Inspektion af Statsfængslet
i Horsens.
Den 15. november 1990
aflagde jeg inspektionsbesøg
i Statsfængslet i Horsens.
I en skrivelse af 29. januar
1991 til Direktoratet for
Kriminalforsorgen og
Statsfængslet i Horsens
afgav jeg følgende
redegørelse:
" 1. Indledning
Ombudsmanden har tidligere -
i 1976 og i 1985 - aflagt
inspektionsbesøg i
Statsfængslet i Horsens.
Ombudsmandens redegørelser
vedrørende disse besøg er
optaget i beretningerne for
1976, s. 257-67, og for
1985, s. 109-11.
Inspektionen den 15.
november 1990 fulgte
følgende program:
- indledende
samtale med
fængselsinspektøren,
- møde med
samarbejdsudvalget,
- møde med
de indsattes talsmænd,
- rundgang i
fængslet
(belægningsafdelinger,
værksteder m.v.,
fritidsfaciliteter),
- samtaler
med indsatte og
-
afsluttende samtale med
fængselsledelsen.
I forbindelse med
inspektionen modtog jeg et
omfattende rapportmateriale,
jf. nedenfor under punkt 15.
2. De bygningsmæssige
forhold m.v.
Fængslet er opført i midten
af det forrige århundrede.
Hovedbygningen er dannet af
fire sammenbyggede fløje og
en midtfløj. Alle fløjene er
i 4 etager. Øst- og
vestfløjen er
belægningsafdelinger.
Nordfløjen indeholder
værksteder, skole, bibliotek
og læge- og
tandlægekonsultation.
Sydfløjen indeholder
administrationslokaler,
besøgslokaler og værksteder.
Der er i fængslet plads til
i alt 175 indsatte. På hver
belægningsafdeling findes
der 22 celler og nogle
fællesrum. De enkelte
belægningsafdelinger blev i
perioden 1982-85 ændret
således, at 7 celler på hver
afdeling blev nedlagt, dvs.
at antallet af celler blev
ændret fra 29 til 22. Den
frigivne plads anvendes som
fællesrum. Cellerne er meget
små og smalle - ca. 6,3 m2.
Jeg har til sammenligning
indhentet oplysninger om den
gennemsnitlige
cellestørrelse i andre
statsfængsler:
Vridsløselille Statsfængsel:
7,5 m2, Nyborg
Statsfængsel: 8,2 m2
og Vestre Fængsel: 8,8 m2.
Efter sin inspektion i 1976
udtalte ombudsmanden om
cellerne:
"...
Belægningsafdelingernes
celler har en
utilfredsstillende standard.
Dette beror navnlig på, at
de er meget små og smalle
(ca. 6,30 m2 -
3,47 m lange og 1,81 m
brede). Navnlig er
anvendelsen af celler af
denne størrelse til
isolation vanskeligt
forsvarlig. Hertil kommer,
at et traditionelt
fængselsmæssigt præg ved
cellerne understreges af de
højt siddende forholdsvis
små fængselsvinduer (ca. 96
cm brede og ca. 83 cm høje).
Inden for de bestående
bygningsmæssige rammer kan
en forbedring af
celleforholdene formentlig
kun etableres ved, at
cellerne lægges sammen to og
to og ved en udskiftning af
vinduer. Jeg er opmærksom
på, at der her er spørgsmål
om foranstaltninger, der er
meget bekostelige, og som
for så vidt de gennemføres
fuldt ud - halverer
statsfængslets kapacitet.
Under hensyn hertil og til
de foreliggende endnu større
behov for forbedringer på
andre lukkede statsfængsler
er jeg - også på baggrund af
oplysningerne i
direktoratets skrivelse af
12. august 1976 (j.nr. 4.k.
65-6) vedrørende de
foreliggende
bevillingsmæssige rammer for
anlægsarbejder inden for
kriminalforsorgen i
finansåret 1976/77-1979/80 -
opmærksom på, at det ikke er
realistisk inden for den
nærmeste fremtid at påregne,
at de ovenfor omtalte i og
for sig stærkt påkrævede
forbedringer af
statsfængslet i Horsens
gennemføres. Jeg skal dog
henstille, at spørgsmålene
indgår i kriminalforsorgens
mere langsigtede planlægning
og skal specielt pege på
mine bemærkninger ovenfor
vedrørende det betænkelige
i, at celler som de
eksisterende anvendes til
isolation.
..."
Som nævnt er der siden
inspektionen i 1976 nedlagt
7 celler på hver afdeling,
der anvendes som fællesrum.
Dette er naturligvis en
væsentlig forbedring af
forholdene på
belægningsafdelingerne.
Efter min inspektion af de
nuværende forhold deler jeg
imidlertid den opfattelse -
som ombudsmanden gav udtryk
for efter sin inspektion i
1976 - at cellerne har en
utilfredsstillende standard.
Også jeg er opmærksom på, at
den utilfredsstillende
standard ikke lader sig
afhjælpe uden meget
gennemgribende og
bekostelige
foranstaltninger.
Mine bemærkninger nedenfor
om istandsættelses- og
vedligeholdelsesarbejder
skal ses i sammenhæng med
bl.a. de meget små celler.
Der foregår løbende
vedligeholdelsesarbejder i
anstalten. På tidspunktet
for inspektionen pågik et
omfattende arbejde med
udskiftning af anstaltens
tag. I lokalerne er der
navnlig sket renovation af
bade- og toiletrum i visse
afdelinger. På tidspunktet
for inspektionen var bade-
og toiletrummene i
isolationsafdelingen under
istandsættelse. Der er sket
istandsættelse af
trappeopgange og gange.
Hovedindtrykket af
lokaliteterne er, at der er
mange lokaler, hvor
istandsættelse er tiltrængt
- det gælder bade- og
toiletrum, gangarealer og
fællesrum.
De forholdsvis få celler,
som jeg så, havde for så
vidt en rimelig
vedligeholdelsesstandard.
Hovedindtrykket af cellerne
var dog ikke
tilfredsstillende. Det
skyldes - udover at cellerne
som anført er små og smalle
med et lille højtsiddende
vindue - så vidt jeg kan
bedømme det,
at møblementet er
spartansk og noget nedslidt,
at der kun i ret
begrænset omfang var
personlige ejendele placeret
i cellerne, og
at der ikke synes at
være gjort noget for ved
hjælp af farver og
indretning inden for de
givne rammer at mindske
cellepræget.
Det må vel fortsat
konstateres, at der ikke
inden for en nærmere fremtid
er udsigt til, at der kan
udføres gennemgribende
bygningsmæssige
forandringer, således at
cellerne bliver større.
Dette øger imidlertid
betydningen af, at der
udfoldes bestræbelser for at
kompensere for den
utilfredsstillende
cellestandard dels ved
vedligeholdelsen og
indretningen af cellerne
inden for de eksisterende
bygningsmæssige rammer, dels
ved de tilbud der gives de
indsatte uden for
arbejdstiden.
Jeg finder ikke på det
foreliggende grundlag at
burde gå nærmere ind på
disse spørgsmål. Jeg anmoder
imidlertid om at modtage
oplysning om
-
foreliggende planer for
istandsættelse og
vedligeholdelse af
anstalten,
- hvilke
retningslinier der følges
med hensyn til møbleringen
af de enkelte celler,
herunder udskiftning af
nedslidte møbler,
- hvilke
retningslinier der følges
ved indsattes ønsker om at
medbringe egne møbler og
lignende ejendele i cellerne
og på anden måde give cellen
et mere personligt præg.
(Jeg har kendskab til
cirkulære af 17. december
1980 fra Direktoratet for
Kriminalforsorgen om de
indsattes adgang til
udlevering af egne effekter
m.v. og om anvendelse af
penge og anstaltens
bekendtgørelse B 13.1 om
udlevering af egne effekter
og anvendelse af penge).
3. Talsmandsordningen
Ved ombudsmandens inspektion
i statsfængslet i 1985
fungerede talsmandsordningen
ikke.
Jeg havde forinden besøget i
november 1990 modtaget
oplysning om, at
talsmandsordningen nu
fungerede, og at 3 talsmænd
ønskede en samtale med mig
under inspektionen; 2
talsmænd deltog i samtalen.
Jeg omtaler nedenfor
forløbet og resultaterne af
drøftelserne med talsmændene
under punkt 13 samt under de
enkelte punkter.
Fængselsinspektøren oplyste,
at talsmandsordningen nu var
inde i en opbygningsfase.
Han pegede på, at
problemerne med at få
talsmandsordningen til at
fungere navnlig skyldtes, at
der var så mange indsatte i
anstalten med relativt korte
reststraffe. Talsmændene
gjorde under samtalen med
mig opmærksom på det samme
forhold.
