Ombudsmandens inspektioner i kriminalforsorgens institutioner

ISP.1993.388. Gennemgang af regelgrundlaget for anstalter i Grønland

 

 
 

Resumé

I forbindelse med inspektion af Anstalten for Domfældte i Nuuk og Anstalten for Domfældte i Qaqortoq foretog ombudsmanden en gennemgang af regelgrundlaget for anbragte i anstalterne og af rapportmateriale om konkrete afgørelser og beslutninger i forhold til de anbragte.

Ombudsmanden udtalte, at der ikke var overensstemmelse mellem en administrativt fastsat bestemmelse om beskæftigelsesforholdene for anbragte og den bestemmelse i den grønlandske kriminallov, der gav bemyndigelse til at udstede bestemmelsen. Ombudsmanden henstillede, at der blev tilvejebragt overensstemmelse mellem kriminalloven og bestemmelsen. Ombudsmanden fandt, at der var behov for en mere systematisk gennemgang af de regler, der er fastsat for de enkelte anstalter i Grønland.

Gennemgang af rapportmateriale fra de to anstalter om sikringscelleanbringelser, konfiskation og disciplinære forhold gav anledning til såvel kritik som henstillinger. (J. nr. 1993-2633-629).

 

Den fulde tekst

Regelgrundlag for anbragte i anstalter for domfældte i Grønland. Rapportmateriale om konkrete afgørelser.

 

 

I forbindelse med inspektioner den 9. og 14. oktober 1993 af Anstalten for Domfældte i henholdsvis Nuuk og Qaqortoq foretog jeg

- en gennemgang af de regler, der er gældende for anbragte i anstalterne, og

- en gennemgang af udleveret rapportmateriale fra de to anstalter om konkrete afgørelser og beslutninger i forhold til de anbragte.

Den 1. februar 1994 skrev jeg således til Direktoratet for Kriminalforsorgen og Politimesteren i Grønland:

"...

1. Regelgrundlaget for anbringelse i anstalterne er den grønlandske kriminallov.

Lovens § 120, stk. 2, bemyndiger justitsministeren til at fastsætte nærmere regler om fuldbyrdelse af foranstaltninger efter denne lov, og efter lovens § 124 fastsætter justitsministeren regler om anvendelse af sikrings- og disciplinærmidler.

Sådanne bestemmelser er fastsat af justitsministeren i "Bestemmelser om fuldbyrdelse af anstaltsophold" af 19. december 1978 - i det følgende benævnt bestemmelserne fra 1978.

For Anstalten for Domfældte i Nuuk findes der desuden 17 bestemmelser, der er fastsat i 1991 af den daværende anstaltsleder om forskellige forhold. Det er forudsat i bestemmelserne fra 1978 § 3, stk. 3, at anstaltslederen kan fastsætte ordensbestemmelser. Jeg må forstå, at de fastsatte bestemmelser alene er gældende for anstalten i Nuuk.

Bestemmelserne angår følgende forhold:

- indsættelse

- daglig rutine på anstalten

- præcisering af at kriminallovens regler under opholdet er gældende

- særlige regler for "nye domfældte"

- magtanvendelse

- anvendelse af håndjern

- anvendelse af sikringscelle

- visitation

- medicinudlevering

- tilbageholdte

- isolation

- besøg

- udgang

- særlige bestemmelser om annekset

- arbejde

- aktiviteter uden for anstalten

- ejendele i forbindelse med afgang fra anstalten.

 

"2. Jeg skal gøre følgende bemærkninger om det anførte regelgrundlag:

a.

I kriminallovens § 103, stk. 1, er bestemt følgende:

"Den dømte skal så vidt muligt beskæftiges med arbejde, hvortil han er egnet, eller i det omfang det findes formålstjenligt oplæres i et for ham passende erhverv. I det omfang det er foreneligt med hensynet til retssikkerheden og anstaltsordenen og stemmende med hensynet til en hensigtsmæssig behandling, skal det tilstræbes, at beskæftigelsen finder sted uden for anstalten. Sådan beskæftigelse finder sted under anstaltens ledelse og tilsyn. Arbejde udføres mod vederlag. Beløb til dækning af udgifterne ved den dømtes ophold og forplejning kan fradrages i arbejdsvederlaget."

