Inspektion af Arresthuset i
Vordingborg
Den 28. november 1997 afgav
inspektionschefen følgende
rapport til arresthuset og
Direktoratet for
Kriminalforsorgen:
”1. Indledning
Den 1. januar 1997 trådte
lov nr. 473 af 12. juni 1996
om Folketingets Ombudsmand i
kraft. I bemærkningerne til
lovforslagets § 18
forudsættes det at
ombudsmanden foretager
systematiske inspektioner af
fængsler til opfyldelse af
en anbefaling fra Den
Europæiske Komité vedrørende
forebyggelse af tortur og
anden umenneskelig
behandling eller straf.
Samtidig blev
retsplejelovens § 779
ophævet, jf.
ombudsmandslovens § 31, stk.
2. Det tilsyn som medlemmer
af Københavns
Borgerrepræsentation og
amtsrådene har ført med
varetægtsarrestanters
behandling og forholdene i
varetægtsfængsler
(arresthuse) i henhold til
retsplejelovens § 779, er
således ophørt med virkning
fra den 1. januar 1997, og
det er herved forudsat at
også denne tilsynsopgave
fremover varetages af
ombudsmanden.
Som et led i denne
inspektionsvirksomhed
foretog jeg og tre af
embedets øvrige medarbejdere
den 27. maj 1997 inspektion
af Arresthuset i
Vordingborg. Til stede under
inspektionen var bl.a.
arrestinspektøren
(Politimesteren i
Vordingborg) og
arrestforvareren. I
forbindelse med inspektionen
modtog jeg rapportmateriale
til gennemgang, jf. nærmere
pkt. 7, nedenfor.
Ombudsmanden har ikke
tidligere inspiceret
Arresthuset i Vordingborg.
Inspektionen den 27. maj
1997 bestod af en indledende
samtale med ledelsen og
medarbejderrepræsentanter,
rundgang i arresthuset,
samtale med indsatte der
havde anmodet herom, og en
afsluttende samtale med
ledelse og
medarbejderrepræsentanter. I
tilslutning hertil
udarbejdede jeg
- et notat af 19. juni 1997
om iagttagelser under
rundgang i arresthuset,
- et referat af 13. juni
1997 af det indledende møde
med ledelsen og af
oplysninger givet under
rundgangen,
- et notat af 13. juni 1997
om samtaler med indsatte
under inspektionen og
- et referat af 13. juni
1997 af det afsluttende møde
med ledelsen mv. i
arresthuset.
Med brev af 23. juni 1997
sendte jeg det nævnte
materiale til arresthuset og
til politimesteren idet jeg
bad om at modtage eventuelle
bemærkninger eller
tilføjelser inden en måned.
Jeg modtog ikke sådanne
bemærkninger.
Arrestforvareren har
telefonisk oplyst at
arresthuset ikke har
bemærkninger hertil.
2. Bygningsmæssige
forhold mv.
Arresthuset er opført i 1896
og bygget sammen med
retsbygningen. Det er en
toetagers bygning,
beliggende i centrum af
Vordingborg og med plads til
i alt 15 indsatte.
a.Cellerne
Der er fem enkeltmandsceller
(to i stueetagen og tre på
1. etage), to tomandsceller
(en på hver etage) og to
tremandsceller (en på hver
etage). Enkeltmandscellerne
er på ca. 9 m² (en enkelt
dog kun på godt syv en halv
m²), tomandscellerne er på
ca. 12½ m², og
tremandscellerne er på godt
16 m².
Cellerne er møbleret med
briks(e), bord(e), stol(e),
skab(e), arkitektlampe og en
opslagstavle. De er
indrettet med håndvask med
hvide fliser og spejl og en
hvid kuglelampe over vasken.
Der er linoleumsgulv,
loftlampe midt i loftet,
ventilationsanlæg og
kaldeknap i cellerne. De
enkelte celler er malet i
forskellige farver.
Indretningen af cellerne
giver mig for så vidt ikke
anledning til bemærkninger.
Inventaret virkede
imidlertid generelt meget
slidt. Enkelte steder var
stolene holdt sammen af
tape, og madrasserne var
generelt meget slidte og
hullede. I enkelte af
cellerne var der endvidere
huller i væggene og huller i
gulvet.
Jeg går ud fra at
arresthuset i forbindelse
med den løbende
vedligeholdelse og ved
udskiftning af inventar er
opmærksom på at der er behov
for at i hvert fald
egentlige skader på vægge og
gulve bliver udbedret, og at
møblement der er itu, bliver
udskiftet eller repareret.
Jeg går endvidere ud fra at
arresthuset er opmærksom på
at en del af inventaret er i
en sådan forfatning at
udskiftning er tiltrængt.
Jeg foretager ikke videre
vedrørende disse spørgsmål.
b.Øvrige rum mv.
1
° Toilet- og
badeforhold
For enden af gangen på hver
etage er der et mindre
toilet. Toiletterne fremstod
en smule slidte, men var i
øvrigt pæne og rene.
Beslaget på stueetagens
toiletvindue havde i
forbindelse med et
flugtforsøg været forsøgt
skruet ud af væggen. Dette
var endnu ikke endeligt
repareret.
Arresthusets baderum er
beliggende i stueetagen. Der
er to separate baderum der
begge er indrettet med en
forgang med træbænk,
radiator, kaldeknap og
ventilation. Baderummene kan
ikke aflåses indefra, men
isolationsindsatte kan låses
inde i baderummene af
personalet. I et forrum til
de to baderum er der opsat
en vask med hvide fliser og
spejl ovenover. I forrummet
er der endvidere placeret
vaskekurve, ligesom der
fandtes sprøjterens mv. Det
fremstod rimeligt pænt.
2
°
Køkkenfaciliteter
Køkkenet er beliggende i
stueetagen. Det er et hvidt
flisekøkken med hvide vægge
og vask og bord i rustfrit
stål. Køkkenet er udstyret
med en almindelig ovn, en
mikroovn, en opvaskemaskine,
et køleskab og to frysere
til opbevaring af maden der
leveres fra Statsfængslet i
Jyderup. Køkkenet anvendes
kun i begrænset omfang til
egentlig madlavning. Det var
overalt rent og pænt.
3
° Besøgsrum
Der er ét besøgsrum der er
beliggende i stueetagen. Det
er et værelse af almindelig
cellestørrelse. Det er
møbleret med en briks, et
sofabord, to stole og en
loftlampe. Værelset har gule
vægge, og der er gardiner
for vinduerne samt en plante
i vinduet. I hjørnet af
lokalet er der et skab til
de besøgendes overtøj og
tasker mv. Skabet aflåses
under besøget. I lokalet
findes kondomer og
toiletpapir mv.
Besøgslokalet fremstod
umiddelbart pænt og rent,
men virkede dog noget trist.
4
° Andet
Arresthuset indeholder et
lægeværelse som også
anvendes som skolelokale, et
depotrum, et lagerrum og
kontorer mv. til personalet.
Lægeværelset trænger til
maling, i særdeleshed den
væg som lægebriksen er
placeret opad.
Bibliotek er indrettet i et
skab på gangen på 1. sal.
Der er ingen særskilte
arbejdsrum. Alt arbejde
foregår derfor på cellerne.
Dog er der i lagerrummet et
skrivebord hvor en indsat af
og til pakker varer. Der er
ikke i øvrigt mulighed for
at arbejde på lageret.
Der er heller ingen
særskilte fællesrum til
fritidsaktiviteter. Da det
ikke er tilladt at have
ophold på gangene i
fritiden, er de indsatte
henvist til at tilbringe al
deres fritid og fællesskab
på cellerne (bortset fra
gårdtur).
Under det indledende møde
oplyste arresthuset at de
bygningsmæssige forhold er
et stort problem.
Arresthuset har et stort
behov for mere plads til
fællesaktiviter mv.
Arresthuset har udarbejdet
to forslag herom. Det ene
drejer sig om en tilbygning
til arresthuset. Jeg fik
udpeget det areal som ønskes
anvendt hertil. Arresthuset
havde forelagt forslaget
herom for direktoratet og
havde også haft besøg af
direktoratet i den
anledning, men uden et
positivt resultat. Det andet
forslag drejer sig om
inddragelse af et lokale som
nu tilhører retten, men det
vil retten ikke afgive. Jeg
modtog under inspektionen
tegninger med de forslag som
arresthuset havde
udarbejdet. Jeg bad tillige
om kopi af brevvekslingen
med direktoratet.
Arresthuset har
efterfølgende oplyst at det
ikke har været muligt at
finde noget skriftligt
materiale i sagen. I
tilslutning hertil har
arrestforvareren i brev af
21. juli 1997 oplyst at han
husker sagen sådan at
arkitekten efter
direktoratets besøg (i 1995)
skulle komme med eventuelle
forslag til ændringer.
