Lovforslag nr. 175 fremsat
den 26. februar 2004 af
justitsministeren (Lene Espersen)
Forslag
til
Lov om
ændring af lov om
euforiserende stoffer
og straffuldbyrdelsesloven
(Skærpet indsats mod narko
mv.)
§ 1
I
lov om euforiserende
stoffer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 391 af
21. juli 1969, som ændret
ved lov nr. 296 af 9. juni
1971, lov nr. 160 af 28.
april 1982 og lov nr. 1054
af 11. december 1996,
foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 3, stk. 1, 1. pkt.,
udgår », hæfte«.
2. I
§ 3, stk. 1,
indsættes som 2. pkt.:
»Advarsel kan i
almindelighed ikke
meddeles.«
3.
§ 3, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Ved straffens udmåling
skal det betragtes som en
betydeligt skærpende
omstændighed, at der er tale
om
a)
gentagne tilfælde af salg af
et særlig farligt eller
skadeligt stof, eller
b) salg
eller vederlagsfri
overdragelse med henblik på
senere salg af de i §§ 1 og
2 omhandlede stoffer på
restaurationer, herunder
diskoteker, eller ved
koncerter eller
musikfestivaler. Tilsvarende
gælder ved andre
arrangementer, hvor det
typisk er hovedsageligt børn
eller unge mennesker, der
deltager.«
4. Efter § 3
indsættes:
»§ 3 a. Der kan pålægges
selskaber m.v. (juridiske
personer) strafansvar efter
reglerne i straffelovens 5.
kapitel.«
§ 2
I
straffuldbyrdelsesloven, jf.
lov nr. 432 af 31. maj 2000
om fuldbyrdelse af straf
m.v., foretages følgende
ændringer:
1. Efter § 60
indsættes:
Ȥ 60 a. Institutionens
leder eller den, der
bemyndiges dertil, kan
træffe bestemmelse om, at en
indsat skal afgive urinprøve
med henblik på at undersøge
for eventuel indtagelse af
euforiserende stoffer eller
andre stoffer, der er
forbudt efter den
almindelige lovgivning.
Stk. 2.
§ 60, stk. 4 og 5,
finder tilsvarende
anvendelse.
Stk. 3.
Justitsministeren
fastsætter regler om
gennemførelsen af
urinprøvekontrol.«
2. I
§ 67 indsættes efter
nr. 3:
»4) ved
nægtelse af afgivelse af
urinprøve efter § 60 a,
5) ved
indtagelse af alkohol,
euforiserende stoffer eller
andre stoffer, der er
forbudt efter den
almindelige lovgivning,«
Nr. 4-6
bliver herefter nr. 6-8.
3. I
§ 68, stk. 2,
indsættes efter nr. 2:
»3)
nægtelse af afgivelse af
urinprøve efter § 60 a,«
Nr. 3-6
bliver herefter nr. 4-7.
4. I
§ 82 indsættes efter
stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Justitsministeren kan
fastsætte regler, hvorved
bestemmelsen i stk. 2 kan
begrænses i forhold til
prøveløsladte, der ikke
skønnes at have behov for
bistand med hensyn til den
pågældendes
beskæftigelsesmæssige,
sociale og personlige
forhold med henblik på at
forbedre den pågældendes
muligheder for at leve en
kriminalitetsfri
tilværelse.«
5. I
§ 95 indsættes efter
stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Justitsministeren kan
fastsætte regler, hvorved
bestemmelsen i stk. 2 kan
begrænses i forhold til
betinget dømte, der ikke
skønnes at have behov for
bistand med hensyn til den
pågældendes
beskæftigelsesmæssige,
sociale og personlige
forhold med henblik på at
forbedre den pågældendes
muligheder for at leve en
kriminalitetsfri
tilværelse.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1.
juli 2004.
§ 4
Lovens § 1 gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men
kan ved kongelig anordning
sættes i kraft helt eller
delvis for disse landsdele
med de afvigelser, som de
særlige færøske eller
grønlandske forhold
tilsiger.
Stk. 2.
Lovens § 2 gælder ikke
for Færøerne og Grønland,
men kan ved kongelig
anordning sættes i kraft
helt eller delvis for
Færøerne med de ændringer,
som de særlige færøske
forhold tilsiger.
Bemærkninger til
lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
1.1. Formålet med
lovforslaget er for det
første at skærpe
retshåndhævelsen ved
besiddelse af ulovlige
euforiserende stoffer.
Hermed sendes der et
stærkere signal om, at
enhver besiddelse af og
handel med euforiserende
stoffer er ulovlig og har
klare strafferetlige
konsekvenser. Formålet er
endvidere at skærpe straffen
for salg i visse miljøer af
ulovlige euforiserende
stoffer med henblik på at
sikre en bedre beskyttelse
af unge, der færdes på
diskoteker, restauranter og
lignende.
Lovforslaget har endvidere
til formål at styrke
indsatsen mod indsmugling
af, handel med og brug af
narkotika og andre ulovlige
stoffer i kriminalforsorgens
institutioner.
Herudover indføres der med
lovforslaget mulighed for at
begrænse tilsynsmyndighedens
pligt til at udarbejde
handleplaner for betinget
dømte og prøveløsladte, der
er undergivet tilsyn.
1.2. Lovforslaget
indebærer, at besiddelse af
ulovlige euforiserende
stoffer i almindelighed
mindst straffes med bøde.
Endvidere indebærer
lovforslaget, at salg og
besiddelse med henblik på
salg af ulovlige
euforiserende stoffer på
restaurationer, herunder
diskoteker, eller ved
koncerter eller
musikfestivaler altid
medfører fængselsstraf. Det
samme gælder ved andre
arrangementer, der er
karakteriseret ved, at
hovedparten af deltagerne
typisk er børn og unge.
Tilsvarende vil gælde
vederlagsfri overdragelse af
ulovlige euforiserende
stoffer (uddeling af
vareprøver) på de nævnte
steder med henblik på senere
salg.
Herudover indebærer
lovforslaget, at det bliver
muligt at foretage
rutinemæssig
urinprøvekontrol af indsatte
i kriminalforsorgens
institutioner med henblik på
at undersøge for eventuelt
misbrug af ulovlige
euforiserende stoffer eller
andre ulovlige stoffer.
Lovforslaget medfører
desuden, at
justitsministeren bemyndiges
til at fastsætte regler,
hvorved pligten til at
udarbejde handleplaner for
betinget dømte og
prøveløsladte kan begrænses,
hvis den pågældende er
socialt velfungerende.
Det
foreslås endelig at indføre
hjemmel til at straffe
juridiske personer for
overtrædelse af lov om
euforiserende stoffer for at
øge lovgivningens
effektivitet.
2. Skærpede sanktioner for
besiddelse af ulovlige
euforiserende stoffer mv.
2.1. Gældende ret
2.1.1. Efter lov om
euforiserende stoffer
straffes ind- og udførsel,
salg, køb, udlevering,
modtagelse, fremstilling,
forarbejdning samt
besiddelse af de farlige
stoffer, som indenrigs- og
sundhedsministeren ved
bekendtgørelse bestemmer
skal være omfattet af loven,
med bøde eller fængsel
indtil 2 år, jf.
lovbekendtgørelse nr. 391 af
21. juli 1969 med senere
ændringer. Den gældende
oversigt over euforiserende
stoffer, der er omfattet af
loven, fremgår af
bekendtgørelse nr. 698 af
31. august 1993 med senere
ændringer.
Efter
straffelovens § 191 straffes
den, som i strid med
lovgivningen om
euforiserende stoffer til et
større antal personer eller
mod betydeligt vederlag
eller under andre særligt
skærpende omstændigheder
overdrager euforiserende
stoffer, med fængsel indtil
6 år. Angår overdragelsen en
betydelig mængde særlig
farligt eller skadeligt
stof, eller har
overdragelsen af et sådant
stof i øvrigt haft en særlig
farlig karakter, kan
straffen stige til fængsel i
10 år.
2.1.2. Den gældende lov
om euforiserende stoffer
bygger på en betænkning fra
1953 om misbrug af
euforiserende stoffer
afgivet af et udvalg nedsat
af Indenrigsministeriet
(Bet. nr. 81/1953). Det
fremgår af betænkningens
side 56, at der ikke efter
den dagældende lovgivning
gjaldt et forbud mod køb
eller besiddelse af
euforiserende stoffer. Det
blev under udvalgsarbejdet
påpeget, at et
besiddelsesforbud ville være
af betydning for politiets
arbejde med bekæmpelsen af
det ulovlige salg af
euforiserende stoffer, idet
en sådan regel ville give
politiet mulighed for at
gribe ind over for personer,
der må formodes at handle
med euforiserende stoffer,
uden at der dog i det
enkelte tilfælde kan
tilvejebringes
tilstrækkeligt bevis herfor.
Udvalget foreslog blandt
andet på den baggrund et
besiddelsesforbud.
På
baggrund af betænkningen
blev i 1954 fremsat et
forslag til lov om
euforiserende stoffer. I
bemærkningerne til
lovforslaget er det anført,
at et besiddelsesforbud vil
give mulighed for, om det
ønskes, at skride ind med
passende reaktioner over for
eufomane, der henter deres
forsyninger på den sorte
børs. Lovforslaget blev
vedtaget som lov nr. 169 af
24. maj 1955. Der henvises
til Folketingstidende
1954-55, Tillæg A, sp. 641.
2.1.3. Straffelovens
§ 191 blev indsat ved lov
nr. 276 af 18. juni 1969. I
forbindelse med forslaget
til straffelovens § 191 blev
det fremhævet, at man med
lovændringen ikke tilsigtede
nogen skærpelse af
strafforfølgningen over for
personer, der var omfattet
af lov om euforiserende
stoffer, jf. FT 1968-69,
Tillæg A, sp. 2848.
Under
behandlingen af lovforslaget
havde Folketingets
Retsudvalg lejlighed til at
gøre sig bekendt med et
udkast til et cirkulære fra
Rigsadvokaten, hvor der var
fastsat nærmere
retningslinjer for den
tiltalepraksis, der skulle
følges for at sikre, at
denne forudsætning blev
opfyldt, jf. FT 1968-69,
Tillæg B, sp. 2643.
Rigsadvokaten udsendte efter
vedtagelsen af straffelovens
§ 191 cirkulære nr. 144 af
15. juli 1969 om
forfølgningen af sager
vedrørende overtrædelse af
lovgivningen om
euforiserende stoffer.
