"... 3. Begrænsning i indsattes adgang til
aktindsigt mv.
Lovforslaget om begrænsning i
indsattes adgang til aktindsigt mv. bygger på en udtalelse,
som Straffelovrådet har afgivet i 1996 om aktindsigt i sager
om straffuldbyrdelse. Udtalelsen er optrykt som bilag 3 til
Straffelovrådets betænkning nr. 1355/1998 om en lov om
fuldbyrdelse af straf mv.
Spørgsmålet om begrænsning i adgangen
til aktindsigt i sager om straffuldbyrdelse har tidligere
været behandlet i Folketinget. I de seneste
folketingssamlinger har spørgsmålet således været drøftet i
1998 i forbindelse med beslutningsforslag nr. B 11 (jf.
Folketingstidende, 1998-99, tillæg A, s. 1340, 1345 og
Folketingets forhandling, s. 813). Spørgsmålet har tillige
været drøftet i 2000 i forbindelse med behandlingen af
beslutningsforslag nr. B 14, der i 2001 blev genfremsat som
beslutningsforslag nr. B 2 (jf. Folketingstidende 2000-01,
tillæg A, s. 1321 og 1323 samt Folketingets forhandlinger,
s. 2220 og Folketingstidende 2001-02, 1. samling, tillæg A,
s. 662 og 664 samt Folketingets forhandlinger, s. 288).
Endvidere blev spørgsmålet drøftet i forbindelse med
Folketingets behandling af det lovforslag, der lå til grund
for straffuldbyrdelsesloven og følgeloven til
straffuldbyrdelsesloven, jf. lov nr. 432 af 31. maj 2000 om
fuldbyrdelse af straf mv. og lov nr. 433 af 31. maj 2000 om
ændring af forskellige lovbestemmelser i forbindelse med
gennemførelsen af en lov om fuldbyrdelse af straf mv. Der
henvises til Folketingstidende 1999-2000, tillæg B, s. 1393
og Folketingets forhandlinger, s. 8747.
3.1. Gældende ret
3.1.1. Efter forvaltningslovens
§ 9, stk. 1, kan den, der er part i en sag, hvori der er
eller vil blive truffet afgørelse af en
forvaltningsmyndighed, forlange at blive gjort bekendt med
sagens dokumenter. I forvaltningens afgørelsessager om
straffuldbyrdelse og varetægtsfængsling har den indsatte
eller varetægtsarrestanten, som sagen vedrører, således som
udgangspunkt krav på aktindsigt efter de gældende regler.
Det bemærkes herved, at sager om
straffuldbyrdelse ikke er omfattet af bestemmelsen i
forvaltningslovens § 9, stk. 3, der undtager sager om
strafferetlig forfølgning fra lovens kapitel 4 om partens
aktindsigt. Det skyldes, at sager om straffuldbyrdelse ikke
har karakter af strafferetlig forfølgning. Sager om
varetægtsfængsling kan heller ikke anses for sager om
strafferetlig forfølgning og dermed omfattet af den gældende
undtagelsesbestemmelse i § 9, stk. 3, i det omfang de
pågældende oplysninger ikke indgår som en del af selve den
bagvedliggende straffesag mod vedkommende.
Spørgsmålet om begrænsning i adgangen
til aktindsigt i sager om straffuldbyrdelse mv. skal derfor
som udgangspunkt vurderes efter forvaltningslovens §§ 12-15,
hvorefter visse dokumenter og oplysninger kan undtages fra
retten til aktindsigt.
Adgangen til at undtage oplysninger af
hensyn til straffuldbyrdelse mv. er hjemlet i § 15, stk. 1,
nr. 3, hvorefter retten til aktindsigt kan begrænses, i det
omfang partens interesse i at benytte kendskab til sagens
dokumenter til varetagelse af sit tarv findes at burde vige
for afgørende hensyn til den pågældende selv eller andre
private eller offentlige interesser, herunder forebyggelse,
opklaring og forfølgning af lovovertrædelser,
straffuldbyrdelse og lignende samt beskyttelse af sigtede,
vidner eller andre i sager om strafferetlig eller
disciplinær forfølgning. Anvendelsen af denne
undtagelsesbestemmelse beror på en konkret afvejning i hvert
enkelt tilfælde af partens interesse i at få kendskab til
sagens dokumenter over for de modstående hensyn, der taler
for at begrænse retten til aktindsigt. Der er således ikke
hjemmel til administrativt at fastsætte generelle
undtagelser fra partens ret til aktindsigt.
