|
Ø.L.K. 1. oktober 2012 i kære 11. afd. nr. S-2844-12
(Katja Høegh, Karsten Bo Knudsen, Morten Kroon (kst.)).
Rigspolitiet, Nationalt Udlændingecenter mod U (adv. Jørn
Haandbæk Jensen, Hillerød, besk.).
Hillerød Rets kendelse 14. september 2012, 9-3970/2012.
Udlændingen har den 10. december 2011 søgt om asyl, i
forbindelse med at politiet standsede ham, da han ulovligt
arbejdede som cykeltaxachauffør. Han blev pålagt at tage til
Sandholm, hvilket han ikke gjorde. Politiet antraf ham på ny
den 2. august 2012, hvor han igen arbejdede ulovligt som
cykeltaxachauffør. Han søgte asyl og blev ført til Sandholm.
Den 2. august 2012 blev han administrativt udvist.
Udlændingen er uidentificeret, og hans rejserute er ukendt.
Han har til politiet, herunder under identitetsafhøring den
11. september 2012, afgivet forskellige forklaringer om sin
identitet og sine rejseforhold.
På denne baggrund finder retten, at udlændingens
tilstedeværelse ved mulig udsendelse til hjemlandet ikke kan
sikres ved mindre indgribende foranstaltninger end
frihedsberøvelse. Betingelserne for frihedsberøvelse af
udlændingen under behandlingen af sagen med henblik på
udsendelse er herefter opfyldt, jf. udlændingelovens § 37,
jf. § 36, stk. 1.
Derfor bestemmes:
Rigspolitiets frihedsberøvelse af udlændingen U er lovlig,
og udlændingen kan fortsat frihedsberøves indtil den 11.
oktober 2012.
Østre Landsrets kendelse.
U har kæret Retten i Hillerøds kendelse af 14. september
2012 (- - -), hvorved frihedsberøvelsen af udlændingen, der
fandt sted den 11. september 2012, i medfør af
udlændingelovens § 37, jf. § 36, stk. 1, blev kendt lovlig
og forlænget med frist til den 11. oktober 2012.
U har kæret kendelsen med påstand om løsladelse. Der er ikke
indgivet kæreskrift.
Rigspolitiet har nedlagt påstand om fortsat
frihedsberøvelse.
Den 18. september 2012 anmodede landsretten Rigspolitiet om
en redegørelse for det retlige grundlag for
frihedsberøvelsen, herunder henset til asylansøgningen, idet
landsretten bemærkede, at frihedsberøvelsen ifølge den
påkærede kendelse er sket i medfør af udlændingelovens § 36,
stk. 1, men at hjemlen efter begrundelsen i kendelsen,
herunder særligt henvisningen til det forudgående forløb,
hvor U undlod at tage ophold i Sandholm, de forskellige
forklaringer, U har afgivet om sin identitet mv., dog
snarere synes at være udlændingelovens § 36, stk. 4.
Rigspolitiet har i den udaterede redegørelse, modtaget i
landsretten den 24. september 2012, blandt andet anført:
»Den 2. august 2012 kl. 00.39 blev udlændingen anholdt ud
for Tivoli af Københavns Politi, mens han arbejdede som
cykeltaxachauffør. Udlændingen var ved sin anholdelse ikke i
besiddelse af nogen form for rejsedokument.
Ved en efterfølgende afhøring samme dag oplyste udlændingen
til Københavns Politi, at han var fløjet fra New Delhi til
Europa, formentlig til Tyskland, og herfra taget videre med
tog til Danmark, hvor han ankom den 31. juli 2012.
Udlændingen oplyste endvidere, at han var født og opvokset i
Rajastan i Indien, og at hans forældre var skilt og stadig
boede i Indien. Udlændingen oplyste yderligere, at han har
haft 10 års skolegang og behersker engelsk i både skrift og
tale. Udlændingen oplyste yderligere for så vidt angår sin
rejse til Danmark, at han havde betalt 2,5 mio. indiske
rupees til en agent, som ligeledes skulle skaffe ham en
arbejdstilladelse.
Udlændingen søgte om asyl i Danmark.
Udlændingen blev i forbindelse med sin anholdelse sigtet for
overtrædelse af udlændingelovens § 59, stk. 1, nr. 2, ved
den 2. august 2012 at have opholdt sig i Danmark uden
fornøden tilladelse. Københavns Politi meddelte samme dato
udlændingen tiltalefrafald i medfør af retsplejelovens §
722, stk. 1, nr. 1.
