Beslutningsforslag
fremsat den 17. december
2009 af
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF),
Anne Baastrup (SF), Meta
Fuglsang (SF) og Ole
Sohn (SF)
Forslag til
folketingsbeslutning
om at
forbedre retssikkerheden
ved administrativt
tildelt isolation
Folketinget pålægger
regeringen inden udgang
af denne
folketingssamling at
udarbejde og fremsætte
lovforslag, der
forbedrer gældende
forhold omkring
administrativt tildelt
isolation under afsoning
ved at sikre:
a) at der
fastsættes en vejledende
øvre grænse for, hvor
længe en indsat kan
udelukkes fra fællesskab
med andre indsatte,
b) at der
fastsættes klare mål for
nedbringelse af brugen
af udelukkelse fra
fællesskab med andre
indsatte,
c) at afgørelser
om langvarige
udelukkelser skal
forelægges en dommer,
d) at den
indsatte skal have en
begrundelse for
afgørelsen,
e) at brugen af
delvis isolation
udbygges og
f) at
Kriminalforsorgen
pålægges at udvikle en
generel strategi for
anvendelse af delvis
isolation, og at de
enkelte fængsler påbydes
at udforme en lokal
strategi.
Bemærkninger til
forslaget
Forslagets formål
Der
foreligger i dag
dokumentation for, at
isolationsfængsling kan
indebære omfattende
skadevirkninger, og
undersøgelser har vist,
at størstedelen af de
isolationsfængslede
oplever symptomer såsom
forvirring, søvnløshed,
hallucinationer,
depression og angst.
Helbredet kan tage skade
efter bare få dages
isolation. Et af de
største problemer med
isolationsfængsling er,
at meningsfuld social
kontakt reduceres til et
absolut minimum, hvilket
har en negativ
indflydelse på den
indsattes psykiske
helbred
1
Smith, Peter Schaff
(2006): The Effects of
Solitary Confinement on
Prison Inmates. A Brief
History and Review of
the Literature i Crime
and Justice. vol. 34,
2006 p. 34. De isolerede
indsatte befinder sig –
så at sige – i et
fængsel inden for
fængslet og lider under
en ekstrem form for
udelukkelse. Grundet
isolationen kan de
indsatte forsvinde ud af
retfærdighedens skue –
hvorfor det kan være
vanskeligt at værne om
de indsattes rettigheder
– selv i samfund, som
traditionelt er
kendetegnet ved en høj
grad af retssikkerhed 2
Smith, Peter Scharff
(2008): Solitary
Confinement. An
Introduction to The
Istanbul Statement on
the Use and Effects of
Solitary Confinement i
Torture. Vol. 18, nr. 1,
2008 p. 56-57..
Isolationsfængslings
mange implikationer har
fået en lang række
anerkendte eksperter på
området til at gå sammen
om udformningen af en
international
deklaration om
isolationsfængsling –
Istanbulerklæringen af
9. december 2007.
Hensigten med
Istanbulerklæringen er
dels at oplyse om
isolationsfængslingens
skadevirkninger, dels at
præge standarder for
fremtidig anvendelse.
Istanbulerklæringen
beskriver
isolationsfængsling som
en praksis, der i visse
tilfælde kan udgøre
nedværdigende og
umenneskelig behandling,
hvilket er en
overtrædelse af flere
internationale
konventioner, herunder
den europæiske
menneskerettighedskonvention
og FN’s torturkonvention
3 The
Istanbul Statement on
the Use and Effects of
Solitary Confinement
Adopted on 9. December
2007 at the
International
Psychological Trauma
Symposium, Istanbul. p.
3. Optrykt i Torture
Volume 18, Number 1,
2008 pp.63 – 66..
Istanbulerklæringen
stiller derfor krav om,
at uanset de specifikke
omstændigheder og uanset
om isolationen er af
disciplinær eller
administrativ karakter,
skal isolationsfængsling
begrænses til et absolut
minimum 4 The Istanbul
Statement on the Use and
Effects of Solitary
Confinement (2007) p. 4
Adopted on 9. December
2007 at the
International
Psychological Trauma
Symposium, Istanbul. p.
3. Optrykt i Torture
Volume 18, Number 1,
2008 pp.63 – 66..