Arrestforvareren har
telefonisk rykket for svar
og så vidt han husker fået
det svar 'at der ikke kunne
blive tale om en tilbygning,
men såfremt arresthuset
kunne komme med alternative
forslag var man villig til
at se på sagen igen'.
De fritidstilbud der gives
de indsatte, består alene af
to kondicykler og to
bob-spil som de indsatte kan
låne ind på cellerne.
Herudover er der mulighed
for at låne bøger,
tegneserier og spil fra
'biblioteket'. Under gårdtur
i stjernegården kan de
indsatte spille bold med en
skumbold.
Under mine samtaler med de
indsatte klagede de over at
der alene var de nævnte
fritidstilbud, og der blev
bl.a. fremsat ønske om et
kondirum.
Torturkomitéen aflagde i
1996 sit andet rutinebesøg i
Danmark, og komitéen besøgte
herunder bl.a. Vestre
Fængsel og Arresthuset i
Esbjerg. I sin rapport af 3.
april 1997 har komitéen
generelt påpeget vigtigheden
af at alle indsatte,
herunder
varetægtsarrestanter, har
mulighed for at tilbringe en
passende tid uden for
cellerne (helst i otte
timer eller mere om dagen),
beskæftiget med
meningsfyldte aktiviteter af
varierende karakter
(fællesskabsaktiviteter,
uddannelse, sport og
meningsfyldt
(erhvervsfagligt) arbejde).
I lyset af disse
bemærkninger anbefalede
komitéen at tilbudene til de
indsatte blev udvidet.
Direktoratet har (i Nyt fra
Kriminalforsorgen, nr. 3,
juni 1997) udtalt at
direktoratet i samarbejde
med de enkelte institutioner
og inden for de eksisterende
fysiske og økonomiske
muligheder vil arbejde på en
fortsat forbedring af
forholdene for de indsatte,
herunder også
udendørsfaciliteterne.
Det fremgår endvidere af
varetægtsbekendtgørelsens §
15, stk. 1, og
fuldbyrdelsesbekendtgørelsens
§ 16, stk. 1, at de indsatte
i fritiden 'så vidt muligt'
skal have tilbud om
'forskellige former for
sportsudøvelse'.
Jeg er enig i de
betragtninger som
Torturkomitéen er fremkommet
med.
I arresthuset i Vordingborg
er forholdet således reelt
det at de bygningsmæssige
forhold indebærer at de
indsatte er henvist til at
tilbringe al deres tid på
cellerne. Det gælder både i
arbejdstiden og i fritiden.
Den eneste afbrydelse er
muligheden for de daglige
gårdture. Det er naturligvis
utilfredsstillende at de
bygningsmæssige forhold
sådan umuliggør at der kan
bydes de indsatte forhold
der blot i nogen grad lever
op til de krav som bl.a.
Torturkomitéen har
formuleret.
Jeg går ud fra at
Direktoratet for
Kriminalforsorgen i lyset af
mine iagttagelser under
inspektionen, det anførte
ovenfor om Torturkomitéens
bemærkninger og det forhold
at direktoratets arkitekt
har udtalt at direktoratet
var villig til at se på
sagen igen, er indstillet på
at overveje at iværksætte
bygningsmæssige
forbedringer/forandringer af
de fysiske rammer i
arresthuset for de indsatte
sådan at der skabes mulighed
for at de indsatte kan
tilbringe i hvert fald nogen
tid uden for cellerne i
fællesskab både ved arbejde
og i fritiden.
Jeg beder direktoratet om at
underrette mig om hvad der
videre sker vedrørende
spørgsmålet. Jeg er
opmærksom på det sparekrav
som direktoratet er pålagt,
og Finansministeriets
cirkulære nr. 100 om afgift
på anlægsprojekter i staten.
Jeg henviser dog til den
mulighed der er i cirkulæret
for at søge dispensation (§
2, stk. 3).
5
° Gårdtursarealer
Der er to tråddækkede
strålegårde der er
overdækkede i den ene ende.
I hver gård er der ophængt
en lille træbænk. Alle
indsatte kan være på gårdtur
i den samme strålegård hvis
de ønsker det, og der ikke
er retlige hindringer
herfor.
3. Arbejde, fritid og
undervisning
a)Arbejde
Efter § 11 i bekendtgørelsen
om ophold i varetægtsfængsel
(bekendtgørelse af 12.
september 1978 med senere
ændringer) skal
varetægtsarrestanter
tilbydes arbejde. Afsonere
har arbejdspligt, jf.
straffelovens § 35, stk. 1.
Torturkomitéen har som nævnt
anført at de indsatte bør
være beskæftiget med
meningsfyldte
aktiviteter af varierende
karakter. Jeg er enig heri.
Det fremgår i øvrigt af §
11, stk. 2, i
varetægtsbekendtgørelsen at
det for så vidt angår
varetægtsarrestanter der må
påregnes at være
varetægtsfængslet i længere
tid, i særlig grad bør
tilstræbes at der tilbydes
beskæftigelse som er egnet
til at 'afbøde manglende
skolemæssige kundskaber
eller mangel på
erhvervsmæssig eller anden
uddannelse'. Afsonere bør
motiveres for en sådan
beskæftigelse, jf.
fuldbyrdelsesbekendtgørelsens
§ 13, stk. 2.
En indsat er gangmand, og
indsatte der kan klare det,
deltager endvidere i
indvendig vedligeholdelse af
arresthuset. Beskæftigelsen
foregår i øvrigt ved
cellearbejde og bestod på
tidspunktet for inspektionen
alene af samling af
ledningsholdere og
rawlplugs.
Arresthuset oplyste under
inspektionen at det har
forsøgt sig med anden
beskæftigelse til de
indsatte, men har måttet
opgive fordi der ikke blev
produceret nok. Tidligere
havde det f.eks. været
muligt (også) at lave
myrelokkedåser, men firmaet
ville ikke fortsætte med at
udbyde dette arbejde da de
indsatte ikke producerede
nok.
En af de indsatte som jeg
havde samtale med, klagede
over akkordsatsen ved
arbejdet med
ledningsholdere. Arresthuset
bekræftede at det var
vanskeligt at nå en
almindelig dagstakst ved
samling af ledningsholdere.
Direktoratet for
Kriminalforsorgen har i en
afgørelse af 12. maj 1997
besvaret en klage over
akkordsatsen. Jeg henviser
nærmere til pkt. 6 b,
nedenfor.
Arresthuset oplyste i den
forbindelse at arresthuset
bestræber sig på at få flere
arbejdsopgaver som
supplement til arbejdet med
samling af ledningsholdere.
En anden indsat ønskede at
de indsatte - ligesom
indsatte i Arresthuset i
Næstved - fik mulighed for
at male deres egne celler.
Arresthuset oplyste hertil
at det ofte gav problemer
fordi de indsatte havde
forskellig opfattelse af
hvordan cellerne skulle se
ud.
Efter min opfattelse er det
utilfredsstillende at der
ikke tilbydes andet arbejde
end arbejdet med
ledningsholdere - i
særdeleshed når det er
vanskeligt for de indsatte
at opnå en dagstakst ved
samling af ledningsholdere.
Da arresthuset har søgt at
finde anden beskæftigelse,
og da jeg må forstå at
arresthuset også vedvarende
søger at skaffe anden
beskæftigelse som supplement
til arbejdet med
ledningsholdere, foretager
jeg mig imidlertid ikke mere
vedrørende dette spørgsmål.
Bl.a. under hensyn til at de
indsatte generelt opholder
sig forholdsvis kort tid i
arresthuset, og til at de
indsatte har forskellig smag
med hensyn til farvevalg
mv., har jeg ikke grundlag
for at kritisere at de
indsatte (normalt) ikke har
mulighed for selv at male
deres egne celler efter eget
valg.
Jeg går imidlertid ud fra at
den indvendige
vedligeholdelse som nogle af
de indsatte deltager i, også
omfatter (eller kan omfatte)
maling af (egne og andres)
celler, når det er
tiltrængt. Jeg beder i den
forbindelse arresthuset om
en udtalelse om de indsattes
muligheder for i den
forbindelse at fremkomme med
deres ønsker med hensyn til
farvevalg mv.
b)Fritid
Fritidstilbudene i
arresthuset består som nævnt
alene af to kondicykler, to
bob-spil, boldspil i
stjernegården med en
skumbold og muligheden for
at låne bøger mv.
Jeg henviser til det der er
anført ovenfor, under 2 b om
de fritidstilbud der bør
gives.
Fritidstilbudene i
arresthuset består som nævnt
alene af to kondicykler, to
bob-spil, boldspil i
stjernegården med en
skumbold og muligheden for
at låne bøger mv.
