§ 1
I
retsplejeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1001
af 5. oktober 2006, som
senest ændret ved lov nr.
1564 af 20. december 2006,
foretages følgende ændring:
1. Efter § 808
indsættes:
» § 808 a.
Politiet og
anklagemyndigheden kan få
terminaladgang til de
nødvendige oplysninger i
indkomstregisteret til brug
for behandling af
straffesager.«
§ 2
I
straffuldbyrdelsesloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 207 af
18. marts 2005, som senest
ændret ved lov nr. 1558 af
20. december 2006, foretages
følgende ændring:
1. Efter kapitel 21
indsættes:
» Kapitel 21 a
Adgang til
indkomstregisteret
§ 110 a.
Justitsministeriet,
Direktoratet for
Kriminalforsorgen, kan få
terminaladgang til de
nødvendige oplysninger i
indkomstregisteret til brug
for fuldbyrdelse af straf.«
§ 3
Loven træder i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
§ 4
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men
§ 2 kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for
Færøerne med de afvigelser,
som de særlige færøske
forhold tilsiger.
Bemærkninger til
lovforslaget
Almindelige bemærkninger
|
Indholdsfortegnelse
|
|
|
|
|
1. |
Indledning
;............................................................................
.........................
|
2 |
|
|
|
2. |
Indkomstregisteret
;............................................................................
.......... |
2 |
|
2.1. |
Registerets formål
og indhold
....................................................................
|
2 |
|
2.2. |
Adgang til
registeret
;............................................................................
..... |
3 |
|
|
|
|
3. |
Oplysninger til
brug for
straffesager
............................................................
|
4 |
|
3.1. |
Gældende ret
;............................................................................
................
|
4 |
|
|
3.1.1. |
Efterforskning og
bødefastsættelse
...................................................
|
4 |
|
|
3.1.2. |
Forvaltningsloven
;........................................................................
.... |
5 |
|
|
3.1.3. |
Persondataloven
;.............................................................................
|
6 |
|
3.2. |
Lovforslagets
udformning
;..........................................................................
|
6 |
|
|
|
|
4. |
Oplysninger til
brug for
straffuldbyrdelse
....................................................
|
6 |
|
4.1. |
Gældende ret
;............................................................................
................
|
6 |
|
4.2. |
Lovforslagets
udformning
;..........................................................................
|
7 |
|
|
|
|
5. |
Lovforslagets
økonomiske og
administrative
konsekvenser mv.
.............. |
7 |
|
|
|
|
6. |
Hørte myndigheder
mv.
;............................................................................
... |
8 |
1. Indledning
Lovforslaget fremsættes som
konsekvens af oprettelsen af
det fælles offentlige
indkomstregister, som
forventes fuldt etableret
den 1. januar 2008. Formålet
med lovforslaget er at skabe
hjemmel til, at politiet,
anklagemyndigheden og
Direktoratet for
Kriminalforsorgen kan få
adgang til oplysninger i
indkomstregisteret til brug
for varetagelsen af disse
myndigheders opgaver.
Der
foreslås derfor indsat en
bestemmelse i
retsplejeloven, hvorefter
politiet og
anklagemyndigheden kan få
terminaladgang til de
nødvendige oplysninger i
indkomstregisteret til brug
for behandling af
straffesager. Tilsvarende
foreslås der indsat en
bestemmelse i
straffuldbyrdelsesloven,
hvorefter Direktoratet for
Kriminalforsorgen kan få
terminaladgang til de
nødvendige oplysninger i
registeret til brug for
fuldbyrdelse af straf.
2. Indkomstregisteret
2.1. Registerets formål og
indhold
I
medfør af lov nr. 403 af 8.
maj 2006 om et
indkomstregister oprettes
der et fælles offentligt
register med oplysninger om
borgernes indkomstforhold og
arbejdsomfang, jf.
Folketingstidende 2005-06,
Tillæg A, side 3417 ff. Som
nævnt ovenfor forventes
indkomstregisteret at være
fuldt ud etableret den 1.
januar 2008.
Det
fremgår af bemærkningerne
til forslaget til lov om et
indkomstregister, som
skatteministeren fremsatte
den 11. januar 2006
(lovforslag nr. L 119), at
hovedelementerne i visionen
for et indkomstregister er
følgende:
– Kun
indberetning én gang
– Op- og
udbygning af digitale
services for borgere,
virksomheder og offentlige
myndigheder
–
Regelforenklinger
– Bedre
kontrol og fair play
–
Statistikindsamling
I
bemærkningerne til
lovforslaget anføres om
baggrunden for at oprette
registeret bl.a., at det
ofte er forbundet med
administrativt besvær for
både myndigheder, borgere og
virksomheder at få
tilvejebragt de nødvendige
oplysninger om borgernes
indkomst. Samme oplysninger
gives ofte til flere
forskellige myndigheder.
Formålet med
indkomstregisteret er derfor
at skabe grundlag for
regelforenklinger og at
effektivisere
administrationen.
