Inspektion af Statsfængslet
i Jyderup
Den 24. august 1998 afgav
inspektionschefen følgende
rapport til Statsfængslet i
Jyderup og Direktoratet for
Kriminalforsorgen:
" 1. Indledning
...
Som et led i
inspektionsvirksomheden
foretog jeg og tre af
embedets øvrige medarbejdere
den 10. december 1997
inspektion af Statsfængslet
i Jyderup. Til stede under
inspektionen var bl.a.
fængselsinspektør (A),
overvagtmester (B), fg.
kontorleder (C),
beskæftigelsesleder (D) og
forsorgsleder (E). I
forbindelse med inspektionen
modtog jeg rapportmateriale
til gennemgang, jf. nærmere
pkt. 7 nedenfor.
Ombudsmanden har ikke
tidligere foretaget
inspektion af Statsfængslet
i Jyderup.
Inspektionen den 10.
december 1997 bestod af en
indledende samtale med
ledelsen, samtale med
samarbejdsudvalget, samtale
med talsmændene, rundgang i
fængslet, samtale med
indsatte der havde anmodet
herom, og en afsluttende
samtale med ledelsen. De
indsatte har efterfølgende
modtaget særskilte breve om
behandlingen af de
klagepunkter som de
fremførte. I tilslutning til
inspektionen udarbejdede jeg
· et notat af 8.
januar 1998 om iagttagelser
under rundgang i fængslet,
· et referat af 8.
januar 1998 af det
indledende møde med
ledelsen,
· et referat af 8.
januar 1998 af samtale med
samarbejdsudvalget og
· et referat af 8.
januar 1998 af samtale med
talsmændene og ledelsens
bemærkninger hertil under
det afsluttende møde.
Med brev af 9. januar 1998
sendte jeg det nævnte
materiale til fængslet idet
jeg bad om at modtage
eventuelle bemærkninger
eller tilføjelser inden en
måned. Referat af samtale
med talsmændene blev samme
dag sendt til
fællestalsmanden. Jeg modtog
herefter brev af 6. februar
1998 med fængslets
bemærkninger der er
indarbejdet i rapporten.
Denne rapport har i
foreløbig udgave været sendt
til Direktoratet for
Kriminalforsorgen og
statsfængslet for at
myndighederne kunne få
lejlighed til at fremkomme
med eventuelle yderligere
bemærkninger om retlige og
faktiske forhold som
rapporten måtte give
anledning til. Statsfængslet
fremkom med yderligere
bemærkninger i brev af 30.
juli 1998, og direktoratet
fremkom med yderligere
bemærkninger i brev af 3.
august 1998. Bemærkningerne
er indarbejdet i denne
endelige rapport.
2. Bygningsmæssige
forhold mv.
2.1. Bygningerne
Statsfængslet i Jyderup er
et åbent fængsel. Det blev
taget i brug den 1. marts
1988. Bygningerne blev
opført i 1910-15 til
fabriksdrift for De Danske
Sprængstoffabrikker. Sidst i
1970'erne blev
fabriksbygningerne ombygget
til en efterskole med plads
til 150 unge. Umiddelbart
inden der blev etableret
fængsel, fungerede
bygningerne som
flygtningecenter.
Statsfængslet har en
kapacitet på 109 pladser,
der er fordelt på tre
afdelinger:
I afdeling A (blå-rød)
er der 18 pladser på
enmandsstuer og 24 pladser
på tomandsstuer.
I afdeling B (gul-grøn)
er der 34 pladser på
enmandsstuer og 12 pladser
på tomandsstuer.
Afdeling C består af
21 pladser på tre- og
firemandsstuer; i
spidsbelastningssituationer
kan der være op til fem på
en stue.
På afdeling A og B er
stuerne på 19 kvm. inkl. bad
og forgang. På afdeling C er
stuerne på 24 kvm. til 4
max. 5 personer og på 18
kvm. til 3 max. 4 personer.
Fængselsinspektør Hans
Jørgen Engbo oplyste at
fængslet ikke finder at
afdeling C er
tilfredsstillende. Der kan
være op til fem indsatte på
en stue i
spidsbelastningsperioderne.
Det er indsatte med korte
domme der anbringes på disse
stuer. Det kan knibe lidt
med rengøringen på stuerne,
og det er ind imellem
nødvendigt at holde møde om
rengøringen. Der er ikke
større uoverensstemmelser
mellem de indsatte. Når der
ikke er fuldt belæg tyndes
der ud på tre- og
fire-mandsstuerne i
C-afdelingen.
2.2. Firkanten/Afdeling A
og B
Her er hovedvagten
beliggende. Om natten er der
to oppegående vagter. På
kontoret kan der bl.a.
udleveres billardkugler,
dartpile, bat og bolde til
bordtennis.
2.2.1. Stuerne
Stuerne er indrettet til en
eller to personer. Ca. 40%
af de indsatte på
afdelingerne A og B bor på
tomandsstuer. Fængslet er
opmærksom på at det
principielt er i strid med
reglerne om at en indsat
skal have adgang til at have
sin egen stue; men der vil
næppe blive ændret herpå.
2.2.2. Tomandsstuerne
Stuerne består af lille gang
med 'tekøkken' og skabe. En
stue er typisk møbleret med
to stole, et bord, to senge,
skrivebord med hylder og
køleskab. Der er et
badeværelse med toilet,
brus, spejl og vask. Til
stuen hører et fælleskøkken
(stue nr. 5 blev
besigtiget).
2.2.3. Enmandsstuerne
Enestuerne er typisk
indrettet med de indsattes
egne møbler. Der er eget bad
og toilet, en lille gang med
tekøkken, skuffer og
køleskab. De besigtigede
stuer bar i høj grad præg af
hjemlig hygge. Der er et
pænt og rent toilet.
Generelt var enmandsstuerne
meget pænere renholdt, end
de stuer der i øvrigt blev
besigtiget. (Stue nr. 13, 16
og 17 blev besigtiget).
2.2.4 Afdelingskøkken
Hver afdeling har sit eget
køkken. Der er således et
køkken til blå, rød, gul og
grøn afdeling.
På hvert køkken er der plads
til 20-25 personer.
Køkkenerne har
opvaskemaskine, 2 x 2
kogeplader, to ovne,
mikroovn, skabe, små
spiseborde, stole,
sofagruppe og tv.
På gult køkken er der
endvidere en læderhjørnesofa
købt af de indsatte.
Stuerne og fællesrum på
afdeling A og B fremstod
særdeles pæne, og de
enestuer der blev besigtiget
var indrettet så de mindede
om et almindeligt hjem.
2.3 Afdeling C
Ved indgangen til afdeling C
er der personalekontor. Der
er to vinduer i kontoret,
men der er meget mørkt,
fordi der er en høj bygning
tæt op ad vinduerne. Det
blev oplyst at
Arbejdstilsynet under
rundgang i fængslet ikke har
fundet anledning til at gøre
indsigelse mod
lysforholdene. På
personalekontoret er der et
medicinskab. Der er en boks
for hver indsat, hvor der er
anført ugedag. Det
kontrolleres at de indsatte
tager medicinen straks efter
at den er blevet udleveret.
I tilknytning til kontoret
er der indrettet et mindre
rum med soveplads til
vagten.
2.3.1 Køkken/opholdsstue
Køkken/opholdsstue består af
en lang skabsvæg, to ovne,
mikroovn, tre komfurer,
opvaskemaskine og køleskab.
