Ombudsmandens inspektioner i kriminalforsorgens institutioner

ISP.1993.359. Statsfængslet i Nyborg

 

 
 

Resumé

I december måned 1992 aflagde ombudsmanden inspektionsbesøg i Statsfængslet i Nyborg. Som følge af at der i anstalten er indført selvforplejning for de indsatte, henstillede ombudsmanden, at der i fællesskabsafdelingernes køkkener blev etableret flere køkkenvaske. Foranlediget af samtaler med de indsatte, henstillede ombudsmanden endvidere, at de indsatte - efter indførelsen af den nye AUF-struktur - blev bedre informeret om deres muligheder for at tale med deres kontaktpersoner. I forbindelse med inspektionen konstaterede ombudsmanden 3 generelle problemer vedrørende afsoningsforholdene i kriminalforsorgens åbne og lukkede fængsler: 1. driften af købmandsbutikkerne i de fængsler, hvor der er indført selvforplejning, 2. mulighederne for fremvisning af videofilm i fængslerne og 3. de indsattes arbejdstøj. Ombudsmanden besluttede i en selvstændig skrivelse at forelægge de 3 nævnte forhold for Direktoratet for Kriminalforsorgen.

(J. nr. 1992-2590-629).

 

Den fulde tekst

Inspektion af Statsfængslet i Nyborg.

 

 

 

Den 1. og 2. december 1992 aflagde jeg inspektionsbesøg i Statsfængslet i Nyborg. I en skrivelse af 8. september 1993 til Direktoratet for Kriminalforsorgen og Statsfængslet i Nyborg afgav jeg følgende redegørelse:

 

" 1. Indledning.

Jeg har senest i 1987 aflagt inspektionsbesøg i Statsfængslet i Nyborg. Min redegørelse vedrørende dette besøg er optrykt i Folketingets Ombudsmands beretning for 1987, side 97-102.

Inspektionen den 1. og 2. december 1992 fulgte følgende program:

- Indledende samtale med fængselsinspektøren og vicefængselsinspektøren,

- Møde med samarbejdsudvalget,

- Møde med to grupper af indsatte,

- Rundgang i fængslet (værksteder, m.v.),

- Samtaler med indsatte,

- Møde med fængselsinspektøren,

- Afsluttende samtale med fængselsledelsen,

- Rundgang i fængslet fortsat (belægningsafdelingerne, m.v.)

- Samtaler med indsatte (fortsat).

I forbindelse med inspektionen modtog jeg et omfattende rapportmateriale, jævnfør nærmere nedenfor.

 

2. Bygningsmæssige forhold m.v.

Statsfængslet i Nyborg er taget i brug i 1913.

Fængslet består af en lang hovedbygning samt af flere mindre bygninger, placeret på begge sider af hovedbygningen. Hovedbygningen, der er i tre etager og oprindelig opført med panoptisk etageadskillelse, består hovedsagelig af tre fløje - nordre fløj, midterfløj og søndre fløj. Alle fløjene i hovedbygningen samt en mindre selvstændig bygning (østre afdeling) indeholder belægningsafdelinger med fællesskabsafdelinger, isolationsafdeling, en særlig afdeling for svage indsatte i frivilligt enrum (M4) samt en afdeling for indsatte stofmisbrugere (østre afdeling). Hovedbygningen indeholder endvidere administrationskontorer m.v., købmandsbutik, besøgsafdeling, bibliotek, skole og gymnastiksal, samt et skoleområde med skoleafdeling og fritidsafdeling. I de selvstændige bygninger på hver side af hovedbygningen er indrettet sygeafdeling, værksteder og lager m.v. samt kirkesal og en sportshal. Bygningerne er omgivet af en ca. fem meter høj ringmur. Som tilbygning til ringmuren er der i 1970 opført en moderne værkstedsbygning.

Der er plads til 160 indsatte i statsfængslet, fordelt på mindre enheder med plads til 14-23 indsatte.

Herudover er der, på grund af nedlæggelsen af arresthuset i Nyborg, pr. 1. januar 1992 indrettet en arrestafdeling med plads til 15 indsatte.

Jeg foretog den 15. december 1992 et selvstændigt inspektionsbesøg i arrestafdelingen. Der henvises til min samtidige redegørelse vedrørende dette besøg i Folketingets Ombudsmands beretning 1993, s. 000.

Efter min seneste inspektion i 1987 har der i anstalten været en periode fra 1989 til 1990, der var præget af hærværk og demonstrationer fra de indsattes side. Ikke alt det hærværk, der blev udøvet i denne periode, er endnu udbedret. Jeg så således store plamager af maling på hovedbygningens ydermur. Det blev under inspektionen oplyst, at man forventer i løbet af de kommende 3-4 år at have nået hele fængslet igennem med renovering og udbedring af skader.

Der foregår herudover løbende opbygnings- og vedligeholdelsesarbejder i anstalten. På tidspunktet for inspektionen foregik der en omfattende ombygning blandt andet med henblik på flytning af sygeafdelingen. Alle vinduerne i anstalten er blevet udskiftet med dobbelt glas med trykluft imellem, hvilket forhindrer ituslåning og dermed, at vinduesgitrene kan oversaves.

Siden min inspektion i 1987 er der indført selvforplejning i anstalten, jævnfør nedenfor under afsnit 11. Dette har bl.a. medført en ombygning og nyindretning af belægningsafdelingernes køkkener. De køkkener, som blev forevist under inspektionen, var udstyret med 4 x 2 kogeplader, en køkkenvask samt køkkenborde og diverse køkkenskabe. De indsatte har hver et køleskab i deres celle. Køkkenerne fremtrådte hygiejniske og ordentlige.

Under mine samtaler med de to grupper af indsatte, jævnfør nedenfor under afsnit 14, blev der klaget over, at der kun var 1 køkkenvask i hvert køkken til ca. 16 indsatte, hvilket de fandt var en uholdbar situation, især for de afdelinger, hvor der ikke er opvaskemaskine.

Jeg kunne umiddelbart være enig heri, og under min senere samtale med fængselsinspektøren henstillede jeg, at man undersøgte mulighederne for at få etableret yderligere køkkenvaske på afdelingerne.

I forbindelse med min senere inspektion den 15. december 1993 af arrestafdelingen i anstalten meddelte fængselsinspektøren mig, at anstalten havde besluttet at etablere en ekstra køkkenvask i hvert køkken.

Jeg har taget det oplyste til efterretning og foretager herefter ikke videre vedrørende dette spørgsmål.

Hovedindtrykket efter rundgangen på belægningsafdelingerne, der blev foretaget af sekretariatschefen og en fuldmægtig ved embedet, var, at vedligeholdelsestilstanden på belægningsafdelingerne var rimelig god. Mine medarbejdere bemærkede dog den ikke ubetydelige forskel i standarden på søndre afdeling 2, som er nymalet, og hvor der er foretaget etageadskillelse i den væsentligste del af gangarealet, og afdeling M2, der efter det oplyste er anstaltens dårligste. En af de celler, der blev forevist i afdeling M2, var utrolig beskidt, og det flød med affaldspapir og andet affald. På mine medarbejderes forespørgsel om begrundelsen for, at den indsatte ikke var blevet pålagt at rydde op i cellen, forklarede fængselsinspektøren, at der her havde været tale om et personalesvigt, og at det aldrig burde have været kommet så vidt, som tilfældet var. Han ville foretage det videre fornødne i den anledning.

Det blev under inspektionen oplyst, at de indsatte ikke generelt har adgang til at male deres celler selv. I østre afdeling var der celler, der var blevet malet af de indsatte selv, og i afdeling M1 er forsøgsvist gennemført et projekt med maling af gangarealet. Hvis resultatet af dette projekt er godt, vil anstalten også give tilladelse hertil på de andre afdelinger.

Jeg har taget det oplyste til efterretning. Jeg udbeder mig underretning om, hvad der videre sker vedrørende dette spørgsmål.

 

3. Fritidsfaciliteter m.v.

I fritiden tilbydes de indsatte hobbybetonede fritidssysler samt deltagelse i sportsarrangementer, m.m.

Udover de fritidsfaciliteter, der er placeret på afdelingerne i form af bordtennis på gangene, køkken og opholdsstue, er der - til brug for de indsatte på de almindelige fællesskabsafdelinger - i skoleområdet en fritidsafdeling med hobbyværksted. Endvidere er der et bibliotek med læsesal og en sportshal. Herudover er der en kirkesal.

Sportshallen er indrettet i anstaltens gamle kirke, der er en selvstændig bygning på fængselsarealet. Sportshallen er i meget fin stand. Det blev oplyst, at der er aktiviteter for de indsatte hver aften indtil kl. 21.00, hvorefter personalet har mulighed for at benytte hallen. Uden for sportshallen ligger fængslets udendørs sportsarealer. Disse arealer benyttes meget om sommeren. Både sportshal og sportsarealer fremstår i meget fin stand.

Under mine samtaler med de to grupper af indsatte beklagede de indsatte sig over, at skoleområdet, herunder hobbyværkstedet, havde været lukket siden slutningen af oktober måned 1992. De ville meget gerne have oplyst, hvornår skolen og hobbyværkstedet igen blev åbnet. Endvidere klagede de indsatte over, at der endnu ikke var blevet udbetalt erstatning for de madvarer, der var i køleskabene i skoleområdet, da skolen blev lukket.

Under min senere samtale med fængselsinspektøren meddelte han, at skoleområdet var blevet åbnet, og at han senere i en skrivelse til mig ville redegøre nærmere herfor.

Fængselsinspektøren har herefter i en udtalelse af 18. december 1992 oplyst, at fritidsbygningen blev lukket den 23. oktober 1992 og åbnet igen den 30. november 1992, samt at skoleafdelingen blev lukket den 26. oktober 1992 og åbnet igen den 16. november 1992. I udtalelsen har fængselsinspektøren endvidere nærmere redegjort for årsagen til lukningerne af henholdsvis fritidsbygningen og skoleafdelingen.

Jeg har taget det oplyste til efterretning.

Med hensyn til madvarerne bekræftede fængselsinspektøren under inspektionen, at der på begæring vil blive ydet de indsatte erstatning for ødelagte madvarer. Han oplyste, at der i øjeblikket var ved at blive lavet lister over de madvarer, der blev destrueret ved skolelukningen.

