Ombudsmandsudtalelser vedrørende kriminalforsorgen

FOU.1996.164.

 

 
 

Resumé

Et fængsel havde videregivet fortrolige oplysninger om en indsat til politiet til brug for politiets behandling af en ansøgning fra den indsatte om generhvervelse af førerretten. Der forelå ikke oplysninger om at fængslet inden videregivelsen havde undersøgt om betingelserne for videregivelse var til stede, og det var ikke muligt i forbindelse med ombudsmandens undersøgelse at afklare dette nærmere.

Ombudsmanden kritiserede at Direktoratet for Kriminalforsorgen havde formuleret sin afgørelse sådan at fængslet tilsyneladende ikke havde pligt til at undersøge om politiet havde haft samtykke til indhentelse af oplysningerne. Da direktoratet over for ombudsmanden senere oplyste at direktoratet var bekendt med undersøgelsespligten, kritiserede ombudsmanden tillige at direktoratet ikke undersøgte om fængslet var bekendt med og havde overholdt denne pligt. Efter ombudsmandens opfattelse burde direktoratet endvidere allerede i forbindelse med sin afgørelse have bedt fængslet om at indskærpe reglerne om samtykke ved videregivelse af fortrolige oplysninger. Videre kritiserede ombudsmanden at der ikke var taget notat om politiets henvendelse, og at direktoratet ikke havde påtalt dette. Endelig kritiserede ombudsmanden at direktoratet ikke havde rettet fornyet henvendelse til politiet og afklaret om videregivelse af oplysningerne rent faktisk var berettiget. (J.nr. 1995-2670-622).

 

Den fulde tekst

Videregivelse af fortrolige oplysninger. Forvaltningslovens § 31

 

 

En indsat, A, klagede over at fængslet havde videregivet fortrolige oplysninger om ham uden hans samtykke.

Der fremgik af sagen at politiet under A's afsoning rettede telefonisk henvendelse til en vagtmester i fængslet for at få nærmere oplysninger om A's personlige forhold. Anledningen til henvendelsen var en ansøgning fra A om generhvervelse af førerretten som han var frataget for bestandigt.

Der var af politiet udfærdiget en rapport herom. Det fremgik heraf at vagtmesteren orienterede om forløbet af A's udgange og bl.a. fortalte at A var vendt tilbage fra udgang i spirituspåvirket tilstand et par gange, at der efter udgang den 8. august 1994 var truffet afgørelse om antabusvilkår, og at A på grund af spiritusproblemer havde fået udgangskarantæne.

A klagede til Direktoratet for Kriminalforsorgen over fængslets videregivelse af fortrolige oplysninger til politiet.

Direktoratet forelagde klagen for fængslet. Ud over at henvise til et brev fra politiet der angav at der næppe havde været tale om en overtrædelse af forvaltningsloven, udtalte fængslet sig ikke over for direktoratet om dette forhold. Fængslet oplyste at retten havde anmodet om at blive gjort bekendt med de nærmere omstændigheder vedrørende udgangsmisbruget, og at fængslet i den anledning havde bedt politiet om at indhente et samtykke fra A til fængslets udlevering af skriftlige oplysninger om ham.

Direktoratet anmodede herefter politiet om udlevering af notatet om samtalen med fængslet og af en eventuel samtykkeerklæring fra A.

Politimesteren svarede bl.a. at A var blevet afhørt i generhvervelsessagen den 10. august 1994, og at den politiassistent der afhørte A, var helt sikker på, at A havde givet mundtligt samtykke til at politiet kunne indhente oplysninger vedrørende hans ædruelighed. Politiassistenten kunne huske at A havde henvist til en tidligere arbejdskollega og sin samleverske/kone.

Direktoratet forelagde udtalelsen for A der bestred at have givet samtykke over for politiet.

Direktoratet traf herefter afgørelse i sagen. Efter en redegørelse for de faktiske omstændigheder skrev direktoratet:

"Oplysninger om Deres eventuelle misbrug af alkohol er omfattet af bestemmelsen i forvaltningslovens § 28, stk. 1, om videregivelse af enkeltpersoners rent private forhold.