Der er et spisebord med
stole, en sofagruppe og tv.
Rummet er meget mørkt. Der
er et dobbeltvindue og otte
ovenlysvinduer med matte
glas. Rummet trænger til at
blive malet, men var ellers
rimeligt pænt.
2.3.2. Toiletter
Der er to toiletter med
håndvask og tre håndvaske
udenfor toiletterne. Der var
ikke opsat rensevæske.
Toiletterne var temmelig
beskidte og slet
vedligeholdte.
På anden sal er der to
toiletter af nogenlunde
samme stand som toiletterne
på første sal. Spejlet var
faldet ned, en lampe var i
stykker, dørpumpen var i
stykker og der var ikke
rensevæske til sprøjter.
Det er beklageligt at der
ikke var opsat rensevæske på
toiletterne.
I overvagtmesterens notat af
12. december 1997 er det
oplyst at den lampe og det
spejle der manglede er
udskiftet eller repareret og
at samtlige dørpumper i
afdeling C efterset. Det
fremgår endvidere af notatet
at begge rum incl. vinduer
vil blive malet.
Jeg foretager mig ikke mere
vedrørende disse forhold
idet jeg går ud fra at
foranstaltningerne er
gennemført.
Jeg går ud fra at rensevæske
nu er opsat på toiletterne,
og jeg foretager ikke videre
vedrørende dette forhold.
2.3.3. Besøgsrum
Besøgsrummet fremstod meget
lidt indbydende. Der stod en
briks med en skumgummimadras
der var istykker. Der var
endvidere bord, en stol uden
ryghynde, lampe i loftet og
røgalarm. Alt inventaret var
meget slidt, og der var
huller i væggene. Ledelsen
oplyste at der straks vil
blive gjort noget for at
gøre besøgslokalet mere
besøgsvenligt. Fra
besøgslokalet er der adgang
til toilet og vask.
Efter § 15, stk. 1, i
cirkulære af 18. december
1980 med senere ændringer,
om de indsattes adgang til
brevveksling og besøg mv.
skal besøgslokaler så vidt
muligt være indrettet på en
sådan måde at der skabes en
naturlig og venlig
besøgsatmosfære.
I overvagtmesterens notat af
12. december 1997 er det
oplyst at besøgsrummet vil
blive malet, og at der vil
ske udskiftning af sofabord,
madras til seng og
loftslampe samt at der vil
komme hynder i hvilestol,
papirkurv og gardiner.
Det er naturligvis
beklageligt at besøgslokalet
og inventaret i lokalet var
i så dårlig stand som det
var tilfældet.
Jeg går ud fra at lokalet nu
er istandsat mv. på en sådan
måde at der er skabt 'en
naturlig og venlig
besøgsatmosfære'. Jeg
foretager ikke videre
vedrørende besøgsrummet.
2.3.4. Stuerne
Stuerne er indrettet til tre
max. fire personer eller
fire max. fem personer.
På tremandsstuerne er der et
vindue og linoleumsgulv.
Stuerne var møbleret med tre
senge, heraf mindst en
køjeseng, tre små skabe, et
bord med tre stole, lampe
over bordet, et lysstofrør,
vifte i loftet, et køleskab,
en fryser og en røgalarm
tilsluttet centralt anlæg.
Firemandsstuerne var
møbleret på tilsvarende
måde. Her var der blot en
eller to køjesenge og en
eller to enkeltmandssenge
samt fem skabe og fire eller
fem stole. Enkelte af
stuerne har to vinduer bl.a.
stue nr. 109.
Stue nr. 105 til nr. 110
blev besigtiget. Alle
stuerne fremstod meget lidt
rene. Bl.a. var stue 106,
der er en tremandsstue, og
stue nr. 108 der er en
firemandsstue, meget
beskidte og nussede.
Stue nr. 110 er en
firemandsstue. Skabene er
skæve, væggene er hullede og
der var meget nusset. En af
de indsatte oplyste at
sengene for så vidt er gode
nok, hvis madrasserne ikke
er for slidte.
Fængselsinspektøren har i
brev af 6. februar 1998
oplyst at der straks efter
inspektionen er blevet taget
følgende initiativer:
Den ledende overvagtmester
gennemgik den 12. december
1997 afdelingen sammen med
afdelingspersonalet og
udarbejdede på grundlag
heraf en detaljeret liste
over det akutte behov for
udbedring af mangler mv.
Udbedring af manglerne
forventedes at være
tilendebragt inden udgangen
af marts 1998. Det ville dog
afhænge af belægningsgraden
idet malerarbejde mv. kræver
at en stue ad gangen holdes
lukket.
Der er foretaget ekstra
rengøring.
Afdelingspersonalet vil føre
skærpet kontrol såvel med
gangmændenes rengøring af
fællesarealerne som med
orden og renholdelse på
belægningsstuerne, som
beboerne på stuerne har
ansvaret for. Hvis de
indsatte ikke efterkommer
personalets anvisninger om
rengøring mv., vil
personalet indgive rapport
til overvagtmesteren med
henblik på at der indledes
disciplinærsager.
Den ledende overvagtmester
og kontorlederen vil løbende
inspicere afdelingen med
henblik på at støtte
afdelingspersonalet i
bestræbelserne på at
fastholde en
tilfredsstillende orden og
renholdelse samt at
kontrollere bygningen og
dens inventar.
Det er naturligvis
beklageligt at der var en så
dårlig rengøringsstandard på
alle stuerne som det var
tilfældet. Ligeledes er det
utilfredsstillende at
inventaret var så nedslidt
som det var tilfældet.
Jeg beder fængslet oplyse om
de planlagte udbedringer nu
er gennemført. Jeg tager det
oplyste om den skærpede
kontrol med rengøringen mv.
til efterretning, og jeg går
ud fra at
rengøringsstandarden på
afdelingen herefter er
blevet væsentligt bedre. Jeg
foretager ikke videre
vedrørende dette forhold.
Fællestalsmanden oplyste at
Statsfængslet i Jyderup
efter hans opfattelse har de
bedste og de værste
indkvarteringsforhold. Der
er en hel del tomandsstuer,
hvor man kan være anbragt i
op til 3/4 år. Det værste er
afdeling C, hvor der kan
sidde op til fem indsatte på
en stue. Nogle indsatte har
ikke kunnet klare at sidde
så mange sammen, hvilket har
bevirket at de er bortgået
fra fængslet. Hvis man
bliver uvenner med andre
indsatte på sin stue, må man
meddele det til vagten. Han
sørger så for at man bliver
noteret på en liste
vedrørende ønske om
omrokering. Der kan gå nogen
tid, inden man får mulighed
for at flytte stue. Man kan
være anbragt på en
fleremandsstue i op til tre
måneder. Fængslet har også
enmandsstuer. Det er nogle
gode stuer på ca. 16 kvm.,
med eget lille 'tekøkken' og
eget toilet og bad.
Fængslet har oplyst at der
har været planer om at
udvide den åbne
fængselskapicitet med 25
pladser. Når den åbne
kapacitet til sin tid igen
skulle nedbringes til normal
størrelse var det tanken at
lade den nye afdeling bestå
og i stedet nedlægge den
nuværende afdeling C.
Fængslet har senere oplyst
at Direktoratet for
Kriminalforsorgen har
opgivet denne plan til
fordel for andre løsninger
på kriminalforsorgens
aktuelle
kapacitetsproblemer.
