Kapitel 1
Indledning
1
Løsladelse sker efter endt strafudståelse eller
i forbindelse med prøveløsladelse,
strafafbrydelse eller benådning, jf.
straffuldbyrdelseslovens § 79, stk. 1.
Spørgsmålet
om, hvornår der kan ske prøveløsladelse,
vilkårene herfor m.v. er reguleret i
straffelovens §§ 38-42.
Efter
straffuldbyrdelseslovens § 80, stk. 1, skal
afgørelse om prøveløsladelse – hvis den straf,
der fuldbyrdes, efter straffelovens § 38, stk.
1, giver mulighed for prøveløsladelse af dømte,
der udstår tidsbestemt fængselsstraf – træffes
på et sådant tidspunkt, at en eventuel
prøveløsladelse kan ske straks efter udståelse
af 2/3 af straffen. Ved spørgsmål om
prøveløsladelse af livstidsdømte efter
straffelovens § 41, stk. 1, skal afgørelse om
prøveløsladelse træffes på et sådant tidspunkt,
at eventuel prøveløsladelse kan ske straks efter
udståelse af 12 år af straffetiden.
2
Straffuldbyrdelseslovens § 79, stk. 2,
indeholder en bestemmelse om, at
justitsministeren fastsætter nærmere regler om
tidspunktet for løsladelsen og om adgang til en
kortere fremrykning af dette tidspunkt, herunder
i tilfælde, hvor en fremrykning er begrundet i
væsentlige beskæftigelsesmæssige eller andre
særlige hensyn.
Efter
straffuldbyrdelseslovens § 80, stk. 2,
fastsætter justitsministeren regler om
behandlingen af sager om prøveløsladelse,
herunder om pligt til fornyet afgørelse af
spørgsmålet om prøveløsladelse fra straf af
fængsel på livstid senest 1 år efter en
afgørelse om nægtelse af prøveløsladelse eller
genindsættelse til udståelse af sådan straf.
Efter
straffuldbyrdelseslovens § 89 skal bl.a.
spørgsmålet om prøveløsladelse jævnligt tages op
til overvejelse, uanset om den indsatte anmoder
herom. Justitsministeren fastsætter nærmere
regler om denne pligt til sagsbehandling.
3
Bekendtgørelse om løsladelse af dømte, der
udstår fængselsstraf
(løsladelsesbekendtgørelsen), er udstedt i
medfør af disse bestemmelser og indeholder
regler om løsladelsestidspunkt, fremrykning af
løsladelsen, sagsbehandling, kompetenceregler
m.v. for så vidt angår sager om løsladelse efter
endt strafudståelse og løsladelse på prøve.
Bekendtgørelsen indeholder også regler om
løsladelse af dømte, der udstår straf på bopælen
under intensiv overvågning og kontrol efter
straffuldbyrdelseslovens kapitel 13 a. Der
henvises til kapitel 11 nedenfor. Endvidere er
udstedt cirkulære om behandling m.v. af sager,
hvor afgørelse om prøveløsladelse træffes af
Justitsministeriet, Direktoratet for
Kriminalforsorgen. Cirkulæret indeholder
bestemmelser om ”papirgangen” i disse sager.
Spørgsmålet om
løsladelse ved benådning og strafafbrydelse er
reguleret i henholdsvis bekendtgørelse om
udsættelse med fuldbyrdelsen af fængselsstraf og
om den administrative behandling af sager om
benådning og bekendtgørelse om tilladelse til
strafafbrydelse.
Kapitel 2
Prøveløsladelse efter straffelovens § 38, stk. 1
(indsatte, der udstår tidsbestemt straf)
Regelgrundlaget
4
Efter § 38, stk. 1, kan løsladelse på prøve
finde sted, når 2/3 af straffetiden, dog mindst
2 måneder, er udstået. Løsladelse på prøve kan
dog ikke ske med hensyn til den ubetingede del
af en dom efter straffelovens § 58, stk. 1
(kombinationsdom).
Forberedelse af spørgsmålet
om løsladelse på prøve
5
Prøveløsladelse er forudsat som et regelmæssigt
led i fuldbyrdelse af fængselsstraffe på 3
måneder og derover.
I nogle
tilfælde er det imidlertid oplagt, at
prøveløsladelse ikke skal ske.
I andre
tilfælde, hvor det er tvivlsomt, om
prøveløsladelse skal ske, påhviler det
institutionen løbende, så vidt det er muligt, at
overveje og iværksætte tiltag, som kan bidrage
til, at der skabes en situation, hvor
betingelserne for prøveløsladelse er til stede.
Udover kontakten med den indsatte selv vil det
almindeligvis være relevant, at institutionens
personale fører en eller flere samtaler med de
pårørende bl.a. med henblik på at skabe større
klarhed om familiemæssige eller andre problemer,
der er knyttet til selve afsoningen og den
senere løsladelse og eventuelle tilsynsforløb.
Som et væsentligt led i forberedelsen af
løsladelsen kan indgå, at der aflægges besøg i
den indsattes hjem enten af institutionens
personale eller af den kommende
tilsynsmyndighed. Besøg af institutionens
personale bør i almindelighed foretrækkes i
tilfælde, hvor nærmere oplysninger om hjemlige
forhold skønnes at have betydning ikke alene for
tilsynsarbejdet efter løsladelsen, men også for
arbejdet med den indsatte under afsoningen og
for forberedelsen af løsladelsen. Besøg af den
kommende tilsynsmyndighed kan navnlig være
hensigtsmæssigt i tilfælde, hvor afdelingen
kender hjemmet i forvejen fra en tidligere
personundersøgelse, tidligere tilsyn eller fra
kontakt med hjemmet under den indsattes
forudgående varetægtsfængsling eller afsoning.
Utilrådelighedsvurderingen
6
Efter § 38, stk. 5, forudsætter prøveløsladelse,
at den dømtes forhold ikke gør prøveløsladelse
utilrådelig. Dette betyder, at der ikke må
foreligge en væsentlig risiko for recidiv til
ikke-bagatelagtig kriminalitet, som ikke
formodes at kunne begrænses ved tilsyn og
eventuelle særvilkår. Det er en forudsætning, at
betingelserne for prøveløsladelse er til stede,
både når afgørelsen om prøveløsladelse træffes,
og når prøveløsladelse faktisk skal ske.
Om
kriminaliteten kan betragtes som bagatelagtig
beror på en konkret vurdering. I denne vurdering
indgår kriminalitetens art, tidligere
kriminalitet og den indsattes personlige
forhold. Længden af den straf, som kan idømmes,
vil ikke i sig selv være afgørende for, om
kriminaliteten kan betragtes som bagatelagtig,
men vil sammen med kriminalitetens art være et
moment, der indgår i vurderingen. Det bemærkes,
at voldskriminalitet, uanset straffens længde,
ikke betragtes som bagatelagtig kriminalitet.
Afgørelsen om
prøveløsladelse skal, når sagen er
tilstrækkeligt oplyst, træffes ud fra en samlet
afvejning af alle omstændigheder, som taler
enten for eller imod prøveløsladelse. Ved denne
vurdering skal der i alle tilfælde foretages en
konkret og aktuel utilrådelighedsvurdering, hvor
der tages stilling til, hvor stor vægt de
forskellige omstændigheder skal tillægges i den
aktuelle sag. Der er således ikke mulighed for
at fastlægge, at visse momenter altid vil føre
til, at prøveløsladelse enten meddeles eller
nægtes.
Visse momenter
vil dog typisk indgå med særlig vægt:
7
Antallet af tidligere løsladelser og betingede
domme. Afslag vil kunne komme på tale, hvis der
inden for de seneste år har foreligget flere
løsladelser eller betingede domme med
tilbagefald til ny kriminalitet, uden at man dog
tillægger en betinget dom helt samme negative
vægt som en forudgående prøveløsladelse.
Afslag vil
kunne komme på tale, selvom den indsatte ikke
tidligere har været prøveløsladt. Der sigtes
herved navnlig til personer, der under en
tidligere tilsynsperiode i henhold til betinget
dom, samfundstjenestedom, behandlingsdom eller
lignende har udvist en udtalt grad af manglende
vilje til samarbejde med tilsynsmyndigheden, jf.
vejledning om tilsyn med prøveløsladte, betinget
dømte m.v., kapitel 2, pkt. 3 og 4.
8
Den indsattes forhold under tidligere
tilsynsperioder. Der lægges vægt på, hvor
hurtigt den indsatte er recidiveret efter den
sidste løsladelse. Endvidere lægges vægt på den
indsattes forhold til tilsynsmyndigheden,
herunder foreliggende erfaringer med hensyn til
gennemførelse af tilsynsforanstaltninger.
9
Den nu foreliggende løsladelsessituation.
Prøveløsladelse vil – selvom at de under pkt. 7
og 8 nævnte momenter isoleret set måtte føre til
afslag – kunne komme på tale, hvor der skønnes
at foreligge en særlig gunstig
løsladelsessituation, f.eks. med hensyn til
arbejds-, opholds- eller uddannelsesmuligheder,
den indsattes forhold til pårørende m.v.,
og/eller at der under den aktuelle
strafudståelse må antages at være sket en
væsentlig holdningsændring hos den indsatte, som
mindsker risikoen for tilbagefald til ny
kriminalitet.
Omvendt vil
afslag kunne komme på tale, hvis der foreligger
en særlig dårlig løsladelsessituation med deraf
følgende forhøjet recidivrisiko, også selv om de
under pkt. 7 og 8 nævnte momenter isoleret set
ville have ført til en positiv afgørelse. Ved
vurderingen af løsladelsessituationen kan en
verserende sag, der kan forventes at føre til
fængselsstraf, medføre afslag, hvis det skønnes,
at en forestående fængselsstraf vil forværre den
pågældendes mulighed for social tilpasning og
dermed forværre løsladelsessituationen. I disse
sager vil der ofte være et særligt behov for
tilsyn, hvis der træffes afgørelse om
prøveløsladelse.
Det
understreges, at de under pkt. 7, 8 og 9 anførte
forhold skal indgå med lige stor vægt i
utilrådelighedsvurderingen.
I vurderingen
af, om prøveløsladelse efter § 38, stk. 1, bør
finde sted, indgår andre momenter end de ovenfor
nævnte, herunder bl.a. følgende:
10
Ung alder. For unge indsatte (under 21 år) vil
prøveløsladelse kunne komme på tale, uanset at
en samlet vurdering af de øvrige nævnte momenter
taler herimod.
11
Kriminalitetens art. Kriminalitetens art vil
have en vis betydning for bedømmelsen af
risikoen for ny kriminalitet. Risiko for
tilbagefald til personfarlig kriminalitet vil
med større vægt tale mod prøveløsladelse end
risiko for tilbagefald til (ikke professionel)
berigelseskriminalitet.
12
Forhold under afsoningen. Indsattes forhold
under afsoningen tillægges vægt, i det omfang
disse kan give anledning til at formode, at der
er risiko for recidiv til fornyet kriminalitet.
Dette kan eksempelvis være oplysninger om ny
kriminalitet under afsoningen, stofmisbrug,
misbrug af udgang og eventuelle undvigelser.
Genoptagelse af spørgsmålet
om løsladelse på prøve
13
Er der givet afslag på prøveløsladelse, når 2/3
af straffen er udstået, skal institutionen tage
spørgsmålet om prøveløsladelse op, hvis det på
et senere tidspunkt må antages, at betingelserne
for prøveløsladelse er til stede, jf.
bekendtgørelsens § 3. Af bekendtgørelsens § 4,
stk. 1, fremgår det, at spørgsmålet om
prøveløsladelse i disse situationer (hvor der
tidligere er meddelt afslag) endvidere skal
tages op med jævne mellemrum. Om
sagsbehandlingen i disse sager henvises til pkt.
55 nedenfor.
