Folketinget 1999 2000 - Retsudvalget
Retsudvalget
(L 145 - bilag 1)
(Offentligt)
Til brug for behandlingen af
forslag til lov om fuldbyrdelse af straf mv. (L 145) og
forslag til lov om ændring af forskellige lovbestemmelser i
forbindelse med gennemførelsen af en lov om fuldbyrdelse af straf
mv. (Ændringer som følge af straffuldbyrdelsesloven, afskaffelse af
hæftestraffen og prøveløsladelse af livstidsdømte mv.) (L 146)
vedlægges - i 70 eksemplarer - høringssvar samt høringsoversigt.
Oversigt over modtagne høringssvar
vedrørende
forslag til lov om fuldbyrdelse af straf mv.
samt
forslag til lov om ændring af forskellige lovbestemmelser i
forbindelse med gennemførelsen af en lov om fuldbyrdelse af straf
mv.
1. De hørte myndigheder og organisationer mv.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra følgende myndigheder
og organisationer mv.:
Præsidenterne for Østre og Vestre Landsret, præsidenterne for
Københavns Byret og for retterne i Århus, Odense, Ålborg og
Roskilde, kriminalretten i Glostrup, retterne i Nyborg, Horsens og
Svendborg, Den Danske Dommerforening, Rigsadvokaten,
Rigspolitichefen, Politidirektøren i København, Foreningen af
Politimestre i Danmark (der har afgivet høringssvar også på vegne af
de politimestre, der er arrestinspektører) , politimestrene i
Assens, Hobro, Holbæk, Kalundborg, Vejle, Tønder og Århus,
Politifuldmægtigforeningen, Politiforbundet i Danmark, Advokatrådet,
Landsforeningen af Beskikkede Advokater, Procesbevillingsnævnet,
Kommunernes Landsforening, Amtsrådsforeningen, Forbundet af
Offentligt Ansatte, Den Almindelige Danske Lægeforening, Dansk
Psykiatrisk Selskab, Retslægerådet, Dansk Sygeplejeråd, Nævnet for
Etnisk Ligestilling, Dansk Journalist forbund, Danske Dagblades
Forening, TV 2/Danmark, Danmarks Radio, Det Danske Center for
Menneskerettigheder, Foreningen af Fængselsinspektører og
Vicefængselsinspektører, Dansk Fængselsforbund,
Kriminalforsorgsforeningen, Fængselspræsteforeningen, Københavns
Fængsler, statsfængslerne i Horsens, Jyderup og Nyborg,
statsfængslerne ved Horserød og Nr. Snede, Anstalten ved
Herstedvester, Statsfængslet på Kragskovhede, Statsfængslet Renbæk,
arresthusene i Assens, Frederikssund, Hobro, Kalundborg, Køge,
Ringsted, Slagelse og Århus, kriminalforsorgens Pension Lyng og
Pension Skejby samt kriminalforsorgen på Vestegnen, København V,
Rødovre, Søborg, Haderslev, Holbæk, Holstebro, Kolding, Roskilde og
Århus N.
Følgende har svaret, at de ikke har bemærkninger til forslaget:
Københavns Byret, Rigspolitichefen, politimestrene i Assens og
Tønder, Procesbevillingsnævnet, Forbundet af Offentligt Ansatte,
Dansk Sygeplejeråd, statsfængslerne i Horsens, Nyborg og Renbæk,
kriminalforsorgens pension i Lyng og kriminalforsorgens afdelinger i
Rødovre, Haderslev, Kolding og Århus N.
2. Forslag til lov om ændring af lovbestemmelser i forbindelse med
gennemførelsen af en lov om fuldbyrdelse af straf mv.
2.1. Afskaffelse af hæftestraffen
Politimesteren i Århus, Advokatrådet, Landsforeningen af Beskikkede
Advokater, Anstalten ved Herstedvester, arresthuset i Hobro,
kriminalforsorgens afdelinger på Vestegnen og i København Vest,
Holbæk og Roskilde, Pension Skejby samt Dansk Fængselsforbund
støtter, at hæftestraffen afskaffes, bl.a. fordi der ikke længere
består nogen reel forskel med hensyn til fuldbyrdelsen af hæfte og
fængsel. Foreningen a f Politimestre i Danmark kan tilslutte sig den
forenklede formulering af overgangsbestemmelsen i § 32.