Fængselsinspektøren har
efter modtagelse af den
foreløbige rapport i
skrivelse af 30. juli 1998
oplyst: 'at afdeling C ved
fængslets etablering i 1989
blev indrettet som
hæfteafdeling. Da fængslets
hæftekapacitet den 1. april
1990 blev konverteret til
fængselskapacitet, indgik
det i aftalen herom med
direktoratet, at 3- og
4-mandsstuerne skulle
belægges med indsatte med
forventede faktiske
opholdstider på højst ca. 3
måneder.'
Direktoratet for
Kriminalforsorgen har efter
modtagelsen af den
foreløbige rapport i
skrivelse af 3. august 1998
oplyst: 'at det i
forbindelse med vedtagelsen
af lov nr. 350 af 23. maj
1997 (voldspakke 2) er
skønnet, at strafskærpelsen
for den alvorlige
voldskriminalitet vil
medføre et øget pladsbehov i
Kriminalforsorgens lukkede
institutioner på ca. 20-25
pladser. Efter diverse
undersøgelser er det nu
planen, at der skal opføres
en ny lukket
fængselsafdeling ved
Statsfængslet i Jyderup, og
man er i gang med at
erhverve en ejendom til brug
herfor. Der er endnu ikke
taget stilling til den
endelige udformning af eller
de nærmere retningslinier
for afdelingen, som er en ny
type fængselsafdeling.
Afdelingen forventes at stå
færdig om ca. 2-3 år.
I forbindelse med ovennævnte
drøftelser overvejede man på
et tidspunkt at oprette 25
midlertidige åbne pladser
ved Statsfængslet i Jyderup,
indtil den nye
fængselsafdeling kunne stå
færdig. Denne idé forlod man
dog igen omkring årsskiftet
1997/98, da den
kapacitetsmæssige situation
talte imod behov for
yderligere åben kapacitet.
Direktoratets overvejelser
har således ikke været
nærmere knyttet til afdeling
C i Statsfængslet i Jyderup
(i modsætning til
statsfængslets egne - og
naturlige - overvejelser),
men til betragtninger over
aktuelle kapacitetsmæssige
behov.'
Indkvarteringsforholdene i
Statsfængslet i Jyderup er
overordentligt forskellige.
De bedste enmandsstuer har
som nævnt ovenfor nærmest
karakter af et almindeligt
hjem. Der er en rummelig
stue der kan møbleres med
den indsattes egen møbler.
Der er eget toilet og bad. I
en forgang er der et lille
tekøkken.
Firemandsstuerne i afdeling
C er klart
utilfredsstillende - også
når der bortses fra den
utilstrækkelige rengøring og
istandsættelse som er omtalt
ovenfor. Tremandsstuerne er
også utilfredsstillende.
Udover selve
karakteristikken af stuerne
i afdeling C er det efter
min opfattelse et væsentligt
problem at der i det samme
statsfængsel bydes de
indsatte så vidt forskellige
afsoningsforhold som der er
tale om i Statsfængslet i
Jyderup. Selvom der af
Direktoratet for
Kriminalforsorgen er fastsat
nogle retningslinier for
hvorledes 3- og
4-mandsstuerne skal
belægges, er det i den
forbindelse betænkeligt at
det er overladt til
fængselsledelsen - inden for
disse rammer - at beslutte
hvor de indsatte skal udstå
deres straf.
Jeg anmoder Direktoratet for
Kriminalforsorgen om en
udtalelse om det her
påpegede forhold.
2.4. Øvrige rum mv.
2.4.1. 'Isolationsrummet'
'Isolationsrummet' er
beliggende i afdeling A og
B. Ledelsen oplyste at
rummet er godkendt til
midlertidig ophold indtil
viderebringelse kan finde
sted. Det benyttes til
kortvarigt ophold, f.eks.
til at indsatte kan sove der
natten over hvis de kommer
beruset hjem, og der ikke er
grundlag for at de skal
anbringes i detention. Hvis
de er så berusede at de bør
anbringes i detention,
kontaktes lægen. De
pågældende bliver tilset ca.
hver halve time under
opholdet. Rummet bliver
endvidere brugt som
forhørscelle i forbindelse
med en indsats voldsomme
adfærd, og til
enrumsanbringelse. Det
bliver brugt som
forhørscelle ca. 50-60 gange
om året. Rummet er indrettet
med en briks, en lampe på
væggen, udsug og et
kaldeapparat. Kaldeapparatet
blev afprøvet og det
virkede. Der er endvidere en
radiator på væggen under
loftet. Radiatoren er
beskyttet med et gitter.
Ledelsen oplyste at rummet
blev godkendt i 1991, og at
der på det tidspunkt var et
fastboltet bord, men det er
blevet fjernet.
Der er toilet lige udenfor
døren. Toilettet var
temmelig beskidt.
Under inspektionen af
'isolationsrummet' rejste
jeg spørgsmål om behovet for
at også væglampen blev
sikret med et gitter eller
lignende. Jeg beder oplyst
om der er foretaget noget i
den anledning.
Under inspektionen fik jeg
udleveret kopi af
Direktoratet for
Kriminalforsorgens
godkendelse af 12. juli 1991
af at fængslet indtil videre
anvender isolationsstuen i
overensstemmelse med den
foreliggende
personaleinstruks, selv om
indretningen ikke opfylder
kravene i § 1 i
direktoratets cirkulære af
3. maj 1977 om udstyr af
indsattes opholdsrum og om
udlevering af linned,
toiletartikler mv.
Jeg går ud fra at det er
hensigten at der skal ske en
endelig godkendelse af stuen
til anvendelse til
isolation. Jeg beder oplyst
hvad der sker vedrørende
dette spørgsmål.
Jeg går ud fra at fængslet
er opmærksom på behovet for
rengøring af toilettet.
2.4.2.
Produktionskøkkenet
Produktionskøkkenet er en
arbejdsplads for de indsatte
hvor der produceres dybfrost
mad. Der er flisegulv,
stålborde, håndvask,
køleskab og flere fryserum
med alarmklokke.
Køkkenchefen oplyste at man
køber færdigt pålæg og
pakker det. Der laves
pålægsposer med 14
forskellige varianter. Det
er vigtigt at poserne
datomærkes. Det har
tidligere været et problem.
Når fængslet modtager den
færdige pålæg, er denne
allerede pakket med f.eks.
to skiver rullepølse i en
pakke. Efter pakning
opbevares pålægsposerne i en
pålægsfryser. Der er
endvidere en fryser til
fersk kød og særkost. Der er
et kølerum til tilbehør til
tørkost, bl.a. surt og sild.
Det hele fremstod i god
stand, pænt og rent. I et
andet lokale bliver den
varme mad produceret. Det er
et stort køkken med
stålborde, store kogeplader,
ovne og opvaskemaskiner. Det
hele var også her rent, pænt
og velholdt. Der er store
frysere med forskellige
blæsetyper, således at der
kan ske hurtig nedfrysning.
Det tager ca. 90 min. at nå
fra 60
° varmt mad til minus
5
° . Når nedfrysningen
er sket, bliver maden pakket
og lagt i lagerfryser. Der
er store udsugningsrør og
god belysning. Der bliver
hentet mad tre gange om
ugen, og der er en rampe til
aflæsning. Der er
omklædningsrum for
personalet.