Cirkulæret blev
efterfølgende uddybet ved
Rigsadvokatens
cirkulæreskrivelse nr. 43/71
af 16. august 1971. Det
fremgår heraf, at såfremt
politiet konstaterer forbrug
af euforiserende stoffer,
bør det dermed forbundne
strafansvar for besiddelse
til eget forbrug i
førstegangstilfælde normalt
afgøres med, at der meddeles
den pågældende en advarsel.
Advarsel vil også kunne
meddeles i
gentagelsestilfælde, men i
grovere gentagelsestilfælde
og i tilfælde af gentagen
besiddelse af andre
euforiserende stoffer end
hash bør der efter
cirkulæret søges pålagt
bødestraf.
I
Rigsadvokatens cirkulære nr.
144 af 15. juli 1969 er
udgangspunktet i sager om
salg og besiddelse med
henblik på salg, at
udbredelse af euforiserende
stoffer – bortset fra
cannabisgruppen – som
altovervejende hovedregel
medfører frihedsstraf.
Det
følger af
cirkulæreskrivelsen, at
sager, der angår
lejlighedsvis overladelse af
hash uden vederlag, vil
kunne afgøres med advarsel
eller bøde. Der nedlægges
også påstand om bøde, når
overtrædelsen består i
lejlighedsvis fordeling af
mindre kvanta hash blandt
kammerater mod vederlag i
form af en andel af det
indkøbte stof til eget
forbrug eller et ringe
kontant vederlag. Det samme
er tilfældet, når der
foreligger salg af en
beskeden mængde hash, og
forholdet må anses som et
enkelt eller enkelte
isolerede tilfælde af
udbredelse.
For så
vidt angår andre
euforiserende stoffer end
hash bør salg af disse
stoffer efter
cirkulæreskrivelsen som
altovervejende hovedregel
søges sanktioneret med
fængselsstraf. Bøde vil i
disse tilfælde alene kunne
komme på tale, når mængden
er ganske ubetydelig, eller
overladelsen har en
lejlighedspræget karakter og
er sket uden vederlag.
Ifølge
Rigsadvokatens Vejledning om
bødetakster i politisager
fra juni 1991 anvendes
advarsel ved besiddelse af
ulovligt euforiserende stof
til eget forbrug ikke, hvis
der inden for de sidste 2 år
er givet en advarsel, hvis
der inden for de sidste 3 år
er idømt eller vedtaget en
bøde, eller hvis der inden
for de sidste 5 år er idømt
højere straf end bøde for
overtrædelse af
narkotikalovgivningen.
2.1.4. Det beror på en
konkret vurdering, om de
euforiserende stoffer, som
en person findes i
besiddelse af, er bestemt
til eget forbrug. I praksis
spiller mængden af
euforiserende stoffer dog en
stor rolle ved denne
vurdering, idet større
kvanta almindeligvis ikke
kan anses for bestemt til
eget forbrug.
I
Rigsadvokatens Vejledning om
bødetakster i politisager er
fastsat nedenstående
retningslinjer for, hvornår
en række euforiserende
stoffer almindeligvis kan
betragtes som bestemt til
eget forbrug således, at der
kan anvendes advarsel ved
besiddelse i
førstegangstilfælde.
Efter
disse retningslinjer anses
mængder indtil det angivne
som udgangspunkt som bestemt
til eget forbrug, medmindre
andre oplysninger peger på
det modsatte:
10,0 gram hash |
1,0 gram råopium
|
10
stk. lægemiddeltabletter
|
50,0 gram marihuana
|
0,5 gram amfetamin
|
5 stk. morfinpiller
|
100,0 gram
hampeplanter |
1,0 gram
cannabiol/hasholie
|
|
0,2 gram
heroin/kokain/morfinbase
|
|
|
Ecstasy er ikke medtaget i
oversigten, men det antages
i praksis, at 1-2
stk. ecstasypiller som
udgangspunkt må betragtes
som bestemt til eget
forbrug.
2.1.5. Efter
straffelovens § 75, stk. 2,
kan der ske konfiskation af
de ulovlige euforiserende
stoffer, som en person
findes i besiddelse af. Det
fremgår af Rigsadvokatens
cirkulæreskrivelse af 1969,
at hvis nogen findes i
ulovlig besiddelse af
euforiserende stoffer, søges
beholdningen beslaglagt og
konfiskeret.
2.1.6. Ved lov nr. 1054
af 11. december 1996 blev
straffebestemmelsen i § 3 i
lov om euforiserende stoffer
ændret med henblik på at
skærpe straffen for gentagne
tilfælde af salg af særligt
farlige eller skadelige
stoffer. Efter § 3, stk. 2,
i lov om euforiserende
stoffer skal det ved
straffens udmåling betragtes
som en betydeligt skærpende
omstændighed, at der er tale
om gentagne tilfælde af salg
af et særligt farligt eller
skadeligt stof. Ved salg
forstås både gennemførte
salg og besiddelse med
henblik på salg.
Bestemmelsen medfører en
generel og meget betydelig
strafskærpelse for gentagen
handel med små mængder hårde
stoffer. Såvel gentagelse,
dvs. tilfælde, hvor den
tiltalte tidligere er dømt
for handel med hårde
stoffer, som sammenstød,
dvs. tilfælde, hvor der
foreligger flere forhold til
samtidig pådømmelse,
medfører en skærpelse af
straffen.
Af
bemærkningerne til
lovændringen fremgår det
således, at det forudsattes,
at 1. gangstilfælde, der
omfatter 5-10 handler, som
udgangspunkt vil udløse en
straf på 30-60 dages fængsel
mod 10-14 dage før
strafskærpelsen. Mere end 10
handler bør som udgangspunkt
udløse en straf på 3
måneders fængsel mod 10-14
dages hæfte før
strafskærpelsen. Det
forudsattes endvidere, at
straffen i 2. gangstilfælde
ved blot 3 handler som
udgangspunkt skal være 3
måneders fængsel. Er der
tale om mere end 3 handler,
fastsættes en
forholdsmæssigt strengere
straf. Før strafskærpelsen
var straffen i 2.
gangstilfælde 10-30 dages
hæfte eller fængsel. Hvis
den pågældende har to eller
flere tidligere domme for
narkotikahandel bag sig, bør
straffen ved ny
narkotikakriminalitet
fastsættes til mere end 3
måneders fængsel. Hvor meget
mere end 3 måneders fængsel,
der kommer på tale, vil
bl.a. afhænge af, hvor mange
handler den aktuelle sag
omhandler.
Det
fremgår endvidere af
lovbemærkningerne, at det er
hensigten med
strafskærpelsen, at politiet
skal kunne gribe ind med det
samme, når der konstateres
handel med selv små mængder
hårde stoffer.
Strafskærpelsen forudsattes
at indebære, at straffen i
gentagelsestilfælde (ved
anden eller tredje dom)
fastsættes til 3-6 måneders
fængsel selv ved få handler.
Der henvises til
Folketingstidende 1996-1997,
Tillæg A, side 1009.
2.1.7. Hvis indsatte i
kriminalforsorgens
institutioner findes i
besiddelse af ulovlige
euforiserende stoffer, tager
institutionen stilling til,
om der skal indgives
politianmeldelse. Uanset om
der indgives
politianmeldelse eller ej,
kan der ikendes
disciplinærstraf, hvis
overtrædelsen tillige
indebærer en selvstændig
krænkelse af orden eller
sikkerhed i institutionen,
jf. § 67, nr. 4, i
straffuldbyrdelsesloven, jf.
lov nr. 432 af 31. maj 2000.
Hvis
der indgives
politianmeldelse, skal
institutionen orientere
politiet, såfremt den
indsatte er ikendt
disciplinærstraf for det
anmeldte forhold, således at
dette kan tages i
betragtning ved en eventuel
strafudmåling, jf.
vejledning nr. 70 af 5. juli
2002, pkt. 11.
2.1.8. Efter
straffelovens § 25 kan en
juridisk person straffes med
bøde, når det er bestemt ved
eller i medfør af lov.
Lov om
euforiserende stoffer
indeholder ikke en sådan
hjemmel, og derfor kan alene
fysiske personer straffes
for overtrædelse af loven.
2.2. Politimesterforeningens
ecstasy-rapport
I
november 1997 nedsatte
Foreningen af Politimestre i
Danmark en arbejdsgruppe
vedrørende politiets indsats
på beværterområdet.
Arbejdsgruppen fik særligt
til opgave at vurdere og
fremkomme med ideer til
fremtidige initiativer
vedrørende udskænkning af
alkohol til unge mennesker.
Justitsministeriet anmodede
i juni 1998 arbejdsgruppen
om tillige at inddrage
spørgsmålet om handel med og
misbrug af narkotika i
restaurationsmiljøet i sine
overvejelser. Endvidere
anmodede Justitsministeriet
om, at det i den forbindelse
blev belyst, om der i de
seneste år kunne konstateres
en udvikling i antallet og
karakteren af overtrædelser
af narkotikalovgivningen i
restaurationsmiljøet.
I
eftersommeren 2000 blev
arbejdsgruppen af Foreningen
af Politimestre i Danmark og
Justitsministeriet anmodet
om at belyse problemerne
omkring ecstasy og fremsætte
forslag til en forbedret
indsats på området set fra
politiets side.
Arbejdsgruppen afleverede i
maj 2002 sin rapport
»Ecstasy«. I rapporten
anføres det blandt andet, at
forbrug af ecstasy mv.
navnlig forekommer i fest-
og musikmiljøer, f.eks.
diskoteker, technokoncerter
og festivaler.
Det er
arbejdsgruppens opfattelse,
at Rigsadvokatens cirkulære
fra 1969, hvorefter sager om
besiddelse af ulovlige
euforiserende stoffer til
eget forbrug afgøres med en
advarsel, har den uheldige
konsekvens, at børn og unge
– og formentlig også
forældre og personale i
behandlersystemet – i et
vist omfang opfatter
anvendelsen af advarsel
således, at besiddelse af
visse euforiserende stoffer
ikke er strafbar.
Arbejdsgruppen anbefaler på
den baggrund, at besiddelse
af og handel med ecstasy,
amfetamin og lignende
stoffer straffes med bøde
uden mulighed for advarsel.
På
tilsvarende måde finder
arbejdsgruppen, at en
præcisering af det strafbare
i handlen med euforiserende
stoffer i bl.a.
festmiljøerne ved at
fastsætte bødestraf som
minimum kan være et
væsentligt og nyt signal
over for forældre og de børn
og unge, som er på vej ind i
misbrug af ecstasy mv.