Dette er efter min
opfattelse helt
utilstrækkeligt - selv under
de nuværende bygningsmæssige
forhold. Jeg henstiller
derfor til arresthuset og
direktoratet at overveje
mulighederne for yderligere
tilbud indtil det er muligt
at etablere fællesskabsrum
til bl.a.
fritidsaktiviteter.
Jeg beder direktoratet om
underretning om hvad der
videre sker vedrørende dette
punkt.
c)Undervisning
Undervisning gives
individuelt (i cellen eller
lægeværelset), og de
indsatte får hjemmeopgaver
for. Arresthusets lærer har
i et notat af maj 1997 bl.a.
oplyst at direktoratet har
fastsat timetallet for
undervisning til ca. fire
timer om ugen. Der deltager
normalt en til to indsatte.
Alle indsatte kontaktes ved
indsættelsen af læreren og
tilbydes undervisning. Der
tilbydes dansk,
regning/matematik og engelsk
på almen
voksenuddannelsesniveau og
specialundervisning af
voksne med særlige læse- og
skrivevanskeligheder,
herunder undervisning af
fremmedsprogede. Herudover
tilbydes studievejledning,
lektiehjælp og
støtteundervisning til
selvstuderende på højere
niveau og ved praktiske
uddannelser.
Jeg har ikke nogen
bemærkninger til det oplyste
om undervisning, og da jeg i
øvrigt ikke har modtaget
klager fra de indsatte over
undervisningstilbud eller
andre forhold vedrørende
undervisningen, foretager
jeg mig ikke noget
vedrørende dette spørgsmål.
4. Lægebetjening mv.
Om behandlingen af
stofmisbrugere oplyste
arresthuset at der
iværksættes
fenemalnedtrapning ved
indsættelsen hvis der er
behov for det. Hvis den
indsatte allerede inden
indsættelsen behandles efter
en bestemt plan (eventuelt
med metadon), fortsætter
denne behandling.
Nedtrapningen varer ca. i 14
dage. Behandlingen er
individuel, men starter
normalt med 400 mg fenemal
om dagen og nedsættes
herefter med 50 mg hver
anden dag. Hvis den indsatte
bliver urolig, gives der
beroligende medicin
sideløbende med
nedtrapningen.
Arresthuset anså det for et
problem at der er forskellig
praksis i de enkelte
arresthuse og fængsler med
hensyn til nedtrapning. De
indsatte vil helst have
metadon. Da (f.eks.)
Københavns Fængsler
behandler med metadon, søger
de indsatte derfor at komme
dertil.
Spørgsmålet om nedtrapning
har jeg behandlet i
forbindelse med min
inspektion den 11. februar
1997 af Arresthuset i
Odense. Jeg har over for
Direktoratet for
Kriminalforsorgen taget til
efterretning at direktoratet
ikke mener at have nogen
instruktionsbeføjelse over
for lægerne ansat i
kriminalforsorgens
institutioner for så vidt
angår den egentlige
patientbehandling.
På baggrund af oplysning i
sagen om at Direktoratet for
Kriminalforsorgen har nedsat
en lægemiddelkomité, og om
dennes udsendelse af
anbefalinger af vejledende
karakter ('RePlik') om
behandlingsprincipper mv.
har jeg imidlertid antaget
at direktoratet er enig i
det ønskelige i at de
indsatte i hvert fald i et
vist omfang sikres en
ensartet lægelig behandling
i kriminalforsorgens
forskellige institutioner.
Jeg har meddelt direktoratet
at jeg derfor går ud fra at
direktoratet overordnet
følger patientbehandlingen i
institutionerne, herunder
bl.a. for så vidt angår
behandlingen af narkomaner,
og i den forbindelse løbende
overvejer om der måtte være
behov for udsendelse af
yderligere vejledning til
det lægelige personale i
institutionerne. Jeg har
også meddelt at jeg
endvidere går ud fra at
eventuel påbegyndt
behandling af en narkoman
der er iværksat i
amtskommunalt regi, som
udgangspunkt fortsættes
under ophold i
kriminalforsorgens
institutioner (i det omfang
den amtskommunale
behandlingsplan ikke efter
sit indhold afbrydes ved
indsættelse i
arresthus/fængsel).
Jeg har herefter ikke
grundlag for at foretage mig
videre vedrørende dette
spørgsmål i relation til min
inspektion af Arresthuset i
Vordingborg.
5. Belæg
Belægningsprocenten var på
tidspunktet for inspektionen
høj - over 90% (14 ud af 15
pladser var belagt). De
fleste indsatte var
varetægtsarrestanter, men
der var også indsatte der
henholdsvis var undveget fra
et andet sted, indsatte der
ventede på
fuldbyrdelsesordre, indsatte
der var anholdt for
manglende fremmøde, indsatte
der var genindsat, og
afsonere (primært voldsdømte
med domme under seks
måneder).
6. Samtaler med indsatte
Jeg havde samtaler med fire
af de indsatte, den ene var
(nyvalgt) talsmand. De
indsatte rejste primært
generelle spørgsmål. Jeg har
sendt hver enkelt af de
indsatte et særskilt brev
der for så vidt angår de
generelle spørgsmål,
henviser til at de vil blive
behandlet i denne rapport.
a)Madordning
De indsatte var utilfredse
med at det med hensyn til
levering af mad udefra kun
var muligt at få mad fra
restaurant 'Påfuglen' (som
ligger lige over for
arresthuset). De henviste
til at maden derfra var
dyrere og udvalget
begrænset.
Arresthuset oplyste at
'Påfuglen' blev anvendt
fordi den har det største
udvalg og leverer efter
aftale to gange om dagen,
også selv om det kun er en
enkelt mindre ting der
bestilles. Arresthuset har
tidligere haft kontakt til
et pizzaria der imidlertid
blev træt af kun at køre med
kun én pizza og derfor
fastsatte et mindstebeløb
før de ville bringe.
Arresthuset ville nødigt
opgive 'Påfuglen' og dermed
risikere at servicen bliver
ringere hvis man senere
ønsker levering derfra igen.
Hertil kommer
sikkerhedsmæssige hensyn der
taler for at begrænse
antallet af leverandører.
Arresthuset lovede at
undersøge om den mad der fås
hos 'Påfuglen' var dyrere
end tilsvarende mad andre
steder fra, og mulighederne
for også at få levering fra
f.eks. et pizzaria.
Arresthuset orienterede mig
i brev af 21. juli 1997 om
at arresthuset havde rettet
henvendelse til fem mulige
leverandører i Vordingborg
by. Tre ønskede ikke at
levere, mens 'Kvickly' og
pizzariaet 'Pizza de Miti'
ville levere med visse
begrænsninger. Jeg modtog
samtidig prisliste fra disse
to til sammenligning med den
prisliste fra 'Påfuglen' som
jeg tidligere havde fået af
arresthuset. I brevet
anførte arresthuset
herefter:
'... Umiddelbart synes der
ikke at være væsentlige
besparelser ved indkøb hos
de ovennævnte og såfremt en
spredning af indkøbene på et
senere tidspunkt vil få den
konsekvens at 'Påfuglen'
ikke mere vil levere til
arresthuset, vil det efter
min opfattelse være en
ringere ordning end den
nuværende.'
I det omfang det er
foreneligt med ordens- og
sikkerhedshensyn, har
varetægtsarrestanter og
personer der udstår
frihedsstraf i et arresthus,
adgang til selv at skaffe
sig levnedsmidler (§ 7, stk.
2, i Justitsministeriets
bekendtgørelse om ophold i
varetægt og § 8, stk. 2, i
Justitsministeriets
bekendtgørelse om
fuldbyrdelse af
frihedsstraf). De indsatte
har således ret til at få
mad udefra medmindre ordens-
og/eller sikkerhedshensyn
taler imod.
Jeg kan ikke kritisere at
arresthuset af
sikkerhedsmæssige grunde og
til en vis grad af praktiske
hensyn ønsker at begrænse
antallet af leverandører.
Jeg forstår at det
imidlertid ikke er den
væsentligste årsag til at
det nu kun er muligt at få
mad fra 'Påfuglen'. Der er
endvidere kun tale om tre
mulige leverandører, og jeg
må derfor lægge til grund at
der ikke er ordens- eller
sikkerhedsmæssige hensyn til
hinder for at der kan ske
levering fra alle tre.
Jeg har sammenholdt
'menukortene' fra
henholdsvis 'Påfuglen',
'Kvickly' og 'Pizza de
Miti'. Sidstnævnte har det
største udvalg at vælge
mellem, 'Kvickly' det
mindste.
