Inspektion af anstalten ved
Herstedvester,
Grønlænderafdelingen.
I oktober 1993 foretog
sekretariatschef Lennart
Frandsen inspektion af
detentioner/arrester og
anstalter for domfældte i
Grønland. (For disse besøg
er der udarbejdet særskilte
rapporter, hvoraf flere er
medtaget i denne beretning.)
I forbindelse med besøget i
Grønland blev det besluttet
at aflægge et
inspektionsbesøg i Anstalten
ved Herstedvester,
Grønlænderafdelingen.
Besøget, der blev aflagt af
sekretariatschefen og en
fuldmægtig ved embedet,
fandt sted den 22. november
1993.
I en skrivelse af 28. januar
1994 til Direktoratet for
Kriminalforsorgen og
Anstalten ved Herstedvester
afgav jeg følgende
redegørelse:
" 1. Indledning.
Ombudsmanden har tidligere -
i 1977 - aflagt
inspektionsbesøg i Anstalten
ved Herstedvester.
Ombudsmandens redegørelse
vedrørende dette besøg er
optaget i beretningen for
1977, s. 260-263, og
beretningen for 1978, s.
722-726.
Inspektionsbesøget på
anstaltens
grønlænderafdeling den 22.
november 1993 fulgte
følgende program:
- indledende samtale med
fængselsinspektøren,
vicefængselsinspektøren og
medarbejdere med tilknytning
til afdelingen,
- rundgang på afdelingen,
- samtaler med indsatte og
- afsluttende samtale med
fængselsledelsen.
I forbindelse med
inspektionsbesøget modtog
jeg et omfattende
rapportmateriale, jf.
nedenfor under punkt 4.
2. Grønlænderafdelingen -
afdeling L.
Grønlænderafdelingen er
oprettet i 1986 og er
beliggende i den ene halvdel
af stueetagen i
belægningsbygningen.
Afdelingen er fra kl. 07.00
til kl. 21.30 bemandet med
tre opsynsfunktionærer. Fra
kl. 21.30 til kl. 07.30 er
de indsatte låst inde i
deres celler.
I almindelighed skal der
være udstationeret tre
grønlandske funktionærer til
tjeneste i anstalten. På
tidspunktet for
inspektionsbesøget var der
alene udstationeret en
grønlandsk anstaltsbetjent,
og endnu en skulle tiltræde
inden for meget kort tid.
Det blev oplyst, at det kan
være vanskeligt at leve op
til målsætningen om, at tre
grønlandske funktionærer gør
tjeneste.
Til afdelingen er tilknyttet
en fuldtids grønlandsk
socialrådgiver, en fuldtids
grønlandsk tolk, en psykolog
og en psykiater.
Afdelingen har 13 celler. På
tidspunktet for
inspektionsbesøget var der
10 indsatte, hvoraf en
skulle tilbage til Grønland
dagen efter i forbindelse
med en genoptagelse af hans
straffesag.
Afdelingen indeholder
endvidere 2 sammenhængende
lokaler til vagtpersonalet,
1 rum med 2 adskilte
toiletrum, 1 baderum, 1
køkken, 1 depot, 1
bordtennisrum og en
opholdsafdeling.
Cellerne er udstyret med
ensartet inventar. Der er en
briks med skumgummimadras,
et skrivebord, en stol, en
opslagstavle, et køleskab og
en håndvask.
Inventaret i de celler, der
blev fremvist, virkede noget
nedslidt, og den almindelige
vedligeholdelsesstandard af
cellerne var ringe.
Istandsættelse med maling -
særligt efter foretagne
elinstallationsarbejder - er
tiltrængt.
Vagtlokalerne fremtrådte
vedligeholdte og pæne.
Bordtennisrummet, der er
fremkommet ved at
sammenlægge 2 celler, er
udstyret med et
bordtennisbord og 4 stole.
Såvel baderummet som
toiletrummet trænger til
istandsættelse med maling;
den er skallet af mange
steder. Baderummet virkede
endvidere ret fugtigt. I
toiletrummet var en dør
ødelagt efter spark eller
lignende og trængte derfor
til reparation.
Køkkenet, der fremtrådte som
et lyst og venligt rum, er
indrettet som et sædvanligt
køkken.
Opholdsafdelingen har 4
vinduespartier med gardiner,
som de indsatte selv har
dekoreret med stoftryk.
Møblementet består af 2
sofaer, 2 lænestole, 1
sofabord, 1 fjernsyn og 3
spiseborde med 12 stole.
Inventaret i denne afdeling
virkede ikke nedslidt.
Gangarealet er udstyret med
en reol, en opslagstavle og
enkelte malerier, som de
indsatte selv har lavet i
forbindelse med et projekt
sammen med en
kunstnergruppe.
Hovedindtrykket af
lokaliteterne på afdelingen
er, at inventaret i cellerne
er ringe, og at der er flere
lokaler, hvor
vedligeholdelse er tiltrængt
- det gælder cellerne og
bade- og toiletrum.
På den baggrund anmoder jeg
om at modtage oplysning om
- foreliggende planer for
istandsættelse og
vedligeholdelse af
afdelingen, og
- hvilke retningslinier der
følges med hensyn til
udskiftning af nedslidte
møbler.
På tidspunktet for
inspektionsbesøget var der i
kælderen under afdelingen
ved at blive indrettet et
lokale. Det er meningen, at
lokalet skal kunne benyttes
af de grønlandske indsatte i
fritiden, når de ønsker
f.eks. at arbejde med
fedtsten. Inspektionen
omfattede ikke besigtigelse
af kælderen.
I fritiden er der mulighed
for at deltage i nogle
projekter, som en
kunstnergruppe med bl.a. to
grønlandske kunstnere har
iværksat. Kunstnergruppen og
nogle grønlandske indsatte
har bl.a. udført
dekorationen af gardinerne i
afdelingens opholdsrum.
Gruppen og nogle indsatte
har endvidere lavet nogle
billeder, der er ophængt i
afdelingen.
Under inspektionsbesøget
blev det oplyst, at de
grønlandske indsatte ud over
sædvanlig beskæftigelse og
undervisning tilbydes
deltagelse i
grønlænderundervisning. Der
undervises bl.a. i
matematik,
samfundsorientering og
litteratur på 8., 9. og 10.
klasses niveau. I
undervisningen inddrages
forevisning af grønlandske
videofilm. Anstalten ved
Herstedvester tilbyder ikke
undervisning på HF-niveau.