I
Danmark er der med
virkning fra 1. januar
2007 (lov nr. 1561 af
20. december 2006)
gennemført en lang række
ændringer af
retsplejelovens regler
om varetægtsfængsling i
isolation. Formålet med
ændringerne er at
begrænse antallet og
varigheden af
varetægtsfængslinger i
isolation, og man
skærpede derfor den øvre
tidsgrænse for
isolationsfængslingens
varighed, jf.
retsplejeloven § 770 c.
Retsplejelovens regler
om isolation i
forbindelse med
varetægtsfængsling
finder imidlertid ikke
anvendelse i forhold til
udelukkelser fra
fællesskab under
afsoning. Dette er en
anden type
isolationsfængsling, som
er karakteriseret ved en
virkelig ringe
retssikkerhed. Det
betyder bl.a., at der
ikke i
straffuldbyrdelsesloven
er berammet en øvre
tidsgrænse for
administrativt tildelt
isolation under
afsoning.
Set i
lyset af den markante
belastning og risiko for
forstyrrelse af det
psykiske helbred, som
isolation indebærer, bør
retssikkerheden omkring
ordningen om udelukkelse
fra fællesskab
forbedres. Det er
forslagsstillernes klare
opfattelse, at der er
behov for formuleringen
af en klar strategi for
en forbedring af praksis
for de indsatte, som er
udelukket fra
fællesskab, således at
både antallet og
varigheden af
udelukkelserne fra
fællesskab effektivt kan
nedbringes.
Tidsbegrænsninger
Det
foreslås, at der
fastsættes
tidsbegrænsninger for,
hvor længe en indsat kan
isoleres under
afsoningen gældende for
ufrivillig isolation.
Tidsbegrænsningerne,
hvad angår isolation
under varetægt, bør have
afsmittende virkning på
reglerne om udelukkelse
fra fællesskab, jf.
retsplejeloven § 770 c,
hvori der fastsættes
øvre grænser for den
samlede udstrækning af
en isolationsfængsling.
Det
skal i lighed med
gældende regler for
isolation under
varetægtsfængsling være
muligt undtagelsesvis at
fravige de øvre grænser,
hvis afgørende hensyn
nødvendiggør fortsat
isolation. Muligheden
for en undtagelsesvis
dispensation fra
gældende regler kan
imødekomme de særlige
tilfælde, hvor særlig
farlige indsatte og
undvigelsestruede
indsatte skønnes at
skabe behov for
udelukkelse fra
fællesskab i længere
tid. Forslagsstillerne
finder, at disse
tilfælde bør bringes for
en dommer.
I
forlængelse af en
skærpelse af reglerne
for tidsbegrænsninger er
der behov for, at der
samtidig formuleres
nogle konkrete
målsætninger for
nedbringelse af varighed
og antal af
administrativt tildelt
isolationer.
Forelæggelse for dommer
i afgørelser om
længerevarende
udelukkelser
Forslagsstillerne
finder, at der i lighed
med gældende regler for
varetægtsfængslinger i
isolation bør være
mulighed for at få
indbragt afgørelser om
ufrivillig udelukkelse
fra fællesskab, der
strækker sig længere end
14 dage, for en domstol.
Udelukkelse fra
fællesskab er et
alvorligt indgreb, som
kan have skadelige
konsekvenser for den
indsattes helbred såvel
fysisk som psykisk. Det
er derfor kun rimeligt,
at Kriminalforsorgen
skal godtgøre
anmodningen om at
forsætte isolationen i
en udstrakt periode over
for en domstol.
Begrundelse
Ifølge
forvaltningsloven § 24,
stk. 3, har den indsatte
ikke adgang til en
begrundelse i sager om
tvangsmæssig udelukkelse
fra fællesskab. Det er
imidlertid
forslagsstillernes
opfattelse, at den
indsatte skal have
mulighed for at kende
bevæggrunden til
fængselsmyndighedernes
beslutning, medmindre
der forelægger
tungtvejende årsager
til, at den isolerede
ikke bør have adgang til
en udtømmende
begrundelse. I disse
tilfælde bør det være
muligt både at tilgodese
den indsatte og
eventuelle vidner,
hvorfor det foreslås, at
der i sager med sådanne
tungtvejende årsager
gives en begrundelse,
hvor visse nærmere
definerede informationer
udelukkes fra
begrundelsen.