En halv kylling med salat,
pommes frites og remoulade
koster 55 kr. hos 'Påfuglen'
og 49 kr. hos 'Pizza de
Miti'. En fiskefilet med
samme tilbehør koster 63 kr.
hos 'Påfuglen' og 49 kr. hos
'Pizza de Miti'. Da der i
øvrigt er forskel på hvilke
retter der tilbydes, er det
ikke herudover muligt
direkte at sammenligne
priserne. Priserne på
hovedretter hos 'Kvickly'
ligger mellem 70 og 85 kr.,
mens der er større
variationer hos de andre. På
'Påfuglen' koster de fleste
hovedretter over 100 kr.,
mens de fleste hovedretter
hos 'Pizza de Miti' ligger
under 100 kr., herunder alle
pizzaer og pastaretter. Det
er således muligt at spise
billigere ved køb hos
'Kvickly' og 'Pizza de Miti'
end hos 'Påfuglen'.
Jeg kan naturligvis ikke
afvise at der er en risiko
for serviceforringelse fra
'Påfuglen' hvis de indsatte
(også) får mulighed for
levering fra de to andre
steder. Dette kan imidlertid
efter min opfattelse ikke i
sig selv begrunde en
begrænsning til denne
leverandør. Jeg henstiller
derfor til arresthuset at
give de indsatte mulighed
for at købe mad også fra
'Pizza de Miti' og
'Kvickly'. Jeg beder om
underretning om hvad der
sker i anledning af min
henstilling.
Under inspektionen af bl.a.
statsfængsler og arresthuse
er det et ønske at frokosten
består af det måltid der
serveres for de indsatte.
Dette var også tilfældet
under inspektionen af
Arresthuset i Vordingborg.
Frokosten bestod af et
udvalg af de dybfrostretter
som modtages fra
Statsfængslet i Jyderup og
senere varmebehandles i
arresthuset til de indsatte.
De tre øvrige medarbejdere
og jeg fik serveret hver sin
ret, og vi var enige om at
maden var meget lidt
spændende. Mine bemærkninger
ovenfor om mulighederne for
at købe mad udefra skal også
ses i lyset heraf.
b) Akkordlønnen ved arbejde
med samling af
ledningsholdere
En indsat (talsmanden)
klagede som nævnt over
akkordsatsen ved arbejdet
med ledningsholdere. Han
mente at det var umuligt at
tjene det beløb som blev
udbetalt til indsatte der
ikke arbejdede. Arresthuset
bekræftede at det var
vanskeligt at nå en
almindelig dagstakst ved
samling af ledningsholdere,
og oplyste at de indsatte
kunne have tjent betydeligt
mere ved pakning af klemmer,
men det ville de ikke.
Direktoratet har den 12. maj
1997 truffet afgørelse i
anledning af en klage fra de
indsatte, og jeg fik kopi
heraf. Af afgørelsen fremgår
det bl.a. at en indsat for
at opnå en almindelig
timeløn skal samle 4.650
ledningsholdere pr. dag. I
afgørelsen har direktoratet
endvidere bl.a. anført:
'...
Akkordsatsen på kr. 10,40
pr. 1000 stk. er fastsat på
grundlag af erfaringer
gennem flere år med dette
arbejde i kriminalforsorgens
institutioner. Disse
erfaringer viser, at nogle
indsatte er i stand til at
samle et væsentligt større
antal ledningsholdere pr.
dag end 4.650. Men der
forekommer naturligvis store
forskelle. Det er dog
direktoratets opfattelse, at
man med en normal
arbejdsindsats vil kunne
have en indtjening der
svarer til grundtimelønnen
på kr. 6,28.
Direktoratet finder derfor
ikke grundlag for at ændre
den nuværende akkordsats og
skal i øvrigt henvise til,
at arresthuset som ovenfor
nævnt arbejder for at finde
nye arbejdsopgaver til
arresthuset.'
Fælles regler om aflønning
mv. er fastsat i
Direktoratet for
Kriminalforsorgens cirkulære
af 28. september 1992 med
senere ændringer om
arbejdstid og arbejdspenge
samt ydelser til kost og
selvforvaltning til indsatte
i kriminalforsorgen.
Udgangpunktet er herefter
timebetaling medmindre der
anvendes akkord eller bonus
(§ 3). Akkord kan kun
anvendes til indsatte der
udfører cellearbejde eller
til indsatte i arresthus (§
4, stk. 1). Akkordlønnen
skal tilstræbes fastsat
således at der ved normal
arbejdsindsats kan opnås en
aflønning der svarer til de
timelønnedes grundløn (§ 4,
stk. 2).
Også under hensyn til
arresthusets bekræftelse af
at det er svært for de
indsatte at opnå en
almindelig dagstakst ved
samling af ledningsholdere,
beder jeg direktoratet om en
nærmere udtalelse om
grundlaget for de erfaringer
som akkordlønnen bygger på.
c) Tv-ordningen
De indsatte klagede over at
de skal betale 52,50 kr. om
ugen for leje af et lille
tv, også henset til at man
ifølge reklamer i tv kan
leje et stort tv-apparat for
99 kr. om måneden.
Arresthuset oplyste at det
har et vist antal mindre
apparater stående som det
udlejer til de indsatte for
en lokal forretning. Der er
teknisk ændret ved
apparaterne så der kun kan
skiftes kanal og justeres
lyd. Prisen på syv en halv
kr. om dagen for at leje tv
har været den samme gennem
mange år. Lejen skal ses i
sammenhæng med at
forretningen har
vedligeholdelsespligten og
hæfter for ødelagte
apparater. De 99 kr. om
måneden for et luksus-tv
forudsætter at der bliver
indgået lejeaftale for et år
ad gangen. Arresthuset er
bekendt med at det er
billigere i f.eks.
Arresthuset i Nakskov, men
dette arresthus ejer også
selv apparaterne.
Jeg har i en anden sag af
egen drift rejst spørgsmålet
generelt over for
Direktoratet for
Kriminalforsorgen. Jeg
foretager mig derfor ikke
mere vedrørende dette
spørgsmål i denne sag.
d) Fællesskab
De indsatte klagede over at
der i tremandscellerne kun
må komme én ekstra indsat
ind til fællesskab, at de
indsatte på den ene etage
ikke må have fællesskab med
indsatte på den anden etage,
og at der ikke må være
fællesskab på gangene. En
indsat klagede endvidere
over at der ikke var mere
udendørs fællesskab.
Arresthuset oplyste at der
maksimalt må være fire
indsatte i en celle under
fællesskab (jf.
arrresthusets husorden),
herunder i tremandscellerne
hvor der således kun kan
komme én ind medmindre der
går nogen ud. Denne regel er
fastsat af sikkerhedsmæssige
grunde.
Med hensyn til
etageadskillelsen og
manglende mulighed for
fællesskab på gangene
oplyste arresthuset at det
dels skyldes hensynet til
politiets sagsbehandling,
f.eks. at personer i samme
sag skal holdes adskilt, og
at der er isolanter på 1.
sal, dels hensynet til
sikkerheden. Indsatte der
ønsker fællesskab med
indsatte på den anden etage,
vil om muligt efter
anmodning kunne flyttes til
en celle på denne etage.
For så vidt angår mere
fællesskab udendørs, blev
det oplyst at de indsatte
efter henvendelse til
arresthuset nu havde fået en
times mere gårdtur i
weekenden.
Jeg har ingen bemærkninger
til arresthusets regel
hvorefter der - af
sikkerhedsmæssige grunde -
maksimalt må være fire
sammen i en celle under
fællesskab, også for så vidt
angår tremandscellerne.
For så vidt angår
spørgsmålet om
etageadskillelse og
fællesskab på gangene,
finder jeg det rigtigst at
Direktoratet for
Kriminalforsorgen tager
stilling hertil inden jeg
eventuelt udtaler mig om
spørgsmålet. Jeg anmoder
derfor direktoratet om at
behandle disse klagepunkter.
Det bemærkes at jeg er
bekendt med at det i
(f.eks.) Arresthuset i
Næstved, som jeg inspicerede
den 10. juni 1997, er
tilladt for de indsatte at
have fællesskab på gangene.
Efter § 16 i
varetægtsbekendtgørelsen og
§ 17 i
fuldbyrdelsesbekendtgørelsen
skal de indsatte normalt
have mulighed for at
tilbringe mindst en time
dagligt i fri luft. På
arbejdsfrie dage skal der så
vidt muligt være adgang til
yderligere ophold i fri
luft.
Disse regler er overholdt af
arresthuset, og jeg
foretager mig derfor ikke
mere vedrørende dette
forhold.
e) Besøg
De indsatte klagede over at
der ikke var mulighed for
besøg i dagtimerne. En af
dem henviste bl.a. til at
hans kæreste på grund af
skiftende arbejdstider ikke
altid havde mulighed for at
komme i besøgstiden.
De indsatte mente endvidere
at de gældende besøgstider
(to x en time til hverdag og
fem x en time i weekenden)
ikke er tilstrækkeligt. De
oplyste at der kunne være
ventetid i op til en uge på
at få besøg.
En indsat var endvidere
utilfreds med at et nyt
besøg kunne bestilles
umiddelbart efter et
afviklet besøg da det efter
hans opfattelse blokerede
for andres muligheder for
besøg. Han mente at de
besøgende måtte henvises til
at ringe og bestille nyt
besøg.
