Ombudsmandens inspektioner i kriminalforsorgens institutioner

ISP.1993.384. Anstalten for Domfældte i Qaqortoq

 

 
 

Resumé

I oktober måned 1993 aflagde sekretariatschefen inspektionsbesøg på Anstalten for Domfældte i Qaqortoq.

Inspektionen gav anledning til bemærkninger om, at de anbragtes fælleslokale var ganske utilstrækkeligt; ombudsmanden henstillede, at fælleslokaliteterne snarest muligt blev forbedret væsentligt. Ombudsmanden henstillede endvidere, at det snarest muligt blev overvejet under hvilken form, der i anstalten kunne etableres forhold, som gav mulighed for beskæftigelse af anbragte i overensstemmelse med § 103, stk. 1, i den grønlandske kriminallov.

De anbragtes kendskab til de vilkår, der er gældende for deres strafudståelse mv., var særdeles mangelfuldt. Ombudsmanden henstillede, at der blev taget initiativ til at sikre, at de anbragte modtager den nødvendige information om vilkår mv. under udståelsen af deres straf. (J. nr. 1993-2399-629).

 

Den fulde tekst

Inspektion af Anstalten for Domfældte i Qaqortoq.

 

 

Den 14. oktober 1993 foretog sekretariatschef Lennart Frandsen inspektion af Anstalten for Domfældte i Qaqortoq/Julianehåb.

Inspektionen, der skete med hjemmel i bestemmelsen i instruks for Folketingets Ombudsmand § 3, stk. 3, blev foretaget, efter at Direktoratet for Kriminalforsorgen forinden ved skrivelse af 1. oktober 1993 havde modtaget oplysning om den planlagte inspektion.

Politimesteren i Grønland var ligeledes på forhånd orienteret.

De anbragte i anstalten havde forud for inspektionen modtaget oplysning herom. De var gjort opmærksom på, at de under inspektionen kunne drøfte generelle forhold ved anstalten med sekretariatschefen, og at hver enkelt anbragt kunne få en samtale med sekretariatschefen om sine egne forhold.

Vicepolitimester Jørgen Meyer, Politimesteren i Grønland, var til stede under inspektionen.

 

Den 14. januar 1994 skrev jeg således til Direktoratet for Kriminalforsorgen og Politimesteren i Grønland:

"...

1. Efter bestemmelsen i § 102 i den grønlandske kriminallov (lovbekendtgørelse nr. 49 af 13. februar 1979) kan en tiltalt dømmes til anbringelse i anstalt i indtil 10 år, i særlige tilfælde på ubestemt tid.

Om beskæftigelse i anstalten er bestemt følgende i den grønlandske kriminallov § 103:

"Den dømte skal så vidt muligt beskæftiges med arbejde, hvortil han er egnet, eller i det omfang, det findes formålstjenligt, oplæres i et for ham passende erhverv. I det omfang, det er foreneligt med hensynet til retssikkerheden og anstaltsordenen og stemmende med hensynet til en hensigtsmæssig behandling, skal det tilstræbes, at beskæftigelsen finder sted uden for anstalten. Sådan beskæftigelse finder sted under anstaltens ledelse og tilsyn. Arbejde udføres mod vederlag. Beløb til dækning af udgifterne ved den dømtes ophold og forplejning kan fradrages i arbejdsvederlaget.

Stk. 2. Når det anses for formålstjenligt og fare for misbrug ikke antages at foreligge, kan der meddeles tilladelse til ophold uden for anstalten til deltagelse i undervisning eller til beskæftigelse hos arbejdsgiver.

Stk. 3. Der kan meddeles den dømte udgangstilladelse for et kortere tidsrum, når fare for misbrug ikke antages at foreligge."

Efter kriminallovens § 120, stk. 2, og § 124 har Politimesteren i Grønland efter forud indhentet godkendelse fra Justitsministeriet den 19. december 1978 fastsat "bestemmelser om fuldbyrdelser af anstaltsophold".

Bestemmelserne ... indeholder i § 6, stk. 3, følgende:

"En domfældt, der ikke kan beskæftiges uden for anstalten, skal i almindelighed udføre forefaldende arbejde i anstalten."

 

2. Programmet for inspektionen var følgende:

- Indledende samtale med ledelsen,

- Samtale med talsmænd,

- Besigtigelse af celler og fælleslokaler mv.,

- Samtale med indsatte, der havde fremsat ønske herom,

- Afsluttende samtale med ledelsen.