Reststraf under 30 dage
14
Der vil normalt ikke ske prøveløsladelse, hvis
den indsatte ved to eller flere domme er idømt
fængsel på i alt 90 dage eller derunder, idet
løsladelse på prøve, når den resterende
straffetid er under 30 dage, i almindelighed kun
kan ske, når der foreligger særlige
omstændigheder, som taler derfor, jf.
straffelovens § 38, stk. 3. Der kan f.eks. være
tale om ønskeligheden af iværksættelse af
tilsyn, af en alkoholistbehandling eller
lignende, som også den indsatte lægger vægt på
at få iværksat.
For at undgå,
at en indsat, der ved en dom er idømt fængsel i
70-80 dage, kommer til at udstå mere end den
person, der prøveløslades på en 3-måneders dom,
skal prøveløsladelse imidlertid i disse tilfælde
normalt finde sted, hvis de almindelige
betingelser for prøveløsladelse er opfyldt. Ud
fra tilsvarende lighedsbetragtninger gælder det
samme i situationer, hvor en tillægsstraf på
f.eks. 20 dages fængsel afsones sammen med en
straf på f.eks. 60 dage. Dette skyldes, at den
kriminalitet, der har ført til tillægsstraffen,
er begået før den første dom og således kunne
være pådømt samtidig med den kriminalitet, der
har ført til dommen på 60 dages fængsel, jf.
principperne i straffelovens § 89.
Endelig
bemærkes, at der skal ske prøveløsladelse -
forudsat at betingelserne i øvrigt er opfyldt -
i de tilfælde, hvor reststraffen er under 30
dage som følge af, at datoen for prøveløsladelse
indtræffer i februar måned. Dette har sammenhæng
med, at indsættelsestidspunktet ikke bør have
indflydelse på muligheden for prøveløsladelse
efter en dom på 3 måneders fængsel.
Kapitel 3
Prøveløsladelse efter straffelovens § 41, stk. 1
(indsatte, der udstår straf af fængsel på
livstid)
Regelgrundlaget
15
Efter straffelovens § 41, stk. 1, kan løsladelse
på prøve finde sted, når en indsat, der udstår
straf af fængsel på livstid, har udstået 12 år
af denne straf.
Utilrådelighedsvurderingen
16
Straffelovens § 41, stk. 2, indeholder en
bestemmelse, der svarer til straffelovens § 38,
stk. 5, vedrørende prøveløsladelse af indsatte,
der udstår tidsbestemt fængselsstraf. Af § 41,
stk. 2, fremgår det således, at løsladelse på
prøve efter § 41, stk. 1, forudsætter, at den
dømtes forhold ikke gør løsladelse utilrådelig,
at der er sikret den pågældende passende ophold
og arbejde eller andet underhold, og at den
pågældende erklærer at ville overholde de vilkår
for løsladelsen, som fastsættes efter § 41, stk.
3, 3. pkt.
Også ved
prøveløsladelse af livstidsdømte skal der
foretages en konkret og aktuel vurdering af den
dømtes forhold. I denne vurdering skal bl.a.
indgå oplysninger om risikoen for recidiv til
kriminalitet og oplysninger om den dømtes
farlighed. Desuden skal oplysninger om det
hidtidige afsoningsforløb, herunder om den
indsatte har været i stand til at administrere
de lempelser i afsoningsforløbet, den pågældende
har fået, herunder udgang, ophold i åbent
fængsel, frigang m.v., indgå i vurderingen.
Om
utilrådelighedsvurderingen se i øvrigt ovenfor
under pkt. 6-12 om bestemmelsen i § 38, stk. 5,
som svarer til bestemmelsen i § 41, stk. 2.
Genoptagelse af spørgsmålet
om prøveløsladelse
17
Er der givet afslag på prøveløsladelse, når 12
år af straffen er udstået, skal institutionen
tage spørgsmålet om prøveløsladelse op, hvis det
på et senere tidspunkt må antages, at
betingelserne for prøveløsladelse er til stede,
jf. bekendtgørelsens § 3. Af bekendtgørelsens §
4, stk. 2, fremgår det, at spørgsmålet om
prøveløsladelse i disse situationer (hvor der
tidligere er meddelt afslag) endvidere skal
tages op, således at der kan tages stilling til
spørgsmålet om prøveløsladelse senest 1 år efter
prøveløsladelse sidst er nægtet, jf.
straffuldbyrdelseslovens § 80, stk. 2.
Kapitel 4
Løsladelse
efter straffelovens § 38, stk. 2 (indsatte, der
udstår tidsbestemt straf)
Regelgrundlaget
18
Efter straffelovens § 38, stk. 2, kan
prøveløsladelse finde sted efter udståelse af
halvdelen af straffen, dog mindst 2 måneder, når
særlige omstændigheder taler derfor.
Prøveløsladelse i henhold til straffelovens §
38, stk. 2, kan efter ordlyd og forarbejder kun
ske i ekstraordinære tilfælde.
Afgørelsen træffes af
institutionens leder
19
Udenlandske indsatte, der skal udvises, løslades
på prøve, når 7/12, dog mindst 2 måneder af
straffen, er udstået, såfremt de er udvist med
et tidsbegrænset indrejseforbud. Udenlandske
indsatte, der er udvist med indrejseforbud
gældende for bestandig, løslades, når 1/2, dog
mindst 2 måneder af straffen, er udstået. Det er
dog en forudsætning, at den indsatte i øvrigt
vil kunne løslades på prøve i henhold til
straffelovens § 38, stk. 1. Det er endvidere en
forudsætning for prøveløsladelsens
iværksættelse, at den pågældendes udvisning
umiddelbart kan gennemføres. En retlig hindring
for at gennemføre udvisningen kan f.eks.
foreligge, hvis den indsatte har indgivet
ansøgning om opholdstilladelse i Danmark, og den
indsatte efter udlændingeloven har ret til at
opholde sig her i landet, mens ansøgningen om
opholdstilladelse behandles. Foreligger den
retlige hindring for at gennemføre udvisningen
fortsat, når den indsatte har udstået 2/3 af
straffetiden, men er betingelserne for
løsladelse efter straffelovens § 38, stk. 1, til
stede, vil prøveløsladelse efter denne
bestemmelse kunne ske på dette tidspunkt.
Kan
udvisningen gennemføres, men modsætter den
indsatte sig prøveløsladelse efter udståelse af
1/2 af straffetiden (indsatte, der er udvist for
bestandig) eller efter 7/12 af straffetiden
(indsatte med et tidsbegrænset indrejseforbud),
vil løsladelse ikke ske på dette tidspunkt, men
skal som altovervejende hovedregel ske som
tvangsprøveløsladelse efter udståelse af 2/3 af
straffetiden. Sager om tvangsprøveløsladelse
skal forelægges for Justitsministeriet,
Direktoratet for Kriminalforsorgen, jf.
bekendtgørelsens § 26, stk. 1, nr. 3, hvis
institutionen finder, at prøveløsladelse skal
ske.
Afgørelse om
prøveløsladelse af udenlandske indsatte efter
udståelse af 1/2 af straffetiden (indsatte, der
er udvist for bestandig) eller efter 7/12 af
straffetiden (indsatte med et tidsbegrænset
indrejseforbud), træffes efter bekendtgørelsens
§ 29, nr. 1 og nr. 2, af institutionens leder
eller den, der bemyndiges dertil, hvis den
indsatte udstår straf af fængsel i indtil 8 år,
se dog § 29, stk. 2. Som følge af forudsætningen
om, at den pågældendes udvisning kan
gennemføres, skal den på formularsættet trykte
bestemmelse, hvorefter løsladelsen forudsætter,
at der er sikret den pågældende passende ophold
og arbejde eller andet underhold, erstattes af
følgende formulering: "Det er en forudsætning
for afgørelsen, at den pågældendes udvisning
gennemføres"
Opmærksomheden
henledes i øvrigt på udlændingelovens § 50 b.
Det følger af denne bestemmelse, at
EU-statsborgere og andre statsborgere omfattet
af EU-reglerne, der ved dom er udvist af landet,
i visse tilfælde har krav på at få indbragt
spørgsmålet om udvisningen for retten på ny.
Indbringelse for domstolene skal ske i de
tilfælde, hvor udvisningen ikke er iværksat to
år efter afgørelsen herom, og anklagemyndigheden
har i sager omfattet af § 50 b en pligt til
af egen drift at
indbringe spørgsmålet om opretholdelse af
udvisningen for retten, umiddelbart inden
udvisningen kan forventes iværksat.
Der er fastsat
nærmere bestemmelser om behandlingen af disse
sager i Rigsadvokatens Meddelelse nr. 5/2006 om
behandlingen af sager mod udlændinge, hvor der
er spørgsmål om udvisning på grund af strafbart
forhold.
Det fremgår
bl.a. heraf, at bestemmelsen i § 50 b
forudsætter, at kriminalforsorgen underretter
anklagemyndigheden, når det bliver aktuelt at
løslade eller prøveløslade en udvist udlænding.
Som følge
heraf skal politidirektøren derfor i forbindelse
med, at dommen sendes til kriminalforsorgen til
fuldbyrdelse, anmode kriminalforsorgen om, at
der ikke sker løsladelse (prøveløsladelse) uden
forudgående underretning af politidirektøren.
Kriminalforsorgen sender herefter strafberegning
med oplysning om det forventede
løsladelsestidspunkt til politidirektøren.
Når
løsladelse/prøveløsladelse bliver aktuel, skal
det fængsel eller arresthus, hvor domfældte
opholder sig, underrette politidirektøren og
Rigspolitiets Nationale Udlændinge Center om,
hvornår domfældte forventes løsladt eller
prøveløsladt, således at anklagemyndigheden i
medfør af udlændingelovens § 50 b kan tage
skridt til at indbringe spørgsmålet om eventuel
ophævelse af udvisningen for retten i god tid
inden iværksættelse af udvisningsbeslutningen.
20
Militærnægtere. Indsatte, der udstår straf af
fængsel for totalnægtelse af værnepligtstjeneste
m.v., løslades på prøve, når halvdelen, dog
mindst 2 måneder af straffetiden er udstået. Det
er dog en forudsætning, at den indsatte i øvrigt
vil kunne løslades på prøve i henhold til
straffelovens § 38, stk. 1. Efter
bekendtgørelsens § 29, nr. 3, træffes afgørelse
herom af institutionens leder eller den, der
bemyndiges dertil, se dog § 29, stk. 2.
Afgørelsen træffes af
Justitsministeriet, Direktoratet for
Kriminalforsorgen
21
For at løsladelse efter § 38, stk. 2, kan komme
på tale, skal der foreligge et eller flere af
følgende momenter:
22
Konkrete behandlingshensyn. Foreligger der gode
arbejds- uddannelses- eller bopælsmuligheder,
som ellers ville forspildes, kan prøveløsladelse
ske ca. 1 måned før udståelse af 2/3 af
straffetiden.
23
Vægtige humanitetshensyn svarende til sædvanlige
benådningsgrunde, uden at der dog til
prøveløsladelse kræves, at disse hensyn
fremtræder med samme styrke som ved benådning
for hele den idømte straf. Det kan f.eks. være
den indsattes helbredsforhold, alvorlig sygdom
hos ægtefælle eller børn eller forhold i hjemmet
i øvrigt, som bevirker, at fortsat afsoning
skønnes at ville medføre alvorlige
skadevirkninger for familien.
Løsladelse på
prøve efter straffelovens § 38, stk. 2, skal i
øvrigt overvejes, hvis det efter en konkret
vurdering af hensyn til indsattes barn skønnes
særligt væsentligt, at den indsatte bliver
løsladt før tid. I sådanne tilfælde kan der ske
en kort fremrykning af prøveløsladelsen (normalt
indtil ca. 1 måned).