Arresthuset oplyste at der
tidligere var mulighed for
besøg i dagtimerne, men
efter indførelse af AUF (pr.
1. december 1995) er det
ikke længere muligt i
arbejdstiden. Der kan gives
dispensation til besøg uden
for normal tid hvis der er
en virkelig god grund til
det. Det er ikke korrekt at
der kan være op til en uges
ventetid. Men hvis besøg er
bestilt langt ude i
fremtiden, blokerer det for
bestilling af nyt besøg idet
et besøg skal være afviklet
før et nyt kan bestilles,
hvilket de indsatte er
vejledt om. Der vil dog være
mulighed for at presse et
besøg ind i konkrete
tilfælde. Den interne regel
om at et besøg skal være
afviklet før et nyt kan
bestilles, er netop lavet
for at det ikke skal være
muligt at blokere for andres
muligheder for besøg. Et
besøg afbrydes ikke hvis der
ikke er besøg bagefter.
Varetægtsarrestanter skal
efter § 13, stk. 1, i
cirkulære af 19. december
1980 med senere ændringer om
varetægtsarrestanters adgang
til brevveksling og besøg
mv. have adgang til besøg
'så ofte forholdene i
varetægtsfængslet
(arresthuset) tillader det'.
Besøgstiden må ikke være
kortere end en halv time
(stk. 2). Afsonere har efter
§ 13, stk. 1, i cirkulære af
samme dato om de indsattes
adgang til brevveksling og
besøg mv. adgang til et
ugentligt besøg, men
hyppigere besøg skal
tillades hvis
omstændighederne i det
konkrete tilfælde taler
derfor. Der kan generelt
etableres en videregående
besøgsordning hvis
forholdene i institutionen
taler derfor (stk. 3).
Besøgstiden må ikke være
kortere end en halv time og
skal hvor forholdene gør det
muligt, være mindst en time.
Jeg kan ikke kritisere at
besøgstiden generelt efter
indførelse af AUF i
anstalten er henlagt til
efter arbejdstids ophør.
Under hensyn til at der kan
gives dispensation til besøg
uden for normal besøgstid
hvis der er en god grund til
at besøg ikke kan finde sted
i besøgstiden, foretager jeg
mig ikke mere vedrørende
dette forhold. Under
inspektionen bad jeg om at
de indsatte blev gjort
bekendt med denne mulighed.
Jeg går ud fra at det er
sket.
Jeg har ikke mulighed for at
vurdere om de gældende
besøgstider giver de
indsatte mulighed for
tilstrækkeligt hyppige
besøg, men jeg må lægge til
grund at der i hvert fald
ikke er 'op til en uges
ventetid', og at
besøgstiderne i øvrigt ikke
udnyttes fuldt ud, jf.
oplysningen om at et besøg
ikke afbrydes hvis der ikke
er besøg bagefter. Jeg
foretager mig derfor ikke
mere vedrørende dette
spørgsmål.
Jeg har heller ikke grundlag
for at antage at muligheden
for at bestille et besøg
umiddelbart efter afvikling
af et andet i sig selv
blokerer for andres
muligheder for besøg.
Arresthusets interne regel
om at et besøg skal være
afviklet før et nyt kan
bestilles, er netop fastsat
for at det ikke skal være
muligt at blokere for andres
besøg. Krav om at bestilling
af nyt besøg skal ske
telefonisk, vil i øvrigt
ikke have nogen nævneværdig
effekt idet det vil kunne
ske fra nærmeste
telefonboks. Jeg foretager
mig derfor heller ikke mere
vedrørende dette forhold.
Da arresthuset overholder de
fastsatte regler med hensyn
til varigheden af besøg,
foretager jeg mig heller
ikke mere for så vidt angår
dette forhold.
f) Visitation efter besøg
En indsat klagede over at
der ikke blev foretaget
tilstrækkelig visitation
efter besøg. Arresthuset var
ikke enig heri.
Jeg har ikke holdepunkter
for at antage at visitation
ikke foretages
tilstrækkeligt grundigt, og
jeg foretager mig derfor
ikke mere i den anledning.
g) Vaskemaskine
De indsatte ytrede ønske om
en vaskemaskine, også fordi
det er svært at vaske al
sæben ud ved vask i den
spand som de indsatte får
udleveret hertil.
Arresthuset oplyste at det
også gerne ville have en
vaskemaskine - også fordi
det mindsker risikoen for
indsmugling i tøj. Det har
været drøftet flere gange,
men det er et problem at få
plads og råd til den.
Efter min opfattelse er det
under nutidens forhold
naturligvis helt
utilfredsstillende at de
indsatte er henvist til at
vaske tøj i en spand. Jeg
henstiller derfor at der
installeres en vaskemaskine.
Jeg beder om underretning
når det er sket.
h) Opsætning af ribbe
En indsat ytrede ønske om at
få opsat en ribbe og oplyste
i den forbindelse at han
havde dårlig ryg.
Jeg bragte ønsket videre til
arresthuset der i brev af
21. juli 1997 oplyste at det
havde været overvejet, men
at det på baggrund af de
bygningsmæssige forhold ikke
havde været muligt at finde
et sted hvor den kunne
hænge.
Jeg beder arresthuset om
nærmere at oplyse hvor det
har været overvejet at
opsætte ribben, og mere
præcist angive hvorfor de
bygningsmæssige forhold de
pågældende steder ikke gør
det muligt. Jeg henviser til
at i hvert fald en ribbe af
den type der kun har en
enkelt stang, ikke tager
megen plads, og til de helt
utilstrækkelige tilbud om
fritidsaktiviteter der er
omtalt ovenfor.
i) Madlavning
En indsat var utilfreds med
at det var en betingelse for
at de indsatte selv kunne
lave mad, at alle deltog.
Arresthuset oplyste at det
ikke er korrekt at alle skal
være med, men alle skal have
tilbud herom.
Under inspektionen bad jeg
om at de indsatte blev gjort
bekendt hermed. Jeg går ud
fra at det er sket.
7. Rapportgennemgang
Ved starten af inspektionen
bad jeg om at modtage kopi
af arresthusets rapporter
fra 1996 vedrørende:
-
disciplinærsager
-
enrumsanbringelse
-
visitation, herunder
visitation af besøgende
-
magtanvendelse
- anvendelse
af håndjern og
- lægetilsyn
Jeg modtog i alt tre (fire)
disciplinærsager, kopi af
arresthusets protokol
vedrørende visitationer og
en enkelt håndjernsrapport.
Der har ikke været tilfælde
vedrørende de øvrige
forhold.
Ved min gennemgang af det
modtagne materiale har jeg
navnlig haft opmærksomheden
henledt på hvorvidt
proceduren i forhold til de
gældende regler er blevet
fulgt. Jeg har også været
opmærksom på spørgsmålet om
overholdelse af reglerne om
notatpligt. Min gennemgang
af rapportmaterialet viser
at personalet i Arresthuset
i Vordingborg i det store og
hele iagttager de gældende
regler på de forskellige
områder. Gennemgangen giver
mig anledning til følgende
bemærkninger:
a) Anvendelse af håndjern
Arresthuset har kun haft et
tilfælde af
håndjernsanvendelse som
fandt sted den 21. august
1996 over for en
varetægtsarrestant. Håndjern
blev anvendt i stedet for
sikringscelle (som
arresthuset ikke har). Den
indsatte havde i forbindelse
med utilfredshed over den
fenemalnedtrapning som han
var ordineret, snittet sig
selv, og begrundelsen for at
anvende håndjern var at
hindre at den indsatte
foretog yderligere
selvbeskadigelse. Der blev
anvendt magt idet den
indsatte ved hjælp af
armsnoningsgreb blev lagt
ned på gulvet og iført
håndjernene. Det skete kl.
21.50, og kl. 22.30 blev han
kørt til Arresthuset i Køge
(som tog håndjernene af ham
kl. 23.15).
Anvendelse af håndjern er
reguleret i Direktoratet for
Kriminalforsorgens cirkulære
af 27. maj 1994 om
anvendelse af håndjern over
for de indsatte. Cirkulæret
er udstedt efter
fuldbyrdelsesbekendtgørelsen,
men finder også anvendelse
over for
varetægtsarrestanter, jf. §
40 i
varetægtsbekendtgørelsen.
Anvendelse af håndjern i
stedet for sikringscelle kan
ske når betingelserne for
sikringscelle er opfyldte,
men institutionen ikke har
en sådan celle, jf.
cirkulærets § 8.
Betingelserne for
sikringscelleanbringelse er
angivet i
sikringscellecirkulæret
(cirkulære af 27. maj 1994
om anvendelse af
observationscelle,
sikringscelle, fiksering mv.
i Kriminalforsorgens
anstalter og arresthusene).