Arbejdsgruppen anbefaler på
den baggrund, at besiddelse
af og handel med alle typer
euforiserende stoffer i
festmiljøerne, og især hvor
ganske unge færdes, straffes
med bøde uden mulighed for
advarsel.
2.3. Justitsministeriets
overvejelser
2.3.1. I oktober 2003
fremlagde regeringen
handlingsplanen »Kampen mod
Narko«, der er udarbejdet i
samarbejde mellem Indenrigs-
og Sundhedsministeriet,
Justitsministeriet,
Socialministeriet,
Finansministeriet,
Kulturministeriet og
Undervisningsministeriet.
Planen indeholder en lang
række af initiativer om
blandt andet forebyggelse,
behandling og
retshåndhævelse som led i
bekæmpelsen af narkomisbrug.
I
handlingsplanen anføres
blandt andet, at der efter
regeringens opfattelse i
forhold til ikke mindst
unge, lejlighedsvise
narkotikabrugere i
restaurations- og
festmiljøet er behov for at
sende et klart signal om, at
enhver besiddelse af og
handel med euforiserende
stoffer er ulovlig og har
klare strafferetlige
konsekvenser.
Som
det fremgår ovenfor, jf.
pkt. 2.1, medfører
besiddelse af små mængder
euforiserende stoffer til
eget forbrug i
førstegangstilfælde efter
årelang praksis en advarsel.
Udviklingen har vist, at
denne praksis ikke har været
tilstrækkelig til at dæmme
op for misbruget af ulovlige
euforiserende stoffer.
Undersøgelser viser for
eksempel, at unge i Danmark
misbruger hash i større
omfang end unge i de fleste
andre lande. Dette må anses
for bekymrende, og det er
uacceptabelt, at unge kan
købe og besidde hash og
andre ulovlige euforiserende
stoffer med en forventning
om, at myndighederne ikke
skrider ind med en mærkbar
reaktion.
Det er
derfor efter regeringens
opfattelse nødvendigt at
sende et klarere signal om,
at misbrug af ulovlige
euforiserende stoffer fra
starten følges op med en
strafferetlig reaktion, der
afspejler samfundets
afstandtagen fra denne
adfærd. Dette gælder misbrug
af ecstasy og amfetamin mv.,
som foreslået af
Politimesterforeningen. Men
samme synspunkter gør sig i
vidt omfang gældende for så
vidt angår misbrug af andre
ulovlige euforiserende
stoffer som f.eks. hash. Af
hensyn til den almindelige
retsfølelse må det anses for
nødvendigt, at der skrides
ind på en mere markant måde
end hidtil.
Tildeling af en advarsel for
besiddelse mv. af ulovlige
euforiserende stoffer kan
generelt ikke anses for at
være et tilstrækkeligt klart
signal til især de unge om,
at forholdet er strafbart.
Der er behov for en
konsekvent og skærpet
retshåndhævelse med henblik
på at øge den almindelige
respekt for lovgivningen.
Samtidig vil en mere mærkbar
sanktion kunne medvirke til
at hindre navnlig unge i at
komme ind i et misbrug af
ulovlige euforiserende
stoffer.
Det
foreslås derfor, at den
hidtil fulgte faste praksis
ved besiddelse af ulovlige
euforiserende stoffer til
eget forbrug ændres, sådan
at det som udgangspunkt
udløser mindst en bødestraf
at besidde ulovlige
euforiserende stoffer.
Advarsel, herunder advarsel
tildelt af retten i medfør
af retsplejelovens § 937,
vil efter forslaget alene
kunne meddeles i særlige
tilfælde, hvor det på
baggrund af en konkret
vurdering er mest
formålstjenligt at anvende
denne sanktion. Advarsel vil
i sådanne
undtagelsestilfælde kunne
gives i overensstemmelse med
de hidtil gældende
retningslinjer, jf. pkt.
2.1.3, dvs. som hovedregel
kun i førstegangstilfælde,
medmindre der er tale om
besiddelse af hash.
En
sådan undtagelsesvis
anvendelse af advarsel for
besiddelse af ulovlige
euforiserende stoffer til
eget forbrug vil blandt
andet kunne komme på tale,
såfremt hensynet til en
effektiv strafforfølgning
tilsiger dette. Det vil for
eksempel være tilfældet,
hvis anklagemyndigheden
vurderer, at der kan blive
behov for, at køberen af
euforiserende stoffer kan
afhøres som vidne i en
straffesag mod sælgeren, og
der med dette formål ikke
skønnes at være tid til at
afvente gennemførelsen af en
bødesag mod køberen.
Advarsel vil endvidere
f.eks. kunne meddeles, hvis
anvendelse af en bødestraf
vil medføre administrativt
besvær, der ikke står i
rimeligt forhold til sagens
beskaffenhed. Dette vil for
eksempel kunne være
tilfældet i relation til
udlændinge, der alene
opholder sig her i landet
som turister, og som ud over
advarslen vil kunne udvises
på grund af sagen.
Herudover kan sociale hensyn
efter omstændighederne tale
for anvendelse af advarsel,
hvor brugen af et stof
skønnes at være udslag af en
stærk afhængighed.
Forslaget tilsigter ikke at
ændre på de hidtil gældende
bødesatser for overtrædelse
af lov om euforiserende
stoffer. Efter
Rigsadvokatens bødekatalog
straffes besiddelse af meget
små mængder stof til eget
forbrug med en bøde på
minimum 300 kr.
Rigsadvokaten er for tiden
ved at foretage en generel
revision af bødekataloget. I
den forbindelse vil
Rigsadvokaten som følge af
den almindelige pris- og
lønudvikling siden sidste
revision af bødekataloget i
1991 foretage en regulering
af bødetaksterne, således at
minimumsbøden fremover
bliver forhøjet. Dette vil
tilsvarende gælde bøder, der
meddeles efter lov om
euforiserende stoffer.
Det
bemærkes, at der i
forbindelse med revisionen
af bødekataloget også vil
blive foretaget en
forenkling og ændring af de
vejledende retningslinjer
for nedsættelse af bøder til
personer med særlig lav
indtægt svarende til den
forenkling, der er foretaget
på færdselslovens område.
Det er
ikke hensigten med
lovforslaget at ændre de
almindelige regler i
straffelovens § 88 om
fastsættelse af straffen i
tilfælde, hvor der også
rejses tiltale for andre
forhold. Der vil således
fortsat i disse tilfælde
skulle foretages en samlet
vurdering og fastsættelse af
straffen.
For så
vidt angår indsatte i
kriminalforsorgens
institutioner forudsættes
det, at også de – ud over en
eventuel disciplinærstraf –
tillige som udgangspunkt
mindst straffes med bøde,
såfremt de findes i
besiddelse af ulovlige
euforiserende stoffer. I de
sager, hvor der i dag rejses
straffesag og udmåles en
kortere fængselsstraf for
besiddelse af ulovlige
euforiserende stoffer i
fængsler mv., forudsættes
den hidtidige praksis
opretholdt. Det forudsættes
samtidig, at strafniveauet
for mindre besiddelser af
hash, typisk besiddelse af
op til 10 gram, som
udgangspunkt skal være det
samme for indsatte i
fængsler og arresthuse mv.
som for andre personer, dvs.
normalt en bødestraf.
Der
kan dog også i særlige
tilfælde meddeles advarsel
til indsatte, der findes i
besiddelse af ulovlige
euforiserende stoffer, jf.
de ovenfor nævnte
retningslinjer. Advarsel til
indsatte vil endvidere
blandt andet kunne komme på
tale, hvor det på baggrund
af en konkret vurdering af
den resterende strafs længde
og den indsattes sociale
forhold må antages, at den
indsatte ikke vil kunne
betale en bøde, og hvor en
advarsel i øvrigt skønnes at
være tilstrækkeligt.
Afgrænsningen mellem
besiddelse af ulovlige
euforiserende stoffer til
eget forbrug og besiddelse
af ulovlige euforiserende
stoffer, der er bestemt til
videresalg, må som hidtil
afgøres efter en konkret
vurdering i de enkelte
sager. Justitsministeriet
vil anmode Rigsadvokaten om
nærmere at vurdere, om der i
forbindelse hermed er behov
for yderligere
retningslinjer for
anklagemyndighedens
vurdering af afgrænsningen
mellem besiddelse til eget
forbrug og besiddelse med
henblik på videresalg til
afløsning af de hidtil
gældende retningslinjer, jf.
pkt. 2.1.4.
Der
henvises i øvrigt til
lovforslagets § 1, nr. 2.
2.3.2. Som det fremgår
af Politimesterforeningens
ecstasy-rapport, forekommer
misbrug af ecstasy mv.
navnlig i restaurations-
eller festmiljøet, dvs. på
diskoteker, restauranter,
musikfestivaler mv. Handel
med ulovlige euforiserende
stoffer i miljøer, hvor unge
færdes, øger risikoen for
misbrugsproblemer blandt
unge personer, der ellers
kunne være velfungerende.
Efter Justitsministeriets
opfattelse er der med
henblik på at sikre en bedre
beskyttelse af de unge, der
færdes i festmiljøerne,
behov for strengere straffe
ved udbredelse af ulovlige
euforiserende stoffer
sådanne steder.
Justitsministeriet foreslår
på den baggrund, at der
indføjes en bestemmelse i
lov om euforiserende
stoffer, hvorefter det ved
strafudmålingen skal
betragtes som en betydeligt
skærpende omstændighed, at
der er tale om salg mv. på
restaurationer, herunder
diskoteker, eller ved
koncerter eller
musikfestivaler eller ved
andre arrangementer, hvor
det typisk er hovedsageligt
børn eller unge mennesker,
der deltager. Tilsvarende
bør gælde de situationer,
hvor personer på de nævnte
steder uddeler gratis
vareprøver for at få
tilstedeværende til senere
at købe narko eller andre
ulovlige euforiserende
stoffer.
Med
ændringen tilsigtes en
strafskærpelse, således at
salg mv. på restaurationer,
herunder diskoteker, eller
ved koncerter eller
musikfestivaler eller ved
andre arrangementer, hvor
det typisk er hovedsageligt
børn eller unge mennesker,
der deltager, altid medfører
en fængselsstraf. Det
betyder, at tilfælde, der i
dag ville medføre en
bødestraf, fremover skal
straffes med en
fængselsstraf. I forhold til
de tilfælde, der i dag ville
medføre en fængselsstraf,
tilsigtes endvidere en
strafskærpelse med 1/3 i
forhold til den hidtil
udmålte straf, når
udbredelsen finder sted på
de nævnte steder.