Gør de hensyn, der efter
forvaltningslovens § 15, stk. 1, taler for at begrænse
retten til aktindsigt, sig kun gældende for en del af et
dokument, skal parten gøres bekendt med dokumentets øvrige
indhold, jf. forvaltningslovens § 15, stk. 2.
Spørgsmålet om meddelelse af
aktindsigt til andre end parterne i en afgørelsessag er
reguleret i offentlighedsloven. Efter § 2, stk. 2, 1. pkt.,
omfatter loven ikke sager inden for strafferetsplejen. Det
indebærer bl.a., at loven ikke omfatter konkrete sager om
straffuldbyrdelse og varetægtsfængsling. Sager om indsattes
forplejning, beskæftigelsesforhold, undervisning,
fritidsaktiviteter og lignende anses dog for at være
undergivet aktindsigt efter offentlighedslovens almindelige
regler.
3.1.2. Efter forvaltningslovens
§ 22 skal en afgørelse, når den meddeles skriftligt, være
ledsaget af en begrundelse, medmindre afgørelsen fuldt ud
giver den pågældende part medhold.
Begrundelsen skal efter
forvaltningslovens § 24, stk. 1, indeholde en henvisning til
de retsregler, i henhold til hvilke afgørelsen er truffet. I
det omfang afgørelsen efter disse regler beror på et
administrativt skøn, skal begrundelsen tillige angive de
hovedhensyn, der har været bestemmende for skønsudøvelsen.
Begrundelsen skal endvidere om fornødent indeholde en kort
redegørelse for de oplysninger vedrørende sagens faktiske
omstændigheder, som er tillagt væsentlig betydning for
afgørelsen, jf. forvaltningslovens § 24, stk. 2.
Efter forvaltningslovens § 24, stk. 3,
kan begrundelsens indhold begrænses, i det omfang partens
interesse i at kunne benytte kendskab til denne til
varetagelse af sit tarv findes at burde vige for afgørende
hensyn til den pågældende selv eller til andre private eller
offentlige interesser, jf. § 15. Anvendelsen af denne
undtagelsesbestemmelse beror således - ligesom en eventuel
begrænsning af partens aktindsigt i medfør af
forvaltningslovens § 15 - på en konkret afvejning af partens
interesse i at få kendskab til sagens dokumenter over for de
modstående hensyn, der taler for at begrænse indholdet af
begrundelsen.
3.2. Straffelovrådets udtalelse fra
1996 om aktindsigt i sager om straffuldbyrdelse
3.2.1. Straffelovrådet har i en
udtalelse afgivet i december 1996 behandlet spørgsmålet om
aktindsigt i sager om straffuldbyrdelse.
Rådets flertal (6 medlemmer) pegede i
udtalelsen indledningsvis på, at udelukkelse af adgangen til
aktindsigt principielt kan give anledning til
betænkeligheder. At afskære den indsatte fra at få
aktindsigt i en sag, der angår den pågældendes afsoning, kan
således være betænkeligt, fordi den indsatte ikke får
lejlighed til at imødegå de faktiske oplysninger, der indgår
i grundlaget for en beslutning f.eks. om at overføre
vedkommende til et lukket fængsel. Dette forhold har bl.a.
betydning, når kriminalforsorgens afgørelse støttes på
oplysninger fra medindsatte, som efter omstændighederne ud
fra et hævnmotiv eller lignende kan have interesse i at give
urigtige oplysninger om den pågældende til
fængselspersonalet.
De nævnte hensyn må imidlertid efter
flertallets opfattelse afvejes over for andre hensyn,
herunder hensynet til at kriminalforsorgen kan varetage sine
opgaver. Flertallet finder således, at det må tillægges
betydelig vægt ved overvejelserne om at begrænse retten til
aktindsigt, at kriminalforsorgen skal have mulighed for at
opretholde orden og sikkerhed i fængslerne - herunder ved at
de indsatte ikke udsættes for overgreb fra andre indsatte,
der i kraft af deres person eller tilhørsforhold til
bestemte grupper, f.eks. rockergrupper og lignende, indtager
en særlig magtposition i fængslet.