Jeg har taget det oplyste til efterretning.

 

4. Besøgsafdelingen.

De indsatte i anstalten kan som hovedregel modtage besøg mindst en gang om ugen uden for almindelig arbejdstid.

Under inspektionen blev jeg opmærksom på, at der på besøgsgangen er opsat en automat med sodavand, slik, m.v. Under min senere samtale med fængselsinspektøren bekræftede han, at automaten på besøgsgangen - ligesom i Statsfængslet i Vridsløselille - ejes af personalets idrætsforening, og at overskuddet ved salg fra automaten går til personalets idrætsforening. Fængselsinspektøren bemærkede dog, at automaten kun er et tilbud til de besøgende, idet de besøgende gerne må have smørrebrød eller kage med, men ikke sodavand eller lignende. Endvidere er det tilladt, at de indsatte har uåbnet emballeret mad m.v. med ned på besøgsgangen, og endelig er der et køkken på besøgsgangen, hvor de indsatte og besøgende kan tilberede mad.

Under inspektionen blev der ikke fra de indsattes side klaget over automaten.

Under henvisning til ovenstående har jeg ikke fundet anledning til at foretage videre vedrørende dette forhold.

Under mine samtaler med de to grupper af indsatte blev der fremsat flere klager over en navngiven funktionær på besøgsgangen, der forestår modtagelsen m.v. af besøg til de indsatte. Det blev oplyst, at den pågældende var ubehagelig over for de besøgende, at han ofte afslog besøgsanmodninger uden grund og ikke informerede de indsatte, når der var besøg til dem.

Under min senere samtale med fængselsinspektøren underrettede jeg ham herom. Han udtrykte forundring, men meddelte, at han fremover vil være opmærksom på problemet.

 

5. Isolationsafdelingen.

Statsfængslets isolationsafdeling er beliggende i nordre fløj, III.

Cellerne er på grund af de indsattes tilstand under anbringelsen udsat for et stort slid. Afdelingen fremstod -under hensyntagen hertil - i rimelig god stand.

Fængselsinspektøren oplyste, at de indsatte som udgangspunkt ikke har tilladelse til nogen form for fællesskab, men at der konkret kan gives tilladelse til, at to og to kan besøge hinanden på en celle.

Anstaltens to særligt sikrede celler er også beliggende på denne afdeling. Der var ikke under mit besøg nogen indsatte, der var anbragt i henhold til de særlige regler for indsatte, som er placeret i særligt sikret celle.

På afdelingen er endvidere indrettet slagfaste celler, dvs. celler, hvor inventaret ikke kan slås i stykker. Disse celler benyttes til anbringelse af indsatte et par timer, hvis de har behov for at afreagere. I cellen er der en briks, et bord og en stol, samt en håndvask. Alt inventaret er boltet fast i gulvet, og er af solid udformning. Fængselsledelsen oplyste, at man havde haft gode erfaringer med de slagfaste celler.

Indsatte, der anmoder om at blive isoleret fra fællesskab med andre indsatte, kan i anstalten anbringes enten i enrum i isolationsafdelingen, i egen celle på afdeling M4 eller i østre afdeling.

Afdeling M4 fremtræder umiddelbart som en meget venlig og lys afdeling med mange potteplanter og et bordtennisbord på fællesarealet. Endvidere er der et opholdsrum med sofa og lænestole. De indsatte på afdelingen beskæftiges i arbejdstiden efter personalets nærmere bestemmelse med montagearbejde og lignende. Det er imidlertid efter det oplyste meget svært at skaffe tilstrækkeligt med arbejdsopgaver til de indsatte på afdelingen. Herudover har de indsatte mulighed for undervisning i begrænset omfang. I fritiden kan de indsatte være i afdelingens opholdsstue eller opholde sig på deres celle. Det er ikke tilladt at opholde sig på de medindsattes celler, og cellen skal være aflåst, når den forlades. På særligt fastsatte tidspunkter har de indsatte adgang til sportshallen efter personalets nærmere bestemmelse, kondilokalet, bibliotek og læsesal, samt til køb i fængslets butik. Enhedsfunktionæren på afdelingen oplyste, at der var begyndt at komme en lidt bedre stemning på afdelingen. Han oplyste blandt andet, at 8 af de indsatte havde meldt sig til at spille fodbold i sportshallen den pågældende aften, hvilket var helt usædvanligt. Der er plads til 20 indsatte på afdelingen. Afdelingen er som hovedregel fuldt belagt. Man har haft gode erfaringer med afdelingen, der har betydet, at frivilligt enrumsanbragte er blevet nedbragt til ca. 15-20 personer.

Østre afdeling, som under besøget kun blev besigtiget udefra, er beliggende i en selvstændig bygning på fængselsarealet. Afdelingen er som ovenfor nævnt, en særlig afdeling for stofmisbrugere. De indsatte havde i et indhegnet område rundt om bygningen indrettet et meget smukt haveanlæg med en lille sø og springvand. Endvidere hører der hønsehold og drivhuse til afdelingen.

Under besøget blev det oplyst, at den nuværende sygeafdeling, der er beliggende i en selvstændig bygning på fællesarealet, skal flyttes til nordre afdeling IV, der for tiden er under ombygning hertil, således at der i den nuværende sygeafdeling kan indrettes afdelinger for den nuværende M4 og østre afdeling. Det var fængselsledelsens håb, at man herved kunne øge beskæftigelsesmulighederne for de indsatte i disse to afdelinger, ligesom udenomsfaciliteterne ville blive bedre for de indsatte i afdeling M4. I den nuværende østre afdeling skal der indrettes en afdeling for det nye kvindefængsel.

 

6. Sikringsceller.

Sikringscellerne er beliggende i tilslutning til sygeafdelingen.

Ingen af cellerne, hvoraf jeg fik forevist den ene, var i brug under mit besøg. Sikringscellen er indrettet med en seng med remme og rumalarm. Fængselsinspektøren oplyste, at man agtede at udskifte sengen i sikringscellen med en lav seng uden hoved- og fodgærde og med monteret alarmknap på selve sengen. Se iøvrigt nedenfor under afsnit 16 d.

 

7. Arbejdspladser.

De indsatte har beskæftigelsespligt. Arbejdstiden svarer til arbejdsmarkedets, for tiden 37 timer ugentligt. Beskæftigelsespligten kan opfyldes, enten på produktionsværkstederne, håndværks- eller udeholdene eller ved deltagelse i skoleundervisning, faglige kurser eller uddannelser. I anstalten er der følgende produktionsværksteder:

a. Grafiske fag, der består af bogbinderi, sætteri, trykkeri og skærestue. Værkstedslederen oplyste under besøget, at arbejdstilsynet besøgte værkstederne ca. 2 gange om året, og at der ikke hidtil har været problemer at påtale. Det blev endvidere oplyst, at der for tiden var rigeligt med arbejdsopgaver, men at man i perioder lider af alt for lille ordretilgang. Værstederne laver mange tryksager for det offentlige. Der er beskæftiget 19 mand i værkstedsområdet, og en af de indsatte har påbegyndt en lærlingeuddannelse på værkstedet som grafisk trykker.

b. Tekstilindustri med et skrædderi. Jeg besøgte skrædderiet i frokostpausen og havde derfor ikke mulighed for at tale med hverken personale eller indsatte, der er beskæftiget her. Det blev oplyst, at der i skrædderiet er ca. 10 arbejdspladser, og at arbejdet udføres som akkordarbejde. Skrædderiet har en jævn god ordretilgang i form af uniformsbenklæder til kriminalforsorgen og opgaver for forsvaret.

c. Montageværksted, der består af en elmontageafdeling og en tekstilopskæringsafdeling. I tekstilopskæringsafdelingen modtages aflagt tøj fra hele verden, som klippes op til klude. Der er beskæftiget 17 mand i denne afdeling. Udover arbejdet i selve montageværkstedet, udføres der montageopgaver af de indsatte i isolationsafdelingen, M4 og østre afdeling. Det kniber imidlertid, som ovenfor nævnt, med at skaffe opgaver til de indsatte på disse afdelinger.

d. Maskinværksted , der er et maskinværksted (jern- og metalindustri) med værkstedsskole. Her kan de indsatte gennemføre kompetencegivende specialarbejderkurser. Værkstedsskolen er en afdeling under ABOFYN (Fyns Specialarbejderskole). Skolen har plads til 10 elever. Skolen drives på samme betingelser som specialarbejderkurser uden for fængslet.

Forholdene på produktionsværkstederne giver mig ikke anledning til bemærkninger. Det forhold, at det kniber med at skaffe arbejdsopgaver til de indsatte, beskæftiget i hovedparten af produktionsværkstederne, må naturligvis give anledning til bekymring, idet arbejdstræning er et meget vigtigt led i en indsats resocialisering.

 

8. Undervisning.

Skolen med bibliotek og gymnastiksal er beliggende i anstaltens midterfløj.

Anstaltens skole varetager undervisning på alle trin inden for VUC's rammer. Der etableres specialundervisning, opfriskningskurser og kompetencegivende undervisning (9. klasse og 10. klasse). I skolen er der endvidere indrettet et specielt datarum, hvor de indsatte har mulighed for at arbejde med pc'ere. De indsatte i anstalten kan som udgangspunkt ikke få udleveret egne pc'ere til opstilling i egne celler. Baggrunden herfor er - som også oplyst under min inspektion i Statsfængslet i Vridsløselille, hvor det samme forhold gjorde sig gældende - Direktoratet for Kriminalforsorgens cirkulærskrivelse af 23. december 1983 vedrørende opstilling af indsattes egne elektroniske databehandlingsanlæg. Jeg henviser i den forbindelse til det, jeg har anført i min inspektionsrapport vedrørende Statsfængslet i Vridsløselille om dette forhold (FOB 1992 s. 117), samt til min senere brevveksling og drøftelser med direktoratet herom, senest direktoratets skrivelse af 17. februar 1993. I skrivelsen af 17. februar 1993 har direktoratet oplyst, at en revision af reglerne er under overvejelse i direktoratet, og at direktoratet til brug herfor har anmodet de øvrige nordiske lande om oplysning om, hvilke regler der er gældende i deres lande for indsattes anvendelse af computer. Direktoratet vil til sin tid orientere mig om resultatet af direktoratets overvejelser.