Udlændingestyrelsen besluttede den 2. august 2012 at udvise
udlændingen af Danmark med indrejseforbud i 2 år i medfør af
udlændingelovens § 25a, stk. 2, og § 32, stk. 4, 2. pkt. Der
blev på baggrund af den indgivne asylansøgning ikke fastsat
en udrejsefrist for udlændingen.
Udlændingen blev efter afhøringen kørt til Center Sandholm,
hvor han den 3. august 2012 fik optaget foto og
fingeraftryk.
Den 13. august 2012 modtog Rigspolitiet en daktyloskopisk
erklæring fra Kriminalteknisk Center, hvoraf det fremgik, at
fingeraftrykkene, optaget den 3. august 2012 i Center
Sandholm under identiteten U, cpr.nr. 200880-AAYM,
nationalitet: Indien, ved en søgning fandtes at være
identisk med fingeraftryk optaget den 10. december 2011 af
Københavns Politi under identiteten V, cpr.nr. 201084-ABBM,
nationalitet: Afghanistan.
Det fremgik endvidere, ved et opslag i politiets systemer
under Københavns Politis journalnummer, at udlændingen den
10. december 2011 blev antruffet af en patrulje fra
Københavns Politi mens han arbejdede som cykeltaxachauffør,
og at han på forespørgsel ikke var i stand til at fremvise
pas eller andet gyldigt rejsedokument. Udlændingen søgte
herefter om asyl og blev vejledt om at rette henvendelse i
Center Sandholm, hvor han imidlertid aldrig meldte sig.
Ved en søgning på udlændingen i Eurodac den 21. august 2012,
fandtes udlændingen ukendt i systemet.
Den 11. september 2012 mødte udlændingen efter tilsigelse
til en identitetsafhøring hos Rigspolitiet, hvor han bl.a.
oplyste, at han aldrig har været i besiddelse af et pas.
Udlændingen oplyste endvidere vedrørende sin rejserute, at
han havde forladt Indien den 28. eller 29. juli 2012 med fly
fra New Delhi til en ukendt europæisk by, hvorfra han havde
rejst med tog i 8-10 timer til Danmark. Udlændingen oplyste,
at han havde rejst på et indisk pas isat udlændingens foto
og lydende på navnet: »X«, og at passet var blevet overgivet
til agenten ved ankomsten til Europa.
Udlændingen oplyste nu, at han var opvokset i Bostad,
hvortil han ankom, da han var cirka 5 år. Udlændingen blev
efterladt af sine forældre som helt lille, og han ved ikke,
om han har søskende. Udlændingen oplyste endvidere, at han
boede hos en familie og passede familiens børn, indtil
familien flyttede og efterlod ham, da han var 10 år.
Udlændingen oplyste, at han ingen skolegang har haft, og at
han har arbejdet som ufaglært inden for rengøring og
husholdning.
Foreholdt det tidligere forklarede vedrørende forældre og
opvækst, forklarede udlændingen, at han havde forklaret
således for at undgå yderligere spørgsmål. Foreholdt, at han
både taler og skriver engelsk, forklarede udlændingen, at
det er korrekt, men at han havde glemt at fortælle dette til
Rigspolitiet.
Udlændingen blev herefter indskærpet betydningen af
udlændingelovens § 40, ligesom han blev foreholdt, at han
tidligere den 10. december 2011 var blevet anholdt af
Københavns Politi, hvor han ligeledes havde søgt asyl, men
efterfølgende var udeblevet fra Center Sandholm. Hertil
oplyste udlændingen, at han var taget til Letland, hvor han
havde opholdt sig i 6-8 måneder, inden han tog tilbage til
Danmark. Udlændingen havde dog ingen dokumentation for sit
ophold i Letland.
Udlændingen blev herefter frihedsberøvet i medfør af
udlændingelovens § 36, stk. 1.
Samme dag sendte Rigspolitiet en skriftlig forespørgsel
vedrørende udlændingen til den Danske Ambassade i New Delhi
i relation til udlændingens eventuelle visumansøgninger i de
øvrige Schengenlande.
Ved Retten i Hillerøds kendelse af 14. september 2012 blev
frihedsberøvelsen af udlændingen kendt lovlig og opretholdt
i medfør af udlændingelovens § 37, jf. § 36, stk. 1, med
frist til den 11. oktober 2012.
Rigspolitiet afventer fortsat svar fra ambassaden.