4. Fritidsfaciliteter
På belægningsafdelingerne er
der billard-/ bordtennisrum,
opholdsstue, køkken og
mulighed for at bruge
gangarealet til
fritidsbeskæftigelse. De
enkelte afdelingers
fritidsrum er som nævnt
ovenfor i de senere år øget
til mere end det dobbelte.
Således anvendes der nu et
areal, der svarer til 12
celler til
fritidsfaciliteter mod
tidligere 5 cellers areal.
Forøgelsen er sket ved
inddragelse af celler.
Som lokaler med
fritidsfaciliteter til brug
for alle anstaltens
indsatte, findes der
"teatersalen", et kondirum
og en gymnastiksal.
Talsmændene oplyste, at der
er mulighed for at spille
fodbold. Der har tidligere i
afdelingen 4. nord været
indrettet et diskotek. Under
samtalen med talsmændene
udtrykte de utilfredshed
med, at dette var blevet
nedlagt. Fængselsinspektøren
oplyste, at dette var sket i
forbindelse med en generel
strukturændring i anstalten,
som bl.a. indebærer, at de
indsattes mulighed for
fællesskab på tværs af
afdelinger er mindsket. Han
oplyste, at diskoteket havde
givet anledning til en del
ordens- og sikkerhedsmæssige
problemer.
De enkelte
belægningsafdelingers
fritidsfaciliteter må efter
min opfattelse generelt
betegnes som rimeligt gode.
Fritidsfaciliteter, der kan
benyttes på tværs af
afdelingerne, er ganske
begrænsede. Som nævnt har
det ringe udbud baggrund i
en generel beslutning om at
mindske denne form for
fællesskab.
Jeg er naturligvis opmærksom
på, at konkret foreliggende
ordens- og sikkerhedsmæssige
forhold kan tale for - eller
ligefrem nødvendiggøre - en
sådan beslutning. Jeg går
imidlertid ud fra, at det
løbende overvejes, om der
fortsat er behov for
opretholdelsen af den
begrænsede mulighed for
fritidsaktiviteter på tværs
af afdelingerne. Jeg
bemærker herved, at der
efter min opfattelse i en
anstalt som Statsfængslet i
Horsens - til dels også som
kompensation for opholdet i
de meget små celler - synes
at være behov for
fritidsfaciliteter, der kan
benyttes af mange indsatte
ad gangen.
Under mit møde med
samarbejdsudvalget oplyste
en overvagtmester, at
anstaltens personale i
forbindelse med de
igangværende
strukturændringer i
kriminalforsorgen for tiden
arbejder med spørgsmålet om
at tilbyde de indsatte en
bredere og bedre vifte af
tilbud om
fritidsbeskæftigelse.
Anstaltens personale havde
netop afholdt møde herom, og
det videre arbejde
forventedes at give gode
resultater. Jeg blev
endvidere orienteret om, at
nogle indsatte har været på
en vandretur i Norge, sammen
med personale fra anstalten.
Det blev tillige oplyst, at
en overvagtmester i
anstalten forestår
løbetræning uden for
anstaltens område sammen med
nogle indsatte. Endvidere
deltager nogle indsatte i
motionsløb.
Jeg anmoder direktoratet og
statsfængslet om at oplyse,
hvilke overvejelser der
måtte være gjort med hensyn
til spørgsmålet om fælles
fritidsbeskæftigelse på
tværs af afdelingerne.
5. Besøgsafdelingen
Fængselsinspektøren oplyste,
at besøgstiderne var omlagt
efter, at AUF-betænkningen
var afgivet (betænkning nr.
1058/1986 om arbejde,
uddannelse og fritid). Efter
betænkningen skal det bl.a.
tilstræbes, at der sker så
få afbrydelser i
arbejdstiden som muligt.
Dette har medført, at
besøgstiderne nu fortrinsvis
ligger uden for
arbejdstiden. På hverdage er
der således mulighed for
besøg efter middagstid og
lørdag fra kl. 9.30 til kl.
17.30. Dette betyder, at der
er mulighed for ca. 50
timers ugentligt besøg.
Der er 7 besøgsværelser.
Der er ca. 150 besøg om
ugen. Pr. 1. november 1990
var der afviklet 5.820
besøg, hvilket svarer
nogenlunde til det samlede
antal besøg i 1989.
Kapaciteten på
besøgsafdelingen har i det
første halvår af 1990 været
udnyttet med ca. 75 pct.
Jeg må gå ud fra, at
besøgskapaciteten er
tilstrækkelig.
Under min samtale med
talsmændene blev det
fremført, at besøgslokalerne
er af dårlig standard.
Talsmændene mente bl.a., at
væggene mellem
besøgslokalerne er for
tynde. Ved min besigtigelse
af besøgsafdelingen måtte
jeg imidlertid konstatere,
at der dels var tale om
gamle ret tykke vægge, dels
at de nyopsatte vægge var
isolerede.
Hvert besøgslokale er
indrettet med
standardmøblement, det vil
sige en briks, et par stole
og et spisebord. Der er
service, legetøj,
kassettebånd til brug for
besøgene. Der må ikke
medbringes drikkevarer ved
besøg, men der er på
afdelingen opsat en automat
med drikkevarer.
Mit generelle indtryk af
afdelingen var, at
standarden er god.
Fængselsinspektøren oplyste,
at anstalten for tiden
overvejer at etablere små
"lejligheder" til brug for
besøg, der tænkes at have en
varighed på 1 døgn.
Gennemførelsen af dette
beror navnlig på
ressourcemæssige forhold.
Efter min opfattelse vil
etablering af mulighed for
sådanne længerevarende besøg
være en væsentlig
forbedring, navnlig for
indsatte der modtager
besøgende langvejs fra.
Jeg anmoder direktoratet og
statsfængslet om
underretning om
overvejelserne vedrørende
dette projekt, og i givet
fald om hvornår
besøgslokalerne påregnes
etableret.
6. Isolationsafdelingen
I isolationsafdelingen er
der plads til 11 indsatte.
Cellerne er af samme
størrelse som de fleste af
de øvrige celler i
anstalten, dvs. 6,3 m2.
Cellerne har samme udstyr
som de øvrige celler. Egne
effekter må kun i begrænset
omfang medtages i
isolationsafdelingen.
Såfremt der er tale om en
isolationsanbringelse ud
over 7 dage, får den
indsatte lov til at tage
fjernsyn med i afdelingen.
Herudover må han kun
medbringe effekter til sine
egne personlige
fornødenheder. Cellerne er
udstyret med centralradio,
cellekald med lys, men ikke
med lyd.
Under mit besøg drøftede jeg
med det vagthavende
personale, om der var behov
for et cellekald, der afgav
lyd. Personalet fandt ikke,
at dette var nødvendigt. Når
det nuværende cellekald
aktiveres, tændes en lampe
dels uden for cellen, dels i
vagtrummet.
Det var min umiddelbare
vurdering, at der kunne være
behov for et cellekald, der
afgiver lyd. I betragtning
af personalets
tilkendegivelser herom
finder jeg dog ikke at have
tilstrækkeligt grundlag for
at foretage videre
vedrørende dette spørgsmål.
Om isolationsafdelingen som
helhed henviser jeg til det,
jeg har udtalt ovenfor om
cellernes utilfredsstillende
standard og om ombudsmandens
udtalelser efter
inspektionen i 1976 om, at
"anvendelsen af celler af
denne størrelse til
isolation vanskeligt (er)
forsvarlig."
7. Sikrings- og
observationscelle
Sikringscellen og
observationscellen i
anstalten ligger på hver sin
side af en mellemgang, hvor
der er et lokale med toilet
og håndvask. Begge celler er
forsynet med lytteanordning
og glas i døren.
Sikringscellen er derudover
forsynet med et kaldesystem,
som den
sikringscelleanbragte kan
aktivere ved at presse
hovedet mod forenden af
stålsengen. Alarmen giver
både lys og lyd fra sig og
går dels til
vagtmesterkontoret, dels til
afdelingens kontor.
I forbindelse med
besigtigelsen af
sikringscellen drøftede jeg
med fængselsinspektøren den
delindstilling, som
kriminalforsorgens
arbejdsgruppe vedrørende
anvendelse af sikringscelle
har afgivet.
Fængselsinspektøren gav
bl.a. udtryk for, at
delindstillingens forslag om
fast vagt ved de
sikringscelleanbragte ikke
vil give bemandingsmæssige
problemer i anstalten. Han
henviste til, at der årligt
er ca. 20-25
sikringscelleanbringelser,
og at de fleste er af
kortere varighed. Der vil
derfor højst blive tale om
timeforbrug til fast vagt på
80-100 timer årligt.
Jeg henviser i øvrigt til
det anførte nedenfor under
punkt 15 d.
