Inspektion af
Observationshjemmet
Sønderbro
Den 29. maj 1998 afgav
retschefen følgende rapport
til Observationshjemmet
Sønderbro og Københavns
Kommunes Socialdirektorat:
" 1. Indledning
Den 1. januar 1997 trådte
lov nr. 473 af 12. juni 1996
om Folketingets Ombudsmand i
kraft. Ifølge lovens § 7,
stk. 1, omfatter
ombudsmandens virksomhed
alle dele af den offentlige
forvaltning; den tidligere
eksisterende begrænsning i
ombudsmandens kompetence
over for kommunerne er
således ophævet.
Efter § 18 i loven kan
ombudsmanden undersøge
enhver institution eller
virksomhed samt ethvert
tjenestested der hører under
ombudsmandens virksomhed. I
bemærkningerne til denne
bestemmelse forudsættes det
at ombudsmanden foretager
systematiske inspektioner af
fængsler til opfyldelse af
en anbefaling fra Den
Europæiske Komité vedrørende
forebyggelse af tortur og
anden umenneskelig
behandling eller straf.
Samtidig blev
retsplejelovens § 779
ophævet, jf.
ombudsmandslovens § 31, stk.
2. Det tilsyn som medlemmer
af Københavns
Borgerrepræsentation og
amtsrådene har ført med
varetægtsarrestanters
behandling og forholdene i
varetægtsfængsler
(arresthuse) i henhold til
retsplejelovens § 779 er
således ophørt med virkning
fra den 1. januar 1997, og
det er herved forudsat at
også denne tilsynsopgave nu
varetages af ombudsmanden.
I forlængelse af den
inspektionsvirksomhed som
ombudsmanden på den baggrund
foretager af
kriminalforsorgens
institutioner - og som et
led i embedets almindelige
inspektionsvirksomhed i
øvrigt - foretog jeg og to
af embedets øvrige
medarbejdere den 19.
december 1997 inspektion af
forholdene for de unge der
er anbragt i
varetægtssurrogat på den
sikrede afdeling på
Observationshjemmet
Sønderbro.
Inspektionen bestod af en
indledende samtale med
repræsentanter for
observationshjemmets
medarbejdere og ledelse,
herunder afdelingslederen
for den sikrede afdeling,
rundgang i
observationshjemmet og en
kortere afsluttende samtale.
Forud for inspektionen var
afdelingens elever blevet
gjort bekendt med besøget og
gjort opmærksom på
muligheden for i forbindelse
med inspektionen at få en
samtale med mig om mere
generelle forhold vedrørende
institutionen eller den
pågældendes egne forhold.
Ingen af eleverne benyttede
sig af denne mulighed.
Under inspektionen bad jeg
desuden om at modtage kopi
af skematilførsler og
indberetninger til
Københavns Kommunes
Socialdirektorat foretaget i
1997 i henhold til
magtanvendelsesbekendtgørelsen.
Det blev fra
observationshjemmets side
oplyst at sådant materiale
ikke findes, jf. nærmere
herom nedenfor under pkt. 6.
2. Bygningsmæssige
forhold mv.
Observationshjemmet er
beliggende i en ældre
treetagers bygning som en
del af bygningskomplekset
Sundholm. Institutionen har
eksisteret siden 1972, og
den sikrede afdeling har syv
interne pladser og fire
eksterne (i støttefamilier
o.l.). På
inspektionstidspunktet var
der fem elever på den
sikrede afdeling (internt),
alle unge anbragt i
varetægtssurrogat. Udover
surrogatanbragte kan også
administrativt
frihedsberøvede unge
anbringes på afdelingen
m.h.p. pædagogisk
observation. Det er sket i
6-7 tilfælde i 1997.
Domstolene er efter det
oplyste ikke interesserede i
at placere unge i
varetægtssurrogat i de
eksterne pladser som derfor
primært anvendes til
administrativt
frihedsberøvede.
Den sikrede afdeling drives
af Københavns Kommune, dog
således at afdelingens
pladser er til rådighed for
hele landet.
Institutionens åbne afdeling
samt administration,
personalerum og kontorer er
beliggende i stueetagen. Med
aflåst adskillelse fra
stueetagen ligger den
sikrede afdeling på 1. og 2.
sal. På 1. sal er elevernes
værelser samt baderum,
toiletter og skolestue
placeret, alle rum vender ud
til en gennemgående gang. På
2. sal ligger opholds- og
spiserum, et mindre kontor,
køkken, hobbyrum samt
værksteder.
2.1. Værelser
Observationshjemmets 7
pladser på den sikrede
afdeling består alle af
enkeltværelser; 3 af disse
er med toilet, 4 værelser er
uden.