Det
anføres videre i
bemærkningerne til
lovforslaget, at der ved
indførelse af et
indkomstregister opnås en
langt bedre systematisering
af indsamlingen af
oplysninger om indkomst og
arbejdsomfang. De
myndigheder mv., som bruger
de oplysninger, der
indberettes til
indkomstregisteret, kan
hente oplysningerne i
indkomstregisteret frem for
selv at indhente
oplysningerne hos borgerne,
virksomhederne eller andre
myndigheder. Flere
indberetninger af de samme
oplysninger giver unødigt
administrativt besvær for
såvel borgerne og
virksomhederne som de
offentlige myndigheder. Det
administrative besvær hos
myndighederne består bl.a.
i, at der i dag er for lidt
genbrug af data og
funktioner hos de offentlige
myndigheder. De enkelte
forvaltninger har således
arbejdsgange og it-systemer,
hvor forvaltningerne hver
især bruger tid på at
administrere data, som lige
så godt kunne læses direkte
i andre forvaltningers
systemer.
Det
fremhæves endvidere, at
offentlige myndigheders
kontrolmuligheder vil kunne
forbedres som følge af
adgangen til opdaterede
indkomstoplysninger.
Indkomstregisteret vil bl.a.
forbedre mulighederne for at
opdage snyd og socialt
bedrageri og dermed blive en
væsentlig støtte for den
fortsatte kampagne om fair
play.
De
oplysninger, som skal
indberettes til
indkomstregisteret, er
oplysninger om
indkomstforhold og
arbejdsomfang. Det drejer
sig hovedsageligt om de
oplysninger, som skal
indberettes på den årlige
oplysningsseddel til told-
og skatteforvaltningen, jf.
opregningen af de omfattede
kategorier af oplysninger i
§ 3 i lov om et
indkomstregister.
Efter
den nævnte lovs § 2 påhviler
indberetningspligten de
fysiske og juridiske
personer, der er
indberetningspligtige i
medfør af de regler i
skatte-, arbejdsmarkeds- og
sociallovgivningen, som
opregnes i lovens § 3.
2.2. Adgang til registeret
Som
beskrevet ovenfor er
rammerne for registeret
fastlagt i lov nr. 403 af 8.
maj 2006 om et
indkomstregister.
Efter
§ 6 i loven har den, som de
indberettede oplysninger
vedrører, adgang til de
oplysninger, der er
registreret om den
pågældende (egen-acces).
Det
fremgår af lovens § 7, at
kommunale og statslige
myndigheder,
arbejdsløshedskasser og
andre kan få terminaladgang
til indkomstregisteret i det
omfang, de pågældende i
henhold til anden lovgivning
kan få en sådan adgang. I
overensstemmelse hermed
anføres det i bemærkningerne
til lovforslaget, at
spørgsmålet om
terminaladgang for
offentlige myndigheder mv.
til registeret skal
reguleres gennem
udtrykkelige bestemmelser i
den relevante særlovgivning.
Terminaladgang forudsætter
endvidere, at der indgås en
aftale med den
dataansvarlige (told- og
skatteforvaltningen) om
adgangen til registeret.
Lov om
et indkomstregister ledsages
af lov nr. 404 af 8. maj
2006 om ændring af
forskellige love
(Konsekvensændringer som
følge af lov om et
indkomstregister), jf.
Folketingstidende 2005-06,
Tillæg A, side 3506 ff. Med
denne følgelov er der bl.a.
tilvejebragt udtrykkelige
bestemmelser om en række
myndigheders terminaladgang
til oplysninger i
registeret. Som eksempler på
sådanne bestemmelser om
adgang til registeret kan
nævnes følgende:
– De
ansvarlige myndigheder i
beskæftigelsesindsatsen
(Beskæftigelsesministeriet,
Arbejdsmarkedsstyrelsen mv.,
beskæftigelsesregionerne og
staten og kommunen i
jobcenteret) kan få
terminaladgang til de
nødvendige oplysninger i
indkomstregisteret til brug
for varetagelsen af
beskæftigelsesindsatsen, jf.
§ 68 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
–
Arbejdsdirektoratet,
arbejdsløshedskasserne og
Arbejdsmarkedets Ankenævn
kan få terminaladgang
til de nødvendige
oplysninger i
indkomstregisteret til brug
for administration af
forsikringssystemet, jf.
§ 90 b i lov om
arbejdsløshedsforsikring.
–
Restanceinddrivelsesmyndigheden
kan få terminaladgang
til de nødvendige
oplysninger i
indkomstregisteret til brug
for inddrivelse, jf. § 3,
stk. 4, i lov om opkrævning
og inddrivelse af visse
fordringer.
– Told-
og skatteforvaltningen
kan få terminaladgang til de
nødvendige oplysninger i
indkomstregisteret til brug
ved opgørelse eller
inddrivelse af skatter,
arbejdsmarkedsbidrag, told
eller afgifter, jf. § 11 F i
skattekontrolloven.