Dokumentation
for de forhold, som eventuelt kan begrunde
fremrykning af prøveløsladelsen, må
tilvejebringes af den indsatte, der forudsættes
vejledt nærmere herom.
24
Efter løsladelsesbekendtgørelsens § 14 skal
institutionen overveje, om indsatte, der på
gerningstidspunktet var under 18 år, kan
løslades på prøve efter straffelovens § 38, stk.
2. Institutionen skal sende indstilling herom
til Justitsministeriet, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, medmindre løsladelse efter
denne bestemmelse anses for klart utilrådelig.
Desuden skal
løsladelse på prøve efter straffelovens § 38,
stk. 2, altid overvejes for så vidt angår
indsatte, der er under 18 år, jf. § 12 i
bekendtgørelse om behandlingen af 14-17 årige,
der anbringes i kriminalforsorgens
institutioner.
Løsladelse på
prøve efter straffelovens § 38, stk. 2, skal i
øvrigt overvejes, hvis den indsatte på
gerningstidspunktet var under 24 år, ikke
tidligere har udstået fængselsstraf og udstår en
straf af fængsel i under 2 år for ikke farlig
kriminalitet.
25
Indsatte, der har et udtalt behov for behandling
mod alkoholmisbrug, og som er dømt for
kriminalitet begået i alkoholpåvirket tilstand,
vil have mulighed for løsladelse på prøve efter
straffelovens § 38, stk. 2, under forudsætning
af, at der inden løsladelsen er iværksat en
behandling mod misbrug af alkohol, og at
løsladelsen sker på vilkår af bl.a. fortsat
behandling. Det forudsættes endvidere, at
kriminalforsorgen også efter løsladelsen
kontrollerer, at behandlingen følges, og at der
ikke sker svigt, ligesom det også skal ske i
forhold til personer, der har fået betinget dom
med vilkår om alkoholistbehandling. Der henvises
til § 3, stk. 2, i bekendtgørelse om tilsyn med
prøveløsladte, betinget dømte m.v. og vejledning
om tilsyn med prøveløsladte, betinget dømte m.v.
En overvejelse
om løsladelse på prøve efter straffelovens § 38,
stk. 2, på ovennævnte vilkår vil ofte være
relevant for voldsdømte. (Se også kapitel 5 om
muligheden for prøveløsladelse efter
straffelovens § 40 a.)
26
Herudover kan følgende momenter indgå i
vurderingen af sagen:
– At indsatte på
gerningstidspunktet var under 21 år eller over
50 år.
– At den indsatte
ikke tidligere har udstået fængselsstraf eller
fået tiltalefrafald eller betinget dom. En
indsat anses i denne forbindelse som
førstegangsstraffet, hvis der er forløbet 5 år
efter, at den sidste straf er udstået, endeligt
eftergivet eller bortfaldet.
– At straffetiden
er langvarig, og at løsladelsestidspunktet,
efter et længerevarende udslusningsforløb, anses
for velegnet.
– At indsatte
under straffesagen har haft særlig langvarigt
ophold i varetægtsfængsel i forhold til den
idømte straf.
– At fortsat
strafudståelse formodes at være skadelig ud fra
et specialpræventivt synspunkt.
27
Ved den samlede vurdering af de hensyn, der er
nævnt under pkt. 22-26, vil der i almindelighed
ikke blive lagt vægt på arten eller omfanget af
den pådømte kriminalitet. Det vil dog kunne tale
imod løsladelse på prøve i henhold til § 38,
stk. 2, at den indsatte er dømt for farlig
kriminalitet, f.eks. overtrædelse af
straffelovens § 191, grovere vold eller røveri.
Løsladelse af indsatte, der
afsoner en nordisk hash- eller khatdom
28
Indsatte, der er dømt for hash- eller
khatkriminalitet i et af de andre nordiske
lande, og som er overført til Danmark til
udståelse af straffen, kan prøveløslades i
medfør af straffelovens § 38, stk. 2.
Dette
forudsætter efter praksis, at den indsatte har
haft et rimeligt godt afsoningsforløb og har en
rimelig god løsladelsessituation, samt at det
vurderes, at den indsatte, såfremt han var dømt
i Danmark, ville have fået en langt lavere
straf, end tilfældet rent faktisk har været. Det
er endvidere en forudsætning, at den indsatte i
øvrigt vil kunne løslades på prøve i henhold til
straffelovens § 38, stk. 1.
Afgørelse om,
hvorvidt der kan ske tidlig prøveløsladelse,
træffes af Justitsministeriet, Direktoratet for
Kriminalforsorgen (Klientkontoret), efter en
konkret og individuel vurdering af alle sagens
omstændigheder.
Det er således
ikke tilstrækkeligt, at der alene er tale om en
nordisk hash- eller khatdom.
I de tilfælde,
hvor en person overføres til Danmark til
udståelse af en fængselsstraf for hash- eller
khatkriminalitet idømt i et af de andre nordiske
lande, vil Direktoratet for Kriminalforsorgen
forud for afgørelse om valg af
afsoningsinstitution vurdere, om den dømte,
såfremt han var dømt i Danmark, ville have fået
en langt lavere straf, end tilfældet rent
faktisk har været. I givet fald vil Direktoratet
for Kriminalforsorgen anmode den relevante
institution om, såfremt den indsattes forhold og
løsladelsessituation i øvrigt taler herfor, at
overveje og eventuelt indstille den pågældende
til løsladelse på prøve efter straffelovens §
38, stk. 2, særligt under henvisning til, at den
afsagte dom vedrører hash eller khat.
Utilrådelighedsvurderingen
29
Medmindre andet følger af ovenstående, er det en
forudsætning for løsladelsen, at risikoen for
tilbagefald til ny kriminalitet skønnes at være
ringe.
Kapitel 5
Løsladelse
efter straffelovens § 40 a (indsatte, der udstår
tidsbestemt straf)
Anvendelsesområde
30
Efter straffelovens § 40 a om tidlig
prøveløsladelse kan visse kategorier af dømte ud
over de i § 38, stk. 2, nævnte tilfælde
prøveløslades, når halvdelen af straffetiden,
dog mindst 2 måneder er udstået.
31
Efter § 40 a, stk. 1, nr. 1, kan prøveløsladelse
finde sted, hvis den dømte har ydet en særlig
indsats for ikke på ny at begå kriminalitet. Som
eksempel på en særlig indsats nævnes i
bestemmelsen deltagelse i behandlings- og
uddannelsesforløb og fra 1. juli 2011
arbejdstræning.
En særlig
indsats kan ifølge forarbejderne til loven
f.eks. bestå i, at den indsatte under
fængselsopholdet gennemfører et relevant
uddannelsesforløb eller deltager i
afvænningsbehandling for et eventuelt alkohol-
eller stofmisbrug eller i et særligt
adfærdskorrigerende program. Som eksempler på
behandlingsprogrammer nævnes Cognitive Skills,
Samtaler om Kriminalitet, Vredesprogrammet
(Anger Management), ophold på
behandlingsafdeling for stofmisbrugere eller
kontraktafdeling eller placering i medfør af
straffuldbyrdelseslovens § 78 i en
behandlingsinstitution for stof- eller
alkoholmisbrugere.
Endvidere kan
arbejdstræning efter en konkret vurdering udgøre
en særlig indsats.
Ved
arbejdstræning forstås ifølge forarbejderne til
loven (lovændring i 2011) forløb, hvor den
indsatte lærer basale funktioner knyttet til
varetagelsen af et arbejde. Disse funktioner kan
bl.a. være social omgang på arbejdspladsen, at
modtage og udføre en ordre fra en overordnet,
samarbejde med øvrige ansatte, rettidighed og
undervisning i arbejdsmarkedsregler.
Arbejdstræning kan foregå i fængslet, f.eks. i
tilknytning til et eller flere af fængslets
værksteder, eller i en godkendt virksomhed i
forbindelse med frigang efter § 44 i
udgangsbekendtgørelsen.
Målgruppen for
arbejdstræning er indsatte, der ikke tidligere
har varetaget et arbejde over en længere
sammenhængende periode på grund af manglende
basale jobkvalifikationer, og indsatte, der har
været uden for arbejdsmarkedet i et længere
stykke tid og af den grund ikke længere kan
siges at have de nødvendige basale
kvalifikationer til varetagelsen af et job.
Det vil bero
på en konkret vurdering i det enkelte tilfælde,
om den indsatte kan anses for at have ydet en
særlig indsats ved arbejdstræningen, der kan
begrunde tidlig prøveløsladelse.
32
Efter § 40 a, stk. 1, nr. 2, kan prøveløsladelse
ifølge forarbejderne finde sted i tilfælde, hvor
den indsattes forhold samlet set taler for, at
det er unødvendigt, at den pågældende afsoner
resten af straffen i fængsel, hvis der i stedet
fastsættes vilkår om samfundstjeneste.
Det vil dreje
sig om indsatte, som typisk har gode og stabile
personlige forhold og et godt socialt netværk,
er uden misbrugsproblemer, og hvis forbrydelse
ikke er udtryk for et kriminelt mønster.
Bestemmelsen vil også kunne anvendes, hvor
indsattes gode og stabile forhold forelå
allerede ved domsafsigelsen. Det vil dog også i
sådanne tilfælde bl.a. være en forudsætning, at
den indsattes afsoningsforløb har været i det
væsentlige problemfrit, jf. pkt. 33.
Særligt om
retshåndhævelseshensyn m.v. ved løsladelse efter
straffelovens § 40 a
33
Efter straffelovens § 40 a er det en betingelse,
at hensynet til retshåndhævelsen ikke skønnes at
tale imod løsladelse.
Ordningen
vedrørende tidlig prøveløsladelse kan som
udgangspunkt anvendes, uanset hvilken
kriminalitet den indsatte er dømt for. Over for
indsatte, der afsoner straffe for de groveste
forbrydelser, bør der imidlertid ifølge
forarbejderne udvises meget betydelig varsomhed
med at anvende adgangen til tidlig
prøveløsladelse. For personer, der har begået
grov kriminalitet med fare for personers liv
eller helbred, eller som har deltaget i
omfattende organiseret kriminalitet (f.eks.
rockerkriminalitet), vil hensynet til
retshåndhævelsen således normalt tale imod
løsladelse efter § 40 a.
Der vil dog i
praksis kunne forekomme enkeltstående tilfælde,
hvor det efter en konkret vurdering vil være
rimeligt og forsvarligt, at den indsatte
løslades, selvom den pågældende er dømt for en
meget alvorlig lovovertrædelse. Det kan f.eks.
være tilfældet, hvis en indsat har begået drab i
stærk affekt, ikke tidligere har været straffet
og har særdeles gode personlige forhold og et
meget positivt afsoningsforløb. Det kan f.eks.
også være tilfældet, hvis en indsat er dømt for
alvorlig narkokriminalitet begået ved i et
enkelt tilfælde at fungere som narkokurer for at
finansiere et tidligere stofmisbrug, og hvis den
indsatte under afsoningen gør en særlig indsats
for at komme ud af stofmisbruget.
Som nævnt vil
hensynet til retshåndhævelsen normalt tale imod,
at der træffes afgørelse om tidlig
prøveløsladelse over for indsatte, der afsoner
straf for grov personfarlig kriminalitet, eller
som har deltaget i omfattende organiseret
kriminalitet. I tilknytning hertil fremgår det
af forarbejderne, at det forhold, at en indsat
f.eks. er medlem af en rockergruppe, ikke i sig
selv vil være diskvalificerende.
Indsatte, der
er dømt for sædelighedsforbrydelser, befinder
sig som udgangspunkt inden for det område, hvor
der skal udvises meget betydelig varsomhed med
at anvende reglerne i straffelovens § 40 a. Det
kan imidlertid ifølge forarbejderne ikke
generelt anses for udelukket, at dømte, der har
gennemgået sexologisk behandling, kan få
tilladelse til tidlig prøveløsladelse ud fra en
samlet konkret vurdering.