Der blev under rundgangen
fremvist både et værelse af
typen med toiletrum og et
værelse uden toilet.
Værelserne er på ca. 10-12
kvm. Væggene fremstod pæne
og var udsmykkede med
indrammede plakater o.l.
Gulvene var belagt med
linoleum. Der var i begge
værelser et mindre vindue
med tremmer. Både
vinduesramme og tremmer var
meget slidt begge steder.
Det ene værelse var møbleret
med en stol, et hjørnebord
og et andet bord stående ud
fra væggen, en seng af
metalstativ med træmontering
og et større sammensat spejl
på væggen. Værelset blev
oplyst af en loftslampe.
Det andet værelse (uden
toiletrum) var indrettet med
spejle, både over vasken og
på en sidevæg,
porcelænshåndvask med koldt
og varmt vand, en lille
toilethylde, en seng af
metalstativ med
træmontering, en kommode, et
skab og en dobbeltstol.
Betrækket på denne
dobbeltstol var revet itu og
stolen var i det hele taget
i dårlig stand. Værelset var
oplyst af en frithængende
pære uden lampeskærm.
Eleverne har efter det
oplyste adgang til at
medbringe stereoanlæg eller
lignende, men ikke møbler.
Møblementer mv. på de
foreviste værelser var
generelt i dårlig stand og
gjorde et noget forstemmende
indtryk. Det blev fra
observationshjemmets side
oplyst at det er ganske
umuligt at holde møblerne i
en acceptabel stand på
elevernes værelser. Jeg har
forståelse for at det - på
grund af det slid som
eleverne udsætter værelserne
for - kan være vanskeligt
hele tiden at holde
værelserne i pæn og
ordentlig stand. Jeg går dog
ud fra at personalet løbende
er opmærksom på de enkelte
værelsers
vedligeholdelsesstand og får
foretaget nødvendige
reparationer når møbler er
ødelagt, lampeskærme mangler
osv.
Institutionen har efter det
oplyste en ansøgning om
panserglas til afløsning af
de eksisterende
gittervinduer under
behandling i
socialdirektoratet.
Jeg beder
observationshjemmet
underrette mig om det videre
forløb af ansøgningssagen.
Eleverne har adgang til
vaskemaskine og skal selv
sørge for at ordne deres
vasketøj.
Eleverne har selv nøgle til
deres værelser og har
således adgang til gangen på
1. sal. Der er både en vågen
og en sovende nattevagt på
afdelingen. Eleverne
modtager besøg på deres
værelser. Dette kan ske på
hverdage mellem kl. 19.00 og
21.00 og i weekenden mellem
kl. 16.00 og 21.00.
2.2. Skolestue
Skolestuen er indrettet i et
lokale på samme størrelse
som værelserne. Lokalet er
møbleret med vægreoler med
bøger, et rundt bord midt i
lokalet og et lille
skrivebord foruden et
PC-møbel med en PC'er. Der
var TV og videofilm som
eleverne efter det oplyste
lejlighedsvis får lov til at
benytte i forbindelse med
skolegangen. På
inspektionsdagen deltog to
af afdelingens elever i
undervisningen.
Skolestuen forekom mig trang
og tæt møbleret, især hvis
flere end to-tre elever
samtidig skal deltage i
undervisningen. Jeg beder
observationshjemmet om
nærmere oplysning om hvor
mange elever der typisk
deltager i undervisningen
samtidig, og hvorvidt det
har været overvejet at
henlægge undervisningen til
et andet lokale i
institutionen med bedre
pladsforhold.
2.3. Toilet- og
badeforhold
Fra gangen på 1. sal er der
adgang til 3 toiletaflukker
og i forbindelse hermed et
baderum med 2 brusekabiner.
Såvel toilet- som baderum og
brusekabinerne var belagt
med fliser på væggene og
havde stengulv. Kabinerne
med inventar så ud til at
være af ældre dato. De 3
toiletaflukker forekom
ligeledes noget slidte.
Toilet- og baderum giver mig
i øvrigt ikke anledning til
bemærkninger.
2.4. Kontor
På 2. sal findes et lille
kontor til brug for
personalet. Kontoret har
skrå vægge, og er møbleret
med et skrivebord og nogle
stole samt en reol. Der var
et tilgitret vindue.
I kontoret opbevares bl.a.
elevernes penge, idet
eleverne ikke har lov til at
ligge inde med kontanter.
Det blev oplyst at der i
hvert fald én og oftest to
gange i dagens løb blev
handlet kioskvarer fra en
nærliggende kiosk til elever
som havde afgivet bestilling
på tobak eller lignende.