8. Afdelingen for
frivilligt enrumsanbragte
Afdelingen har plads til 20
indsatte. Afdelingen har bad
og toilet, som er renoveret
sidste år, og som er af en
god standard. Der er bruser
og toilet og mulighed for
klatvask. De indsatte har
endvidere mulighed for at få
vasket privat tøj i
vaskeriet. Der er køkken på
afdelingen (ligesom på de
øvrige afdelinger). Der er
en opholdsstue, som tillige
bruges til undervisning. Som
på de andre afdelinger er
der bordtennis og billard.
Efter 7 dages ophold i
frivilligt enrum har de
indsatte som nævnt mulighed
for at få fjernsyn i cellen.
Efter indlåsning kl. 21.30
er afdelingen elektronisk
overvåget. Der er på dette
tidspunkt intet personale på
afdelingen. - Opsynet med
hele anstalten sker ved 7
mand, som er placeret i
vagtmesterkontoret og det
centrale vagtlokale, og som
foretager rundering med
regelmæssige mellemrum.
Jeg henviser i øvrigt til
det anførte nedenfor under
punkt 15 c.
9. De særligt sikrede
celler
Anstalten har 2 særligt
sikrede celler. De er mere
end dobbelt så store som de
almindelige celler. Cellerne
var ikke i brug under mit
besøg. Cellerne er
nyistandsatte og velholdte,
og de er fra anstaltens side
udstyret med fjernsyn,
stereoanlæg, køleskab,
kaffemaskine og
skrivemaskine. De indsatte,
der er anbragt i de særligt
sikrede celler, har kun
mulighed for fællesskab med
hinanden. De modtager besøg
i et særligt lokale, der er
indrettet i afdelingen med
de særligt sikrede celler.
Besøgslokalet er forholdsvis
lille, navnlig i betragtning
af, at besøg til de
indsatte, som er anbragt i
særligt sikrede celler, i
princippet altid skal være
overværet. Jeg fik dog
oplyst, at overværelsen af
besøg oftest sker ved, at
døren til besøgslokalet står
åben, og at betjenten
opholder sig ude på gangen.
Indsatte, som er anbragt i
særligt sikret celle, kan
ikke deltage i anstaltens
gudstjeneste, men får besøg
af præsten.
Afdelingen indeholder et
lokale med toilet og
brusebad. Der er opstillet
bordtennisbord. Endvidere er
der et motionslokale. Det er
hensigten, at personalet på
denne afdeling skal være
særlig meget sammen med og
søge at aktivere de
indsatte.
Af sikkerhedsmæssige grunde
er dørene på afdelingen
indrettet med et særligt
låsesystem, som bevirker, at
en dør kun kan åbnes med den
samme nøgle, som den er låst
med. Jeg er opmærksom på, at
der gør sig særlige
sikkerhedsmæssige hensyn
gældende i forhold til denne
specielle gruppe af
indsatte. Spørgsmålet er
imidlertid, om dette
låsesystem er forsvarligt.
Jeg tænker på tilfælde, hvor
det f.eks. på grund af brand
i anstalten kan være
nødvendigt at få alle
indsatte ud af cellerne
hurtigt. Det forekommer mig,
at der i en sådan situation
- som kan være kaotisk - vil
kunne opstå problemer med at
få de indsatte ud af de
særligt sikrede celler. Jeg
beder oplyst, på hvilken
måde anstalten i
brandinstruksen for
anstalten har sikret, at de
indsatte i tilfælde af brand
kan hjælpes ud af
cellerne/anstalten.
10. Arbejdspladser
Jeg besøgte bogbinderiet og
kartonnageafdelingen på
afdeling 3. nord. Der var på
det tidspunkt 4-5 indsatte
beskæftiget her. Det blev
oplyst, at der maksimalt kan
beskæftiges 8 indsatte.
Endvidere er der sætteri og
trykkeri, som beskæftiger 4
mand. Der er tillige et
fotolaboratorium.
I alt er ca. 20 indsatte
beskæftiget her.
Jeg besøgte endvidere
væveriet, der beskæftiger
ca. 15 indsatte, og
snedkeriet, der har ca. 20
arbejdspladser.
Fængselsinspektøren oplyste,
at det er svært at få
indsatte, der er
kvalificerede til arbejdet i
snedkeriet. Lokalernes
indretning er godkendt af
Arbejdstilsynet.
11. Undervisning
Anstaltens
undervisningslokaler er
beliggende i afdeling 4.
nord, hvor der tidligere var
diskotek. Lokalerne er
relativt nyindrettede, store
og velholdte. Der er 5 gode
undervisningslokaler.
Fængselsinspektøren oplyste,
at de indsatte undervises i
klasser på 8-10 personer.
Statsfængslet kan tilbyde de
indsatte undervisning på
indtil 9.-10. klasses
niveau. Under samtale med en
af lærerne blev jeg
orienteret om, at indsatte,
der har specielt behov
herfor, undervises i særligt
små grupper.
Derimod kan anstalten ikke
tilbyde de indsatte
undervisning på HF-niveau.
Dette var et problem, som en
af talsmændene rejste under
min samtale med dem.
Indsatte, som ønsker
undervisning på HF-niveau,
må således klare sig ved
selvstudium eller søge
overførsel til en anden
anstalt, der tilbyder
undervisning på HF-niveau.
Fængselsinspektøren oplyste,
at årsagen hertil er, at de
lærere, der er ansat i
anstalten, ikke er
kvalificerede til at
undervise på HF-niveau.
Efter min opfattelse er det
væsentligt, at de indsattes
ønsker om undervisning
imødekommes i videst muligt
omfang. Det var fængslets
opfattelse, at et tilbud om
undervisning på HF-niveau
ville blive modtaget af 5-10
indsatte.
På denne baggrund henstiller
jeg til direktoratet og
statsfængslet, at det
undersøges, om der mulighed
for ved dispensation fra
Undervisnings- og
Forskningsministeriet (for
så vidt angår
kvalifikationskravene hos
lærerne) og under ansvar
f.eks. af rektor for HF i
byen Horsens at etablere
undervisning på HF-niveau i
anstalten.
12. Afdeling 5
Afdeling 5 er beliggende i
en særlig bygning, som
tidligere indeholdt
sygeafdelingen. Afdelingen
har plads til 20 indsatte.
Fængselsinspektøren oplyste,
at de indsatte udvælges til
denne afdeling ud fra en
egnethedsvurdering
vedrørende sikkerhed og
opførsel. Afdelingens celler
er af forskellig størrelse
og er beliggende i
stueetagen og på 1. sal. I
kælderen er der indrettet
bordtennis, billard og
kondirum. Hele afdelingen er
pæn og godt vedligeholdt.
Hver celle i afdelingen
indeholder håndvask med
varmt vand. Endvidere er der
på afdelingen et fælles
spiserum. Afdelingens
indsatte modtager besøg i
den almindelige
besøgsafdeling. Det blev
oplyst, at søgningen til
afdelingen er ret stor.
Således er der for tiden et
halvt års ventetid på at
komme på afdeling 5.
13. Spørgsmål der i
øvrigt blev rejst af
talsmændene
Udover de forhold, som er
nævnt ovenfor, rejste
talsmændene følgende
spørgsmål under samtalen med
mig:
a. Talsmændene fandt, at der
i mange tilfælde var tale om
lang sagsbehandlingstid i
anstalten vedrørende
konkrete sager. Jeg drøftede
spørgsmålet med
fængselsinspektøren, som
oplyste, at sagerne først
behandles i
afdelingsrådsmøde, hvorefter
de som regel inden for 3
dage og højst en uge
forelægges for ledelsen.
Herefter træffes der som
regel ret hurtigt afgørelse;
sagsbehandlingen kan
naturligvis trække ud, hvis
der skal indhentes
yderligere oplysninger eller
udtalelser.
Under hensyn til, at der
ikke er forelagt klager over
konkrete tilfælde af lang
sagsbehandlingstid i
statsfængslet for mig og
under hensyn til
fængselsinspektørens
oplysning vedrørende
proceduren i disse sager,
finder jeg ikke på det
foreliggende grundlag at
have anledning til at
foretage videre vedrørende
dette spørgsmål.
b. Talsmændene var
utilfredse med den måde, som
afdelingspersonalet holder
opsyn med afdelingen på. Det
var talsmændenes opfattelse,
at personalet først og
fremmest bør opholde sig på
afdelingens kontor.
Hertil oplyste
fængselsinspektøren, at det
er i overensstemmelse med de
instrukser, som
afdelingspersonalet har
modtaget fra ledelsen, når
personalet bevæger sig meget
rundt på afdelingen. Det er
hensigten, at personalet
skal bevæge sig rundt mellem
de indsatte dels for at føre
kontrol, dels for at afværge
eller gribe hurtigt ind over
for eventuelle konflikter
m.v. mellem de indsatte.