I bestemmelserne fra 1978, § 5, stk. 5, er fastsat:

"En domfældt, der ikke kan beskæftiges uden for anstalten, skal i almindelighed udføre forefaldende arbejde i anstalten."

Den gengivne bestemmelse i kriminallovens § 103, stk. 1, må forstås således, at der er en egentlig forpligtigelse for anstalten/kriminalforsorgen, til ("så vidt muligt") at tilbyde en anbragt arbejde eller oplæring under udståelsen af straffen. I nogle tilfælde kan det (og bør det) ske ved arbejde uden for anstalten.

I de tilfælde, hvor det ikke lykkes at beskæftige den pågældende uden for anstalten, består forpligtigelsen til arbejde/oplæring i anstalten ("så vidt muligt") fortsat.

Jeg har forstået at "forefaldende arbejde i anstalten" navnlig består af daglig rengøringsarbejde.

Jeg kan ikke anse udførelsen af sådant arbejde for at være i overensstemmelse med kriminallovens § 103, stk. 1, 1. pkt.

Jeg henstiller til Direktoratet for Kriminalforsorgen at tage initiativ til at skabe overensstemmelse mellem kriminalloven og bestemmelserne fra 1978.

Jeg beder Direktoratet for Kriminalforsorgen om at underrette mig om, hvad der sker i anledning af min henstilling.

Jeg henviser i øvrigt til det, som jeg anførte i mine breve af 14. januar 1994 til Direktoratet for Kriminalforsorgen og Politimesteren i Grønland om beskæftigelsesforholdene for de anbragte i Anstalten for Domfældte i Qaqortoq og Anstalten for Domfældte i Nuuk.

 

b.

De 17 bestemmelser fra 1991, der er fastsat af den daværende anstaltsleder ved Anstalten for Domfældte i Nuuk, er ordensforskrifter, angivelse af praktiske fremgangsmåder, egentlige bestemmelser af direkte betydning for anbragte mv. En del af bestemmelserne er gentagelser af regler i bestemmelserne fra 1978. Som nævnt ovenfor går jeg ud fra, at de 17 bestemmelser alene er gældende for Anstalten for Domfældte i Nuuk.

Politimesteren i Grønland/Direktoratet for Kriminalforsorgen ses ikke at have taget stilling til eller godkendt de 17 bestemmelser.

Jeg har ikke foretaget nogen nøje gennemgang af de 17 bestemmelser. Umiddelbart er det imidlertid min opfattelse, at der ikke er nogle af bestemmelserne, der er i strid med kriminalloven eller bestemmelserne fra 1978. Adskillige af bestemmelserne svarer til bestemmelserne i Direktoratet for Kriminalforsorgens almindelige regelsamling. Som nævnt er det i bestemmelserne fra 1978, § 3, stk. 3, forudsat, at anstaltslederen kan fastsætte ordensbestemmelser.

Kun en del af de fastsatte bestemmelser fra 1991 kan karakteriseres som egentlige ordensbestemmelser. Jeg må finde, at det i et vist omfang er betænkeligt og i hvert fald uhensigtsmæssigt, at en ikke ubetydelig del af regelfastsættelsen for de anbragte er sket på en måde, der umiddelbart forekommer tilfældig og uden godkendelse af politimesterembedet eller af Direktoratet for Kriminalforsorgen. Hertil kommer, at bestemmelserne tilsyneladende alene er gældende for domfældte i Nuuk og således ikke for domfældte i Qaqortoq og Anstalten for Domfældte i Aasiaat/Egedesminde.

Jeg har forstået, at Politimesteren i Grønland med udgangspunkt i Direktoratet for Kriminalforsorgens almindelige regelsamling har til hensigt at gennemføre en egentlig regelfastsættelse for anstalterne i Grønland. Jeg foretager derfor ikke videre vedrørende de 17 bestemmelser, idet jeg dog bemærker, at eksistensen af disse bestemmelser efter min opfattelse understreger behovet for en mere systematisk gennemgang af, hvorledes regelgrundlaget for anstalterne i Grønland bør udformes.