2.5. Opholds- og spiserum
Ligeledes på 2. sal er der
indrettet 2 store fællesrum.
Det ene er på ca. 40 kvm og
bliver anvendt som
opholds/spise- og TV-rum.
Det er således indrettet med
TV, sofabord og sofaer. Lave
træreoler og skabe er
opstillet til adskillelse af
TV-arrangementet og
spisebordsarrangementet. I
den ende af rummet der udgør
spiseafdelingen er der et
større spisebord med dertil
hørende stole.
Rummet og møblerne var i pæn
stand, og rummet gav i sin
helhed et meget rart
indtryk.
2.6. Hobbyrum
Det andet fællesrum på 2.
sal fungerer som træningsrum
mv. Lokalet er vinkelformet,
på ca. 25-30 kvm og
indrettet med et
bordtennisbord skubbet op
mod en af væggene, en aflåst
kasse der efter det oplyste
indeholder vægte til fysisk
træning, en boksesæk
hængende fra loftet, en
ribbe, et enkelt bord, et TV
til TV-spil og 2 stole. På
væggene var der ophængt
billeder. Gulvet var
linoleumsbelagt og temmelig
slidt. Rummet blev oplyst af
væglamper.
Det blev oplyst at det
skifter meget hvilke
aktiviteter eleverne
benytter sig af; på
tidspunktet for inspektionen
blev der f.eks. næsten ikke
spillet bordtennis. Det blev
endvidere oplyst at der har
været problemer med at lade
eleverne have adgang til
kassen med vægte på egen
hånd, idet vægtene blev
anvendt til voldelige
formål. Kassen var derfor på
inspektionstidspunktet
aflåst, og vægte kunne kun
anvendes efter tilladelse.
Hobby-/træningsrummet
efterlod et trist indtryk og
var efter min mening ikke
noget rart lokale for
eleverne at opholde sig i.
Under hensyn til at rummet
sammen med gårdarealet udgør
institutionens samlede
tilbud om fysisk aktivitet
for eleverne (jf. også
nedenfor under pkt. 3),
henstiller jeg at
observationshjemmet
overvejer på hvilken måde
lokalets indretning og
udstyr kan forbedres sådan
at det i højere grad
indbyder til at blive brugt
efter hensigten. Jeg beder
om underretning om udfaldet
af institutionens
overvejelser.
2.7. Køkken
Køkkenet ligger på 2. sal,
med adgang fra den fælles
spiseafdeling i
opholdsrummet. Køkkenet er
på ca. 12 kvm. Det er
indrettet med træskabe og
køkkenbordplade langs
væggene. Ligeledes var der
langs en af væggene et
større metalkomfur
opstillet.
Køkkenet virkede umiddelbart
veludstyret og giver mig
ikke anledning til særlige
bemærkninger.
Det blev oplyst at
afdelingen har en 'husmor'
som forestår indkøb og
rengøring og laver frokost.
Hertil har hun hjælp af
eleverne som på skift har
dagens 'tjans'. Det er
derimod det øvrige personale
der laver aftensmad sammen
med eleverne.
2.8. Værksteder
Med adgang fra opholds- og
spiserummet på 2. sal er der
indrettet snedker-,
sølvsmede- og malerværksted.
Snedkerværkstedet dominerede
det meste af pladsen i et
vinkelformet rum på ca.
35-40 kvm. Der var møbleret
med borde, skabe og maskiner
langs væggene og i midten
stod der et større bord med
en rundsav.
I værkstedet bliver der
produceret store flagstænger
med flag, CD-holdere samt
træmøbler. Det er ikke
muligt for institutionen at
påtage sig faste
leveringsforpligtelser, men
man modtager løbende
særbestillinger.
Den afdeling hvor der blev
smedet sølv, var møbleret
med et arbejdsbord og skabe.
I et lille rum ved siden af
det store værkstedsrum var
der indrettet malerværksted.
Møbleringen bestod primært i
høje reoler langs den ene
væg forsynet med diverse
malerbøtter samt et
udsugningsanlæg.
Værkstederne virkede
umiddelbart velforsynede og
giver mig ikke anledning til
bemærkninger.
2.9. Gårdarealer
Igennem en mindre baggård
hvor der bl.a. var parkeret
cykler, er der adgang til et
gårdareal med boldbane. Der
var hegn hele vejen rundt og
et net spændt ud fra hegnet
over arealet i ca. 4- 5
meters højde. Gården er
asfalteret. I hver ende er
der opstillet et mål og
ophængt en basketballkurv. I
to hjørner var der ophængt
projektører til aktiviteter
efter mørkets frembrud.