Heri findes også i et
særligt afsnit (afsnit IV)
om andre sikringsmidler
regler om kompetencen til at
beslutte anvendelse af
håndjern og underretning 'så
hurtigt som muligt' af
arrestforvareren når
beslutning er truffet af en
anden end denne (§ 21), om
lægetilkald (§ 22) og om
overførsel 'snarest' muligt
til institution med
sikringscelle.
Der er hverken i
håndjernscirkulæret eller
sikringcellecirkulæret
foreskrevet notatpligt med
hensyn til begrundelsen
for at anvende håndjern.
Ombudsmanden har tidligere
udtalt at der imidlertid
efter hans opfattelse skal
foretages et udførligt notat
herom fordi anvendelse af
håndjern skal være
'nødvendigt' (jf. i dette
tilfælde
sikringscellecirkulærets §
8), og fordi der er tale om
alvorlige indgreb som
forudsætter en konkret
vurdering i det enkelte
tilfælde af behovet herfor.
Jeg henviser til
Folketingets Ombudsmands
beretninger for 1990, s.
138, for 1994, s. 488, for
1995, s. 601, og for 1996,
s. 383-84, om inspektioner
af henholdsvis Statsfængslet
i Horsens, Københavns
Fængsler, Statsfængslet i
Ringe og Anstalten ved
Herstedvester.
I det foreliggende tilfælde
er håndjernsrapporten
vedlagt et notat om
hændelsesforløbet forud for
anvendelsen af håndjern der
(i hvert fald indirekte)
angiver hvorfor anvendelsen
er anset for nødvendig.
Efter
sikringscellecirkulærets §
22 skal der ved anvendelse
af håndjern tilkaldes læge
hvis der er konkret mistanke
om sygdom, eller den
indsatte begærer det.
På rapporten er der sat
kryds i rubrikken 'Er
lægetilsyn skønnet
nødvendigt', men der blev
ikke tilkaldt læge til den
indsatte af Arresthuset i
Vordingborg (og heller ikke
af Arresthuset i Køge efter
den indsattes overførsel
dertil). Arrestforvareren
har i rapporten bemærket at
han efter underretning i
sagen sikrede sig at
personalet var opmærksom på
reglerne om eventuelt
lægetilsyn. Han har samtidig
bemærket at det manglende
lægetilsyn skyldtes den
hurtige overførsel til
Arresthuset i Køge.
Rapporten er en
standardrapport der er
udfærdiget mens de tidligere
regler var gældende. Efter
disse regler skulle der
normalt ske lægetilsyn
omgående når håndjern var
anvendt i stedet for
sikringscelle (§ 6, stk. 2),
mens der ved anvendelse af
håndjern under transport
skulle være lægetilsyn hvis
der havde været anvendt
magt, medmindre det
skønnedes åbenbart
unødvendigt. Pkt. 6 om
magtanvendelse og
spørgsmålet om hvorvidt
lægetilsyn er skønnet
nødvendigt eller ej, er
indkommet efter henstilling
fra ombudsmanden efter
inspektion i 1990 af
Statsfængslet i Horsens (jf.
Folketingets Ombudsmands
beretning for året 1990, s.
139) og sigter til
anvendelse af håndjern under
transport, idet der som
nævnt normalt altid skulle
være lægetilsyn ved
anvendelse af håndjern i
stedet for sikringscelle.
Efter de nugældende regler
skal der som nævnt kun være
lægetilsyn hvis der er
konkret mistanke om sygdom
(eller den indsatte begærer
det). Det fremgår ikke af
sagen hvorfor lægetilsyn
skønnedes nødvendigt i
sagen. Af arrestforvarerens
påtegning på
håndjernsrapporten fremgår
det at der på grund af den
hurtige overførsel til Køge
(ca. 40 minutter efter
anvendelsen af håndjern)
rent faktisk ikke fandt
lægetilsyn sted i
arresthuset.
Jeg har på denne baggrund
ikke grundlag for at
foretage mig mere vedrørende
dette forhold.
Jeg går imidlertid ud fra at
direktoratet er indstillet
på snarest at revidere
standardrapporterne på
baggrund af de i dag
gældende regler. Jeg beder
om underretning om hvad der
videre sker vedrørende dette
spørgsmål.
b) Disciplinærsager
Jeg har som svar på min
anmodning om at modtage
arresthusets
disciplinærsager for 1996
modtaget tre
forhørsrapporter og
yderligere en rapport (af
17. august 1996). Denne
vedrører fund af heroin
efter besøg. Heroinen blev
inddraget og sagen anmeldt
til politiet som senere kom
og afhørte den indsatte og
samtidig fik overdraget
heroinen. Der blev ikke
afholdt forhør eller i
øvrigt foretaget videre fra
arresthusets side i sagen.
Jeg forstår at det er
sædvanlig praksis i
arresthuset at anmelde fund
af euforiserende midler til
politiet, og at der herefter
ikke foretages mere
(disciplinært) fra
arresthusets side i sagen.
To af forhørssagerne
vedrørte
varetægtsarrestanter, den
sidste en hæfteafsoner. For
så vidt angår sagen
vedrørende inddragelse af
heroin, fremgår det ikke
hvad den indsatte var.
For så vidt angår de tre
forhørssager, drejede et
tilfælde sig om ødelæggelse
af en cellestol, et om
besiddelse af en
mobiltelefon og det sidste
om hashrygning og besiddelse
af hash mv. I førstnævnte
tilfælde blev den indsatte
pålagt at erstatte den
ødelagte stol. I det andet
tilfælde blev mobiltelefonen
henlagt på depot og politiet
underrettet (da det drejede
sig om en varetægtsarrestant
med brev- og besøgskontrol).
I ingen af disse to tilfælde
blev der (samtidig) truffet
afgørelse af arresthuset om
idømmelse af en
disciplinærstraf over for
den indsatte. I det sidste
tilfælde vedrørende
hæfteafsoneren blev der
givet en advarsel (jf.
fuldbyrdelsesbekendtgørelsens
§ 36, stk. 2, hvorefter der
i stedet for ikendelse af en
disciplinærstraf kan gives
en advarsel når
omstændighederne taler
derfor). Der blev samtidig
truffet afgørelse om
konfiskation.
Reglerne om gennemførelse af
disciplinærsager over for
varetægtsarrestanter findes
i cirkulære af 13. september
1978, med senere ændringer,
om anvendelse og
fuldbyrdelse af
disciplinærstraf over for
varetægtsarrestanter og om
disciplinærsagers
gennemførelse. For så vidt
angår afsonere, findes
reglerne i cirkulære af 10.
marts 1976, med senere
ændringer, om anvendelse og
fuldbyrdelse af
disciplinærstraf over for
indsatte og om
disciplinærsagers
gennemførelse.
Direktoratet for
Kriminalforsorgen har i
tilslutning til disse
cirkulærer udstedt en
vejledning af 5. december
1995 om behandling af sager
om disciplinærstraf mv. i
Kriminalforsorgens anstalter
og arresthusene.
Procedurereglerne i
disciplinærstrafcirkulæret
mv. skal anvendes i alle
disciplinærsager uanset om
sagen ender med en
disciplinærstraf eller en
anden foranstaltning (eller
en 'frifindelse'), jf. også
pkt. 11 i direktoratets
vejledning. Reglerne finder
også anvendelse ved
konfiskation og erstatning,
jf. vejledningens pkt. 12.
Bestemmelserne i §§ 6-10 i
disciplinærstrafcirkulæret
vedrørende
varetægtsarrestanter er
indholdsmæssigt identisk med
bestemmelserne i §§ 7-11 i
disciplinærstrafcirkulæret
vedrørende indsatte.
§ 8 i cirkulæret vedrørende
varetægtsarrestanter har
følgende indhold:
'I disciplinærsager i øvrigt
gøres varetægtsarrestanten
bekendt med, hvad der er
indberettet, og orienteres i
hovedtræk om, hvad der måtte
være fremkommet under
eventuelle afhøringer i
sagen.
Stk. 2. Afgørelsen
træffes under
varetægtsarrestantens
tilstedeværelse, efter at
han har haft lejlighed til
at udtale sig.
Stk. 3. Alle
afhøringer skal overværes af
en af institutionens
funktionærer.
Stk. 4. Om
disciplinærsagens
gennemførelse gøres notat i
en særlig protokol. Notatet
skal indeholde en gengivelse
af det indberettede og de
afgivne forklaringer, der
skal protokolleres, medens
vedkommende er til stede.
Protokollatet søges affattet
således, at det kan
godkendes af den pågældende.
Notatet skal endvidere
indeholde oplysning om,
hvilke bestemmelser der
anses overtrådt, på hvilket
grundlag dette anses for
bevist og oplysning om
afgørelsen.'
