Videregivelse af oplysninger
mellem kriminalforsorgens
institutioner mv. til
forebyggelse af
selvmord/selvmordsforsøg
Direktoratet for
Kriminalforsorgen har sendt
skrivelser til
kriminalforsorgens fængsler
og arresthuse om (eller
arbejder med) bl.a. følgende
forhold:
I. Anvendelsen af
Krans/Klientsystemets
sikkerhedsfelt og ændringer
i politiets
indsættelsesseddel (j.nr.
2001-3105-626)
Direktoratet har med henblik
på at opnå en optimal
udnyttelse af
sikkerhedsfeltet i
kriminalforsorgens
Krans/Klientsystem i
skrivelse af 15. februar
2002 til samtlige fængsler
og arresthuse anmodet
institutionerne om altid
at registrere i
sikkerhedsfeltet hvis den
indsatte er dømt for
overtrædelse af lov om
euforiserende stoffer ,
for vold mod tjenestemand
eller vold mod
medindsatte , hvis den
indsatte er relateret til
rockermiljøet ,
undvigelsestruet eller
tidligere undveget ,
hvis der har været truffet
sikkerhedsforanstaltninger i
forbindelse med transport -
f.eks. anvendt håndjern
eller (flere) ledsagere
( antal ledsagere mv.
), eller hvis den indsatte
er selvmordstruet
eller tidligere har
forsøgt selvmord. Det er
i skrivelsen af 15. februar
2002 anført at alene det ord
som under hvert punkt er
fremhævet med kursiv, skal
noteres i sikkerhedsfeltet,
og at det påhviler den
institution hvor den
indsatte opholder sig, at
sikre at oplysningerne i
sikkerhedsfeltet er
aktuelle.
Direktoratet for
Kriminalforsorgen arbejder
sammen med politiet med
ændringer til den
indsættelsesseddel som
politiet afleverer i
forbindelse med indsættelse
af anholdte og
varetægtsarrestanter i
arresthus, således at denne
seddel kommer til at
indeholde (it-baserede)
sikkerhedsvurderinger.
Arbejdet forventes afsluttet
primo 2003.
II. Videregivelse af
oplysninger uden samtykke
efter
patientretsstillingslovens §
26, stk. 2, nr. 2 (j.nr.
2001-0452-626)
Lov om patienters
retsstilling (lov nr. 482 af
1. juli 1998), § 26,
indeholder følgende
bestemmelser:
” § 26. Med
patientens samtykke kan
sundhedspersoner til andre
formål end behandling
videregive oplysninger om
patientens helbredsforhold,
øvrige rent private forhold
og andre fortrolige
oplysninger til myndigheder,
organisationer, private
personer m.fl.
Stk. 2. Videregivelse
af de i stk. 1 nævnte
oplysninger kan uden
patientens samtykke ske, når
det følger af love eller
bestemmelser fastsat i
henhold til lov, at
oplysningen skal videregives
og oplysningen må antages at
have væsentlig betydning for
den modtagende myndigheds
sagsbehandling,
videregivelsen er nødvendig
til berettiget varetagelse
af en åbenbar almen
interesse eller af
væsentlige hensyn til
patienten, sundhedspersonen
eller andre eller
videregivelsen er nødvendig
for, at en myndighed kan
gennemføre tilsyns- og
kontrolopgaver.
Stk. 3. Den
sundhedsperson, der er i
besiddelse af en fortrolig
oplysning, afgør, hvorvidt
videregivelse efter stk. 2
er berettiget.
Stk. 4. Såfremt der
videregives oplysninger
efter stk. 2, nr. 2, skal
den, oplysningen angår,
snarest muligt herefter
orienteres om videregivelsen
og formålet hermed.”
I bemærkninger til
patientretsstillingsloven er
bl.a. anført følgende om
bestemmelsen i § 26, stk. 2,
nr. 2 (Folketingstidende
1997-98, tillæg A, s. 542):
”Bestemmelsen i nr. 2
er ligesom 24, stk. 2, nr.