Jeg finder under henvisning hertil ikke på nuværende tidspunkt anledning til at foretage videre vedrørende dette forhold, idet jeg afventer resultatet af direktoratets ovennævnte overvejelser.

Skolen havde som ovenfor nævnt været lukket i en periode i efteråret 1992.

Under min samtale med de indsatte blev der klaget over, at der ikke var undervisningstilbud til alle indsatte på afdeling M4.

Under min senere samtale med fængselsinspektøren oplyste han, at undervisningen på M4 havde været skåret ned til 4 timer om ugen, men nu var forøget til 8 timer. Fængselsinspektøren bemærkede i den forbindelse, at der ikke var mulighed for at tilbyde de indsatte på afdeling M4 samme muligheder for beskæftigelse, hverken med hensyn til arbejde eller fritidstilbud. Han henviste til, at de indsatte på M4 sidder der af egen fri vilje og må forstå, at der er fordele og ulemper ved at være på afdelingen.

Jeg har taget det oplyste til efterretning.

Endvidere blev der under mine samtaler med de to grupper af indsatte klaget over, at de indsatte, der til daglig er tilknyttet skoleområdet, under skolelukningen var blevet isoleret på deres celler i dagtimerne.

Under mit senere møde med fængselsinspektøren meddelte han, at isolationen på cellerne var sket af sikkerhedsmæssige grunde, idet der ikke - efter indførelsen af den nye struktur, jf. nedenfor under afsnit 10 - er enhedsfunktionærer på afdelingerne i dagtimerne. Dette var baggrunden for, at der ikke kunne være fællesskab på gangene i dagtimerne.

Jeg har taget det oplyste til efterretning. Jeg finder ikke grundlag for at foretage videre vedrørende dette spørgsmål.

 

9. Øvrige afdelinger.

Under inspektionen besøgte jeg og mine medarbejdere endvidere:

a. Teknisk afdeling.

Afdelingen består af et elektrikerværksted, en smedje og et maskinmesterkontor. Afdelingen tager sig af de almindelige drifts- og vedligeholdelsesopgaver i Nyborg Statsfængsel, Ringe Statsfængsel og Statsfængslet Søbysøgård. Afdelingen har som regel kun en til to indsatte beskæftiget, dels p.g.a. sikkerhedsmæssige forhold, dels p.g.a. at arbejdet som regel forudsætter en del faglig kunnen. Lederen af afdelingen viste os svagstrømsafdelingen, hvor der ikke er beskæftiget indsatte. Endvidere fik vi forevist låseværkstedet, hvor der heller ikke er beskæftiget indsatte.

b. Dybfrostafdelingen.

I afdelingen opbevares den mad, der skal leveres til arrestafdeligen, sygeafdelingen og isolationsafdelingen, idet disse afdelinger ikke er omfattet af selvforplejningsordningen. Maden leveres fra Statsfængslet i Sdr. Omme.

c. Køkkenet.

Efter selvforplejningsordningens gennemførelse benyttes køkkenet kun til skolekøkken, hvor de indsatte kan lære at lave mad på kurser i fritiden. Det er dog sådan, at nyindsatte starter med et kursus i madlavning. Kurserne varetages af en af skolens lærere. Køkkenet fremtræder meget rent og pænt.

d. Lagerafdelingen.

I lagerafdelingen er indsatte beskæftiget med at pakke alle de tryksager, der fremstilles i anstalten, og som skal sendes ud. Endvidere beskæftiges de indsatte med at pakke og fordele tøj, der er kommet retur efter vask. Afdelingen er placeret i et meget stort rum med rigelig plads til alle arbejdsfunktioner.

e. Visitationsafdelingen.

Visitationsafdelingen står for planlægning og koordinering af visitationen i hele fængslet. Under besøget forevistes blandt andet diverse undvigelseseffekter, som er fundet hos de indsatte. Endvidere forevistes små breve, indholdende heroin, hash m.v., som er fundet i fængslet. Endelig forevistes våben i form af knive og syle m.v., som er fundet under visitationer i fængslet. Til visitationsafdelingen er knyttet en narkohund.

f. Depotet.

Depotet er et forholdsvist stort rum, fyldt op med reoler med de indsattes effekter, fordelt i kasser. Lederen af depotet redegjorde for, hvorledes registreringen ved indsættelsen foregår. Han oplyste, at der bliver udfærdiget en blanket, hvorpå alle de effekter, der skal deponeres, bliver anført. Blanketten underskrives såvel af anstalten som af den indsatte. Lederen oplyste, at han aldrig havde oplevet, at der havde været svind i det deponerede. Vi fik udleveret en deponeringsblanket.

Forholdene i de ovennævnte afdelinger giver mig ikke anledning til bemærkninger.

 

10. AUF-Strukturen.

Den nye AUF-struktur (Arbejde, Undervisning og Fritid) blev indført i Statsfængslet i Nyborg den 1. oktober 1991 - som det første blandt de lukkede fængsler. Det blev under inspektionen oplyst, at gennemførelsen af den ændrede struktur i det store og hele var gået godt. Der havde forud for indførelsen af strukturændringen pågået et stort arbejde i ialt 16 arbejdsgrupper. Man havde her drøftet de mange spørgsmål, der melder sig i forbindelse med, at det hidtidige opsynspersonale (nu benævnt enhedsfunktionærer) i den nye struktur - udover opsyns- og sikkerhedsopgaver - tillige skal varetage sagsbehandling og fritidsaktiviteter. Ca. halvdelen af enhedsfunktionærerne skal endvidere deltage i arbejdsdriften.

Evalueringen af "AUF-starten" havde vist, at der var et stort behov for efteruddannelse af personalet. Undervisningslederen oplyste, at der nu var nedsat et efteruddannelsesudvalg til planlægning heraf.

Om den nye struktur blev det endvidere oplyst, at alle indsatte blandt enhedsfunktionærerne har en kontaktmand, som den pågældende indsatte har en indledende samtale med ved ankomsten til fængslet, og som følger den indsatte under hele afsoningsforløbet.

På mine møder under inspektionen både med fængslets ledelse og med de indsatte, herunder under mine personlige samtaler med flere af de indsatte, fik jeg det indtryk, at der - efter indførelsen af den nye struktur i fængslet - var opstået et problem i relation til de indsattes muligheder for at drøfte deres personlige forhold med fængslets ansatte. Det blev således fra flere sider nævnt, at der kunne gå mange dage imellem, at en indsat så den enhedsfunktionær, der skulle tage sig af hans problemer m.m.

I den anledning anmodede jeg i skrivelse af 8. februar 1993 Statsfængslet i Nyborg om en udtalelse om forholdet, og i skrivelsen af 16. februar 1993 udtalte anstalten herefter følgende:

"...

Efter indførelsen af AUF-strukturen pr. 1.10.1991 varetages den enkelte indsattes sag dels af forsorgsmedarbejderen og dels af en kontaktperson, som hver indsat får tildelt ved ankomsten hertil. Kontaktpersonen er en enhedsfunktionær, der gør tjeneste på den afdeling, hvor den indsatte er anbragt, og hver enhedsfunktionær er normalt kun kontaktperson for 2 indsatte ad gangen.

Samarbejdet mellem forsorgsmedarbejderen, kontaktpersonen og den indsatte påbegyndes med en såkaldt førstegangssamtale, hvor man gennemgår den indsattes forhold og planer for fremtiden.

Der henvises i øvrigt til vedlagte meddelelse til de indsatte af 1.10.1991, som hver indsat får udleveret i forbindelse med modtagelsen.

Som et led i den nye struktur er opsynspersonalet nu fordelt på de enkelte afdelinger, men således at de ud over tjeneste på denne afdeling, tillige har andre opgaver, eksempelvis tjeneste på sygeafdelingen, i arbejdsdriften m.v. Dette betyder, at den enkelte enhedsfunktionær i gennemsnit kun gør tjeneste på sin afdeling 5-8 gange månedligt, men der er som nævnt tale om gennemsnitstal, og en del enhedsfunktionærer gør i perioder mere tjeneste på afdelingen, fordi de i forbindelse med tjenestetilrettelæggelse har valgt det.

Det skal samtidig bemærkes, at selv om enhedsfunktionæren ikke har tjeneste på afdelingen, vil den pågældende normalt være til stede andre steder i fængslet, og vil således have mulighed for at kontakte den indsatte, han eller hun måtte være sagsbehandler for.

De indsatte har i øvrigt til enhver tid mulighed for at rette henvendelse til deres forsorgsmedarbejder, som i givet fald enten selv kan tage sig af problemet, eller formidle kontakten til den enhedsfunktionær, der er kontaktperson.

De indsatte har således også under den nye ordning fortsat mulighed for at få behandlet også hastende problemer.

..."

 

I meddelelsen af 1. oktober 1991 til de indsatte er anført følgende:

"...

A = Arbejde

U = Undervisning

F = Fritid

Medfører bl.a. en ny måde at fordele forsorgsarbejdet på, og du vil fremover få en kontaktperson, som er en enhedsfunktionær på den afdeling, hvor du opholder dig.

Du selv, kontaktpersonen og afdelingens socialrådgiver vil i starten af dit ophold have en fælles samtale, hvor vi sammen drøfter en afsoningsplan, samt de personlige og sociale problemer du måtte have. Du skal være opmærksom på, at du selv har ansvaret for planlægningen af din afsoning og tiden efter løsladelsen.

Derfor er det vigtigt, at du selv tager initiativet til at få iværksat de planer og ideer, du måtte have omkring din situation.

Er der under din afsoning spørgsmål du gerne vil tale om, eller ting du ønsker hjælp til at få ordnet, kan du til enhver tid henvende dig til kontaktpersonen eller afdelingens socialrådgiver.

..."

Jeg er opmærksom på, at indførelsen af en ny struktur kan give anledning til visse indkøringsvanskeligheder. På baggrund af de foreliggende oplysninger må jeg konstatere, at de fremførte klager over de indsattes muligheder for at drøfte deres personlige forhold med fængslets ansatte, ikke skyldes problemer med strukturen, men måske snarere et informationsproblem. Jeg henstiller derfor til fængselsledelsen at overveje at supplere den ovennævnte information til de indsatte med mere præcis oplysning om deres muligheder for at kontakte deres forsorgsmedarbejder og kontaktperson, eventuelt - såfremt det er praktisk muligt - med en orientering til den indsatte om, hvornår hans kontaktperson gør tjeneste på afdelingen.