Straffelovrådets flertal anfører i den
forbindelse, at erfaringen har vist, at kriminalforsorgen
ikke gennem de gældende regler opnår eller kan opnå de
oplysninger fra medindsatte, der er nødvendige for at
opretholde ro og orden i fængslerne. Risikoen for
repressalier fra stærke indsatte er så betydelig, at
kriminalforsorgen normalt kun modtager belastende
oplysninger fra medindsatte, hvis de pågældende kan
garanteres anonymitet. Dette er imidlertid ikke muligt efter
de gældende regler, hvor adgangen til at begrænse
aktindsigten beror på en konkret vurdering.
En anden følge af de gældende regler
er ifølge flertallet, at fængselsfunktionærer og deres
familier undertiden kan blive udsat for trusler, hvis
personalet har afgivet belastende rapporter og udtalelser om
trussels- og voldsepisoder mv., som de stærke indsatte har
været involveret i.
Straffelovrådets flertal foreslog
derfor i sin udtalelse fra 1996, at der i forvaltningsloven
indsættes en bestemmelse, der afskærer adgangen til
partsaktindsigt i visse sager i forbindelse med
straffuldbyrdelse.
3.2.2. Ved sine overvejelser
om, hvilke sagstyper der bør være omfattet af en begrænsning
i adgangen til aktindsigt, fandt Straffelovrådets flertal,
at en parts ret til at blive gjort bekendt med dokumenterne
i sin egen sag kun bør fraviges under særlige
omstændigheder. En begrænsning i retten til aktindsigt bør
derfor forbeholdes de sagstyper, hvor der er sådanne
tungtvejende grunde til at indføre begrænsninger, at de
overstiger de modstående hensyn.
På den baggrund foreslog rådets
flertal, at adgangen til partsaktindsigt afskæres i sager om
anbringelse og overførsel af indsatte, idet begrænsninger i
retten til partsaktindsigt netop skal ses i sammenhæng med,
at kriminalforsorgen herved bl.a. kan opnå forbedrede
muligheder for at træffe afgørelse om en hensigtsmæssig
placering af stærke indsatte - det vil f.eks. sige placering
i separate afdelinger for stærke indsatte, som har misbrugt
deres magtposition til at udnytte eller dominere
medindsatte.
Med hensyn til sager om valg af
afsoningsinstitution i tilknytning til iværksættelse af
afsoning bemærkede flertallet, at de oplysninger, som
kriminalforsorgen har behov for i den forbindelse, ikke
sjældent stammer fra straffesagen mod den pågældende. De
hensyn, der begrunder den gældende bestemmelse i
forvaltningslovens § 9, stk. 3, hvorefter retten til
aktindsigt ikke omfatter sager om strafferetlig forfølgning,
taler således på tilsvarende måde for at begrænse adgangen
til aktindsigt i sager om valg af afsoningssted ved
afsoningens begyndelse.
Straffelovrådets flertal overvejede
endvidere, om adgangen til aktindsigt bør afskæres i sager
om udelukkelse fra fællesskab samt sager om
disciplinærstraf. Flertallet fandt, at spørgsmålet giver
anledning til tvivl. Samtidig anføres det, at der også i
disse sager kan være behov for at afskære aktindsigt med
henblik på at imødegå bl.a. de medindsattes frygt for, at
belastende oplysninger afgivet af dem bliver videregivet til
stærke indsatte i tilfælde, hvor der rejses sag mod en stærk
indsat om disciplinærstraf eller udelukkelse fra fællesskab.
Hvad angår afgørelser om udelukkelse
fra fællesskab pegede flertallet på, at disse afgørelser er
fremadrettede, idet formålet bl.a. er at forebygge voldsom
adfærd og hindre fortsat strafbar virksomhed, herunder brug
af euforiserende stoffer. Endvidere skal afgørelser om
udelukkelse fra fællesskab ses i sammenhæng med afgørelser
om overførsel til anden afsoningsinstitution. Bl.a. kan der
ske foreløbig anbringelse i enrum, hvis der på grundlag af
de foreliggende oplysninger eller under hensyn til den
udviste adfærd er begrundet formodning om, at den indsatte
opfylder betingelserne for overførsel til lukket anstalt
(jf. herved § 63, stk. 2, i straffuldbyrdelsesloven).