Bestemmelsen om videregivelse af enkeltpersoners rent private forhold i ansøgningssager findes i forvaltningslovens § 29, der har følgende ordlyd:

'I sager, der rejses ved ansøgning, må oplysninger om rent private forhold ikke indhentes fra andre dele af forvaltningen eller fra en anden forvaltningsmyndighed.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke hvis,

1) ansøgeren har givet samtykke hertil,

...'.

Der gælder ikke efter § 29 et krav om skriftligt samtykke i ansøgningssager, jfr. Justitsministeriets Vejledning om Forvaltningsloven pkt. 187.

Direktoratet finder ikke, at statsfængslet har pligt til nærmere at efterprøve, hvorvidt der foreligger samtykke ved sådanne henvendelser fra politiet.

Direktoratet finder endvidere ikke grundlag for at tilsidesætte Politimesteren(s) ... oplysninger om, at De under afhøringen den 10. august 1994 i anstalten gav Deres mundtlige samtykke til, at oplysningerne om Deres ædruelighed kunne indhentes.

Det er på denne baggrund direktoratets opfattelse, at Statsfængslet ... ikke har tilsidesat bestemmelserne i forvaltningslovens § 27 og straffelovens § 152 om tavshedspligt ved at videregive oplysningerne om Deres udgangsmisbrug til Politimesteren ..."

A klagede herefter til mig. Han fastholdt at han ikke havde givet samtykke til udlevering af fortrolige oplysninger om ham.

 

Jeg anmodede i den anledning statsfængslet og direktoratet om udtalelser. I høringen skrev jeg:

"...

I udtalelsen bedes direktoratet oplyse hvorfor fængslet efter direktoratets opfattelse (jf. s. 8 i afgørelsen af 30. november 1995) ikke har pligt til at efterprøve om der har foreligget et samtykke over for politiet. Jeg henviser i den forbindelse til forarbejderne til bestemmelsen i forvaltningslovens § 31 hvorefter det er den myndighed der råder over oplysningen, der tager stilling til om oplysningen skal videregives (Folketingstidende 1985-86, tillæg A, sp. 177).

Direktoratet har endvidere skrevet at direktoratet ikke har fundet grundlag for at 'tilsidesætte' politimesteren(s) ... oplysninger om, at (A) under en samtale den 10. august 1994 i fængslet gav sit mundtlige samtykke til at politiet kunne indhente oplysninger (fra fængslet) om hans ædruelighed. Jeg går ud fra at denne tilkendegivelse skal forstås som en vurdering (efter forvaltningslovens § 31) af om oplysningerne kunne - og dermed skulle - videregives, og ikke som en stillingtagen til politimesterens sagsbehandling. Jeg beder om direktoratets bemærkninger hertil.

..."

Statsfængslet udtalte den 15. januar 1996 at fængslet ikke havde yderligere bemærkninger.

Direktoratet udtalte i brev af 4. marts 1996:

"...

Direktoratet og fængslet er opmærksomme på, at det ifølge forarbejderne til forvaltningslovens kapitel 8, er den myndighed, der råder over oplysningen, der tager stilling til, om den kan videregives.

Det beklages, at det - således som direktoratets skrivelse af 30. november 1995 er formuleret - fremstår som om fængslet ikke har pligt til at efterprøve, om der har foreligget et samtykke over for politiet til udlevering af oplysningerne.

Skrivelsen af 30. november 1995 skal forstås således, at fængslet - efter direktoratets opfattelse - ikke har nogen pligt til at efterprøve en anden myndigheds oplysning om, at der foreligger samtykke efter forvaltningslovens § 29.

For så vidt angår direktoratets bemærkning i ovennævnte skrivelse, om at man ikke havde fundet grundlag for at 'tilsidesætte' politiets oplysninger om, at (A) havde givet sit mundtlige samtykke til, at politiet kunne indhente de fortrolige oplysninger, kan man oplyse, at bemærkningen alene skal forstås som direktoratets vurdering af, om oplysningerne kunne (og skulle) videregives, jfr. forvaltningslovens § 31. Der har således i det anførte ikke ligget en stillingtagen til politiets sagsbehandling.

Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt med sikkerhed at fastslå, om vagtmesteren i Statsfængslet..., i den konkrete sag, sikrede sig, at der forelå det nødvendige samtykke til at oplysningerne kunne videregives til (politiet) ...