Bemærkninger til det retlige grundlag for frihedsberøvelsen
Til støtte for påstanden om fortsat frihedsberøvelse skal
Rigspolitiet indledningsvis bemærke, at anvendelsen af
udlændingelovens § 36, stk. 1, sker med henblik på at sikre
muligheden for afvisning, administrativ udvisning,
overførsel eller tilbageførsel eller udsendelse, når
udlændingen ikke har ret til at opholde sig her i landet.
Det er en forudsætning, at de i udlændingelovens § 34 nævnte
foranstaltninger ikke er tilstrækkelige til at sikre
muligheden for udsendelse. Endvidere er det efter fast
praksis en forudsætning for opretholdelse af
frihedsberøvelsen af en udlænding i udsendelsesposition, at
der er reel udsigt til, at en udsendelse kan effektueres
inden for en overskuelig fremtid.
I relation til muligheden for frihedsberøvelse i medfør af
udlændingelovens § 36, stk. 4, i nærværende sag skal
Rigspolitiet bemærke, at rette hjemmel efter Rigspolitiets
opfattelse i givet fald ville være udlændingelovens § 36,
stk. 4, nr. 2 eller 3, hvorefter en udlænding kan
frihedsberøves under asylsagens behandling, såfremt de i §
34 nævnte foranstaltninger ikke er tilstrækkelige til at
sikre en effektiv behandling af asylansøgningen og
udsendelse af landet. Efter § 36, stk. 4, nr. 2, er det en
betingelse, at udlændingen lægger væsentlige hindringer i
vejen for asylsagens oplysning ved ikke at meddele eller ved
at tilsløre oplysninger om sin identitet, nationalitet eller
rejserute eller ved at meddele utvivlsomt urigtige
oplysninger herom, jf. udlændingelovens § 40, stk. 1, 1. og
2. pkt. Efter § 36, stk. 4, nr. 3, er det en forudsætning,
at udlændingen »på anden lignende måde« ikke medvirker til
sagens oplysninger.
Ifølge bemærkningerne til bestemmelsen finder § 36, stk. 4,
nr. 2, anvendelse, såfremt en asylansøger helt nægter at
medvirke til at give de nødvendige oplysninger om identitet,
samt hvis en asylansøger har bortskaffet sit pas eller andre
dokumenter eller har fjernet mærkater fra tøj m.v. og
afgiver utvivlsomt urigtige oplysninger om sin identitet,
nationalitet eller rejserute. Dette vil f.eks. være
tilfældet, hvis den pågældende, efter at der er foretaget en
sprogtest, som påviser, at den pågældende ikke er af den
opgivne nationalitet, fastholder sin oprindelige forklaring.
Tilsvarende vil gøre sig gældende, hvis der på anden måde,
f.eks. fra svar på fingeraftryksforespørgsler i et andet
EU-land, er fremskaffet oplysninger, der afkræfter
asylansøgerens forklaring, og den pågældende herefter
fastholder sin tidligere afgivne forklaring omkring
rejserute.
Endvidere finder § 36, stk. 4, nr. 3, anvendelse, indtil
asylansøgeren har medvirket til sagens oplysning på en sådan
måde, at sagsbehandlingen kan gennemføres effektivt.
Asylansøgeren skal således medvirke til sagens oplysning på
en sådan måde, at udlændingemyndighederne må antages at
kunne gennemføre den resterende del af sagsbehandlingen uden
hindringer, der skyldes ansøgerens forhold.
Rigspolitiet skal herefter bemærke, at det er Rigspolitiets
opfattelse, at det er en betingelse for at anvende § 36,
stk. 4, nr. 2, at udlændingen bevidst afgiver urigtige
oplysninger, og at Rigspolitiet kan modbevise udlændingens
oplysninger.
Rigspolitiet skal i den forbindelse bemærke, at det fremgår
af sagens oplysninger, at udlændingen er afhørt ved brug af
hindi-tolk, og at han taler og skriver engelsk, hvilket er i
overensstemmelse med, at udlændingen har forklaret, at han
er fra Indien. Udlændingens oplysninger omkring en rejserute
fra New Delhi til en europæisk storby og derefter videre med
tog til Danmark kan endvidere ikke modbevises, idet der ved
søgning i Eurodac-databasen ikke har været nogen hits på
udlændingens fingeraftryk. Udlændingens rejserute kan på
denne baggrund ikke nærmere fastlægges.