Jeg udbeder mig underretning om, hvad der videre sker vedrørende dette spørgsmål.

 

11. Selvforplejning.

Som ovenfor nævnt er der i anstalten - som i flere af kriminalforsorgens øvrige institutioner - indført selvforplejning for de indsatte. Dette indebærer, at de indsatte får udbetalt kostpenge og selv skal stå for indkøb og madlavning. Det var mit indtryk under inspektionen, at de indsatte som udgangspunkt er meget tilfredse med ordningen, bortset fra den måde købmandsbutikken bliver drevet på, kostpengebeløbets størrelse, og at kostpengene er bundet på en konto. Det blev oplyst, at det er meget almindeligt på de enkelte afdelinger, at de indsatte etablerer madgrupper på 3-4 indsatte.

På mine møder med de to grupper af indsatte klagede de indsatte især over, at kostpengebeløbet er for lavt, at kostpengene er bundet på en konto og ikke udbetales til de indsatte, at priserne i købmandsbutikken er for høje, at der ikke er tilbudsvarer, svarende til de tilbud, der annonceres med for den pågældende købmandskæde (købmandskæden K) uden for fængslet, at varerne er for dårlige, at der ofte mangler varedeklaration og datostempel, samt at det er svært at se varerne fra købmandsbutikkens vindue.

Under min senere samtale med fængselsinspektøren oplyste han om kostpengene, at de indsatte ved ankomsten til anstalten modtager 266,00 kr. til at starte deres husholdning for, og at de herefter modtager kostpenge, svarende til 37,50 kr. pr. dag pr. indsat. Kostpengene er bundet på en konto, som købmanden "trækker på", når den indsatte foretager indkøb i købmandsbutikken.

Kontoordningen fastholdes, trods modstand fra de indsattes side, fordi der efter fængselsledelsens opfattelse er store fordele ved ordningen. Fængselsinspektøren skønnede således, at ca. halvdelen af kostpengene ville blive byttet bort eller på anden måde afhændet, hvis de blev stillet til rådighed på anden måde.

Umiddelbart inden inspektionen havde jeg, foranlediget af en anden sag, taget spørgsmålet om størrelsen af kostbeløbet op generelt over for Direktoratet for Kriminalforsorgen. Jeg havde i den forbindelse fået oplyst, at beløbet 37,50 kr. er fastsat i overensstemmelse med retningslinier fra Forbrugerstyrelsen. På mit møde med de indsatte gjorde jeg dem bekendt hermed, og jeg meddelte, at jeg på det grundlag ikke fandt anledning til at foretage videre vedrørende kostpengebeløbets størrelse.

På baggrund af det i øvrigt under inspektionen oplyste om kontoordningen og startbeløbet på 266,00 kr. finder jeg i det hele ikke anledning til at foretage videre vedrørende spørgsmålet om kostpengene.

Jeg besøgte under inspektionen købmandsbutikken, der er placeret i hovedbygningen mellem søndre fløj og midterfløj. Butikken fremstår meget ordentlig og umiddelbart ikke væsentlig forskellig fra en almindelig forretning uden for fængslet. Varerne er placeret som i et mindre supermarked. Der er dog den væsentlige forskel, at de indsatte ikke kan gå ind og rundt i butikken, men igennem en glasrude i butikkens ene side må orientere sig om varerne. Varerne forekom ikke umiddelbart anderledes emballeret end varer i et almindeligt supermarked. Grøntsagerne i butikken (porrer, appelsiner, citroner og gulerødder) forekom ikke særlig friske og så lidt kedelige ud.

Under min samtale med fængselsinspektøren og forpagteren af købmandsbutikken blev det oplyst, at det er vanskeligt at få folk til at drive købmandsbutikkerne i anstalterne. Det er derfor svært for anstalterne at fastsætte nærmere retningslinier for priser og at håndhæve krav om tilbudsvarer. Det er endvidere, efter det oplyste, ikke muligt - på grund af de særlige forhold - at drive købmandsbutikkerne på fuldstændig samme måde, som tilsvarende butikker uden for fængslerne.

Under mit senere møde med fængselsinspektøren meddelte jeg, at jeg - selv om jeg efter mit besøg i købmandsbutikken ikke kunne give de indsatte ret i alle deres klagepunkter - dog fandt, at selvforplejningsordningen i statsfængslerne rejser et generelt problem i relation til driften af købmandsbutikkerne i fængslerne. Jeg meddelte, at jeg - da forholdet vedrører alle de af kriminalforsorgens institutioner, hvor der er indført selvforplejning - ville tage spørgsmålet op over for Direktoratet for Kriminalforsorgen.

 

Jeg har senere i en selvstændig skrivelse til Direktoratet for Kriminalforsorgen rejst spørgsmålet om driften af købmandsbutikkerne i de af kriminalforsorgens institutioner, hvor der er indført selvforplejning. Med skrivelse af 26. april 1993 har jeg modtaget direktoratets svar. Jeg vil senere gøre Statsfængslet i Nyborg bekendt med, hvad der videre sker i denne sag. (Jf. Folketingets Ombudsmands beretning 1993, s. 000).

 

12. Talsmandsordningen.

Inden min inspektion i anstalten havde fængselsinspektøren orienteret mig om, at der ikke var nogen egentlig talsmandsordning i fængslet, men alene et "fritidsudvalg".

På mit møde med de to grupper af indsatte gav de indsatte udtryk for et klart ønske om, at der blev etableret en talsmandsordning, men at det var deres opfattelse, at etablering af en talsmandsordning blev modarbejdet fra ledelsens side. De indsatte oplyste i den forbindelse, at ledelsen havde modsat sig, at talsmændene kunne få lov til at besøge indsatte på sygeafdelingen og i isolationsafdelingen, samt at talsmænd "med indflydelse" blev forflyttet til andre fængsler.

Under min senere samtale med fængselsinspektøren om spørgsmålet meddelte han, at han bestemt ikke ønskede at modarbejde etableringen af en talsmandsordning, og at han for nylig havde opfordret de indsatte til, at der på hver afdeling blev valgt en talsmand. Han havde tilbudt, at talsmændene fik mulighed for at mødes to gange om ugen i tidsrummet fra kl. 12.00 - 14.45. Derimod havde han af sikkerheds- og ordensmæssige hensyn sagt nej til, at talsmændene kunne færdes mellem afdelingerne, herunder besøge indsatte på sygeafdelingen og i isolationsafdelingen. Det blev under mødet aftalt, at fængselsinspektøren skulle sende mig en nærmere redegørelse om forholdet.

 

I skrivelsen af 14. december 1992 til mig anførte fængselsinspektøren herefter følgende:

"...

1. Talsmandsordningen

Talsmandsordningen har ikke fungeret siden sommeren 1990, hvor de indsatte nedlagde ordningen, angiveligt i protest mod at bl.a. (indsatte A) blev flyttet fra fængslet.

I den følgende tid fik jeg forskellige meldinger om, at det ikke ville virke befordrende på etableringen af en talsmandsorganisation, at jeg opfordrede til det, men at det hellere "skulle gro af sig selv". Bortset fra lejlighedsvis drøftelse med enkelte indsatte om forskellige mere generelle problemer, skete der ikke noget her før den (indsatte B) i sommeren 1991 dannede en "talsmandsforening". Jeg havde forinden med ham drøftet spørgsmålet om etablering af talsmandsorganisationen, og henvist til cirkulærets bestemmelse og de lokale regler herom, hvorefter talsmænd for hver afdeling skal vælges ved hemmelige valg, hvor proceduren varetages af personalet. (Indsatte B) meddelte, at han nok selv skulle bestemme, hvem han ville have som talsmænd, og forsøgte herefter at etablere en "talsmandsforening", som han mente var mere uafhængig. Da der i august 1991 var optræk til forskellige aktioner, udsendte jeg den 22.8.1991 vedlagte meddelelse til indsatte, hvor jeg opfordrede til valg af talsmænd samt etablering af en ordning, hvorefter man holdt formøder.

...

I foråret 1992 blev der nedsat en gruppe med 3 indsatte og 3 repræsentanter fra anstalten der gennemdrøftede forskellige ønsker fra de indsatte. Et par af ønskerne kunne imødekommes, men de indsatte udtrådte af gruppen, da ikke alle ønsker kunne imødekommes.

Jeg skal endelig oplyse, at jeg i midten af november 1992 havde en drøftelse med et nyetableret "skoleudvalg" bestående af 4 repræsentanter fra de indsatte. Under drøftelserne med udvalget som er etableret med henblik på jævnlige drøftelser med skolens ledelse, kom vi ind på spørgsmålet om at genoprette talsmandsorganisationen, og jeg redegjorde for de gældende betingelser, nemlig at talsmændene kan mødes 2 gange om ugen, heraf den ene gang om fredagen fra kl. 12.00, således at medlemmerne får normal arbejdsdusør indtil arbejdstids ophør 14.45.

Jeg forventer at drøftelserne om genetableringen af talsmandsordningen fortsætter.

Uanset at talsmandsordningen ikke har fungeret, har det såkaldte "fritidsudvalg" fungeret. Udvalget, der består af 1 indsat fra hver af fællesskabsafdelingerne, holder ca. hver 14. dag møder med undervisningslederen og fritidskoordinatoren, og drøfter tilrettelæggelsen af fritidsaktiviteterne og anvendelsen af de midler, der er til rådighed for dette område.

 

2. Indsattes besøg på andre afdelinger.

En sådan ordning har været gældende her indtil for ca. 15 år siden, hvor ordningen gik ud på, at 2 indsatte ad gangen måtte forlade deres afdeling for at gå på besøg på andre afdelinger i fritiden. Ordningen blev imidlertid ophævet, idet den viste sig umulig at administrere for personalet. Eksempelvis kunne man i en undvigelsesituation ikke hurtigt foretage en optælling på afdelingerne. Hertil kommer, at udviklingen i de seneste år taler for, at evt. "stærke indsatte" ikke får mulighed for at indfinde sig på andre afdelinger for evt. at udøve pression mod indsatte dér.

