Fængselsfunktionærer skal ikke  være formalistiske og distancerede i forhold til indsatte
og skal begrunde eventuelle afslag på anmodninger fra indsatte
 

 
Af advokat Claus Bonnez, Landsforeningen KRIM

8. marts 2009



Den europæiske torturkomite har under et besøg i Tjekkiet i 2006 udtalt, at fængselspersonale skal involvere sig med de indsatte, at de skal have en "human" tilgang til de indsatte, og at formel og distanceret adfærd fra personalets side er uønsket. Fængslets måde at besvare anmodningssedler på blev fremhævet som eksempel på uhensigtsmæssig optræden fra personalet.

CPTs udtalelse findes i punkt 8, afsnit 85, i "Report to the Czech Government on the visit to the Czech Republic carried out by the European Committee for the Prevention of Torture and Inhuman or Degrading Treatment or Punishment (CPT) from 27 March to 7 April 2006 and from 21 to 24 June 2006".

Udtalelsen gengives umiddelbart nedenfor oversat til dansk og derpå på originalsprog:
  85. Fængselspersonale skal have en professionel og human tilgang til indsat under hensynstagen til det nødvendige i opretholdelse af sikkerhed og god orden. Af hensyn til dette skal fængselsledelsen opmuntre personalet til at udvise en rimelig grad af tillid og forventning om, at indsatte er villige til at opføre sig ordentligt. Udviklingen af et konstruktive og positive relationer mellem fængselspersonale og indsatte vil ikke kun reducere risikoen for mishandling, men vil også forbedre kontrollen og sikkerheden. Dertil kommer, at arbejdet for fængselspersonalet vil give mere mening.

I alle de besøgte fængsler bemærkede CPT's delegation, at personale-indsatte relationerne forekom temmelig formelle og distancerede. Der blev gjort få forsøg på interaktion. I Liberec Fængsel var der mange klager over, at fængselspersonalet aldrig forklarede deres beslutninger til de indsatte, og at de ikke var villige til at diskutere problemer på en åben og konstruktiv måde. For eksempel skulle varetægtsfængslede udfylde en anmodning om besøg med tid og dato. Mange forklarede, at de specifikt havde bedt om, at deres besøg kunne gennemføres omkring middag (kl. 13.00), idet deres partnere var på arbejde. Fængselspersonalet ville blot returnere formularen med en rød streg hen over det foreslåede tidspunkt og med et nyt tidspunkt indsat. Konsekvensen kunne være et aflyst besøg, og dermed også en manglende mulighed for at fortsætte med at gå i sit eget tøj i stedet for den regelmæssige kedeldragt fra fængslet.

Selv om det ikke måtte være muligt at imødekomme alle anmodninger fra indsatte, er det en pligt for fængselsledelsen at forsøge at møde dem, når de er rimelige, og til at forklare til den omhandlede indsatte, hvorfor et bestemt anmodning ikke kan imødekommes.

CPT anbefaler, at fængselspersonale opfordres til at involvere sig mere med de indsatte, og at de uddannes således, at de har de tilstrækkelige sociale færdigheder til at udvikle sådan kommunikation.

 


Nedenfor følger udtalelsen på engelsk:
 

85.       Prison staff should have a professional and humane approach to prisoners, bearing in mind the necessity to maintain security and good order. In this regard, prison management should encourage staff to have a reasonable sense of trust and expectation that prisoners are willing to conduct themselves properly. The development of constructive and positive relations between prison staff and prisoners will not only reduce the risk of ill-treatment, but also enhance control and security. In turn, it will render the work of prison staff more rewarding.

            In all the prisons visited the CPT’s delegation noted that staff-inmate relations appeared rather formal and distant; there was little attempt at interaction. In Liberec Prison there were many complaints that prison officers never explained their decisions to inmates nor were they willing to discuss problems in an open and constructive manner. For example, persons on remand had to fill out a form requesting a visit with a time and a date; several explained that they had specifically requested for their visits to take place around the middle of the day (1 p.m.) as their partners worked. However, prison officers would merely return the request forms with a red line through the proposed time and a new time imposed.  The consequence could mean a cancelled visit and, thereby, also the lost opportunity to continue wearing one’s own clothes instead of regulation prison track suits.

            While it might not be possible to satisfy all the requests from inmates, it is incumbent on the prison management to attempt to meet them if they are reasonable, and to explain to the inmate concerned why a particular request cannot be met.

            The CPT recommends that prison staff be encouraged to interact more with prisoners and that they be provided with training in order to acquire the necessary inter-personal skills to develop such communications.