I forbindelse med inspektionen udleverede anstalten rapporter for repræsentative perioder af forskellige forhold i anstalten. Behandlingen af disse rapporter sker i en særskilt sag.

 

3. Anstalten for Domfældte i Qaqortoq/Julianehåb er åbnet i 1977. Bygningen, der svarer til den bygning, der rummer Anstalten for Domfældte i Aasiaat/Egedesminde, er i én etage med kælder. Den indeholder seks celler, kontor mv. og anstaltlederens tjenestebolig. I kælderen findes der et lokale, der anvendes som fælles opholdsrum for de anbragte, sikringscelle, depotlokaler mv.

Bygningen fremtræder udvendig i god stand. Den er for nylig blevet malet, efter at den i en del år ikke har været vedligeholdt/malet. Arbejdet er blevet udført af de anbragte.

 

4. Der er som nævnt seks celler i anstalten. I de fem celler er der placeret én anbragt. I den sjette celle er der placeret tre anbragte.

Enkeltcellerne er rimelig store. De har et stort dobbelt vindue med panserglas. Det udvendige glas i stort set alle cellerne var itu.

Cellerne er forsynet med en pladeradiator. Der er linoleumsgulv.

Cellerne er møbleret med en løs briks, madras, stol, bord, klædeskab og et lille skab. På væggene er der opsat en opslagstavle og et lille reolsystem. Der er en vask i hjørnet af cellen.

Der er ikke kighul i døren.

Der er for nylig opsat røgdetektorer i cellerne.

Den sjette celle, hvori der er anbragt tre personer, er lidt større end to enkeltceller. Der er tre brikse i cellen, der i øvrigt er indrettet og møbleret på samme måde som enkeltcellerne.

 

5. Cellerne ligger ud til en gang. For enden af gangen er der to lokaler. I det ene er der indrettet et lille tekøkken (to kogeplader, et køleskab mv.). Direkte op til dette lokale er der lokaler med to toiletter og et baderum.

 

6. I kælderen er der som nævnt et fælles opholdsrum, der anvendes af de anbragte. Lokalet er godt 20 m2 stort.

Kælderens gulvplan er beliggende nogenlunde i terræn. Der er god lystilgang til lokalet gennem tre store vinduer.

Der er linoleumsgulv. Et stykke fra midten af lokalet findes en bærende søjle. I et hjørne af lokalet er placeret en udslagsvask. Vasken anvendes bl.a. i forbindelse med rengøring af containere, hvori mad til de anbragte afleveres til anstalten.

Vedligeholdelsen af lokalet var mindre god.

Lokalet var møbleret med et spisebord (med en defekt vinyldug), otte slidte spisestuestole, to nyere to-personers sofaer (af spinkel konstruktion); der var nogle få reoler. Fjernsynet var placeret i et hjørne. Der var desuden et køleskab og en strygerulle. Fremme stod et mini billardbord.

I et lille lokale i tilslutning til opholdsrummet var placeret en vaskemaskine og en tørretumbler.

 

7. I den tilsvarende bygning i Aasiaat/Egedesminde (Anstalten for Domfældte), som sekretariatschefen besøgte den 13. september 1991, har de anbragte deres fælleslokale i tilslutning til cellerne. De anbragte anvendte det tilsvarende kælderlokale til bordtennis mv.

Det blev oplyst, at der med Direktoratet for Kriminalforsorgen er drøftet konkrete planer om at etablere et nyt yderligere fælleslokale for de anbragte i Anstalten for Domfældte i Aasiaat/Egedesminde. Lokalet tænkes etableret ved at omdanne et område på ca. 20 m2 i gården til anstalten, der er dækket med et halvtag til et egentligt lokale.

Anstaltslederen og vicepolitimesteren fandt, at der kunne ske en væsentlig forbedring af de anbragtes fælleslokaliteter i Anstalten for Domfældte i Qaqortoq/Julianehåb ved at gennemføre en tilsvarende bygningsforandring i denne anstalt.

Det blev senere oplyst over for sekretariatschefen, at det fælles opholdsrum i anstalten i Qaqortoq/Julianehåb oprindelig også lå i lokalet i tilslutning til cellerne. På et tidspunkt blev dette lokale imidlertid overtaget af anstaltslederen og indrettet som kontor for ham. Efter den tid har de anbragte alene haft kælderlokalet som fælleslokale.