Det fremgår
videre af forarbejderne til loven (lovændring i
2011), at hensynet til retshåndhævelsen typisk
ikke vil tale imod tidlig prøveløsladelse i de
sager, som er undtaget fra reglen om, at der
skal ske høring af anklagemyndigheden ved domme
for de groveste forbrydelser – dvs. sager, hvor
den indsatte er idømt under 8 måneders fængsel,
og hvor den indsatte har været på fri fod mellem
domfældelsen og iværksættelsen af
straffuldbyrdelsen. Se bekendtgørelsens § 8, nr.
3, 2. pkt.
Det
understreges samtidig, at der i ordet ”typisk”
ligger en forudsætning om, at der kan være
tilfælde, hvor det strafbare forhold – uanset at
straffen er under 8 måneders fængsel, og at den
indsatte har været på fri fod mellem
domfældelsen og straffens fuldbyrdelse – er af
en sådan karakter, at hensynet til
retshåndhævelsen taler imod tidlig
prøveløsladelse efter straffelovens § 40 a. I
disse tilfælde vil der – uanset at
anklagemyndigheden ikke høres – ikke kunne
træffes afgørelse om tidlig prøveløsladelse.
Det fremgår af
forarbejderne, at muligheden for tidlig
prøveløsladelse efter § 40 a, stk. 1, nr. 1,
ikke bør omfatte personer, som udviser en
negativ eller kriminel adfærd i institutionen,
f.eks. begår vold, fremsætter trusler mod
fængselspersonale eller medfanger eller sælger
narkotika eller andre ulovlige stoffer i
institutionen. Med udtrykket ”negativ adfærd”
tænkes på tilfælde, hvor den indsatte på trods
af deltagelse i et behandlings- eller
uddannelsesforløb (fortsat) udviser en adfærd,
der er uforenelig med de ordens- og
sikkerhedsmæssige forhold i
afsoningsinstitutionen.
Ifølge
bemærkningerne til reglen i § 40 a, stk. 1, nr.
2, er det en forudsætning, at den indsattes
afsoningsforløb har været i det væsentlige
problemfrit, dvs. at den indsatte ikke for
eksempel flere gange er udeblevet fra udgang
eller har begået kriminalitet under afsoningen
eller alvorligt har chikaneret fængselspersonale
eller andre indsatte. Med formuleringen
”alvorligt har chikaneret fængselspersonale
eller andre indsatte” sigtes til forhold, der
ikke nødvendigvis er strafbare, men hvor der
alligevel er tale om grovere eller oftere
gentagne disciplinære forhold.
Også forhold,
som ikke vedrører den indsattes adfærd under
afsoningen i fængslet, vil kunne indgå i den
samlede vurdering af, om den pågældende opfylder
betingelserne for tidlig prøveløsladelse.
Særligt om betydningen af udeblivelse fra
tilsigelse til afsoning i forhold til muligheden
for prøveløsladelse efter § 40 a fremgår det af
forarbejderne, at det er forudsat, at hvis den
pågældende er udeblevet efter tilsigelse til
afsoning, vil dette tale imod løsladelse efter §
40 a. Afhængig af de konkrete omstændigheder vil
udeblivelsen dog ikke på forhånd udelukke tidlig
prøveløsladelse, navnlig hvis den indsatte
efterfølgende gør en stor indsats for at rette
op på sin situation og undgå på ny at begå
kriminalitet, jf. § 40 a, stk. 1, nr. 1.
Forberedelse af spørgsmålet
om løsladelse på prøve
34
Der er i løsladelsesbekendtgørelsens §§ 17-18
fastsat særlige regler om sagsbehandlingen i
sager om løsladelse efter straffelovens § 40 a.
Ifølge de
gældende regler skal der senest 4 uger efter
indsættelsen være udarbejdet en plan for
strafudståelsen og tiden efter løsladelsen.
Uanset at institutionen ikke har pligt til at
tage spørgsmålet om prøveløsladelse efter § 40 a
op af egen drift, er det i
løsladelsesbekendtgørelsens § 17 fastsat, at
spørgsmålet om prøveløsladelse efter § 40 a
drøftes i forbindelse med, at der udarbejdes
handleplan for den dømte. Det bør i den
forbindelse overvejes, om den indsatte vil kunne
være omfattet af målgruppen for reglerne om
løsladelse efter § 40 a. I bekræftende fald bør
det drøftes med den indsatte, hvilken særlig
indsats den indsatte eventuelt skal yde for at
komme i betragtning til tidlig prøveløsladelse.
Kravene til den indsattes indsats kan eventuelt
beskrives i handleplanen. Det er i forarbejderne
understreget, at en sådan beskrivelse i en
handleplan ikke vil være en
forhåndstilkendegivelse om løsladelse efter
halvdelen af straffetiden, men vil fastsætte
retningslinier for, hvad den pågældende skal
gøre for at komme i betragtning til tidlig
prøveløsladelse. Der bør følges op på
spørgsmålet om løsladelse efter § 40 a i
forbindelse med den almindelige løbende
evaluering af handleplanen.
Det fremgår af
forarbejderne, at institutionen foretager
utilrådelighedsvurderingen, mens den afdeling af
kriminalforsorgen, der skal føre tilsyn med den
pågældende, vurderer den indsattes egnethed til
at overholde et eventuelt vilkår om
samfundstjeneste. Se om utilrådeligheds- og
egnethedsvurderingerne nedenfor under pkt. 35.
Ifølge
bekendtgørelsens § 17, stk. 3, sender
institutionen indstilling om prøveløsladelse
efter § 40 a til Justitsministeriet,
Direktoratet for Kriminalforsorgen, hvis
institutionen finder, at tidlig prøveløsladelse
skal ske, eller hvis den indsatte ansøger om
tidlig prøveløsladelse. Denne indstilling skal
så vidt muligt være direktoratet i hænde senest
6 uger før prøveløsladelsesdatoen. Der er
oprettet en elektronisk blanket med tilhørende
vejledning til brug for udarbejdelse af
indstillingen.
Det fremgår af
bekendtgørelsens § 18, at hvis institutionen
finder, at der er grundlag for prøveløsladelse
efter § 40 a, skal institutionen indhente
oplysninger og foretage høringer, der følger af
bekendtgørelsens §§ 5-9. Høringsreglerne er
nærmere omtalt nedenfor under pkt. 54.
Direktoratet
for Kriminalforsorgens afgørelse træffes så vidt
muligt senest 4 uger inden løsladelsesdatoen.
Såfremt den indsatte foretager handlinger mv.,
der kan føre til, at grundlaget for
direktoratets afgørelse om tilladelse til
prøveløsladelse ændres, inden den faktiske
prøveløsladelse har fundet sted, sender
institutionen en begrundet indstilling om, hvad
institutionen finder, reaktionen bør være.
Utilrådelighedsvurdering og
egnethedsvurdering mv.
35
Tidlig prøveløsladelse i medfør af straffelovens
§ 40 a forudsætter ifølge straffelovens § 40 a,
stk. 6, at den dømtes forhold ikke gør
løsladelsen utilrådelig, at der er sikret den
indsatte passende ophold og arbejde eller andet
underhold, samt at den indsatte er egnet til og
erklærer sig villig til at overholde de
fastsatte vilkår.
Det er i
forarbejderne forudsat, at vurderingen af
risikoen for tilbagefald til ny kriminalitet
foretages efter samme kriterier, som gælder i
forbindelse med prøveløsladelse efter
straffelovens § 38, stk. 2. Det er således en
forudsætning for prøveløsladelse efter § 40 a,
at risikoen for tilbagefald til ny kriminalitet
skønnes at være ringe.
Vurderingen af
den dømtes egnethed til at overholde et
eventuelt vilkår om samfundstjeneste foretages
af den afdeling af kriminalforsorgen, der skal
føre tilsyn med den pågældende, på baggrund af
institutionens indstilling. Egnethedsvurderingen
svarer ifølge forarbejderne til, hvad der efter
straffelovens § 62, stk. 1, gælder med hensyn
til fastsættelse af samfundstjeneste som vilkår
for en betinget dom. Det indebærer bl.a., at
hvis den indsatte tidligere ikke har overholdt
en betinget dom med vilkår om samfundstjeneste,
vil det være en omstændighed, der taler imod
prøveløsladelse med vilkår om samfundstjeneste.
Kapitel 6
Vilkårsfastsættelse
Samarbejde
mellem institutionen og kriminalforsorgens
afdeling
36
Vilkårsfastsættelsen finder sted i samarbejde
mellem institutionen og tilsynsmyndigheden,
normalt en afdeling af kriminalforsorgen i
frihed, jf. kapitel 2 i vejledning om tilsyn med
prøveløsladte, betinget dømte m.v. I nogle
tilfælde aftales det konkret, at tilsyn føres af
en af kriminalforsorgens pensioner. I disse
tilfælde sker vilkårsfastsættelsen i samarbejde
med den pågældende pension. I øvrigt henvises
til retningslinjerne i kriminalforsorgsudvalgets
betænkning nr. 519/1969 om vilkår ved betingede
domme og prøveløsladelser og indstilling om
kriminalforsorgens tilsynsvirksomhed (1994). Det
er endvidere forudsat, at institutionen ved
udarbejdelse af handleplan for den indsatte
efter straffuldbyrdelseslovens § 31, stk. 2,
inddrager tilsynsmyndigheden i planlægningen af
tiden efter løsladelsen, hvis institutionen
vurderer, at der skal fastsættes vilkår om
tilsyn efter løsladelsen.
Prøvetid – tidsbestemt straf
37
Med hensyn til fastsættelse af vilkår om
prøvetid henledes opmærksomheden særligt på, at
prøvetiden som udgangspunkt fastsættes til 2 år.
Hvis den resterende straffetid er under 2-3
måneder, kan der dog fastsættes en prøvetid på 1
år, hvis forholdene særligt taler derfor, f.eks.
hvis den pågældende ikke tidligere har været
idømt fængselsstraf, betinget eller ubetinget,
eller sådan domfældelse ligger adskillige år
tilbage i tiden, eller hvor recidivrisikoen
anses for meget ringe. Overstiger den resterende
straffetid 1 år, vil der over for personer med
gentagne tilbagefald til ny kriminalitet være
relevant at fastsætte en prøvetid på 3 år.
Er
reststraffen over 2 år, bør prøvetiden i
almindelighed fastsættes til 3 år. Er
reststraffen over 3 år, bør prøvetiden
fastsættes til 4 eller 5 år.
Prøvetid – livstidsstraf
38
Efter straffelovens § 41, stk. 3, betinges
prøveløsladelse af, at den dømte ikke i
prøvetiden begår strafbart forhold, og at den
pågældende overholder de vilkår, som måtte være
fastsat. Prøvetiden kan ikke overstige 5 år, og
straffelovens § 57 om fastsættelse af vilkår
finder tilsvarende anvendelse ved
prøveløsladelse af livstidsdømte. Hvis det
vurderes, at der ved prøveløsladelse af en
livstidsdømt er behov for en prøve- og
tilsynstid på mere end 5 år, f.eks. fordi den
pågældende er dømt for seksualkriminalitet, og
længerevarende behandling med kønsdriftsdæmpende
medicin er nødvendig, må prøveløsladelse anses
for utilrådelig. I disse særlige tilfælde vil
det, hvis særlige omstændigheder i den enkelte
sag taler derfor, kunne være aktuelt at overveje
spørgsmålet om benådning, hvortil der kan
knyttes vilkår om en længere tilsyns- og
prøvetid.