2.4.3. Smedeværkstedet
Værkmesteren oplyste at der
højst kan være 12 indsatte i
værkstedet ad gangen. For
tiden er der syv indsatte
beskæftiget. Den største
kunde er Direktoratet for
Kriminalforsorgen, men der
laves også arbejde for
f.eks. skoler. Der kan være
tale om fremstilling af
grill, porte og stort set al
reparationsarbejde indenfor
metalfaget. Der er
flisegulv, afskærmet vagtrum
og kontor.
2.4.4. Fritidsrum
Fritidsrummet blev taget i
brug i foråret 1993.
Umiddelbart efter indgangen
til fritidsrummet er der et
stort område med
træningsmaskiner som man
kunne se var flittigt
benyttet. Hovedparten af
maskinerne er blevet
fremstillet af de indsatte
der arbejder i værkstedet.
Der gives introduktion i
brug af træningsmaskinerne.
Der er herudover en
håndboldbane og
basketballkurve. Alt
fremstod meget flot og godt
vedligeholdt. Der er et
solarium som kan benyttes
for 9,00 kr. pr. halve time.
Prisen dækker udskiftning af
rør. Solariet er flittigt
brugt. Der er ikke opsyn af
personalet. Når der spilles
fodbold og badminton kan der
være personale tilstede,
f.eks. når de indsatte
spiller med i turneringer.
Der er to billardborde og et
dartspil. Billardbordene bar
præg af brug, men var ikke
nedslidte.
I forbindelse med
fritidsrummet er der to
toiletter og håndvask.
Der er et særskilt
hobbylokale hvor der er
åbent to gange om ugen. For
tiden er der undervisning i
maling. Fængslet har ansat
en timelærer udefra.
Møblerne i hobbyrummet er
lidt sammensatte, men der er
pænt og ikke nedslidt.
Fritidsrummet var særdeles
pænt og veludstyret. Det er
meget positivt at der er
flere muligheder for at
dyrke sportslige
aktiviteter.
2.4.5.
Undervisningslokaler
Der er et særskilt lokale
til undervisning. Der er
fire computere, en tavle og
skriveborde samt en reol med
undervisningsmateriale. Der
er undervisning nogle timer
om ugen. For tiden deltager
seks indsatte i
undervisning.
2.4.6. Vaskefaciliteter
I vaskeriet er der seks
vaskemaskiner, to
tørretumblere og en
centrifuge. Der er et stort
bord, tøjkurve, en håndvask
og grønlige fliser på væggen
og fliser på gulvet. Gulvet
var lidt nusset. Som led i
depotdriften vasker de
indsatte fængslets tøj og i
fritiden vasker de deres
eget tøj, sengetøj og
håndklæder mv. Der stilles
gratis vaskepulver og
skyllemiddel til rådighed.
Ved siden af vaskeriet er
der en opholdsstue for de
indsatte i depotdriften. Det
fremstod beskidt og koldt.
Der er borde, stole og
køleskab. På første sal er
der ved at blive indrettet
museum.
Jeg går ud fra at fængslet
er opmærksom på behovet for
rengøring de nævnte steder.
2.4.7. Andet
Lægeværelse
Lægeværelset består af to
rum med håndvask og spejl;
det bageste rum med briks.
Købmand
Købmanden har åbent mandag
og torsdag fra kl.
16.30-18.00 og lørdag fra
kl. 10.00-11.00. De indsatte
får tur efter almindelig
køprincip, og fængslets
personale er ikke til stede,
mens der er åbent. Der var
et bredt sortiment af varer.
Tilknyttet købmandsbutikken
var der et lagerlokale til
flasker osv. På enkelte
pålægspakker var datoen for
sidste salgsdag netop
overskredet. Forretningen
fremstod iøvrigt pæn, ren og
ordentlig. Ledelsen oplyste
at købmanden imødekommer
specielle ønsker, og at han
medtager friske kødvarer og
grøntsager fra gang til
gang.
Legestue
Der er indrettet en legestue
med kuglerum og lidt blandet
legetøj. Det er et pænt
stort rum med bord, to stole
og lysstofrør. Der var ikke
ryddet op og gjort rent.
Rummet bliver også brugt til
børn, når forældrene ønsker
at være alene.
Efterfølgende har
statsfængslet oplyst at
rummet er blevet midertidigt
lukket efter den ledende
overvagtmesters bestemmelse
da de indsatte og deres
besøgende ikke har overholdt
de fastsatte regler om
rengøring og oprydning i
legerummet. Spørgsmålet om
at genåbne rummet vil blive
drøftet med talsmændene.
Jeg beder om oplysning om
hvorvidt rummet nu er blevet
genåbnet.
2.4.8. Udenomsarealer
Fængslets bygninger er
omgivet af bl.a. græsplæner.
Der er en legeplads til brug
for børn på besøg.
Udenomsarealerne giver mig
ikke anledning til
bemærkninger.
3. Arbejde, fritid og
undervisning
3.1. Arbejde
Beskæftigelseslederen
oplyste at en indsat - dagen
efter ankomsten - får
forelagt hvilke
beskæftigelsesmuligheder der
er. Hvis indsatte er
langtidssyge, skal det
konstateres af lægen for at
friholde den pågældende for
arbejdspligten.
Beskæftigelseslederen
oplyste at fængslet kun har
et produktionsværksted,
nemlig køkkenet som
fremstiller mad til (bl.a.)
arresthusene øst for
Storebælt. Herudover er der
økonomidrift og
produktionsskole hvor der
laves forskellige projekter.
Der er 67 arbejdspladser
samt frigang, som ca. 15
indsatte i gennemsnit har.
Alle der ønsker at arbejde
kan tilbydes arbejde, men
det er ikke alle der ønsker
det.
Talsmændene oplyste at
beskæftigelsen i fængslet
kan bestå i at arbejde i
produktionskøkkenet, at
arbejde i et af depoterne,
at arbejde som gangmand
eller at arbejde i
værkstedet. Der er
arbejdspligt, men ledelsen
følger den ikke, da der ikke
er tilstrækkeligt med
arbejdspladser. Ca. 20 pct.
arbejder ikke. Typisk fordi
de ikke er tilstrækkeligt
motiveret.
Ledelsen oplyste hertil at
alle der ønsker
beskæftigelse kan få tilbudt
noget sådant. Det kan være
at den indsatte ikke er enig
med ledelsen i at den
beskæftigelse man bliver
tilbudt, er et meningsfyldt
arbejde, men man kan blive
tilbudt et arbejde hvis man
ønsker det.
De indsatte er timelønnede,
dog har nogle få en
produktionsløn.
Kostpengene er pr. uge
318,00 kr.
Førtidspensionister har
mulighed for at få udbetalt
sygedagpenge på 526,75 kr.
pr. uge, hvilket beløb er
inkl. kostpenge. Som
gangmand tjener man ca.
650,00 - 700,00 kr. pr. uge
inkl. kostpenge.
Fængselsinspektøren oplyste
at reglerne formentlig meget
snart vil blive ændret,
således at de der modtager
førtidspension ikke længere
kan få sygedagpenge, men må
arbejde hvis de ønsker et
større beløb end det beløb,
der er afsat til kostpenge.
3.2. Fritid
Ledelsen oplyste at der er
en del aktiviteter for de
indsatte, hvor personalet
deltager. Der er svømning
hver lørdag. Der arrangeres
ture til kommunebiblioteket.