De, der ønsker undervisning
på dette niveau, tilbydes
undervisning i Statsfængslet
i Vridsløselille.
På afdelingen er der indført
en ordning med delvis
selvforplejning. De indsatte
får således serveret den
varme mad og modtager
kostpenge eller købesedler
med henblik på indkøb af
øvrige fornødenheder.
Af noget materiale, som jeg
modtog fra Anstalten ved
Herstedvester forud for
inspektionsbesøget, fremgår
det, at det efter
justitsministerens besøg i
anstalten i 1993 blev
besluttet, at de grønlandske
indsatte skal have mulighed
for at få grønlandsk mad
hver dag i stedet for som
tidligere 2 gange om ugen.
Under en samtale med en
grønlandsk indsat modtog
sekretariatschefen en klage
over, at der ikke serveres
grønlandsk mad hver dag, jf.
nedenfor under punkt 3.
I den anledning har jeg i
skrivelse af 1. december
1993 anmodet
Justitsministeriet,
Direktoratet for
Kriminalforsorgen, om en
stillingtagen til den
modtagne klage, forinden jeg
tager stilling til, om
klagen giver mig anledning
til at foretage noget.
3. Samtaler med indsatte.
Forud for inspektionsbesøget
var det ved opslag i
afdelingen oplyst, at
indsatte under besøget kunne
få en samtale med
sekretariatschefen om
konkrete sager.
Der blev afholdt tre
samtaler. Af disse
resulterede to af samtalerne
i konkrete sager, som jeg
behandler særskilt. Den ene
klage vedrørte spørgsmålet
om grønlandsk mad hver dag,
jf. ovenfor under pkt. 2.
4. Gennemgang af
rapporter m.v.
Ved starten af
inspektionsbesøget anmodede
sekretariatschefen om at
modtage kopier af rapporter
vedrørende
anvendelse af håndjern,
anbringelse i enrum,
anbringelse i sikringscelle,
anvendelse af magt, og
videregående visitation af
besøgende for nærmere
angivne perioder.
Sekretariatschefen anmodede
endvidere om at modtage
notater foretaget i henhold
til cirkulæret om
brevveksling og kontrol og
udskrifter af
forhørsprotokollen
vedrørende disciplinærstraf
for de indsatte på
grønlænderafdelingen for
nærmere angivne
repræsentative perioder.
Ved min gennemgang af det
modtagne materiale har jeg
navnlig haft opmærksomheden
henledt på, hvorvidt
proceduren i forhold til de
gældende cirkulærer er
blevet fulgt. Jeg har
endvidere været opmærksom på
spørgsmålet om overholdelsen
af reglerne om notatpligt.
Min gennemgang giver
anledning til følgende
bemærkninger:
a. Anvendelse af
håndjern.
Jeg har for den udbedte
periode fra den 1. november
1992 til den 1. november
1993 modtaget to rapporter.
Begge rapporter vedrører
anvendelse af håndjern i
marts 1993. Ved min
gennemgang af rapporterne er
jeg ikke gået ind i en
nærmere vurdering af
beslutningen om at anvende
håndjern. Min opmærksomhed
ved gennemgangen har som
nævnt været henvendt på, om
de fastsatte
procedureforskrifter er
overholdt.
Spørgsmålet om anvendelse af
håndjern er reguleret i
cirkulære af 22. januar 1987
om anvendelse af håndjern
over for indsatte.
Efter cirkulærets afsnit A,
§ 1, stk. 1, kan indsatte
under transport m.v.
belægges med håndjern,
såfremt det er nødvendigt
for at hindre undvigelse
eller for at afværge truende
vold, betvinge voldsom
modstand eller for at hindre
selvmord eller anden
selvbeskadigelse. Af
bestemmelsen fremgår det, at
"transport" omfatter
transport både inden for og
uden for anstalten.
Efter cirkulærets afsnit C,
§ 8, stk. 1, kan indsatte
belægges med håndjern, hvis
han nægter at lade sig
visitere i nødvendigt
omfang, og visitationen ikke
kan gennemføres uden
betydelig magtanvendelse.
Efter § 8, stk. 2, kan
håndjern kun anvendes, når
andre lempeligere midler har
været forsøgt eller åbenbart
vil være utilstrækkelige.
I begge tilfælde var
anvendelsen af håndjern sket
i forbindelse med transport
inden for anstalten. I det
ene tilfælde tillige i
forbindelse med visitation.
I dette tilfælde fremgår det
af rapporten, at anvendelsen
af håndjern var umulig at
afværge. Jeg må forstå dette
således, at betingelsen i §
8, stk. 2, for anvendelse af
håndjern var opfyldt.
I begge tilfælde var der
tale om at anvende håndjern
for at afværge truende vold
og i det ene tilfælde
tillige for at betvinge
voldsom modstand.
Efter cirkulærets §§ 2, stk.
1, og 9, træffes bestemmelse
om anvendelse af håndjern af
anstaltens vagthavende leder
eller den, han bemyndiger
dertil. Hvis forholdene ikke
tillader, at man afventer
vedkommendes afgørelse,
træffes bestemmelsen af den
tilstedeværende funktionær,
som er ansvarlig for det
pågældende tjenesteområde.
I begge tilfælde er
bestemmelsen om anvendelse
af håndjern truffet af en
funktionær, og
anstaltslederen har
ligeledes i begge tilfælde
dagen efter haft rapporterne
til gennemsyn uden at have
bemærkninger dertil.
I begge tilfælde er der
anvendt magt - "skub, puf,
transportgreb" og "regl.
føregreb".
Efter cirkulærets § 3 skal
lægetilsyn finde sted, 1)
når magt har været anvendt,
medmindre institutionens
vagthavende leder finder det
åbenbart unødvendigt, 2)
såfremt forholdene taler
derfor.
I det ene tilfælde blev
lægetilsyn skønnet
nødvendigt. Lægen blev
underrettet umiddelbart
efter magtanvendelsen, og
tilsynet blev udført efter
ca. 30 minutter. Den
indsatte var da blevet
anbragt i sikringscelle. I
det andet tilfælde blev
lægetilsyn skønnet
unødvendigt. Af rapporten
fremgår det, at der ca. 2
timer efter anvendelsen af
håndjern er sket
underretning til
læge/sygeplejerske, men det
fremgår ikke, om lægetilsyn
har fundet sted.