Dette kan ikke give mig
anledning til bemærkninger.
c. Talsmændene oplyste, at
de fandt, at der undertiden
skete "kollektiv
afstraffelse" af de
indsatte.
Under min drøftelse med
fængselsinspektøren
redegjorde han for, at
såfremt der f.eks. ryges
hash i en celle, hvor der
opholder sig 4 indsatte, vil
alle 4 indsatte blive
indrapporteret og undergivet
forhør. Det er herefter op
til forhørslederen at
foretage den konkrete
bevismæssige vurdering af,
hvem af de indsatte, der har
gjort sig skyldig i
overtrædelsen af anstaltens
regler.
Dette kan ikke give mig
anledning til at foretage
noget. Jeg bemærker herved,
at der ikke for mig
foreligger konkrete klager
over spørgsmål af denne
karakter.
d. Talsmændene gav udtryk
for, at de var utilfredse
med, at forsorgspersonalet
som regel opsøger de
indsatte i frokostpausen.
Fængselsinspektøren oplyste,
at der med den nye
AUF-betænkning, som
tidligere nævnt, søges
tilvejebragt en ordning,
hvor de indsatte forstyrres
mindst muligt i
arbejdstiden. Han havde
drøftet dette problem med
for- sorgsspersonalet, og
det var nu aftalt, at
personalet inden nytår
(90/91) skal fremlægge et
forslag til et
flekstidssystem, således at
der kunne være
forsorgspersonale til stede
i anstalten efter normal
arbejdstid. Årsagen til, at
dette endnu ikke er
gennemført, er, at anstalten
i nogen tid har været
underbemandet med hensyn til
forsorgspersonale. Med den
nye ordning vil det blive
tilstræbt, at der kan
aflægges et besøg pr. uge på
afdelingen uden for
arbejdstiden.
Herefter finder jeg ikke
grundlag for at foretage
videre vedrørende dette
spørgsmål.
Jeg beder om at modtage
underretning af resultatet
af den påtænkte ordning.
e. Talsmændene fandt, at det
var for svært at opnå
tilladelse til at telefonere
fra anstalten. De gav i
denne forbindelse udtryk
for, at afdelingspersonalet
afslog deres anmodninger om
at telefonere, uanset om den
indsatte af
forsorgspersonalet var
henvist til at telefonere
til f.eks.
socialforvaltningen.
Fængselsinspektøren
redegjorde for, at
anstaltens praksis (i
overensstemmelse med
cirkulæret) er meget
restriktiv, når der er tale
om ønsker om telefonsamtaler
med familie og venner. Han
var derimod uforstående over
for talsmændenes klage over,
at de indsatte ikke får
tilladelse til at ringe
f.eks. til
socialforvaltningen, hvis
forsorgen har henvist dem
hertil.
Jeg henstiller til
statsfængslet, at det
undersøges, hvorledes de
enkelte afdelingers praksis
er på dette punkt, og at det
om fornødent indskærpes, at
de indsatte i tilfælde, hvor
en telefonsamtale er
anbefalet af forsorgen, skal
have tilladelse til
samtalen.
Jeg udbeder mig underretning
om resultatet af anstaltens
undersøgelse.
14. Samtaler med enkelte
indsatte
Forud for inspektionen var
det ved opslag i anstalten
oplyst, at indsatte under
inspektionen kunne få en
samtale med mig eller mine
medarbejdere om konkrete
sager.
Sekretariatschefen ved
embedet og jeg havde
samtaler med hver 2
indsatte. Samtalerne har
resulteret i konkrete sager,
som jeg behandler særskilt.
Desuden rejste talsmændene
for en indsat en konkret
sag, som også behandles
særskilt.
15. Gennemgang af
rapporter m.v.
Ved starten af mit besøg
anmodede jeg om inden min
afrejse fra statsfængslet at
modtage kopier af rapporter
vedrørende
b. anvendelse af håndjern,
c. enrumsanbringelse,
d.
sikringscelleanbringelser,
e. magtanvendelse,
f. videregående visitation
af besøgende og
g. åbning/gennemlæsning af
breve til de indsatte, for
nærmere angivne
repræsentative perioder.
Jeg anmodede endvidere om at
modtage udskrifter fra
a. forhørsprotokollen i en
nærmere angiven periode.
Ved min gennemgang af de
modtagne rapporter har jeg
navnlig haft opmærksomheden
henvendt på, hvorvidt
proceduren i henhold til de
gældende cirkulærer er
blevet fulgt. Jeg har
endvidere været opmærksom på
spørgsmålet om overholdelsen
af reglerne om notatpligt.
Min gennemgang giver
anledning til følgende
bemærkninger:
a) Forhørsprotokollen
(disciplinærsager).
Jeg har modtaget kopi af
forhørsprotokollen
vedrørende 120 forhør
afholdt i perioden fra den
1. august til den 12.
november 1990. Ved min
gennemgang af protokollen er
jeg ikke gået ind i en
nærmere vurdering af
baggrunden for
indberetningerne om
forhørene og for de
afgørelser, der er truffet i
forbindelse med forhørene.
Jeg finder dog at burde
bemærke, at samtlige
indberetninger efter
gennemført forhør har ført
til ikendelse af sanktion,
uanset at der i nogle
tilfælde har været
uoverensstemmelse mellem de
afgivne forklaringer.
De relevante bestemmelser
for gennemførelsen af
disciplinærsager findes i
cirkulære nr. 44 af 10.
marts 1976 om anvendelse og
fuldbyrdelse af
disciplinærstraf over for
indsatte og om
disciplinærsagers
gennemførelse. Cirkulærets
§§ 7-11 er sålydende:
" § 7. Den, der
udøver
disciplinærmyndigheden,
afgør, om disciplinærsagen
kan gennemføres på grundlag
af den foreliggende
indberetning, eller om det
af hensyn til klarlæggelse
af sagens omstændigheder er
påkrævet at indhente
yderligere indberetninger
eller foretage afhøringer af
personale eller indsatte.
Stk. 2.
Disciplinærsager skal altid
behandles hurtigst muligt.
§ 8. Disciplinærsager
om ikendelse af bøder kan
gennemføres uden den
indsattes tilstedeværelse,
dersom overtrædelsen
umiddelbart har kunnet
konstateres, eller sagens
omstændigheder i øvrigt må
anses for fuldt klarlagt. I
så fald skal den indsatte
skriftligt underrettes om,
hvilken afgørelse der agtes
truffet og om adgangen til
at udtale sig i sagen.
Stk. 2.
Gennemførelsen af sagen uden
den indsattes
tilstedeværelse forudsætter,
at han ikke ønsker at udtale
sig i sagen. Hvis han ønsker
at få lejlighed hertil,
gennemføres disciplinærsagen
efter reglerne i § 9.
Stk. 3. Om
disciplinærsagens
gennemførelse gøres notat i
en særlig protokol. Notatet
skal indeholde en gengivelse
af det indberettede,
oplysning om, hvilke
bestemmelser der er
overtrådt og oplysning om
afgørelsen. I notatet skal
det anføres, at den indsatte
er underrettet om adgangen
til at udtale sig.
§ 9. I
disciplinærsager i øvrigt
gøres den indsatte bekendt
med, hvad der er
indberettet, og orienteres i
hovedtræk om, hvad der måtte
være fremkommet under
eventuelle afhøringer i
sagen.
Stk. 2. Afgørelsen
træffes under den indsattes
tilstedeværelse, efter at
han har haft lejlighed til
at udtale sig.
Stk. 3. Alle
afhøringer skal overværes af
en af institutionens
funktionærer.
Stk. 4. Om
disciplinærsagens
gennemførelse gøres notat i
en særlig protokol. Notatet
skal indeholde en gengivelse
af det indberettede og de
afgivne forklaringer, der
skal protokolleres, medens
vedkommende er til stede.
Protokollatet søges affattet
således, at det kan
godkendes af den pågældende.
Notatet skal endvidere
indeholde oplysning om,
hvilke bestemmelser der
anses overtrådt, på hvilket
grundlag dette anses for
bevist og oplysning om
afgørelsen.
§ 10. Hvis den
indsatte ikke ønsker at give
møde i anledning af en
disciplinærsag, kan sagen
gennemføres uden hans
tilstedeværelse.
Stk. 2. Den indsatte
skal underrettes om
afgørelsen.
Stk. 3. Der gøres
notat om disciplinærsagen i
overensstemmelse med
reglerne i § 9, stk. 4, med
tilføjelse om, at den
indsatte ikke har ønsket at
give møde.
