevante for
strafudmålingen i den
konkrete sag.
Straffelovens §§ 80-82
finder anvendelse både ved
bødestraf og fængselsstraf,
herunder også ved anvendelse
af betingede domme med eller
uden vilkår om
samfundstjeneste.
Bestemmelserne regulerer
alene den strafudmåling, der
finder sted inden for den
foreskrevne strafferamme.
Bestemmelserne regulerer
således ikke adgangen til at
gå under den foreskrevne
strafferamme og efter
omstændighederne lade
straffen bortfalde eller til
at anvende skærpede
sidestrafferammer.
3. Lovforslagets baggrund og
udformning
Retten
til at give sin mening til
kende offentligt er helt
grundlæggende for et
demokratisk samfund som det
danske. Det er afgørende for
samfundets fortsatte
demokratiske udvikling, at
borgerne har mulighed for at
ytre sig uden at frygte at
blive mødt med trusler og
overgreb på grund af deres
deltagelse i den offentlige
debat.
Der
har imidlertid i de senere
år været flere tilfælde,
hvor personer er blevet
truet eller udsat for
voldelige overgreb på
baggrund af deres deltagelse
i den offentlige debat. I
lyset heraf finder
regeringen det væsentligt at
imødegå en mulig tendens til
øget forekomst af politisk
eller religiøst motiverede
overgreb ved at styrke det
strafferetlige værn mod
sådanne forbrydelser. Efter
regeringens opfattelse bør
dette ske ved udtrykkeligt
at fastsætte i straffeloven,
at det ved strafudmålingen i
almindelighed skal anses som
en skærpende omstændighed,
at gerningen er begået med
baggrund i den forurettedes
lovlige ytringer i den
offentlige debat.
Den
foreslåede bestemmelse er
ikke begrænset til bestemte
forbrydelsestyper, men vil i
praksis formentlig navnlig
få betydning i forbindelse
med vold og trusler. Den nye
bestemmelse foreslås indsat
som et nyt nummer (nr. 7) i
straffelovens § 81.
Den
foreslåede bestemmelse
omfatter tilfælde, hvor en
forbrydelse begås som
reaktion på den forurettedes
ytringer i den offentlige
debat om samfundsspørgsmål
af f.eks. politisk,
religiøs, etisk eller faglig
karakter. Den foreslåede
bestemmelse sigter ikke
alene på ytringer, der
fremsættes i massemedierne
eller på internettet, men
også på andre situationer,
hvor ytringerne fremsættes
over for en videre kreds,
herunder i forbindelse med
foredrag og undervisning.
Bestemmelsen forudsættes
også at omfatte den
meningstilkendegivelse, der
ligger i at deltage i en
demonstration. Udenfor
falder tilfælde, hvor den
forurettedes ytringer er
fremsat i en rent privat
sammenhæng.
Det
foreslås, at bestemmelsen
skal finde anvendelse, hvis
gerningen har baggrund i den
forurettedes »lovlige«
ytringer. Den foreslåede
bestemmelse omfatter således
f.eks. ikke situationer,
hvor gerningen er foretaget
på baggrund af ytringer, der
er i strid med straffelovens
§ 136, stk. 1, om at
opfordre til en forbrydelse,
straffelovens § 266 b om
fremsættelse af udtalelser
m.v., ved hvilke en gruppe
af personer trues, forhånes
eller nedværdiges på grund
af deres race, hudfarve,
nationale eller etniske
oprindelse, tro eller
seksuelle orientering, eller
straffelovens § 267 om
injurier. Spørgsmålet om,
hvorvidt en bestemt ytring
er lovlig, må afgøres
konkret på grundlag af
lovgivningen.
Med
hensyn til den nærmere
afgrænsning af bestemmelsens
anvendelsesområde henvises i
øvrigt til de specielle
bemærkninger nedenfor.
Den
foreslåede bestemmelse
regulerer ligesom
straffelovens § 81 i øvrigt
alene den strafudmåling, som
finder sted inden for den
foreskrevne strafferamme,
mens der ikke tilsigtes
ændringer i adgangen til at
anvende skærpede
sidestrafferammer i de
enkelte straffebestemmelser.
4. Lovforslagets økonomiske
og administrative
konsekvenser
Lovforslaget indebærer, at
nærmere bestemte forhold i
almindelighed skal indgå som
en skærpende omstændighed
ved fastsættelsen af
straffen.
Henset
til, at der ikke ændres på
strafferammerne i
straffeloven og til, at de
foreslåede skærpende
omstændigheder alene må
antages at ville foreligge i
et begrænset antal
straffesager årligt, skønnes
lovforslaget ikke at have
økonomiske konsekvenser for
det offentlige af betydning.