Rigspolitiet finder således heller ikke på nuværende
tidspunkt fuldt tilstrækkeligt grundlag for at anvende § 36,
stk. 4, nr. 3, som hjemmel til frihedsberøvelsen.
Det er derfor Rigspolitiets opfattelse, at det korrekte
fængslingsgrundlag i denne sag på nuværende tidspunkt findes
i udlændingelovens § 36, stk. 1.
Det er endvidere Rigspolitiets opfattelse, at det er
nødvendigt for at sikre muligheden for en udsendelse af
udlændingen, at han forbliver frihedsberøvet i medfør af
udlændingelovens § 36, stk. 1.
Rigspolitiet skal i den forbindelse henlede opmærksomheden
på, at udlændingen den 10. december 2011 blev anholdt af
Københavns Politi, hvorefter han søgte om asyl og derefter
undlod at tage ophold i Center Sandholm som pålagt, og at
udlændingen efterfølgende i perioden frem til sin anholdelse
den 2. august 2012 formodes at have opholdt sig ulovligt i
landet. Endvidere søgte udlændingen også først asyl efter
sin anholdelse og i forbindelse med en afhøring hos
Københavns Politi den 2. august 2012, da han på ny var
antruffet i Danmark.
Yderligere bemærkes det, at udlændingen ved
Udlændingestyrelsens resolution af 2. august 2012 er udvist
af Danmark med indrejseforbud i 2 år.
Det er Rigspolitiets opfattelse, at en udlænding, der
grundet forudgående ulovligt ophold her i landet er blevet
administrativt udvist med indrejseforbud, ikke skal løslades
alene som følge af, at den pågældende efterfølgende har søgt
asyl. Rigspolitiet lægger herved navnlig vægt på tidspunktet
for udlændingens indgivelse af asylansøgningen, herunder
navnlig at udlændingen to gange har indgivet asyl efter at
være antruffet af politiet og ikke af egen drift ved
henvendelse til de danske myndigheder.
Rigspolitiet afventer på nuværende tidspunkt svar fra
ambassaden om, hvorvidt udlændingen har fået udstedt et
visum til et af de øvrige Schengenlande. Hvis udlændingen
måtte have fået udstedt et sådant visum, vil det som
udgangspunkt være det pågældende land, der er ansvarligt for
behandlingen af udlændingens asylsag.
Sagen afventer således på nuværende tidspunkt, at
Rigspolitiet modtager svar fra ambassaden med henblik på
udlændingemyndighedernes efterfølgende stillingtagen til, om
Danmark er ansvarligt for behandling af udlændingens
asylsag.«
Retsgrundlaget
Ved lov nr. 33 af 18. januar 1995 blev § 36, stk. 1,
nyaffattet. Det er i bemærkningerne til bestemmelsen i det
bagvedliggende lovforslag nr. L 85 af 30. november 1994
blandt andet anført:
»Den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 36, stk. 1,
nævner ikke udtrykkeligt, at der kan ske frihedsberøvelse
med henblik på at sikre muligheden for udsendelse af f.eks.
personer, der har modtaget afslag på en ansøgning om asyl og
er pålagt at udrejse af landet.
Det antages imidlertid efter fast retspraksis, at der kan
ske frihedsberøvelse efter § 36, stk. 1, i sådanne tilfælde.
Forslaget har til formål at præcisere, at der kan ske
frihedsberøvelse for at sikre udsendelse, hvor der ikke er
tale om afvisning eller udvisning, herunder tilfælde, hvor
en asylansøger er meddelt afslag på sin ansøgning om
opholdstilladelse og er pålagt at udrejse af landet.
Forslaget indebærer ingen udvidelse i adgangen til
frihedsberøvelse efter § 36, stk. 1.«
Ved lov nr. 382 af 14. juni 1995 indsattes bestemmelsen i
udlændingelovens § 36, stk. 1, 3. pkt., (nu § 36, stk. 3, 4.
pkt.) om adgang til efter en konkret, individuel vurdering
at frihedsberøve en udlænding, hvis ansøgning om
opholdstilladelse efter § 7 (asyl) forventes eller er
udtaget til behandling efter den i § 53 a, stk. 3, nævnte
procedure (åbenbart grundløs-proceduren). Det er i de
almindelige bemærkninger til det bagvedliggende lovforslag
nr. L 194 af 4. april 1994 under punkt 5.1. blandt andet
anført:
»5.1. Frihedsberøvelse af asylansøgere, der er udtaget til
den særligt fremskyndede åbenbart grundløs-procedure
. . .