Ved
prøveløsladelse af livstidsdømte skal prøvetiden
fastsættes bl.a. under hensyn til, at der er
tale om prøveløsladelse fra en tidsubestemt
fængselsstraf. I relation til livstidsdømte, er
der ingen regel om, at prøvetiden i
almindelighed ikke kan overstige 3 år, således
som det gælder for indsatte, der udstår
tidsbestemt straf, jf. straffelovens § 39, stk.
1. I mange tilfælde vil der skulle fastsættes en
prøvetid på 5 år, men en konkret vurdering kan
føre til fastsættelse af en kortere prøvetid.
Hvis en
livstidsdømt har været prøveløsladt, men er
genindsat og derefter senere prøveløslades på
ny, kan prøvetiden (igen) sættes til 5 år, jf.
straffelovens § 41, stk. 3. For indsatte, der er
i en tilsvarende situation, men udstår
tidsbestemt fængselsstraf, skal der derimod ske
fradrag af den tid, i hvilken den pågældende
senest har været prøveløsladt, jf. straffelovens
§ 40, stk. 6, 2. pkt.
Udenlandske indsatte, der
skal udvises
39
Ved prøveløsladelse af udenlandske indsatte, der
skal udvises, fastsættes alene vilkår om
prøvetid.
Opmærksomheden
henledes dog på, at der i henhold til lov om
samarbejde med Finland, Island, Norge og Sverige
angående fuldbyrdelse af straf m.v.
(lovbekendtgørelse nr. 555 af 25. maj 2011) er
mulighed for at overføre tilsyn mellem de
nordiske lande. Regler herom findes i
Justitsministeriets cirkulære af 16. december
1963 om samarbejde med Finland, Island, Norge og
Sverige angående fuldbyrdelse af straf m.v.,
cirkulæreskrivelse af 10. februar 1964 om
overførsel af tilsyn med betinget dømte og
prøveløsladte mellem de nordiske lande og
cirkulæreskrivelse af 1. marts 1972 om
overførsel af tilsyn med betinget dømte og
prøveløsladte mellem de nordiske lande. I alle
tilfælde, hvor der er konkret behov herfor, skal
der fastsættes vilkår om tilsyn. Hvis en indsat
i et sådant tilfælde modsætter sig tilsyn, eller
tilsyn skønnes formålsløst, bør konsekvensen
være afslag på prøveløsladelse.
Tilsyn
40
Tilsynsperioden fastsættes i almindelighed til 1
år.
Hvis
længerevarende tilsyn skønnes uhensigtsmæssigt
eller unødvendigt med henblik på begrænsning af
risikoen for tilbagefald til ny kriminalitet,
vil der undtagelsesvist kunne fastsættes
tilsynsperioder på 3 eller 6 måneder. Dette
gælder i særlig grad, når den idømte straf ikke
overstiger 9 måneder.
Er der tale om
længerevarende straffe, typisk 8 år eller
længere tidsbestemt straf, kan tilsynsperioden
efter en konkret vurdering fastsættes til 3-5
år.
Ved
prøveløsladelse af livstidsdømte vil
udgangspunktet være, at tilsynsperioden
fastsættes til 3-5 år.
Ved
prøveløsladelse efter straffelovens § 40 a skal
der ifølge bestemmelsens stk. 2 fastsættes
vilkår om tilsyn indtil det tidspunkt, hvor der
er forløbet 2/3 af straffetiden. Efter
bestemmelsen kan der desuden fastsættes vilkår
om tilsyn efter dette tidspunkt i
overensstemmelse med almindelig praksis.
Særvilkår
41
I forbindelse med prøveløsladelse efter
straffelovens § 38, stk. 1 og 2, fastsættes
særvilkår efter straffelovens § 39, stk. 2, jf.
§ 57, under hensyn til den indsattes
individuelle forhold med henblik på at støtte
den dømtes indsats for en kriminalitets- og
misbrugsfri tilværelse.
Fastsættelse
af særvilkår bør ske efter en nøje vurdering af,
om fastsættelse af det enkelte særvilkår er
formålstjenligt med henblik på begrænsning af
den indsattes recidivrisiko. I de tilfælde, der
er nævnt i løsladelsesbekendtgørelsens § 9
(volds- og sædelighedskriminalitet), skal der
indhentes en udtalelse fra den pågældendes
bopælskommune (de sociale myndigheder) om
vilkårsfastsættelsen. Hvis den indsatte
modsætter sig særvilkår, der skønnes
formålstjenlige med henblik på begrænsning af
den indsattes recidivrisiko, bør der gives
afslag på prøveløsladelse.
Også i
forbindelse med prøveløsladelse efter
straffelovens § 40 a, stk. 1, nr. 1, fastsættes
særvilkår efter straffelovens § 57 under hensyn
til den indsattes individuelle forhold med
henblik på at støtte den dømtes indsats for en
kriminalitets- og misbrugsfri tilværelse. Der
kan ifølge forarbejderne ud over vilkår om
uddannelse eller afvænningsbehandling f.eks.
være behov for at fastsætte vilkår om, at den
dømte fuldfører et af kriminalforsorgens særlige
adfærdskorrigerende programmer. Desuden kan der
fastsættes vilkår om samfundstjeneste, jf.
nedenfor under pkt. 44.
Med hensyn til
prøveløsladelse efter § 40 a, stk. 1, nr. 2, af
dømte, hvis forhold taler herfor, vil der ikke
være anledning til at overveje vilkår om
afvænningsbehandling eller anden behandling med
henblik på at forebygge fremtidig kriminalitet,
idet det er forudsat, at der er tale om personer
med så gode personlige forhold mv., at særlige
vilkår af denne karakter vil være unødvendige.
Tilsvarende gælder særlige vilkår om uddannelse.
Derimod kan det ikke udelukkes, at der i visse
tilfælde vil være behov for at fastsætte andre
vilkår efter reglen i straffelovens § 57, f.eks.
om opholdssted, arbejde, anvendelse af fritiden
eller samkvem med bestemte personer. Desuden er
det en forudsætning for tidlig prøveløsladelse
efter § 40 a, stk. 1, nr. 2, at der fastsættes
vilkår om samfundstjeneste, jf. nedenfor under
pkt. 44.
Voldsdømte
42
Der vil hyppigt være grund til at fastsætte
særvilkår for voldsdømte i form af f.eks.
alkoholistbehandling, vilkår om ikke at indfinde
sig bestemte steder, vilkår om ikke at bære
våben af nogen art m.v., herunder vilkår
der er mere vidtgående end de begrænsninger, der
fremgår af
våbenlovens bestemmelser.
Seksualkriminelle
43
For seksualkriminelle vil der hyppigt være behov
for at fastsætte vilkår om fortsat behandling.
Vil en seksualkriminel ikke acceptere et
relevant vilkår om i prøvetiden at fortsætte en
påbegyndt psykiatrisk behandling, eventuelt
kombineret med kønsdriftsdæmpende medicin, vil
dette i højere grad end sædvanligt medføre, at
der gives afslag på prøveløsladelse.
Vilkår om samfundstjeneste
ved prøveløsladelse efter straffelovens § 40 a
44
I straffelovens § 40 a, stk. 3 og 4, er det
bestemt, at der i forbindelse med
prøveløsladelse efter stk. 1, nr. 1,
kan fastsættes
vilkår om samfundstjeneste, og at der ved
prøveløsladelse efter stk. 1, nr. 2,
skal fastsættes
vilkår herom.
Tilsynet med
personer, der er prøveløsladt med vilkår om
samfundstjeneste, føres ligesom ved betinget dom
med vilkår om samfundstjeneste af en af
kriminalforsorgens afdelinger, jf.
straffuldbyrdelseslovens § 81.
I forbindelse
med prøveløsladelse efter § 40 a, stk. 1, nr. 1,
vil samfundstjenestevilkår ifølge forarbejderne
være relevant, hvor der bør sikres et fortsat
pønalt element, som samtidig er egnet til at
støtte den dømtes resocialisering. Det vil
navnlig være aktuelt i tilfælde, hvor der er
mere end 1 år fra løsladelsen og frem til
2/3-tidspunktet, eller hvis der ikke (længere)
er særlige behandlingsbehov eller behov for
uddannelse m.v., som kan følges op med mærkbare
vilkår efter § 57.
Ligeledes er
grunden til, at der efter § 40 a, stk. 4,
skal fastsættes
vilkår om samfundstjeneste ved prøveløsladelse
efter § 40 a, stk. 1, nr. 2, ifølge
forarbejderne dels et ønske om at sikre et
pønalt element, dels at støtte den dømtes
resocialisering.
Efter § 40 a,
stk. 5, kan vilkår om samfundstjeneste ikke
udstrækkes ud over 2/3 af straffetiden, med
mindre særlige grunde taler derfor. Dette
skyldes, at indsatte som hovedregel ville være
blevet løsladt på dette tidspunkt, og at
løsladelse efter § 40 a med et vilkår om
samfundstjeneste ud over 2/3-tidspunktet ville
kunne opfattes som mindre attraktivt end
løsladelse efter § 38, stk. 1.
Som eksempler
på særlige grunde, der kan føre til, at
samfundstjenestevilkåret kan udstrækkes ud over
2/3-tidspunktet – men højst frem til
straffetidens udløb – nævner forarbejderne
tilfælde, hvor den prøveløsladte på grund af
sygdom, graviditet eller lignende ikke har
kunnet udføre den fastsatte arbejdsforpligtelse
inden for 2/3 af straffetiden, og hvor det
derfor ville virke urimeligt, såfremt den
prøveløsladte måtte genindsættes i fængslet,
alene fordi samfundstjenesten ikke kunne kræves
udført efter 2/3-tidspunktet. I disse særlige
situationer er det i forarbejderne desuden
forudsat, at den myndighed, der har fastsat
samfundstjenestevilkåret, vil kunne nedsætte
samfundstjenestens varighed, i stedet for at det
tillades, at samfundstjenesteperioden forlænges.
Der henvises i øvrigt til Justitsministeriet,
Direktoratet for Kriminalforsorgens cirkulære om
tilsyn med prøveløsladte, betinget dømte m.v.
Endvidere kan nævnes, at det ved kortere
fængselsstraffe i nogle tilfælde vil vise sig
praktisk umuligt for kriminalforsorgen at
tilrettelægge samfundstjenesten således, at den
er fuldt afviklet inden for 2/3 af straffetiden.
Det er også tænkeligt, at nogle indsatte selv
ønsker, at samfundstjenesten afvikles over en
lidt længere periode. Det forudsættes efter
forarbejderne til loven (lovændring i 2011), at
der i begge de nævnte tilfælde i henhold til den
gældende bestemmelse i straffelovens § 40 a,
stk. 5, kan træffes afgørelse om, at vilkåret om
samfundstjeneste skal have en varighed ud over
2/3 af straffetiden, dog ikke ud over den
samlede straffetid.
Som følge af
reglen i straffelovens § 40 a, stk. 5, er der
ifølge forarbejderne ikke grundlag for – som ved
samfundstjeneste som vilkår for betinget dom –
at fastsætte regler om en særlig længstetid for
samfundstjenesten. Dette skyldes, at der i
forvejen ligger en tidsmæssig begrænsning i, at
samfundstjenestens varighed som udgangspunkt
ikke må have en udstrækning ud over den tid, der
resterer indtil 2/3-tidspunktet. Der er på den
anden side ikke noget til hinder for, at der
fastsættes en længstetid for samfundstjenesten,
der er kortere end den tid, der resterer inden
udløbet af 2/3 af straffetiden.
Derimod skal
der træffes bestemmelse om omfanget af
samfundstjenesten. Antallet af timer, der skal
afvikles som samfundstjeneste, beregnes som
udgangspunkt således, at den indsatte skal
afvikle 0,5 times samfundstjeneste for hver dag,
den pågældende bliver løsladt forud for
2/3-tidspunktet. Sker løsladelsen f.eks. 120
dage før 2/3-datoen, fastsættes vilkår om
afvikling af samfundstjeneste i 60 timer. Der
kan, ligesom det er tilfældet ved betinget dom
med vilkår om samfundstjeneste, fastsættes
vilkår om samfundstjeneste på mellem 30 og 240
timer. Dette følger af straffelovens § 40 a,
stk. 7, jf. § 63, stk. 1, 1. pkt.