Varigheden af anvendelsen af
håndjern fremgår af
rapporterne. Varigheden har
i begge tilfælde været
ganske kortvarig - ikke mere
end 5 minutter.
Gennemgangen af rapporterne
giver mig ikke anledning til
bemærkninger.
b. Anbringelse i enrum.
Jeg modtog 24 rapporter
vedrørende anbringelse i
enrum i perioden fra den 21.
juli 1992 til den 1.
november 1993. Reglerne om
adgangen til at anbringe
indsatte i enrum findes i
cirkulære af 14. september
1978.
Efter cirkulærets § 2, stk.
2, kan tvangsmæssig
enrumsanbringelse kun finde
sted, hvis
"...
det findes nødvendigt for at
forebygge undvigelse,
det findes nødvendigt for at
forebygge voldsom adfærd,
det findes påkrævet for at
hindre fortsat strafbar
virksomhed, herunder brug af
euforiserende stoffer,
den indsatte udviser en
sådan grov eller gentagen
utilladelig adfærd, som gør
fortsat ophold i fællesskab
åbenbart uforsvarlig,
den indsatte modsætter sig
foranstaltninger, der er
nødvendige af
sikkerhedshensyn,
den indsatte modsætter sig
foranstaltninger, der er
påkrævet for at gennemføre
en almindelig
sundhedskontrol eller
forebygge smittefare,
den indsatte nægter at
påtage sig beskæftigelse i
institutionen efter dennes
bestemmelse."
Efter § 2, stk. 3, kan der -
mens sagens omstændigheder
søges klarlagt, og indtil
bestemmelse er truffet af
institutionens leder - ske
foreløbig anbringelse i
enrum, hvis der på grundlag
af foreliggende oplysninger
eller under hensyn til den
udviste adfærd er begrundet
formodning om, at den
indsatte skal anbringes i
enrum. Hvis beslutningen om
foreløbig enrumsanbringelse
er truffet af andre end
institutionens leder, skal
denne snarest underrettes
herom.
Efter § 2, stk. 4, skal den
indsatte snarest muligt
orienteres om begrundelsen
for den foreløbige
anbringelse og have
lejlighed til at udtale sig.
Det fremgår af 2 af
rapporterne, at
enrumsanbringelsen skete
efter den indsattes egen
anmodning (§ 2, stk. 1.)
Af 10 rapporter fremgår det,
at der blev truffet
beslutning om foreløbig
enrumsanbringelse efter § 2,
stk. 2. I 1 tilfælde efter
nr. 1, i 3 tilfælde efter
nr. 2, i 3 tilfælde efter
nr. 4, i 3 tilfælde efter
nr. 2 og 4. I de resterende
12 tilfælde skete
anbringelsen i 5 tilfælde
under henvisning til § 2,
stk. 2, nr. 2, og stk. 3, og
i 7 tilfælde under
henvisning til § 2, stk. 2,
nr. 2 og 4, og stk. 3.
I 21 tilfælde foreligger
blanketrapport vedrørende
tvangsmæssig foreløbig
enrumsanbringelse.
I 20 tilfælde blev indsatte
ifølge rapporterne gjort
bekendt med
anbringelsesgrunden og havde
lejlighed til at udtale sig.
I en enkelt sag fremgår det
af rapporten, at indsatte
ikke blev gjort bekendt med
anbringelsesgrunden. Af
forhørsprotokollen for
forhøret, der blev afholdt
den efterfølgende dag,
fremgår det, at indsatte da
blev gjort bekendt med
rapportens indhold, og at
indsatte havde lejlighed til
at udtale sig. (I den sag,
hvor jeg ikke har modtaget
rapport om den foreløbige
enrumsanbringelse, har jeg
ikke haft mulighed for at
konstatere, hvorvidt
indsatte i forbindelse med
den foreløbige anbringelse
bl.a. blev gjort bekendt med
anbringelsesgrunden. Også i
dette tilfælde fremgår det
af forhørsprotokollen for
forhøret, der blev afholdt
2. dagen efter anbringelsen,
at indsatte blev gjort
bekendt med indholdet af
rapporten vedrørende den
foreløbige anbringelse.)
Efter bestemmelsen i § 2,
stk. 3, 2. pkt., skal
institutionens leder snarest
underrettes om en beslutning
om foreløbig anbringelse.
I 4 af de 21 tilfælde blev
rapporten påført
godkendelsespåtegning den
samme dag, som anbringelsen
skete. I 12 tilfælde
godkendte ledelsen dagen
efter de anbringelser, der
havde fundet sted den
forudgående dag. I 3
tilfælde skete godkendelsen
først 2. dagen efter, at der
var truffet beslutning om
foreløbig anbringelse, og i
1 tilfælde blev
godkendelsespåtegningen
først påført rapporten på 3.
dagen efter anbringelsen. I
et enkelt tilfælde blev
rapporten ikke underskrevet
som godkendt, men alene
dateret. Efter dateringen
ville godkendelsen have
fundet sted på 3. dagen
efter anbringelsen.
Kun af indholdet af en
enkelt rapport fremgår det,
at institutionens leder blev
underrettet om anbringelsen
forud for tidspunktet for
den påførte godkendelse. Jeg
må derfor lægge til grund,
at der ikke skete en sådan
forudgående underretning i
de øvrige tilfælde.
Herefter er det min
opfattelse, at der kun er
forholdt i overensstemmelse
med bestemmelsen i § 2, stk.
3, 2. pkt., om snarlig
underretning i de tilfælde,
hvor godkendelsen af den
foreløbige enrumsanbringelse
skete enten den samme dag
eller dagen efter for så
vidt angår de anbringelser,
der fandt sted om aftenen
den forudgående dag.
På den baggrund har jeg
anmodet Anstalten ved
Herstedvester om at modtage
oplysning om den procedure,
der skal følges ved
underretning af ledelsen om
beslutninger om foreløbige
enrumsanbringelser.
Af 15 rapporter fremgår det,
at anbringelsen blev
godkendt af
fængselsinspektøren eller
vicefængselsinspektøren. Som
anført ovenfor mangler 1
rapport underskrift, og i de
resterende 5 rapporter
fremgår det ikke helt klart,
hvorvidt
godkendelsen/bekræftelsen af
underretningen af
beslutningen om den
foreløbige enrumsanbringelse
blev meddelt af
anstaltsledelsen eller
andre.