Strafskærpelsen vil skulle
beregnes ud fra den samlede
mængde ulovligt
euforiserende stof, som den
pågældende er i besiddelse
af med henblik på
videresalg. Det vil i den
enkelte sag bero på rettens
frie bevisbedømmelse, om en
person, der på for eksempel
et diskotek findes i
besiddelse af en mindre
mængde ulovligt stof
beregnet til videresalg, og
som ved politiets ransagning
af den pågældendes bil eller
bolig mv. findes i
besiddelse af yderligere
stof, tillige må anses for
også at besidde denne
yderligere mængde stof med
henblik på videresalg på
diskoteker mv. Der vil dog i
praksis i sådanne tilfælde
ofte være en formodning
herfor.
Til
illustration af den
tilsigtede skærpelse kan
nævnes følgende konkrete
eksempler fra retspraksis:
Eksempel 1:
A, der
var ustraffet, blev dømt for
på en cafe at have været i
besiddelse af 3,57 gram
heroin med henblik på
videreoverdragelse. Straffen
blev fastsat til fængsel i
60 dage. Med den tilsigtede
strafskærpelse vil et
lignende tilfælde som
udgangspunkt udløse en straf
på fængsel i 80 dage.
Eksempel 2:
B, der
var ustraffet, blev dømt for
på sin bopæl at have været i
besiddelse af 65
ecstasytabletter med henblik
på videresalg, ligesom han
blev dømt for at have solgt
18 ecstasytabletter på et
diskotek. Straffen blev
fastsat til fængsel i 3
måneder. Med den tilsigtede
strafskærpelse vil et
lignende tilfælde som
udgangspunkt udløse en straf
på 4 måneder.
Begrebet »restaurationer«
omfatter i overensstemmelse
med definitionen i lov om
restaurations- og
hotelvirksomhed § 1 bl.a.
restaurationer, cafeer,
natklubber, barer og
lignende steder. I
lovteksten er det som
eksempel nævnt, at begrebet
restaurationer omfatter
diskoteker, som i praksis
vil være et af de centrale
områder for skærpelsen.
Ved
»koncerter« forstås
enkeltstående, arrangerede
musikalske optrædener,
typisk mod betaling.
Begrebet »musikfestivaler«
omfatter arrangementer, hvor
mange mennesker – ofte
tilbagevendende – samles om
flere musikalske optrædener.
Ved
»andre arrangementer«
forstås sammenkomster med en
vis form for organisation.
Arrangementet behøver ikke
at have været nærmere
tilrettelagt på forhånd, men
det ligger i begrebet, at
der i situationen ikke må
være tale om en tilfældig
sammenstimlen af personer.
Ved vurderingen af, om der
er tale om et arrangement,
»hvor det typisk
hovedsageligt er børn eller
unge mennesker, der
deltager«, skal der lægges
vægt på arrangementets
karakter. Det må vurderes,
om deltagerkredsen ved
arrangementer af den
pågældende karakter typisk
for hovedpartens vedkommende
vil være børn og/eller unge
mennesker. Det forudsættes,
at der ved »unge mennesker«
i lovens forstand forstås
personer i alderen op til
ca. 25 år. Det er således
ikke afgørende, om
hovedparten af deltagerne
ved det konkrete arrangement
er børn eller unge
mennesker. Arrangementer
omfattet af bestemmelsen vil
dermed for eksempel være
technofester og lignende
samt fester, der afholdes
for elever, studerende mv.
på universiteter, gymnasier,
efterskoler eller
ungdomsklubber. Det gælder,
uanset om disse drives i
statsligt, kommunalt,
amtskommunalt eller privat
regi eller som selvejende
institutioner.
Den
foreslåede nye bestemmelse
skal finde anvendelse,
uanset om der er tale om et
enkelt eller flere tilfælde
af salg. Bestemmelsen skal
endvidere omfatte ikke blot
gennemførte salg, men også
besiddelse med henblik på
salg.
Med
den foreslåede nye
bestemmelse tilsigtes en
skærpelse af strafudmålingen
i denne type sager således,
at enhver form for
videreoverdragelse eller
besiddelse med henblik på
videreoverdragelse på
restaurationer, herunder
diskoteker, eller ved
koncerter eller festivaler
eller ved andre
arrangementer, hvor det
typisk er hovedsageligt børn
eller unge mennesker, der
deltager, som udgangspunkt
straffes med en
fængselsstraf. Dommen kan i
overensstemmelse med
hidtidig praksis gøres
betinget med vilkår om
samfundstjeneste.
Det er
ikke hensigten med dette
lovforslag i øvrigt at ændre
strafudmålingen for andre
typer overtrædelser af lov
om euforiserende stoffer
eller straffelovens § 191,
jf. dog pkt. 2.3.1.
Der
henvises i øvrigt til
lovforslagets § 1, nr. 3.
2.3.3. Som det fremgår
ovenfor, jf. pkt. 2.1.8, kan
juridiske personer ikke
straffes for overtrædelse af
lov om euforiserende
stoffer.
Overtrædelse af lov om
euforiserende stoffer vil i
praksis oftest blive begået
af fysiske personer.
Strafansvar for juridiske
personer kan imidlertid være
relevant i forhold til visse
typer af handlinger, der
foretages af en juridisk
person. For at sikre, at der
i de situationer, hvor
handlingen foretages af en
juridisk person, kan
pålægges den juridiske
person et strafansvar,
foreslås det, at der
indføjes en ny bestemmelse i
lov om euforiserende
stoffer, hvorefter der kan
pålægges selskaber m.v.
(juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i
straffelovens kapitel 5.
Det
bemærkes, at der i EU er
opnået politisk enighed om
et udkast til rammeafgørelse
om »fastsættelse af
mindsteregler for, hvad der
udgør kriminelle handlinger,
og for straffene for ulovlig
narkotikahandel«. En af
bestemmelserne i dette
udkast til rammeafgørelse
indeholder et krav om
strafansvar for juridiske
personer for ulovlig
narkotikahandel mv. Med den
foreslåede nye bestemmelse
om strafansvar for juridiske
personer vil dette krav være
opfyldt.
Der
henvises i øvrigt til
lovforslagets § 1, nr. 4.
3. Rutinemæssig
urinprøvekontrol af indsatte
i Kriminalforsorgens
institutioner
3.1. Gældende ret
3.1.1. I henhold til
§ 60, stk. 2, i
straffuldbyrdelsesloven, jf.
lov nr. 432 af 31. maj 2000
om fuldbyrdelse af straf
mv., kan der af ordens-
eller sikkerhedsmæssige
hensyn træffes bestemmelse
om en nærmere undersøgelse
af den indsattes person
(legemsundersøgelse), hvis
der er bestemte grunde til
at antage, at den indsatte
er i uretmæssig besiddelse
af effekter.
Undersøgelser, der indebærer
afklædning, må kun
undtagelsesvis foretages og
overværes af personer af
andet køn end den indsatte,
medmindre der er tale om
sundhedspersonale, jf. § 60,
stk. 5. Legemsundersøgelser
efter § 60, stk. 2, må kun
foretages under medvirken af
en læge, jf. § 60, stk. 6.
3.1.2. Afgivelse af
urinprøve anvendes tillige
efter en konkret vurdering
som betingelse for opnåelse
af et frihedsgode, f.eks.
således at den indsatte over
en periode skal afgive et
antal negative urinprøver
for at kunne få tilladelse
til udgang.
Herudover fastsættes det
ofte som et vilkår for en
udgangstilladelse, at den
indsatte afgiver urinprøve,
jf. straffuldbyrdelseslovens
§ 48, stk. 2.
Afgivelse af urinprøve
anvendes desuden som et
tilbud til indsatte, der
ønsker at undgå mistanke om
misbrug af euforiserende
stoffer, og det er en
betingelse for ophold på
kontrakts- og
behandlingsafdelinger, at
den indsatte accepterer, at
der stikprøvevis skal
afgives urinprøve.
Indsatte, der nægter at
afgive urinprøve, kan ikke
ikendes disciplinærstraf
herfor. Hvis en indsat ikke
kan afgive urinprøve, kan
den pågældende udelukkes fra
fællesskab, indtil urinprøve
er afgivet, jf. § 63,
stk. 1, nr. 2. Udelukkelse
fra fællesskab kan dog højst
udstrækkes til tre timer,
jf. § 3 i bekendtgørelse nr.
673 af 9. juli 2003 om
udelukkelse af indsatte fra
fællesskab, herunder
anbringelse i
observationscelle m.v., i
fængsler og arresthuse.
I
ingen af de nævnte
situationer kan den indsatte
ikendes disciplinærstraf for
at nægte at afgive
urinprøve. Derimod vil
nægtelse kunne få
indflydelse på en indsats
videre afsoningsforløb,
f.eks. således at tilladelse
til udgang afslås, eller en
meddelt udgangstilladelse
inddrages.
3.2. Justitsministeriets
overvejelser
3.2.1. Som det fremgår
ovenfor, jf. pkt. 3.1, er
der ikke efter de gældende
regler mulighed for at
foretage stikprøvevis
urinprøvekontrol hos
indsatte i
kriminalforsorgens
institutioner, medmindre den
indsatte har accepteret
dette som led i sit ophold
på en kontrakts- eller
behandlingsafdeling.
Undersøgelser foretaget af
Kriminalforsorgen viser, at
stofmisbrugere udgør en
meget stor andel af de
indsatte i
kriminalforsorgens
institutioner.
Misbrug af ulovlige
euforiserende stoffer har en
negativ indvirkning på det
sociale klima i
institutionerne og er
medvirkende årsag til, at
der forekommer vold og
trusler mod personale og
blandt indsatte. Endvidere
påvirker misbrug af ulovlige
euforiserende stoffer efter
Kriminalforsorgens
erfaringer de indsattes
muligheder for
resocialisering og for at
gennemføre skolegang,
arbejde mv.
For at
imødegå den ulovlige
indsmugling af, handel med
og misbrug af euforiserende
stoffer og andre stoffer,
der er forbudt efter den
almindelige lovgivning, samt
de uheldige følgevirkninger
heraf er der efter
Justitsministeriets
opfattelse behov for en
forstærket kontrol i
kriminalforsorgens
institutioner.