§ 11. Den indsatte
skal efter anmodning have
udleveret udskrift af
notatet om disciplinærsagen.
Oplysninger kan dog udelades
i det omfang, hensynet til
institutionens sikkerhed
eller til enkeltpersoner
klart tilsiger det."
Ved min gennemgang af
rapporterne har jeg
konstateret, at forhøret er
afholdt samme dag eller få
dage efter, at det
pågældende forhold, har
fundet sted, på nær nogle få
tilfælde, hvor særlige
omstændigheder har gjort sig
gældende (jf. herved § 7,
stk. 2).
I enkelte tilfælde er
forhøret afsluttet uden den
indsattes tilstedeværelse,
idet den pågældende har
forladt lokalet i vrede. I
alle tilfælde har den
indsatte været til stede ved
starten af forhøret, og
bortset fra de førnævnte få
tilfælde er der truffet
afgørelse i
disciplinærsagen, medens den
indsatte var til stede, (jf.
herved § 9, stk. 2).
Endvidere har der i alle
tilfælde været et vidne til
stede (som dog ikke har
underskrevet rapporten), jf.
§ 9, stk. 3.
Af alle rapporterne fremgår
det, at den indsatte er
gjort bekendt med de
rapporter, der danner
grundlag for forhøret, og at
han har ret til at udtale
sig.
I visse tilfælde er det
udtrykkeligt anført, at den
indsatte ikke har ønsket at
påhøre et diktat til
protokollen. Jeg må således
gå ud fra, at den indsatte i
de øvrige tilfælde har
påhørt diktatet, jf. herved
cirkulærets § 9, stk. 4.
Såfremt den indsatte har
udtrykt ønske om at få kopi
af forhørsprotokollen, er
dette udtrykkeligt anført.
Jeg må således lægge til
grund, at bestemmelsen i
cirkulærets § 11 er
overholdt.
I alle tilfælde er indsatte
ved forhørets afslutning
orienteret om muligheden for
at indbringe afgørelsen for
Direktoratet for
Kriminalforsorgen.
Med hensyn til protokollens
indhold iøvrigt synes
bestemmelsen i § 9, stk. 4,
i alle tilfælde at være
overholdt.
Ved gennemgangen af
rapporterne har jeg således
ikke med hensyn til
forhørenes form, notater og
lign. fundet forhold, der
giver mig anledning til
bemærkninger.
Af protokollen fremgår det,
at alle forhør er afholdt af
en overvagtmester. Dette er
i overensstemmelse med, hvad
jeg under inspektionen fik
oplyst om, at kompetencen
til afgørelse af
disciplinærsager er
delegeret til
overvagtmesterniveau.
Delegationen er sket ud fra
et ønske om at opnå hurtig
afvikling af
disciplinærsager, samtidig
med at der kan sikres en
ensartet praksis i disse
sager.
Dette kan ikke give mig
anledning til bemærkninger.
b) Anvendelse af håndjern
Jeg har modtaget kopier af
rapporter vedrørende 37
tilfælde af anvendelse af
håndjern i månederne juli,
august, september, oktober
og november 1990.
Spørgsmålet om anvendelse af
håndjern er reguleret i
cirkulære nr. 7 af 22.
januar 1987 om anvendelse af
håndjern over for indsatte.
Cirkulærets § 1, § 4 og § 8
er sålydende:
" § 1. Såfremt det er
nødvendigt for at hindre
undvigelse eller for at
afværge truende vold,
betvinge voldsom modstand
eller for at hindre selvmord
eller anden
selvbeskadigelse, kan
indsatte under transport
m.v. belægges med håndjern.
Stk. 2. Under
transport uden for
institutionens område skal
håndjernene så vidt muligt
være skjult under den
pågældendes klæder eller
lignende, såfremt
diskretionshensyn taler
derfor."
" § 4. Såfremt det er
nødvendigt for at afværge
truende vold, betvinge
voldsom modstand eller for
at hindre selvmord eller
anden selvbeskadigelse, og
umiddelbar hensættelse i
sikringscelle ikke er mulig,
kan en indsat belægges med
håndjern.
Stk. 2. Håndjern må
kun anvendes, når forholdene
gør det absolut påkrævet, og
når andre lempeligere midler
har været forsøgt eller
åbenbart vil være
utilstrækkelige."
" § 8. Hvis en indsat
nægter at lade sig visitere
i nødvendigt omfang, og
visitationen ikke kan
gennemføres uden betydelig
magtanvendelse, kan
vedkommende belægges med
håndjern. Kan visitationen
fortsat ikke gennemføres
uden betydelig
magtanvendelse, kan
anvendelsen af håndjern
opretholdes, dog højst i 3
timer.
Stk. 2. Håndjern må
kun anvendes, når andre
lempeligere midler har været
forsøgt eller åbenbart vil
være utilstrækkelige."
Af bestemmelserne fremgår
det, at "transport" omfatter
både transport inden for og
uden for anstalten. I to
tilfælde var håndjern blevet
anvendt ved transport inden
for anstalten. I det ene
tilfælde for at afværge
vold; i det andet tilfælde
for at afværge voldsom
modstand.
I langt de fleste tilfælde
(34) var anvendelsen af
håndjern sket i forbindelse
med transport (ophold på
sygehus) uden for anstalten.
I to af disse tilfælde skete
anvendelsen for at afværge
en voldsom modstand mod
transporten. I de resterende
32 tilfælde anvendtes
håndjern for at hindre
undvigelse. I en del
tilfælde var frygten for
undvigelse konkret begrundet
i tidligere undvigelser
eller forsøg herpå eventuelt
sammenholdt med straffens
længde. I nogle tilfælde
synes anvendelsen dog alene
at være begrundet i det
forhold, at indsatte på
grund af straffens længde
måtte anses for
undvigelsestruet.
Som nævnt er jeg ikke gået
ind i en nærmere vurdering
af grundlaget for
anvendelsen af håndjern i de
enkelte tilfælde.
Efter min gennemgang af
rapporterne finder jeg at
burde henstille til
direktoratet, at det
indskærpes, at der skal
foretages udførligt notat om
begrundelsen for anvendelsen
af håndjern, uanset at
cirkulæret ikke udtrykkeligt
foreskriver en sådan
notatpligt. Jeg henviser
herved til, at det af
cirkulærets § 1 fremgår, at
anvendelsen af håndjern skal
være "nødvendig", og at der
er tale om et alvorligt
indgreb, som forudsætter en
konkret vurdering i det
enkelte tilfælde af behovet
herfor.
Cirkulærets § 3, som findes
i kapitlet vedrørende
anvendelse af håndjern i
forbindelse med transport,
indeholder følgende
bestemmelse:
" § 3. Lægetilsyn
skal finde sted,
1) når magt har været
anvendt, medmindre
institutionens vagthavende
leder-/arrestforvareren
finder det åbenbart
unødvendigt,
2) såfremt forholdene taler
derfor."
Kun i et af de 34 tilfælde,
hvor håndjern blev anvendt,
foreligger der notat om
underretning af læge.
Lægetilsyn fandt ikke sted.
Jeg går ud fra, at
lægetilkald/tilsyn i de
øvrige tilfælde ikke er
sket, fordi der ikke har
været anvendt magt eller -
hvis dette har været
tilfældet - fordi det er
fundet "åbenbart
unødvendigt", uden at dette
dog fremgår klart af
rapporterne. Jeg har da
heller ikke ud fra det
foreliggende materiale eller
på anden baggrund grundlag
for at antage, at der skulle
været et behov for
lægetilsyn, når håndjern
anvendes i forbindelse med
transport uden for
anstalten.
Ifølge cirkulærets § 2, § 5
og § 9, skal bestemmelsen om
anvendelse af håndjern
træffes af anstaltens
vagthavende leder. Hvis
beslutningen træffes af en
anden, skal den vagthavende
leder underrettes om
anvendelsen. Dette er sket i
alle tilfælde; i langt de
fleste tilfælde er det sket
enten samtidig med eller
umiddelbart efter
anvendelsen af håndjern. Det
er mit indtryk, at
anvendelsen af håndjern
aftales forudgående i de
tilfælde, hvor der er tale
om anvendelse i forbindelse
med transport uden for
anstalten. I ét tilfælde er
underretning af den
vagthavende leder først sket
dagen efter anvendelsen. I
dette tilfælde forelå der
særlige omstændigheder, idet
der var tale om forsøg på
undvigelse under indlæggelse
på et sygehus.
Når håndjern anvendes i
stedet for sikringscelle
eller i forbindelse med
visitation, må dette kun
ske, såfremt "lempeligere
midler har været forsøgt
eller åbenbart vil være
utilstrækkelige", jf.
cirkulærets § 4, stk. 2, og
§ 8, stk. 2.