I
bemærkningerne til
følgelovforslaget anføres
det, at der ikke i
forbindelse med
terminaladgangen er
tilsigtet nogen fravigelse
af persondatalovens regler.
De relevante myndigheder vil
derfor alene få adgang til
oplysninger i
indkomstregisteret i det
omfang, det efter en konkret
vurdering er nødvendigt og
sagligt. Det anføres i den
forbindelse, at adgangen
teknisk kan begrænses til
oplysninger, som det er
nødvendigt for myndighederne
mv. at få adgang til.
Det
fremhæves endvidere i
bemærkningerne til forslaget
til lov om et
indkomstregister, at
indsamling af data skal ske
til udtrykkeligt angivne og
saglige formål, og senere
behandling må ikke være
uforenelig med disse formål,
jf. persondatalovens § 5,
stk. 2. Etableringen af
terminaladgang til
indkomstregisteret vil
således forudsætte, at en
sådan adgang ikke er
uforenelig med formålene med
adgangen til
indkomstregisteret.
I
medfør af persondatalovens
§ 5, stk. 3, skal de
oplysninger, som behandles,
være relevante og
tilstrækkelige og ikke
omfatte mere, end hvad der
kræves til opfyldelse af de
formål, oplysningerne
indsamles til, og de formål,
hvortil oplysningerne senere
behandles. Etablering af
terminaladgang til
indkomstregisteret vil
således kræve en selvstændig
vurdering i forhold til
disse krav.
Det
fremgår videre af
bemærkningerne, at
oplysningerne vil blive
stillet til rådighed i
elektronisk form. De
relevante myndigheder mv.
vil således kunne få adgang
til oplysningerne via enten
såkaldt batchkørsel,
webservice eller online
opslag. Batchkørsel
(masseudtræk) anføres at
være specielt relevant i de
tilfælde, hvor en myndighed
har ret til at hente store
datamængder – f.eks. til
kontrolformål i forbindelse
med udbetaling af offentlige
ydelser eller til
statistikformål. Webservice
(direkte terminaladgang med
egen såkaldt
brugergrænseflade) og online
opslag (direkte
terminaladgang med told- og
skatteforvaltningens
brugergrænseflade) anføres
at ville blive anvendt i
forbindelse med konkret
sagsbehandling og til
integration i forbindelse
med forskellige
selvbetjeningsløsninger.
Det
skal aftales med told- og
skatteforvaltningen som
dataansvarlig myndighed,
hvilke oplysninger de
enkelte myndigheder mv. må
modtage. Indgåelsen af
aftalerne vil ske under
iagttagelse af reglerne i
persondataloven. Told- og
skatteforvaltningen skal som
dataansvarlig sikre sig, at
den enkelte myndighed mv.
har hjemmel til adgang til
indkomstregisteret, og at
aftalen om adgang
respekterer reglerne i
persondataloven. I
tvivlstilfælde vil
Datatilsynets rådgivning
blive indhentet.
Det
anføres endvidere i
bemærkningerne til
lovforslaget om et
indkomstregister, at told-
og skatteforvaltningen skal
indgå aftale med de enkelte
myndigheder om omfanget af
dataleverancer, herunder om
hvilke data og hvilken type
af adgang myndigheden ønsker
(batchkørsel, webservice
eller online).
Det
følger af § 15, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 1523 af
14. december 2006 om et
indkomstregister, at
myndigheder og andre, der
har terminaladgang til
registeret, som udgangspunkt
skal indhente oplysninger
fra registeret via
webservice opslag, idet
adgang via batchkørsel alene
etableres i særlige
tilfælde, jf.
bekendtgørelsens § 15,
stk. 2.
3. Oplysninger til brug for
straffesager
3.1. Gældende ret
3.1.1. Efterforskning og
bødefastsættelse
Det
kan i en række tilfælde være
nødvendigt for politiet og
anklagemyndigheden at
tilvejebringe oplysninger om
en persons indkomstforhold
som led i behandling af en
straffesag. Politiets og
anklagemyndighedens behov
for at indhente
indkomstoplysninger til brug
for en straffesag kan opstå
både under sagens
efterforskning, ved
sagens afgørelse med
fastsættelse af en bøde (ved
udenretlig vedtagelse af
bødeforelæg eller ved
domstolene) og ved
fuldbyrdelse af straf
(ved bødeopkrævning eller
fastsættelse af bøde i
forbindelse med betinget
benådning).
Det er
i betydeligt omfang
nødvendigt for politiet at
indhente oplysninger om
mistænkte eller sigtede
personers økonomiske forhold
under efterforskningen af
straffesager. Som eksempler
på områder, hvor det i
praksis ofte kan være
relevant for politiet at
inddrage oplysninger om en
persons indkomstforhold i
efterforskningen, kan bl.a.
nævnes sager med tilknytning
til organiseret
kriminalitet,
narkotikakriminalitet,
skattesvig og
socialbedrageri.