Politidirektøren i København finder, at det bør overvejes at undlade
at fastsætte en minimumsgrænse for frihedsstraf på 7 dage.
Politifuldmægtigforeningen kan ikke støtte en ophævelse af
hæftestraffen og opfordrer i stedet til, at der på ny skabes forskel
mellem hæfte- og fængselsstraffens indhold.
2.2. Prøveløsladelse af livstidsdømte
Rigsadvokaten bemærker, at adgangen til prøveløsladelse ikke bør
medføre færre års afsoning end tilfældet er i dag. I en række sager
bør der derfor først efter 14 års afsoning ske prøveløsladelse,
hvilket ligeledes vil skabe en mere tilpas afstand mellem
prøveløsladelse af henholdsvis livstidsdømte og strafafsonere, der
er idømt 16 års fængsel. Foreningen af Politimestre i Danmark,
Advokatrådet, Landsforeningen af Beskikkede Advokater, Dansk
Socialrådgiverforening, Anstalten ved Herstedvester, Pension Skejby
og Dansk Fængselsforbund støtter forslaget om prøveløsladelse af
livstidsdømte. Advokatrådet og Landsforeningen af Beskikkede
Advokater anfører dog, at pligten til at træffe afgørelse om
løsladelsesspørgsmålet og adgangen til at forlange domstols prøvelse
bør indtræde efter 10 års afsoning, mens Politimesteren i Vejle
finder, at den tidsmæssige minimumsgrænse for prøveløsladelse bør
være 14 år.
2.3. Aktindsigt
Foreningen af Politimestre i Danmark ville have foretrukket, at
Justitsministeriet havde fulgt forslaget fra flertallet i
Straffelovrådet om indskrænkning i adgangen til aktindsigt i sager
om straffuldbyrdelse. Foreningen af Fængselsinspektører og
Vicefængselsinspektører, statsfængslerne ved Horserød og Nr. Snede
samt København Fængsler kan ligeledes tilslutte sig de
begrænsninger, der er foreslået af Straffelovrådets flertal. Dansk
Fængselsforbund samt Anstalten ved Herstedvester er enig heri, idet
det dog tilføjes, dels at også sager om disciplinærstraf bør
undtages fra aktindsigt, dels at begrænsningerne i aktindsigt
ligeledes bør omfatte varetægtsarrestanter og forvaringsdømte.
Advokatrådet og Landsforeningen af Beskikkede Advokater konstaterer
med tilfredshed, at der ikke foreslås en begrænsning af retten til
aktindsigt.
3. Udkast til lov om fuldbyrdelse af straf mv.
3.1. Kapitel 2: Almindelige bestemmelser om fuldbyrdelse af straf
Ad § 4:
Det Danske Center for Menneskerettigheder finder, at det bør fremgå
af lovteksten, at frihedsstraffen alene tilsigter at være et indgreb
i lokalfriheden.
3.2. Kapitel 5: Udsættelse og benådning (og andre kapitler)
Ad § 13, stk. 2 (udsættelse af fuldbyrdelse), § 49, stk. 1, nr. 2
(udgang), § 76, stk. 3 (strafafbrydelse) og § 78, stk. 4 (afsoning i
pensioner og institutioner mv. uden for kriminalforsorgen):
Foreningen af Politimestre i Danmark finder det vigtigt, at
forudgående kriminalitet skal kunne føre til tilbagekaldelse af
meddelte tilladelser, selv om den pågældende ikke er dømt for
forholdet.
3.3. Kapitel 6: Beregning af straffetiden
Ad § 14:
Dansk Fængselsforbund og Anstalten ved Herstedvester finder, at
bestemmelsen også bør indeholde pligt til at fastlægge tidspunktet
for eventuel prøveløsladelse efter udståelse af 1/2 og 7/12 af en
tidsbestemt straf.
Ad § 18:
Politidirektøren i København finder, at der kun bør foretages
fradrag i straffetiden i tilfælde, hvor der ikke foreligger egen
skyld. Anstalten ved Herstedvester og Dansk Fængselsforbund kan ikke
gå ind for, at der ydes tillæg af 50 pct. i forbindelse med fradrag
for anholdelse og varetægtsfængsling, idet bestemmelsen kan omgås
ved, at indsatte gennem indbyrdes aftale om anmeldelse kan udvirke,
at den anmeldte varetægtsfængsles.