Frihedsberøvelse af udlændinge efter § 36, stk. 1, 1. pkt.,
finder sted i en række forskellige situationer, hvoraf
hovedtilfældene gennemgås i det følgende.
Retter en udlænding henvendelse til politiet for at søge
asyl, skal politiet, uanset om ansøgningen indgives ved den
danske grænse eller efter indrejsen til Danmark, forelægge
sagen for Direktoratet for Udlændinge, der efter
udlændingelovens § 48, stk. 2, har kompetencen til at træffe
afgørelse om at tillade udlændingens indrejse eller om at
afvise eller udvise den pågældende.
I et betydeligt antal tilfælde vil politiet ikke i
forbindelse med den første undersøgelse kunne fastlægge
udlændingens identitet eller rejserute, og Direktoratet for
Udlændinge vil derfor ikke umiddelbart kunne træffe
afgørelse om afvisning.
Det er fast antaget i domstolspraksis, at der vil kunne ske
frihedsberøvelse af en asylansøger, der er afvist efter
udlændingelovens § 48, stk. 2, eller som befinder sig i en
aktuel afvisnings- eller udvisningsposition, idet
Direktoratet for Udlændinge ikke har kunnet træffe afgørelse
i sagen. Politiet foretager frihedsberøvelse i et meget
stort antal sager i denne kategori.
Det er endvidere ved lov nr. 33 af 18. januar 1995 i
overensstemmelse med hidtidig fast retspraksis blevet
lovfæstet, at der kan ske frihedsberøvelse med henblik på at
sikre muligheden for udsendelse f.eks. af personer, der har
modtaget afslag på en ansøgning om asyl og er pålagt at
udrejse af landet.
Der kan endvidere efter praksis ske frihedsberøvelse i
tilfælde, hvor en asylansøger er meddelt tilladelse til
indrejse og ophold i landet under asylsagens behandling.
Dette vil typisk være tilfældet, hvor en uidentificeret
asylansøger fortsat undergives frihedsberøvelse for at sikre
den pågældendes tilstedeværelse i forbindelse med politiets
fortsatte bestræbelser på at fastlægge vedkommendes
identitet. Tilsvarende gælder, hvor en asylansøgers
rejserute ikke kan anses for endeligt fastlagt.
Politiet har endvidere siden september 1994 ud fra en
konkret vurdering af sagens samlede oplysninger - herunder
bl.a. . . . - truffet beslutning om frihedsberøvelse i en
række tilfælde, hvor der er tale om, at asylansøgeren kommer
fra et europæisk land og ifølge gældende praksis ikke skal
udfylde asylansøgningsskema, og hvor det må forventes, at
ansøgningen om asyl efterfølgende udtages til hurtig
behandling efter den mellem Direktoratet for Udlændinge,
Dansk Flygtningehjælp og Rigspolitiet aftalte særlige
hasteprocedure for visse åbenbart grundløse asylansøgninger.
. . .
Af to kendelse afsagt af Østre Landsret i januar 1995 kan
det imidlertid udledes, at der som udgangspunkt ikke vil
være mulighed for at frihedsberøve identificerede
asylansøgere, der er indrejst lovligt i landet og søger asyl
i forbindelse med indrejsen eller forholdsvis kort tid
herefter, og som stadig er i besiddelse af rejsedokumenter.
. . .
. . .
Det foreslås på den baggrund, at udlændingelovens § 36, stk.
1, præciseres. Det foreslås således, at der indsættes et nyt
3. pkt. i § 36, stk. 1, hvorefter en udlænding, hvis
ansøgning om opholdstilladelse efter § 7 forventes eller er
udtaget til behandling efter åbenbart grundløs-proceduren
efter udlændingelovens § 53 a, stk. 3, kan frihedsberøves,
såfremt det er påkrævet for at fastholde udlændingens
tilstedeværelse under asylsagsbehandlingen. Bestemmelsen vil
kunne anvendes, medmindre de i § 34 nævnte foranstaltninger
er tilstrækkelige.
Efter § 37 skal udlændinge, der er frihedsberøvet,
fremstilles for retten inden 3 døgn fra frihedsberøvelsens
iværksættelse, medmindre den pågældende forinden løslades. .
. .
Den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 36, stk. 1,
3. pkt., er som nævnt navnlig tænkt anvendt i forbindelse
med sager, der forventes behandlet i den særlige
hasteprocedure for visse åbenbart grundløse asylansøgninger.