 

8. I kælderplanet findes der et stort depotrum/værkstedsrum. Rummet, der er uopvarmet, er meget fugtigt, fordi det delvis som den ene væg har klippen.

Anstaltslederen oplyste, at der var overvejelser om at indrette en del af dette lokale til et "mindre kondirum".

 

9. I kælderplanet er endvidere beliggende en sikringscelle. Cellen er forsynet med en fastboltet seng, der er placeret i midten af lokalet.

Der var ikke seler mv. monteret på sengen. Det blev oplyst, at disse er anbragt et andet sted.

Der er trykknaptilkald i sikringscellen på væggen. Der er imidlertid efter det oplyste ikke mulighed for at etablere kald fra sengen.

 

10. Alle de anbragte ønskede en samtale med sekretariatschefen.

En af de anbragte fungerede som tolk under samtalerne.

Vicepolitimester Jørgen Meyer var til stede under samtalerne.

De anbragte havde den opfattelse, at udgangsreglerne for anbragte i Anstalten for Domfældte i Nuuk var mere gunstige end de regler, der er gældende for de anbragte i Anstalten for Domfældte i Qaqortoq/Julianehåb.

Vicepolitimesteren præciserede, at det er de helt samme regler, der gælder for de to anstalter, og at de anbragte derfor skal behandles på samme måde med hensyn til udgang i de to anstalter. Baggrunden for den opfattelse, at der var forskel, kunne eventuelt være, at der gjaldt nogle lidt andre og gunstigere ordninger med hensyn til udgang for de anbragte, der var placeret i annekset i Anstalten for Domfældte i Nuuk.

Vicepolitimesteren gav tilsagn om at undersøge spørgsmålet nærmere. Han ville overveje at indføre en ordning således, at der for anbragte i anstalten i Qaqortoq/Julianehåb, der ville have opfyldt betingelserne for at blive placeret i annekset i Anstalten for Domfældte i Nuuk, ville kunne få de samme - lidt gunstigere - udgangsforhold, som var gældende der.

På spørgsmål fra anbragte gav vicepolitimesteren en nærmere redegørelse til de indsatte for reglerne for prøveløsladelse og udstationering mv.

 

11. (A), der er idømt foranstaltninger i 2½ år, havde en samtale med sekretariatschefen om sine egne forhold. Den tidligere nævnte anbragte fungerede som tolk.

(A) oplyste, at hun var frataget forældremyndigheden over sine to børn. Hun ønskede at få forældremyndigheden i hvert fald over det ene af børnene.

Hun oplyste i øvrigt, at hun efter udståelsen af straffen ikke ønskede at komme tilbage til Ittoqqoormiit/Scoresbysund.

 

12. Ingen af de anbragte havde på tidspunktet for inspektionen beskæftigelse uden for anstalten. Det blev oplyst, at der i Qaqortoq/Julianehåb er omkring 300 arbejdsløse. Det er derfor overordentligt vanskeligt at finde beskæftigelse til de anbragte uden for anstalten.

Der er ikke i anstalten beskæftigelsestilbud i form af værkstedsfaciliteter eller tilbud om små-håndværk (f.eks. i cellerne). Den eneste beskæftigelse, som de anbragte udfører, er forskelligt rengøringsarbejde mv. i anstalten.

 

Jeg skal herefter udtale følgende:

" A. Ovenfor er beskrevet det fælleslokale, der stilles til rådighed for de anbragte.

Efter min opfattelse er dette lokale ganske utilstrækkeligt som fælleslokaliteter for de anbragte.

Jeg har overvejet, om jeg burde iværksætte en nærmere undersøgelse af omstændighederne i forbindelse med, at det tidligere fælleslokale efter det oplyste blev inddraget til anstaltslederens kontor, herunder om Politimesteren i Grønland/Direktoratet for Kriminalforsorgen har været bekendt med og eventuelt godkendt ændringen. Jeg har imidlertid ikke fundet at have fuld tilstrækkelig anledning hertil.