På den baggrund foreslog
Straffelovrådets flertal, at afgørelser om udelukkelse fra
fællesskab bliver omfattet af en begrænsning i adgangen til
aktindsigt.
Derimod fandt flertallet efter en
samlet afvejning ikke, at den foreslåede begrænsning i
retten til partsaktindsigt bør omfatte sager om
disciplinærstraf over for indsatte. Flertallet lagde i den
forbindelse særlig vægt på, at der i disse sager er tale om
reaktioner, som har karakter af straf. Herved adskiller de
sig på afgørende måde fra de øvrige reaktionsmuligheder, der
består med henblik på at opretholde orden og sikkerhed i
afsoningsinstitutionerne. Disciplinærstraffesystemet retter
sig således mod handlinger, som de indsatte har begået, og
giver mulighed for at ikende de indsatte en tillægsstraf i
form af bøde og strafcelle, der fuldbyrdes under afsoningen
af den idømte frihedsstraf.
3.2.3. I forlængelse af det
anførte foreslog Straffelovsrådets flertal endvidere, at
forvaltningslovens krav om begrundelse fraviges ved
afgørelser i de sagstyper, hvor der lægges op til
begrænsninger i retten til aktindsigt.
Forslaget indebærer, at begrundelsen
for afgørelser i de pågældende sager, f.eks. afgørelser om
overførsel af en indsat fra åbent til lukket fængsel, alene
skal indeholde en henvisning til de retsregler, i henhold
til hvilke afgørelsen er truffet. Herved sikres det, at
stærke indsatte ikke gennem begrundelsen for den pågældende
afgørelse kan få kendskab til de personer, der måtte have
givet belastende oplysninger til sagen.
3.2.4. I tilknytning til det
beskrevne forslag forudsatte rådets flertal, at der udvises
særlig opmærksomhed ved vurderingen af troværdigheden af de
oplysninger, der indgår i de omhandlede sagstyper, således
at det sikres, at afgørelser om bl.a. overførsel af stærke
indsatte fra åbent til lukket fængsel ikke træffes på et
urigtigt grundlag. Det betyder, at rigtigheden af de
oplysninger, der f.eks. gives af medindsatte om trussels-
eller voldsepisoder, efter omstændighederne skal søges
bekræftet ved fængselspersonalets egne observationer mv.
Rådets flertal forudsatte med sit
forslag endvidere, at der efter omstændighederne kan gives
aktindsigt i sager af den angivne karakter, i det omfang
hverken private eller offentlige interesser taler imod
("meroffentlighedsprincippet").
3.2.5. Et mindretal i
Straffelovrådet (2 medlemmer) anbefalede i udtalelsen fra
1996, at der ikke sker begrænsninger i retten til aktindsigt
i forbindelse med sager om straffuldbyrdelse (og dermed
heller ikke fravigelser i de gældende regler om begrundelse
af afgørelser).
Mindretallet fandt således, at det
behov, der kan være for at begrænse retten til aktindsigt i
de pågældende sagstyper, er dækket af de gældende
begrænsninger i forvaltningslovens § 15. I den forbindelse
må der ifølge mindretallet også lægges betydelig vægt på, at
der bør være et særlig højt niveau for
retssikkerhedsgarantier i sager, der vedrører
frihedsberøvelse.
Fælles for de typer af sager, hvor
retten til aktindsigt efter flertallets forslag vil blive
begrænset, er ifølge mindretallet, at der er tale om meget
betydelige indgreb. Selv om disse administrative afgørelser
ikke formelt set har karakter af disciplinærstraffe, er de
efter mindretallets opfattelse reelt væsentlig mere
bebyrdende end de eksisterende disciplinærstraffe.
Mindretallet anfører i den forbindelse bl.a. også, at
afgørelsesgrundlaget i de sager, hvor flertallet foreslår
begrænsningerne i adgangen til aktindsigt, er af ganske
samme karakter som grundlaget for anvendelse af de alvorlige
disciplinærstraffe.
3.2.6. Straffelovrådets forslag
angår begrænsninger i retten til aktindsigt efter
forvaltningsloven - det vil sige begrænsninger i retten til
indsigt i oplysninger hos den forvaltningsmyndighed
(kriminalforsorgen), der træffer afgørelse om valg af
afsoningsinstitution mv.