Ved
fastsættelse af arbejdspligtens omfang må der
ifølge forarbejderne ud over længden af perioden
frem til tidspunktet for udståelse af 2/3 af
straffetiden også lægges vægt på andre forhold,
herunder omfanget af eventuelle andre vilkår om
f.eks. behandling, samt på den prøveløsladtes
muligheder for fast beskæftigelse. Vilkår om
samfundstjeneste må ikke være til hinder for, at
den prøveløsladte kommer i reelt arbejde eller
på anden måde på ny bliver integreret i
samfundet.
Ifølge
forarbejderne antages det i almindelighed, at
muligheden for en resocialiserende effekt af
samfundstjeneste er størst, når
samfundstjenesten har en længere periode end tre
måneder. Under hensyn til, at adgangen til
prøveløsladelse med vilkår om samfundstjeneste
forudsættes anvendt med hensyn til personer, der
har særligt gode personlige forhold, skal der
imidlertid ifølge forarbejderne ikke gælde en
sådan tidsmæssig begrænsning. Da det i praksis
kan vise sig vanskeligt at gennemføre
samfundstjenesteforløb på under 2 måneders
varighed, vil sådanne forløb ifølge
forarbejderne dog have undtagelsens karakter. Se
dog ovenfor vedrørende kortere fængselsstraffe.
Den samlede
vilkårsfastsættelse ved løsladelse efter
straffelovens § 40 a
45
Det er forudsat, at der ved fastsættelsen af
eventuelle særlige vilkår efter straffelovens §
57 ved siden af vilkår om samfundstjeneste tages
hensyn til samfundstjenestens omfang, således at
forpligtelsen, som de fastsatte vilkår samlet
set indebærer, ikke bliver urimelig eller står i
misforhold til reststraffen. Dette gælder både
prøveløsladelse efter § 40 a, stk. 1, nr. 1 og
nr. 2.
Vejledning af indsatte
46
Den indsatte skal inden prøveløsladelsen nøje
instrueres om betydningen af vilkårene og
konsekvensen af ikke at overholde disse, jf.
bekendtgørelsens § 11. I den forbindelse bør den
indsatte have udleveret kriminalforsorgens pjece
om tilsyn og eventuelt tillige pjecen om
særvilkår. Den indsatte bør - fortrinsvis i
forbindelse med en § 31-udgang - have kontakt
med den fri kriminalforsorg inden løsladelsen og
ellers umiddelbart efter løsladelsen med henblik
på at planlægge forløbet af tilsynsperioden.
Kapitel 7
Reaktioner ved
vilkårsovertrædelser
Indberetning
m.v.
47
Der skal være konsekvens i tilsynene. Det vil
for prøveløsladte sige, at der skal ske
indberetning til Justitsministeriet,
Direktoratet for Kriminalforsorgen, med henblik
på eventuel § 40-reaktion (advarsel,
vilkårsændring, genindsættelse) i alle tilfælde,
hvor en vilkårsovertrædelse begrunder en
nærliggende risiko for kriminalitet. I tilfælde
af vilkårsovertrædelse i øvrigt skal afdelingen
give den prøveløsladte et pålæg og i
gentagelsestilfælde afgive indberetning til
Justitsministeriet, Direktoratet for
Kriminalforsorgen.
Der skal
desuden ske indberetning med henblik på eventuel
§ 40-reaktion i sager, hvor der foreligger både
strafbart forhold og anden vilkårsovertrædelse,
men hvor der ikke rejses tiltale for det
strafbare forhold.
For så vidt
angår fremgangsmåden ved indberetning af
vilkårsovertrædelse henvises til cirkulære om
tilsyn med prøveløsladte, betinget dømte m.v.
Opmærksomheden henledes på muligheden for
anholdelse og varetægtsfængsling, jf.
retsplejelovens § 756 og § 763.
Særligt for så
vidt angår personer, der er prøveløsladt i
medfør af straffelovens § 40 a, følger det af
straffuldbyrdelseslovens § 86, stk. 2, at
indberetningspligten i forbindelse med
overtrædelse af et vilkår om samfundstjeneste
gælder uanset vurderingen af risikoen for ny
kriminalitet. Der henvises herved til
Justitsministeriet, Direktoratet for
Kriminalforsorgens cirkulære om tilsyn med
prøveløsladte, betinget dømte m.v.
Særligt med
hensyn til reaktioner ved overtrædelse af vilkår
for prøveløsladelse efter § 40 a fremgår det
endvidere af forarbejderne, at hvis
vilkårsovertrædelsen er af ikke ubetydelig
karakter, f.eks. gentagne udeblivelser fra
samfundstjeneste uden lovligt forfald, bør den
pågældende som hovedregel genindsættes til
afsoning, idet den pågældende i så fald ved sin
adfærd har vist sig uegnet til den særlige
ordning om tidlig prøveløsladelse.
Kapitel 8
Løsladelsestidspunktet
Regelgrundlaget
48
Efter § 1, stk. 3, i bekendtgørelse om
strafberegning udløber straffetiden ved døgnets
påbegyndelse på dagen for endt strafudståelse.
Kapitel 2, §§
19-24, i bekendtgørelse om løsladelse af dømte,
der udstår fængselsstraf, indeholder nærmere
regler om løsladelsestidspunktet og om
fremrykning af løsladelsen, herunder regler om,
at løsladelse efter endt strafudståelse skal ske
på et sådant tidspunkt, at den løsladte ved
benyttelse af offentlige trafikmidler kan nå til
en bopæl her i landet inden straffetidens udløb.
Som det
fremgår af bekendtgørelsens § 19 vedrører disse
bestemmelser alene løsladelse efter endt
strafudståelse eller løsladelse på prøve.
Bestemmelserne finder således ikke anvendelse,
når indsatte løslades ved strafafbrydelse eller
efter udståelse af de(n) første del(e) af en
straf, hvis afsoning er tilladt opdelt.
Ved
fremrykning af løsladelsen tages udgangspunkt i
den faktiske løsladelsesdato. For indsatte, der
skal prøveløslades, forstås herved den beregnede
dato for prøveløsladelse. For indsatte, der skal
løslades efter endt straf, er den faktiske
løsladelsesdato næsten altid dagen før endt
straf, som følge af at løsladelse efter endt
strafudståelse skal ske på et sådant tidspunkt,
at den løsladte ved benyttelse af offentlige
trafikmidler kan nå til en bopæl her i landet
inden straffetidens udløb.
Fremrykning i forbindelse med
weekend og søgnehelligdage
49
§ 21 regulerer situationer, hvor
løsladelsesdatoen falder på en lørdag, søndag
eller søgnehelligdag. Efter denne regel kan
fremrykning ske til den nærmest forudgående hele
hverdag, i påsken dog også påskelørdag.
Løsladelsen kan dog højst fremrykkes med 3 dage.
Fremrykning fra påskedag og 2. påskedag til
onsdag før påske kan således ikke ske, idet der
højst kan fremrykkes 3 dage. I stedet kan der i
disse tilfælde ske fremrykning til påskelørdag.
§ 21, stk. 3,
indeholder en regel, der giver adgang til at
undlade fremrykning, hvis undvigelse eller
udeblivelse fra udgang på et tidligere tidspunkt
end 4 uger før løsladelsesdatoen er sket for at
udnytte de særlige fremrykningsregler.
Fremrykning bør i disse tilfælde undlades,
medmindre særlige omstændigheder i det enkelte
tilfælde taler for at fremrykning sker.
Fremrykning af særlige grunde
50
§ 22 giver mulighed for i situationer, hvor
særlige grunde – herunder bl.a. hensynet til at
den pågældende kan påbegynde beskæftigelse – gør
det nødvendigt at fremrykke løsladelsen indtil 3
dage for personer, der udstår fængselsstraf i 30
dage eller derover. Særligt for så vidt angår
muligheden for at fremrykke løsladelsen, hvis
der opstår akut pladsmangel i institutionen,
bemærkes, at denne mulighed kun forudsættes
anvendt, hvis institutionen er fuldt udnyttet,
og hvis problemerne ikke umiddelbart har kunnet
løses ved at overføre indsatte til de
nærmestliggende institutioner.
§ 23
indeholder mulighed for at løslade indsatte, der
udstår straf af fængsel i under 30 dage
tidligere i tilfælde, hvor der ellers ville
blive givet tilladelse til udgang med henblik på
at besøge en nærstående person, som er alvorligt
syg, eller at være til stede ved en nærstående
persons begravelse. Fremrykning i medfør af
denne regel vil kunne gives i et tidsrum
svarende til det tidsrum, der ellers ville kunne
gives udgang til formålet.
Fremrykning i forbindelse med
julen
51
§ 24 indeholder regler om fremrykning i
forbindelse med julen. Bestemmelsen omfatter
alene indsatte, der udstår fængsel i 3 måneder
eller derover. Afgørende for, om reglen kan
anvendes, er, om den faktiske løsladelsesdato
falder i perioden fra og med den 23. december
til og med den 3. januar. Er den faktiske
løsladelsesdato den 22. december eller
tidligere, kan der ikke ske fremrykning efter
denne bestemmelse.
Da det er den
faktiske løsladelsesdato, der er afgørende, kan
fremrykning efter denne regel ikke ske i
kombination med fremrykning i forbindelse med
lørdag, søndag eller søgnehelligdag.
At løsladelsen
kan fremrykkes indtil 5 dage før jul, åbner
mulighed for at foretage den nødvendige
koordination, når et større antal indsatte
løslades inden for samme tidsrum.
Også denne
bestemmelse indeholder en regel, hvorefter
fremrykning kan undlades i visse situationer,
hvor den pågældende er undveget eller den
pågældende er udeblevet fra tilsigelse.
Fremrykning bør i disse tilfælde undlades,
medmindre særlige omstændigheder i det enkelte
tilfælde taler for at fremrykning sker.
Tidspunktet for løsladelse af
genindsatte, der har været prøveløsladt med
vilkår om samfundstjeneste efter straffelovens §
40 a
52
I tilfælde, hvor der på grund af
vilkårsovertrædelse er sket genindsættelse af en
person, der har været prøveløsladt efter § 40 a,
skal der i forbindelse med en senere beslutning
om prøveløsladelse i medfør af § 38, stk. 1, §
38, stk. 2, eller § 40 a tages hensyn til
omfanget af eventuel samfundstjeneste, som den
pågældende har udført som vilkår for den
tidligere prøveløsladelse, jf. straffelovens §
40, stk. 6, 2. pkt. Det betyder, at den indsatte
– hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt herfor
- prøveløslades efter genindsættelse, inden 2/3
af straffetiden er udstået, således at det
tidligere løsladelsestidspunkt afspejler den
udførte samfundstjeneste. Da løsladelse i
sådanne tilfælde vil finde sted, før 2/3 af
straffetiden er afsonet, skal sagen forelægges
for Justitsministeriet, Direktoratet for
Kriminalforsorgen til afgørelse, se dog
løsladelsesbekendtgørelsens § 30, 2. pkt.