Kriminalforsorgen vil derfor
på dette område iværksætte
en række tiltag – herunder
øget brug af narkotikahunde,
øget ydre sikring af visse
institutioner, skærpede
disciplinærreaktioner,
udvidelse af
behandlingstilbud til
stofmisbrugere og øget
anvendelse af urinprøver.
Analyser af urinprøver er en
velegnet og gennemprøvet
metode til at påvise misbrug
af ulovlige euforiserende
stoffer mv.
Det
foreslås derfor, at der i
straffuldbyrdelseslovens
kapitel 10 indføjes en ny
bestemmelse, der giver
institutionens leder eller
den, der bemyndiges dertil,
mulighed for at træffe
bestemmelse om foretagelse
af stikprøvevis
urinprøvekontrol hos
indsatte i
kriminalforsorgens
institutioner med henblik på
at undersøge for eventuelt
misbrug af ulovlige
euforiserende stoffer og
andre stoffer, der er
forbudt efter den
almindelige lovgivning,
f.eks. anabolske steroider
mv.
En
generel adgang til at
foretage stikprøvekontrol
uden krav om forudgående
mistanke vil efter
Justitsministeriets
opfattelse give
kriminalforsorgens
institutioner muligheder for
effektivt at gribe ind over
for de indsattes
indsmugling, handel og
misbrug. Hermed vil vold og
trusler mod personale og
mellem indsatte samt andre
ulovlige forhold, der er
uforenelige med
straffuldbyrdelsen, kunne
reduceres. Samtidig vil
stikprøvekontroller kunne
give Kriminalforsorgen et
overblik over misbrugets
omfang og bidrage til at
belyse omfanget af
indsmuglingen af ulovlige
euforiserende stoffer i
institutionerne således, at
det bliver muligt at
målrette indsatsen mod de
ulovlige aktiviteter.
Efter
den foreslåede regel skal
indsatte således kunne
afkræves urinprøve, uden at
der foreligger en konkret
mistanke om misbrug af
ulovlige euforiserende
stoffer mv.
Den
foreslåede bestemmelse vil
også kunne anvendes over for
en større kreds af indsatte,
f.eks. således at samtlige
indsatte på en eller flere
institutioner eller
afdelinger pålægges at
afgive urinprøve.
Henset
til, at der er tale om en
bestemmelse, der er
målrettet mod misbrug af
ulovlige euforiserende
stoffer og andre ulovlige
stoffer, og da bestemmelsen
for så vidt angår
mistankekravet adskiller sig
fra § 60, stk. 2, finder
Justitsministeriet det
rigtigst, at den foreslåede
regel indføjes som en ny
§ 60 a i
straffuldbyrdelsesloven.
Der
henvises til lovforslagets
§ 2, nr. 1 (§ 60 a, stk. 1).
3.2.1.1. Det at blive
afkrævet en urinprøve må
betragtes som et indgreb i
privatlivet, der er omfattet
af artikel 8 i Den
Europæiske
Menneskerettighedskonvention.
Ingen
offentlig myndighed må gøre
indgreb i udøvelsen af
retten til privatliv,
medmindre det sker i
overensstemmelse med loven
og er nødvendigt i et
demokratisk samfund af
hensyn til den nationale
sikkerhed, den offentlige
tryghed eller landets
økonomiske velfærd, for at
forebygge uro eller
forbrydelse, for at beskytte
sundheden eller sædeligheden
eller for at beskytte andres
rettigheder eller friheder,
jf. Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions
artikel 8, stk. 2.
Formålet med den foreslåede
bestemmelse i § 60 a er at
forstærke kontrollen med
ulovlig indsmugling af,
handel med og misbrug af
euforiserende stoffer mv.
Denne forstærkede
kontrolindsats sigter mod at
undgå en række uheldige
følgevirkninger af
stofmisbrug mv., der er
uforenelige med
straffuldbyrdelsen, herunder
en atmosfære præget af vold
og trusler mod personale og
blandt de indsatte. På den
baggrund vil den foreslåede
bestemmelse efter
Justitsministeriets
opfattelse være omfattet af
de i artikel 8, stk. 2,
anførte hensyn til
forebyggelse af uro eller
forbrydelse samt beskyttelse
af andres rettigheder og
friheder.
Adgangen til at afkræve
urinprøver har udtrykkelig
hjemmel i den foreslåede
bestemmelse. Den foreslåede
bestemmelse er materielt
begrænset til
urinprøvekontroller, der har
til formål at undersøge for
misbrug af euforiserende
stoffer mv., og indgreb
efter bestemmelsen skal være
sagligt begrundede og
foretages så skånsomt, som
omstændighederne tillader.
Herudover indeholder
bestemmelsen den formelle
begrænsning, at afgørelse om
gennemførelse af
urinprøvekontrol alene kan
træffes af institutionens
leder eller den, der
bemyndiges dertil. Hermed er
det sikret, at bestemmelsen
ikke anvendes vilkårligt.
Indgrebet er efter
Justitsministeriets
opfattelse proportionalt i
forhold til de ovennævnte
hensyn, der ligger bag
bestemmelsen. Det bemærkes i
den forbindelse, at
urinprøvekontrol må anses
som et relativt begrænset
indgreb.
3.2.2. Afgivelse af
urinprøve bør i lighed med
øvrige indgreb mod den
indsatte være underlagt
almindelige
skånsomhedsprincipper. Det
foreslås derfor, at § 60,
stk. 4, tillige skal finde
anvendelse på den foreslåede
bestemmelse. Dette betyder
blandt andet, at der ved
afgivelsen af urinprøve ikke
bør være andre indsatte til
stede.
Det
følger endvidere af
almindelige
forvaltningsretlige
principper, at urinprøve
alene kan afkræves, hvis
dette er rimeligt begrundet
i saglige hensyn.
Afgivelse af urinprøve
forudsætter delvis
afklædning. Efter
Justitsministeriets
opfattelse bør afgivelse af
urinprøve derfor kun
undtagelsesvis foretages
eller overværes af personer
af andet køn end den
indsatte. Det foreslås
derfor, at også § 60,
stk. 5, skal finde
anvendelse på den foreslåede
bestemmelse.
Derimod synes afgivelse af
urinprøve ikke at have en
sådan indgribende karakter,
at det er nødvendigt at
stille krav om medvirken af
en læge. Anvendelsesområdet
for den nugældende § 60,
stk. 6, bør derfor efter
Justitsministeriets
opfattelse ikke udvides til
at omfatte afgivelse af
urinprøve. Det bemærkes
herved, at der ikke bliver
tale om efter bestemmelsen i
§ 60 a at udtage urinprøve
ved anvendelse af fysisk
tvang (kateder), men at der
alene er det tvangselement,
at den indsatte kan ikendes
disciplinærstraf, jf.
nedenfor, hvis den
pågældende nægter at afgive
urinprøve.
Det
foreslås, at de nærmere
retningslinjer for
gennemførelsen af
rutinemæssig
urinprøvekontrol fastsættes
i administrative
forskrifter. Dette svarer
til den gældende ordning i
medfør af § 60 i
straffuldbyrdelsesloven om
undersøgelse af den
indsattes person og
opholdsrum, jf. § 60 a,
stk. 3.
Der
henvises til lovforslagets
§ 2, nr. 1 (§ 60 a, stk. 2
og 3).
3.2.3. Den foreslåede
bestemmelse har til formål
at styrke kontrollen med
narko og andre ulovlige
stoffer i kriminalforsorgens
institutioner.
Hvis
en indsat ikke kan afgive
urinprøve, kan den
pågældende efter de gældende
regler udelukkes fra
fællesskab, indtil urinprøve
er afgivet, jf. § 63,
stk. 1, nr. 2. Udelukkelse
fra fællesskab kan dog højst
udstrækkes til tre timer.
Dette vil tilsvarende gælde
urinprøver i medfør af den
foreslåede bestemmelse.
Justitsministeriet finder
under hensyntagen til
formålet med den foreslåede
bestemmelse, at der er behov
for yderligere at sikre
effekten af den foreslåede
nye kontrolmulighed ved, at
kriminalforsorgens
institutioner får mulighed
for at pålægge sanktioner,
hvis de indsatte nægter at
medvirke til en
urinprøvekontrol I modsat
fald vil bestemmelsen
formentlig kun få begrænset
effekt. Det bemærkes, at det
i praksis vil blive
sidestillet med en nægtelse,
hvis en indsat, efter at den
pågældende har været
udelukket fra fællesskabet i
3 timer, ikke har afgivet en
urinprøve.
Det
foreslås derfor, at det i
straffuldbyrdelseslovens
§ 67 om disciplinærstraf
tilføjes, at nægtelse af
afgivelse af urinprøve efter
den foreslåede bestemmelse
skal kunne medføre
disciplinærstraf. Det
foreslås endvidere, at der
skabes hjemmel til at
anvende strafcelle som
disciplinærstraf for
nægtelse af afgivelse af
urinprøve. Formålet hermed
er at sikre, at der kan
anvendes den samme sanktion
ved nægtelse af afgivelse af
urinprøve, som den
pågældende ville få ved
afgivelse af en positiv
urinprøve på baggrund af
hvilken, der kan bevises
indtagelse af ulovlige
euforiserende stoffer eller
andre stoffer, der er
forbudt efter den
almindelige lovgivning. Det
skal således ikke være
muligt at undgå en
disciplinærstraf i form af
strafcelle ved at nægte at
medvirke til afgivelse af en
urinprøve.
Der
henvises til lovforslagets
§ 2, nr. 2 og 3 (§ 67, nr.
4, og § 68, stk. 2, nr. 3).
Det
foreslås endvidere, at det
udtrykkeligt af bestemmelsen
i § 67 om disciplinærstraf
fremgår, at indtagelse af
alkohol, euforiserende
stoffer eller andre stoffer,
der er forbudt efter den
almindelige lovgivning, kan
medføre disciplinærstraf.
Indtagelse af alkohol,
euforiserende stoffer eller
andre stoffer, der er
forbudt efter den
almindelige lovgivning, er
samtidig udtryk for, at den
indsatte har overtrådt de
regler, der gælder for
institutionen. En klar
konsekvens heraf bør derfor
være, at den pågældende kan
ikendes en disciplinærstraf.
Der er også allerede efter
den gældende
straffuldbyrdelseslov
mulighed for at anvende
strafcelle over for
indsatte, der har indtaget
euforiserende stoffer eller
andre ulovlige stoffer.