Jeg anmoder Anstalten ved
Herstedvester om oplysninger
om, hvilke kompetenceregler
anstalten følger i den
forbindelse.
Af cirkulærets § 3, stk. 1,
fremgår det, at
institutionens leder afgør,
bl.a. om der skal foretages
afhøring af indsatte.
På blanketrapporterne er der
i forbindelse med
bekræftelsen på
underretningen/godkendelsen
mulighed for at afkrydse et
spørgsmål om, hvorvidt der
skal afholdes forhør. I de
tilfælde, hvor
blanketrapporten ikke er
påført
underretnings/godkendelsespåtegning
af anstaltsledelsen, må jeg
lægge til grund, at der ikke
er forholdt i
overensstemmelse med
bestemmelsen i § 3, stk. 1.
Jeg anmoder Anstalten ved
Herstedvester om oplysning
om, hvilke procedureregler
anstalten følger vedrørende
dette spørgsmål.
Der blev af anstalten
afholdt forhør i 14
tilfælde. (I 1 tilfælde
fremgår det, at forhør
skulle afholdes af
politiet.)
Af bestemmelsen i
cirkulærets § 3, stk. 3,
fremgår det, at
enrumsanbringelse i henhold
til § 2, stk. 2,
forudsætter, at den indsatte
i fornødent omfang er gjort
bekendt med de foreliggende
indberetninger og eventuelle
afhøringer samt har haft
lejlighed til at udtale sig.
Efter bestemmelsens stk. 4
skal den indsatte altid
gøres bekendt med
begrundelsen for, at han
anbringes i enrum, og efter
stk. 5 skal afhøringer
overværes af en af
institutionens funktionærer.
Cirkulærets § 3, stk. 6,
foreskriver, at der skal
gøres et notat om
bestemmelsen, der skal
indeholde en gengivelse af
det indberettede og
eventuelle forklaringer. Den
afhørte skal have lejlighed
til at godkende gengivelsen
af sin forklaring, og det
skal anføres, om godkendelse
er sket. Notatet skal
endvidere indeholde en
udførlig begrundelse for, at
anbringelsen er anset for
påkrævet.
Af alle 14
forhørsprotokoller fra
anstalten fremgår det, at
forhøret blev foretaget af
en overvagtmester, at
protokollatet blev dikteret
i indsattes nærværelse og
godkendt af ham, og at
vidner var tilstede under
forhøret. (I en sag, hvor
der blev afholdt et
yderligere forhør dagen
efter det første, blev
protokollatet ikke dikteret
i indsattes nærvær, og
indsattes godkendelse
foreligger ikke.)
I 13 tilfælde blev indsatte
i forbindelse med forhøret
gjort bekendt med rapporten,
der lå til grund for
forhøret. I et enkelt
tilfælde fremgår det ikke af
protokollen, hvorvidt
indsatte blev gjort bekendt
med den tilgrundliggende
rapport.
Efter afholdelse af forhør
blev der i 12 tilfælde
truffet beslutning om, at
den foreløbige
enrumsanbringelse skulle
bringes til ophør, og uden
at der blev truffet
beslutning om endelig
enrumsanbringelse. I 2 af
disse tilfælde blev det
besluttet, at den indsatte
skulle placeres på afdeling
I (isolationsafdelingen),
men med "H-status", dvs. som
om den pågældende var indsat
på afdeling H, der er en
lukket psykiatrisk afdeling.
På denne afdeling er der
fællesskab, og de indsatte
har bl.a. mulighed for
gårdture.
I 1 tilfælde blev
beslutningen om ophør
truffet den samme dag, som
den foreløbige
enrumsanbringelse fandt
sted. I 8 tilfælde blev
beslutningen truffet dagen
efter, og i 3 tilfælde først
2. dagen efter beslutningen
om den foreløbige
anbringelse. (I et enkelt
tilfælde ophørte den
foreløbige enrumsanbringelse
den samme dag, som den var
blevet besluttet og uden
forhør).
I de resterende 2 tilfælde,
hvor forhør blev afholdt,
blev der truffet beslutning
om, at bestemmelsen om den
foreløbige enrumsanbringelse
skulle ændres til endelig
anbringelse i enrum på
afdeling I. I det ene
tilfælde blev beslutningen
truffet dagen efter, at
beslutningen om foreløbig
enrumsanbringelse var
truffet, og således at den
indsatte fik mulighed for
"H-besøg efter personalets
anvisninger", dvs. mulighed
for efter personalets skøn
at være på afdeling H i et
par timer. I det andet
tilfælde blev beslutningen
truffet på 2. dagen efter,
at beslutningen om foreløbig
enrumsanbringelse var
truffet, og således at den
indsatte fik mulighed for
under indsættelsen på
afdeling I at deltage i
beskæftigelse.
I disse 2 tilfælde blev
beslutning om
enrumsanbringelse truffet af
den overvagtmester, der
afholdt forhøret.
Beslutning om ophør af
enrumsanbringelsen blev
truffet henholdsvis dagen
efter og 5. dagen efter, at
der var truffet afgørelse om
endelig enrumsanbringelse.
Også disse beslutninger blev
truffet af en
overvagtmester.
Jeg finder ikke, at der
herved er forholdt i
overensstemmelse med
gældende regler, hvorefter
beslutning om anbringelse i
enrum og ophævelse af
enrumsanbringelse træffes af
institutionens leder. Jeg
anmoder Anstalten ved
Herstedvester om en
udtalelse vedrørende dette
kompetencespørgsmål.
Af det modtagne
rapportmateriale vedrørende
de resterende 8 tilfælde af
tvangsmæssig
enrumsanbringelse fremgår
det, at der blev udfærdiget
rapport om foreløbig
enrumsanbringelse. I 7 af
disse tilfælde blev der ikke
afholdt forhør. I det 8.
tilfælde blev det anført, at
forhøret skulle afholdes af
politiet.
I 6 af disse tilfælde og
formentlig også i det 7.
tilfælde blev indsatte
overført til
isolationsafdelingen. I det
8. tilfælde ophørte
enrumsanbringelsen efter 40
minutter.