I et tilfælde, hvor håndjern
blev anvendt i forbindelse
med visitation, fremgår det
af rapporten, at overtalelse
ved samtale var forsøgt.
Overholdelsen af denne
bestemmelse kan således ikke
give mig anledning til
bemærkninger.
Varigheden af anvendelsen af
håndjern fremgår af
rapporterne. Varigheden er i
de fleste tilfælde på 1-3
timer og i intet tilfælde på
mere end 24 timer. Det er
mit indtryk, at i de
tilfælde, hvor håndjern er
anvendt i forbindelse med
transport, svarer varigheden
af anvendelsen til
transporttiden.
Cirkulæret indeholder ikke
forskrifter for, hvilke
oplysninger, der skal
noteres i forbindelse med
anvendelse af håndjern.
Standardblanketten, der
anvendes ved brug af
håndjern, indeholder plads
til angivelse af oplysninger
om årsagen til anvendelsen,
varigheden m.v.
Jeg henstiller til
Direktoratet for
Kriminalforsorgen, at
direktoratet overvejer,
hvorvidt det vil være
hensigtsmæssigt, at det
foreskrives, at der skal
foretages notater vedrørende
spørgsmål om, hvorvidt magt
har været anvendt, og i
bekræftende fald om
lægetilsyn er fundet
nødvendigt eller
unødvendigt.
Herudover kan min gennemgang
af rapporterne ikke give mig
anledning til bemærkninger.
c. Anbringelse i enrum på
grund af arbejdsvægring
Jeg har modtaget kopi af 33
rapporter vedrørende
anbringelse i enrum i
perioden fra august til
oktober 1990. Ifølge
cirkulære nr. 164 af 14.
september 1978 om adgangen
til at anbringe de indsatte
i enrum, § 2, stk. 2, nr. 7,
kan en indsat anbringes i
enrum, såfremt han nægter at
påtage sig beskæftigelse i
institutionen efter dennes
bestemmelse.
Ifølge cirkulærets § 3 afgør
institutionens leder, om
bestemmelse om anbringelse i
enrum kan træffes på
grundlag af de foreliggende
indberetninger, eller om det
af hensynet til klarlæggelse
af sagens omstændigheder er
påkrævet at indhente
yderligere indberetning
eller foretage afhøring af
personale eller indsatte.
Proceduren ved anbringelse i
enrum er fastlagt i
cirkulærets § 3, stk. 3-7,
som har følgende ordlyd:
" Stk. 3.
Enrumsanbringelse i henhold
til § 2, stk. 2,
forudsætter, at den indsatte
i fornødent omfang er gjort
bekendt med de foreliggende
indberetninger og eventuelle
afhøringer samt har haft
lejlighed til at udtale sig.
Stk. 4. Den indsatte
skal altid gøres bekendt med
begrundelsen for, at han
anbringes i enrum.
Stk. 5. Alle
afhøringer skal overværes af
en af institutionens
funktionærer.
Stk. 6. Om
bestemmelsen gøres notat,
der skal indeholde en
gengivelse af det
indberettede og eventuelle
forklaringer. Den afhørte
skal have lejlighed til at
godkende gengivelsen af sin
forklaring, og det skal
anføres, om godkendelse er
sket. Notatet skal endvidere
indeholde en udførlig
begrundelse for, at
anbringelsen er anset for
påkrævet.
Stk. 7. Den indsatte
skal efter anmodning have
udleveret udskrift af
notatet. Oplysninger kan
udelades i det omfang,
hensynet til institutionens
sikkerhed eller til
enkeltpersoner klart
tilsiger det."
Ved min gennemgang af
rapporterne har jeg hæftet
mig ved spørgsmålet om
overholdelsen af
bestemmelsen i § 3, stk. 6,
2. pkt. Ifølge denne
bestemmelse skal den afhørte
have lejlighed til at
godkende gengivelsen af sin
forklaring, og det skal
anføres, om godkendelse er
sket.
Det kan ikke på grundlag af
rapporterne konstateres, om
de pågældende indsatte har
overhørt gengivelsen af
deres forklaring, og om de
har kunnet godkende denne.
Jeg anmoder derfor anstalten
om at modtage oplysning om,
hvorledes proceduren er i
relation til denne regel.
Cirkulærets § 4, stk. 5 og
6, indeholder følgende
bestemmelser:
" Stk. 5. Spørgsmålet
om anbringelsens ophør skal
tages op til overvejelse,
hver gang der er forløbet 1
uge siden iværksættelsen
eller sidste beslutning om
opretholdelse af
anbringelsen.
Stk. 6. Om de
overvejelser, der har fundet
sted i henhold til stk. 5 og
om anbringelsens ophør gøres
notat."
Af det foreliggende
materiale fremgår det, at
der kun er foretaget
genvurdering af
enrumsanbringelsen i ganske
få tilfælde. Jeg går ud fra,
at dette skyldes, at de
øvrige tilfælde har haft en
varighed på under én uge. De
tilfælde, hvor genvurdering
er sket, er følgende:
1o. Den indsatte
blev anbragt i enrum den 3.
september 1990. Første notat
vedrørende genvurdering af
enrumsanbringelsen er
dateret 5. november 1990, og
2. notat vedrørende
genvurdering er foretaget
12. november 1990.
2o. Den indsatte
blev anbragt i enrum den 15.
oktober 1990. Første notat
vedrørende genvurdering af
enrumsanbringelsen fandt
ifølge det foreliggende
materiale sted den 29.
oktober 1990. Endvidere
foreligger der notat om
genvurdering den 5. november
1990.
3o. Den indsatte
blev anbragt i enrum den 11.
oktober 1990, og første og
eneste genvurdering af
anbringelsen skete den 29.
oktober 1990.
4o. Den indsatte
blev anbragt i enrum den 10.
august 1990. Ud fra det
foreliggende materiale synes
den første genvurdering af
anbringelsen at være sket
den 29. oktober 1990, og en
anden genvurdering er sket
den 5. november 1990.
Såfremt det foreliggende
materiale er udtømmende for
disse 4 tilfælde, må jeg
konstatere, at der er sket
en klar tilsidesættelse af
bestemmelsen i cirkulærets §
4, stk. 5 og 6.
Forinden jeg tager stilling
til, hvad jeg bør foretage i
den anledning anmoder jeg
anstalten om at oplyse, om
hvorvidt der i de nævnte 4
tilfælde er sket yderligere
genvurderinger af
enrumsanbringelsen og
foretaget notat herom.
Cirkulæret om adgangen til
anbringelse af indsatte i
enrum indeholder ikke en
udtrykkelig bestemmelse om,
at der skal ske notat om
tidspunktet for ophøret af
anbringelsen. Bl.a. for at
kunne foretage kontrol med,
om der i fornødent omfang er
sket genvurderinger bør der
efter min opfattelse gøres
notat om tidspunktet for
ophør af enrumsanbringelsen.
Dette kan naturligt ske i
forbindelse med notater
efter cirkulærets § 4, stk.
6. Jeg henstiller til
Direktoratet for
Kriminalforsorgen at sikre,
at der sker et sådant notat
om ophørstidspunktet. Jeg
vil ikke gå ind på
spørgsmålet, om der er behov
for en ændring af
cirkulæret, eller om det er
tilstrækkeligt nærmere at
præcisere omfanget af
notatpligten i cirkulærets §
4, stk. 6.
Cirkulærets § 7, stk. 1, har
følgende ordlyd:
"Er en indsat i henhold til
§ 2, stk. 2, anbragt i enrum
ud over 4 uger, skal der
omgående ske indberetning
til direktoratet. Med
indberetningen skal følge
genpart af de i § 3, stk. 6,
og § 4, stk. 6, nævnte
notater."
Det fremgår ikke af det
materiale, der foreligger
for mig, om der i
overensstemmelse med denne
bestemmelse er sket
indberetning i de to af de 4
ovennævnte tilfælde, hvor
anbringelsen har varet over
4 uger.
Jeg anmoder direktoratet om
at oplyse, om direktoratet
har modtaget indberetning
vedrørende disse
enrumsanbringelser, og hvad
disse indberetninger har
givet direktoratet anledning
til at foretage.
Ifølge cirkulærets § 4, stk.
3, sidste pkt., skal den
indsatte jævnligt opfordres
til at påtage sig
beskæftigelse. Jeg går ud
fra, at dette sker i den
løbende kontakt mellem
personalet og den indsatte,
og under hensyn til, at
cirkulæret ikke foreskriver
notatpligt i denne
sammenhæng, foretager jeg
ikke videre vedrørende dette
spørgsmål.
d.