Jeg må således af sikkerhedsmæssige grunde fastholde, at indsatte ikke i fritiden kan gå på besøg på andre afdelinger, men må henvise til de fællesskabsmuligheder der foreligger på gårdture og de kontrollerede fritidsaktiviteter.

..."

Jeg finder ikke på nuværende tidspunkt anledning til at foretage videre vedrørende spørgsmålet.

Jeg udbeder mig underretning om, hvad der videre sker i sagen.

 

13. De indsattes økonomiske forhold.

Under mødet med samarbejdsudvalget rejste jeg spørgsmål om de indsattes økonomiske forhold, herunder om praksis for underretning af den kommunale forvaltning inden løsladelsen med henblik på, at kommunen kan være forberedt på et eventuelt behov for bistand til den løsladte.

Forsorgslederen oplyste hertil, at under den første samtale med den indsatte klarlægges hans økonomiske situation. Hvis der er problemer hermed, retter en forsorgsmedarbejder eventuelt henvendelse til socialforvaltningen herom.

I forbindelse med den indsattes løsladelse retter anstalten med den indsattes forudgående samtykke henvendelse til socialforvaltningen og bestiller tid, således at den løsladte blot skal møde til den aftalte tid.

Jeg har taget det anførte til efterretning.

 

14. Samtaler med to grupper af indsatte.

Forud for inspektionen var det ved opslag i anstalten oplyst, at indsatte kunne få en samtale med mig eller en af mine medarbejdere om konkrete forhold, jf. nedenfor under afsnit 15.

I mangel af en talsmandsordning havde jeg tillige møder med to grupper á ca. 25 indsatte, som inden inspektionen havde tilkendegivet, at de ønskede en samtale med mig om mere generelle spørgsmål.

Begge møder indledte jeg med en kort orientering på dansk og engelsk om formålet med inspektionen, og om hvilke muligheder ombudsmanden har for at behandle eventuelle problemer. Bagefter fik hver enkelt af de fremmødte på skift bordet rundt lejlighed til at fremføre de generelle forhold, som de ønskede at klage over. Jeg lovede at foranledige, at min rapport vedrørende inspektionen, eventuelt i ekstrakt, til sin tid blev tilgængelig for de indsatte, således at de herved blev gjort bekendt med, hvad der videre var sket vedrørende de fremsatte klagepunkter.

På møderne med de indsatte blev de generelle spørgsmål om blandt andet besøgsafdelingen, skolelukningen, selvforplejningsordningen, AUF-strukturen og talsmandsordningen, som jeg har omtalt ovenfor, rejst. Herudover blev følgende generelle spørgsmål rejst:

a. Gangmandsordningen.

De indsatte klagede over rengøringen på fællesskabsafdelingerne og udtrykte ønske om at få det gamle gangmandssystem tilbage.

Under min senere samtale med fængselsinspektøren meddelte han, at det ikke var muligt, efter indførelsen af den ny AUF-struktur i fængslet, at genetablere det gamle gangmandssystem, idet man af sikkerhedsmæssige grunde ikke kan tillade, at en indsat går rundt alene på en afdeling uden opsyn. Fængselsinspektøren lovede i en senere skrivelse til mig at redegøre nærmere for forholdet.

 

Fængselsinspektøren har herefter i skrivelsen af 14. december 1992 til mig anført følgende:

"...

3. Gangmandsordningen.

Indtil indførelsen af AUF-strukturen den 1. oktober 1991 var der på hver afdeling ansat en indsat som gangmand, der havde ansvaret for rengøring. Det var et attraktivt job, bl.a. fordi den pågældende i nogen grad selv kunne tilrettelægge sit arbejde, blot rengøringen var i orden.

Omstruktureringen indebar imidlertid, at der ikke er opsynspersonale på afdelingerne før kl. 14, og denne ordning kunne derfor ikke fortsætte på de almindelige fællesskabsafdelinger.

I stedet blev der oprettet 3 rengøringshold, der hver for sig har ansvaret for bestemte afdelinger m.m. De indsatte har imidlertid flere gange ytret ønske om at få genindført den gamle ordning, hvilket af sikkerhedsmæssige grunde ikke er muligt, idet man ikke i længere tid kan have en indsat på en afdeling uden opsyn.

Der har imidlertid været rejst kritik af rengøringsholdenes effektivitet, og vi har for at imødekomme de indsattes ønsker dels sammensat rengøringsholdene således, at der så vidt muligt er en indsat fra hver af de afdelinger, der skal renholdes af det pågældende hold, samt at den pågældende kan arbejde på sin egen afdeling, når der efter kl. 14 - 14.30 er personale på afdelingen.

Jeg har den 8.12.1992 haft en drøftelse med 3 repræsentanter for de indsatte om dette spørgsmål, hvor jeg har tilkendegivet, at en tilbagevenden til den gamle ordning af sikkerhedsmæssige grunde er umulig. Med henblik på en effektivisering af rengøringen er det imidlertid sammen med økonomikontoret aftalt, at man får anskaffet en maskine til rengøring af gulve, ligesom det er aftalt, at man forsøger en bedre planlægning af rengøringen mellem de forskellige afdelinger. Det er endvidere aftalt, at vi i begyndelsen af 1993 drøfter erfaringerne med disse forsøg på at effektivisere rengøringen.

..."

Jeg har taget det anførte til efterretning.

Jeg udbeder mig underretning om, hvad der videre sker vedrørende dette spørgsmål.

b. Telefonordningen.

Flere af de indsatte gav udtryk for, at de fandt telefonordningen i anstalten for restriktiv. De ønskede ordningen lempet, eventuelt mod at de indsatte selv skulle betale for telefonsamtaler ligesom de udenlandske indsatte. Endvidere ønskede de udenlandske indsatte mulighed for at kunne telefonere i videre omfang.

Under min senere samtale med fængselsinspektøren oplyste han, at reglen i statsfængslet er den, at indsatte ikke kan telefonere, medmindre der foreligger særlige omstændigheder. Der er sket lempelser fra denne regel i form af, at danske indsatte, såfremt de over for en enhedsfunktionær, forsorgen eller præsten kan godtgøre, at der er behov for at telefonere, kan få tilladelse hertil, og telefonsamtalen betales så i givet fald af anstalten. Opnås tilladelse til at telefonere ikke, må den indsatte skrive. Udenlandske indsatte med pårørende, bosiddende i udlandet, har tilladelse til at telefonere 1 gang om måneden og må så til gengæld selv betale for telefonsamtalen.

Fængselsinspektøren meddelte, at han i en senere skrivelse til mig ville redegøre nærmere for de interne regler om telefonordningen.

 

I skrivelsen af 14. december 1992 har fængselsinspektøren herefter anført følgende:

"...

4. De indsattes adgang til at telefonere.

I overenstemmelse med reglerne for telefonering i lukkede anstalter i direktoratets cirkulære af 18.12.1980 om de indsattes adgang til brevveksling, besøg m.v. er udgangspunktet, at der ikke er adgang til telefonsamtaler, med mindre der er tale om uopsætlige meddelelser, der ikke kan klares skriftligt.

På baggrund af de foreslåede regler til fængselsloven har man imidlertid lempet reglerne, således at der for indsatte, der har vanskeligt ved at udtrykke sig skriftligt, er åbnet mulighed for jævnlige telefonsamtaler med familien.

For så vidt angår de udenlandske indsatte har man for et par år siden på baggrund af deres kommunikationsproblemer med deres familier åbnet mulighed for, at udenlandske indsatte efter ansøgning kan få tilladelse til en månedlig samtale med et bestemt familiemedlem. Det er samtidig bestemt, at de udenlandske indsatte selv skal betale deres samtaler, eller disse skal betales af modtageren, mens de danske indsatte, hvor adgang til telefonsamtaler som anført er undtagelsen - ikke betaler for deres samtaler.

..."

Jeg har taget det oplyste til efterretning.

 

c. Videoordningen.

De indsatte udtrykte stor utilfredshed med, at videoordningen var blevet lukket.

Under min senere samtale med fængselsinspektøren oplyste han, at videoordningen var blevet lukket efter "Vridsløselille-sagen", hvor det var kommet frem, at fremvisningen af video over fængslets interne fjernsynsnet måtte sidestilles med offentlig fremvisning og dermed i strid med de ophavsretlige regler om fremvisning af videofilm. Han oplyste videre, at undervisningslederen sammen med fritidsudvalget for tiden undersøgte mulighederne for at løse problemet.

Jeg meddelte, at jeg - da problemet ikke alene vedrører Statsfængslet i Nyborg, men alle kriminalforsorgens institutioner - ville tage det ophavsretlige spørgsmål i sagen op over for Direktoratet for Kriminalforsorgen.

Jeg har senere i en selvstændig skrivelse til Direktoratet for Kriminalforsorgen anmodet direktoratet om oplysning om, hvilke undersøgelser direktoratet har foretaget vedrørende problemerne med videoordningerne i kriminalforsorgens anstalter, herunder det i den forbindelse rejste ophavsretsspørgsmål. Med skrivelse af 26. april 1993 har jeg modtaget direktoratets svar. Jeg vil senere gøre Statsfængslet i Nyborg bekendt med, hvad der videre sker i sagen. (Jf. Folketingets Ombudsmands beretning 1993, s.000).

Med direktoratets skrivelse af 26. april 1993 modtog jeg en udtalelse af 12. marts 1993 fra Statsfænglet i Nyborg. I udtalelsen er det oplyst, at antalten fra januar 1993 har indgået en aftale med (tv-kanal X) om distribution af denne kanals udsendelser. Endvidere er det oplyst, at aftalen er indgået efter indstilling fra et enigt fritidsudvalg, og at aftalen finansieres ved, at alle indsatte i fællesskabsafdelinger, der har eget TV-apparat, betaler en afgift på 14 kr. om ugen.

Jeg har taget det oplyste til efterretning.

 

d. Udenlandske indsatte.

På møderne med de indsatte blev der rejst to spørgsmål, specielt vedrørende de udenlandske indsatte, nemlig:

1) at der ikke gives udgangstilladelse til udenlandske indsatte,

2) ønske om oprettelse af en separat afdeling for udenlandske indsatte.