Sagen vedrørende fund af
heroin efter besøg er
særskilt omtalt til slut i
dette afsnit, og det
følgende vedrører således
ikke denne sag.
Det fremgår ikke
udtrykkeligt af
forhørsrapporterne i de tre
forhørssager at den indsatte
er 'gjort bekendt med, hvad
der er indberettet', jf.
stk. 1, men jeg lægger til
grund at der er sket
fornøden partshøring i
overensstemmelse med stk. 1
og 2 og forvaltningslovens §
19.
Pkt. 10 i
disciplinærstrafvejledningen
indeholder nærmere regler om
protokollen, jf. § 8, stk.
4. Kravet i denne
bestemmelse om en 'særlig
protokol' kan ifølge dette
pkt. opfyldes ved anvendelse
af ringbind under
forudsætning af at der sker
fortløbende sidenummering.
Hvis en side ikke udfyldes
helt, bør det ifølge
vejledningen markeres med en
lodret streg fra sidste
sætning og siden ud.
Der er i sagerne gjort notat
om disciplinærsagens
gennemførelse, men jeg kan
ikke af de kopier jeg har
modtaget, se om det opfylder
det nævnte krav i
vejledningens pkt. 10. Jeg
beder derfor arresthuset om
en udtalelse vedrørende
dette forhold.
Det fremgår også af pkt. 10
om protokollen i
disciplinærstrafvejledningen
at dato for indberetning og
øvrige dokumenter der
fremlægges til protokollen,
tydeligt skal fremgå af
protokollen. Endvidere skal
det 'med angivelse af titel
og navn' fremgå hvem der har
indberettet
forholdet, og hvem der har
fungeret som vidne
under forhøret. Indholdet af
protokollen skal efter samme
pkt. søges affattet således
at det kan godkendes af
vidnet, og vidnets
godkendelse 'bør fremgå af
protokollen, eventuelt ved
dennes underskrift'. Notater
i protokollen skal skrives
på maskine eller med læsbar
håndskrift.
Da kravet om angivelse af
titel og navn også på
indberetteren er angivet
i et afsnit om protokollen,
må det efter min umiddelbare
opfattelse forstås sådan at
dette skal angives i selve
forhørsprotokollen
(rapporten). Det vil sige at
det ikke er tilstrækkeligt
at det fremgår af
indberetningen.
Det er ikke i nogen af de
tre tilfælde angivet i selve
forhørsrapporten
(protokollen) hvem der har
foretaget indberetningen. I
to af de tre tilfælde er
indberetningen imidlertid
vedhæftet rapporten og kan
for så vidt siges at være
optaget som en del af
rapporten.
Inden jeg tager endelig
stilling til om dette er i
overensstemmelse med
vejledningens pkt. 10, beder
jeg direktoratet om en
udtalelse herom.
For så vidt angår det
tilfælde hvor der ikke er
vedhæftet en rapport, beder
jeg arresthuset om en
udtalelse om baggrunden
herfor.
Afhøringsrapporterne er
underskrevet af det vidne
der har overværet
forhøret, men det er ikke
muligt for udenforstående ud
fra underskriften alene at
se hvem der har fungeret som
vidne. Der er ikke krav om
at angivelsen af vidne skal
ske med maskinskrift eller
ved stempel, men angivelsen
af at notater skal skrives
på maskine eller med læsbar
håndskrift, må efter min
opfattelse også omfatte
angivelsen af hvem der har
fungeret som vidne. En
læselig underskrift er
derfor efter min opfattelse
tilstrækkelig til at opfylde
kravet om angivelse af
navnet på den der har
fungeret som vidne, mens
omvendt en ulæselig
underskrift ikke er
tilstrækkelig - heller ikke
selv om arresthuset er
bekendt med hvem det drejer
sig om.
Jeg må derfor finde det
uheldigt at det ikke
tydeligt fremgår hvem der
har fungeret som vidne i
sagerne.
Der er ikke angivet titel på
vidnet. Der er derfor heller
ikke på dette punkt forholdt
i overensstemmelse med
vejledningens pkt. 10
hvilket jeg må finde
beklageligt.
Vidnet under forhøret i det
ene af tilfældene (forhør
afholdt den 17. august 1996
i sagen vedrørende
besiddelse af mobiltelefon)
er den samme person som
indberettede det
disciplinære forhold (sammen
med en anden). Efter pkt. 8
i vejledningen må den der
har foretaget indberetning
om det disciplinære forhold,
eller andre der har været
involveret i forholdet, ikke
fungere som vidne. Er der
ikke andre
personalemedlemmer til
stede, bør forhøret udsættes
medmindre den indsatte
ønsker forhøret gennemført,
eller særlige omstændigheder
taler imod en udsættelse. I
så fald bør der efter min
opfattelse gøres notat i
forhørsprotokollen om at det
forholder sig sådan.
Jeg beder arresthuset om en
udtalelse om hvorfor
arresthuset har anvendt en
af indberetterne som vidne
under forhøret.
Efter vejledningens pkt. 9
skal notatet - ud over de
forhold der er nævnt direkte
i § 8, stk. 4 - indeholde
oplysninger om hvad der er
vejledt om, jf. pkt. 4.
Efter dette punkt skal den
indsatte ved et forhørs
begyndelse vejledes om sine
rettigheder, herunder fem
nærmere angivne forhold. De
indsatte er i alle tilfælde
vejledt om deres ret til at
få en bisidder og til at få
kopi/udskrift af sagen, men
det fremgår ikke om der er
vejledt både om adgangen til
at få aktindsigt i de akter
der ligger til grund for
sagsbehandlingen, og om
adgangen til at få en
udskrift af
forhørsprotokollen. I det
ene tilfælde er det angivet
at den indsatte er gjort
bekendt med 'sine
rettigheder', uden at det
dog er angivet nærmere
hvilke rettigheder han er
vejledt om. Det fremgår ikke
om de indsatte er orienteret
om (både) retten til at
udtale sig og at der ikke er
pligt hertil. Det er angivet
at den indsatte kunne
godkende forhørslederens
referat, men ikke at han er
vejledt om retten til ikke
at godkende referatet.
Vejledningens pkt. 9 må
efter min opfattelse forstås
således at det af
forhørsprotokollen
udtrykkeligt skal fremgå at
der er vejledt om (alle) de
forhold der er angivet i
pkt. 4.
Jeg beder på denne baggrund
arresthuset om en udtalelse
om den vejledning der er
givet i de tre sager for så
vidt angår de forhold der
ikke udtrykkeligt fremgår af
notatet i sagen.
Efter
disciplinærstrafvejledningens
pkt. 9, pind 4 og 5, skal
notatet indeholde
oplysninger om de
bestemmelser der anses for
overtrådt, og hjemlen for
reaktionen. I sagen
vedrørende besiddelse af
hash er der for så vidt
angår oplysning om den
bestemmelse som anses for
overtrådt, henvist til
fuldbyrdelsesbekendtgørelsens
§ 19, stk. 3. Denne
bestemmelse indeholder
imidlertid ikke et
selvstændigt
gerningsindhold, men alene
en bemyndigelse for
institutionens leder til at
fastsætte bestemmelser af
ordens- og sikkerhedshensyn.
Der kan derfor ikke idømmes
disciplinærstraf for
overtrædelse af denne
bestemmelse, men (kun) for
overtrædelse af de regler
der er fastsat efter denne
bestemmelse, jf. også
fuldbyrdelsesbekendtgørelsens
§ 33, pind 2. I alle sager
er der oplyst hjemmel for
reaktionen i anledning af
det disciplinære forhold.
Ud over at påpege dette
forhold foretager jeg mig
ikke mere i den anledning.
I sagen vedrørende fund af
heroin blev heroinen
inddraget (konfiskeret) og
senere overdraget til
politiet i forbindelse med
politianmeldelsen (jf.
Direktoratet for
Kriminalforsorgens
cirkulæreskrivelse af 18.
marts 1994 om fremgangsmåden
med hensyn til konfiskation
af euforiserende midler).
Der skete som nævnt ikke
videre fra arresthusets
side.
Blandt visitationssagerne
(jf. nedenfor) er der et par
stykker mere af samme slags
hvor der er sket inddragelse
og anmeldelse til politiet
på grund af fund af
euforiserende stoffer, jf.
notater vedrørende
visitationer den 1. april
1996, den 2. december 1996
og den 27. december 1996
(særskilt notat).
Blandt visitationssagerne er
der endvidere omtalt en
visitation den 12. januar
1996 af en celle hvor der
bl.a. blev fundet en
'tjubang' og 2 'vandpiber'
som ifølge notatet blev
konfiskeret og smidt ud.
Der er endvidere omtalt
sager om cellevisitation med
fund af genstande som er
'inddraget', men hvor det
ikke fremgår hvad der
herefter er sket med dem
(visitationer den 12. juli
1996 ('vandhooga' mv.), den
18. juli 1996 (ikke nærmere
angivet), den 10. august
1996 (hashrygerør mv.) og
den 12. august 1996
('vandpibe').