Om torsdagen er der mulighed
for at tage i banken. Der er
banko hver mandag hvor man
kører til det lokale
forsamlingshus. For tiden
deltager syv indsatte og en
funktionær i bankospil. Hvis
man vinder får man præmierne
med til fængslet, hvis det
er alkohol, får man det med
næste gang man skal på
udgang. Der er ialt ca. 300
engangsture om året.
Aktiviteterne skal foregå i
Vestsjællands Amt, ellers
skal man søge om
dispensation, f.eks. ved
besøg på Louisiana.
3.3. Undervisning
Fællestalsmanden oplyste at
indsatte i fængslet kan
modtage undervisning i
enkeltfag i dansk og
matematik på 9. og 10.
klasses niveau. Meget
undervisning foregår
imidlertid udenfor fængslet.
Der burde efter hans
opfattelse gives udgang til
uddannelse og ret til udgang
i weekenderne på et
tidligere tidspunkt, end der
nu er mulighed for. Som
følge af at indsatte med
lange domme sættes i et
åbent fængsel som
Statsfængslet i Jyderup, kan
der være indsatte der skal
være i fængslet i 1-1½ år
før de har ret til
weekendudgang.
Ledelsen oplyste at man er
enig med de indsatte i at
der i visse tilfælde bør
være mulighed for udgang til
uddannelse på et tidligere
tidspunkt, end de nugældende
regler åbner mulighed for.
De langtidsdømte har et
problem med hensyn til
uddannelse. Tidligere var
det holdningen at al
uddannelse i de åbne
fængsler skulle ske uden for
fængslet, og der blev i
konsekvens heraf nedlagt
skoler i flere åbne
fængsler. Det har medført et
problem for de langtidsdømte
idet de først kan få frigang
til undervisning sidst i
afsoningsforløbet.
Spørgsmålet har været rejst
over for direktoratet.
Direktoratet har i brev af
4. januar 1994 til fængslet
oplyst at en afklaring af
problemstillingen bør
afvente Straffelovrådets og
den efterfølgende politiske
behandling af betænkningen
om en straffuldbyrdelseslov.
Beskæftigelseslederen
oplyste i tilslutning hertil
at Statsfængslet i Jyderup
ikke kan tilbyde
kompetencegivende
uddannelser, kun
specialundervisning. Der
tilbydes
'værkstedsundervisning' 4
timer om ugen og læsetræning
mv., men det er vanskeligt
at etablere egentlig
klasseundervisning. Fængslet
har foreslået Direktoratet
for Kriminalforsorgen at der
etableres et samarbejde
mellem fængslet og de
omkringliggende arresthuse,
således at der kan ansættes
en lærer på fuld tid.
Direktoratet har ikke været
afvisende overfor dette
forslag, men overvejelserne
er endnu ikke afsluttet.
Fængslet har kendskab til at
statsfængslerne på
Kragskovhede og Søbysøgård
er med i et sådant
samarbejde.
Jeg beder Direktoratet for
Kriminalforsorgen underrette
mig om resultatet af disse
overvejelser.
Det oplyste om arbejde,
fritid og undervisning giver
mig i øvrigt ikke anledning
til bemærkninger.
4. Lægebetjening mv.
Fængslet har en læge
tilknyttet i 6 timer om
ugen. Herudover er der en
sygeplejerske 24 timer om
ugen. Der er tale om en
entrepriseaftale med
kommunens hjemmepleje,
hvilket ikke svarer til
ordninger andre steder hvor
sygeplejesker er ansat af
fængslerne. Endvidere er der
en psykiater ansat i 3 timer
om ugen.
5. Belæg
5.1. Sammensætning
Statsfængslet modtager
mandlige dømte fra
Vestsjællands Amt og
politikredsene i Næstved og
Køge. Dømte fra
Storkøbenhavn og det øvrige
Sjælland kan anbringes i
fængslet hvis særlige
familiemæssige eller andre
personlige forhold taler for
anbringelse i nærheden af
bopælen.
5.2. Svage indsatte
Indsatte der er dømt for
sexkriminalitet kan risikere
af de andre indsatte på
samme afdeling at blive bedt
om at vise domsudskrift,
hvis de andre indsatte har
mistanke om at den indsatte
er dømt for en
sexkriminalitet.
Fængslet har en
'chikanegruppe' der tager ud
og taler med indsatte der er
dømt for sexkriminalitet, og
som er visiteret til
Statsfængslet i Jyderup. Der
er nu af direktoratet
etableret en ordning
hvorefter alle disse
indsatte skal visiteres via
Anstalten ved Herstedvester.
Det kan have den negative
betydning at der fokuseres
mere på dem når de kommer
til Statsfængslet i Jyderup
derfra. Selv om de ved hvad
der kan vente dem inden de
kommer, vælger nogle
alligevel at afsone i
fængslet, men det betyder
meget at de er bevidste om
hvad de kan vente fra de
andre indsattes side.
5.3. Rockere
Fængslet har ikke rockere
som indsatte længere.
Derimod er der indsatte der
har tilknytning til rockere.
Som andre indsatte overføres
de kun til andre anstalter,
hvis de på grund af deres
adfærd ikke kan være i
statsfængslet. Det er efter
fængslets opfattelse et
problem at fængslet ikke fra
politiet får tilstrækkelige
informationer om
rockertilknytningsforhold,
men at fængslet ofte selv
ved en tilfældighed finder
ud af det.
6. Andre forhold
6.1. Forplejning,
købmandsbutikken
Statsfængslet har
selvforplejning, således at
de indsatte selv er
ansvarlige for indkøb og
tilberedning af alle
måltider.
Selvforplejningen fungerer
godt. Nogle modtager mad
udefra, nogle laver mad i
madgrupper, men der er også
indsatte som ind imellem må
nøjes med havregryn mv. på
grund af gældsforpligtelser.
De der er med i madgrupper
kan få økonomien til at
hænge nogenlunde sammen.
Hvis man ikke er med i en
madgruppe kan det være
vanskeligt at leve for det
beløb, man får i kostpenge
eller løn i fængslet. Hvis
man skal købe alt i
købmandsbutikken ville det
ikke være muligt at få
økonomien til at hænge
sammen.
Ledelsen henviste til at man
må være opmærksom på at der
efter Forbrugerstyrelsens
beregninger, som kostbeløbet
i fængslerne mv. er fastsat
efter, kun indgår beløb til
dækning af almindelige
basisvarer. Kaffe, kager,
cigaretter osv. hører
således ikke ind under
kostbeløbet. Der holdes møde
mindst en gang i kvartalet
om købmandsbutikken, hvor
talsmændene, repræsentanter
for personalet og købmanden
deltager.
Købmandsordningen fungerer
udemærket. De priser der er
i butikken svarer til
almindelige købmandspriser
og altså ikke
discountbutikspriser. Det
betyder at de indsatte ofte
køber madvarer udenfor
fængslet og tager det med
ind i fængslet. De indsatte
kan også få varer ind fra
familie mv. i forbindelse
med besøg.
Talsmændene oplyste at der
har været store problemer
med at få købmandsbutikken
til at løbe rundt. Der er
netop kommet en ny
forpagter. Det går
nogenlunde. Inden den nye
forpagter tiltrådte var der
udarbejdet et projekt mellem
de ansatte og indsatte,
således at disse i
fællesskab kunne drive
butikken. Man ville derved
kunne købe større mængder og
billigere produkter. Det var
fængslets ide, og fængslet
havde forventet at modtage
en tilladelse fra
Direktoratet for
Kriminalforsorgen. Fængslet
havde således købt den
tidligere forpagters
varelager. Direktoratet for
Kriminalforsorgen havde
imidlertid afslået at
tillade en sådan ordning.