3.4. Kapitel 7: Valg af afsoningsinstitution og senere overførsel
mellem afsoningsinstitutioner
Ad § 21 og § 28:
Kriminalforsorgsforeningen, Politimesteren i Århus samt
arrestforvarerne i Frederikssund, Kalundborg, Køge, Ringsted og
Slagelse kan ikke støtte adgangen til anbringelse i og overførsel
til arresthus, idet den pågældende herved på grund af de fysiske
rammer får væsentligt ringere afsoningsvilkår.
Ad § 21, stk. 3, nr. 1, § 22, stk. 3, § 25, stk. 2, § 26, nr. 4, og
§ 28, stk. 1, nr. 1:
Dansk Fængselsforbund støtter, at der gives mulighed for at anbringe
i og overføre til arresthus og lukket fængsel i tilfælde, hvor det
må anses for nødvendigt for at forebygge overgreb på medindsatte og
personale ("stærke indsatte"). Statsfængslet i Jyderup,
Advokatrådet, Landsforeningen af Beskikkede Advokater og Det Danske
Center for Menneskerettigheder tilslutter sig den opfattelse, som et
mindretal af Straffelovrådets medlemmer har givet udtryk for,
hvorefter anbringelse og overførsel efter de nævnte bestemmelser
alene bør kunne ske, hvis der er "bestemte grunde" til at anse
overførsel for nødvendig for at forebygge overgreb på medindsatte
eller personale.
Ad § 21, stk. 3, nr. 3, § 22, stk. 5, nr. 1, § 25, stk. 4, nr. 1, og
§ 28, stk. 1, nr. 3:
Statsfængslet i Jyderup kan ikke støtte, at der gives mulighed for
at anbringe i og overføre til arresthus og lukket fængsel i
tilfælde, hvor det må anses for nødvendigt for at beskytte den
indsatte mod overgreb ("svage indsatte"), medmindre den pågældende
selv ønsker det.
Ad § 22:
Dansk Fængselsforbund ønsker, at der oprettes en visitationsafdeling
til indsatte med fængselsstraffe på 5 år eller mere.
Ad § 23:
Dansk Fængselsforbund finder, at bestemmelsen om, at fængselsstraf,
så vidt det er praktisk muligt, skal fuldbyrdes i nærheden af den
dømtes hjemsted, jf. § 23, stk. 1, (det geografiske nærhedsprincip),
bør udgå, idet bestemmelsen under hensyn til de nuværende trafikale
forbindelser må anses for uaktuel. Endvidere giver det geografiske
nærhedsprincip anledning til kapacitetsmæssige problemer, idet mange
indsatte, der burde afsone i åbent fængsel, optager pladser i
lukkede fængsler.
Ad § 25:
Arresthuset i Århus bemærker, at ophold i arresthus for indsatte,
der afventer overførsel fra åbent til lukket fængsel, jf. § 25, stk.
5, ofte er meget langvarige.
3.5. Kapitel 8: Indsattes rettigheder og pligter under opholdet i
afsoningsinstitutionen
Politimesteren i Holbæk finder det uhensigtsmæssigt, at der i
lovteksten stilles afsonere i arresthusene rettigheder i udsigt, som
det umiddelbart ikke er muligt at realisere.
Ad § 33:
Dansk Fængselsforbund finder, at den indsatte bør have krav på at
afsone uden eller med begrænset fællesskab og uden fællesskab med
indsatte af modsat køn, jf. § 33, stk. 2 og 3.
Ad § 34:
Arresthuset i Århus anfører, at det bl.a. på grund af den hurtige
udskiftning i belægget i praksis vil være vanskeligt at opfylde
kravet om etablering af en talsmandsordning i arresthuset.
Ad § 35:
Nævnet for Etnisk Ligestilling anfører, at det bør overvejes at
indsætte en generel bestemmelse om respekt for religionsfrihed og
forbud mod diskrimination på baggrund af etnisk oprindelse i
straffuldbyrdelsesloven. Endvidere bør der i loven tages højde for,
at der kan være forskellige krav til de råvarer, der må anvendes til
madlavning. Fængselspræsteforeningen finder det utilfredsstillende,
at formuleringen af § 35, stk. 2, ikke sikrer de indsatte ret til at
tale med en præst i fortrolighed og under beskyttelse af præstens
tavshedspligt.