Jeg må på baggrund af de
foreliggende
rapportblanketter lægge til
grund, at der i disse 8
tilfælde først blev truffet
beslutning om foreløbig
enrumsanbringelse. (Sagerne
er derfor omfattet af
ovenstående gennemgang af de
beslutninger, der er truffet
om foreløbig
enrumsanbringelse.) En sådan
beslutning skal efter de
gældende regler senere
følges op af en beslutning
om enten ophævelse af den
foreløbige enrumsanbringelse
eller endelig
enrumsanbringelse.
Kun i en enkelt sag
foreligger der oplysninger
om ophørstidspunktet af
enrumsanbringelsen. I sagen
blev der ikke afholdt
forhør. Det fremgår
imidlertid af en påtegning
på rapporten om foreløbig
anbringelse, at den
pågældende blev ført tilbage
til afdelingen og arbejdet
den samme dag 40 minutter
senere. Jeg lægger herefter
til grund, at beslutningen
om foreløbig
enrumsanbringelse blev fulgt
op af en beslutning om
ophævelse heraf, uden at der
blev truffet beslutning om
iværksættelse af endelig
enrumsanbringelse.
I de øvrige 7 tilfælde ses
beslutningen om foreløbig
anbringelse i enrum ikke
fulgt op af en beslutning om
ophævelse heraf eller om
endelig anbringelse i enrum.
Jeg formoder imidlertid, at
der efter beslutningen om
foreløbig anbringelse i
enrum senere blev truffet
beslutning om endelig
anbringelse.
Jeg anmoder Anstalten ved
Herstedvester om en
udtalelse vedrørende dette
spørgsmål.
Efter bestemmelsen i
cirkulærets § 4, stk. 5,
skal spørgsmålet om
anbringelsen tages op til
overvejelse, hver gang der
er forløbet 1 uge siden
iværksættelsen eller sidste
beslutning om opretholdelse
af anbringelsen.
Efter bestemmelsens stk. 6
skal der gøres notat om de
overvejelser, der har fundet
sted i henhold til stk. 5 og
om anbringelsens ophør.
Direktoratet for
Kriminalforsorgen har i
cirkulærskrivelse af 19.
april 1991 præciseret, at
dato og klokkeslet for ophør
af enrumsanbringelse skal
noteres.
Efter cirkulærets § 7, stk.
1, skal der omgående ske
indberetning til
Direktoratet for
Kriminalforsorgen i de
tilfælde, hvor en indsat i
henhold til § 2, stk. 2, er
anbragt i enrum ud over 4
uger.
I ingen af de 7 nævnte
tilfælde er der foretaget
notering af
ophørstidspunktet for
enrumsanbringelsen og/eller
overvejelser om
opretholdelse af
anbringelsen. Det er således
ikke muligt på baggrund af
de foreliggende rapporter at
konstatere, i hvor lang tid
de enkelte
enrumsanbringelser har
varet, herunder om nogle af
de indsatte har været
anbragt i enrum udover fire
uger og dermed omfattet af
bestemmelsen i cirkulærets §
7 om indberetning til
direktoratet.
Jeg udbeder mig nærmere
oplysning om, hvornår de
enkelte anbringelser er
ophørt, herunder oplysning
om,
hvorvidt der i nogle af de
omhandlede tilfælde har
været tale om anbringelse ud
over 1 uge, og i bekræftende
fald oplysning om, hvorfor
den ovennævnte notatpligt da
ikke er overholdt,
hvorvidt der i nogle af de
omhandlede tilfælde har
været tale om
enrumsanbringelse ud over
fire uger, og om der i
bekræftende fald er sket
indberetning til
direktoratet.
Min gennemgang af
rapportmaterialet vedrørende
anbringelse i enrum giver
mig ikke anledning til
yderligere bemærkninger.
c. Anbringelse i
sikringscelle.
For den udbedte periode fra
den 1. november 1993 og 6
måneder bagud modtog jeg
ingen rapporter om
anbringelse i sikringscelle.
Jeg går ud fra, at årsagen
hertil er den, at der i
denne periode ikke har
fundet anbringelse sted i
sikringscelle. Jeg modtog i
stedet en rapport vedrørende
en anbringelse af en indsat
i sikringscelle den 21.
marts 1993 kl. 11.15.
Også i dette tilfælde har
min gennemgang koncentreret
sig om, hvorvidt de
fastsatte
procedureforskrifter
vedrørende anbringelse er
iagttaget, og om de
foretagne notater er
fyldestgørende. Jeg har ikke
foretaget en nærmere
undersøgelse af grundlaget
for og nødvendigheden af
anbringelsen.
Ifølge bestemmelsen i § 31 i
fuldbyrdelsesbekendtgørelsen
kan anbringelse i
sikringscelle ske, såfremt
det er nødvendigt for at
afværge truende vold,
betvinge voldsom modstand
eller for at hindre selvmord
eller anden
selvbeskadigelse.
Anbringelsen er i den
foreliggende rapport
begrundet med, at den var
påkrævet for at afværge
truende vold og betvinge
voldsom modstand.
Spørgsmålet om anvendelse af
sikringscelle er i øvrigt
reguleret ved cirkulære af
15. juli 1974, som ændret
ved cirkulære af 16. april
1991, om anvendelse af
sikringscelle i
kriminalforsorgens anstalter
og arresthuse. Cirkulærets §
3 har følgende ordlyd:
" § 3. Bestemmelse om
anvendelse af sikringscelle
mv træffes af anstaltens
vagthavende
leder/arrestforvareren. Hvis
forholdene ikke tillader, at
man afventer lederens
afgørelse, træffes
bestemmelsen af
overvagtmesteren eller, hvis
dette ikke er muligt, af
vagtmesteren eller dennes
stedfortræder eller den
tilstedeværende funktionær,
som er ansvarlig for det
pågældende tjenesteområde.
Den vagthavende
leder/arrestforvareren skal
normalt omgående underrettes
om sikringsmidlernes
anvendelse.
Stk. 2....
Stk. 3. Der skal
straks udfærdiges rapport om
det passerede på særlige
rapportblanketter (dfk 110),
der rekvireres fra
Statsfængslet i Nyborg. På
et observationsskema (dfk
107), der rekvireres fra
Statsfængslet i Nyborg, skal
der foretages notat, hver
gang personalet har tilset
den indsatte. Notatet skal
indeholde oplysning om
tidspunktet for tilsynet
samt oplysning om den
indsattes tilstand, herunder
eventuelle bemærkninger om
behovet for opretholdelse af
anbringelsen/fikseringen."