Efter
retsplejelovens § 808,
stk. 1, skal der
tilvejebringes sådanne
oplysninger om sigtedes
personlige forhold, som må
antages at være af betydning
for sagens afgørelse
vedrørende straffastsættelse
eller anvendelse af anden
retsfølge end straf. I
medfør af denne bestemmelse
skal der således indhentes
oplysninger om sigtedes
indkomstforhold, hvis disse
oplysninger har betydning
for straffastsættelsen.
Når en
bøde i henhold til
straffeloven idømmes eller
vedtages i
retten, fastsættes
bødestraffen i dagbøder,
medmindre bøden pålægges som
tillægsstraf til anden
retsfølge, jf. straffelovens
§ 51, stk. 1. Dagbødernes
antal bestemmes under hensyn
til lovovertrædelsens
beskaffenhed og de i
straffelovens § 80 nævnte
omstændigheder til mindst 1
og højst 60. Størrelsen af
den enkelte dagbod
fastsættes til et beløb
svarende til den pågældendes
gennemsnitlige dagsindtægt,
idet der dog ved beløbets
fastsættelse bør tages
hensyn til den pågældendes
livsvilkår, herunder formue,
forsørgerpligter og andre
forhold, der indvirker på
betalingsevnen.
Det
følger endvidere af
færdselslovens § 117,
stk. 1, jf. § 117 b, stk. 1,
at en bøde for
spirituskørsel udmåles under
hensyntagen til den
pågældendes indkomstforhold
på gerningstidspunktet og
alkoholpromillen i blodet
under eller efter kørslen.
En bøde for spirituskørsel
tager udgangspunkt i en
måneds nettoløn. Tilsvarende
følger det af færdselslovens
§ 117 a, stk. 1, jf. § 117
b, stk. 2, at en bøde for
kørsel i frakendelsestiden
skal udmåles under
hensyntagen til den
pågældendes indkomstforhold
på gerningstidspunktet. En
bøde for kørsel i
frakendelsestiden tager
ligeledes udgangspunkt i en
måneds nettoløn. I
forbindelse med sager om
spirituskørsel eller kørsel
i frakendelsestiden, der
forventes afgjort med bøde,
skal politiet og
anklagemyndigheden derfor
altid tilvejebringe
oplysninger om sigtedes
indkomstforhold på
gerningstidspunktet.
Ved
fastsættelse af bødestraf i
medfør af straffeloven og
færdselsloven er det således
udgangspunktet, at der skal
tilvejebringes oplysninger
om sigtedes indkomstforhold.
Efter straffelovens § 51,
stk. 4, kan politiet hos
andre offentlige myndigheder
indhente de oplysninger, der
er nødvendige for
bødefastsættelsen. Endvidere
kan politiet fra registre,
der føres af offentlige
myndigheder, herunder
domstolene, kræve de
oplysninger om den
pågældendes forhold, som
findes af betydning for
bødefastsættelsen.
Oplysningerne meddeles
skriftligt eller ved direkte
dataoverførsel. Politiet har
i medfør af straffelovens
§ 51, stk. 4, terminaladgang
til oplysninger – til brug
for bødefastsættelse – i
visse af told- og
skattemyndighedernes
registre, herunder navnlig
de såkaldte
kontroloplysninger (de
indkomstoplysninger på
årsbasis, som indgår i
årsopgørelsen).
Som
det fremgår af de anførte
eksempler, er det ofte
nødvendigt for politiet og
anklagemyndigheden at
indhente indkomstoplysninger
fra andre myndigheder mv.
til brug for behandlingen af
straffesager. I praksis
indhentes disse oplysninger
ofte ved henvendelse til
skattemyndighederne, der
herefter sender de relevante
oplysninger til politiet og
anklagemyndigheden.
3.1.2. Forvaltningsloven
Andre
myndigheders adgang til at
videregive oplysninger om en
persons indkomstforhold til
politiet og
anklagemyndigheden reguleres
bl.a. af bestemmelserne i
forvaltningslovens kapitel 8
(§§ 27-32). Er der tale om
elektronisk behandling af
sådanne oplysninger, gælder
desuden reglerne i
persondataloven, jf. herom
pkt. 3.1.3. nedenfor. I
straffelovens § 51, stk. 4,
er der endvidere fastsat en
særlig bestemmelse om
politiets adgang til at
indhente oplysninger hos
andre myndigheder til brug
for bødefastsættelse, jf.
ovenfor i afsnit 3.1.1.
Forvaltningsmyndigheders
adgang efter
forvaltningsloven til at
videregive oplysninger til
andre myndigheder inden for
den offentlige forvaltning
afhænger af, i hvilket
omfang der er tale om
fortrolige oplysninger. Det
er den myndighed, der vil
videregive oplysninger, som
skal afgøre, om
betingelserne for
videregivelse er opfyldt i
det konkrete tilfælde.
Oplysninger, som ikke er
fortrolige, kan som
udgangspunkt frit
videregives.
Forvaltningslovens § 28
indeholder almindelige
regler om
forvaltningsmyndigheders
adgang til at videregive
fortrolige oplysninger til
andre myndigheder.