Jeg beder om en kopi af
afslaget og om direktoratets
eventuelle yderligere
bemærkninger.
6.2. Mad udefra
Indsatte må højst have en
indkøbspose med madvarer med
ind i fængslet efter udgang.
Personalet ser posen med
madvarer igennem. Når
besøgende medbringer
madvarer bliver disse
ligeledes undersøgt. De
indsatte handler med
varerne, der er således
'gangkøbmænd'. En del af de
varer der bliver handlet
med, købes også i fængslets
forretning. Der har
eksisteret en pizzaordning.
Hjem-Is kommer ind på
fængslets område hver
tirsdag.
6.3. Kontakt med sociale
myndigheder
Forsorgslederen Daniel
Wegener oplyste at
samarbejdet kan være
problematisk med mange
kommuner, herunder
Københavns Kommune. Nogle
kommuner vil ikke bruge
penge på 'deres' indsatte
før løsladelsen (f.eks. til
revalidering).
6.4. Tv-ordning
De indsatte har mulighed for
at have deres eget fjernsyn
på stuerne. De betaler selv
licens. Fængslet har intet
at gøre med det. Fængslet
har fjernsyn i
opholdsstuerne og betaler
for disse.
6.5. Telefon
Talsmændene oplyste at de
indsatte kan ringe som de
vil fra korttelefoner. Mange
af de indsatte har egen
telefon og har i den
forbindelse oprettet
almindelig privat
telefonabonnement hos
TeleDanmark. TeleDanmark vil
have forudbetaling. Hvis
regningen ikke bliver
betalt, bliver telefonen
lukket. På afdeling C er der
for mange på hver stue til
at hver indsat kan have egen
telefon. Der er opsat
mønttelefon der kan aflåses.
Der er ønske om at
mobiltelefoner bliver
tilladt i fængslet. Det
finder ledelsen
ubetænkeligt, men
direktoratet har svaret
afvisende på
talsmandsgruppens
henvendelse herom. De
indsatte har ofte brug for
telefon når de bevæger sig
udenfor fængslet. Det er
derfor et stort ønske i det
mindste at have mulighed for
at få en mobiltelefon
opbevaret i depot, medtage
batteriet på sin stue til
opladning og kun anvende
mobiltelefonen, når man er
på udgang, herunder frigang.
Baggrunden for dette ønske
er at ikke alle har et fast
udgangssted.
Ledelsen oplyste at det er
muligt at få opbevaret en
mobiltelefon i depot og få
den udleveret, når man skal
på almindelig
weekend-udgang. Ledelsen har
derimod ikke mulighed for i
forbindelse med frigang hver
dag til uddannelse eller
arbejde at udlevere en
mobiltelefon til den
indsatte og senere på dagen
modtage den til opbevaring.
Grunden hertil er at
fængslet ved opbevaring af
mobiltelefonerne har ansvar
for de pågældende telefoner
og skal sikre at de er til
stede samt at der ikke sker
dem noget.
Fængselsinspektøren har
efter modtagelse af den
foreløbige rapport oplyst
at: 'fængslet nu har opsat
et antal aflåselige skabe
til udlån til besøgende med
henblik på opbevaring af
mobiltelefoner og andre
ejendele, som ikke tillades
medbragt under besøg. Disse
skabe kan også udlånes til
indsatte, som i forbindelse
med frigang ønsker at
opbevare mobiltelefoner.
Talsmændene har erklæret sig
fuldt tilfredse med denne
løsning.'
Jeg har ingen bemærkninger
til det forhold at fængslet
kun vil udlevere
mobiltelefoner der opbevares
i depot i forbindelse med
den indsattes weekend-udgang
og ikke i forbindelse med
frigang hver dag til
uddannelse eller arbejde.
6.6. Besøg
Talsmændene oplyste at
fængslet har en særdeles god
besøgsordning. De indsatte
må modtage besøg på stuerne.
En indsat kan højst have
fire besøgende ad gangen.
Børnene tæller ikke med. Ved
besøg på fleremandsstuer må
man aftale sig frem. Der
fungerer det ikke optimalt.
De besøgende kan færdes alle
steder i fængslet, hvor den
indsatte legalt kan opholde
sig. Der er sandkasse og
legeplads for børnene, og
mange børn opdager slet ikke
at det er et fængsel, de er
på besøg i.
En af talsmændene oplyste at
fængslet er begyndt at
foretage ekstraoptællinger i
forbindelse med besøg. Det
kan give problemer når man
har sin kæreste eller kone
på besøg, idet der bliver
banket på døren som
umiddelbart herefter bliver
åbnet.
Ledelsen oplyste at
baggrunden for
ekstraoptællinger er at
fængslet har iagttaget en
stigning i
alkoholindsmugling. Ledelsen
er enig i at almindelig god
adfærd selvfølgelig skal
iagttages, hvilket indebærer
at personalet efter at have
banket på døren må vente og
høre om der bliver svaret,
før den pågældende går ind.
Jeg er enig med ledelsen i
denne fremgangsmåde, og jeg
går ud fra at ledelsen har
orienteret personalet herom.
6.7. Tøjvask mv.
Da fængslet har
selvforvaltning skal de
indsatte selv anskaffe og
vedligeholde privat tøj,
fritidstøj, artikler til
personlig hygiejne, visse
sygeplejeartikler og diverse
personlige småartikler.
6.8. Talsmandsordning
Hver afdeling har sin
talsmand. Der er således en
talsmand for hver af
afdelingerne rød, blå, gul
og grøn samt en talsmand for
C-afdelingen. Der er tillige
valgt en fællestalsmand og
en suppleant for ham.
Det blev oplyst at det kan
være svært at få en talsmand
fra C-afdelingen da de
indsatte på C-afdelingen
typisk ikke er i fængslet i
længere tid. Hvis der ikke
er valgt en talsmand på
afdeling C, varetages
talsmandsopgaverne normalt
af fællestalsmanden.
6.9. Tildeling af stue
efter ophold i strafcelle
Fællestalsmanden oplyste at
man i tilfælde af en
disciplinærsag hvor man
bliver overført til en
strafcelle i et arresthus,
kan risikere at skulle
flytte ind på en anden stue,
når man vender tilbage til
fængslet. Det kan betyde at
man bliver 'skubbet bagud i
systemet', således at man
igen skal på en stue med
mange indsatte.
Ledelsen oplyste at når en
indsat som bor på en stue
med flere indsatte skal i
strafcelle i et arresthus,
skal den indsattes effekter
pakkes sammen. Når den
indsatte vender tilbage til
fængslet, kan hans plads
være optaget af en anden
indsat. Hvis den pågældende
kun har været i strafcelle i
3-5 dage, vil han ikke miste
sin ret til at komme tilbage
til den samme stue. Indsatte
på enmandsstuer får stuen
igen, når vedkommende vender
tilbage til fængslet. Det er
ikke mange disciplinærsager
der fører til anbringelse i
strafcelle i et arresthus.
Fængslets fremgangsmåde
giver mig ikke anledning til
bemærkninger.
6.10. Euforiserende
stoffer mv.