Under min senere samtale med fængselsinspektøren oplyste han,

ad 1) at han ikke mente, at anstalten havde en strengere praksis på dette område end andre anstalter. Han oplyste, at man fra anstaltens side ved behandlingen af anmodninger fra udlændinge om udgang selvfølgelig var opmærksom på, at misbrugsrisikovurderingen også i disse tilfælde skal kunne holde. Han bemærkede, at der, for så vidt angik de udenlandske afsonere, ikke er de samme sociale forhold, såsom tilknytning til familie, som har væsentlig betydning ved behandlingen af udgangsanmodninger fra herboende indsatte.

ad 2) at han foretrak at integrere de udenlandske afsonere på afdelingerne. Som begrundelse herfor henviste han dels til, at udenlandske indsatte skal være sammen med herboende indsatte på arbejdspladserne, dels til, at der også er problemer de udenlandske indsatte imellem, idet man ikke nødvendigvis er gode venner, fordi man er udlænding. Han oplyste således, at han havde konstateret, at såfremt der var 3-4 udenlandske indsatte på en afdeling, medførte det ofte problemer dem imellem.

Jeg har taget det oplyste til efterretning.

 

e. Indsattes mulighed for at skifte afdeling.

Flere af de indsatte klagede over, at det var meget svært at få lov til at skifte afdeling, og under min senere samtale med fængselsinspektøren spurgte jeg derfor, efter hvilke kriterier de indsatte får lov til at skifte afdeling.

Fængselsinspektøren oplyste hertil, at hovedreglen er, at efter 1 års forløb vil en indsat kunne få tilladelse til at skifte afdeling, hvis han ønsker det. Hvis der derimod inden 1 års fristens udløb opstår konkrete forhold, der ikke er af forbigående karakter, kan tilladelse til at skifte afdeling gives. Fængselsinspektøren bemærkede i den forbindelse, at man fra ledelsens side er opmærksom på ønsker om at skifte afdeling af særlige familiære grunde. Sådanne ønsker imødekommes som hovedregel.

Jeg har taget det oplyste til efterretning.

 

f. Vaskemaskiner.

På møderne med de indsatte blev det oplyst, at det fra ledelsens side var blevet lovet, at der på afdelingerne ville blive opsat vaskemaskiner, således at de indsatte selv kunne vaske deres tøj. De indsatte ville gerne vide, hvornår vaskemaskinerne blev sat op. Flere af de indsatte henviste i den forbindelse til, at de på grund af problemer med allergi havde vanskeligt ved at tåle den vask af tøjet, som foregår i Horsens Statsfængsel.

Under min senere samtale med fængselsinspektøren oplyste han, at han ikke kunne svare på, hvornår vaskemaskinerne ville blive sat op. Han oplyste, at han havde søgt Direktoratet for Kriminalforsorgen om bevilling til indkøb af vaskemaskinerne. Direktoratet havde imidlertid svaret, at direktoratet fandt, at ideen var god, men at der ikke var penge til indkøb af maskinerne i år. Direktoratet havde udtrykt håb om, at der ville være penge på næste års budget.

Jeg har taget det oplyste til efterretning, men jeg udbeder mig underretning om, hvad der videre sker vedrørende dette forhold.

 

g. Opvaskemaskiner.

De indsatte klagede over, at opvaskemaskiner, som var gået i stykker, ikke blev udskiftet.

Under min senere samtale med fængselsinspektøren oplyste han, at det ikke er meningen at opretholde opvaskemaskiner på afdelingerne. Maskinerne vil således blive afskaffet, efterhånden som de går i stykker.

Jeg har taget det oplyste til efterretning, idet jeg samtidig henleder opmærksomheden på det ovenfor under afsnit 1 anførte om etablering af yderligere køkkenvaske.

 

h. Ved indlæggelse på hospital fratages de indsatte deres private tøj.

Flere af de indsatte klagede over, at de ved indlæggelse på hospital blev frataget deres private tøj.

Under min senere samtale med fængselsinspektøren oplyste han, at det er korrekt, at de indsatte ved indlæggelse på hospital bliver frataget deres private tøj, og at dette sker på grund af den særlige undvigelsesrisiko, der er forbundet med et hospitalsophold.

Jeg har taget det oplyste til efterretning.

 

i. De indsatte kaldes på sygeafdelingen i fritiden.

Flere af de indsatte udtrykte utilfredshed med, at de - når de skulle til konsultation på sygeafdelingen - altid blev kaldt over på afdelingen i fritiden, og at der ofte var en times ventetid.

Fængselsinspektøren oplyste under min senere samtale med ham, at man fra personalets side gerne ser, at konsultationer på sygeafdelingen foregår i arbejdstiden, men at det afhænger af, hvornår lægerne er til rådighed.

Jeg har taget det oplyste til efterretning.

 

j. De indsattes arbejdstøj m.v.

1) De indsatte klagede over, at det arbejdstøj, de fik udleveret, var både for dårligt og i for små størrelser. Endvidere klagede de over, at de indsatte, som har udendørs arbejde, ikke kan få udleveret termotøj.

Under min senere samtale med fængselsledelsen erkendte fængselsforvalteren, at de indsattes arbejdstøj var for dårligt, men at det var et økonomisk spørgsmål.

I forbindelse med min inspektion i arrestafdelingen den 15. december 1992, oplyste fængselsinspektøren mig om, at man havde undersøgt spørgsmålet om arbejdstøjets kvalitet, og at det var blevet besluttet, at hvert værksted nu fik udleveret et antal sæt godt arbejdstøj, som vækstedet udleverer efter behov. Der er tillige iværksat en forsøgsordning, hvorefter indsatte med udendørs arbejde har mulighed for at låne termotøj og i visse tilfælde en kedeldragt. Ordningen omfatter teknisk afdeling, bygningsvæsenet og haveholdene.

Jeg meddelte under inspektionen, at jeg over for Direktoratet for Kriminalforsorgen ville rejse spørgsmålet om baggrunden for, at de indsatte ikke kan få udleveret arbejdstøj af samme kvalitet som enhedsfunktionærernes arbejdstøj, herunder termotøj til de indsatte, der arbejder udendørs.

Jeg har senere i en selvstændig skrivelse til Direktoratet for Kriminalforsorgen rejst spørgsmålet om udlevering af arbejdstøj til de indsatte. Med skrivelse af 26. april 1993 har jeg modtaget direktoratets svar. Jeg vil senere gøre Statsfængslet i Nyborg bekendt med, hvad der videre sker i denne sag. (Jf. Folketingets Ombudsmands beretning 1993, s. 000).

2) Flere af de indsatte tilkendegav endvidere, at det var meget svært at få mulighed for at komme ud og købe nyt tøj.

Fængselsinspektøren oplyste under min senere samtale med ham, at i det omfang fængslet har personale til det, vil de indsatte få tilladelse til at komme ud og købe nyt tøj. I de tilfælde, hvor fængselsledelsen vurderer, at der er undvigelsesrisiko, vil tilladelse selvfølgelig ikke blive givet; men i de tilfælde vil tøj blive taget hjem i udvalg, hvis man skønner, at der er behov herfor.

Jeg har taget det oplyste til efterretning.

 

k. Musikband.

En indsat klagede over, at det musikband, han havde haft sammen med 4-5 andre indsatte, var blevet stoppet.

Under min senere samtale med fængselsinspektøren oplyste han, at det var et lokalemæssigt problem, der var årsag til, at bandet var blevet stoppet. Det tidligere øvelokale var således blevet inddraget til andet formål, men fængselsinspektøren var indstillet på, at der skulle anvises et nyt lokale.

Under min senere inspektion af arrestafdelingen blev det oplyst, at musikbandet havde fået anvist nyt øvelokale.

Jeg foretager herefter ikke videre vedrørende dette forhold.

 

l. Kuverter.

Flere indsatte var utilfredse med, at kuverterne og dermed frimærkerne til de breve, de indsatte modtager, bliver inddraget af fængselsledelsen.

Fængselsinspektøren oplyste under min senere samtale med ham, at inddragelsen sker af sikkerhedsmæssige grunde for at forhindre, at der indsmugles stoffer skjult bag frimærkerne på kuverterne. Han oplyste imidlertid, at kuverterne opbevares i fængslets depot, og kan udleveres ved løsladelsen.

Jeg har taget det oplyste til efterretning, og finder ikke grundlag for at foretage videre.

 

m. Udgangstilladelse.

De indsatte klagede over, at der i Nyborg Statsfængsel blev fulgt en meget mere restriktiv praksis med hensyn til meddelelse af udgangstilladelse, end i andre fængsler. Endvidere klagede flere over, at der i for stort omfang blev fastsat vilkår om antabusbehandling i forbindelse med udgang.

Under min senere samtale med fængselsinspektøren oplyste han, at han ikke var enig i, at anstalten har en strengere praksis med hensyn til meddelelse af udgangstilladelser end andre lukkede anstalter. Han henviste i den forbindelse til, at der ikke i Nyborg Statsfængsel er så mange langtidsfolk som for eksempel i Statsfængslet i Vridsløselille, og at flere af de indsatte i Nyborg Statsfængsel ikke har familiemæssige relationer, der kunne begrunde udgangstilladelse i et videre omfang. Han henviste endvidere til, at direktoratet for nylig - på baggrund af tilfælde af begået kriminalitet under udgang - havde pålagt anstalterne større opmærksomhed i forbindelse med misbrugsvurderingerne. Endvidere var han uenig i, at der fra anstaltens side blev pålagt antabusbehandling i større omfang, end der var behov for; men medgav, at det selvfølgelig altid er et spørgsmål om en konkret vurdering. Han lagde i den forbindelse ikke skjul på, at flere af de indsatte måske havde svært ved at erkende, at de havde et alkoholproblem.

Jeg har taget det oplyste til efterretning. Jeg finder ikke på det foreliggende grundlag anledning til at foretage videre. Jeg vil imidlertid være opmærksom på spørgsmålet ved behandlingen af konkrete klager.

 

15. Samtaler med enkelte indsatte.

Sekretariatschefen og en fuldmægtig ved embedet og jeg selv havde samtaler med i alt 18 indsatte. Hovedparten af disse samtaler resulterede i konkrete sager, som jeg har behandlet særskilt.

 

16. Gennemgang af rapporter m.v.

Ved starten af inspektionen anmodede jeg om at modtage kopier af rapporter vedrørende

- anvendelse af håndjern

- anbringelse i enrum

- sikringscelleanbringelse

- magtanvendelse og

- videregående visitation af besøgende.