Af rapporten fremgår det, at
overvagtmesteren blev
underrettet om anbringelsen
5 minutter efter, at den
havde fundet sted.
Anstaltslederen ses ikke at
være blevet underrettet før
den næste dag den 22. marts
1993. Det fremgår ikke af
rapporten, hvorfor denne
underretning ikke blev
foretaget omgående. Jeg
finder ikke, at denne -
tilsyneladende ubegrundet
sene - underretning af
anstaltslederen er i
overensstemmelse med
cirkulærets bestemmelse om,
at den vagthavende leder
normalt omgående skal
underrettes om
sikringsmidlernes
anvendelse.
Rapporten var vedlagt et
observationsskema med
oplysninger om tidspunkterne
for tilsynet og den
tilsynsførendes vurdering af
den sikringscelleanbragtes
tilstand. Tilsynene havde
fundet sted med hovedsagelig
10 minutters mellemrum. En
enkelt gang fandt fornyet
tilsyn sted efter 15
minutter og to gange efter 5
minutter.
Cirkulærets § 4 indeholder
følgende bestemmelse om
lægetilsyn ved
sikringscelle-anbringelser:
" § 4.
Anstaltens/arresthusets læge
(eventuelt natlæge) skal, så
hurtigt som omstændighederne
tilsiger det, orienteres om
det passerede, således, at
der på grundlag heraf
træffes afgørelse om,
hvornår lægetilsyn bør finde
sted.
Stk. 2. Anvendes
bælte og eventuelt handsker
og fod- og håndremme, eller
er indsættelse i
sikringscelle i øvrigt
forbundet med
magtanvendelse, skal læge
tilkaldes omgående med
henblik på, at lægetilsyn
kan finde sted snarest
muligt."
Om de tilfælde, der er
omfattet af § 4, stk. 2, er
i Direktoratet for
Kriminalforsorgens
følgeskrivelse af 16. april
1991 anført følgende:
"...
Udgangspunktet er, at
tilkald af læge er det
første, der skal foretages,
efter at
anbringelsen/fikseringen er
gennemført. Dette er ikke
til hinder for, at der fra
den pågældendes afdeling i
institutionen indhentes
oplysninger om indsattes
adfærd, helbredstilstand og
lignende med henblik på at
tilvejebringe oplysninger,
der kan have indflydelse på
lægens beslutning om, hvor
hurtigt lægetilsyn skal ske.
Det er ej heller til hinder
for, at der lokalt
fastsættes retningslinier,
hvorefter den ansvarlige for
anbringelsen/fikseringen
underretter en
sygeplejerske, der er til
stede i institutionen, med
henblik på at denne kan
foretage lægetilkald. Efter
formuleringen af § 4, stk.
2, må det imidlertid være en
forudsætning, at indhentelse
af oplysninger eller
underretning af
sygeplejerske kan ske i
løbet af ganske få
minutter."
Af rapporten vedrørende
anbringelse i sikringscelle
fremgår det, at den
pågældende blev anbragt i
cellen kl. 11.15. Den
pågældende blev endvidere
bæltefikseret med hånd- og
fodremme. I forbindelse med
anbringelsen var der desuden
anvendt magt. Lægen blev
ifølge rapporten underrettet
kl. 11.25. I
observationsskemaet er det
imidlertidig angivet, at
"læge (er) tilkaldt/søgt
tilkaldt" kl. 11.20. Da det
af observationsskemaet
fremgår, at alle
henvendelser skal noteres,
og da der ikke er foretaget
andre noteringer end
klokkeslettet 11.20, må jeg
lægge til grund, at det
derved er tilkendegivet, at
lægen blev tilkaldt kl.
11.20, og ikke blot søgt
tilkaldt. Der kan derved
konstateres en
uoverensstemmelse mellem de
angivne tidspunkter for
lægeunderretningen/tilkaldet.
En sådan uoverensstemmelse
bør ikke forekomme. Såfremt
lægen blev tilkaldt kl.
11.20, må jeg anse
underretningen/tilkaldet af
lægen for foretaget i
overensstemmelse med de
anførte bestemmelser. Et
tilkald kl. 11.25 finder jeg
derimod ikke i
overensstemmelse med
gældende regler.
Lægetilsynet er foretaget
kl. 11.45 og således 30
minutter efter anbringelsen.
Det fremgår af
observationsskemaet, at
bæltefikseringen af den
pågældendes arme og hænder
ophørte efter 45 minutter.
Ifølge rapporten ophørte
sikringscelleanbringelsen
efter 1 time og 25 minutter.
Jeg har ikke fundet
tilstrækkelig anledning til
at foretage mig videre
vedrørende spørgsmålet om
anbringelse i sikringscelle.
d. Anvendelse af magt.
Jeg har modtaget 6 rapporter
vedrørende magtanvendelse i
perioden fra den 27. januar
til den 24. september 1993.
Reglerne om magtanvendelse
findes dels i
fuldbyrdelsesbekendtgørelsen,
dels i cirkulære af 15.
april 1988 om magtanvendelse
over for indsatte.
Cirkulærets §§ 2-4 har
følgende ordlyd:
" § 2. Personalet kan
anvende magt, når
øjeblikkelig indskriden er
nødvendig for at
afværge personlig overlast,
hindre selvmord eller
selvbeskadigelse,
hindre undvigelse eller
standse undvegne, hvis der
er grund til at tro, at
dette ikke kan gennemføres
på anden måde.
Stk. 2. I det omfang,
det må anses for nødvendigt,
kan magtanvendelse omfatte
brug af håndkraft (greb,
puf), skub samt brug af stav
og tåregas af godkendt type.
Stk. 3. Bestemmelse
om anvendelse af magt efter
reglerne i stk. 1 og 2
træffes af institutionens
vagthavende
leder/arrestforvareren. Hvis
forholdene ikke tillader, at
man afventer
lederens/arrestforvarerens
afgørelse, træffes
bestemmelsen af den
tilstedeværende funktionær,
som er ansvarlig for det
pågældende tjenesteområde.
Den vagthavende
leder/arrestforvareren skal
normalt omgående underrettes
om det passerede.