Det
vil i den enkelte sag bero
på en konkret vurdering af
omstændighederne, om en
indsat må anses for at have
indtaget alkohol,
euforiserende stoffer eller
andre stoffer, der er
forbudt efter den
almindelige lovgivning. I
praksis vil en positiv
urinprøve almindeligvis være
udtryk for, at den
pågældende har indtaget
euforiserende stoffer mv.
Også andre faktorer såsom
snøvlende tale, slingrende
gang mv. kan indgå i den
konkrete vurdering.
Der
henvises til lovforslagets
§ 2, nr. 2 (§ 67, nr. 5).
4. Begrænsning af
tilsynsmyndighedens pligt
til at udarbejde
handleplaner
4.1. Gældende ret
4.1.1. I forbindelse med
sit tilsynsarbejde med
betinget dømte og
prøveløsladte har
Kriminalforsorgen to
funktioner. Den ene funktion
består i at udøve kontrol
med den pågældendes adfærd i
overensstemmelse med de
vilkår, der er fastsat i den
betingede dom eller ved
prøveløsladelsen.
Den
anden funktion består i at
støtte og vejlede den
prøveløsladte eller betinget
dømte på en sådan måde, at
den pågældende sættes i
stand til at forbedre sine
muligheder for at leve en
kriminalitetsfri tilværelse.
Der kan være tale om bistand
med hensyn til
beskæftigelsesmæssige,
sociale og personlige
forhold.
For så
vidt angår den sidstnævnte
funktion fremgår det således
af straffuldbyrdelseslovens
§ 82, stk. 2, at
tilsynsmyndigheden i
samarbejde med den
prøveløsladte og senest i
forbindelse med tilsynets
iværksættelse skal udarbejde
en plan for tilsynsperioden
og tiden derefter. Denne
plan skal jævnligt
sammenholdes med forholdene
i tilsynsperioden og om
nødvendigt søges tilpasset
ændringer i disse forhold.
Det
samme er tilfældet for så
vidt angår betinget dømte,
jf. straffuldbyrdelseslovens
§ 95, stk. 2.
I
tilfælde, hvor en
prøveløsladt eller betinget
dømt har så gode sociale og
personlige forhold, at der
ikke er behov for bistand,
vil den del af tilsynet, der
vedrører støtte og
vejledning, i praksis typisk
være af begrænset omfang,
hvorimod kontroldelen vil
blive gennemført ubegrænset.
4.1.2. Af
straffuldbyrdelseslovens
§ 31, stk. 2, fremgår, at
institutionen i samarbejde
med den indsatte snarest
efter indsættelsen skal
udarbejde en plan for
strafudståelsen og tiden
efter løsladelsen. Denne
plan skal jævnligt
sammenholdes med den
indsattes forhold under
strafudståelsen og om
nødvendigt søges tilpasset
ændringer i disse forhold.
Det er
herved forudsat, at
institutionen ved
udarbejdelsen af denne
handlingsplan for den
indsatte inddrager
tilsynsmyndigheden i
planlægningen af tiden efter
løsladelsen, hvis
institutionen vurderer, at
der skal fastsættes vilkår
om tilsyn efter løsladelsen.
Forpligtelsen til at
udarbejde handleplaner efter
§ 31, stk. 2, gælder i
princippet for alle indsatte
uanset straflængde. Der er
imidlertid i § 31, stk. 3,
mulighed for at fastsætte
regler, hvorved
handleplansforpligtelsen
begrænses i forhold til
indsatte, der alene skal
udstå en kortvarig straf.
For denne gruppe indsatte
vil både praktiske og
ressourcemæssige hensyn tale
for at begrænse
handleplansforpligtelsen.
Bemyndigelsen er udnyttet
ved bekendtgørelse nr. 280
af 23. april 2003, hvorefter
pligten som hovedregel ikke
gælder indsatte, der udstår
fængselsstraf på 4 måneder
og derunder.
4.2. Justitsministeriets
overvejelser
Som
det fremgår ovenfor, jf.
pkt. 4.1, har
tilsynsmyndigheden efter de
gældende regler en ubetinget
pligt til at udarbejde
handleplaner for alle
betinget dømte og
prøveløsladte, der er
undergivet tilsyn.
Behovet for støtte og
vejledning er imidlertid
beskedent i forhold til en
række prøveløsladte og
betinget dømte, der har gode
sociale og personlige
forhold. Dette må for
eksempel antages at være
tilfældet inden for gruppen
af personer, der for
spirituskørsel er idømt en
betinget dom med vilkår om
struktureret, kontrolleret
alkoholistbehandling, og
hvor behovet for social og
personlig bistand tilgodeses
i forbindelse med
alkoholistbehandlingen. Også
blandt gruppen af betinget
dømte med vilkår om
samfundstjeneste vil der
være personer med gode
sociale og personlige
forhold, hvor behovet for
støtte og vejledning er
begrænset.
For så
vidt angår prøveløsladte kan
der tilsvarende tænkes
tilfælde, hvor den
prøveløsladtes forhold er så
gode, at der på baggrund af
en konkret vurdering ikke
findes at være behov for
støtte og vejledning,
således at tilsynet primært
vil have et kontrolmæssigt
formål.
Efter
Justitsministeriets
opfattelse vil det således i
visse tilfælde være
ubetænkeligt, at der ikke
udarbejdes en plan for
tilsynsperioden og tiden
derefter.
Herudover vil en mulighed
for at begrænse
tilsynsmyndighedens pligt
til at udarbejde
handleplaner for visse
prøveløsladte og betinget
dømte sikre, at ressourcerne
i videst muligt omfang
anvendes over for de
personer, der har det
største behov for støtte og
vejledning.
Det
foreslås derfor, at der i
§ 82 i
straffuldbyrdelsesloven
indsættes et nyt stykke, der
bemyndiger justitsministeren
til at fastsætte regler,
hvorved pligten til at
udarbejde handleplaner for
prøveløsladte kan begrænses,
hvis den pågældende ikke
skønnes at have behov for
bistand med hensyn til
beskæftigelsesmæssige,
sociale og personlige
forhold med henblik på at
forbedre mulighederne for at
leve en kriminalitetsfri
tilværelse.
Det
foreslås endvidere, at der i
straffuldbyrdelseslovens
§ 95 indsættes en
tilsvarende
bemyndigelsesbestemmelse for
så vidt angår betinget
dømte.
Der
henvises til lovforslagets
§ 2, nr. 4 og 5 (§ 82,
stk. 3 og § 95, stk. 3).
5. Lovforslagets økonomiske
og administrative
konsekvenser mv.
De
foreslåede strafskærpelser
vedrørende
videreoverdragelse eller
besiddelse med henblik på
videreoverdragelse af
euforiserende stoffer i
fest- og
restaurationsmiljøet vil
medføre en vis forøgelse af
strafmassen og vil således
medføre et øget behov for
pladser i kriminalforsorgens
institutioner. Det
forventede behov for
yderligere fængselspladser
som følge af
strafskærpelserne vil være
på i størrelsesordenen 5
pladser på årsbasis. De
fængselspladser, som er
nødvendige til at håndtere
den øgede strafmasse, vil
blive etableret som led i
opfølgningen på
finanslovsaftalerne for
2004.
Forslaget om, at det bliver
muligt at anvende strafcelle
som disciplinærstraf, hvis
den indsatte nægter af
afgive urinprøve, vil
medføre et øget behov for
strafceller i fængslerne.
Som led i
finanslovsaftalerne for 2004
bliver der i fængslerne
etableret 25 strafceller,
som bl.a. vil gøre det
muligt at håndtere det øgede
behov herfor som følge af
dette lovforslag.
Lovforslaget har ikke
økonomiske eller
administrative konsekvenser
for kommunerne.
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser og
indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
|
Positive
konsekvenser/
mindre udgifter |
Negative
konsekvenser/
Merudgifter |
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner og
amtskommuner |
Ingen af betydning
|
Udgifter til i
størrelsesordenen 5
fængselspladser samt
et antal strafceller
|
Administrative
konsekvenser for
stat, kommuner og
amtskommuner |
Ingen |
Ingen |
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet |
Ingen |
Ingen |
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet |
Ingen |
Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser |
Ingen |
Ingen |
Administrative
konsekvenser for
borgerne |
Ingen |
Ingen |
Forholdet til
EU-retten |
Ingen EU-retlige
aspekter |
6. Hørte myndigheder m.v.
Lovforslaget har været sendt
til høring hos:
Præsidenten for Østre
Landsret, Præsidenten for
Vestre Landsret, Præsidenten
for Københavns Byret,
Præsidenten for retten i
Århus, Præsidenten for
retten i Odense, Præsidenten
for retten i Ålborg,
Præsidenten for retten i
Roskilde, Den Danske
Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen,
Rigsadvokaten,
Rigspolitichefen,
Politidirektøren i
København, Foreningen af
Politimestre i Danmark,
Politifuldmægtigforeningen,
Politiforbundet i Danmark,
Landsforeningen af
beskikkede advokater,
Advokatrådet, Institut for
Menneskerettigheder, Dansk
Retspolitisk Forening,
Foreningen af
Fængselsinspektører mv,
Dansk Fængselsforbund,
Kriminalforsorgsforeningen,
HK-Landsklubben for
Kriminalforsorgen, Dansk
Socialrådgiverforening og
samtlige fængsler og
arresthuse.
Bemærkninger til
lovforslagets enkelte
bestemmelser
I
bilaget til lovforslaget er
de foreslåede bestemmelser
sammenholdt med de gældende
regler.
Til § 1
Til nr. 1 (§ 3, stk. 1, 1.
pkt.)
Ved
forslaget udgår hæfte af
§ 3, stk. 1, 1. pkt., så
strafferammen herefter er
bøde eller fængsel indtil 2
år. Ændringen er en følge af
afskaffelsen af
hæftestraffen ved lov nr.
433 af 31. maj 2000.
Til nr. 2 (§ 3, stk. 1, 2.
pkt.)
Ved
forslaget fastslås det, at
overtrædelser af lov om
euforiserende stoffer i
almindelighed ikke kan
afgøres med en advarsel. Ved
advarsel forstås såvel
advarsler meddelt af
politiet eller
anklagemyndigheden som
advarsler tildelt i henhold
til retsplejelovens § 937.
Lovforslaget medfører
således også, at
anklagemyndigheden vil
skulle ændre den almindelige
tiltalepraksis, der fremgår
af Rigsadvokatens cirkulære
nr. 144 af 15. juli 1969 om
forfølgningen af sager
vedrørende overtrædelse af
lovgivningen om
euforiserende stoffer og
Rigsadvokatens
cirkulæreskrivelse nr. 43/71
af 16. august 1971.