Sikringscelleanbringelse
Jeg har modtaget kopi af 10
rapporter vedrørende
sikringscelleanbringelser i
perioden fra den 6. juli til
den 25. oktober 1990. Min
gennemgang af rapporterne
har koncentreret sig om,
hvorvidt reglerne for
proceduren vedrørende
anbringelserne er iagttaget,
og om de foretagne notater
er fyldestgørende. Jeg har
ikke foretaget en nærmere
undersøgelse af grundlaget
for og nødvendigheden af
anbringelserne. På grundlag
af samtale med en indsat er
der rejst en konkret sag om
sikringscelleanbringelse,
jf. nærmere nedenfor.
Sikringscelleanbringelse kan
ifølge
fuldbyrdelsesbekendtgørelsens
§ 31 ske, såfremt det er
nødvendigt for at afværge
truende vold, betvinge
voldsom modstand eller
hindre selvmord eller anden
selvbeskadigelse. Af
rapporterne fremgår det, at
anbringelsesgrunden som
regel er truende vold eller
voldsom modstand eventuelt i
kombination. I 3 tilfælde er
anbringelsen (blandt andet)
sket for at hindre selvmord
eller anden
selvbeskadigelse.
Spørgsmålet om anvendelse af
sikringscelle er i øvrigt
reguleret ved cirkulære nr.
155 af 15. juli 1974 om
anvendelse af sikringsceller
i kriminalforsorgens
anstalter og arresthuse.
Cirkulærets § 3 har følgende
ordlyd:
" § 3. Bestemmelsen
om anvendelse af
sikringscelle m.v. træffes
af anstaltens vagthavende
leder/arrestforvareren. Hvis
forholdene ikke tillader, at
man afventer lederens
afgørelse, træffes
bestemmelsen af
overvagtmesteren eller, hvis
dette ikke er muligt, af
vagtmesteren eller dennes
stedfortræder eller den
tilstedeværende funktionær,
som er ansvarlig for det
pågældende tjenesteområde.
Den vagthavende
leder/arrestforvareren skal
normalt omgående underrettes
om sikringsmidlernes
anvendelse.
.....
Stk. 3. Der skal
straks udfærdiges rapport om
det passerede på særlige
rapportblanketter ( d.f.k.
110), der rekvireres fra
statsfængslet i Nyborg."
Af rapporterne fremgår det,
at enten overvagtmesteren
eller institutionens leder i
alle tilfælde er underrettet
om anbringelsen, senest 10
minutter efter den har
fundet sted. I visse
tilfælde har
overvagtmesteren deltaget i
anbringelsen.
En sag om lægetilkald og
lægetilsyn, som jeg af egen
drift har rejst, og som jeg
har afsluttet ved en
skrivelse af 4. december
1990 (sag nr. 9-2 i denne
beretning) til Direktoratet
for Kriminalforsorgen,
bygger på 40 tilfælde af
sikringscelleanbringelser i
tiden fra den 1. januar 1988
til den 30. juni 1989. I
forbindelse med min
inspektion har jeg navnlig
været opmærksom på
spørgsmålet om
lægetilkald/tilsyn i den her
nævnte periode fra den 6.
juli til den 25. oktober
1990 er sket på en sådan
måde, som statsfængslet og
direktoratet havde bebudet
ville ske.
Bestemmelsen herom findes i
cirkulærets § 4, der har
følgende ordlyd:
" § 4.
Anstaltens/arresthusets læge
(eventuelt natlæge) skal, så
hurtigt som omstændighederne
tilsiger det, orienteres om
det passerede, således at
der på grundlag heraf
træffes afgørelse om,
hvornår lægetilsyn bør finde
sted.
Stk. 2. Anvendes
bælte og eventuelt handsker
og fod- og håndremme, eller
er indsættelse i
sikringscelle i øvrigt
forbundet med
magtanvendelse, skal
lægetilsyn normalt finde
sted omgående."
(I en skrivelse af 26.
september 1990 fra
Direktoratet for
Kriminalforsorgen til
anstalterne er det anført,
at lægetilkald skal finde
sted omgående i alle
tilfælde, hvor en indsat
fikseres, eller hvor
anbringelsen er forbundet
med magtanvendelse).
I alle tilfælde i tiden fra
den 6. juli til den 26.
oktober 1990 er der sket
tilkald af en
læge/sygeplejerske. Det
fremgår ikke klart, om det
er en læge eller en
sygeplejerske, der er
tilkaldt. Jeg er imidlertid
bekendt med, at Direktoratet
for Kriminalforsorgen i
efteråret 1989 har
indskærpet over for
anstalterne, at tilkald af
sygeplejerske ikke kan
erstatte tilkald af læge.
Uanset om der blandt de 10
sikringscelleanbringelser er
tilfælde, hvor alene
sygeplejerske er tilkaldt,
går jeg herefter ud fra, at
der i alle tilfælde siden
direktoratets skrivelser til
anstalterne er sket tilkald
af læge.
Tilkaldet er i de 10
tilfælde tidligst sket
samtidig med anbringelsen og
senest 17 minutter efter
anbringelsen. I det
sidstnævnte tilfælde er
tilkald forinden forsøgt 4
gange. I to tilfælde er
tilkaldet sket efter 10
minutter, så vidt det kan
ses uden forudgående
forgæves forsøg. Dette
forekommer mig noget sent.
Årsagen hertil fremgår ikke
af rapporterne. Jeg går ud
fra, at der sker notat om
tidspunktet for lægetilkald,
også i de tilfælde hvor det
er forgæves.
Det fremgår af rapporterne,
at der har været anvendt
bælte/hånd- og fodremme i
alle tilfælde. Ligeledes er
der i alle tilfælde
foretaget lægetilsyn. I 1
tilfælde er der forløbet 1
time og 25 minutter, før
lægetilsyn har fundet sted.
I 4 tilfælde er der forløbet
mere end 1 time, før
tilsynet har fundet sted.
Jeg har hæftet mig ved, at i
de 2 tilfælde, hvor der er
forløbet mere end 1 time,
skete anbringelsen for at
hindre
selvmord/beskadigelse,
hvilket efter min opfattelse
skærper behovet om omgående
tilsyn af læge.
Jeg finder ikke iøvrigt i
denne redegørelse at have
tilstrækkelig anledning til
at gå nærmere ind på
spørgsmålet om
lægetilkald/lægetilsyn. Jeg
henviser i det hele til min
skrivelse herom af 4.
december 1990 og til
direktoratets nævnte
skrivelse af 26. september
1990.
Med hensyn til varigheden af
anbringelsen, fremgår det af
rapporterne, at den i de 10
tilfælde ligger mellem 2
timer og 9 timer og 35
minutter.
Cirkulærets § 5 har følgende
ordlyd:
" § 5. Under ophold i
sikringscelle skal den
indsatte jævnligt tilses af
personalet, og han skal så
vidt muligt dagligt tilses
af læge.
Stk. 2. Når den
pågældende er anbragt i
bælte, skal han tilses af
personalet med korte
mellemrum, der i intet
tilfælde må overstige en
time, og han skal tilses af
læge mindst én gang om
dagen."
Cirkulæret indeholder ikke
regler om, at der skal ske
notat om de enkelte tilsyn.
Det fremgår ikke af
rapporterne, om den
sikringscelleanbragte er
tilset af personalet.
Standardblanketten
indeholder ikke rubrikker
til notater herom. Blandt
rapporterne er et eksempel,
hvor den indsatte den 15.
oktober 1990 blev
sikringscelleanbragt bl.a.
for at hindre
selvmord/beskadigelse.
Anbringelsen skete ved brug
af bælte og hånd- og
fodremme og havde en
varighed på 9 timer og 35
minutter. Jeg går ud fra, at
den pågældende er blevet
tilset flere gange af
personalet.
Under samtale med en indsat
fremkom der bl.a. en klage
over, at den pågældende ikke
var blevet tilset under
anbringelse i sikringscelle.
Det var lykkedes den
pågældende at komme ud af
remme og seler, og han
opholdt sig i nogen tid på
gulvet i sikringscellen,
uden at dette var blevet
bemærket. Denne sag er
særskilt rejst over for
statsfængslet og
direktoratet.
Arbejdsgruppen vedrørende
anvendelse af sikringscelle
i kriminalforsorgens
anstalter og arresthuse har
i delindstilling af
september 1990 stillet
forslag om, at der indføres
et nyt skema - et
"observationsskema" - til
brug lokalt i den enkelte
institution. På skemaet skal
der foretages notat ved
hvert tilsyn af den
indsatte, med angivelse af
tidspunktet for tilsynet
samt oplysning om
tilstanden, herunder
eventuelle bemærkninger om
behovet for opretholdelse af
anbringelse/fiksering.
Jeg er enig i, at det er
ønskeligt, at der sker
notater som anført i særlige
skemaer. Jeg henstiller til
direktoratet, at der i
cirkulæret fastsattes regler
herom, og at
"observationsskemaer"
bringes i anvendelse.