2, en ’værdispringsregel’,
der som udgangspunkt
forudsætter en konkret
vurdering i hvert enkelt
tilfælde. Bestemmelsen er
kun relevant, hvor der ikke
er fastsat udtrykkelige
pligtudleveringsbestemmelser
som nævnt i nr. 1.
Den foreslåede bestemmelse
er formuleret på en anden
måde end den gældende
værdispringsregel i
forvaltningslovens § 28,
stk. 2, nr. 3, jf. § 31.
Formålet hermed er navnlig
at foretage en nærmere
regulering af spørgsmålet om
sundhedspersoners
videregivelse af oplysninger
til politi og
anklagemyndighed i
forbindelse med
efterforskning af mindre
grov kriminalitet.
I forhold til politi og
anklagemyndighed vil en
videregivelse af oplysninger
bl.a. være berettiget,
såfremt der er tale om
efterforskning af alvorlig
kriminalitet, som manddrab,
seksualforbrydelser, grovere
former for vold, herunder
vold mod børn. Det er i den
forbindelse uden betydning,
om politiet fremsætter
begæring om udlevering af
oplysninger, eller der
opstår spørgsmål om
videregivelse på
sundhedspersonens eget
inititativ, f.eks. i
forbindelse med overvejelse
om indgivelse af anmeldelse
om strafbart forhold.
Inden for f.eks.
fængselsvæsenet vil der
kunne videregives
oplysninger fra
fængselslæger til fængslets
ledelse mv. om de indsatte,
såfremt det er et nødvendigt
led i fængslets virksomhed.
Der kan f.eks. være tale om
videregivelse af oplysninger
til brug for vurdering af,
om der skal træffes særlige
forholdsregler over for den
indsatte, iværksættes
særlige sikringsmidler eller
gøres begrænsninger i den
indsattes friheder [min
fremhævning].”
I en udtalelse af 3.
september 2002 om (bl.a.)
bestemmelsen i § 26, stk.,
2, nr. 2, anførte jeg
følgende:
”
Hvad oplysninger om de
lægelige forhold - herunder
oplysninger om
misbrugsforhold - angår, har
jeg i forbindelse med min
behandling af den samme sag
(direktoratets j.nr. ( ),
mit j.nr. 2000-3105-626)
noteret mig at direktoratet
i forhold til
kriminalforsorgens
institutioner har oplyst at
ville henlede opmærksomheden
på problemet om
videregivelse, og herunder
anmode institutionerne om,
så vidt muligt, inden
overførsel af den pågældende
at sikre den indsattes
samtykke til at
lægejournalerne medsendes i
forbindelse med overførslen.
Direktoratet har oplyst at
direktoratet hermed har
ønsket at opnå at (den
modtagende) institutions
sundhedspersonale har
helbredsoplysningerne om den
indsatte senest samtidig med
modtagelsen af den indsatte.
På baggrund af Direktoratet
for Kriminalforsorgens
udtalelser i den aktuelle
sag, ( ), om bestemmelsen i
patientretsstillingslovens §
26, stk. 2, nr. 2, forstår
jeg det som direktoratet i
den tidligere sag har anført
om tidspunktet for
indhentelse af samtykke hos
den indsatte, på den måde at
direktoratet hermed mener at
have udtømt de eksisterende
muligheder for at sikre at
den nye opholdsinstitution
får oplysninger om lægelige
forhold med henblik på at
forebygge selvmord eller
forsøg på selvmord. Jeg
forstår endvidere som nævnt
det som direktoratet i den
tidligere sag har anført, på
den måde at det nævnte
samtykke vedrører
videregivelse af oplysninger
til den modtagende
institutions
sundhedspersonale - og
ikke til institutionens
ledelse.
Jeg må således forstå at
direktoratet fortsat er af
den opfattelse ’at
institutionens ledelse ikke
har adgang til den
pågældendes lægejournal’
(jf. direktoratets afgørelse
af 6. juli 2001).