Kapitel 9
Kompetence og
sagsbehandling
Kompetencefordeling
53
I bekendtgørelsens kapitel 3, §§ 25-31, er
kompetencefordelingen mellem Justitsministeriet,
Direktoratet for Kriminalforsorgen, og
institutionerne reguleret. Udgangspunktet er, at
institutionens leder eller den, der bemyndiges
dertil, har kompetence til at træffe afgørelse
om prøveløsladelse efter straffelovens § 38,
stk. 1, for så vidt angår indsatte, der udstår
straf af fængsel i under 8 år, mens kompetencen
ligger hos Justitsministeriet, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, for så vidt angår indsatte,
der udstår straf af fængsel i 8 år eller længere
tidsbestemt fængselsstraf. Afgørelse om
prøveløsladelse af livstidsdømte efter
straffelovens § 41, stk. 1, træffes i alle
tilfælde af Justitsministeriet, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, ligesom direktoratet efter
bekendtgørelsens §§ 28 og 30 har kompetencen til
at træffe afgørelse om prøveløsladelse af
indsatte efter straffelovens § 38, stk. 2, og §
40 a. Hvis den dømte udstår fængselsstraf i
under 8 måneder, træffes afgørelse om, hvorvidt
den indsatte skal løslades på prøve efter
straffelovens § 40 a, dog af fængslets eller
arresthusets leder eller den, der bemyndiges
dertil, jf. bekendtgørelsens § 30, 2. pkt. Af
bekendtgørelsens § 26 og § 29 fremgår, at der
for så vidt angår prøveløsladelse efter
straffelovens § 38, stk. 2, dog for visse
sagstyper er undtagelser fra denne fordeling af
kompetencen vedrørende prøveløsladelse.
Tilfælde, hvor
indsatte opfylder betingelserne for at blive
løsladt på prøve alene på vilkår om straffrit
liv, når 2/3 af straffetiden er udstået, men som
af forskellige grunde ikke ønsker at blive
prøveløsladt (tvangsprøveløsladelse), skal
forelægges Justitsministeriet, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, hvis fængslet eller
arresthuset finder, at prøveløsladelse skal ske,
jf. bekendtgørelsens § 26, stk. 1, nr. 3. Det
bemærkes, at indsatte ikke har krav på at være
indsat til endt straf. Fængslet eller
arresthuset har kompetencen til at bestemme, at
tvangsprøveløsladelse ikke skal ske. I forhold
til udlændinge, som skal og kan udvises
umiddelbart efter prøveløsladelse, skal
tvangsprøveløsladelse som altovervejende
hovedregel ske, jf. ovenfor under pkt. 19.
§ 27 regulerer
spørgsmålet om, hvem der skal træffe afgørelse
vedrørende såkaldte ”tekniske” prøveløsladelser,
dvs. prøveløsladelse i sager, hvor en domfældt
på fri fod har udstået 2/3 af straffetiden ved
varetægtsfængsling. Når der træffes afgørelse om
”teknisk” prøveløsladelse, anses prøveløsladelse
for sket på datoen for løsladelsen fra varetægt,
hvilket skal anføres på
prøveløsladelsesresolutionen.
Afgørelser
efter bekendtgørelsen i øvrigt er ved § 25
henlagt til institutionens leder eller den, der
bemyndiges dertil.
Høring
54
Det påhviler den myndighed, som skal træffe
afgørelse om prøveløsladelse, at sikre, at sagen
er tilstrækkeligt oplyst, før der træffes
afgørelse.
I
bekendtgørelsens §§ 5-9 er fastsat regler om, at
høring af andre myndigheder m.v. skal ske i
visse situationer. Særligt for så vidt angår
livstidsdømte, skal der som udgangspunkt altid
ske høring af Retslægerådet og
anklagemyndigheden.
I alle
tilfælde skal det imidlertid overvejes, om det
for at oplyse sagen tilstrækkeligt er nødvendigt
tillige at indhente oplysninger fra andre.
F.eks. bør det for seksualdømte undersøges, om
Anstalten ved Herstedvester, i forbindelse med
at den pågældendes sag er visiteret i denne
institution, har oplysninger af relevans for
utilrådelighedsvurderingen og
vilkårsfastsættelsen. Har et hospital den
seksualdømte i behandling, skal der også herfra
indhentes oplysninger af relevans for
utilrådelighedsvurderingen og
vilkårsfastsættelsen.
I de sager,
hvor afgørelsen skal træffes af
Justitsministeriet, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, er det institutionen, der
indhenter udtalelse om tilsyn m.v. fra
kriminalforsorgens afdelinger og eventuelt
tillige udtalelse fra de sociale myndigheder,
jf. bekendtgørelsens § 6 og § 9. Høring af
anklagemyndigheden og Retslægerådet vil derimod
blive foretaget af Justitsministeriet,
Direktoratet for Kriminalforsorgen, medmindre
direktoratet i den konkrete sag bemyndiger
institutionen til at foretage høringen.
Det følger dog
af løsladelsesbekendtgørelsens § 18 , at i de
tilfælde, hvor institutionen finder, at der er
grundlag for tidlig prøveløsladelse efter
straffelovens § 40 a, foretager institutionen
høring af anklagemyndigheden i sager vedrørende
indsatte, der afsoner straffe for de groveste
forbrydelser, jf. løsladelsesbekendtgørelsens §
8, nr. 3, 1. pkt. Det fremgår af forarbejderne,
at der i tvivlstilfælde altid skal ske høring af
anklagemyndigheden. Høringen foretages bl.a. med
henblik på, at politiet kan få lejlighed til at
udtale sig om, hvorvidt hensynet til
retshåndhævelsen efter anklagemyndighedens
vurdering taler imod prøveløsladelse. Efter
bestemmelsens 2. pkt. (indsat med virkning fra
den 1. juli 2011) skal der dog ikke ske høring
af anklagemyndigheden for så vidt angår
indsatte, der er idømt under 8 måneders fængsel,
og som har været på fri fod mellem domfældelsen
og iværksættelsen af straffuldbyrdelsen. I sager
med domme på under 8 måneders fængsel er
kompetencen til at meddele tilladelse til
prøveløsladelse henlagt til institutionen, se
bekendtgørelsens § 30, 2. pkt. Om
retshåndhævelseshensyn i de tilfælde, hvor der
ikke skal ske høring af anklagemyndigheden,
henvises til pkt. 33 ovenfor.
Udtalelser fra
de myndigheder, der er nævnt i §§ 5-9, bør så
vidt muligt indhentes skriftligt. Dette
udgangspunkt bør kun fraviges, hvor sagens
særligt hastende karakter kan begrunde dette.
Sagsbehandlingsregler
55
Som anført ovenfor i indledningen fremgår det af
straffuldbyrdelseslovens § 80, stk. 1, at
afgørelse om prøveløsladelse efter straffelovens
§ 38, stk. 1, skal træffes på et sådant
tidspunkt, at en eventuel prøveløsladelse kan
ske straks efter udståelse af 2/3 af straffen.
For livstidsdømte skal afgørelsen om
prøveløsladelse træffes på et sådant tidspunkt,
at eventuel prøveløsladelse kan ske straks efter
udståelse af 12 år af straffetiden. Herudover
fremgår det af bekendtgørelsens § 1, stk. 1, at
afgørelse om prøveløsladelse efter straffelovens
§ 38, stk. 1, eller § 41, stk. 1, skal træffes 4
uger inden prøveløsladelsesdatoen, medmindre det
ikke kan lade sig gøre af helt særlige grunde.
Selvom
afgørelse om prøveløsladelse således som
hovedregel skal træffes en vis tid inden
prøveløsladelsedatoen, er det en forudsætning
for, at prøveløsladelse sker, at betingelserne
fortsat er til stede på
prøveløsladelsestidspunktet.
Bekendtgørelsens §§ 10-13 indeholder
sagsbehandlingsregler, herunder regler om
inddragelse af den indsatte, forkyndelse af
afgørelser om løsladelse på prøve, notatpligt
ved institutionens afgørelser om nægtelse af
prøveløsladelse og frist for indbringelse af
sager, hvor den indsatte klager over
institutionens afslag på prøveløsladelse, for
Justitsministeriet, Direktoratet for
Kriminalforsorgen.
Bekendtgørelsens § 10, stk. 2, indeholder en
regel om, at når institutionen efter reglerne i
bekendtgørelsens § 4, stk. 1, nr. 2, stk. 2
eller 3, tager spørgsmålet om prøveløsladelse op
til fornyet overvejelse og fortsat ikke finder,
at betingelserne for prøveløsladelse er opfyldt,
orienterer institutionen den indsatte herom i de
tilfælde, hvor afgørelse om prøveløsladelse i
medfør af reglerne i bekendtgørelsens § 26, stk.
1, nr. 1, eller § 31 træffes af direktoratet.
Institutionen orienterer i disse tilfælde den
indsatte om institutionens indstilling og
spørger den indsatte, om sagen ønskes forelagt
for direktoratet. Reglen indebærer, at
institutionen kan undlade at foretage videre i
sagen, hvis den indsatte tilkendegiver, at sagen
ikke ønskes forelagt for direktoratet.
Forkyndelse og vejledning
56
Det fremgår bl.a. af § 11, at afgørelser om, at
prøveløsladelse skal ske, skal forkyndes for den
indsatte ved institutionens foranstaltning, og
at den indsatte samtidig skal vejledes udførligt
om forståelsen af de fastsatte vilkår. Når
afgørelsen om, at prøveløsladelse skal ske,
træffes af Justitsministeriet, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, vil institutionen af
direktoratet blive pålagt at udfærdige
resolutionen og foretage forkyndelse for og
vejledning af den indsatte. Hvis forkyndelse
skal ske på et tidspunkt, hvor den indsatte
f.eks. er udstationeret efter udgangsreglerne,
overført efter straffuldbyrdelseslovens § 78
eller er midlertidigt overført til arresthus med
henblik på frigang, kan institutionen anmode en
afdeling af kriminalforsorgen (f.eks.
tilsynsmyndigheden eller afdelingen i det
område, hvor den indsatte opholder sig) eller
arrestinspektøren om at foretage forkyndelsen og
vejledningen samt iværksætte selve løsladelsen.
Institutionen skal i disse sager sikre sig
besked fra afdelingen/arrestinspektøren om, at
forkyndelse er sket, og – når datoen for
prøveløsladelsen er indtrådt – at løsladelse er
sket.
Notatpligt
57
Bestemmelsen i § 12 indebærer, at institutionen
ved afslag på prøveløsladelse skal udfærdige et
notat, som bl.a. skal indeholde en begrundelse,
der opfylder kravene i forvaltningslovens § 24.
Heri ligger, at begrundelsen skal indeholde en
henvisning til de retsregler, afgørelsen er
truffet efter, og hvis afgørelsen beror på et
skøn, skal det angives, hvilke hovedhensyn der
har været bestemmende for udøvelsen af skønnet.
Om fornødent skal det tillige angives, hvilke
faktiske omstændigheder som er tillagt væsentlig
betydning for afgørelsen. Begrundelsen kan
begrænses, i det omfang hensynet til den
indsattes interesse findes at burde vige for
afgørende hensyn til den pågældende selv eller
til andre private eller offentlige interesser,
jf. forvaltningslovens § 24, stk. 3, jf. § 15.
Det fremgår
endvidere af § 12, at det notat, der skal
udfærdiges, bl.a. skal indeholde oplysning om,
hvornår afgørelsen er meddelt den indsatte, og
hvornår fristen for at indgive klage til
justitsministeren udløber. Baggrunden for denne
regel er navnlig, at straffuldbyrdelseslovens §
111, stk. 2, indeholder en bestemmelse om, at
klage til justitsministeren skal være indgivet
inden 2 måneder efter, at afgørelsen er meddelt
den indsatte.
Af
bekendtgørelsens § 12, stk. 2, fremgår det, at
der skal gøres notat om, at den indsatte er
vejledt om muligheden for at indbringe den
endelige administrative afgørelse om
prøveløsladelse efter straffelovens § 38, stk.
1, for retten. Om baggrunden for denne regel se
nedenfor under pkt. 59.