Ved siden af dette gårdareal
er der anlagt et lille
stykke græsplæne, ca. 40
kvm. Også her var der hegn
hele vejen rundt med låst
dør fra gårdarealet, men
uden net foroven. Det blev
oplyst at græsplænen med
tilhørende bevoksning er
meget frodig om sommeren, og
således et behageligt og
meget populært sted at
opholde sig for eleverne.
Gårdarealerne giver mig ikke
anledning til bemærkninger.
2.10. Tilsynsrapport fra
Københavns Kommunes
Socialdirektorat
Under inspektionen blev det
nævnt at en pædagogisk
konsulent fra Københavns
Kommunes Socialdirektorat på
baggrund af et tilsynsbesøg
på observationshjemmet i maj
1996 udarbejdede en rapport
vedrørende bl.a.
institutionens fysiske
rammer.
Jeg modtog efter
inspektionen kopi af
rapporten hvoraf der bl.a.
fremgår følgende:
' Den sikrede afdeling.
Jeg har jo som pædagogisk
konsulent min 'gang' på den
sikrede afdeling - eller på
anden måde er jeg
tilbagevendende beskæftiget
med sager og
problemstillinger vedrørende
den sikrede afdeling. Jeg er
igennem de seneste år i
stigende grad ikke
tilfreds med denne afdeling,
der efter min vurdering ikke
længere på tilfredsstillende
måde dækker de behov og de
opgaver, som via
lovgivningens bestemmelser
kan placeres på den helt
specielle foranstaltning.
Jeg har drøftet dette med
forstander (...) - også
igennem ca. et par år. Vi
har tillige - sammen med
andre - deltaget i
drøftelser om sikrede
afdelinger generelt, sammen
med Amtsrådsforeningen. Her
har vi kunnet konstatere, at
vores sikrede afdeling her
på Sønderbro, også er ude
af trit med landets øvrige
sikrede afdelinger.
Mit besøg i dag bekræfter,
at den sikrede afdeling
ganske bestemt fungerer for
de anbragte elever:
...
Alligevel er det nu ganske
tydeligt og klart, at
afdelingens fysiske rammer
ikke længere egner sig til
at rumme de opgaver, der
placeres i afdelingen.
Elevernes værelser har en
rimelig størrelse, men alle
fællesrum, samt ikke
mindst afdelingens
træværksted, har alt for
lidt plads. Opholdsstuen er
for lille, bordtennisrummet
er alt for lille, der
mangler rum og plads til
andre aktiviteter og
udfoldelsesmuligheder.
Samlet set er afdelingen som
opholdssted til eleverne og
som arbejdsplads for
medarbejderne ikke
tilfredsstillende !
Endeligt er selve
sikringen af afdelingen
temmeligt fortidigt med sine
gamle jerntremmer for
vinduerne - og den særdeles
komplicerede adgang til
afdelingen, med
dørlåssluse på sluse.
Adgangen til
haven/boldspilpladsen
udenfor afdelingen er
ligeledes urimeligt
kompliceret.
...
Samlet vurdering og
anbefaling:
Tiden er løbet fra den
nuværende sikrede afdeling -
afdelingen og dens særdeles
væsentlige og særdeles
komplicerede funktioner kan
ikke længere på
tilfredsstillende vis rummes
i sine nuværende
pladsforhold.
Jeg vil derfor anbefale, at
Socialdirektoratet, 10.
kontor og andre relevante
kontorer, får til opgave at
planlægge og gennemføre den
nødvendige renovering af
afdelingen.'
Jeg beder
observationshjemmet og
Københavns Kommunes
Socialdirektorat oplyse hvad
der efterfølgende er
foretaget i anledning af den
pædagogiske konsulents
anbefalinger i
tilsynsrapporten. Jeg
bemærker i den forbindelse
at jeg er opmærksom på at
eventuelle planer om
bygningsmæssige
ændringer/udvidelser har
været stillet i bero indtil
spørgsmålet om eventuel
udvidelse af antallet af
sikringspladser blev
endeligt afklaret, jf.
nedenfor under pkt. 2.11.
2.11. Udvidelse af
kapaciteten
Efter inspektionsbesøget
udsendte Socialministeriet
den 23. december 1997 en
skrivelse om anvendelse af
de sikrede pladser på
døgninstitutionerne efter
ændring af
magtanvendelsesbekendtgørelsen
ved ændringsbekendtgørelse
nr. 827 af 5. november 1997.
Ændringerne af
magtanvendelsesbekendtgørelsen
skete med baggrund i
Folketingets vedtagelse af
'voldspakken'.