Frihedsberøvelser, der iværksættes efter denne bestemmelse,
forudsættes derfor at være kortvarige, og det foreslås på
denne baggrund, at en frihedsberøvelse efter den foreslåede
bestemmelse maksimalt af retten kan udstrækkes i 7 dage
regnet fra politiets iværksættelse af frihedsberøvelsen
efter bestemmelsen.
Trækker sagsbehandlingen ud over denne frist, vil
udlændingen således skulle løslades, medmindre der er
grundlag for at frihedsberøve den pågældende efter andre
bestemmelser . . .«
Det er i bemærkningerne til lovforslagets enkelte
bestemmelser om den foreslåede bestemmelse i
udlændingelovens § 36, stk. 1, 3. pkt., blandt andet anført:
»Det foreslås, at der som noget nyt indsættes en bestemmelse
i udlændingelovens § 36, stk. 1, hvorefter en udlænding,
hvis ansøgning om opholdstilladelse efter § 7 forventes
eller er udtaget til behandling efter åbenbart
grundløs-proceduren efter udlændingelovens § 53 a, stk. 3,
kan frihedsberøves, såfremt det er påkrævet for at fastholde
udlændingens tilstedeværelse under asylsagsbehandlingen,
medmindre de i § 34 nævnte foranstaltninger er
tilstrækkelige.
Efter den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 36 kan
frihedsberøvelse alene finde sted, såfremt de i § 34 nævnte
foranstaltninger ikke er tilstrækkelige til at sikre
muligheden for afvisning, udvisning eller udsendelse.
Indenrigsministeriet finder, at anvendelsesområdet for
udlændingelovens § 36 bør præciseres, således at det
udtrykkeligt kommer til at fremgå, at den omstændighed, at
en asylansøgning forventes udtaget eller er udtaget til
behandling efter åbenbart grundløs-proceduren, efter en
konkret vurdering vil kunne begrunde en frihedsberøvelse af
asylansøgeren under sagsbehandlingen, såfremt en afgørelse
må anses for nært forestående.«
Bestemmelserne i udlændingelovens § 36, stk. 3 og 4, blev
indsat ved lov nr. 458 af 7. juni 2001. Det er i de
almindelige bemærkninger til det bagvedliggende lovforslag
nr. L 191 af 20. marts 2001 blandt andet anført:
»2.1. Frihedsberøvelse af asylansøgere, der er
administrativt udvist efter udlændingelovens § 25 a, stk. 1,
eller udvist ved dom efter udlændingelovens §§ 22-44.
Efter udlændingeloven medfører en afgørelse om udvisning, at
den pågældende udlændings eventuelle visum eller
opholdstilladelse bortfalder, og at udlændingen ikke uden
tilladelse på ny må indrejse og opholde sig her i landet
(indrejseforbud). Udlændingen skal således udrejse af
landet, og politiet drager omsorg for udrejsen, hvis ikke
dette sker frivilligt.
Det bagvedliggende formål med udlændingelovens regler om
udvisning af udlændinge på grund af kriminalitet er at
forhindre at sådanne udlændinge færdes frit her i landet.
I tilfælde, hvor en udlænding, der udvises, har en
asylansøgning under behandling, skal der imidlertid træffes
afgørelse i asylsagen, inden asylansøgeren i tilfælde af
afslag på asylansøgningen kan udsendes af landet, og
udvisningsafgørelsen dermed blive endeligt fuldbyrdet.
Udsendelse af landet kan ikke ske, førend asylsagen er
færdigbehandlet. Ellers ville der være risiko for, at
udlændingemyndighederne i strid med Danmarks internationale
forpligtelser udsendte en asylansøger til et land, hvor den
pågældende ville risikere at blive udsat for forfølgelse.
Det forhold, at en udlænding har indgivet en ansøgning om
asyl, bevirker således, at den pågældende får en bedre
retsstilling end udlændinge, der ikke har indgivet ansøgning
om asyl, idet der ikke som tilfældet er i øvrigt kan ske
udsendelse af en udvist asylansøger umiddelbart efter, at
udvisningsafgørelsen er truffet.
Udlændingeloven indeholder i dag i § 36, stk. 1, 1. pkt.,
hjemmel til, at politiet kan bestemme, at en udlænding skal
frihedsberøves, såfremt de i udlændingelovens § 34 nævnte
mindre indgribende foranstaltninger (deponering af pas,
meldepligt m.v.) ikke er tilstrækkelige til at sikre
muligheden for blandt andet administrativ udvisning efter §
25 a, stk. 1, eller for udsendelse af en udlænding, der
efter reglerne i udlændingelovens kapitel 1 og 3-5 a i
øvrigt ikke har ret til at opholde sig her i landet.