Jeg udbeder mig underretning om, hvad der videre sker på dette område.

 

3. Gennemgang af rapportmateriale.

Anstalten for Domfældte i Nuuk.

Ved begyndelsen af inspektionen den 14. oktober 1993 af Anstalten for Domfældte i Nuuk anmodede sekretariatschefen om at modtage genparter af skriftlige rapporter om forhold, hvorom der er foreskrevet eller forudsat, at rapport skal udfærdiges. Sekretariatschefen anmodede om, at rapportmaterialet kom til at dække repræsentative perioder.

Følgende rapportmateriale blev udleveret:

A. En rapport om sikringscelleanbringelse.

B. 2 rapporter om konfiskation.

C. 16 rapporter om disciplinære forhold.

Ad A. Sikringscelleanbringelse.

Bestemmelse om anbringelse i sikringscelle findes i § 16 i bestemmelserne fra 1978. Bestemmelsen har følgende indhold:

"Anbringelse i sikringscelle må kun anvendes såfremt det er nødvendigt for at afværge truende vold, betvinge voldsom modstand eller for at hindre selvmord eller anden selvbeskadigelse. Sikringscelle må kun anvendes, når andre lempeligere midler åbenbart er utilstrækkelige.

Stk. 2. Opholdet i sikringscelle må ikke udstrækkes længere end absolut påkrævet.

Stk. 3. Om anbringelse i sikringscelle afgives en skriftlig indberetning til politimesteren."

Som det fremgår af den gengivne bestemmelse, er der ikke anført (i stk. 3) noget nærmere om, hvad der skal noteres i indberetningen til politimesteren.

J.nr. 1147 (5. februar 1992).

I rapporten er det anført, at den anbragte den 5. februar 1992 kl. 7.35 med magt blev "lagt i håndjern og derefter spændt i sikringscellen".

Årsagen til anbringelsen var "råben og kastende rundt med inventar, sluttelig forsøgte han at overfalde (...)".

Herefter er anført:

"Domfældte spændt på arme og ben samt mave, - håndjern taget af kl. 7,40."

Det er efter rapporten uklart, hvad der nærmere er sket. Det nævnes således i rapporten, at den anbragte blev fremstillet (...) kl. 08.00, den 5. februar 1992.

Jeg må forstå, at den anbragte er taget ud af sikringscellen ca. 15 minutter efter anbringelsen.

Jeg går i denne skrivelse ikke nærmere ind på spørgsmålet om, hvorvidt betingelserne for anbringelse i sikringscellen var opfyldt. Jeg finder dog anledning til at citere følgende fra rapporten:

"Som situationen foreligger p.t., har domf. været fremstillet tre gange (...), henholdsvis den 3/2 1992 kl. 21.00, den 4/2 1992 kl. 17.45 og senest her til morgen kl. 8.00. Under seneste fremstilling har (lægen ...) stillet diagnosen "Problemer med kvinder", udfra filosofien om at der her i livet kun er tre områder, som kan give anledning til psykiske problemer,: Karriere, Økonomi og Kvinder. Naturligt heraf må man konkludere at læge (...) må have udelukket karrieren og økonomien."

Undersøgelsen af den anbragte og rapportskrivningen er efter min opfattelse præget af manglende seriøsitet.

En rapport om sikringscelleanbringelse må som minimum angive det præcise tidspunkt for anbringelsen og det præcise tidspunkt for udtagelsen.

Jeg må anse det for en fejl, at tidspunktet for udtagelsen ikke er anført i rapporten.

Efter bestemmelserne fra 1978, § 17, stk. 1., kan anbragte for overtrædelse af nogle nærmere angivne bestemmelser ikendes disciplinære foranstaltninger, bl.a. frakendelse af udgang (§ 17, stk. 1, nr. 2).

Efter stk. 2 skal frakendelsen ske fra et bestemt tidsrum , der fastsættes under hensyn til overtrædelsens art og omfang.