Jeg anmodede endvidere om at måtte modtage notater foretaget i henhold til cirkulæret om brevveksling og kontrol og om at modtage udskrifter af forhørsprotokollen vedrørende disciplinærstraf. Jeg bad om at modtage dette materiale for nogle nærmere angivne perioder.

Ved min gennemgang af det modtagne materiale har jeg navnlig haft opmærksomheden henledt på, hvorvidt proceduren i forhold til de gældende cirkulærer er blevet fulgt. Jeg har endvidere været opmærksom på spørgsmålet om overholdelsen af reglerne om notatpligt. Min gennemgang giver anledning til følgende bemærkninger:

a. Forhørsprotokollen.

Jeg modtog kopi af de seneste 41 forhør, der var afholdt i anstalten. Disse forhør dækker perioden fra den 21. juli til den 30. oktober 1992. Ved min gennemgang af forhørene er jeg ikke gået ind i en nærmere vurdering af baggrunden for indberetningerne om forhørene og af de afgørelser, der er truffet i forbindelse med forhørene.

De 21 af forhørene endte med ikendelse af en disciplinærstraf i form af en bøde og/eller strafcelle. I 5 af tilfældene, hvor der var idømt disciplinærstraf i form af strafcelle, var sanktionen idømt betinget. I andre 13 tilfælde endte forhøret med inddragelse af den indsattes udgangstilladelse i 6 uger eller mere. I alle disse sager blev det samtidig bestemt, at spørgsmålet om udgang til sin tid skulle behandles og godkendes i afdelingsrådet.

5 af forhørene endte med enrumsanbringelse. I et af disse tilfælde blev der samtidig truffet beslutning om overgivelse af sagen til politiet. I et andet tilfælde havde den indsatte forinden fremsat anmodning om at gå i frivilligt enrum. I et af tilfældene havde den indsatte inden forhøret været foreløbig enrumsanbragt, og forhøret endte med, at indsatte blev udtaget af enrum, og at der ikke skulle foretages videre i sagen.

I 5 sager blev der truffet beslutning om konfiskation. I en af disse sager blev de omhandlede penge (500 kr., som en privat havde sendt til indsatte med postvæsenet) dog indsat på en spærret konto til den indsattes løsladelse.

Endelig endte et forhør med en advarsel og to andre forhør endte med beslutning om, at der ikke skulle foretages videre.

Ved gennemgangen af rapporterne har jeg ikke med hensyn til forhørenes form, notater og lignende fundet forhold, der giver mig anledning til bemærkninger, bortset fra 1 forhør. I sidstnævnte tilfælde (...) er det bestemt, at den indsatte skal enrumsanbringes, men ikke i hvor lang tid.

Bortset fra dette forhold kan min gennemgang af den modtagne kopi af forhørsprotokollen ikke give mig anledning til bemærkninger.

 

b. Anvendelse af håndjern.

Jeg har modtaget kopier af rapporter vedrørende 47 tilfælde af anvendelse af håndjern. Disse rapporter dækker perioden fra 1. november 1991 til 31. oktober 1992. Ved min gennemgang af rapporterne er jeg ikke gået ind i en nærmere vurdering af beslutningen i de enkelte tilfælde om at anvende håndjern. Min opmærksomhed ved gennemgangen har været henledt på, om de fastsatte procedureforskrifter er overholdt.

Spørgsmålet om anvendelse af håndjern er reguleret i cirkulære nr. 7 af 22. januar 1987 om anvendelse af håndjern over for indsatte.

Efter cirkulærets Afsnit A, § 1, stk. 1, kan indsatte under transport m.v. belægges med håndjern, såfremt det er nødvendigt for at hindre undvigelse, eller for at afværge truende vold, betvinge voldsom modstand eller for at hindre selvmord eller anden selvbeskadigelse. Af bestemmelsen fremgår det, at "transport" omfatter både transport inden for og uden for anstalten.

I samtlige 47 tilfælde var anvendelsen af håndjern sket i forbindelse med transport og for hovedpartens vedkommende i forbindelse med transport uden for anstalten. I et af disse tilfælde skete anvendelsen for at afværge truende vold og betvinge voldsom modstand. I et andet af disse tilfælde skete anvendelsen for at betvinge en voldsom modstand mod transporten, og der blev i dette tilfælde tillige anvendt magt ved anvendelsen. I de resterende 45 tilfælde anvendtes håndjern for at hindre undvigelse. I ingen af disse tilfælde blev der anvendt magt ved anvendelsen. Ved en del tilfælde var frygten for undvigelse konkret begrundet i tidligere undvigelser eller forsøg herpå. I nogle tilfælde var anvendelsen alene begrundet i det forhold, at indsatte på grund af straffens længde måtte anses for undvigelsestruet.

Efter cirkulærets § 2 træffer anstaltens vagthavende leder eller den, han bemyndiger dertil, bestemmelse om anvendelse af håndjern. Hvis forholdene ikke tillader, at man afventer vedkommendes afgørelse, træffes bestemmelsen af den tilstedeværende funktionær, som er ansvarlig for det pågældende tjenesteområde.

I langt de fleste af de 47 tilfælde er afgørelsen om anvendelsen af håndjern truffet af en af de funktionærer, der deltog i transporten. I samtlige 47 tilfælde har overvagtmesteren og anstaltslederen enten samme dag eller nogle dage efter haft rapporten til gennemsyn uden at have bemærkninger hertil.

Efter § 3 i cirkulæret skal lægetilsyn finde sted, 1) når magt har været anvendt, medmindre institutionens leder finder det åbenbart unødvendigt, 2) såfremt forholdene taler derfor.

Som ovenfor nævnt var der blevet anvendt magt i det tilfælde, hvor håndjern var blevet anvendt for at betvinge voldsom modstand (rapport af 3. august 1992). Af den pågældende rapport fremgår det, at der er sket underretning om anvendelsen af håndjern til læge/sygeplejerske, men det fremgår ikke, at lægetilsyn har fundet sted.

Ved min gennemgang af rapporterne om sikringscelleanbringelse, jf nedenfor under d., har jeg konstateret, at lægen i det konkrete tilfælde telefonisk havde meddelt, at han efter det oplyste fandt tilsyn unødvendigt.

 

Bortset fra dette tilfælde giver min gennemgang af rapporterne mig ikke anledning til bemærkninger.

c. Anbringelse i enrum.

Jeg modtog notater vedrørende de syv indsatte, der i tiden fra den 1. august til den 1. november 1992 havde været anbragt i enrum i henhold til cirkulære af 14. september 1978 om adgangen til at anbringe de indsatte i enrum.

Efter cirkulærets § 2, stk. 2, kan tvangsmæssig enrumsanbringelse kun finde sted, hvis

"...

det findes nødvendigt for at forebygge undvigelse,

det findes nødvendigt for at forebygge voldsom adfærd,

det findes påkrævet for at hindre fortsat strafbar virksomhed, herunder brug af euforiserende stoffer,

den indsatte udviser en sådan grov eller gentagen utilladelig adfærd, som gør fortsat ophold i fællesskab åbenbart uforsvarlig,

den indsatte modsætter sig foranstaltninger, der er nødvendige af sikkerhedshensyn,

den indsatte modsætter sig foranstaltninger, der er påkrævet for at gennemføre en almindelig sundhedskontrol eller forebygge smittefare,

den indsatte nægter at påtage sig beskæftigelse i institutionen efter dennes bestemmelse.

..."

I et tilfælde skete enrumsanbringelsen i henhold til nr. 1, i et tilfælde i henhold til nr. 2, i 2 tilfælde i henhold til nr. 3 og i 3 tilfælde i henhold til nr. 4.

Proceduren ved anbringelse i enrum i henhold til § 2, stk. 2, er fastlagt i cirkulærets § 3, stk. 3-7. Min gennemgang af de modtagne notater giver mig ikke anledning til bemærkninger i relation til disse bestemmelser. Jeg bemærker, at i 5 af tilfældene har indsatte ikke ønsket at udtale sig.

Cirkulærets § 4, stk. 5 og 6, indeholder følgende bestemmelser:

"...

Stk. 5. Spørgsmålet om anbringelsens ophør skal tages op til overvejelse, hver gang der er forløbet 1 uge siden iværksættelsen eller sidste beslutning om opretholdelse af anbringelsen.

Stk. 6. Om de overvejelser, der har fundet sted i henhold til stk. 5 og om anbringelsens ophør gøres notat.

..."

Ingen af de modtagne notater indeholder oplysning om anbringelsens ophør og/eller overvejelser om opretholdelse af anbringelsen. Det er således ikke muligt på baggrund af de foreliggende notater at konstatere, i hvor lang tid de enkelte enrumsanbringelser har varet, herunder om nogle af de indsatte har været anbragt i enrum udover fire uger og dermed omfattet af bestemmelsen i cirkulærets § 7 om indberetning til direktoratet.

Jeg udbeder mig nærmere oplysning om, hvornår de enkelte anbringelser er ophørt, herunder oplysning om,

hvorvidt der i nogle af de omhandlede tilfælde har været tale om anbringelse ud over 1 uge, og i bekræftende fald oplysning om, hvorfor den ovennævnte notatpligt da ikke er overholdt.

hvorvidt der i nogle af de omhandlede tilfælde har været tale om enrumsanbringelse ud over fire uger, og om der i bekræftende fald er sket indberetning til direktoratet.

 

d. Sikringscelleanbringelse.

Jeg modtog seks rapporter vedrørende sikringscelleanbringelser i perioden fra den 1. maj til den 1. november 1992.

Min gennemgang af rapporterne har også i disse tilfælde koncentreret sig om, hvorvidt de fastsatte procedureforskrifter vedrørende anbringelserne er iagttaget, og om de foretagne notater er fyldestgørende. Jeg har ikke foretaget en nærmere undersøgelse af grundlaget for og nødvendigheden af anbringelserne.

Sikringscelleanbringelse kan i følge fuldbyrdelsesbekendtgørelsens § 31 ske, såfremt det er nødvendigt for at afværge truende vold, betvinge voldsom modstand eller hindre selvmord eller selvbeskadigelse.