Ad § 36:
Dansk Fængselsforbund anfører, at der bør fastsættes begrænsninger
med hensyn til antallet af effekter, som indsatte må medbringe, og
at kriminalforsorgen bør have pligt til at stille radio- og
tv-apparater til rådighed for alle indsatte, idet det vil mindske
risikoen for indsmugling af euforiserende stoffer mv. og lette
personalets mulighed for at visitere de indsattes opholdsrum.
Endvidere bør lukkede fængsler gøres pengeløse for at mindske de
negativt stærke fangers dominans.
Ad § 37:
Dansk Fængselsforbund mener, at institutionens leder bør have pligt
til på forhånd at gennemlæse de indsattes blade for at beskytte
indsatte og ansatte mod urimelige angreb og racistiske udtalelser.
Advokatrådet og Landsforeningen af Beskikkede Advokater kan
tiltræde, at der sker en lovfæstelse af adgangen for institutionens
leder til på forhånd at gennemlæse de indsattes blade, men finder,
at adgangen til at forbyde offentliggørelse af bestemte artikler bør
begrænses til tilfælde, hvor sikkerhedsmæssige hensyn gør det
påkrævet, jf. § 37, stk. 3, 2. pkt., 1. led. Statsfængslet i Jyderup
er enig i den opfattelse, som et mindretal i Straffelovsrådet giver
udtryk for, og kan derfor ikke gå ind for § 37, stk. 3. Det Danske
Center for Menneskerettigheder finder det bl.a. på baggrund af de
muligheder, der består for efterfølgende at gøre ansvar gældende,
tvivlsomt, om adgangen til på forhånd at gennemlæse og forbyde
offentliggørelse af bestemte artikler i de indsattes blade er
nødvendig i et demokratisk samfund, jf. artikel 10 i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention. Centret kan derfor ikke støtte § 37,
stk. 3.
Ad § 38:
Det Danske Center for Menneskerettigheder finder, at det vil være
bedst stemmende med De Europæiske Fængselsregler, at de indsatte
sikres en undtagelsesfri ret til beskæftigelse.
Ad § 44:
Det Danske Center for Menneskerettigheder finder, at det af § 44,
stk. 2, bør fremgå, at de sociale myndigheder har pligt til at bistå
indsatte i kriminalforsorgens institutioner.
Ad § 45:
Dansk Psykiatrisk Selskab og Retslægerådet kan tilslutte sig
lovudkastets bestemmelser om tvangsbehandling i Anstalten ved
Herstedvester, jf. § 45, stk. 2 og 3. Den Almindelige Danske
Lægeforening finder, at adgangen til tvangsbehandling i Anstalten
ved Herstedvester bør begrænses. Principielt bør disse psykotiske
strafafsonere behandles på psykiatriske sygehusafdelinger, og der
bør alene ske indledende tvangsbehandling i Anstalten ved
Herstedvester. Advokatrådet, Landsforeningen af Beskikkede Advokater
og Det Danske Center for Menneskerettigheder finder bl.a. på
baggrund af modtagepligten, der påhviler de psykiatriske afdelinger
i forhold til personer, der opfylder betingelserne for
tvangsindlæggelse, jf. psykiatrilovens § 5, at adgangen til at
tvangsbehandle efter § 45, stk. 2 og 3, bør udgå.
3.6. Kapitel 9: Indsattes kontakt til samfundet uden for
institutionen
Ad § 46:
Foreningen af Politimestre i Danmark er enig i, at det ved
afgørelser om udgangstilladelser bør tillægges særlig vægt, hvis den
indsatte under strafudståelsen har begået strafbart forhold eller
ikke er mødt til afsoning i overensstemmelse med tilsigelsen.
Statsfængslet ved Horserød, Københavns Fængsler og Foreningen af
Fængselsinspektører og Vicefængselsinspektører anfører, at der bør
være mulighed for udgang med henblik på deltagelse i
behandlingsprogrammer vedrørende alkohol- og stofmisbrug og
deltagelse i kriminalpræventivt arbejde mv., jf. § 46, stk. 1.
Statsfængslet i Jyderup kan ikke gå ind for, at hensynet til
retshåndhævelsen skal indgå ved vurderingen af spørgsmålet om
udgangstilladelse, jf. § 46, stk. 1, nr. 3. Politidirektøren i
København finder, at der bør være en videre adgang til at nægte
udgang til meget aktive berigelseskriminelle såsom mange gange
straffede narkomaner med tæt recidiv. Politiforbundet i Danmark
understreger vigtigheden af, at politiet fortsat får adgang til at
komme med indsigelser mod udgangstilladelser.