Lovforslaget skønnes ikke at
have administrative
konsekvenser for det
offentlige.
Lovforslaget har ikke
økonomiske eller
administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser og
indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
|
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
|
Negative
konsekvenser/merudgifter
|
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner og
amtskommuner |
Ingen |
Ingen af betydning
|
Administrative
konsekvenser for
stat, kommuner og
amtskommuner |
Ingen |
Ingen |
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet |
Ingen |
Ingen |
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet |
Ingen |
Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser |
Ingen |
Ingen |
Administrative
konsekvenser for
borgerne |
Ingen |
Ingen |
Forholdet til
EU-retten |
Lovforslaget
indeholder ikke
EU-retlige aspekter
|
5. Hørte myndigheder m.v.
Et
udkast til lovforslag har
været sendt i høring hos:
Præsidenten for Østre
Landsret, Præsidenten for
Vestre Landsret, Præsidenten
for Københavns Byret,
Præsidenten for retten i
Århus, Præsidenten for
retten i Odense, Præsidenten
for retten i Ålborg,
Præsidenten for retten i
Roskilde, Den Danske
Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen,
Rigsadvokaten,
Rigspolitichefen,
Politidirektøren i
København, Foreningen af
Politimestre i Danmark,
Politifuldmægtigforeningen,
Politiforbundet i Danmark,
Landsforeningen af
beskikkede advokater,
Advokatrådet, Institut for
Menneskerettigheder og
Retspolitisk Forening.
Bemærkninger til
lovforslagets enkelte
bestemmelser
I bilag 1 til
lovforslaget er de
foreslåede bestemmelser
sammenholdt med de
nugældende regler.
Til § 1
Til nr. 1 (straffelovens
§ 81)
Bestemmelsen fastsætter et
yderligere forhold, som i
almindelighed skal tillægges
vægt som en skærpende
omstændighed ved
straffastsættelsen.
Bestemmelsen finder
anvendelse i forhold til
enhver form for forbrydelse,
som har baggrund i den
forurettedes lovlige
ytringer i den offentlige
debat.
Ved
»ytringer« forstås ethvert
udtryk, der har karakter af
en meningstilkendegivelse.
Det er uden betydning, om
udtryksformen er mundtlig
eller skriftlig eller f.eks.
er et billede eller en film.
Udtrykket »ytringer i den
offentlige debat«
forudsættes at omfatte ikke
alene tilfælde, hvor den
forurettedes ytringer har
været fremsat eller gengivet
i et eller flere massemedier
eller på internettet, men
også andre situationer, hvor
ytringerne har været fremsat
over for en videre kreds,
herunder i forbindelse med
foredrag eller undervisning.
Bestemmelsen forudsættes
også at omfatte den
meningstilkendegivelse, der
ligger i at deltage i en
demonstration. Udenfor
falder tilfælde, hvor den
forurettedes ytringer alene
er fremsat under rent
private former.
Det er
ikke en betingelse for, at
den foreslåede regel finder
anvendelse, at gerningen har
baggrund i én bestemt ytring
fremsat af den forurettede.
Der kan også være tale om,
at den pågældende
forbrydelse har baggrund i
flere forskellige ytringer
fra den forurettede –
eventuelt fremsat i flere
forskellige situationer.
I
praksis vil det som regel
fremgå af sagens
omstændigheder, at den
strafbare gerning har
baggrund i den forurettedes
lovlige ytringer, f.eks. ved
gerningsmandens udtalelser
eller adfærd i øvrigt i
forbindelse med
forbrydelsen.
Den
foreslåede bestemmelse
finder anvendelse uanset den
forurettedes erhverv eller
øvrige baggrund for at ytre
sig i den offentlige debat.
Der
henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger
under pkt. 3.
Til nr. 2 (straffelovens
§ 125 a)
Det
følger af straffelovens
§ 125 a, at den, som for
vindings skyld og under i
øvrigt særligt skærpende
omstændigheder gør sig
skyldig i menneskesmugling
efter udlændingelovens § 59,
stk. 5, straffes med fængsel
indtil 8 år. Som særligt
skærpende omstændigheder
anses navnlig tilfælde, hvor
andres liv udsættes for
fare, eller hvor der er tale
om overtrædelser af mere
systematisk eller
organiseret karakter, jf.
§ 125 a, 2. pkt.
Ved
lov nr. 324 af 18. maj 2005
(Skærpet straf for ulovlig
beskæftigelse, afskaffelse
af madkasseordningen,
styrkelse af
oplysningsgrundlaget i sager
om helbredsbetinget
humanitær opholdstilladelse,
præcisering af
Flygtningenævnets
uafhængighed, fremhævelse af
hensynet til familiens
enhed, udvidelse af
personkredsen, der kan
modtage hjælp efter
repatrieringsloven, m.v.)
blev udlændingeloven bl.a.