Anbringelsen var i fire af tilfældene sket for at hindre selvmord eller selvbeskadigelse. I et enkelt af disse tilfælde var anbringelsen tillige sket for at betvinge voldsom modstand. I de to sidste tilfælde var anbringelsen sket for at betvinge voldsom modstand, og i det ene af disse tilfælde tillige for at afværge truende vold. I 3 af tilfældene var der blevet anvendt magt i forbindelse med indsættelsen, og i 4 af tilfældene havde indsatte været fikseret i kortere tid.

I ingen af tilfældene havde anbringelsen varet længere end 16 timer.

Spørgsmålet om anvendelsen af sikringscelle er reguleret ved cirkulære nr. 155 af 15. juli 1974, som ændret ved cirkulære af 16. april 1991, om anvendelsen af sikringsceller i kriminalforsorgens anstalter og arresthusene. Cirkulærets § 3 har følgende ordlyd:

" Stk. 1. Bestemmelse om anvendelse af sikringscelle m.v. træffes af anstaltens vagthavende leder/arrestforvareren. Hvis forholdene ikke tillader, at man afventer lederens afgørelse, træffes bestemmelsen af overvagtmesteren eller, hvis dette ikke er muligt, af vagtmesteren eller dennes stedfortræder eller den tilstedeværende funktionær, som er ansvarlig for det pågældende tjenesteområde. Den vagthavende leder/arrestforvareren skal normalt omgående underrettes om sikringsmidlernes anvendelse.

...

Stk. 3. Der skal straks udfærdiges rapport om det passerede på særlige rapportblanketter (d.f.k. 110), der rekvireres fra Statsfængslet i Nyborg. På et observationsskema (d.f.k. 107), der rekvireres i Statsfængslet i Nyborg, skal der foretages notat, hver gang personalet har tilset den indsatte. Notatet skal indeholde oplysning om tidspunktet for tilsynet samt oplysning om den indsattes tilstand, herunder eventuelle bemærkninger om behovet for opretholdelse af anbringelsen/fikseringen.

..."

Af rapporterne fremgår det, at der i alle tilfælde er sket underretning af overvagtmesteren og/eller institutionens leder. Underretningen har fundet sted inden for 15 minutter efter, at anbringelsen havde fundet sted, bortset fra 1 tilfælde. I det sidstnævnte tilfælde var fængselsinspektøren 1 time forinden anbringelsen blevet underrettet om, at den indsatte var blevet kørt til skadestue på grund af selvmordsforsøg, og da fængselsinspektøren ikke kunne træffes resten af aftenen, blev det aftalt, at den indsatte, efter tilbagekomst fra hospitalet, blev anbragt i sikringscelle, såfremt han skønnedes selvmordstruet.

Dette giver mig ikke anledning til bemærkninger.

Alle 6 rapporter var vedlagt observationsskema, påført oplysning om tidspunktet for tilsynet og den tilsynsførendes vurdering af den indsattes tilstand. Tilsynene havde fundet sted med ca. 15 minutters mellemrum.

Cirkulærets § 4 indeholder følgende bestemmelse om lægetilsyn ved sikringscelle-anbringelser:

" Stk. 1. Anstaltens/arresthusets læge (eventuelt natlæge) skal, så hurtigt som omstændighederne tilsiger det, orienteres om det passerede, således at der på grundlag heraf træffes afgørelse om, hvornår lægetilsyn bør finde sted.

Stk. 2. Anvendes bælte og eventuelt handsker og fod- og håndremme, eller er indsættelse i sikringscelle i øvrigt forbundet med magtanvendelse, skal læge tilkaldes omgående med henblik på, at lægetilsyn kan finde sted snarest muligt."

Om de tilfælde, der er omfattet af § 4, stk. 2, er i Direktoratet for Kriminalforsorgens følgeskrivelse af 16. april 1991 anført følgende:

"Udgangspunktet er, at tilkald af læge er det første, der skal foretages, efter at anbringelsen/fikseringen er gennemført. Dette er ikke til hinder for, at der fra den pågældendes afdeling i institutionen indhentes oplysninger om indsattes adfærd, helbredstilstand og lignende med henblik på at tilvejebringe oplysninger, der kan have indflydelse på lægens beslutning om, hvor hurtigt lægetilsyn kan ske. Det er ej heller til hinder for, at der lokalt fastsættes retningslinier, hvorefter den ansvarlige for anbringelsen/fikseringen underretter en sygeplejerske, der er til stede i institutionen, med henblik på at denne kan foretage lægetilkald. Efter formuleringen af § 4, stk. 2, må det imidlertid være en forudsætning, at indhentelse af oplysninger eller underretning af sygeplejerske kan ske i løbet af ganske få minutter."

Af rapporterne fremgår det, at der blev givet underretning til læge/sygeplejeske i alle 6 tilfælde. Underretningen blev givet inden for 15 minutter efter sikringscelleanbringelsen.

5 af de 6 sikringscelleanbragte blev tilset af læge. I det 6. tilfælde meddelte lægen, at han på baggrund af det oplyste ikke fandt tilsyn fornødent. Der blev ikke anvendt bælte ved den pågældende sikringscelleanbringelse, men derimod var indsatte under transporten fra sin celle til sikringscellen blevet belagt med håndjern, og der var i den forbindelse anvendt magt, hvilket tillige gjorde lægetilsyn fornødent, jf. det jeg har anført ovenfor under afsnit b, hvor tilfældet også er omtalt.

Sidstnævnte tilfælde giver mig anledning til at bemærke, at efter de gældende regler skal lægetilsyn finde sted, uanset lægens umiddelbare vurdering af behovet herfor.

 

Lægetilsyn, der efter § 2, stk. 2, er foreskrevet at skulle finde sted snarest muligt i de tilfælde, hvor der anvendes bælte eller magt i forbindelse med anbringelsen, har i de tre af tilfældene fundet sted inden for et tidsrum af 25-50 minutter efter anbringelsen. I 1 tilfælde fandt lægetilsynet først sted efter 2 timer og 35 minutter, og på dette tidspunkt var den indsatte taget ud af fikseringen.

Ved min skrivelse af 8. maj 1992 til Direktoratet for Kriminalforsorgen vedrørende tilkaldelse af læge i forbindelse med sikringscelleanbringelse i Statsfængslet i Horsens har jeg taget til efterretning, at direktoratet har iværksat nogle tiltag med henblik på at sikre en bedre kontakt med, og bistand fra det almindelige vagtlægesystem i forbindelse med sikringscelleanbringelser. Jeg har herunder bemærket, at jeg går ud fra, at direktoratet senere vil foretage undersøgelser med henblik på at få oplyst, om de nævnte tiltag har haft den ønskede effekt i relation til at sikre, at lægetilsyn sker i overensstemmelse med cirkulærets bestemmelser.

Jeg foretager på denne baggrund ikke videre i anledning af min ovenfor anførte gennemgang af sikringscelleanbringelser i Statsfængslet i Nyborg i perioden fra den 1. maj til den 1. november 1992.

 

e. Magtanvendelse.

Jeg har ikke modtaget rapporter fra anstalten vedrørende magtanvendelse. Anstalten har i skrivelsen af 14. december 1992 i den forbindelse meddelt følgende:

"...

Rapporter vedr. magtanvendelse.

Disse rapporter indsendes ikke til direktoratet, og vi har hidtil henlagt rapporterne på den indsattes charteque uden at tage kopi til en samlemappe for disse rapporter.

Efter vi omkring 1. september 1992 blev opmærksom på dette forhold er det bestemt, at der fremtidig tages kopier af rapporterne til en lokal samling. Der har imidlertid ikke foreligget nogen rapporter efter dette tidspunkt.

..."

Jeg har taget det oplyste til efterretning.

 

f. Videregående visitation af besøgende.

Jeg havde bedt anstalten om rapportmateriale vedrørende videregående visitation af besøgende i tiden fra den 1. november 1991 til den 1. november 1992.

I den anledning meddelte fængselsinspektøren mig i skrivelsen af 18. december 1992 følgende:

"...

Jeg skal vedrørende dette spørgsmål oplyse, at vi ikke har benyttet os af adgangen til at undersøge de besøgendes yderbeklædning i henhold til § 18 i cirkulæret af 18.12.1980 om de indsattes adgang til brevveksling og besøg m.v.

I de få tilfælde hvor vi har en konkret mistanke om, at der vil blive forsøgt indsmugling, har vi en aftale med Nyborg politi om, at vi i disse tilfælde orienterer politiet, der derefter vurderer om mistanken er tilstrækkelig begrundet til, at kunne foretage en anholdelse med henblik på visitation.

Dette er i det nævnte tidsrum sekt i alt 4 gange og politiet har oplyst, at man i 2 tilfælde intet fandt, men i 2 tilfælde rejste sigtelse for overtrædelse af lov om euforiserende stoffer.

..."

Jeg har taget det oplyste til efterretning.

 

g. Brevveksling og besøg.

Jeg anmodede anstalten om at modtage notater foretaget i henhold til cirkulæret om brevveksling og kontrol i perioden fra den 1. november 1991 til den 1. november 1992.

I den anledning meddelte anstalten mig i skrivelse af 14. december 1992:

"...

Der er i perioden fra 1.11.1991 til 1.11.1992 ikke bestemt brevkontrol på enkelte indsatte i medfør af § 5, stk. 1 i cirkulæret om de indsattes adgang til brevveksling og besøg m.v.

Derimod er der i henhold til § 5, stk. 2 bestemt, at der jævnligt foretages stikprøvevis gennemlæsning med henblik på kontrol med, at adgangen til ukontrolleret brevveksling ikke misbruges. I disse tilfælde påføres kuverten et stempel, der oplyser om gennemlæsningen. Denne kontrol varetages af visitationsholdet, der foretager notat om dato og navn på de indsatte, hvis breve er blevet kontrolleret.

..."

Jeg har taget det oplyste til efterretning.

 

17. Opfølgning.

Som nævnt under de enkelte afsnit udbeder jeg mig underretning om resultatet af de overvejelser og foranstaltninger, som statsfængslet foretager i anledning af de ovenfor rejste spørgsmål.

 

18. Underretning.

Folketingets Retsudvalg modtager en genpart af denne redegørelse."

 

NOTER: (*1) FOB 1987, s. 97-102, FOB 1992, s. 117, FOB 1993, s. 132 og FOB 1993, s.378