§ 3. Personalet kan
anvende magt, hvis det er
nødvendigt for at
gennemføre den indsattes
fremstilling i retten,
dersom retten på
forespørgsel i det enkelte
tilfælde har erklæret, at
fremstillingen ønskes
gennemført, selv om
anvendelse af magt måtte
være nødvendig,
gennemføre visitation i
tilfælde, hvor der er grund
til at antage, at den
indsatte ellers vil volde
skade på sig selv eller
andre,
gennemføre visitation, der
må anses for påkrævet for at
hindre strafbart forhold
eller i øvrigt af
sikkerhedsmæssige hensyn,
gennemføre personalets
anvisninger om opholdssted.
Stk. 2.
Magtanvendelse kan kun
omfatte brug af håndkraft.
Stk. 3. Bestemmelse
om anvendelse af magt efter
reglerne i stk. 1 og 2
træffes af institutionens
vagthavende
leder/arrestforvareren eller
den, han bemyndiger dertil.
Hvis forholdene ikke
tillader, at man afventer
den pågældendes afgørelse,
træffes bestemmelsen af den
tilstedeværende funktionær,
som er ansvarlig for
tjenesteområdet.
§ 4. Al
magtanvendelse forudsætter,
at mindre indgribende
foranstaltninger forgæves
har været anvendt eller
åbenbart vil være
uanvendelig.
Stk. 2. Anvendelse af
magt skal altid ske med
besindighed og må aldrig
overskride det for øjemedet
påkrævede. Der må i det
enkelte tilfælde kun
anvendes det efter
forholdene mindst vidtgående
magtmiddel."
Af rapporterne fremgår det,
at anvendelse af magt i 4
tilfælde er sket i
forbindelse med flytning til
anden lokalitet, i 1
tilfælde for at gennemføre
visitation og i endnu 1
tilfælde for at afværge
personlig overlast.
Magtanvendelse er søgt
undgået ved samtale med den
indsatte. I 5 af tilfældene
er overvagtmesteren
underrettet om
magtanvendelse. I det 6.
tilfælde fremgår det ikke af
rapporten, om
overvagtmesteren er
underrettet, jf. nærmere om
denne sag nedenfor.
Underretningen blev i 3 af
tilfældene foretaget i løbet
af 5 minutter, i det 4. og
5. tilfælde henholdsvis 30
og 70 minutter efter
magtanvendelsen. Sidstnævnte
tilfælde vedrørte
magtanvendelse efter
cirkulærets § 2, stk. 1, nr.
1, og den vagthavende leder
burde derfor efter
bestemmelsens stk. 3.
omgående have været
underrettet.
Magtanvendelsen bestod i
skub, puf, føregreb og tag i
armen. I et enkelt tilfælde
må jeg konstatere en
uklarhed med hensyn til,
hvilken form for magt, der
blev anvendt. Det drejer sig
om sagen, hvor der ikke
foreligger oplysninger om
tidspunktet for en eventuel
underretning til den
vagthavende leder. Ifølge
forsiden af rapporten
vedrørende magtanvendelse og
ifølge indholdet af
rapporten vedrørende
foreløbig anbringelse i
enrum bestod magtanvendelsen
i sagen i anvendelse af
føregreb. På bagsiden af
rapporten om magtanvendelse
er det imidlertid angivet,
at magtanvendelsen bestod i
anvendelse af stav.
Jeg anmoder Anstalten ved
Herstedvester om oplysning
om, hvorvidt
magtanvendelsen, der fandt
sted den 19. marts 1993,
bestod i føregreb alene,
eller om der var tale om
anvendelse af stav. Såfremt
der blev anvendt stav,
anmoder jeg tillige om
oplysning om, hvorvidt
anstalten i overensstemmelse
med cirkulærets § 7, stk. 6,
om kvartalsvis indsendelse
af genpart af
rapportblanketter til
direktoratet, har indsendt
en sådan til direktoratet.
Efter cirkulærets § 8 skal
lægetilsyn finde sted, når
magt har været anvendt,
medmindre institutionens
vagthavende leder finder det
åbenbart unødvendigt. Når
stav har været anvendt, skal
lægetilsyn dog altid finde
sted så vidt muligt
omgående.
I 2 af tilfældene blev lægen
underrettet efter
henholdsvis 10 og 70
minutter, og lægetilsynet
blev udført efter
henholdsvis 30 og 100
minutter. I et enkelt
tilfælde blev lægen
underrettet efter 2 timer og
5 minutter. Det fremgår af
rapporten, at lægetilsyn
blev skønnet unødvendigt.
Lægetilsyn fandt ikke sted.
I 2 tilfælde fremgår der
ikke oplysning om, hvornår
lægen blev underrettet, men
lægetilsyn fandt sted
henholdsvis dagen efter og
2. dagen efter
magtanvendelsen. I det 6.
tilfælde, hvor der eventuelt
har været tale om anvendelse
af stav, fremgår det ikke,
hvornår lægen blev
underrettet. Lægetilsyn
fandt sted på 3. dagen efter
magtanvendelsen.
Jeg anmoder Anstalten ved
Herstedvester om oplysninger
om, hvilke retningslinier
der følges ved eventuel
underretning af læge.
Såfremt der i den omtalte
sag har været tale om
anvendelse af magt i form af
anvendelse af stav, anmoder
jeg tillige om oplysning om,
hvornår lægen blev tilkaldt.
Såfremt lægen ikke blev
tilkaldt omgående efter
magtanvendelsen, anmoder jeg
endvidere om oplysning om
årsagen hertil.
e. Videregående
visitation af besøgende.
Reglerne om videregående
visitation af besøgende
findes i cirkulærskrivelse
af 28. januar 1981 om
retningslinier med hensyn
til kontrollen med, at
adgangen til besøg til
indsatte i lukkede
institutioner ikke benyttes
til indsmugling.
Blandt det modtagne
materiale er der to
rapporter af henholdvis den
2. marts og den 24. juli
1993. Af begge rapporter
fremgår det, at de besøgende
var under mistanke for
indsmugling. De besøgende
ønskede imidlertid ikke at
lade sig visitere, og besøg
blev derfor afvist.
Min gennemgang af
rapporterne giver mig ikke
anledning til bemærkninger.
f. Brevveksling og besøg.