Overvagtmesteren oplyste at
forekomsten af stoffer
svinger. Der er en vis
beslaglæggelse f.eks. i
forbindelse med
visitationer. Det er nu
modsat tidligere mest
rygeherion, de indsatte
bruger. Der er en hel del
brugere af hash.
Disciplinært skrides der ind
over for
hashrygning/besiddelse efter
en skala. For så vidt angår
hårdere stoffer sker der kun
overførsel hvis der er tale
om en utilrådelig adfærd, og
fængslet er på dette punkt
mildere end flere andre
fængsler.
I efteråret 1997 havde der
været en del alkohol
indbragt i fængslet hvilket
havde medført en øget
kontrol. Der findes et
såkaldt 'kratluskerhold'.
Der er sket en optrapning
med hensyn til optælling i
forbindelse med besøg hvor
afdelingerne aflåses under
optællingen. Alkohol er
efter overvagtmesterens
opfattelse farligere for de
indsattes adfærd end hash.
Der er en del der har domme
som er relateret til
alkohol.
På spørgsmål om nedtrapning
blev det oplyst at der sker
metadonnedtrapning, og at
der samarbejdes med
misbrugscentret. En
metadonvedligeholdelse
fortsættes i fængslet. Er
der tale om en tidligere
misbruger der har været
stoffri, men er faldet i kan
der iværksættes
fenemalnedtrapning som
understøttende behandling.
Sygeplejersken tager sig af
afvikling af restmedicin.
Talsmændene oplyste at der
ikke er noget problem med
hårde stoffer på tidspunktet
for inspektionen. Det
forekommer i beskedent
omfang, men stofmisbrugerne
holder lav profil. Der er
for tiden ingen stærke
fanger. Der er derimod
positive stærke indsatte,
forstået på den måde at
nogle indsatte får andre
indsatte til at trappe deres
stofmisbrug ned og får dem
til at spise almindelig mad.
Der er ialt ca. 20
stofmisbrugere blandt de
indsatte.
Der er en del hash i
fængslet.
Der bliver ikke lavet
hjemmebryg - dertil er det
for let at få fat i rigtig
spiritus. Der er flere der
er gået sammen i en gruppe
for at stoppe mængden af den
spiritus der kommer ind i
fængslet.
Efter fællestalsmandens
opfattelse er der et
misforhold mellem
disciplinærstraffen for hash
og spiritus. Besiddelse af 1
g hash og 2 cl spiritus
bliver takseret ens. Dette
uanset at besiddelse af
spiritus uden for fængslet
ikke er strafbart.
I betragtning af den
beskedne mængde hash der er
tale om og idet jeg går ud
fra at der er tale om hash
til eget brug, finder jeg
ikke anledning til at
foretage noget.
6.11. Fordeling af de
indsatte
Fællestalsmanden oplyste at
den måde hvorpå indsatte
fordeles har undret
talsmændene. Der er
velfungerende indsatte, og
der er dårligt fungerende
indsatte. De velfungerende
indsatte er trætte af at
blive brugt som en slags
'ulønnede socialarbejdere'.
Langtidsindsatte ønsker at
der bliver oprettet en
særlig afdeling for dem.
Det er et temmeligt massivt
ønske, og det er ved flere
lejligheder blevet forelagt
for ledelsen. Ledelsen har
imidlertid tiet ønsket
ihjel.
Ledelsen oplyste at der ikke
er noget bestemt
fordelingsprincip, bortset
fra at indsatte med korte
opholdstider bliver placeret
i C-afdelingen. Når personer
kommer til fængslet med mere
end tre måneders forventet
opholdstid bliver de
placeret på tomandsstue med
mulighed for at blive
noteret på venteliste til
enestue. Anmodning om
flytning til en anden
ligeartet stue - evt. ved
bytning - imødekommes
normalt. Ledelsen oplyste at
det er et problem at
etablere et særligt afsnit
for indsatte med lange
domme, idet det derved kan
blive vanskeligt at udnytte
kapaciteten optimalt.
Det oplyste giver mig ikke
anledning til bemærkninger.
6.12. Disciplinærstraf
Fællestalsmanden oplyste at
det er de indsattes
fornemmelse at man i
forbindelse med
disciplinærstraf ofte
straffer ved at indskrænke
udgangsmulighederne, selv om
forseelsen intet har med
udgangsmisbrug at gøre. Han
kom med et konkret eksempel
på en sag der den samme dag
var blevet forelagt for
ledelsen.
Ledelsen bekræftede at man
netop havde modtaget den
pågældende sag, og at den
vil blive behandlet af
fængslet.
Fængslet har i brev af 19.
december 1997 oplyst at
overvagtmesteren på grundlag
af en fornyet samtale med
den indsatte, overvejede
sagen igen med det resultat
at udgangskarantænen blev
ophævet. Den indsatte
frafaldt herefter klagen.
Jeg beder om fængslets
bemærkninger til det oplyste
om at fængslet i forbindelse
med disciplinærstraf ofte
straffer ved at indskrænke
udgangsmulighederne, selv om
forseelsen intet har med
udgangsmisbrug at gøre.
6.13. Manglende
retssikkerhed
Fællestalsmanden oplyste at
det overordnede problem er
manglende retssikkerhed. Han
mener det er klart
betænkeligt at reglerne for
afsoning mv. hovedsageligt
kun findes i cirkulærer og
ikke i egentlig lovgivning,
og at det er de samme
myndigheder, dvs.
Direktoratet for
Kriminalforsorgen der
udarbejder cirkulærerne og
træffer afgørelserne. Der er
ofte uenighed mellem
direktoratet og de indsatte
om fortolkning af
cirkulærerne.
Vedrørende det forhold at de
regler der regulerer
indsattes ophold i
fængslerne hovedsagligt
findes i cirkulærer, er jeg
for så vidt enig med
fællestalsmanden i at der
kan være særlige problemer.
Allerede under henvisning
til at der er en
straffuldbyrdelseslov under
forberedelse, foretager jeg
mig imidlertid ikke noget.
7. Gennemgang af
rapporter
Ved starten af inspektionen
bad jeg om at modtage kopi
af fængslets rapporter for
perioden fra den 1. december
1996 til den 1. december
1997 vedrørende:
· anvendelse af
håndjern
· magtanvendelse og
· anbringelse i enrum
Jeg bad også om notater
foretaget i henhold til
cirkulæret om indsattes
adgang til brevveksling og
besøg for perioden for den
1. december 1996 til den 1.
december 1997 og udskrifter
af forhørsprotokoller
vedrørende de seneste 40
disciplinærsager uanset
resultatet af forhøret.
Ved min gennemgang af det
modtagne materiale har jeg
navnlig haft opmærksomheden
henledt på hvorvidt
proceduren i forhold til de
gældende regler er blevet
fulgt. Jeg har også været
opmærksom på spørgsmålet om
overholdelse af reglerne om
notatpligt. Min gennemgang
giver anledning til følgende
bemærkninger:
7.1. Anvendelse af
håndjern
Jeg har modtaget kopi af i
alt 23 rapporter om
anvendelse af håndjern. De
dækker perioden fra den 21.
december 1996 til den 13.
oktober 1997.
I forbindelse med min
gennemgang af
disciplinærsagerne fremgår
det af rapport af 28.
november 1997 vedrørende
A2860 at der blev anvendt
håndjern ved indsattes
overførsel til lukket
anstalt. Det ser af
rapporten ud til at
overførslen foregik den 28.
november 1997. Af de
håndjernsrapporter jeg har
modtaget fra fængslet, er
der ingen vedrørende dette
tilfælde.