Bestemmelsen i § 28 bygger
på en opdeling af de
fortrolige oplysninger i
oplysninger om
enkeltpersoners rent private
forhold og andre fortrolige
oplysninger (almindeligt
fortrolige oplysninger).
Karakteren af den fortrolige
oplysning har betydning for,
hvilke betingelser der skal
være opfyldt for, at
oplysningen kan videregives
til en anden myndighed.
Oplysninger om en persons
private indkomst- og
formueforhold vil som
udgangspunkt have karakter
af almindeligt fortrolige
oplysninger og kan
videregives, når det må
antages, at oplysningen vil
være af væsentlig betydning
for den modtagende
myndigheds virksomhed eller
for en afgørelse, som den
pågældende myndighed skal
træffe, jf.
forvaltningslovens § 28,
stk. 3. Bestemmelsen
indebærer, at sådanne
oplysninger kan udveksles
mellem
forvaltningsmyndigheder,
hvis der er sagligt behov
for det.
Der
vil normalt være en
formodning for, at den
myndighed, der beder om at
få oplysninger udleveret,
har et sagligt behov for
oplysningerne. Hvis den
myndighed, som skal udlevere
oplysningerne, er i tvivl,
må den rekvirerende
myndighed anmodes om at
redegøre nærmere for sit
behov for at få de
pågældende oplysninger.
Hvis
politiet og
anklagemyndigheden til brug
for behandlingen af en
straffesag har behov for at
indhente oplysninger fra en
anden myndighed om en
persons indkomstforhold, vil
den pågældende myndighed i
overensstemmelse med det
anførte som udgangspunkt
være berettiget til at
videregive oplysningerne til
politiet og
anklagemyndigheden i medfør
af forvaltningslovens § 28,
stk. 3.
I det
omfang en
forvaltningsmyndighed er
berettiget til at videregive
en oplysning, er myndigheden
efter forvaltningslovens
§ 31 i almindelighed også
forpligtet til at videregive
oplysningen, hvis en anden
forvaltningsmyndighed
anmoder om det.
3.1.3. Persondataloven
Persondataloven gælder for
behandling – herunder
videregivelse – af
personoplysninger, som helt
eller delvis foretages
elektronisk, og for
ikke-elektronisk behandling
af personoplysninger, der er
eller vil blive indeholdt i
et register. Ved
»personoplysninger« forstås
enhver form for information,
der kan henføres til en
bestemt fysisk person.
Der er
i persondatalovens § 5
fastsat en række
grundlæggende principper for
behandling af
personoplysninger. Herudover
indeholder loven bl.a. mere
specifikke regler om,
hvornår en myndighed må
behandle – herunder
videregive –
personoplysninger. Det
afhænger af oplysningernes
karakter og formålet med
videregivelsen, hvilke
regler myndighederne skal
følge i det enkelte
tilfælde.
Efter
persondatalovens § 6 kan
ikke-fortrolige oplysninger
samt almindeligt fortrolige
oplysninger bl.a.
videregives, hvis det er
nødvendigt som led i
myndighedsudøvelse, jf. § 6,
stk. 1, nr. 6. Herudover kan
ikke-fortrolige og
almindeligt fortrolige
oplysninger bl.a.
videregives, hvis det er
nødvendigt for at varetage
en berettiget interesse, der
overstiger hensynet til den
registrerede, jf. § 6,
stk. 1, nr. 7. Den
dataansvarlige myndighed
skal vurdere konkret, om
hensynet til de interesser,
der skal begrunde
videregivelsen, overstiger
den berørte persons
interesse i, at
oplysningerne ikke
videregives.
Oplysninger om en persons
private indkomst- og
formueforhold vil som
udgangspunkt have karakter
af almindeligt fortrolige
oplysninger.
Ligesom ved videregivelse
efter forvaltningsloven er
det den myndighed, der vil
videregive oplysninger, som
skal vurdere, om
betingelserne for
videregivelse er opfyldt i
det konkrete tilfælde.
3.2. Lovforslagets
udformning
Som
det fremgår af afsnit
3.1.1., er det i en række
tilfælde nødvendigt for
politiet og
anklagemyndigheden at
indhente indkomstoplysninger
som led i behandlingen af
straffesager. Det kan være
tilfældet både i forbindelse
med efterforskning,
bødefastsættelse og
bødeopkrævning. På den
baggrund foreslår
Justitsministeriet, at der
indsættes en hjemmel i
retsplejeloven til, at
politiet og
anklagemyndigheden kan få
terminaladgang til de
nødvendige oplysninger i
indkomstregisteret til brug
for behandling af
straffesager, jf.
lovforslagets § 1
(retsplejelovens § 808 a).
Formålet med
indkomstregisteret er som
beskrevet ovenfor i afsnit
2.1. bl.a. at effektivisere
myndighedernes
administration og
arbejdsgange samt at skabe
bedre kontrolmuligheder.