I alle 10 tilfælde er der i
forbindelse med
sikringscellen anvendt
bælte/hånd- og fodremme. I
cirkulæret om anvendelse af
sikringscelle er det
forudsat, at
sikringscelleanbringelse kan
ske uden anvendelse af
fiksering.
Jeg går ud fra, at der ikke
i den pågældende periode
udover de 10 tilfælde, der
er beskrevet i de for mig
foreliggende rapporter, er
foretaget
sikringscelleanbringelser
(uden anvendelse af
fiksering). Det forekommer
umiddelbart påfaldende, at
der i alle tilfælde af
anbringelse i sikringscelle
har fundet at være behov for
anvendelse af bælte/hånd- og
fodremme. Jeg beder
anstalten og direktoratet om
at udtale sig herom, idet
jeg finder at måtte anmode
om, at udtalelserne afgives
på grundlag af rapporter om
sikringscelleanbringelser i
perioden fra den 25. oktober
1989 til den 25. oktober
1990. Med udtalelserne
anmoder jeg om at modtage
kopi af rapporterne om
sikringscelleanbringelser
fra den 25. oktober 1989 til
den 6. juli 1990.
Jeg skal i den forbindelse
anmode anstalten om at
oplyse, efter hvilke
regler/retningslinier
anbringelse i
observationscelle sker, samt
om, hvorvidt anstalten anser
anbringelse i
observationscelle for en
sikringscelleanbringelse og
foretager indberetning til
direktoratet herom i
overensstemmelse med
reglerne i cirkulæret om
anvendelse af sikringscelle.
e. Magtanvendelse
Jeg har modtaget kopi af 21
rapporter vedrørende
magtanvendelse i perioden
fra den 17. november 1989
til den 8. november 1990.
Reglerne om magtanvendelse
findes dels i
fuldbyrdelsesbekendtgørelsen,
dels i cirkulære nr. 51 af
15. april 1988 om
magtanvendelse over for
indsatte. Cirkulærets §§ 2-4
har følgende ordlyd:
" § 2. Personalet kan
anvende magt, når
øjeblikkelig indskriden er
nødvendig for at
1) afværge personlig
overlast,
2) hindre selvmord eller
selvbeskadigelse
3) hindre undvigelse eller
standse undvegne, hvis der
er grund til at tro, at
dette ikke kan gennemføres
på anden måde.
Stk. 2. I det omfang
det må anses for nødvendigt,
kan magtanvendelse omfatte
brug af håndkraft (greb,
puf), skub samt brug af stav
og tåregas af godkendt type.
Stk. 3. Bestemmelse
om anvendelse af magt efter
reglerne i stk. 1 og 2
træffes af institutionens
vagthavende
leder/arrestforvareren. Hvis
forholdene ikke tillader, at
man afventer
lederens/arrestforvarerens
afgørelse, træffes
bestemmelsen af den
tilstedeværende funktionær,
som er ansvarlig for det
pågældende tjenesteområde.
Den vagthavende
leder/arrestforvareren skal
normalt omgående underrettes
om det passerede.
§ 3. Personalet kan
anvende magt, hvis det er
nødvendigt for at
Stk. 2.
Magtanvendelse kan kun
omfatte brug af håndkraft.
Stk. 3. Bestemmelse
om anvendelse af magt efter
reglerne i stk. 1 og 2
træffes af institutionens
vagthavende
leder/arrestforvareren eller
den, han bemyndiger dertil.
Hvis forholdene ikke
tillader, at man afventer
den pågældendes afgørelse,
træffes bestemmelsen af den
tilstedeværende funktionær,
som er ansvarlig for
tjenesteområdet.
§ 4. Al
magtanvendelse forudsætter,
at mindre indgribende
foranstaltninger forgæves
har været anvendt eller
åbenbart vil være
uanvendelige.
Stk. 2. Anvendelse af
magt skal altid ske med
besindighed og må aldrig
overskride det for øjemedet
påkrævede. Der må i det
enkelte tilfælde kun
anvendes det efter
forholdene mindst vidtgående
magtmiddel."
Af rapporterne fremgår det,
at magtanvendelse typisk er
sket i forbindelse med
visitation, flytning til
anden lokalitet eller for at
afværge personlig overlast.
I de fleste tilfælde er
magtanvendelsen søgt undgået
ved samtale med den
indsatte. I alle tilfælde er
overvagtmesteren underrettet
om magtanvendelsen, og dette
er i de fleste tilfælde sket
ret hurtigt efter
magtanvendelsen. I et enkelt
tilfælde er der dog forløbet
30 minutter.
Cirkulærets § 6 og § 7
indeholder særlige
forskrifter i forbindelse
med anvendelse af tåregas og
stav. Disse midler er ikke
anvendt i de tilfælde, der
er beskrevet i de 21
rapporter.
Cirkulærets § 8 indeholder
en bestemmelse om
lægetilkald/lægetilsyn, som
svarer til bestemmelsen i
cirkulæret om anvendelse af
håndjern, jf. ovenfor under
punkt 15 b. Kun i ét af de
21 tilfælde er læge
tilkaldt. Lægetilsyn har
ikke fundet sted. Der
foreligger ikke oplysninger,
om at der er foretaget en
konkret vurdering i de
enkelte tilfælde af, om
lægetilsyn er anset for
åbenbart unødvendigt. Jeg
går imidlertid ud fra, at
dette er tilfældet.
Det må konstateres, at der
er et misforhold mellem
cirkulærets ordlyd og den
praksis, der følges af
anstalten. Jeg går ud fra,
at det samme er tilfældet
ved andre anstalter. Det
forekommer mig
uhensigtsmæssigt, at
cirkulæret er formuleret
således, at en læsning af
bestemmelserne efterlader
det indtryk, at lægetilsyn
som altovervejende
hovedregel skal iværksættes,
sammenholdt med at
lægetilsyn i realiteten
skønnes "åbenbart
unødvendigt" i langt de
fleste tilfælde.
Jeg henstiller til
Direktoratet for
Kriminalforsorgen, at
direktoratet overvejer en
ændret formulering af denne
bestemmelse, således at
reglen får et indhold, der
svarer til det reelle behov
for lægetilsyn.
f. Videregående
visitation af besøgende
Jeg har modtaget 3 rapporter
vedrørende videregående
visitation af besøgende.
Rapporterne er dateret den
28. juni 1990, den 4. august
1990 og den 14. september
1990. Reglerne om
videregående visitation af
besøgende findes i
cirkulærskrivelse af 28.
januar 1981 om
retningslinjer med hensyn
til kontrollen med, at
adgangen til besøg til
indsatte i lukkede
institutioner ikke benyttes
til indsmugling.
Min gennemgang af
rapporterne giver mig ikke
anledning til bemærkninger.
g. Brevkontrol
Jeg har modtaget kopi af 6
meddelelser vedrørende
brevkontrol i perioden fra
den 18. januar 1990 til den
7. november 1990. De 4
tilfælde vedrørte den samme
indsatte. I alle tilfælde er
der tale om indsatte, der
var enrumsanbragt i henhold
til enrumscirkulærets § 2,
stk. 2, nr. 3, for at hindre
fortsat strafbar virksomhed,
herunder brug af
euforiserende stoffer. De
indsatte var enrumsanbragt
på grund af (forsøg på)
indsmugling af hash eller
hårde stoffer.
Alle de indsatte var pålagt
brevcensur i medfør af
cirkulære nr. 217 af 18.
december 1980 om de
indsattes adgang til
brevveksling og besøg m.v. §
5. Ifølge § 5, stk. 3, skal
der foretages notat
vedrørende gennemlæsningen
af de indsattes breve.
Min gennemgang af
meddelelserne giver mig ikke
anledning til bemærkninger.
16. Opfølgning
Jeg udbeder mig underretning
om resultatet af de
overvejelser og
foranstaltninger, som
direktoratet og
statsfængslet foretager i
anledning af de ovennævnte
henstillinger m.v.
17. Underretning
Folketingets Retsudvalg
modtager en genpart af denne
redegørelse.
Under inspektionen var jeg
ledsaget af den nyvalgte
norske civilombudsmand, Arne
Fliflet. Han modtager en
genpart af redegørelsen.
Foreningen KRIM, Århus
afdeling, har rettet
henvendelse til mig navnlig
om lægetilkald/tilsyn ved
sikringscelleanbringelser i
Horsens Statsfængsel. KRIM
har tidligere modtaget min
flere gange omtalte
skrivelse af 4. december
1990 herom. I forbindelse
med min besvarelse af KRIM's
henvendelse modtager
foreningen en genpart af
denne redegørelse."