 

I rapporten er anført følgende:

"For anstaltens side gives domf. fællesskab fra afd. sikret, og kan indtil videre ikke flytte tilbage til annex. Det pålægges personalet meget nøje at drage omsorg for at domf. indtager sin daglige medicin. Endvidere foranlediger personalet at psykisk behandling påbegyndes (...).

Spørgsmålet om genoptagelse af udgang, drøftes når domf. efter lægelig vurdering skønnes at være inde i en stabil periode."

Jeg må finde det principielt uheldigt, at der på en sikringscellerapport tillige træffes en disciplinær afgørelse.

Den disciplinære afgørelses indhold er uklar.

Som det fremgår af den gengivne afgørelse, er der tale om frakendelse af udgang indtil videre. En sådan afgørelse er der ikke hjemmel til at træffe efter bestemmelserne fra 1978. Jeg må finde det beklageligt, at en sådan afgørelse er truffet.

 

Ad B. Konfiskation.

Efter den grønlandske kriminallovs § 85, nr. 8, kan retten træffe bestemmelse om konfiskation. Bestemmelser om konfiskation findes i kriminallovens kapitel 31.

Der er ikke i den grønlandske kriminallov en bestemmelse, der svarer til den danske straffelovs § 47, stk. 3, der har følgende indhold:

"Såfremt en person, der udstår frihedsstraf, findes i besiddelse af genstande, som ulovligt er indført, erhvervet eller tilvirket i anstalten, kan genstandene konfiskeres, medmindre de tilhører nogle, der ikke er ansvarlig for det ulovlige forhold."

Det må konstateres, at der ikke foreligger hjemmel til at foretage konfiskation af ejendele, der tilhører anbragte. Det er naturligvis åbenbart, at der er behov for at kunne træffe sådanne afgørelser.

Jeg har samtidig hermed henledt Justitsministeriets opmærksomhed på forholdet.

J.nr. 1438 (10. juli 1993)

Rapporten indeholder følgende:

Hashpibe

"Under rutinemæssig visitation fandt vi en hashpibe; piben konfiskeret."

Rapporten i sig selv giver mig ikke anledning til bemærkning.

En rapport (j.nr. 1268 - 21. oktober 1992) - der også indeholder en rapport om disciplinære foranstaltninger, jf. nedenfor - angår også inddragelse af en hashklump og en pibe.

Rapporten i sig selv giver mig ikke anledning til bemærkning.

Ad C. Disciplinære forhold.

J.nr. 1268 (21. oktober 1992).

I rapporten er bl.a. anført følgende:

" Afhøring. Efter foreholdelse af nærværende rapport erkender domf. dens indhold, samt at det er en overtrædelse af anstaltens regler. Domf. forklarer han har købt hashen ude i byen af en ikke kendt person. Domf. forklarer, han mener at have godt af en eller anden form for stimulans til at klare dagen og vejen. Sidste gang havde domf. prøvet sig med alkohol, det blev stoppet derfor hashen. Domf. forklares om hashens skadevirkninger, og får udleveret artiklen "Hashrygning - en ond cirkel" af Hanne Jensen, Brita A. Nielsen og Mette Moesgaard til orientering.

Afgørelse. For overtrædelse af "Bestemmelser af fuldbyrdelse af anstaltsophold" § 3 i henhold til § 17 stk. 1 pkt. 1, 2 og 4, ikendes domf. følgende disciplinærforanstaltning.

1. Isoleres i fritiden i 7 dage, fællesskab igen den 29. oktober 1992.

2. Fratages dagudgang i 6 uger, dagudgang igen den 6. december 1992.

3. Fratages aftenudgang i 10 uger, aftenudgang igen den 6. januar 1993.

4. Nedsat lommepenge i 3 uger til 125.00, normale igen den 18. november 1992.

5. Ledsaget indkøb i 3 mdr. indtil videre.

6. Doceres fortsat ved antabus indtil videre."

Jeg har ikke kendskab til, hvad sanktionen "Ledsaget indkøb i 3 mdr. indtil videre" dækker over. Sanktionen er ikke anvendt i andre tilfælde, der foreligger rapporter om. Jeg foretager ikke videre vedrørende denne sanktion.