Delvis isolation
Ifølge
bekendtgørelse nr. 440
af 30. maj 2008, § 6, om
udelukkelse fra
fællesskab påhviler det
personalet at være
opmærksom på, om
indsatte, der har været
isoleret i mere end 14
dage, har behov for øget
personkontakt, tilsyn af
læge, psykiater eller
lignende. Ifølge stk. 2
skal personalet være
opmærksomme på, om der
under henvisning til den
indsattes forhold
sammenholdt med hensynet
til orden og sikkerhed i
institutionen kan ske
lempelser, f.eks. i form
af fællesskab, arbejde i
fællesskab eller
fritidsaktiviteter.
Indsatte har adgang til
fællesskab med andre
fanger, jf.
fællesskabsbekendtgørelsen
Bekendtgørelse
nr. 147 af 28/02/2008:
Bekendtgørelse om
indsattes adgang til
fællesskab m.v. med
andre indsatte i
kriminalforsorgens
institutioner.
Ifølge
Istanbulerklæringen er
et af de mest
problematiske aspekter
ved isolationsfængsling
mangelen på meningsfuld
social kontakt
6
Smith, Peter Scharff
(2008): Solitary
Confinement. An
Introduction to The
Istanbul Statement on
the Use and Effects of
Solitary Confinement i
Torture. Vol. 18, nr. 1,
2008 p. 61. Der er
derfor et stort behov
for, at indsatsen for at
højne niveauet af
meningsfuld social
kontakt skærpes
betydeligt.
Derfor
opfordrer
forslagsstillerne
regeringen til at tage
initiativer til at
udvide mulighederne for
delvis udelukkelse fra
fællesskab – en ordning,
hvor den fængslede er
afskåret fra samvær og
kontakt med bestemte
andre indsatte, men ikke
alle. Det foreslås
derfor, at der oprettes
mindre enheder, hvor de
delvis isolerede
afsonere kan bo sammen.
Disse fællesskabsenheder
kan medvirke til, at den
meningsfulde sociale
kontakt kan bevares, og
dermed sikre, at den
indsattes helbred ikke
tager langvarig og
permanent skade.
Det er
endvidere
forslagsstillernes
opfattelse, at
Kriminalforsorgen bør
pålægges at udvikle en
generel strategi for
anvendelse af delvis
isolation, samtidig med
at de enkelte fængsler
påbydes at udforme en
lokal strategi.
Der bør
endvidere kigges nærmere
på den frivillige
isolation. I 2008 sad
439 indsatte i
»frivillig« udelukkelse
fra fællesskab
Kriminalforsorgens
statistik 2008 p. 41..
Selv om fangerne i
princippet selv vælger
at lade sig isolere, har
ensomheden og mangelen
på menneskelig kontakt
stadig væk alvorlige
psykiske konsekvenser.
Ofte er det trusler og
vold, der tvinger de
svageste fanger til at
lade sig isolere. Den
frivillige isolation er
et valg, der træffes i
mangel på bedre. Der er
også her behov for at
undersøge mulighederne
for at udbygge brugen af
den delvise isolation.
Uddannelse af
Kriminalforsorgens
personale i
konflikthåndtering
For at
sikre implementeringen
af en styrket indsats på
området omkring
udelukkelse fra
fællesskab er der et
øget behov for også at
fokusere på personalet i
Kriminalforsorgen. Da
personalet i fængslerne
er nogle af de vigtigste
aktører i en sådan
indsats, bør disse
tilbydes forskellige
muligheder for
uddannelsesforløb.
Det er
helt centralt, at
personalet i landets
fængsler har de fornødne
kompetencer både med
hensyn til overordnede
pædagogiske kompetencer
og de mere målrettede,
bl.a. i forhold til
konflikthåndtering m.v.
Gældende regler om
varetægtsfængsling i
isolation
§ 770
c. Hvis sigtelsen angår
en lovovertrædelse, som
efter loven ikke kan
medføre fængsel i 4 år,
må isolation ikke finde
sted i et sammenhængende
tidsrum på mere end 14
dage.
Stk. 2.
Hvis sigtelsen angår en
lovovertrædelse, som
efter loven kan medføre
fængsel i 4 år eller
derover, men ikke
fængsel i 6 år, må
isolation ikke finde
sted i et sammenhængende
tidsrum på mere end 4
uger.
Stk. 3.
Hvis sigtelsen angår en
lovovertrædelse, som
efter loven kan medføre
fængsel i 6 år eller
derover, må isolation
ikke finde sted i et
sammenhængende tidsrum
på mere end 8 uger.