Forvaltningslovens regler omfatter
derimod ikke oplysninger, der indgår i en sag ved
domstolene. Et særligt spørgsmål er derfor, hvorledes de
oplysninger, der efter forslaget er undtaget fra aktindsigt
under kriminalforsorgens sagsbehandling, skal indgå ved en
eventuel efterfølgende domstolsprøvelse af
kriminalforsorgens afgørelser i sager af den nævnte
karakter.
Om dette spørgsmål har
Straffelovrådets flertal i betænkning nr. 1355/1998 om en
lov om fuldbyrdelse af straf mv. (Delbetænkning III om
sanktionsspørgsmål) udtalt, at man er opmærksom på, at
afgørelser om valg af afsoningsinstitution, om overførsel
til anden afsoningsinstitution eller afdeling i en
afsoningsinstitution eller om udelukkelse fra fællesskab kan
undergives domstolsprøvelse i medfør af grundlovens § 63 med
deraf følgende mulighed for, at vedkommende part kan opnå
kendskab til oplysninger, der måtte være undtaget fra
aktindsigt i medfør af forvaltningslovens § 15. Flertallet
har dog ikke fundet noget praktisk behov for at fastsætte
særlige regler, der under domstolsprøvelse giver mulighed
for at afskære vedkommende part fra at gøre sig bekendt med
oplysninger undtaget fra aktindsigt efter forvaltningsloven.
Der henvises til den nævnte betænkning, side 86 ff.
3.3. Justitsministeriets overvejelser
3.3.1. Justitsministeriet kan
tiltræde, at der alene bør ske begrænsninger i adgangen til
partsaktindsigt efter forvaltningsloven, hvis der foreligger
tungtvejende grunde. Det samme gælder med hensyn til
fravigelse af forvaltningslovens krav til indholdet af
begrundelsen for afgørelser.
Der er således tale om væsentlige
forvaltningsretlige partsrettigheder, der skal være med til
at sikre, at den person, som en forvaltningsmyndigheds
afgørelse er rettet til, kan varetage sine interesser.
Indskrænkning i disse rettigheders anvendelsesområde bør
derfor kun komme på tale, når der foreligger særlige grunde.
I den forbindelse taler en række
hensyn - som anført af Straffelovrådets flertal - med
betydelig vægt for at begrænse retten til partsaktindsigt og
begrundelse i visse sager om straffuldbyrdelse.
Det drejer sig i første række om
hensynet til medindsatte, som bl.a. kan risikere at blive
udsat for vold, trusler mv., hvis de afgiver belastende
oplysninger til kriminalforsorgen om f.eks. en såkaldt stærk
indsat, som udnytter sin magtposition i fængslet. Med de
gældende regler har en medindsat således ingen garanti for,
at den pågældende stærke indsatte ikke efterfølgende gennem
reglerne om partsaktindsigt opnår kendskab til de afgivne
oplysninger. Det er derfor meget forståeligt, hvis
medindsatte i situationer af denne karakter viger tilbage
fra at give kriminalforsorgen oplysninger, der ville kunne
indgå i grundlaget for en sag om f.eks. overførsel af den
stærke indsatte til en af de særlige afdelinger, der er
oprettet for netop at kunne adskille indsatte, som udviser
truende og chikanøs adfærd mv., fra andre indsatte.
Også hensynet til fængselsansatte, som
til brug for sager om overførsel til anden afdeling mv.
afgiver belastende oplysninger om en indsat, taler for at
begrænse retten til partsaktindsigt i visse sager om
straffuldbyrdelse. Hermed vil det således være muligt at
fjerne den utryghed, som de ansatte og deres familier ellers
kan føle, fordi vedkommende indsatte efter de gældende
regler kan have ret til aktindsigt i de pågældende
oplysninger.
I det anførte ligger samtidig, at en
begrænsning i retten til aktindsigt må forventes at få den
konsekvens, at der fremover vil tilgå kriminalforsorgen
flere oplysninger fra medindsatte, således at det i
yderligere omfang bliver muligt at tilvejebringe det
nødvendige grundlag for bl.a. afgørelser om overførsel af
stærke indsatte til særlige afdelinger.