Det
forudsættes således, at de
forhold vedrørende
besiddelse af ulovlige
euforiserende stoffer, der
efter hidtidig praksis har
været sanktioneret med
advarsel, fremover som
udgangspunkt straffes med
bøde. Det forudsættes
endvidere, at bødestraffen
for besiddelse af
euforiserende stoffer
udmåles i overensstemmelse
med de gældende bødetakster
således, at f.eks.
besiddelse af under 10 gram
hash til eget forbrug i 1.
gangstilfælde som
udgangspunkt straffes med en
bøde på 300 kr. Det bemærkes
dog, at mindstebøden
forventes forhøjet i
forbindelse med en revision
af Rigsadvokatens
bødekatalog fra 1991.
I
særlige situationer vil
advarsel dog kunne anvendes,
såfremt dette efter
omstændighederne forekommer
formålstjenligt. Dette vil
navnlig kunne være
tilfældet, såfremt hensynet
til en effektiv
strafforfølgning eller
administrative hensyn
tilsiger dette. Herudover
vil sociale hensyn i visse
tilfælde kunne begrunde
anvendelse af advarsel. Der
henvises herom til pkt.
2.3.1. i de almindelige
bemærkninger til
lovforslaget.
Til nr. 3 (§ 3, stk. 2)
Ved
den foreslåede tilføjelse
til § 3, stk. 2, i lov om
euforiserende stoffer
tilsigtes en generel
skærpelse af strafudmålingen
for handel med euforiserende
stoffer, der finder sted på
restaurationer, herunder
diskoteker, eller ved
koncerter eller
musikfestivaler eller ved
andre arrangementer, hvor
det typisk er hovedsageligt
børn eller unge mennesker,
der deltager.
Det
forudsættes således, at
handel med euforiserende
stoffer, der finder sted på
disse steder, fremover i
alle tilfælde straffes med
fængsel. Der skal som
udgangspunkt udmåles en
ubetinget fængselsstraf, men
dommen kan i
overensstemmelse med
hidtidig praksis gøres
betinget med vilkår om
samfundstjeneste.
Om
begreberne restaurationer
mv. og andre arrangementer,
hvor det typisk er
hovedsageligt børn eller
unge mennesker, der
deltager, henvises til
lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.3.2.
Den
foreslåede strafskærpelse
skal gælde ved salg af alle
former for ulovlige
euforiserende stoffer, dvs.
både særligt farlige eller
skadelige stoffer såsom
heroin, kokain, LSD,
amfetamin og ecstasy, og
andre stoffer såsom hash.
Bestemmelsen skal omfatte
ikke blot tilfælde af
gennemførte salg, men også
besiddelse med henblik på
salg, jf. herved
straffelovens § 21. Det
beror på en konkret
bevismæssig vurdering,
hvorvidt det kan lægges til
grund, at euforiserende
stoffer besiddes med henblik
på salg. Begrebet salg
omfatter i denne sammenhæng
ikke alene overdragelse mod
kontant betaling, men også
bytte af narkotika mv. med
varer eller tjenesteydelser.
Den
foreslåede tilføjelse til
§ 3, stk. 2, supplerer de
strafudmålingsfaktorer, som
allerede fremgår af den
nugældende bestemmelse. Det
forudsættes således, at
straffen for gentagne
tilfælde af salg af et
særligt farligt eller
skadeligt stof, der finder
sted på restaurationer,
herunder diskoteker, eller
ved koncerter eller
musikfestivaler eller ved
andre arrangementer, hvor
det typisk er hovedsageligt
børn eller unge mennesker,
der deltager, fremover
udmåles under hensyntagen
til alle skærpende
omstændigheder, der er nævnt
i § 3, stk. 2. Det betyder,
at der i forhold til de
strafniveauer, som blev
forudsat i forbindelse med
strafskærpelsen i 1996, jf.
de almindelige bemærkninger
pkt. 2.1.6., skal ske en
yderligere skærpelse med
1/3, hvis salget finder sted
på disse steder.
Der er
tale om en bestemmelse
målrettet mod salg af
ulovlige euforiserende
stoffer på disse steder. Der
tilsigtes derfor ingen
ændring af sanktionsvalget
for så vidt angår andre
overtrædelser af lov om
euforiserende stoffer eller
straffelovens § 191, jf. dog
skærpelsen af straffen for
besiddelse af ulovlige
euforiserende stoffer i
lovforslagets § 1, nr. 2.
Der
henvises i øvrigt til pkt.
2.3.2. i de almindelige
bemærkninger til
lovforslaget.
Til nr. 4 (§ 4)
Bestemmelsen giver hjemmel
til at idømme selskaber m.v.
(juridiske personer)
bødestraf for overtrædelse
af lov om euforiserende
stoffer i henhold til
reglerne i straffelovens
kapitel 5.
Til § 2
Til nr. 1 (§ 60 a)
Med
den foreslåede bestemmelse
gives der i stk. 1
mulighed for at foretage
stikprøvevis
urinprøvekontrol hos
indsatte i
kriminalforsorgens
institutioner med henblik på
at undersøge for eventuelt
misbrug af euforiserende
stoffer og andre stoffer,
som er forbudt efter den
almindelige lovgivning,
f.eks. anabolske steroider.
Indsatte vil således på
tilfældige tidspunkter og
steder kunne afkræves
urinprøver med det formål at
kontrollere, om de indsatte
misbruger euforiserende
stoffer og andre ulovlige
stoffer.
Iværksættelse af
urinprøvekontrol efter den
foreslåede bestemmelse
forudsætter ikke, at der kan
påvises en konkret mistanke
mod den indsatte om misbrug
af euforiserende stoffer mv.
Urinprøve kan herefter
afkræves indsatte
rutinemæssigt og
stikprøvevis, når dette
findes hensigtsmæssigt og ud
fra en saglig vurdering,
herunder navnlig ud fra
præventive hensyn. Det er
ikke en betingelse, at det
konkret kan påvises, at
kontrollen er afgørende for
at sikre, at
ordensbestemmelser
overholdes eller
sikkerhedshensyn iagttages.
Den
foreslåede bestemmelse vil
kunne anvendes over for
såvel en større personkreds,
f.eks. en eller flere
institutioner eller
afdelinger, som over for
enkelte indsatte.
Bestemmelse om gennemførelse
af urinprøvekontrol kan
alene træffes af
institutionens leder eller
den, der bemyndiges dertil.
I
stk. 2 angives det, at
bestemmelserne i § 60,
stk. 4 og 5, også finder
anvendelse på indgreb efter
den foreslåede bestemmelse.
Heraf
følger, at indgrebet skal
foretages så skånsomt, som
omstændighederne tillader.
Dette indebærer blandt
andet, at der ved afgivelsen
af urinprøve ikke bør være
andre indsatte til stede.
Det
forudsættes i øvrigt, at
indgreb efter den foreslåede
bestemmelse i § 60 a alene
finder sted, såfremt
indgrebet er begrundet i
saglige hensyn.
Såfremt afgivelsen af
urinprøve forudsætter hel
eller delvis afklædning af
den indsatte, må indgrebet
kun undtagelsesvis foretages
eller overværes af andre end
personer af samme køn som
den indsatte eller
sundhedspersonale.
Stk. 3 giver
justitsministeren hjemmel
til at udstede nærmere
retningslinjer for
gennemførelse af
rutinemæssig
urinprøvekontrol.
Bestemmelsen svarer til den
tilsvarende hjemmel i § 60,
stk. 9, om undersøgelse af
den indsattes person og
opholdsrum. Der er med
hjemmel i § 60, stk. 9, ved
bekendtgørelse nr. 380 af
17. maj 2001 og vejledning
nr. 85 af 16. maj 2001
fastsat nærmere regler
herom.
Der
henvises til pkt. 3.2.2. i
de almindelige bemærkninger
til lovforslaget.
Til nr. 2 (§ 67, nr. 4 og 5)
De
foreslåede bestemmelser
giver hjemmel til at ikende
en indsat disciplinærstraf,
hvis den pågældende nægter
at afgive urinprøve efter
den foreslåede § 60 a, eller
hvis den indsatte har
indtaget alkohol,
euforiserende stoffer eller
andre stoffer, der er
forbudt efter den
almindelige lovgivning.
Til nr. 3 (§ 68, stk. 2, nr.
3)
Den
foreslåede bestemmelse giver
hjemmel til at anvende
strafcelle som disciplinær
reaktion over for indsatte,
der nægter at afgive
urinprøve.
Efter
gældende ret er der bl.a.
mulighed for at anvende
strafcelle i tilfælde, hvor
den indsatte har indtaget
ulovlige euforiserende
stoffer. I praksis ikendes
strafcelle i disse tilfælde
ved gentagne overtrædelser.
Med den foreslåede hjemmel
sikres det, at en indsat
ikke for at undgå en
disciplinærstraf i form af
strafcelle kan nægte at
medvirke til afgivelse af
urinprøve.
Til nr. 4 (§ 82, stk. 3)
Den
foreslåede bestemmelse giver
justitsministeren hjemmel
til at udstede nærmere
retningslinjer om
begrænsning af pligten til
at udarbejde handleplaner
efter § 82, stk. 2, for
prøveløsladte, der ikke
skønnes at have behov for
bistand med hensyn til
beskæftigelsesmæssige,
sociale og personlige
forhold med henblik på at
forbedre mulighederne for at
leve en kriminalitetsfri
tilværelse.
Der
henvises til pkt. 4.2. i de
almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
Til nr. 5 (§ 95, stk. 3)
Den
foreslåede bestemmelse giver
justitsministeren hjemmel
til at udstede nærmere
retningslinjer om
begrænsning af pligten til
at udarbejde handleplaner
efter § 95, stk. 2, for
betinget dømte, der ikke
skønnes at have behov for
bistand med hensyn til
beskæftigelsesmæssige,
sociale og personlige
forhold med henblik på at
forbedre mulighederne for at
leve en kriminalitetsfri
tilværelse.
Der
henvises til pkt. 4.2. i de
almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
Til § 3
Det
foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2004.
I
overensstemmelse med
almindelige principper, jf.
herved straffelovens § 3,
finder loven alene
anvendelse på
lovovertrædelser, der begås
efter lovens ikrafttræden.
Til § 4
Bestemmelsen fastsætter
lovens territoriale
gyldighedsområde.