Som det fremgår af den gengivne afgørelse er som en disciplinær foranstaltning under nr. 6 anført "Doceres fortsat ved antabus indtil videre."

I bestemmelserne fra 1978 er i § 5, stk. 4, bestemt følgende:

"Det kan fastsættes som vilkår for beskæftigelse (fremhævet af mig) uden for anstalten, at den domfældte underkaster sig afvænningsbehandling for misbrug af alkohol."

Udgangsreglen i § 12 indeholder ikke bestemmelser om afvænningsbehandling. Dog er det i § 12, stk. 3, bestemt, at "domfældte skal overholde de vilkår som fastsættes for udgangstilladelse".

Som vilkår for besøg i anstalten kan det fastsættes, at den domfældte underkaster sig afvænningsbehandling for misbrug af alkohol (§ 13, stk. 3).

Ved prøveløsladelse kan som vilkår fastsættes, at den dømte underkaster sig afvænningsbehandling for misbrug af alkohol, jf. kriminallovens § 105, stk. 4, jf. § 97, nr. 1.

Det er uden videre klart, at dosering med antabus ikke kan gives som en disciplinær foranstaltning. Dosering med antabus er (principielt) en frivillig foranstaltning og kan alene knyttes som vilkår til beskæftigelse uden for anstalten, udgangstilladelse, besøg og prøveløsladelse.

Jeg må finde det meget beklageligt, at dosering af antabus i 9 rapporter (af i alt 16 rapporter om disciplinære forhold) anføres som en disciplinær foranstaltning.

De ikendte disciplinære foranstaltninger i rapporten giver mig i øvrigt ikke anledning til bemærkning.

J.nr. 1460 (10. juli 1993).

Ingen bemærkninger, bortset fra det ovenfor anførte om dosering af antabus.

J.nr. 1450 (10. juli 1993).

Ingen bemærkninger, bortset fra det ovenfor anførte om dosering af antabus.

J.nr. 1241 (22. juli 1993).

Ingen bemærkninger.

J.nr. 1440 (7. august 1993).

Ingen bemærkninger.

J.nr. 1438 (7. august 1993).

Afgørelsen har følgende ordlyd:

" Afgørelse : For overtrædelse af bestemmelser om fuldbyrdelse af anstaltsophold ikendes domfældte flg. disciplinære foranstaltning.

Frakendelse af dagudgang. Forlænget i 1 uge. Dagudgang igen den 21. august 1993.

Frakendelse af aftenudgang. Forlænget i 1 uge. Igen den 20. september 1993.

Nedsat lommepenge 1 uge. 125.00 kr.

Hvis ovennævnte begår lignende grov overfald eller tyveri. 3 ugers isolation samt miste udgang resten af anstaltsophold."

Det er uden videre klart, at der alene kan ikendes disciplinære foranstaltninger for allerede begåede forhold. Der er således ikke hjemmel for den afgørelse, der er indeholdt i det sidste afsnit.

Jeg må finde det beklageligt, at en sådan afgørelse er truffet.

Rapporten i øvrigt giver mig ikke anledning til bemærkning.

J.nr. 1451 (10. august 1993).

Ingen bemærkninger.

J.nr. 1241 (3. september 1993).

Ingen bemærkninger.

J.nr. 1429 (3. september 1993).

Ingen bemærkninger, bortset fra det ovenfor anførte om dosering af antabus.

J.nr. 1315 (5. september 1993).

Ingen bemærkninger, bortset fra det ovenfor anførte om dosering af antabus.

J.nr. 1389 (30. september 1993).

Ingen bemærkninger, bortset fra det ovenfor anførte om dosering af antabus.

J.nr. 1415 (9. september 1993).

Ingen bemærkninger, bortset fra det ovenfor anførte om dosering af antabus.

J.nr. 1440 (30. september 1993).

Rapporten angår hashindsmugling. Det er ikke til at se af rapporten, om der er sket konfiskation af de 3- 4 gram hash, der blev fundet i den anbragtes lomme.