Ad § 53:
Dansk Fængselsforbund og Anstalten ved Herstedvester finder, at der
bør være mulighed for overværet advokatbesøg, hvis advokaten ønsker
det, jf. § 53, stk. 1, 3. pkt.
Ad § 54:
Dansk Fængselsforbund og Anstalten ved Herstedvester finder, at
afsoning sammen med små børn i givet fald bør ske på afdelinger, der
er indrettet til dette formål. Dansk Fængselsforbund foreslår
aldersgrænsen for børn i institutionen sænket til 2 år, idet børn
over denne aldersgrænse har vanskeligt ved at indpasse sig i de
snævre rammer, som et lukket fængsel nødvendigvis må give.
Ad § 55:
Advokatrådet, Landsforeningen af Beskikkede Advokater og Det Danske
Center for Menneskerettigheder finder, at adgangen til at gennemlæse
og tilbageholde breve til og fra den indsatte, jf. § 55, stk. 2-5,
bør begrænses til tilfælde, hvor indgrebet "af bestemte grunde er
nødvendigt". Advokatrådet og Landsforeningen af Beskikkede Advokater
finder, at adgangen til gennemlæsning af breve bør betinges af, at
den indsatte samtykker. Hvis den indsatte ikke vil samtykke, kan den
indsatte nægtes adgang til at sende brevet. Hvis det drejer sig om
et brev til den indsatte, må brevet i tilfælde af manglende samtykke
returneres til afsenderen. Endvidere finder Det Danske Center for
Menneskerettigheder, at adgangen til at gennemlæse og tilbageholde
breve ud fra ordensmæssige hensyn bør udgå. I øvrigt opfordrer
Advokatrådet og Landsforeningen af Beskikkede Advokater t il, at der
foretages en nærmere undersøgelse af, i hvilket omfang lovforslagets
bestemmelser om indsattes brevveksling er omfattet af grundlovens §
72.
Ad § 56:
Statsfængslet ved Horserød, statsfængslet i Nyborg, Københavns
Fængsler og Foreningen af Fængselsinspektører og
Vicefængselsinspektører finder, at der af hensyn til
administrationen af adgang til ukontrolleret brevveksling med den
omhandlede kreds af advokater bør oprettes et register over de
beneficerede advokater.
Ad § 57:
Advokatrådet, Landsforeningen af Beskikkede Advokater og Det Danske
Center for Menneskerettigheder finder, at adgangen til at nægte
indsatte at føre telefonsamtaler, jf. § 57, stk. 2, bør begrænses
til tilfælde, hvor indgrebet "af bestemte grunde er nødvendigt".
Advokatrådet, Landsforeningen af Beskikkede Advokater og Det Danske
Center for Menneskerettigheder finder endvidere, at § 57, stk. 3,
bør ændres, således at telefonsamtaler i lukkede institutioner som
udgangspunkt ikke påhøres eller aflyttes. I øvrigt opfordrer
Advokatrådet og Landsforeningen af Beskikkede Advokater til, at der
foretages en nærmere undersøgelse af, i hvilket omfang lovforslagets
bestemmelser om aflytning af telefonsamtaler er omfattet af
grundlovens § 72, og at der bør ske en udtrykkelig regulering af, om
disse indgreb kan iværksættes uden forudgående retskendelse . Dansk
Fængselsforbund finder, at indsatte i de lukkede fængsler bør have
bedre mulighed for adgang til korttelefoner, men således at
telefonsamtalerne båndes digitalt i efterforskningsøjemed.