Det fremgår af skrivelsen
bl.a. at det er besluttet på
landsplan at etablere 11 nye
pladser i tilknytning til de
allerede eksisterende
sikrede afdelinger, og at
kapaciteten på den sikrede
afdeling på Sønderbro i den
forbindelse skal udvides med
3 pladser. Det fremgår
videre at det forventes at
de nye pladser tages i brug
i 1998.
Jeg beder om en nærmere
redegørelse for hvilke
konsekvenser denne
beslutning får for den
sikrede afdeling, herunder
bl.a. hvilke bygningsmæssige
ændringer der påtænkes
iværksat for at gennemføre
kapacitetsudvidelsen.
3. Beskæftigelse,
undervisning og fritid
Deltagelse i
værkstedsarbejde eller skole
på hverdage mellem kl.
9.00-14.00 er tvungen for
alle elever - undtagen den
elev der har dagens 'tjans',
jf. ovenfor under pkt. 2.7.
Der er mulighed for at
skifte mellem
skoleundervisning og
værkstedsarbejde fra dag til
dag. Timelønnen for disse
beskæftigelser er kr. 13,00,
hvoraf eleverne selv skal
betale f.eks. deres
telefonforbrug.
Mellem kl. 14.00-15.00 har
eleverne adgang til boldspil
mv. i gården. Udover
gårdarealet er der alene
mulighed for fysiske
aktiviteter i
hobby-/træningsrummet på 2.
sal. De begrænsede
muligheder for fysisk
udfoldelse betyder efter det
oplyste at en del af de unge
kommer i dårlig fysisk
kondition under opholdet.
Jeg henviser til det jeg har
anført ovenfor under pkt.
2.6. om træningsrummets
udnyttelse.
Eleverne kan modtage besøg
af venner og familie i
tidsrummet kl. 19.00-21.00,
i weekenden dog
kl.16.00-21.00.
Der afholdes af og til
udflugter o.l. for de elever
på den sikrede afdeling der
er anbragt til pædagogisk
observation. Sådanne ture
kan de surrogatanbragte
derimod ikke deltage i.
Det blev i øvrigt under
inspektionen på forespørgsel
oplyst at lån af bøger fra
bibliotek kan foranstaltes
hvis en elev har ønske
herom. Denne mulighed er dog
sjældent relevant for
afdelingens elever.
Tegneserier mv. byttes
jævnligt i en
brugtbladshandel.
Hashrygning er til stadighed
et problem på afdelingen
idet stort set alle de
anbragte ryger hash som
indføres bl.a. gennem
vinduerne. Det blev oplyst
at afdelingen ikke udover
hashproblemet har generelle
problemer med narkotika i
øvrigt. Institutionen
modtager ikke
stofmisbrugere.
Jeg går ud fra at personalet
er særligt opmærksom på om
lægelig eller anden
behandling i konkrete
tilfælde skal iværksættes på
grund af en elevs misbrug af
euforiserende stoffer. Jeg
beder observationshjemmet
redegøre for praksis i den
henseende.
4. Belæg og klientel
Belægget på den sikrede
afdeling er gennemsnitligt
75 % over året, men der
forekommer store
'sæsonsvingninger'. Belægget
er således typisk lavest i
sommerperioden, mens der
især i vinterhalvåret ofte
kan være ventetid på en
plads således at der sidder
'ventere' f.eks. i
Blegdamsvejens Fængsel om
hvem der er tilført
retsprotokollen at de skal
overføres til sikret
afdeling 'når plads haves'.
Gennemsnitligt strækker den
enkelte anbringelse i
varetægtssurrogat på
afdelingen sig over ca. 1½
måned.
De surrogatanbragte elever
på sikringsafdelingen er
15-17 årige der er sigtet
for alvorlig kriminalitet,
typisk vold, væbnet røveri
o.l. Der er meget få piger
på afdelingen overhovedet,
og især blandt de
surrogatanbragte;
anbringelse af piger på den
sikrede afdeling finder
overvejende sted i
forbindelse med
administrativ
frihedsberøvelse.
I 1997 har ca. 50-60 % af
eleverne været 2.
generationsindvandrere.
Medarbejderne oplyste at
antallet af 'gengangere' på
afdelingen er støt voksende.
Der er eksempler på unge som
har været anbragt på
afdelingen tre gange.
Tilfælde af den art kan
ifølge personalet pædagogisk
være svære at håndtere.