Politiet og
anklagemyndigheden vil med
en terminaladgang til de
nødvendige oplysninger i
indkomstregisteret –
svarende til den adgang, som
en række andre myndigheder
kan opnå, jf. afsnit 2.2. –
kunne tilvejebringe de
relevante
indkomstoplysninger hurtigt
og uden at skulle henvende
sig til skattemyndighederne
eller andre.
Efter
Justitsministeriets
opfattelse vil en adgang til
indkomstregisteret for
politiet og
anklagemyndigheden således
effektivisere sagsgangen i
de typer af straffesager,
der kræver oplysninger om
indkomstforhold.
Det
skal i den forbindelse
bemærkes, at politiet og
anklagemyndigheden med en
sådan terminaladgang til
indkomstregisteret ikke vil
være berettiget til at få
adgang til andre eller flere
oplysninger, end der
allerede i dag er adgang til
i medfør af
forvaltningslovens og
persondatalovens almindelige
videregivelsesregler, jf.
afsnit 3.1.2. og 3.1.3, samt
straffelovens § 51, stk. 4,
jf. afsnit 3.1.1. Adgangen
til registeret vil således
alene sikre politiet og
anklagemyndigheden en hurtig
og effektiv adgang til de
nødvendige oplysninger uden
at skulle ulejlige andre
myndigheder mv.
Som
beskrevet i forarbejderne
til indkomstregisteret, jf.
afsnit 2.2., skal den
foreslåede hjemmel udmøntes
ved en aftale mellem på den
ene side den dataansvarlige
(told- og
skatteforvaltningen) og på
den anden side politiet og
anklagemyndigheden. Ved
denne aftale om adgangen til
registreret skal det bl.a.
fastlægges nærmere, hvilke
oplysninger politiet og
anklagemyndigheden skal have
adgang til, og hvilken type
adgang der skal være tale om
(f.eks. webservice eller
online adgang). Som nævnt
skal denne aftale indgås
under iagttagelse af
reglerne i persondataloven,
og politiet og
anklagemyndigheden vil kun
være berettiget til at få
adgang til oplysninger i
indkomstregisteret i det
omfang, det efter en konkret
vurdering er nødvendigt og
sagligt.
4. Oplysninger til brug for
straffuldbyrdelse
4.1. Gældende ret
De
straffuldbyrdende
myndigheder kan i visse
tilfælde have behov for at
inddrage indkomstoplysninger
ved behandling af sager om
fuldbyrdelse af straf.
Opkrævningen af bøder
forestås af politiet, mens
en efterfølgende
bødeinddrivelse – herunder
stillingtagen til spørgsmål
om henstand, afdragsvis
betaling og eftergivelse af
bøder – varetages af
restanceinddrivelsesmyndigheden,
jf. §§ 91-92 i
straffuldbyrdelsesloven.
Restanceinddrivelsesmyndighedens
afgørelser om
bødeinddrivelse kan påklages
til Direktoratet for
Kriminalforsorgen, jf.
straffuldbyrdelseslovens
§ 111, stk. 1. Hvis
restanceinddrivelsesmyndigheden
finder, at inddrivelse ikke
er mulig, og at der herefter
bør ske udståelse af
bødeforvandlingsstraf,
overgives sagen til politiet
med klageadgang til
Direktoratet for
Kriminalforsorgen.
Som
nævnt i afsnit 2.2. er der i
§ 3, stk. 4, i lov om
opkrævning og inddrivelse af
visse fordringer fastsat
hjemmel til, at
restanceinddrivelsesmyndigheden
kan få terminaladgang til de
nødvendige oplysninger i
indkomstregisteret til brug
for inddrivelse.
Ligesom
restanceinddrivelsesmyndigheden
og politiet vil Direktoratet
for Kriminalforsorgen ofte
have behov for at inddrage
indkomstoplysninger i
forbindelse med behandling
af klagesager over
bødeinddrivelse, herunder
sager om udståelse af
bødeforvandlingsstraf.
De
straffuldbyrdende
myndigheder har også i andre
sager om straffuldbyrdelse
behov for at indhente
oplysninger fra den dømte om
den pågældendes
indkomstforhold. Som
eksempel herpå kan nævnes
sager om betinget benådning
bl.a. på vilkår af, at den
dømte betaler en bøde, som
fastsættes ud fra den
pågældendes bruttoindtægt.
Der er
ikke i
straffuldbyrdelsesloven
fastsat bestemmelser, som
pålægger dømte eller
bødeskyldnere at afgive
oplysninger om
indkomstforhold til brug for
fuldbyrdelse af straf. Når
sådanne oplysninger er
nødvendige til brug for de
straffuldbyrdende
myndigheders behandling af
en sag, indhentes disse fra
den pågældende selv. Hvis
den pågældende ikke vil
medvirke hertil, tillægges
dette processuel – det vil
sige bevismæssig –
skadevirkning for borgeren
ved afgørelsen af
ansøgningen om bødehenstand
mv.