Efter min opfattelse er der behov for, at fælleslokaliteterne for de anbragte i anstalten i Qaqortoq/Julianehåb snarest muligt forbedres væsentligt. Det synes nærliggende, at ændre forholdene således, at de i hvert fald kommer til at svare til forholdene i Anstalten for Domfældte i Aasiaat/Egedesminde, efter at den omtalte planlagte inddragelse af et område i gården er gennemført. Jeg bemærker herved, at det ovenfor omtalte uopvarmede og fugtige depotrum ikke synes at være egnet til overhovedet at afhjælpe de nævnte alvorlige mangler ved tilfredsstillende fælleslokaliteter. Jeg bemærker endvidere, at det forhold, at det ikke er muligt at beskæftige anbragte uden for anstalten, gør det endnu mere påkrævet, at der stilles tilfredsstillende fælleslokaliteter mv. til rådighed for de anbragte.

B. Efter den ovenfor gengivne bestemmelse i § 103 i den grønlandske kriminallov skal den "dømte så vidt muligt beskæftiges med arbejde, hvortil han er egnet eller i det omfang, det findes formålstjenligt oplæres i et for ham passende erhverv". Som en anvendelig - og foretrukket - mulighed for at opfylde denne forpligtelse er det i kriminalloven nævnt, at beskæftigelse kan ske uden for anstalten.

Jeg vil i en skrivelse til Direktoratet for Kriminalforsorgen rejse spørgsmål bl.a. om foreneligheden mellem den ovenfor gengivne bestemmelse i § 6, stk. 3, i "Bestemmelser om fuldbyrdelse af anstaltsophold" og kriminallovens § 103.

Som nævnt er de otte anbragte i Anstalten for Domfældte i Qaqortoq/Julianehåb uden beskæftigelse i og uden for anstalten. Jeg har forstået, at der ikke umiddelbart er udsigt til, at der kan etableres arbejdsforhold uden for anstalten.

Der er ikke i anstalten etableret nogen form for beskæftigelsestilbud i form af værksteder eller andet. Og de nuværende lokalemæssige forhold udelukker vel også, at noget sådant på en rimelig hensigtsmæssig måde kan etableres.

Jeg henstiller, at det snarest muligt - formentligt nødvendigvis i forbindelse med gennemførelse af de ovennævnte bygningsarbejder - overvejes, under hvilken form der i anstalten kan etableres forhold, der giver mulighed for at tilbyde beskæftigelse i overensstemmelse med bestemmelsen i kriminallovens § 103, stk. 1.

C. Samtalerne med alle de anbragte - hvorunder vicepolitimesteren redegjorde for reglerne om udgang, udstationering og prøveløsladelse - gav det bestemte indtryk, at ingen af de otte anbragte havde kendskab til selv blot i hovedtræk de gældende regler for prøveløsladelse og udstationering mv.

Senere samtaler med anstaltslederen og vicepolitimesteren kunne ikke afkræfte denne formodning. Anstaltslederen gav udtryk for, at spørgsmålet om information til de anbragte bl.a. om de vilkår, der gælder for deres strafudståelse, hører under den frie kriminalforsorg. Anstaltslederen fandt ikke, at den frie kriminalforsorg i tilstrækkeligt omfang ydede bistand til de anbragte og oplyste, at det ikke var velset af hensyn til faggrænser, at personalet på anstalten påtog sig opgaven at vejlede de anbragte om vilkår mv.

Jeg finder ikke i den foreliggende sammenhæng at burde gå nærmere ind på den mulige divergerende opfattelse, der er mellem anstalten og den frie kriminalforsorg om ansvaret for varetagelsen af den helt afgørende opgave, der består i at sikre, at de anbragte har en sikker og tilstrækkelig viden om, under hvilke vilkår de er anbragt, og om, hvilke muligheder der er for prøveløsladelse, udstationering mv.

Jeg henstiller, at der tages initiativ til, at det sikres, at de anbragte modtager den nødvendige information om vilkår mv. under udståelsen af deres straf.

Jeg udbeder mig underretning om, hvad der sker i anledning af de ovenfor anførte henstillinger.

D. Jeg beder om at modtage oplysning om, hvad der er sket med hensyn til at ændre udgangsreglerne for anbragte i Anstalten for Domfældte i Qaqortoq/Julianehåb, således at de kommer til at svare til reglerne i anstalten i Nuuk.

E. Under den afsluttende samtale med anstaltslederen videregav sekretariatschefen de to ønsker, som han havde modtaget fra (A)."