Jeg beder arresthuset om at
oplyse hvad der er sket med
de inddragne effekter i
disse tilfælde.
Det fremgår ikke af de
nævnte sager om de
pågældende er afsonere eller
varetægtsarrestanter. Over
for afsonere kan der ske
konfiskation af genstande
som er ulovligt indført,
erhvervet eller tilvirket i
anstalten, medmindre
genstandene tilhører nogen
som ikke er ansvarlig for
det ulovlige forhold, jf.
straffelovens § 47, stk. 3.
Over for
varetægtsarrestanter findes
hjemlen for konfiskation i
retsplejelovens § 931, stk.
5, jf. Justitsministeriets
bek. nr. 850 af 27. oktober
1993 om udenretlig
vedtagelse af konfiskation.
Herefter kan der ske
konfiskation af nærmere
angivne genstande, herunder
euforiserende stoffer og
genstande der benyttes eller
er bestemt til at benyttes
ved indtagelse af sådanne
stoffer (jf. nr. 3), hvis
den pågældende
administrativt vedtager det.
Hvis den pågældende ikke vil
vedtage konfiskation, må
genstandene overdrages til
politiet med henblik på
eventuel beslaglæggelse, jf.
disciplinærstrafvejledningens
pkt. 12. Effekter der ikke
er omfattet af
bekendtgørelsen, men som det
ikke er tilladt at have i
institutionen, er der ikke
hjemmel til at konfiskere,
men de kan henlægges på
depot til løsladelsen (som
det skete med mobiltelefonen
i den ovenfor nævnte sag).
Procedurereglerne i
disciplinærstrafcirkulæret
mv. finder som nævnt også
anvendelse når der sker
konfiskation, jf.
disciplinærstrafvejledningens
pkt. 12.
For så vidt angår de
tilfælde hvor der er sket
konfiskation, beder jeg på
denne baggrund arresthuset
om en udtalelse om
overholdelse af
procedurereglerne, og for så
vidt angår konfiskation over
for varetægtsarrestanter,
tillige oplysning om
hvorvidt den pågældende har
vedtaget konfiskationen. Jeg
beder i den forbindelse om
at modtage eventuelt
yderligere skriftligt
materiale til belysning
heraf.
Ved visitationen den 2.
december 1996 er det
udtrykkeligt anført at der
er sket afhøring ved en
bestemt kriminalassistent,
mens det ved en visitation
der fandt sted den 1. april
1996, blot er anført at der
er sket afhøring ved en
nærmere angiven person uden
titelangivelse. Jeg går
imidlertid ud fra at han
også er kriminalassistent,
idet jeg som nævnt ovenfor
må forstå at der ikke
foretages mere fra
arresthusets side
(disciplinært) i sager der
anmeldes til politiet. Jeg
må således lægge til grund
at arresthuset ikke har
foretaget forhør i sagen.
Når der foretages
politianmeldelse, skal den
indsatte orienteres om det,
og der skal gøres notat
herom i journalen eller i
forhørsprotokollen, jf. pkt.
11 i vejledningen om
behandling af sager om
disciplinærstraf mv. i
Kriminalforsorgens anstalter
og arresthusene.
Jeg har ikke modtaget kopi
af de indsattes journal i de
sager hvor der er sket
politianmeldelse, og der
foreligger heller ikke
forhørsrapporter. Det
fremgår ikke af den rapport
af 17. august 1997 som je
har modtaget, om der er
gjort notat i den indsattes
journal. Jeg beder derfor
arresthuset om at oplyse om
der er gjort et sådant notat
i denne og de øvrige sager,
og i givet fald sende mig en
kopi heraf.
c) Visitation
Jeg har modtaget udskrift
fra arresthusets
døgnrapporter vedrørende i
alt 22 visitationer,
herunder visitation i
forbindelse med de ovenfor
nævnte sager om besiddelse
af en mobiltelefon og
besiddelse af heroin (begge
dele blev fundet ved
visitation ved narkohund og
fører, men i førstnævnte
tilfælde var der tale om en
rutinemæssig visitation,
mens visitationen i det
andet tilfælde skete på
grund af konkret mistanke om
indsmugling i forbindelse
med besøg). I disse tilfælde
er der henvist til rapporter
som jeg samtidig har
modtaget kopi af. Notaterne
fra de 22 visitationer er
kopieret sammen så det
fremtræder som en journal
med angivelse af fortløbende
visitationer. Herudover har
jeg modtaget selvstændige
rapporter fra to yderligere
visitationer.
En stor del af
visitationerne har været
rutinemæssige visitationer
af nærmere angivne celler
og/eller andre områder ved
narkohund og fører, men der
har også været tale om
visitation i forbindelse med
besøg mv. og på grund af
konkret mistanke, herunder
visitation af den indsattes
person.
Regler om visitation af de
indsatte og deres opholdsrum
findes i Direktoratet for
Kriminalforsorgens cirkulære
af 15. december 1980 med
senere ændring.
Betingelserne for at
visitere er angivet i
henholdsvis § 1 (for så vidt
angår den indsattes person)
og § 4 (for så vidt angår
den indsattes celle).
Ved visitation af den
indsattes person er
der bl.a. en regel om at den
indsatte inden den
gennemføres, har ret til at
få oplyst grunden til at
visitationen foretages,
medmindre særlige
omstændigheder taler derimod
(§ 1, stk. 6). Der skal
endvidere normalt være et
vidne til stede (§ 2, stk.
1), og visitationen skal
foretages og bevidnes af
personale af samme køn (§ 2,
stk. 2).
Ved rutinemæssig visitation
af en indsats celle
er der en regel om at den
indsatte hvis han (hun)
anmoder derom, skal gøres
bekendt med grunden til at
der har været foretaget
visitation (§ 4, stk. 4).
For at indsatte der har
været fraværende mens deres
celle er blevet visiteret,
har mulighed for at gøre
denne ret gældende, må de
gøres bekendt med at der har
fundet visitation sted.
Ombudsmanden har derfor i
forbindelse med inspektion
af Statsfængslet i Ringe
udtalt at der i denne
bestemmelse må ligge et krav
om at de indsatte altid
orienteres når deres celle
har været visiteret mens de
har været fraværende fra
cellerne), jf. Folketingets
Ombudsmands beretning for
året 1995, s. 597.
Jeg er opmærksom på at de
indsatte i Arresthuset i
Vordingborg - i modsætning
til de indsatte i fængslerne
- opholder sig på cellerne
det meste af tiden. Jeg går
derfor også ud fra at der
ikke så ofte i arresthuset
sker cellevisitation uden at
den indsatte på forhånd er
bekendt med at det sker.
I cirkulærets § 6, stk. 1,
er der regler om
udarbejdelse af en
fortegnelse og udlevering af
kopi heraf til den indsatte
i de tilfælde hvor der tages
genstande i bevaring i
forbindelse med en
visitation. Er der tale om
den pågældendes egne
effekter, skal han tillige
gøres bekendt med grunden
hertil. Efter bestemmelsens
stk. 2 kan effekter der
tilhører institutionen,
umiddelbart inddrages. Efter
stk. 3 bestemmer
institutionens leder i
hvilket omfang der skal ske
skriftlig indberetning om
gennemførelse af visitation.
Der er ikke i øvrigt i
cirkulæret foreskrevet nogen
notatpligt med hensyn til
visitationer, men efter min
opfattelse må der udfærdiges
notater (f.eks. i
døgnrapport) så det er
muligt at efterprøve om
reglerne i cirkulæret har
været overholdt.
De foreliggende
døgnrapporter indeholder
ikke oplysninger der fuldt
ud gør det muligt at
efterprøve om reglerne i
visitationscirkulæret har
været overholdt. Omtalen af
personlige visitationer den
1. april 1996 og den 18.
juli 1996 indeholder f.eks.
ikke nærmere oplysning om
hvorvidt der har været et
vidne til stede og af samme
køn som den indsatte. Jeg
beder derfor arresthuset om
nærmere oplysning herom.
En af de to særskilte
rapporter vedrører
inddragelse af forskellige
effekter i forbindelse med
den indsattes overførsel fra
et andet arresthus. Det
fremgår af notat i sagen at
ingen af effekterne tilhørte
den indsatte, og at de blev
inddraget efter § 6, stk. 2.
8. Opfølgning
Jeg beder om at arresthuset
sender de udtalelser som jeg
har bedt om, gennem
Direktoratet for
Kriminalforsorgen som jeg
ligeledes beder om en
udtalelse.
9. Underretning
Denne rapport sendes til
arresthuset og Direktoratet
for Kriminalforsorgen og
sendes tillige til
Folketingets Retsudvalg og
de indsatte i arresthuset."