Ad § 59:
Dansk Fængselsforbund og Anstalten ved Herstedvester finder, at
bestemmelsen bør udvides, således at der også bliver mulighed for at
begrænse kontakten til medierne af hensyn til den - måske psykisk
syge - indsattes pårørende. Dansk Fængselsforbund finder endvidere,
at indsatte, der er afskåret fra at udtale sig til medierne i
institutionen, også bør være afskåret herfra under udgang. Danske
Dagblades Forening, Dansk Journalistforbund, Danmarks Radio, TV
2/Danmark og statsfængslet i Jyderup er enig i de synspunkter, som
et mindretal i Straffelovsrådet har givet udtryk for, og kan på
denne baggrund ikke støtte, at der gives mulighed for at begrænse
den indsattes kontakt til medierne for at beskytte den forurettede
ved lovovertrædelsen eller for i øvrigt at modvirke en åbenbar
krænkelse af retsfølelsen. Advokatrådet, Landsforeningen af
Beskikkede Advokater, Det Danske Center for Menneskerettigheder og
Statsfængslet i Jyderup kan ikke støtte en begrænsning i retten til
kontakt til medierne under henvisning til retsfølelsen bl.a. under
henvisning til de muligheder, der består for efterfølgende at gøre
ansvar gældende, jf. herved også Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 10. Advokatrådet og
Landsforeningen af Beskikkede Advokater finder endvidere, at
adgangen til at begrænse kontakten til medierne af hensyn til den
forurettede ved lovovertrædelsen bør udformes således, at
begrænsningen har baggrund i konkrete hensyn til den forurettede.
3.7. Kapitel 10: Indgreb over for den indsatte
Ad § 60:
Dansk Fængselsforbund og Anstalten ved Herstedvester kan ikke gå ind
for, at begrebet "visitation" ændres til: "undersøgelse". Det Danske
Center for Menneskerettigheder og Anstalten ved Herstedvester
finder, at undersøgelse, der foretages af personale og indebærer
afklædning, alene bør kunne ske under medvirken af personale af
samme køn som den indsatte. Dansk Fængselsforbund finder bl.a. under
hensyn til manglen på kvindeligt personale, at der bør åbnes
mulighed for, at undersøgelse, der indebærer afklædning, kan
foretages af personale af modsat køn. Retslægerådet kan tiltræde
lovudkastets bestemmelser om nærmere undersøgelse af den indsattes
person og om lægemedvirken, jf. § 60, stk. 2-4. Den Almindelige
Danske Lægeforening bemærker, at det ifølge de lægeetiske regler og
internationale deklarationer, hvortil der henvises i
lovbemærkningerne, ikke kan bero på en lægelig afgørelse, om en
legemsundersøgelse skal gennemføres. Lægeforeningen nævner i den
forbindelse, at legemsundersøgelser i almindelighed kun vil kunne
gennemføres, hvis den indsatte samtykker.
Ad § 62:
Retslægerådet og Den Almindelige Danske Lægeforening kan tilslutte
sig lovudkastets bestemmelser om magtanvendelse, herunder om
lægetilsyn, jf. § 62, stk. 4.
Ad § 63:
Advokatrådet, Landsforeningen af Beskikkede Advokater og Det Danske
Center for Menneskerettigheder finder, at betingelserne for at
udelukke fra fællesskab, jf. § 63, stk. 1, bør skærpes, således at
indgrebet alene kan komme på tale, hvis det "i særlige tilfælde og
af bestemte grunde er nødvendigt". Advokatrådet og Landsforeningen
af Beskikkede Advokater finder endvidere, at der bør optages regler
om lægemedvirken, der sikrer, at den indsatte forinden er blevet
undersøgt af en læge, der skriftligt erklærer, at den indsatte
fysisk og psykisk kan tåle isolation, og at der sker dagligt
lægetilsyn. Statsfængslet ved Horserød, Københavns Fængsler og
Foreningen af Fængselsinspektører og Vicefængselsinspektører finder,
at der som alternativ til den mere indgribende foranstaltning i form
af overførsel til anden afsoningsinstitution bør være mulighed for
at udelukke fra fællesskab i samme afsoningsinstitution af hensyn
til beskyttelse af den indsatte mod overgreb, jf. herved § 63, stk.
2, 2. pkt. Københavns Fængsler og Foreningen af Fængselsinspektører
og Vicefængselsinspektører finder, at adgangen til at isolere på
skift i særligt sikrede afsnit og opholdsrum i forskellige lukkede
fængsler og arresthuse, jf. § 63, stk. 4, bør udvides med henblik på
tilfælde, hvor det er nødvendigt på grund af episoder under
tidligere institutionsophold eller den indsattes tilknytning til
særlige miljøer eller organisationer. Foreningen af Politimestre i
Danmark kan tilslutte sig forslaget om, at udelukkelse fra
fællesskab kan ske i form af anbringelse i arresthus, jf. § 63, stk.
3.