Direktoratet har i sin
udtalelse af 11. april 2002
herved støttet sig til
Indenrigs- og
Sundhedsministeriet
udtalelse af 26. marts 2002
om
patientretsstillingslovens §
26, stk. 2, nr. 2. Det
fremgår af udtalelsen fra
Indenrigs- og
Sundhedsministeriet at
videregivelse af lægelige
oplysninger uden samtykke
med henvisning til hensynet
til patienten selv er
berettiget i tilfælde hvor
det konkret og individuelt
skønnes at der er en
nærliggende - og endvidere
konkret - fare for selvmord.
Jeg forstår udtalelsen på
den måde at det er
ministeriets opfattelse at
videregivelse kun i sådanne
tilfælde er berettiget.
At der skal foretages en
konkret vurdering i
forbindelse med
videregivelse af
helbredsoplysninger efter
patientretsstillingslovens §
26, stk. 2, nr. 2, fremgår
af bestemmelsens formulering
og tillige af forarbejderne,
jf. citatet ovenfor. Jeg er
heller ikke uenig i at det i
de tilfælde som ministeriet
har beskrevet i udtalelsen -
’de tilfælde, hvor det
skønnes at der i den
konkrete situation er en
nærliggende - konkret - fare
for selvmord’ - er
berettiget at videregive
oplysninger efter § 26, stk.
2, nr. 2. Dette er i de
nævnte tilfælde efter min
opfattelse åbenbart. Hvor
grænsen for videregivelse
uden samtykke efter § 26,
stk. 2, nr. 2, går, er det
ikke muligt at angive. Den
endelige fastlæggelse af
rækkevidden af bestemmelsen
henhører under
Sundhedsvæsenets
Patientklagenævn, jf. lovens
§ 33, og domstolene.
Jeg må forstå at det ikke
hidtil har været praksis
inden for kriminalforsorgens
område - medmindre den
indsatte har givet sit
samtykke dertil - at
indhente og videregive
lægelige oplysninger, og
herunder oplysninger om
misbrugsforhold, til
institutionens ledelse i
forbindelse med overførsel
af indsatte med henblik på
forebyggelse af selvmord og
selvmordsforsøg. Jeg
henstiller til direktoratet
at vejlede
kriminalforsorgens
institutioner om at
indhentelse og videregivelse
af helbredsoplysninger i
nogle tilfælde kan og bør
ske efter en konkret
vurdering, selv i tilfælde
hvor den indsatte ikke har
givet sit samtykke dertil.”
Direktoratet for
Kriminalforsorgen udsendte
den 10. december 2002 en
skrivelse til
kriminalforsorgens
anstalter, arresthuse og
arrestinspektører om
”videregivelse af
helbredsoplysninger med
henblik på forebyggelse af
selvmordsforsøg mv.”.
Direktoratet henstillede med
skrivelsen til
institutionerne at der i god
tid inden en indsat
overføres fra en institution
til en anden, søges
indhentet samtykke til at
den pågældendes lægejournal
kan videresendes så vidt
muligt forud for
overførslen.
Direktoratet videregav
samtidig den opfattelse af
bestemmelsen i § 26, stk. 2,
nr. 2, i lov om patienters
retsstilling som jeg i
udtalelsen af 3. september
2002 havde givet udtryk for.
III. Videregivelse af
oplysninger uden samtykke
efter
patientretsstillingslovens §
26, stk. 2, nr. 3 (j.nr.
2002-1923-626)
I et brev af 22. november
2002 til Københavns Fængsler
og Direktoratet for
Kriminalforsorgen udtalte
jeg (bl.a.) følgende:
”Det fremgår af sagen at
direktoratet den 2. maj 2002
anmodede Københavns
Fængsler, Sandholmlejren, om
at indsende ( )’s
læge/sygeplejerskejournal,
hvilket Københavns Fængsler
imidlertid modsatte sig
under henvisning til at den
indsatte - som løsladt (og
formentlig udsendt til ( ))
den 12. april 2002 - ikke
kunne give sit samtykke til
udlevering af journalen.