De
almindelige
videregivelsesregler i
forvaltningsloven og
persondataloven finder
ligeledes anvendelse på
andre myndigheders
videregivelse af
indkomstoplysninger til de
straffuldbyrdende
myndigheder, jf. afsnit
3.1.2. og 3.1.3.
4.2. Lovforslagets
udformning
Som
det fremgår af afsnit 4.1.,
er det i visse tilfælde
nødvendigt for Direktoratet
for Kriminalforsorgen at
indhente indkomstoplysninger
om dømte og bødeskyldnere
som led i behandling af
sager om fuldbyrdelse af
straf. På den baggrund
foreslår Justitsministeriet,
at der indsættes en hjemmel
i straffuldbyrdelsesloven
til, at Direktoratet for
Kriminalforsorgen kan få
terminaladgang til de
nødvendige oplysninger i
indkomstregisteret til brug
for fuldbyrdelse af straf,
jf. lovforslagets § 2
(straffuldbyrdelseslovens
§ 110 a).
Ud
over at effektivisere
myndighedernes
administration og
arbejdsgange samt sikre
bedre kontrolmuligheder er
det et væsentligt formål med
indkomstregisteret, at
oplysninger om borgernes
indkomstforhold kun skal
indberettes én gang til det
offentlige.
Direktoratet for
Kriminalforsorgen vil med en
terminaladgang til de
nødvendige oplysninger i
indkomstregisteret –
svarende til den adgang, som
f.eks.
restanceinddrivelsesmyndigheden
har fået hjemmel til – kunne
tilvejebringe de relevante
indkomstoplysninger hurtigt
og effektivt.
Direktoratet for
Kriminalforsorgen vil med en
sådan terminaladgang til
indkomstregisteret ikke være
berettiget til at få adgang
til andre eller flere
oplysninger, end der
allerede i dag er adgang til
i medfør af
forvaltningslovens og
persondatalovens almindelige
videregivelsesregler.
Adgangen til registeret vil
således alene forenkle
proceduren med indhentelse
af de relevante oplysninger,
herunder ved at det undgås
at ulejlige borgerne eller
andre myndigheder.
Som
beskrevet i afsnit 3.2. skal
den foreslåede bestemmelse
udmøntes ved en aftale
mellem den dataansvarlige
(told- og
skatteforvaltningen) og
Direktoratet for
Kriminalforsorgen. Ved denne
aftale om adgangen til
registereret skal det bl.a.
fastlægges, hvilke
oplysninger direktoratet
skal have adgang til, og
hvilken type adgang der skal
være tale om (f.eks.
webservice eller online
adgang). Som nævnt skal
denne aftale indgås under
iagttagelse af reglerne i
persondataloven, og
Direktoratet for
Kriminalforsorgen vil kun
være berettiget til at få
adgang til oplysninger i
indkomstregisteret i det
omfang, det efter en konkret
vurdering er nødvendigt og
sagligt.
5. Lovforslagets økonomiske
og administrative
konsekvenser mv.
Ved de
foreslåede ændringer af
retsplejeloven og
straffuldbyrdelsesloven
sikres det, at politiet og
anklagemyndigheden samt
Direktoratet for
Kriminalforsorgen får en
hurtig og effektiv adgang
til de nødvendige
oplysninger uden at skulle
ulejlige andre myndigheder
mv. Ændringerne indebærer
herved en mindre
administrativ lettelse for
bl.a. politiet og
anklagemyndigheden samt
Direktoratet for
Kriminalforsorgen. Samlet
set skønnes lovforslaget
ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser
for politiet og
anklagemyndigheden samt
Direktoratet for
Kriminalforsorgen af
betydning.
Lovforslaget skønnes ikke i
øvrigt at have økonomiske
eller administrative
konsekvenser for det
offentlige.
Lovforslaget har ikke
økonomiske og administrative
konsekvenser for
erhvervslivet.
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser og
indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
|
Positive
konsekvenser/
mindre udgifter |
Negative
konsekvenser/
Merudgifter |
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner og
regioner |
Ingen |
Ingen |
Administrative
konsekvenser for
stat, kommuner og
regioner |
Ingen af betydning
|
Ingen |
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet |
Ingen |
Ingen |
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet |
Ingen |
Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser |
Ingen |
Ingen |
Administrative
konsekvenser for
borgerne |
Ingen |
Ingen |
Forholdet til
EU-retten |
Lovforslaget
indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
|
6. Hørte myndigheder mv.
Et
udkast til lovforslaget har
været sendt i høring hos:
Præsidenten for Østre
Landsret, Præsidenten for
Vestre Landsret, Præsidenten
for Københavns Byret,
Præsidenten for Retten i
Århus, Præsidenten for
Retten i Odense, Præsidenten
for Retten i Ålborg,
Præsidenten for Retten i
Roskilde, Domstolsstyrelsen,
Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen,
Rigsadvokaten,
Rigspolitichefen,
Politidirektøren i
København, Foreningen af
Politimestre i Danmark,
Foreningen af Offentlige
Anklagere, Politiforbundet i
Danmark, Advokatrådet,
Landsforeningen af
Beskikkede Advokater, Dansk
Retspolitisk Forening,
Institut for
Menneskerettigheder,
Retssikkerhedsfonden og
Datatilsynet.