Ad § 65:
Anstalten ved Herstedvester og Dansk Fængselsforbund anfører, at der
bør fastsættes regler om anvendelse af håndjern i stedet for
anbringelse i sikringscelle og i forbindelse med undersøgelse af den
indsattes person og opholdsrum.
Ad § 66:
Advokatrådet og Landsforeningen af Beskikkede Advokater finder bl.a.
på baggrund af modtagepligten, der påhviler de psykiatriske
afdelinger i forhold til personer, der opfylder betingelserne for
tvangsindlæggelse, jf. psykiatrilovens § 5, og da sikringscelle
typisk kommer på tale over for sindssyge, at adgangen til at
anbringe i sikringscelle bør udgå. Retslægerådet kan tiltræde
lovudkastets bestemmelser om sikringscelle, herunder om lægetilsyn,
jf. § 66, stk. 5. Den Almindelige Danske Lægeforening er stærkt imod
bestemmelsen i § 66, stk. 5, om lægetilsyn ved tvangsfiksering i
sikringscelle. Lægeforeningen henstiller, at bestemmelsen
omformuleres, så det utvetydigt kommer til at fremgå, at
tvangsfiksering i sikringscelle alene iværksættes på institutionens
foranledning, og at det alene er institutionen, der kan bestemme, om
tvangsfiksering skal fortsætte eller ophøre. Allerhelst ser
Lægeforeningen, at der alene foreskrives lægetilsyn, hvor
institutionen konkret skønner, at der er behov for det, eller den
indsatte selv anmoder herom. Anstalten ved Herstedvester og Dansk
Fængselsforbund anfører, at der bør ske en præcisering af
fremgangsmåden ved lægetilkald, herunder hvilke læger der er
forpligtede til at vurdere behovet for og eventuel gennemførelse af
lægetilsyn.
3.8. Kapitel 11: Disciplinærstraf, konfiskation og modregning af
erstatningsbeløb
Ad § 70:
Foreningen af Politimestre i Danmark kan tilslutte sig forslaget om,
at fuldbyrdelse af disciplinærstraf i form af strafcelle kan finde
sted i arresthus, jf. § 70, stk. 2.
Ad § 74:
Anstalten ved Herstedvester finder, at adgangen til at modregne bør
omfatte tilfælde, hvor den indsatte har forvoldt skade på
medindsattes effekter, når den pågældende har erkendt forholdet,
eller personale har overværet den erstatningspådragende adfærd, jf.
§ 74, stk. 1.
3.9. Kapitel 12: Strafafbrydelse
Ad § 76:
Statsfængslet ved Horserød finder, at betingelserne for
strafafbrydelse, jf. § 76, stk. 1, nr. 1, bør lempes, således at der
ikke stilles krav om "ganske særlige omstændigheder", for at
strafafbrydelse kan komme på tale, bl.a. fordi der i praksis ofte
før straffuldbyrdelsens iværksættelse meddeles tilladelse til at
opdele straffuldbyrdelsen i to eller flere perioder, uden at der
foreligger ganske særlige omstændigheder. Statsfængslet i Jyderup
kan ikke gå ind for, at hensynet til retshåndhævelsen skal indgå ved
afgørelsen af spørgsmålet om strafafbrydelse, jf. § 76, stk. 1, nr.
3.
3.10. Kapitel 13: Fuldbyrdelse af fængselsstraf i kriminalforsorgens
pensioner og i institutioner mv. uden for kriminalforsorgen
Ad § 78:
Dansk Fængselsforbund anfører, at det bør overvejes i
kriminalforsorgens regi at oprette særlige institutioner til
fuldbyrdelse af fængselsstraffe til unge under 18 år. Statsfængslet
i Jyderup kan ikke gå ind for, at hensynet til retshåndhævelsen
indgår ved afgørelsen af spørgsmålet om overførsel mv., jf. § 78,
stk. 1, nr. 3.
3.11. Kapitel 16: Fuldbyrdelse af bødestraffe
Ad § 91:
Rigsadvokaten anfører, at det kunne overvejes at nævne muligheden
for at inddrive bøder ved modregning med eventuelle erstatningskrav
i anledning af henholdsvis strafferetlig forfølgning, jf.
retsplejelovens kap. 93 a, eller indgreb under straffuldbyrdelsen,
jf. lovudkastets kapitel 20.
3.12. Kapitel 20: Erstatning i anledning af indgreb under
fuldbyrdelse af straf mv.
