ARVID

   

Stamoplysninger
  Titel Dagpengeret, rådighed 
  Adir j.nr. 05-625-0455 
  Dokumenttype Direktoratets vejledende udtalelse
  Dato(DD-MM-ÅÅ) 15-12-2005 
  Klassifikation Principiel

Resumé
  ”Afsoning ved husarrest” på bopælen ved brug af fodlænke hindrer ikke den dømte i at kunne stå til rådighed for arbejdsmarkedet, hvis den dømte bliver ledig under afsoningen. Kriminalforsorgen godkender som udgangspunkt en anmodning om at få ændret en skemalagt aktivitet, hvis den kan forbedre den dømtes tilknytning til arbejdsmarkedet.

Den dømte vil derfor til enhver tid kunne få ret og mulighed for at møde til samtaler på AF, i a-kassen og hos potentielle arbejdsgivere med dags varsel. Tilsvarende kan den dømte som hovedregel få mulighed for at gå i arbejde med dags varsel.

Retskilder
  Bekendtgørelse nr. 516 af 17. juni 2003 om rådighed, § 7.

Justitsministeriets vejledning nr. 54 af 28. juni 2005 om fuldbyrdelse af straf på bopælen under intensiv overvågning og kontrol. (Vejledning om strafudståelse på bopælen). Pkt. 4. 

Søgeord
  Frihedsberøvelse
 

Dokument
 

Direktoratet har den 3. november 2005 fået en e-mail, hvor a-kassen beder direktoratet udtale sig vejledende om, hvorvidt ledige kan stå til rådighed for arbejdsmarkedet under afsoning med elektronisk fodlænke på bopælen.

 

 

Vejledende udtalelse

 

Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget (L 12/2004-2005 – Forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf mv. – fuldbyrdelse af straf på bopælen under intensiv overvågning og kontrol), at tilladelse til den alternative straffuldbyrdelsesmåde kun gives til personer, der idømmes ubetinget fængselsstraf i indtil 3 måneder for overtrædelse af færdselsloven (typisk spirituskørsel og kørsel i frakendelsestiden).

 

En af betingelserne for at give tilladelse til strafudståelse på bopælen er, at den dømte har beskæftigelse i form af arbejde, uddannelse eller lignende, og at denne beskæftigelse udgør mellem 20 til 37 timer ugentligt.

 

Kriminalforsorgen vil i samarbejde med den dømte udarbejde et aktivitetsskema for den dømte. Det vil af skemaet fremgå indenfor hvilke tidsrum den dømte har pligt til at opholde sig på bopælen, arbejdspladsen/uddannelsesinstitutionen, deltagelse i programvirksomhed (kan være holdningsbearbejdelse til kriminalitet og alkohol), behandling og kontrolbesøg hos tilsynsmyndigheden. I aktivitetsskemaet vil det også fremgå, hvornår der er afsat tid til fx indkøb, tøjvask mv. (2-4 timer ugentligt).

 

Det er desuden et vilkår, at den dømte undergiver sig tilsyn og kontrol. Udover elektronisk overvågning vil der bl.a. være uanmeldte kontrolbesøg på bopælen og kontrolopkald pr. telefon (1-3 gange ugentligt).

 

Det afhænger af et konkret skøn, om en vilkårsovertrædelse medfører tilbagekaldelse, men det forudsættes, at tolerancen overfor overtrædelser skal være meget lav.

 

Udgang fra hjemmet udover det aftalte i aktivitetsskemaet kræver særlig tilladelse fra Kriminalforsorgen. Dette rejser spørgsmålet om, hvorvidt dømte, der bliver ledige, kan stå til rådighed for arbejdsmarkedet med dags varsel.

 

Den 4. november 2005 har Kriminalforsorgen på direktoratets foranledning oplyst, at der er telefonisk døgnbemanding til den dømtes henvendelser. Hvis den dømte bliver ledig, og den dømte med dags varsel bliver bedt om at deltage fx i kontaktsamtale på AF, er det således muligt for den ledige at rette henvendelse til Kriminalforsorgen uanset tidspunktet på døgnet for at anmode om tilladelse til at gå fra bopælen.

 

Kriminalforsorgen udtalte, at det beror på en konkret vurdering, hvorvidt tilladelsen ville blive givet. Kriminalforsorgen pegede imidlertid på, at ét af formålene med ”afsoning ved husarrest” netop er at bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet.

 

Kriminalforsorgen udtalte på dette grundlag, at det var vanskeligt at forestille sig, at der ville blive givet afslag på at deltage i de forpligtelser, den ledige forsikrede kan blive omfattet af for at bevare dagpengeretten.

 

Kriminalforsorgen udtalte endvidere, at den ledige vil få bistand til at rette henvendelse til fx jobcentre med henblik på snarest muligt at opnå beskæftigelse igen. Typisk vil der blive givet en kortere frist til at finde anden beskæftigelse.

 

Kriminalforsorgen henviste i øvrigt til vejledning nr. 54 af 28. juni 2005 pkt. 4, hvoraf fremgår:

 

”Det er af afgørende betydning, at fuldbyrdelse af straf på bopælen ikke er til hinder for, at den dømte står til rådighed for arbejdsmarkedet. En anmodning om ændring af den skemalagte aktivitet, som skønnes at forbedre den dømtes tilknytning til arbejdsmarkedet i retning af egentlig selvforsørgelse, skal således som udgangspunkt imødekommes…”

 

Da forsikrede ledige skal stå til rådighed med dags varsel, blev Kriminalforsorgen bedt om at præcisere, om den indsatte til enhver tid vil have ret til og mulighed for at møde til samtaler på AF, i a-kassen og hos potentielle arbejdsgivere med dags varsel, og om den indsatte tilsvarende vil kunne gå i arbejde med dags varsel.

 

Den 12. december 2005 har Kriminalforsorgen udtalt, at det vil være normal praksis at tillade fravigelse fra aktivitetsskemaet, hvis afvigelsen vedrører beskæftigelsesfremmende tiltag som fx besøg på AF eller hos en potentiel arbejdsgiver. Den indsatte har både ret til og mulighed herfor, selv med dags varsel.

 

På denne baggrund udtaler direktoratet vejledende, at en indsat med ”fodlænke”, der bliver ledig under afsoningen, kan stå til rådighed for arbejdsmarkedet og således bevare dagpengeretten, for så vidt de øvrige generelle rådighedsbetingelser er opfyldt.