Udlændingelovens § 36, stk. 1, 1. pkt., giver således
mulighed for at frihedsberøve en udlænding, mens det
undersøges, om betingelserne for administrativ udvisning er
til stede, ligesom bestemmelsen giver mulighed for at
frihedsberøve en udlænding i tiden fra afgørelsen om
udvisning er truffet, og indtil udsendelse kan finde sted.
Bestemmelsen i udlændingelovens § 36, stk. 1, 1. pkt.,
indeholder imidlertid efter Indenrigsministeriets opfattelse
ikke tilstrækkelig hjemmel til at frihedsberøve en
asylansøger, der er blevet administrativt udvist, under den
resterende del af asylsagens behandling, og indtil
udsendelse i tilfælde af afslag på asyl kan finde sted.
Med henblik på at sikre det bagvedliggende formål med
udlændingelovens udvisningsregler og dermed en effektiv
fuldbyrdelse af udvisningsafgørelserne foreslås det derfor,
at asylansøgere, der udvises i medfør af udlændingelovens §
25 a, stk. 1, skal kunne frihedsberøves, jf. den i
lovforslagets § 1, nr. 5, foreslåede bestemmelse i § 36,
stk. 3. Herved sikres det, at de pågældende som andre
udviste udlændinge afskæres fra at færdes frit her i landet.
Da bestemmelsen skal sikre, at de pågældende asylansøgere
afskæres fra at færdes frit her i landet, indtil
udvisningsafgørelsen kan fuldbyrdes, vil en vurdering af, om
de i udlændingelovens § 34 nævnte mindre indgribende
foranstaltninger (meldepligt m.v.) kan anvendes som
alternativ til frihedsberøvelse ikke være relevant. Det er
derfor efter forslaget ikke en betingelse for anvendelse af
frihedsberøvelse, at en sådan vurdering foretages.
. . .
Det forudsættes, at adgangen i udlændingelovens § 36, stk.
1, 1. pkt., til at frihedsberøve en udlænding, mens det
undersøges, om betingelserne for udvisning er til stede,
anvendes i videst muligt omfang i forhold til de af
forslaget omfattede asylansøgere.
På samme måde forudsættes det, at udlændingelovens § 36,
stk. 1, 1. pkt., om frihedsberøvelse med henblik på at sikre
udsendelse af landet anvendes efter asylsagens afslutning i
videst muligt omfang i de tilfælde, hvor der meddeles afslag
på asyl.
. . .
2.2. Frihedsberøvelse af asylansøgere med henblik på at
sikre en effektiv behandling af asylansøgningen og
udsendelse af landet.
. . .
Der er ikke i dag hjemmel i udlændingeloven til at
frihedsberøve asylansøgere, der gennem deres adfærd lægger
væsentlige hindringer i vejen for asylsagens oplysning.
Det foreslås, at der indføres mulighed for at frihedsberøve
sådanne asylansøgere, jf. den i lovforslaget § 1, nr. 5,
foreslåede bestemmelse i § 36, stk. 4, med det formål at
sikre en effektiv behandling af asylansøgningen og
udsendelse af landet. En af forslaget omfattet adfærd, der
kan føre til frihedsberøvelse, vil f.eks. foreligge, hvis
asylansøgeren gentagne gange uden rimelig grund udebliver
fra afhøringer ved politiet eller Udlændingestyrelsen,
hvortil den pågældende er indkaldt, eller hvis asylansøgeren
ikke meddeler eller tilslører oplysninger om sin identitet,
nationalitet eller rejserute eller meddeler utvivlsomt
urigtige oplysninger herom.
. . .
Da formålet med frihedsberøvelsen vil være at sikre en
effektiv behandling af asylansøgningen og udsendelse af
landet, vil frihedsberøvelsen som udgangspunkt skulle
opretholdes, indtil asylansøgeren har medvirket til sagens
oplysning på en sådan måde, at sagsbehandlingen kan
gennemføres effektivt om nødvendigt under den resterende del
af asylansøgningens behandling.
. . .
Frihedsberøvelsen vil skulle ophøre, hvis asylansøgeren
under frihedsberøvelsen medvirker til sagens oplysning på en
sådan måde, at sagsbehandlingen kan gennemføres effektivt.«
Det er i bemærkningerne til lovforslagets enkelte
bestemmelser blandt andet anført:
»Til nr. 5.