Det forekommer endvidere at
der er unge som efter
surrogatanbringelse under
straffesagen også afsoner på
afdelingen efter
domfældelse. Dette kan være
relevant hvis der fra
domstidspunktet kun resterer
kort afsoningstid og sker
med hjemmel i straffelovens
§ 49, stk. 2. Medarbejderne
gav dog udtryk for at
afsoning sammen med
surrogatanbragte - med den
uro og udskiftning blandt
eleverne dette medfører -
langt fra er ideelt og
efterlyste et egentligt '§
49, stk. 2 - afsoningssted'
for unge.
Der er mulighed for at
overføre elever mellem de
forskellige sikrede
afdelinger i landet, f.eks.
i tilfælde hvor en elev har
fremsat trusler om vold
eller faktisk har optrådt
voldeligt. Overførsel til
anden institution sker ikke
kun af hensyn til
personalet, men i visse
tilfælde også for at
beskytte de øvrige elever på
afdelingen: Mange af de unge
kender hinanden i forvejen,
og i perioder - afhængig af
gruppens aktuelle
sammensætning - kan der
forekomme problemer med
'svage'/'negativt stærke'
elever som fører til at en
af parterne må flyttes. I
1997 fandt overførsel til
anden sikret afdeling efter
det oplyste sted 10-12
gange, og antallet af
sådanne tilfælde blev
betegnet som stigende.
Også overflytning til
varetægtsfængsel (typisk
Blegdamsvejens Fængsel) kan
komme på tale. I så fald må
overflytningen efterfølgende
indbringes for domstolene
der har afsagt kendelse om
surrogatanbringelse. Det
blev anført at der er
eksempler på at dette kan
føre til at den unge i
stedet løslades.
Undvigelser forekommer 4-5
gange om året.
Surrogatanbringelse på
Sønderbro fremsættes for den
unge sigtede som en
valgmulighed, og dette blev
angivet som en medvirkende
årsag til at begrænse
antallet af (forsøg på)
undvigelser: Nogle af de
unge kender de alternativer
som kan blive resultatet af
en undvigelse, f.eks.
Blegdamsvejens Fængsel, og
mener at Sønderbro langt er
at foretrække.
5. Personaleforhold
Den sikrede afdeling er
normeret til 22,5 stillinger
alt inkl. Udover det
socialpædagogiske personale
omfatter dette bl.a. to
faglærere og en skolelærer.
En af faglærerstillingerne
var på
inspektionstidspunktet
ledig, og det blev på
forespørgsel oplyst at
afdelingen er opmærksom på
muligheden for - alt andet
lige - at besætte stillingen
med en lærer med anden
etnisk baggrund.
Vold mod personalet af en
karakter der fører til
indgivelse af
politianmeldelse, forekommer
meget sjældent. Det blev af
medarbejderne anført at
grænserne for hvad man
accepterer før det sker, er
vide.
Institutionen føler at man
har et godt samarbejde med
politiet og
Kriminalforsorgen der bl.a.
vurderer elevernes egnethed
til eventuel
samfundstjeneste og
udarbejder
personundersøgelser efter
retsplejelovens § 808.
Medarbejderne kunne derimod
savne bedre opfølgning og
respons fra Københavns
Kommune på de indberetninger
om hver elev som udarbejdes
til den kommunale
socialforvaltning.
6. Skemaer og
indberetninger vedrørende
magtanvendelse mv.
I
magtanvendelsesbekendtgørelsen
(Socialministeriets
bekendtgørelse nr. 1175 af
16. december 1992 om
magtanvendelse m.v. i
døgninstitutioner for børn
og unge og i opholdssteder
for børn og unge for flere
end 4 personer som ændret
ved bekendtgørelse nr. 827
af 5. november 1997) er der
fastsat nærmere regler om
skematilførsler i tilfælde
af bl.a. aflåsning om natten
af værelser i sikret
afdeling, isolation og
fysisk magtanvendelse. Der
er endvidere fastsat
bestemmelser om indberetning
til amtsrådet (for så vidt
angår Sønderbro dog
Københavns Kommunes
Socialdirektorat) i tilfælde
af overtrædelse af
bekendtgørelsens regler og
efter anvendelse af
nødværge.
Under inspektionen bad jeg
om - med henblik på
efterfølgende gennemgang -
at modtage kopi af
afdelingens skematilførsler
i 1997 i henhold til
magtanvendelsesbekendtgørelsens
§ 11, stk. 1, indberetninger
i 1997 til
socialdirektoratet i henhold
til bekendtgørelsens § 12 og
socialdirektoratets
afgørelse vedrørende disse
tilfælde. Jeg anmodede
desuden om at modtage
materiale udarbejdet i
forbindelse med eventuelt
besøg på institutionen af
Socialministeriet, jf.
bekendtgørelsens § 3, stk.
3.