Ad § 108:
Advokatrådet og Landsforeningen af Beskikkede Advokater støtter den
opfattelse, som et mindretal i Straffelovrådet har givet udtryk for,
og finder derfor, at fristen for at fremsætte erstatningskrav bør
fastsættes til 1 år.
3.13. Kapitel 22: Klageregler mv.
Ad § 111:
Advokatrådet og Landsforeningen af Beskikkede Advokater anfører, at
der er behov for en nærmere præcisering af, hvilke regler om
klagevejledning og om behandling af klagesager der tænkes fastsat i
medfør af bemyndigelsen i § 111, stk. 4.
Ad § 112:
Statsfængslet ved Horserød og Nr. Snede, statsfængslet på
Kragskovhede, Anstalten ved Herstedvester, Foreningen af
Fængselsinspektører og Vicefængselsinspektører, Politimesteren i
Århus og Kriminalforsorgsforeningen finder, at § 112 bør begrænses
til afgørelser om udstrækningen af frihedsberøvelsen, dvs.
afgørelser om straffetidsberegning, nægtelse af prøveløsladelse ,
genindsættelse af prøvetidsløsladte og betinget benådede samt
eventuelt om nægtelse af erstatning i anledning af uforskyldt
udståelse af fængselsstraf i for lang tid. Som begrundelse herfor
anføres bl.a., at der i lyset af adgangen til at klage til
Folketingets Ombudsmand og den gennemførte intensivering af
ombudsmandens inspektionsvirksomhed i forhold til fængsler og
arresthuse ikke er behov for at udvide klageordningen. Endvidere
beror afgørelser med baggrund i ordens- og sikkerhedsmæssige hensyn
på et kriminalforsorgsmæssigt skøn, hvis hensigtsmæssighed
domstolene ikke har forudsætning for eller kan forventes at
efterprøve. Dansk Fængselsforbund støtter ligeledes afgrænsningen af
§ 112, men finder dog, at adgangen til domstolsprøvelse af
afgørelser om strafcelle bør begrænses til tilfælde, hvor der er
udmålt strafcelle i mere e nd 10 dage. Politifuldmægtigforeningen
kan ikke støtte den udvidede adgang til domstolsprøvelse, herunder
afgørelser om prøveløsladelse af livstidsdømte, bl.a. under
henvisning til belastningen af domstolssystemet. Det Danske Center
for Menneskerettigheder og Pension Skejby anfører, at udvidelse af
klageordningen bør ske på en sådan måde, at ombudsmandens kompetence
ikke afskæres i forhold til afgørelser truffet af kriminalforsorgen.
Centret finder det bl.a. derfor mest nærliggende, at der etableres
et - eventuelt landsdækkende - nævn. I lyset af
Menneskerettighedsdomstolens praksis vedrørende Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 6 bør der endvidere etableres
en udvidet adgang til domstolsprøvelse af nævnets afgørelser om
bl.a. nægtelse af prøveløsladelse og genindsættelse. Advokatrådet og
Landsforeningen af Beskikkede Advokater er enig i den opfattelse,
som et mindretal i Straffelovrådet har givet udtryk for, og kan
derfor gå ind for, at der etableres en udvidet adgang til
domstolsprøvelse, der ligeledes omfatter bl.a. visse afgørelser om
valg af afsoningsinstitution og senere overførsel mellem
afsoningsinstitutioner, nægtelse af uledsaget udgang, adgang til
besøg og til at have sit barn hos sig i institutionen, afgørelser om
kontakt t il medierne, tilbageholdelse af brev, udelukkelse fra
fællesskab og anbringelse i sikringscelle (model 1). Herudover
finder Advokatrådet og Landsforeningen af Beskikkede Advokater, at
domstolsprøvelsen også bør omfatte afgørelser efter § 45 om
tvangsbehandling i Anstalten ved Herstedvester. Endvidere bør
fristen for at forlange domstolsprøvelse ændres fra 4 til 8 uger.
Ad § 116:
Retten i Svendborg finder, at domstolsbehandlingen som udgangspunkt
bør ske på mundtligt grundlag, der netop er domstolenes særkende.
Politifuldmægtigforeningen finder det af principielle grunde
betænkeligt at lade repræsentanter for kriminalforsorgen møde i
retten og foreslår i stedet, at den lokale politimester møder på
kriminalforsorgens vegne.
|