Retten kan dog
undtagelsesvis tillade,
at en isolation
udstrækkes ud over 8
uger, hvis afgørende
hensyn til forfølgningen
gør fortsat isolation
påkrævet, uanset den tid
arrestanten hidtil har
været isoleret, og
lovovertrædelsen kan
ventes at ville medføre
straf af fængsel i
mindst 2 år.
Stk. 4.
Isolation må ikke finde
sted i et sammenhængende
tidsrum på mere end 6
måneder, medmindre
sigtelsen angår en
forsætlig overtrædelse
af straffelovens
kapitler 12 eller 13
eller en overtrædelse af
straffelovens §§ 191
eller 237.
Stk. 5.
Hvis arrestanten er
under 18 år, må
isolation ikke finde
sted i et sammenhængende
tidsrum på mere end 4
uger, medmindre
sigtelsen angår en
forsætlig overtrædelse
af straffelovens
kapitler 12 eller 13.
Isolation i forbindelse
med varetægtsfængsel er
ydermere underlagt
regler om, at isolation
i mere end 2 uger skal
forelægges en dommer,
jf. retsplejeloven:
§ 770
d, stk. 2. Ved rettens
afgørelse om isolation
finder reglerne i § 764,
stk. 2-4, § 766, § 767,
stk. 1, og §§ 768-769 i
øvrigt tilsvarende
anvendelse. Ved
iværksættelse af
isolation må den første
frist for indgrebets
længde dog ikke
overstige 2 uger. Hvis
arrestanten er under 18
år, kan fristen for
isolation højst
forlænges med 2 uger ad
gangen.
Stk. 3.
Politiets anmodning om
fortsat isolation skal
fremsættes skriftligt
over for retten.
Anmodningen skal være
begrundet. Inden
politiet fremsætter
anmodning om forlængelse
ud over 8 uger, jf.
§ 770 c, stk. 3, eller
ud over 4 uger, hvis
arrestanten er under 18
år, jf. § 770 c, stk. 5,
skal Rigsadvokatens
godkendelse indhentes.
Hvis Rigsadvokatens
godkendelse ikke
foreligger, kan
forlængelse af isolation
ikke ske.
Gældende regler
vedrørende udelukkelse
fra fællesskab
Ifølge
straffuldbyrdelseslovens
§ 63 kan
fængselsmyndigheden
beslutte, at en indsat
kan udelukkes fra
fællesskab med andre
indsatte, hvis det er
nødvendigt:
1) for at
forebygge undvigelse,
strafbar virksomhed
eller voldsom adfærd,
2) for at
gennemføre
foranstaltninger, der er
nødvendige af
sikkerhedshensyn eller
påkrævet for at
gennemføre en almindelig
sundhedskontrol eller
forebygge smittefare,
eller
3) fordi den
indsatte udviser en grov
eller oftere gentagen
utilladelig adfærd, som
er åbenbart uforenelig
med fortsat ophold i
fællesskab med andre
indsatte
Lovbekendtgørelse nr.
1337 af 3/12 – 2007.
Bekendtgørelse af lov om
fuldbyrdelse af straf
m.v. § 63
Det
nuværende regelsæt giver
fængselsmyndigheden
mulighed for at isolere
de indsatte uden at give
dem en begrundelse for
beslutningen, uden at
give dem mulighed for at
få indblik i sagen, uden
at de får oplyst, hvor
længe de skal sidde
isoleret, og uden
mulighed for at få deres
sag prøvet af en
domstol.
Hvis en
isoleret indsat ønsker
en skriftlig begrundelse
for udelukkelsen fra
fællesskab, skal denne
ifølge vejledning om
udelukkelse af indsatte
fra fællesskab
Vejledning nr. 28 af
3. juni 2008 om
udelukkelse af indsatte
fra fællesskab, herunder
anbringelse i
observationscelle m.v.,
i fængsler og
arresthuse.
Den
indsatte har ikke ret
til aktindsigt i sager
om udelukkelse fra
fællesskab, jf.
forvaltningslovens § 9,
stk. 4, hvorfor en
anmodning om aktindsigt
kan afslås alene med en
henvisning til den
nævnte bestemmelse.
Endvidere er der heller
ikke krav om, at der
foretages partshøring
efter forvaltningslovens
§ 19, jf. § 19, stk. 2,
nr. 4.10
Vejledning nr. 28 af 3.
juni 2008 om udelukkelse
af indsatte fra
fællesskab, herunder
anbringelse i
observationscelle m.v.,
i fængsler og
arresthuse.