Direktoratet har i anledning af sagen bedt Statsfængslet ... om overfor fængslets personale at indskærpe reglerne om samtykke i forbindelse med udlevering af fortrolige oplysninger samt reglerne om notatpligt i sådanne sager."

 

Ombudsmandens udtalelse

"Efter forvaltningslovens § 28, stk. 1, må en forvaltningsmyndighed ikke videregive oplysninger om enkeltpersoners rent private forhold. Videregivelse kan dog ske hvis en af betingelserne i § 28, stk. 2, er opfyldte, f.eks. hvis den oplysningerne vedrører, har givet samtykke (nr. 1). Samtykket skal være skriftligt og indeholde nærmere oplysninger (stk. 4).

Efter lovens § 29, stk. 1, må der i ansøgningssager ikke indhentes oplysninger om ansøgerens rent personlige forhold. Indhentelse af sådanne oplysninger kan dog ske hvis en af betingelserne i § 29, stk. 2, er opfyldte, f.eks. at ansøgeren har givet samtykke hertil (nr. 1). Samtykket skal være konkretiseret (jf. at der i bestemmelsen står samtykke 'hertil'), men derudover stilles der ikke som i § 28 særlige krav til samtykket, herunder krav om at det skal være skriftligt. Et mundtligt samtykke er således tilstrækkeligt, jf. Folketingstidende 1985-86, tillæg B, sp. 109, og Justitsministeriets vejledning om forvaltningsloven (1986), pkt. 187.

I ansøgningssager er der ikke krav om at der skal indhentes samtykke både efter § 28 (til videregivelsen) og efter § 29 (til indhentelsen). Af de lige nævnte steder i forarbejderne til loven og vejledningen om forvaltningsloven fremgår det at samtykke efter § 29 er tilstrækkeligt. Fængslet har således ikke haft pligt til at indhente samtykke fra Dem til videregivelse af oplysninger om Dem til brug for Deres ansøgning om generhvervelse af førerretten.

Når en myndighed er berettiget til at videregive en oplysning, skal myndigheden på begæring af en anden myndighed videregive oplysningen (forvaltningslovens § 31). Det er - som det fremgår i sagsfremstillingen ovenfor - den myndighed der råder over oplysningen, der skal tage stilling til om videregivelsen er berettiget (Folketingstidende 1985-86, tillæg A, sp. 177). Myndigheden har derfor også pligt til at undersøge om betingelserne for videregivelse er til stede, herunder om der er givet samtykke. Hvis den myndighed der ønsker oplysningerne, ikke oplyser om der er givet samtykke, må myndigheden derfor inden videregivelse spørge herom; men er - eller gives - der oplysning om at der foreligger (mundtligt) samtykke, er jeg enig med direktoratet i at myndigheden ikke har pligt til at efterprøve denne oplysning nærmere, f.eks. ved henvendelse til ansøgeren. En oplysning om at der er givet samtykke kan derfor umiddelbart lægges til grund.

Jeg er som det fremgår af det anførte, enig med direktoratet i at det er beklageligt, at direktoratet har formuleret sin afgørelse sådan at fængslet ikke skulle have haft pligt til at undersøge om politiet havde samtykke fra Dem til indhentelse af oplysningerne, inden oplysningerne blev videregivet.

Jeg har samtidig hermed gjort direktoratet bekendt hermed.

Det er ifølge direktoratets udtalelse til mig ikke muligt nu med sikkerhed at fastslå om vagtmesteren undersøgte om der forelå samtykke fra Dem inden udlevering af oplysningerne ... til politiet. Jeg må således lægge til grund at direktoratet har søgt at afklare dette, men at det ikke har været muligt. Jeg må derfor også lægge til grund at der ikke af fængslet er gjort notat herom.

Yderligere undersøgelser fra min side kan herefter ikke forventes at føre til en afklaring af dette forhold. Som sagen foreligger oplyst, må det formentlig antages at vagtmesteren ikke undersøgte dette spørgsmål. Da det imidlertid ikke kan udelukkes at han faktisk gjorde det, har jeg ikke fundet fuldt tilstrækkeligt grundlag for at kritisere fængslet for ikke at undersøge dette forhold.