Det foreslås, at der skabes en tilstrækkelig lovhjemmel til
at frihedsberøve asylansøgere, der er administrativt udvist
efter udlændingelovens § 25 a, stk. 1, således at der som
udgangspunkt vil kunne ske frihedsberøvelse under den
resterende del af asylansøgningens behandling, jf. den
foreslåede bestemmelse i § 36, stk. 3.
Frihedsberøvelsen vil ske med henblik på at sikre en
effektiv fuldbyrdelse af afgørelsen om udvisning. Der vil
skulle ske frihedsberøvelse i alle tilfælde, hvor en
asylansøger er administrativt udvist efter udlændingelovens
§ 25 a, stk. 1. Der skal således ikke i forbindelse med
afgørelsen om frihedsberøvelse foretages en vurdering af
afgørelsen om administrativ udvisning efter udlændingelovens
§ 25 a, stk. 1.
. . .
Det foreslås endvidere, at der skabes adgang til at
frihedsberøve asylansøgere med henblik på at sikre en
effektiv behandling af asylansøgningen og udsendelse af
landet, jf. den foreslåede bestemmelse i § 36, stk. 4.
Det er efter lovforslaget en betingelse for
frihedsberøvelse, at udlændingen gennem sin adfærd lægger
væsentlige hindringer i vejen for asylsagens oplysning.
. . .
Bestemmelserne i udlændingelovens § 37 finder anvendelse på
de foreslåede bestemmelser. . . .«
Landsrettens begrundelse og resultat:
Kærende, U, er den 2. august 2012 af Udlændingestyrelsen
udvist med indrejseforbud i 2 år efter udlændingelovens § 25
a, stk. 2, nr. 1, og § 32, stk. 4, 2. pkt. U har søgt om
asyl i Danmark, da han blev anholdt den 2. august 2012 og
tidligere, da han under en anden identitet blev truffet af
politiet den 10. december 2011.
Rigspolitiet har fastholdt, at frihedsberøvelse skal ske
efter udlændingelovens § 36, stk. 1. Da der ikke af
Rigspolitiet er anført omstændigheder, som kan begrunde, at
frihedsberøvelse skal ske efter bestemmelsens 4. pkt. om
asylansøgere omfattet af åbenbart grundløs-proceduren eller
af bestemmelsens 2. pkt., går landsretten ud fra, at
Rigspolitiet er af den opfattelse, at grundlaget for
frihedsberøvelsen skal søges i udlændingelovens § 36, stk.
1, 1. pkt.
Ved lov nr. 458 af 7. juni 2001 blev der med bestemmelserne
i udlændingelovens § 36, stk. 3 og 4, givet hjemmel til
frihedsberøvelse af asylansøgere, der er administrativt
udvist efter lovens § 25 a, stk. 1, eller som gennem deres
adfærd lægger væsentlige hindringer i vejen for asylsagens
oplysning. Begrundelsen for at indsætte sådanne særlige
bestemmelser var ifølge bemærkningerne til lovforslaget, at
der ikke i udlændingelovens § 36, stk. 1, 1. pkt., var
fornøden hjemmel til at frihedsberøve en asylansøger, der er
blevet administrativt udvist, eller som lægger væsentlige
hindringer i vejen for oplysningen af asylsagen.
Den ved lovændringen indsatte bestemmelse i udlændingelovens
§ 36, stk. 3, angår efter sit indhold og forarbejderne alene
asylansøgere, som er administrativt udvist i medfør af
udlændingelovens § 25 a, stk. 1, som vedrører udlændinge,
der er dømt for overtrædelse af nærmere angivne love og
lovbestemmelser, der har erkendt sådanne overtrædelser, der
er pågrebet under eller i umiddelbar tilknytning til det
strafbare forhold, eller hvor der foreligger særlig
bestyrket mistanke.
Efter indholdet af og forarbejderne til denne bestemmelse
samt indholdet af og forarbejderne til udlændingelovens §
36, stk. 1, 4. pkt., og § 36, stk. 4, finder landsretten, at
der ikke i udlændingelovens § 36, stk. 1, 1. pkt., er
hjemmel til at frihedsberøve U, som senest i forbindelse med
den administrative udvisning efter udlændingelovens § 25 a,
stk. 2, nr. 1, har søgt om asyl, så længe asylsagen
verserer.
Thi bestemmes:
U løslades.
|