Bemærkninger til
lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Retsplejeloven
Der
foreslås indsat en hjemmel i
retsplejeloven til, at
politiet og
anklagemyndigheden kan få
terminaladgang til de
nødvendige oplysninger i
indkomstregisteret til brug
for behandling af
straffesager.
Politiet og
anklagemyndigheden vil med
en terminaladgang til de
oplysninger i
indkomstregisteret, der er
nødvendige som led i
efterforskning,
bødefastsættelse og
bødeopkrævning kunne
tilvejebringe de relevante
oplysninger hurtigt uden at
skulle henvende sig til
skattemyndighederne eller
andre.
En
adgang til
indkomstregisteret for
politiet og
anklagemyndigheden vil
således effektivisere
sagsgangen i de typer af
straffesager, der kræver
oplysninger om
indkomstforhold.
Det
skal i den forbindelse
bemærkes, at politiet og
anklagemyndigheden med en
sådan terminaladgang til
indkomstregisteret ikke vil
være berettiget til at få
adgang til andre eller flere
oplysninger, end der
allerede i dag er adgang til
i medfør af
forvaltningslovens og
persondatalovens almindelige
videregivelsesregler, jf.
afsnit 3.1.2. og 3.1.3.,
samt straffelovens § 51,
stk. 4, jf. afsnit 3.1.1.
Adgangen til registeret vil
således alene sikre politiet
og anklagemyndigheden en
hurtig og effektiv adgang
til de nødvendige
oplysninger uden at skulle
ulejlige andre myndigheder
mv.
Den
foreslåede hjemmel skal
udmøntes ved en aftale
mellem på den ene side told-
og skatteforvaltningen og på
den anden side politiet og
anklagemyndigheden. Ved
denne aftale om adgangen til
registreret skal det bl.a.
nærmere fastlægges, hvilke
oplysninger politiet og
anklagemyndigheden skal have
adgang til, og hvilken type
adgang der skal være tale om
(f.eks. webservice eller
online adgang). Denne aftale
skal indgås under
iagttagelse af reglerne i
persondataloven, og politiet
og anklagemyndigheden vil
kun være berettiget til at
få adgang til oplysninger i
indkomstregisteret i det
omfang, det efter en konkret
vurdering er nødvendigt og
sagligt.
Der
henvises i øvrigt til afsnit
3.2. i de almindelige
bemærkninger til
lovforslaget.
Til § 2
Straffuldbyrdelsesloven
Der
foreslås indsat en hjemmel i
straffuldbyrdelsesloven til,
at Direktoratet for
Kriminalforsorgen kan få
terminaladgang til de
nødvendige oplysninger i
indkomstregisteret til brug
for fuldbyrdelse af straf.
Direktoratet for
Kriminalforsorgen vil med en
terminaladgang til de
nødvendige oplysninger i
indkomstregisteret –
svarende til den adgang, som
f.eks.
restanceinddrivelsesmyndigheden
har fået hjemmel til – kunne
tilvejebringe de relevante
indkomstoplysninger hurtigt
og effektivt.
Med en
sådan terminaladgang til
indkomstregisteret vil
Direktoratet for
Kriminalforsorgen ikke være
berettiget til at få adgang
til andre eller flere
oplysninger, end der
allerede i dag er adgang til
i medfør af
forvaltningslovens og
persondatalovens almindelige
videregivelsesregler.
Adgangen til registeret vil
således alene forenkle
proceduren med indhentelse
af de relevante oplysninger,
således at det undgås at
ulejlige borgerne eller
andre myndigheder.
Den
foreslåede hjemmel skal
udmøntes ved en aftale
mellem på den ene side told-
og skatteforvaltningen og på
den anden side Direktoratet
for Kriminalforsorgen. Ved
denne aftale om adgangen til
registeret skal det bl.a.
fastlægges, hvilke
oplysninger direktoratet
skal have adgang til, og
hvilken type adgang der skal
være tale om (f.eks.
webservice eller online
adgang). Som nævnt skal
denne aftale indgås under
iagttagelse af reglerne i
persondataloven, og
Direktoratet for
Kriminalforsorgen vil kun
være berettiget til at få
adgang til oplysninger i
indkomstregisteret i det
omfang, det efter en konkret
vurdering er nødvendigt og
sagligt.
Der
henvises i øvrigt til afsnit
4.2. i de almindelige
bemærkninger.
Til § 3
Det
foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter
bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Til § 4
Bestemmelsen vedrører lovens
territoriale gyldighed og
indebærer, at loven ikke
gælder for Færøerne og
Grønland, men § 2 –
ændringen af
straffuldbyrdelsesloven –
kan sættes i kraft for
Færøerne ved kongelig
anordning.