Da direktoratet traf afgørelse, forelå der således (heller) ikke oplysninger om at fængslet havde undersøgt om der forelå samtykke. Direktoratet ses ikke i forbindelse med sin afgørelse (men først i forbindelse med klagen til mig) at have undersøgt dette spørgsmål nærmere, men alene om der var givet samtykke. Da jeg må forstå direktoratets udtalelse til mig sådan at direktoratet ved sin afgørelse var bekendt med undersøgelsespligten efter forarbejderne til forvaltningslovens § 31, må jeg finde det beklageligt at direktoratet ikke allerede i forbindelse med sin afgørelse af 30. november 1995 undersøgte om fængslet var bekendt med og havde overholdt denne undersøgelsespligt. Indhentelse af en udtalelse fra politiet om hvorvidt der forelå samtykke, er for så vidt kun nødvendig hvis fængslet ikke har overholdt sin undersøgelsespligt, jf. ovenfor vedrørende pligten til at efterprøve den indhentende myndigheds oplysninger om samtykke. Er denne undersøgelsespligt ikke overholdt, er videregivelsen for så vidt uberettiget, men en udtalelse fra politiet kan så få betydning for vurderingen af om videregivelsen var i strid med forvaltningslovens § 29, dvs. om der rent faktisk forelå det nødvendige samtykke.

Jeg har gjort direktoratet bekendt med min opfattelse.

 

Direktoratet har bedt fængslet om at indskærpe reglerne om samtykke ved videregivelse af fortrolige oplysninger, men så vidt ses først efter Deres klage til mig. Efter min opfattelse burde direktoratet have gjort det allerede i forbindelse med afgørelsen af 30. november 1995.

Jeg har gjort direktoratet bekendt med min opfattelse.

Det fremgår forudsætningvis af direktoratets anmodning over for fængslet om indskærpelse af notatpligten at direktoratet mener, at fængslet (vagtmesteren) burde have gjort notat om politiets henvendelse og herunder noteret om han havde undersøgt om der forelå samtykke.

Jeg er enig heri. Jeg må derfor finde det beklageligt at notatpligten ikke er overholdt, og at direktoretet ikke påtalte dette i forbindelse med sin afgørelse af 30. november 1995.

Jeg har gjort fængslet og direktoratet bekendt med min opfattelse.

Da direktoratet også har bedt fængslet om at indskærpe notatpligten, foretager jeg mig ikke mere vedrørende dette spørgsmål.

På baggrund af politimesterens udtalelse har direktoratet fundet at der forelå det nødvendige samtykke, og at videregivelsen af oplysningerne ... om Deres rent personlige forhold derfor var berettiget.

 

I politimesterens udtalelse står der:

'...

Politiassistenten (der foretog afhøring af Dem den 10. august 1994; min bemærkning) er helt sikker på, at ansøgeren i den forbindelse havde givet sit mundtlige samtykke til, at politiet - i forbindelse med ansøgningen om generhvervelse af førerretten - kunne indhente oplysninger vedrørende ansøgerens ædruelighed.

Politiassistent ... kunne huske, at (A) under afhøringen vedrørende sin ædruelighed bl.a. havde henvist til en tidligere arbejdskollega samt ansøgerens samleverske/kone (mine kursiveringer).

Det er derfor politiets opfattelse at det har været fuldt berettiget, at forhørsleder ... (min kursivering) har bidraget til sagens oplysninger ..."

På grund af sammenhængen i brevet kan det efter min opfattelse ikke uden videre lægges til grund at De gav samtykke til indhentelse af oplysninger fra fængslet (eller andre forvaltningsmyndigheder). Jeg mener derfor ikke at direktoratet på baggrund af politimesterens udtalelse kunne lægge til grund, at videregivelsen var berettiget (efter forvaltningslovens § 29). Som udtalelsen fra politiet var formuleret, burde direktoratet efter min opfattelse have afklaret dette ved fornyet henvendelse til politiet inden direktoratet traf afgørelse i sagen.

Jeg har gjort direktoratet bekendt med min opfattelse.

Jeg foretager mig ikke i øvrigt mere i sagen.