3.3.2. Justitsministeriet
finder efter en samlet afvejning af de forskellige hensyn,
at der - som foreslået af Straffelovrådets flertal - bør
indsættes en bestemmelse i forvaltningsloven, der i
forbindelse med visse sager om straffuldbyrdelse afskærer
retten til partsaktindsigt.
Endvidere er Justitsministeriet på den
anførte baggrund enig i flertallets forslag om, at
begrundelsen for afgørelser i de pågældende sager bør
begrænses, således at den alene skal indeholde en henvisning
til de retsregler, som afgørelsen er truffet efter.
Justitsministeriet lægger i øvrigt
vægt på, at forslagets gennemførelse ikke vil være til
hinder for, at der efter omstændighederne kan gives
aktindsigt i sager af den angivne karakter, i det omfang
hverken private eller offentlige interesser taler imod
("meroffentlighedsprincippet").
Tilsvarende vil den foreslåede
begrænsning i indholdet af begrundelsen for de pågældende
afgørelser ikke være til hinder for, at der kan gives en
nærmere begrundelse i de tilfælde, hvor der ikke foreligger
modstående private eller offentlige interesser.
3.3.3. For så vidt angår
spørgsmålet om den nærmere afgrænsning af de typer af sager
om straffuldbyrdelse, hvor retten til aktindsigt og
begrundelse bør begrænses, kan Justitsministeriet tiltræde
det, der er anført af Straffelovrådets flertal.
Justitsministeriet er således enig i, at begrænsningerne bør
forbeholdes de sagstyper, hvor der er sådanne tungtvejende
grunde til at indføre begrænsninger, at de overstiger de
modstående hensyn.
Det er derfor også Justitsministeriets
opfattelse, at en begrænsning i adgangen til aktindsigt og
en begrænsning af begrundelsens indhold ikke bør omfatte
sager om disciplinærstraf i forbindelse med
straffuldbyrdelse (jf. herved straffuldbyrdelseslovens §§
67-72). Der henvises herved til pkt. 3.2.2. ovenfor.
3.3.4. Forslaget fra
Straffelovrådets flertal omfatter visse sager i forbindelse
med afsoning af frihedsstraf. Rådet er således i forbindelse
med sin udtalelse fra 1996 ikke blevet anmodet om at tage
stilling til spørgsmålet om adgang til aktindsigt mv. for
personer, som er varetægtsarrestanter eller forvaringsdømte.
Justitsministeriet finder imidlertid,
at de hensyn til medindsatte mv. samt opretholdelse af
sikkerhed og orden, der er anført ovenfor, også gør sig
gældende i sager af denne karakter.
Det foreslås derfor, at
begrænsningerne i retten til partsaktindsigt og begrundelse
efter forvaltningsloven også skal gælde, i det omfang
kriminalforsorgen træffer afgørelse i sager om valg af
varetægtsfængsel, overførsel til andet varetægtsfængsel
eller anden afdeling i et varetægtsfængsel og om udelukkelse
af varetægtsarrestanter fra fællesskab (jf. herved
retsplejelovens kapitel 70, herunder § 770).
Endvidere foreslås det, at de nye
regler også skal gælde i sager om forvaring efter
straffelovens § 70. Det bemærkes herved, at
straffuldbyrdelseslovens regler om overførsel til anden
afsoningsinstitution eller afdeling i en
afsoningsinstitution samt udelukkelse fra fællesskab som
udgangspunkt ikke alene omfatter personer, som afsoner eller
skal afsone fængselsstraf, men også personer, som er dømt
til forvaring (jf. herved straffuldbyrdelseslovens § 105).
3.3.5. Justitsministeriet
finder ikke, at der - i forlængelse af forslaget om at
begrænse retten til aktindsigt efter forvaltningsloven i de
nævnte sager - også bør fastsættes særlige regler, der giver
mulighed for under en eventuel efterfølgende
domstolsprøvelse af kriminalforsorgens afgørelser om valg af
afsoningsinstitution mv. at afskære vedkommende part fra at
gøre sig bekendt med oplysninger undtaget fra aktindsigt
efter forvaltningsloven. Der henvises herved til det, der er
anført i pkt. 3.2.6. Heraf fremgår det, at Straffelovrådets
flertal ikke har fundet noget praktisk behov for at
fastsætte sådanne regler. ...."