Den
indebærer, at loven ikke
gælder for Færøerne og
Grønland. Ændringerne af lov
om euforiserende stoffer kan
dog sættes i kraft for
Færøerne og Grønland ved
kongelig anordning.
Endvidere kan ændringen af
lov om fuldbyrdelse af straf
mv. sættes i kraft for
Færøerne ved kongelig
anordning. Da lov om
fuldbyrdelse af straf mv.
ikke gælder for Grønland,
indeholder loven ikke en
tilsvarende hjemmel til at
sætte loven i kraft for
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering
|
|
Lovforslaget
|
|
|
§ 1 |
|
|
I lov om
euforiserende
stoffer, jf.
lovbekendtgørelse
nr. 391 af 21.
juli 1969, som
ændret ved lov
nr. 296 af 9.
juni 1971, lov
nr. 160 af 28.
april 1982 og
lov nr. 1054 af
11. december
1996, foretages
følgende
ændringer: |
|
|
|
§ 3.
Overtrædelse af
denne lov eller
de i medfør af
den udfærdigede
forskrifter
straffes med
bøde, hæfte
eller fængsel
indtil 2 år. På
samme måde
straffes den,
der ved
meddelelse af
urigtige eller
vildledende
oplysninger
eller ved
svigagtig
fortielse opnår
eller søger at
opnå tilladelse
i henhold til
loven eller
forskrifterne,
eller som
handler i strid
med vilkår for
en given
tilladelse. På
samme måde
straffes
endvidere den,
der ved
henvendelse om
en recept eller
rekvisition på
et af de i § 2
eller § 2 a, jf.
§ 2, omhandlede
stoffer eller om
anden ordination
af stoffet giver
urigtig
skriftlig
oplysning om sit
navn, sin bopæl
eller sin
stilling. |
|
1. I § 3,
stk. 1, 1. pkt.,
udgår », hæfte«.
2. I § 3,
stk. 1,
indsættes som 2.
pkt.:
»Advarsel kan i
almindelighed
ikke meddeles.«
|
|
|
|
|
|
3. § 3,
stk. 2, affattes
således: |
Stk. 2.
Ved straffens
udmåling skal
det betragtes
som en
betydeligt
skærpende
omstændighed, at
der er tale om
gentagne
tilfælde af salg
af et særlig
farligt eller
skadeligt stof.
|
|
»Stk. 2.
Ved straffens
udmåling skal
det betragtes
som en
betydeligt
skærpende
omstændighed, at
der er tale om
|
Stk. 3.
Med samme straf
som anført i
stk. 1 straffes
den, som
forsætligt
modtager eller
skaffer sig
eller andre del
i en vinding,
der er erhvervet
ved en af
stk. 1, 1. pkt.,
omfattet
overtrædelse,
samt den, som
ved opbevaring,
transport, hjælp
til afhændelse
eller på
lignende måde
forsætligt
virker til at
sikre en anden
udbyttet af en
sådan
overtrædelse.
|
|
a) gentagne
tilfælde af salg
af et særlig
farligt eller
skadeligt stof,
eller
b) salg eller
vederlagsfri
overdragelse med
henblik på
senere salg af
de i §§ 1 og 2
omhandlede
stoffer på
restaurationer,
herunder
diskoteker,
eller ved
koncerter eller
musikfestivaler.
Tilsvarende
gælder ved andre
arrangementer,
hvor det typisk
er hovedsageligt
børn eller unge
mennesker, der
deltager.« |
|
|
|
|
|
4. Efter
§ 3 indsættes:
|
|
|
Ȥ 3 a.
Der kan pålægges
selskaber m.v.
(juridiske
personer)
strafansvar
efter reglerne i
straffelovens 5.
kapitel.« |
|
|
|
|
|
§ 2 |
|
|
I
straffuldbyrdelsesloven,
jf. lov nr. 432
af 31. maj 2000
om fuldbyrdelse
af straf m.v.,
foretages
følgende
ændringer: |
|
|
|
|
|
1. Efter
§ 60 indsættes:
|
|
|
Ȥ 60 a.
Institutionens
leder eller den,
der bemyndiges
dertil, kan
træffe
bestemmelse om,
at en indsat
skal afgive
urinprøve med
henblik på at
undersøge for
eventuel
indtagelse af
euforiserende
stoffer eller
andre stoffer,
der er forbudt
efter den
almindelige
lovgivning. |
|
|
Stk. 2.
§ 60, stk. 4 og
5, finder
tilsvarende
anvendelse. |
|
|
Stk. 3.
Justitsministeren
fastsætter
regler om
gennemførelsen
af
urinprøvekontrol.«
|
|
|
|
§ 67. En
indsat kan af
institutionens
leder eller den,
der bemyndiges
dertil, ikendes
disciplinærstraf
|
|
2. I § 67
indsættes efter
nr. 3: |
1) ved
overtrædelse af
§ 32, |
|
»4) ved
nægtelse af
afgivelse af
urinprøve efter
§ 60 a, |
2) ved
udeblivelse,
undvigelse eller
forsøg herpå,
|
|
5) ved
indtagelse af
alkohol,
euforiserende
stoffer eller
andre stoffer,
der er forbudt
efter den
almindelige
lovgivning,«
|
3) ved
tilsidesættelse
af
beskæftigelsespligten
efter § 38,
stk. 1, |
|
Nr. 4-6 bliver
herefter nr.
6-8. |
4) ved
overtrædelse af
straffelovgivningen,
når
overtrædelsen
tillige
indebærer en
selvstændig
krænkelse af
orden eller
sikkerhed i
institutionen,
|
|
|
5) ved
overtrædelse af
regler fastsat
af
justitsministeren,
når det i
reglerne er
bestemt, at
overtrædelse kan
medføre
disciplinærstraf,
og |
|
|
6) ved
overtrædelse af
regler fastsat
af
institutionens
leder, når det i
reglerne er
bestemt, at
overtrædelse kan
medføre
disciplinærstraf.
|
|
|
|
|
|
§ 68. Som
disciplinærstraf
kan anvendes
advarsel, bøde
og strafcelle.
|
|
3. I
§ 68, stk. 2,
indsættes efter
nr. 2: |
Stk. 2.
Strafcelle kan
dog kun anvendes
for følgende
forhold eller
forsøg herpå:
|
|
»3) nægtelse
af afgivelse af
urinprøve efter
§ 60 a,« |
1) Udeblivelse
eller
undvigelse, |
|
Nr. 3-6 bliver
herefter nr.
4-7. |
2)
indsmugling,
besiddelse eller
indtagelse af
alkohol,
euforiserende
stoffer eller
andre stoffer,
der er forbudt
efter den
almindelige
lovgivning, |
|
|
3) indsmugling
eller besiddelse
af våben og
andre
personfarlige
genstande, |
|
|
4) vold eller
trusler om vold
mod medindsatte,
personale eller
andre i
institutionen,
|
|
|
5) groft
hærværk og |
|
|
6) andre grove
eller oftere
gentagne
forseelser. |
|
|
Stk. 3.
Disciplinærstraf
i form af bøde
og strafcelle
kan ikendes i
forening. |
|
|
Stk. 4.
Fuldbyrdelsen af
disciplinærstraf
kan helt eller
delvis undlades
på betingelse
af, at den
indsatte i en
bestemt periode
ikke begår
strafbart
forhold eller en
ny
disciplinærforseelse.
|
|
|
|
|
|
§ 82.
Tilsynsmyndigheden
skal vejlede den
prøveløsladte om
de rettigheder
og pligter, som
tilsynet og
eventuelle
særvilkår
indebærer,
herunder om
virkninger af
vilkårsovertrædelse.
|
|
|
Stk. 2.
Tilsynsmyndigheden
skal endvidere i
samarbejde med
den
prøveløsladte og
senest i
forbindelse med
tilsynets
iværksættelse
udarbejde en
plan for
tilsynsperioden
og tiden
derefter. Denne
plan skal
jævnligt
sammenholdes med
forholdene i
tilsynsperioden
og om nødvendigt
søges tilpasset
ændringer i
disse forhold.
|
|
|
|
|
|
|
|
4. I § 82
indsættes efter
stk. 2 som nyt
stykke: |
|
|
»Stk. 3.
Justitsministeren
kan fastsætte
regler, hvorved
bestemmelsen i
stk. 2 kan
begrænses i
forhold til
prøveløsladte,
der ikke skønnes
at have behov
for bistand med
hensyn til den
pågældendes
beskæftigelsesmæssige,
sociale og
personlige
forhold med
henblik på at
forbedre den
pågældendes
muligheder for
at leve en
kriminalitetsfri
tilværelse.«
|
|
|
|
§ 95.
Tilsynsmyndigheden
skal vejlede den
betinget dømte
om de
rettigheder og
pligter, som
tilsynet og
eventuelle
særvilkår
indebærer,
herunder om
virkninger af
vilkårsovertrædelse.
|
|
|
Stk. 2.
Tilsynsmyndigheden
skal endvidere i
samarbejde med
den dømte og
snarest efter
tilsynets
iværksættelse
udarbejde en
plan for
tilsynsperioden
og tiden
derefter. Denne
plan skal
jævnligt
sammenholdes med
forholdene i
tilsynsperioden
og om nødvendigt
søges tilpasset
ændringer i
disse forhold.
|
|
|
|
|
|
|
|
5. I § 95
indsættes efter
stk. 2 som nyt
stykke: |
|
|
»Stk. 3.
Justitsministeren
kan fastsætte
regler, hvorved
bestemmelsen i
stk. 2 kan
begrænses i
forhold til
betinget dømte,
der ikke skønnes
at have behov
for bistand med
hensyn til den
pågældendes
beskæftigelsesmæssige,
sociale og
personlige
forhold med
henblik på at
forbedre den
pågældendes
muligheder for
at leve en
kriminalitetsfri
tilværelse.«
|
|
|
|
|
|
§ 3 |
|
|
Loven træder i
kraft den 1.
juli 2004. |
|
|
|
|
|
§ 4 |
|
|
Lovens § 1
gælder ikke for
Færøerne og
Grønland, men
kan ved kongelig
anordning sættes
i kraft helt
eller delvis for
disse landsdele
med de
afvigelser, som
de særlige
færøske eller
grønlandske
forhold
tilsiger. |
|
|
Stk. 2.
Lovens § 2
gælder ikke for
Færøerne og
Grønland, men
kan ved kongelig
anordning sættes
i kraft helt
eller delvis for
Færøerne med de
ændringer, som
de særlige
færøske forhold
tilsiger. |