Den 13. juni 2002 tog
Direktoratet for
Kriminalforsorgen
indberetningen til
efterretning uden forinden
at have modtaget de ønskede
lægelige oplysninger om den
indsatte. Jeg bad den 6.
september 2002 direktoratet
om en udtalelse om hvorvidt
direktoratet overvejede - og
undersøgte - om Københavns
Fængsler havde inddraget
patientretsstillingslovens §
26, stk. 2, nr. 3, i
forbindelse med sin
anmodning om udlevering af
journalen. Dette spørgsmål
havde en vis forbindelse til
den udtalelse som jeg nogle
dage forinden - den 3.
september 2002 - havde
afgivet om
patientretsstillingslovens §
26, stk. 2, nr. 2, i
forbindelse med en anden
selvmordssag (direktoratets
j.nr. KK ( ); mit j.nr.
2001-0452-626). I
forbindelse med denne anden
sag udtalte jeg bl.a. at
’[j]eg må forstå at det ikke
hidtil har været praksis
inden for kriminalforsorgens
område - medmindre den
indsatte har givet sit
samtykke dertil - at
indhente og videregive
lægelige oplysninger, og
herunder oplysninger om
misbrugsforhold, til
institutionens ledelse i
forbindelse med overførsel
af indsatte med henblik på
forebyggelse af selvmord og
selvmordsforsøg’.
§ 26, stk. 1, og stk. 2, nr.
3, i lov om patienters
retsstilling nr. 482 af 1.
juli 1998 er sålydende:
’§ 26. Med patientens
samtykke kan
sundhedspersoner til andre
formål end behandling
videregive oplysninger om
patientens helbredsforhold,
øvrige rent private forhold
og andre fortrolige
oplysninger til myndigheder,
organisationer, private
personer m.fl.
Stk. 2. Videregivelse
af de i stk. 1 nævnte
oplysninger kan uden
patientens samtykke ske, når
3) videregivelsen er
nødvendig for, at en
myndighed kan gennemføre
tilsyns- og kontrolopgaver.’
Jeg er enig med direktoratet
i at udlevering af hele
lægejournalen i
almindelighed må forudsætte
et samtykke fra den
pågældende patient.
Jeg tager til efterretning
at direktoratet i fremtiden
vil rekvirere de lægelige
oplysninger som kan antages
at have betydning for
kriminalforsorgens tilsyn og
kontrol med den foreliggende
sag, jf.
patientretsstillingslovens §
26, stk. 2, nr. 3. Det kan
ske ved videregivelse af de
relevante dele af
lægejournalen eller - efter
omstændighederne - ved en
hertil svarende erklæring
fra den læge som er
tilknyttet institutionen.”
Den 5. december 2002 anførte
Direktoratet for
Kriminalforsorgen
supplerende følgende om
patientretsstillingslovens §
26, stk. 2, nr. 3:
”For så vidt angår
bestemmelsen i
patientretsstillingslovens §
26, stk. 2, nr. 3, er
direktoratet nu opmærksom på
at bede institutionerne om
en erklæring fra lægen (og
ikke som tidligere selve
lægejournalen), i det omfang
det er nødvendigt for at
direktoratet kan gennemføre
tilsyns- og kontrolopgaven.
Der henvises til side 5 i
indberetningsskemaet.”
I min afsluttende udtalelse
af 11. december 2002 anførte
jeg herefter:
”Jeg har noteret mig det som
direktoratet har oplyst om
patientretsstillingslovens §
26, stk. 2, nr. 3. Efter min
opfattelse vil sagen med en
erklæring fra den læge som
er tilknyttet institutionen,
i mange situationer ikke
være fuldt tilstrækkeligt
oplyst til at direktoratet
kan træffe afgørelse, jf.
min udtalelse af 22.
november 2002, s. 7 øverst.
Jeg sigter hermed først og
fremmest til de situationer
hvor andre læger har været
involveret i behandlingen af
den indsatte (således som
det f.eks. var tilfældet i
nærværende sag), og hvor
(uddrag af) journalen vil
udgøre det bedste bevis. Jeg
henleder direktoratets
opmærksomhed herpå, men
foretager mig i øvrigt ikke
mere i sagen.”