Udover det anførte ingen bemærkninger, bortset fra det ovenfor anførte om dosering af antabus.

J.nr. 1389 (1. oktober 1993).

Ingen bemærkninger, bortset fra det ovenfor anførte om dosering af antabus.

 

Qaqortoq/Julianehåb

Ved begyndelsen af inspektionen den 19. oktober 1993 af Anstalten for Domfældte i Qaqortoq anmodede sekretariatschefen om at modtage genparter af skriftlige rapporter om forhold, hvorom det er foreskrevet eller forudsat, at rapport skal udfærdiges. Sekretariatschefen anmodede om, at rapportmateriale kom til at dække repræsentative perioder.

 

Følgende rapportmateriale blev udleveret:

A. 2 rapporter tilsyneladende om sikringscelleanbringelse.

B. 4 rapporter om disciplinære forhold.

C. Andet.

D. En rapport om visitation.

Ad A. Sikringscelleanbringelse.

Reglen i § 16 om anbringelse i sikringscelle i bestemmelsen fra 1978 er gengivet ovenfor.

J.nr. 328 (11. april 1993).

Rapporten indeholder følgende:

"Domfældte blev konstateret meget beruset ved hjemkomsten efter dagudgang. Domf. er indst. i sik.cellen og er isoleret indtil afhøring kan finde sted.

...

11. april 1993.

Domf. blev bespist kl. 19.00. Domf. virkede rolig og fattet, så han bad om at få sine cigaretter og ild dertil, fandt undertegn. det tilrådeligt. Kl. 20.15 gik domf. tilsyneladende amok, ved at banke kraftigt på døren, og ved råb og skrig. (...) blev tilkaldt. (...) havde i mellemtiden konstateret røg fra cellen, og havde derfor åbnet døren. Det viste sig, at domf. havde sat ild i madrassen, hvorved en kraftig røgudvik. opstod, ilden blev dog hurtigt slukket, men rummet er svært røgskadet og madrassen selvsagt ødelagt. Domf. rengører cellen så godt det er muligt, og bliver derefter atter isoleret i sik.cellen.

...

13. april 1993.

Afhøring : Efter foreholdelse af nærværende rapport, erkender domfældte dens indhold samt at det er en overtrædelse af anstaltens regler. Domfældte forklarer, at han har nogle problemer med sin kone, som er på påskeferie i Julianehåb fra Danmark, dog uden at vil gå i en dybere drøftelse af disse problemer. Efterfølgende har domfældte forsøgt at løse sine problemer ved indtagelse af alkohol, indkøbt for sine lommepenge.

Afgørelse : For overtrædelse af "Bestemmelser om fuldbyrdelse af anstaltsophold" § 3 i henhold til § 17, stk. 1, pkt. 1, 2 og 5, ikendes domfældte følgende disciplinærforanstaltning.

1. Isoleres indtil overflytning til Anstalten i Nuuk er gennemført.

2. Nedsat lommepenge i 3 uger, normale igen den 5. april 1993.

3. Fratages dagudgang i 4 uger, dagudgang igen den 15. maj 1993.

4. Fratages aftenudgang i 8 uger, aftenudgang igen den 14. juni 1993.

5. Doseres med antabus resten af sin anstaltstid.

6. Domfældte accepterer frivilligt forlig vedrørende erstatning for reparation af anstaltens sikringscelle."

Jeg må efter det oplyste lægge til grund at der er tale om en egentlig sikringscelleanbringelse, hvorom der ikke er udfærdiget en særskilt rapport.

Som sagen foreligger oplyst, kan jeg ikke lægge til grund, at betingelserne i bestemmelserne for 1978, § 16, stk. 1, om anbringelse i sikringscelle har været opfyldt. Det eneste oplyste om den pågældendes tilstand ved indsættelsen er, at han var meget beruset.

Det fremgår ikke af rapporten, hvornår indsættelsen fandt sted.

Der er intet i rapporten, der angiver på hvilket tidspunkt den pågældende er udtaget af sikringscellen.

Indberetning til politimesteren (§ 16, stk. 3) ses ikke at være sket.