Afdelingens ledelse oplyste
hertil at der ikke i 1997
havde været sager af den
omtalte art. Som forklaring
herpå blev angivet at det er
en grundlæggende pædagogisk
holdning på institutionen at
magtanvendelse mv. ikke
finder sted, og at der i
1997 heller ikke var
forekommet
nødværgesituationer. Et
besøg aflagt af
Socialministeriet havde ikke
ført til udarbejdelse af
skriftligt materiale.
Jeg tager det oplyste til
efterretning.
7. Samlet vurdering
Varetægtssurrogat anvendes
efter retsplejelovens § 765
i tilfælde hvor
betingelserne for anvendelse
af varetægtsfængsling er til
stede, men
varetægtsfængslingens øjemed
skønnes at kunne 'opnås ved
mindre indgribende
foranstaltninger'.
Formålet med den sikrede
afdeling på
Observationshjemmet
Sønderbro er således (for så
vidt angår de
surrogatanbragte unge) under
hensyn til den sigtedes
alder mv. at tilvejebringe
et mere hensigtsmæssigt og
lempeligt tilbud til den
sigtede end egentlig
varetægtsfængsling under
straffesagens behandling.
Det er overordnet min
opfattelse at
observationshjemmet, de
fysiske rammer taget i
betragtning, opfylder dette
formål på tilfredsstillende
måde.
Under inspektionen fik jeg
umiddelbart indtryk af en
god indstilling hos
personalet, og at personalet
i forholdet til eleverne
søger at løse
observationshjemmets opgave
med forståelse for den
enkelte elevs - ofte meget
vanskelige - situation.
8. Opfølgning
Som det fremgår af de
enkelte afsnit ovenfor har
jeg i flere tilfælde bedt
observationshjemmet om
nærmere underretning
vedrørende forskellige
forhold. Jeg beder om at
disse underretninger sendes
gennem Københavns Kommunes
Socialdirektorat for at
direktoratet kan få
lejlighed til at kommentere
det observationshjemmet
anfører.
9. Underretning
Denne rapport sendes til
Observationshjemmet
Sønderbro og eleverne i den
sikrede afdeling.
Rapporten sendes endvidere
til Københavns Kommunes
Socialdirektorat og
Folketingets Retsudvalg.
Desuden er et eksemplar
efter anmodning sendt til
Folketingets tilsyn i
henhold til grundlovens § 71
til orientering."
I breve af 7. og 18.
september 1998 kommenterede
observationshjemmet og
Københavns Kommunes
Socialdirektorat rapporten
og besvarede de spørgsmål
retschefen havde stillet.
Retschefen skrev herefter
den 30. september 1998
således til
observationshjemmet:
"... Besvarelserne giver mig
anledning til følgende
bemærkninger:
1) På side 11 i
rapporten bad jeg
observationshjemmet og
Københavns Kommunes
Socialdirektorat oplyse hvad
der var foretaget i
anledning af den pædagogiske
konsulents anbefalinger i en
tilsynsrapport fra maj 1996.
Jeg bad endvidere om en
nærmere redegørelse for
hvilke konsekvenser af bl.a.
bygningsmæssig karakter det
ville få at det - som en del
af regeringens 'voldspakke'
- var blevet besluttet at
udvide kapaciteten på den
sikrede afdeling på
Sønderbro med tre pladser.
Socialdirektoratet har
hertil oplyst at aftalen om
at udvide antallet af
pladser i den sikrede
afdeling på
Observationshjemmet
Sønderbro indebærer at
antallet af interne, sikrede
pladser forøges fra syv til
ti, og at pladserne bliver
fordelt på to sikrede
afdelinger a fem pladser. De
eksisterende fire eksterne,
sikrede pladser bevares
uændret. Socialdirektoratet
har bl.a. endvidere anført
følgende:
'...
Forberedelserne af denne
udvidelse og ændringerne af
institutionens organisation
og bygningsmæssige forhold
er sat i værk, og
forvaltningen forventer, at
pladserne kan stå klar til
anvendelse i slutningen af
1998/starten af 1999.
...
Tilsynsrapport fra den
pædagogiske konsulent af 14.
maj 1996 indgår også som en
del af grundlaget for
projekteringen, således at
de deri påpegede mangler
bliver rettet.
...
Hele den bygning, der i dag
rummer den sikrede afdeling,
den 'åbne' afdeling og
administrationen, vil, når
ombygningen er gennemført,
blive anvendt til de sikrede
afdelinger.
...'
Jeg tager det oplyste til
efterretning.
