|
|
||
Af advokat Claus Bonnez, formand for Landsforeningen KRIM
7. marts 2010 Af punkt 66, side 27, følger: "Ifølge Kriminalforsorgen
skyldes den manglende forventede effektivisering • at det gennemsnitlige
belæg i 2002 var væsentligt højere end forudsat i flerårsaftalen,
og dette gælder også i 2003, • at det "tungere"
klientel (i betydning mere belastet af sociale, psykiske og
adfærdsmæssige problemer) har medført, at det ikke har været
muligt at reducere personalet af sikkerhedsmæssige årsager, og
• at der er problemer med
at nedbringe sygefraværet. Justitsministeriet har tillige oplyst, at
mulighederne for at høste en effektiviseringsgevinst er særligt
begrænsede i Kriminalforsorgen sammenlignet med andre offentlige
administrative områder. Ifølge Justitsministeriet skyldes det, at
mulighederne for at omstrukturere og teknologiunderstøtte opgaverne
i et fængsel er begrænsede, samtidig med at den meget gamle
bygningsmasse i fængslerne nødvendiggør en relativ høj
personalenormering. Justitsministeriet peger tillige på at hensynet
til sikkerheden sætter klare grænser for reduktioner af
personaleantallet, og at segmentering af fangepopulationen i
forskellige afdelinger (fx stofmisbrugere, stærke fanger mv.) hæmmer
mulighederne for effektivisering i kraft af stordrift. "Rigsrevisionens bemærkninger • at Kriminalforsorgen har gennemført initiativerne om-kring IT-infrastruktur og IT-organisation, hvorimod im-plementeringen af en række systemer er tidsmæssigt forskudt, • at initiativerne om indførelse af en ny styringsmodel for fængslerne, ny organisationsstruktur henholdsvis for direktoratet og fængslerne i store træk er indfriet. Dog er ressourceallokeringsmodellen, som er en del af den nye styringsmodel for fængslerne, først implementeret i 2003, • at initiativet om styrkelse af den fængselsfaglige og behandlingsmæssige indsats er opfyldt, hvorimod initiativet om udvikling af egnede evalueringsmetoder og effektmål ikke er opfyldt, og • at initiativerne om udbygning og tilpasning af fængselskapacitet er opfyldt. Dog er vedligeholdelsen, som efter Rigsrevisionens opfattelse er væsentlig for at opretholde produktionen, ikke gennemført som forudsat, idet ca. 100 mio. kr. er anvendt til løbende drift. Ad flerårsaftalens effektiviseringskrav Undersøgelsen har tillige vist, • at Kriminalforsorgen ikke har gennemført effektiviseringen af de administrative funktioner som følge af en me-re hensigtsmæssig IT-anvendelse, • at Kriminalforsorgen har opfyldt flerårsaftalens krav om et belæg på 92 %, • at Kriminalforsorgen ikke har opfyldt resultatkravet om nedbringelse af sygefraværet, • at kravet om effektivisering af uddannelsessystemet stort set er opfyldt, • at Kriminalforsorgen langt fra har gennemført den generelle effektivisering,• at Kriminalforsorgen samlet set kun i ringe grad har gennemført de af flerårsaftalens krav, der vedrører en mere effektiv forvaltning,• at den manglende effektivisering ifølge Kriminalforsorgens beregninger ved udgangen af 2003 vil udgøre godt 237 mio. kr., og• at Kriminalforsorgen ved aftalens indgåelse var af den opfattelse, at det ville blive svært at realisere effektiviseringspotentialet, og at Kriminalforsorgen derfor arbejdede med planer om besparelser i form reduktion af den særlige vedligeholdelse frem for effektiviseringer, hvilket efter Rigsrevisionens opfattelse ikke var intentionen i flerårsaftalen.Rigsrevisionen har konstateret, at Kriminalforsorgen har overholdt de bevillingsmæssige rammer på finansloven, men ikke foretaget reelle effektiviseringer af processer og arbejdsgange, som kunne have medført varige besparelser på driftsudgifterne."
|
|||
|
|||