Efter
straffuldbyrdelseslovens
§ 112 har den dømte
adgang til udvidet
domstolsprøvelse af en
række særlig indgribende
administrative
afgørelser truffet i
medfør af
straffuldbyrdelsesloven,
som f.eks.
tilbageholdelse af breve
eller konfiskation af
genstande, hvorimod
dømte i afgørelser om
udelukkelse fra
fællesskab under
afsoning ikke er
omfattet af denne
udvidede adgang til
domstolsprøvelse. Ifølge
straffuldbyrdelseslovens
§ 111 om administrativ
klageadgang kan
afgørelser, der i
henhold til
straffuldbyrdelsesloven
er truffet af de lokale
kriminalforsorgsmyndigheder,
politiet eller
restanceinddrivelsesmyndigheden,
dog påklages til
justitsministeren
Anvendelse af
udelukkelse fra
fællesskab under
afsoning
Justitsministeren har
ved besvarelse af REU
alm. del – spørgsmål
299, 2008-09 redegjort
for antallet af
udelukkelser fra
fællesskab. Tallene
fremgår af nedenstående
tabel.
Tabel 1: Udelukkelse fra fællesskab
|
|
1-3 dage
|
4-7 dage
|
8-14 dage
|
15-28 dage
|
Mere end 28 dage
|
I alt
|
2004
|
219
|
170
|
155
|
113
|
30
|
687
|
2005
|
238
|
169
|
171
|
130
|
51
|
759
|
2006
|
201
|
175
|
157
|
126
|
56
|
715
|
2007
|
174
|
132
|
159
|
127
|
39
|
631
|
2008
|
182
|
184
|
170
|
130
|
38
|
704
|
Kilde: Besvarelse af REU alm. del – spørgsmål 299, 2008-09. Tallene fra 2008 stammer fra Kriminalforsorgens statistik for 2008
|
|
Direktoratet for
Kriminalforsorgen har
oplyst, at der i årene
fra 2004 og til og med
2008 er registreret
ovenstående tal
vedrørende tvangsmæssig
udelukkelse fra
fællesskab efter
straffuldbyrdelseslovens
§ 63 (Tallene fra 2008
stammer fra
Kriminalforsorgens
statistik for 2008).
Såvel afsonere som
varetægtsarrestanter kan
udelukkes fra fællesskab
under henvisning til den
pågældende bestemmelse,
og de oplyste tal
omhandler således begge
kategorier af indsatte.
Tallene omhandler
derimod ikke
varetægtsarrestanter,
der er isolerede efter
rettens bestemmelse.
Justitsministeren har
endvidere ved besvarelse
af REU alm. del –
spørgsmål 300, 2008-09
redegjort for den
gennemsnitlige varighed
af isolation under
afsoning fordelt på de
seneste 5 år. Det
fremgår af besvarelsen,
at de længste
anbringelser i årene
2004-2008 (1. halvår)
var af en varighed på
omkring et år.
Erfaringer med skærpelse
af reglerne om
anvendelse af
varetægtsfængsling i
isolation
Ifølge
Rigsadvokatens
redegørelse for
anvendelse af
varetægtsfængsling i
isolation for 200711
2008 – 09 REU alm. del –
Notat 197. 16. december
2008. resulterede
skærpelsen af reglerne
om anvendelse af
isolationsfængsling i et
markant fald i antallet
af isolationsfængslinger
med 42,6 pct. fra 2006
til 2007.
Endvidere var der et
fald fra 8 pct. til 4,6
pct. i antallet af
isolationsfængslinger
vurderet i forhold til
det samlede antal af
varetægtsfængslinger.
Det samlede antal dages
isolationsfængsling
faldt med 48 pct. fra
13.838 til 7.189 dages
isolationsfængsel.
Ifølge Rigsadvokatens
redegørelse anslås
skærpelsen i reglerne om
anvendelse af
isolationsfængsel at
udgøre den væsentligste
årsag til det kraftige
fald i anvendelsen i
isolationsfængslinger
fra 2006-2007.12
2008 – 09 REU alm. del –
Notat 197. 16. december
2008, s. 8
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF):
Som ordfører for
forslagsstillerne
tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til
folketingsbeslutning om
at forbedre
retssikkerheden ved
administrativt tildelt
isolation.
(Beslutningsforslag nr.
B 93).
Jeg henviser i
øvrigt til de
bemærkninger, der
ledsager forslaget,
og anbefaler det til
Tingets velvillige
behandling.