2) På side 5 i
rapporten bemærkede jeg - på
baggrund af den generelt
dårlige stand som prægede
beboelsesværelserne - at jeg
går ud fra at personalet
løbende er opmærksomme på de
enkelte værelsers
vedligeholdelsesstand og får
foretaget nødvendige
reparationer når møbler er
ødelagt, lampeskærme mangler
mv.
Jeg har noteret mig at
observationshjemmet har
bekræftet min antagelse på
dette punkt.
3) Stadig på side 5 i
rapporten bad jeg desuden
observationshjemmet
underrette mig om det videre
forløb af sagen vedrørende
ansøgning om panserglas til
afløsning af de eksisterende
gittervinduer. Sagen var
efter det oplyste under
behandling i
Socialdirektoratet.
Vedrørende dette spørgsmål
har observationshjemmet og
Socialdirektoratet oplyst at
erstatning af
tremmevinduerne med
panserglassikring indgår i
totalrenoveringen af
bygningen.
Jeg foretager herefter ikke
yderligere vedrørende dette
spørgsmål.
4) Jeg bemærkede i
rapporten (side 6) at
skolestuen forekom mig trang
og tæt møbleret, især hvis
flere end to-tre elever
samtidig skal deltage i
undervisningen. Jeg bad
derfor observationshjemmet
om nærmere oplysning om hvor
mange elever der typisk
deltager i undervisningen
samtidig, og hvorvidt det
havde været overvejet at
henlægge undervisningen til
et andet lokale i
institutionen med bedre
pladsforhold.
Observationshjemmet har
hertil oplyst at der kun
undervises 1-2 elever ad
gangen, og at man ikke har
andre muligheder.
Af Socialdirektoratets brev
fremgår det imidlertid
yderligere at afdelingernes
faciliteter for bl.a.
undervisning vil blive
udvidet og forbedret i
forhold til det hidtidige
niveau i forbindelse med
ombygningen.
Jeg foretager mig herefter
ikke mere vedrørende dette
punkt.
5) I rapportens side
7-8 bemærkede jeg at
hobby-/træningsrummet
efterlod et trist indtryk og
efter min mening ikke var
noget rart lokale for
eleverne at opholde sig i.
Under hensyn til at rummet
sammen med gårdarealet udgør
institutionens samlede
tilbud om fysisk aktivitet
for eleverne, henstillede
jeg at observationshjemmet
overvejede på hvilken måde
lokalets indretning og
udstyr kan forbedres sådan
at det i højere grad
indbyder til at blive brugt
efter hensigten. Jeg bad om
underretning om udfaldet af
overvejelserne.
Socialdirektoratet har
oplyst at også afdelingernes
faciliteter for fællesrum og
beskæftigelsesmuligheder vil
blive udvidet og forbedret
ved ombygningen i forhold
til det nuværende niveau.
Jeg foretager mig ikke mere
vedrørende dette punkt.
6) På rapportens side
13 bad jeg
observationshjemmet redegøre
for praksis vedrørende
iværksættelse af lægelig
eller anden behandling på
grund af elevers eventuelle
misbrug af euforiserende
stoffer.
Observationshjemmet har i
den anledning skrevet
således:
'Almindeligvis afvises hårde
stofmisbrugere p.g.af
'smittefare'. Men som sagt
modtager vi unge som har et
mindre omfattende
blandingsmisbrug,
hovedsagelig hash.
Ved hjælp af
socialforvaltningens
oplysninger og snak med de
unge, forsøger vi at
klarlægge misbrugets omfang.
Når vi er i tvivl eller ser
tegn på uforklarlig uro
eller abstinenser lader vi
vores psykiater (...) tilse
eleven og evt. ordinere
beroligende medicin.'
Jeg tager det oplyste til
efterretning og foretager
heller ikke videre
vedrørende dette punkt.
7) Socialdirektoratet
har samtidig orienteret mig
om at der parallelt med
ændringerne af
observationshjemmets
organisation og
bygningsmæssige forhold er
iværksat et særligt (efter)uddannelsesprogram
for institutionens
medarbejdere som skal
'berede og styrke
institutionens
socialpædagogiske arbejde og
bestræbelser omkring
opgaverne med eleverne'
særligt i forbindelse med de
ændrede regler for
anvendelse af sikrede
afdelinger i
magtanvendelsesbekendtgørelsen.
Jeg har noteret mig det
oplyste.
Jeg betragter hermed sagen
om inspektionen af den
sikrede afdeling på
Observationshjemmet
Sønderbro som afsluttet.
Jeg har underrettet
Københavns Kommune
(Socialdirektoratets 10.
kontor), Folketingets
Retsudvalg og Folketingets
tilsyn i henhold til
grundlovens § 71, stk. 7, om
ovenstående."