ændret således, at den
hidtidige bestemmelse i
§ 59, stk. 5, blev flyttet
til § 59, stk. 7, nr. 1-5.
Der henvises til
Folketingstidende 2004-2005,
2. samling, tillæg A, s.
1304 ff. Loven trådte i
kraft den 1. juli 2005.
Der er
alene tale om en
konsekvensændring i
straffeloven som følge af
den ændring, der er
foretaget i udlændingelovens
§ 59 ved den nævnte lov. Der
tilsigtes ikke ændringer i
bestemmelsens
anvendelsesområde.
Til § 2
Det
foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende
med virkning for
lovovertrædelser, der begås
efter lovens ikrafttræden,
jf. straffelovens § 3,
stk. 1.
Til § 3
Bestemmelsen fastsætter
lovens territoriale
gyldighedsområde.
Bestemmelsen indebærer, at
loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland. Lovens
§ 1 kan dog sættes i kraft
for Færøerne ved kongelig
anordning. Da der gælder en
særlig kriminallov for
Grønland, er der ikke
foreslået en tilsvarende
hjemmel til at sætte loven i
kraft for Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering
|
|
Lovforslaget
|
|
|
|
|
|
§ 1 |
|
|
I
straffeloven,
jf.
lovbekendtgørelse
nr. 909 af 27.
september 2005,
foretages
følgende
ændringer: |
|
|
|
§ 81. Det
skal ved
straffens
fastsættelse i
almindelighed
indgå som
skærpende
omstændighed,
|
|
1. I
§ 81
indsættes efter
nr. 6 som nyt
stykke: |
1) at
gerningsmanden
tidligere er
straffet af
betydning for
sagen, |
|
|
2) at gerningen
er udført af
flere i
forening, |
|
|
3) at gerningen
er særligt
planlagt eller
led i omfattende
kriminalitet,
|
|
|
4) at
gerningsmanden
tilsigtede, at
gerningen skulle
have betydelig
alvorligere
følger, end den
fik, |
|
|
5) at
gerningsmanden
har udvist
særlig
hensynsløshed,
|
|
|
6) at gerningen
har baggrund i
andres etniske
oprindelse, tro,
seksuelle
orientering
eller lignende,
|
|
|
7) at gerningen
er begået i
udførelsen af
offentlig
tjeneste eller
hverv eller
under misbrug af
stilling eller
særligt
tillidsforhold i
øvrigt, |
|
»7) at gerningen
har baggrund i
den forurettedes
lovlige ytringer
i den offentlige
debat,«
Nr. 7-11 bliver
herefter nr.
8-12. |
8) at
gerningsmanden
har fået en
anden til at
medvirke til
gerningen ved
tvang, svig
eller udnyttelse
af dennes unge
alder eller
betydelige
økonomiske eller
personlige
vanskeligheder,
manglende
indsigt, letsind
eller et
bestående
afhængighedsforhold,
|
|
|
9) at
gerningsmanden
har udnyttet
forurettedes
værgeløse
stilling, |
|
|
10) at gerningen
er begået af en
person, der
udstår straf
eller anden
strafferetlig
retsfølge af
frihedsberøvende
karakter, |
|
|
11) at gerningen
er begået af en
tidligere indsat
over for
institutionen
eller en person
med ansættelse
ved
institutionen.
|
|
|
|
|
|
§ 125 a.
Den, som for
vindings skyld
og under i
øvrigt særligt
skærpende
omstændigheder
gør sig skyldig
i
menneskesmugling
efter
udlændingelovens
§ 59, stk. 5,
straffes med
fængsel indtil 8
år. Som særligt
skærpende
omstændigheder
anses navnlig
tilfælde, hvor
andres liv
udsættes for
fare, eller hvor
der er tale om
overtrædelser af
mere systematisk
eller
organiseret
karakter. |
|
2. I
§ 125 a
ændres »§ 59,
stk. 5« til:
»§ 59, stk. 7,
nr. 1-5«. |
|
|
|
|
|
§ 2 |
|
|
Loven træder i
kraft dagen
efter
bekendtgørelsen
i Lovtidende.
|
|
|
|
|
|
§ 3 |
|
|
Loven gælder
ikke for
Grønland eller
Færøerne. Lovens
§ 1 kan dog ved
kongelig
anordning helt
eller delvist
sættes i kraft
for Færøerne med
de afvigelser,
som de særlige
færøske forhold
tilsiger. |