Det er naturligvis overordentligt beklageligt, at et så alvorligt indgreb som anbringelse i sikringscelle er anvendt, uden at betingelserne herfor ses at have været opfyldt, og uden at de fornødne noteringer er foretaget.

J.nr. 314 (23. juni 1993).

Rapporten har følgende indhold:

"Ovennævnte domfældte kom ikke hjem efter aftenudgang, bagvagthavende (...) og Politiet underrettet kl. 21.50.

...

Udeblevne domf. (...) tilbagebragt af politiet (...) i ædru tilstand. Låst inde i sikringscellen indtil i morgen, derefter flyttes han til celle 2. Ifølge aftale med (...) anstaltsleder.

...

Afhøring : Domf. har ikke nogen grund til sin udeblivelse og vil ikke oplyse, hvor han har været under udeblivelse.

...

Afgørelse : For overtrædelse af "Bestemmelse om fuldbyrdelse af anstaltsophold" § 3, stk. 3, og § 12, stk. 2, ikendes domfældte følgende disciplinærforanstaltning.

1. Isoleret i 7 dage, fællesskab igen 2. juli 1993.

2. Fratages dagudgang i 4 uger, dagudgang igen 31. juli 1993.

3. Fratages aftenudgang i 8 uger, aftenudgang igen 30. august 1993."

Der er tilsyneladende tale om en sikringscelleanbringelse. Der ses ikke at være belæg for en sådan anbringelse. Der er intet anført om tidspunktet for anbringelsen eller om tidspunktet for udtagelsen af den pågældende. Også om dette tilfælde skal jeg udtale, at det er overordentligt beklageligt, at et så alvorligt indgreb som anbringelse i sikringscelle er sket uden at betingelserne herfor ses at være opfyldt, og uden at de fornødne noteringer er foretaget.

Jeg går ud fra at Politimesteren i Grønland og Direktoratet for Kriminalforsorgen vil være opmærksom på, om der (fortsat) er behov for, at reglerne om sikringscelleanbringelse præciseres over for lederen af Anstalten for Domfældte i Qaqortoq.

 

Ad B. Disciplinære foranstaltninger.

J.nr. 328 (11. april 1993).

Det er i rapporten anført, at den pågældende "Doceres med antabus resten af sin anstaltstid".

Jeg henviser til det, jeg har anført ovenfor om dosering af antabus.

Til afgørelsen efter § 17 i bestemmelserne fra 1978 har jeg ingen bemærkninger.

J.nr. 314 (7. april 1993).

Ingen bemærkninger.

J.nr. 314 (25. juni 1993).

For så vidt angår de disciplinære sanktionener ingen bemærkninger, idet jeg går ud fra, at "§ 12, stk. 2" er en skrivefejl for "§ 17, stk. 1".

J.nr. 345 (9. oktober 1993).

Ingen bemærkninger, bortset fra det ovenfor anførte om dosering af antabus.

 

Ad C. Andet.

J.nr. 335 ( 31. juli 1993).

En højtaler er blevet hensat på depot.

Ingen bemærkninger

.

Ad D. Visitation.

§ 14 i bestemmelserne fra 1978 har følgende indhold:

"De domfældte kan undergives visitation. Ved visitation forestås en nøje undersøgelse af, hvilke effekter den pågældende har i sin besiddelse i opholdsrummet eller på sin person. Visitation kan foretages i det omfang personalet skønner det nødvendigt af sikkerhedshensyn og til kontrol med, at ordensbestemmelser og andre regler overholdes."

J.nr. 335 (27. juli 1993).

Ingen bemærkninger.

 

4. Gennemgangen af rapportmaterialet efterlader det indtryk, at der er behov for, at Politimesteren i Grønland etablerer en ordning, således at embedet holder sig orienteret om de beslutninger, der træffes i anstalterne ved gennemgang af rapportmateriale med passende mellemrum.

 

5. Folketingets Retsudvalg modtager en genpart af denne redegørelse.

 

6. Til orientering for Direktoratet for Kriminalforsorgen vedlægger jeg fotokopi af det modtagne rapportmateriale."