Reglerne i §§
10-13 finder anvendelse både ved prøveløsladelse
efter straffelovens § 38, stk. 1 og 2, og ved
prøveløsladelse efter straffelovens § 40 a og §
41. Herudover indeholder bekendtgørelsens §§
14-16 og §§ 17-18 særlige regler om behandling
af ansøgninger om løsladelse på prøve efter
henholdsvis straffelovens § 38, stk. 2, og § 40
a.
Behandling af sager, der skal
forelægges Justitsministeriet, Direktoratet for
Kriminalforsorgen
58
I cirkulære om behandling m.v. af sager, hvor
afgørelse om prøveløsladelse træffes af
Justitsministeriet, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, er fastsat regler om
”papirgangen” ved forelæggelse af sager m.v. for
Justitsministeriet, Direktoratet for
Kriminalforsorgen.
Kapitel 10
Domstolsprøvelse i sager vedrørende
prøveløsladelse
Regelgrundlaget
59
Efter straffuldbyrdelseslovens § 112, nr. 6, kan
endelige administrative afgørelser om nægtelse
af prøveløsladelse efter straffelovens § 38,
stk. 1, og endelige administrative afgørelser om
nægtelse af prøveløsladelse efter straffelovens
§ 41, stk. 1, når 14 år af livstidsstraffen er
udstået, af den dømte kræves indbragt for
retten, inden 4 uger efter afgørelsen er meddelt
den pågældende.
Da det er den
endelige administrative afgørelse, der kan
kræves indbragt for retten, vil det i alle
tilfælde være Justitsministeriet, Direktoratet
for Kriminalforsorgens afgørelse, der indbringes
for retten, uanset om der er tale om en
afgørelse i første eller anden instans.
Når
Justitsministeriet, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, træffer afgørelse om nægtelse
af prøveløsladelse, vil denne afgørelse blive
meddelt skriftligt til den indsatte. Dette
indebærer, at afgørelsen skal indeholde bl.a.
skriftlig vejledning om muligheden for at kræve
afgørelsen indbragt for retten og fristen
herfor. Den indsatte bør imidlertid i alle
tilfælde allerede i forbindelse med, at afslag
på prøveløsladelse meddeles i første instans,
vejledes om muligheden for at kræve den endelige
administrative afgørelse indbragt for retten og
fristen herfor. Når institutionerne meddeler
afslag på prøveløsladelse efter straffelovens §
38, stk. 1, skal institutionen derfor allerede
på dette tidspunkt vejlede den indsatte om
muligheden for domstolsprøvelse, jf. også
bekendtgørelsens § 12, stk. 2.
Efter
straffuldbyrdelseslovens § 112, nr. 7, kan også
endelige administrative afgørelser vedrørende
genindsættelse af prøveløsladte kræves indbragt
for retten af den indsatte.
Fornyet domstolsprøvelse
60
Straffuldbyrdelseslovens § 122 indeholder regler
om, hvornår spørgsmålet om prøveløsladelse eller
genindsættelse på ny kan kræves indbragt for
retten, når retten har opretholdt en afgørelse
herom truffet af Justitsministeriet,
Direktoratet for Kriminalforsorgen. Bestemmelsen
indebærer, at spørgsmålet om prøveløsladelse
efter straffelovens § 38, stk. 1, først kan
indbringes for retten igen, når der er forløbet
6 måneder, siden retten afsagde kendelse om
spørgsmålet. Ved prøveløsladelse af
livstidsdømte skal der være forløbet 1 år.
Endelige
administrative afgørelser om genindsættelse af
prøveløsladte kan af den indsatte kræves
indbragt for retten efter
straffuldbyrdelseslovens § 112, nr. 7, men kan –
hvis retten opretholder afgørelsen – ikke
indbringes for retten på ny, jf.
straffuldbyrdelseslovens § 122, stk. 1.
Hvis en
prøveløsladt efter genindsættelse på et senere
tidspunkt får afslag på prøveløsladelse, kan
spørgsmålet om prøveløsladelse efter
straffelovens § 38, stk. 1, eller § 41, stk. 1,
først kræves indbragt for retten henholdsvis 6
måneder og 1 år fra afgørelsen om
genindsættelse.
Sagens indbringelse for
retten
61
Efter straffuldbyrdelseslovens § 114 skal sager,
som den indsatte ønsker indbragt for domstolene,
uden unødigt ophold indbringes for retten af
justitsministeren. Den indsatte skal således
blot fremsætte sit krav rettidigt, mens det
påhviler justitsministeren at sørge for, at
sagen uden unødigt ophold indbringes for retten.
Om institutionens behandling af indsattes
anmodninger om, at Justitsministeriet,
Direktoratet for Kriminalforsorgens afslag på
prøveløsladelse indbringes for retten, henvises
til bekendtgørelse om behandlingen af begæringer
om domstolsprøvelse af visse endelige
administrative afgørelser.
Kapitel 11
Dømte, der
udstår straf på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol efter
straffuldbyrdelseslovens kapitel 13 a
(Bekendtgørelsens afsnit II)
Kompetence og
sagsbehandling
62
I bekendtgørelsens § 32, er det fastsat, at det
som udgangspunkt er tilsynsmyndighedens leder
eller den, der bemyndiges dertil, der har
kompetencen til at træffe afgørelse om
prøveløsladelse efter straffelovens § 38, stk.
1, og § 40 a, når der er tale om en dømt, der
udstår straf på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol. Afgørelser efter
bekendtgørelsen i øvrigt er også henlagt til
tilsynsmyndighedens leder eller den, der
bemyndiges dertil. I bekendtgørelsens § 33 er
det imidlertid fastsat, at afgørelse om
prøveløsladelse efter § 32 i en række nærmere
opregnede tilfælde træffes af
Justitsministeriet, Direktoratet for
Kriminalforsorgen. Det fremgår videre af § 34,
at afgørelse om, hvorvidt dømte skal løslades på
prøve efter straffelovens § 38, stk. 2, træffes
af Justitsministeriet, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, efter indstilling fra
tilsynsmyndigheden.
63
Når tilsynsmyndigheden skal behandle spørgsmål
om prøveløsladelse eller i øvrigt træffe
afgørelser efter bekendtgørelsen i relation til
dømte, der udstår straf på bopælen under
intensiv overvågning og kontrol, følges som
udgangspunkt samme procedurer m.v., som gælder
ved institutionernes behandling af disse
spørgsmål i relation til indsatte
(bekendtgørelsens afsnit I). På grund af
afsoningsformens særlige karakter vil reglerne i
sagens natur ikke i alle tilfælde kunne finde
anvendelse. Bekendtgørelsens kapitel 5 og 6, §§
35-39, fastsætter således, hvilke regler der i
bekendtgørelsens afsnit I tillige finder
anvendelse for dømte, der udstår straf på
bopælen under intensiv overvågning og kontrol.
Prøveløsladelse efter
straffelovens § 38, stk. 1
64
Når tilsynsmyndigheden skal vurdere spørgsmålet
om prøveløsladelse, skal det ske i
overensstemmelse med principperne i kapitel 2
ovenfor. I relation til spørgsmålet om
genoptagelse af spørgsmålet om prøveløsladelse,
når der er givet afslag på prøveløsladelse, jf.
bekendtgørelsens § 35, jf. § 3, skal man være
opmærksom på, at prøveløsladelse i almindelighed
ikke kan ske, når den resterende straffetid er
mindre end 30 dage, jf. pkt. 13 og 14 ovenfor.
65
I bekendtgørelsens § 36 er fastsat regler om, at
høring af andre myndigheder m.v. skal ske i
visse situationer. Det er fastsat, at der ved
tilsynsmyndighedens behandling af spørgsmål om
løsladelse på prøve efter straffelovens § 38,
stk. 1, skal indhentes oplysninger om eventuelle
verserende straffesager mod den dømte fra Det
centrale Kriminalregister, jf. § 36, jf. § 5,
samt i visse tilfælde indhentes en udtalelse fra
den afdeling af kriminalforsorgen, der i givet
fald skal føre tilsyn med den pågældende, jf. §
36, jf. § 6, stk. 1. Sidstnævnte høring skal
naturligvis kun finde sted, hvis det ikke er den
afdeling, der træffer afgørelse om
prøveløsladelse, som i givet fald skal føre
tilsyn med den pågældende. Med disse
tillempninger finder principperne i pkt. 54
ovenfor i øvrigt anvendelse.
66
I relation til spørgsmålet om
vilkårsfastsættelse samt spørgsmålet om
reaktioner ved vilkårsovertrædelser følges
principperne i henholdsvis kapitel 6 og 7
ovenfor.
67
I bekendtgørelsens §§ 10-13 er fastsat regler om
sagsbehandlingen i relation til prøveløsladelse.
Disse bestemmelser gælder med en enkelt
undtagelse også for dømte, der udstår straf på
bopælen under intensiv overvågning og kontrol
efter straffuldbyrdelseslovens kapitel 13 a, jf.
§ 37. Sagsbehandlingsreglerne er nærmere
beskrevet ovenfor under pkt. 54-57.
68
Efter straffuldbyrdelseslovens § 112, nr. 6, kan
endelige administrative afgørelser om nægtelse
af prøveløsladelse efter straffelovens § 38,
stk. 1, af den dømte kræves indbragt for retten,
inden 4 uger efter afgørelsen er meddelt den
pågældende. Se nærmere ovenfor under kapitel 10.
Prøveløsladelse efter
straffelovens § 38, stk. 2, og § 40 a
69
§§ 38 og 39 fastsætter, hvilke regler i
bekendtgørelsens afsnit I der tillige finder
anvendelse i forbindelse med tilsynsmyndighedens
behandling af spørgsmålet om prøveløsladelse
efter straffelovens § 38, stk. 2, og § 40 a.
70
I forbindelse med iværksættelsen af
straffuldbyrdelsen, jf. § 19 i bekendtgørelse om
strafudståelse på bopælen, skal
tilsynsmyndigheden bl.a. vejlede den dømte om de
rettigheder og pligter, som tilsynet og de for
fuldbyrdelsen fastsatte vilkår indebærer,
herunder om virkninger af vilkårsovertrædelse,
jf. § 4 i cirkulære om visse
sagsbehandlingsspørgsmål ved behandling af sager
om fuldbyrdelse af straf på bopælen under
intensiv overvågning og kontrol.
Uanset at
tilsynsmyndigheden ikke har pligt til at tage
spørgsmålet om prøveløsladelse efter § 40 a op
af egen drift, bør spørgsmålet om
prøveløsladelse efter § 40 a drøftes med den
dømte i forbindelse med ovennævnte vejledning.
Det bør i den forbindelse overvejes, om den
dømte vil kunne være omfattet af målgruppen for
reglerne om løsladelse efter § 40 a. I
bekræftende fald bør det drøftes med den dømte,
hvilken særlig indsats den dømte eventuelt skal
yde for at komme i betragtning til tidlig
prøveløsladelse.
Løsladelsestidspunktet
71
Efter § 1, stk. 3, i bekendtgørelse om
strafberegning udløber straffetiden ved døgnets
påbegyndelse på dagen for endt strafudståelse.
Kapitel 2, §§
19-24, i bekendtgørelse om løsladelse af dømte,
der udstår fængselsstraf, indeholder nærmere
regler om løsladelsestidspunktet og om
fremrykning af løsladelsen. Disse regler gælder
med nogle få undtagelser også for dømte, der
udstår straf på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol, jf. bekendtgørelsens §
40.
I
bekendtgørelsens § 41 er fastsat, at løsladelse,
som sker efter endt strafudståelse, skal finde
sted på et sådant tidspunkt, at afmontering af
det elektroniske overvågningsudstyr er sket
inden straffetidens udløb.
Kapitel 12
Ikrafttræden
72
Vejledningen træder i kraft den 1. juli 2011.
Vejledning nr. 29 af 19. april 2006 om
løsladelse af dømte, der udstår fængselsstraf
(løsladelsesvejledningen), ophæves samtidig.
William Rentzmann
Jeppe Lund