Jeg havde anmodet Anstalten
ved Herstedvester om at
modtage notater foretaget i
henhold til cirkulæret om
brevveksling og kontrol i
perioden fra den 1. november
1992 til den 1. november
1993.
Jeg modtog imidlertid ingen
notater. Jeg må derfor lægge
til grund, at der i perioden
ikke har været fastsat
begrænsninger med hensyn
til, hvem de indsatte måtte
brevveksle med, at breve til
og fra indsatte i perioden
ikke er blevet gennemlæst,
og at breve til indsatte i
perioden ikke er blevet
tilbageholdt eller
inddraget.
Om notater i forbindelse med
nægtelse af besøg henviser
jeg til de to rapporter, der
er omtalt i afsnittet
ovenfor vedrørende
videregående visitation af
besøgende.
g. Forhørsprotokollen
(disciplinærsager).
Jeg har modtaget kopi af
forhørsprotokollen
vedrørende 39 forhør afholdt
i perioden fra den 22. april
1992 til den 11. november
1993. Ved min gennemgang af
protokollen er jeg ikke gået
ind i en nærmere vurdering
af baggrunden for
indberetningerne om
forhørene og for de
afgørelser, der er truffet i
forbindelse med forhørene.
Af de 39 forhør endte 20 med
ikendelse af en
disciplinærstraf i form af
en bøde. I 7 tilfælde blev
den indsatte tildelt en
advarsel. I 4 tilfælde blev
der truffet afgørelse om
konfiskation, og i 2
tilfælde blev der truffet
afgørelse om erstatning.
I 2 tilfælde blev der
truffet beslutning om
endelig enrumsanbringelse af
den indsatte. I 12 tilfælde
blev beslutningen om
foreløbig enrumsanbringelse
ophævet, uden at der blev
truffet beslutning om
endelig enrumsanbringelse.
I 4 tilfælde blev der
truffet afgørelse om ændring
eller inddragelse af
indsattes tilladelse til
udgang.
Udfaldet af 2 andre sager
blev henholdsvis en
indskrænkning af den
indsattes ret til at deltage
i grønlænderundervisning og
inddragelse og spærring af
et pengebeløb.
I 3 sager blev det
besluttet, at den indsatte
skulle fraflytte barak U.
Beslutning om, at der ikke
skulle foretages videre,
blev truffet i 2 tilfælde.
Cirkulære af 10. marts 1976
om anvendelse og
fuldbyrdelse af
disciplinærstraf over for
indsatte og om
disciplinærsagers
gennemførelse indeholder i §
8 følgende bestemmelse:
" § 8.
Disciplinærsager om
ikendelse af bøder kan
gennemføres uden den
indsattes tilstedeværelse,
dersom overtrædelsen
umiddelbart har kunnet
konstateres, eller sagens
omstændigheder i øvrigt må
anses for fuldt klarlagt. I
så fald skal den indsatte
skriftligt underrettes om,
hvilken afgørelse der agtes
truffet og om adgangen til
at udtale sig i sagen.
Stk. 2. Gennemførelse
af sagen uden den indsattes
tilstedeværelse forudsætter,
at han ikke ønsker at udtale
sig i sagen. Hvis han ønsker
at få lejlighed hertil,
gennemføres disciplinærsagen
efter reglerne i § 9.
Stk. 3. Om
disciplinærsagens
gennemførelse gøres notat i
en særlig protokol. Notatet
skal indeholde en gengivelse
af det indberettede,
oplysning om, hvilke
bestemmelser der er
overtrådt og oplysning om
afgørelsen. I notatet skal
det anføres, at den indsatte
er underrettet om adgangen
til at udtale sig."
I 6 af de 20 tilfælde, hvor
sagen kunne behandles efter
§ 8, og hvor indsatte blev
ikendt en bøde, blev
disciplinærsagen gennemført,
uden at indsatte var til
stede. Der er hovedsagelig
tale om tilfælde, hvor
indsatte havde erkendt det
forhold, der gav anledning
til disciplinærsagen. I
ingen af tilfældene ses
indsatte i overensstemmelse
med bestemmelsen i § 8, stk.
1, at være blevet skriftligt
underrettet om, hvilken
afgørelse der agtedes
truffet og om adgangen til
at udtale sig i sagen.
Sagerne indeholder ligeledes
ikke notater i
overensstemmelse med § 8,
stk. 3, med anførsel om, at
den indsatte er underrettet
om adgangen til at udtale
sig.
Jeg anmoder Anstalten ved
Herstedvester om oplysning
om, hvilke retningslinier
anstalten følger ved
behandling af
disciplinærsager, der er
omfattet af cirkulærets § 8.
Efter cirkulærets § 9, stk.
2, træffes afgørelsen i
disciplinærsager i øvrigt
under den indsattes
tilstedeværelse, efter at
han har haft lejlighed til
at udtale sig.
Efter § 9, stk. 4, gøres
notat om disciplinærsagens
gennemførelse. Notatet skal
indeholde en gengivelse af
det indberettede og de
afgivne forklaringer, der
skal protokolleres, mens
vedkommende er til stede.
Protokollatet søges affattet
således, at det kan
godkendes af den pågældende.
Notatet skal endvidere
indeholde oplysning om,
hvilke bestemmelser der
anses overtrådt, på hvilket
grundlag dette anses for
bevist og oplysning om
afgørelsen.
Af de sager, der blev
behandlet efter bestemmelsen
i § 9, var indsatte -
bortset fra 2 tilfælde - til
stede under hele forhøret af
ham.
Hovedparten af
protokollaterne i disse
sager mangler angivelse af,
på hvilket grundlag
overtrædelsen blev anset for
bevist.
Jeg anmoder Anstalten ved
Herstedvester om en
udtalelse vedrørende disse
forhold.
Bortset fra de nævnte
forhold giver min gennemgang
af rapporterne mig ikke
anledning til bemærkninger.
5. Opfølgning.
De udtalelser, som jeg
anmoder Anstalten ved
Herstedvester om vedrørende
de enkelte afsnit, beder jeg
om bliver sendt til mig
gennem Direktoratet for
Kriminalforsorgen, hvis
udtalelse jeg ligeledes
udbeder mig.
6. Underretning.
Folketingets Retsudvalg
modtager en genpart af denne
redegørelse."
Noter: (*1) FOB 1977, s.
260-263, FOB 1979, s.
722-726