Jeg beder om fængslets
bemærkninger til dette.
Ved min gennemgang af
håndjernsrapporterne er jeg
ikke gået ind i en nærmere
vurdering af beslutningen om
anvendelse af håndjern i de
enkelte tilfælde. Min
opmærksomhed har som nævnt
navnlig været henledt på om
de fastsatte
procedureforskrifter har
været overholdt.
Anvendelse af håndjern er
reguleret i Direktoratet for
Kriminalforsorgens cirkulære
af 27. maj 1994. Efter
cirkulærets afsnit A, § 1,
stk. 1, kan indsatte
belægges med håndjern under
transport hvis det er
nødvendigt for at afværge
truende vold eller betvinge
voldsom modstand, hindre
selvmord eller anden
selvbeskadigelse eller for
at hindre undvigelse. Af
bestemmelsen fremgår det at
transport omfatter transport
både inden for og uden for
fængslet.
I 20 tilfælde blev håndjern
anvendt i forbindelse med
transport. Det er disse
tilfælde der i første omgang
behandles nedenfor.
I tre tilfælde er håndjern
anvendt for at afværge
truende vold. I en af disse
sager blev håndjern tillige
anvendt for at betvinge
voldsom modstand og hindre
undvigelse og i en anden af
disse sager blev håndjern
tillige anvendt for at
hindre undvigelse.
I fire tilfælde blev
håndjern anvendt for at
betvinge voldsom modstand. I
en af disse sager blev
håndjern tillige anvendt for
at hindre selvmord eller
anden selvbeskadigelse og
hindre undvigelse. I to
sager blev håndjern anvendt
for tillige at hindre
undvigelse.
I 12 sager blev håndjern
anvendt alene for at hindre
undvigelse. I et tilfælde er
det ikke oplyst hvorfor
håndjern er anvendt.
Da det kun er i et
enkeltstående tilfælde at
det ikke er oplyst hvorfor
håndjern er anvendt giver
det mig ikke anledning til
yderligere bemærkninger.
I et af tilfældene blev der
anvendt magt i forbindelse
med brugen af håndjern. Der
var tale om greb i trøje. I
seks af de 20 tilfælde af
brug af håndjern er det
uoplyst om der samtidig er
anvendt magt.
Dette er beklageligt.
Cirkulæret om anvendelse af
håndjern foreskriver ikke
notatpligt med hensyn til
begrundelsen for at anvende
håndjern. Ombudsmanden har
imidlertid tidligere udtalt
at der efter hans opfattelse
skal foretages et udførligt
notat herom fordi anvendelse
af håndjern skal være
'nødvendigt', og fordi der
er tale om alvorlige indgreb
som forudsætter en konkret
vurdering i det enkelte
tilfælde af behovet herfor.
Jeg henviser til
Folketingets Ombudsmands
beretning for året 1990, s.
138, for året 1994, s. 448,
for året 1995, s. 601, og
for året 1996, s. 383-384,
om inspektioner af
henholdsvis Statsfængslet i
Horsens, Københavns
Fængsler, Statsfængslet i
Ringe og Anstalten ved
Herstedvester.
Der er i fem tilfælde i
rapporten under dennes punkt
1 nærmere redegjort for
hvorfor det skønnedes
nødvendigt at anvende
håndjern. I to tilfælde er
det under punkt 10 i
rapporten nærmere uddybet
hvorfor anvendelse af
håndjern var nødvendigt. I
12 tilfælde er det ikke
nærmere konkretiseret
hvorfor det var nødvendigt
at anvende håndjern. I et
tilfælde er der alene
henvist til en rapport. Der
er ikke i dette tilfælde
vedhæftet en rapport. Det
har derfor ikke været muligt
for mig at efterprøve
begrundelsen for anvendelse
af håndjern i denne sag.
Det er beklageligt at der i
12 tilfælde ikke er givet en
nærmere beskrivelse af
årsagen til anvendelsen af
håndjern.
Det er anstaltens
vagthavende leder eller den
han bemyndiger dertil, der
har kompetencen til at
træffe bestemmelse om
anvendelse af håndjern
(cirkulærets § 2). Hvis
forholdene ikke tillader at
man afventer vedkommendes
afgørelse, træffes
bestemmelsen dog af den
tilstedeværende funktionær
som er ansvarlig for det
pågældende tjenesteområde
(bestemmelsens 2. punktum).
Beslutningerne om anvendelse
af håndjern er truffet af en
funktionær eller af
overvagtmesteren, f.eks. i
form af en
forhåndsgodkendelse.
Overvagtmesteren har
gennemset 12 af rapporterne.
En rapport er gennemset af
den vagthavende. I de fleste
tilfælde er gennemsynet sket
umiddelbart efter
anvendelsen af håndjern. I
seks tilfælde er rapporten
hverken gennemset af
overvagtmesteren eller af
fængelsinspektøren før den
21. november 1997 i
forbindelse med at
fængselsinspektøren
gennemgik alle
håndjernsrapporterne. I et
tilfælde er der ikke taget
kopi af rapportens side 2
(håndjernsrapport af 17.
juni 1997).
Jeg beder om kopi af den
manglende side 2.
Efter cirkulærets § 3 skal
der ske lægetilsyn hvis der
er mistanke om sygdom,
herunder om tilskadekomst
hos den indsatte i
forbindelse med anvendelse
af håndjern, eller i
tilfælde hvor den indsatte
selv begærer lægehjælp.
Personalet har i ingen af
tilfældene skønnet at
lægehjælp var nødvendigt. I
seks tilfælde er der ikke
svaret på spørgsmålet om
lægehjælp er skønnet
nødvendigt eller
unødvendigt.
Varigheden af anvendelsen af
håndjern har i tre tilfælde
været under en halv time, i
otte tilfælde mellem en halv
til en hel time og i syv
tilfælde en time eller
derover. Varigheden har
højst været 1 time og 35
minutter. I et tilfælde er
starttidspunktet ikke
anført. I et tilfælde er det
ikke muligt at efterprøve
varigheden da side 2
mangler, jf. ovenfor.
Dette giver mig ikke
anledning til yderligere
bemærkninger idet det alene
er et enkeltstående tilfælde
hvor varigheden af
anvendelsen af håndjern ikke
fremgår af rapporten.
Efter cirkulærets afsnit B,
§ 4, stk. 1, kan indsatte
belægges med håndjern hvis
den indsatte nægter at lade
sig visitere i nødvendigt
omfang, og visitationen ikke
kan gennemføres uden
betydelig magtanvendelse.
Kan visitationen fortsat
ikke gennemføres uden
betydelig magtanvendelse kan
anvendelsen af håndjern
opretholdes, dog højst i 3
timer.
I et tilfælde
(håndjernsrapport af 20.
februar 1997) var anvendelse
af håndjern sket i
forbindelse med visitation.
Håndjern blev anvendt fordi
indsatte forsøgte at
bortskaffe effekter og
optrådte voldsomt overfor
personalet. Der blev anvendt
magt og lægetilsyn blev
skønnet nødvendigt.
Varigheden af anvendelse af
håndjern var 20 minutter.
Indsatte blev tilset af en
sygeplejeske 50 minutter
efter anvendelsens ophør og
igen en halv time senere.
Indsatte blev efter
sygeplejerskens anvisning
tilset af læge på skadestuen
i Kalundborg inden
overførsel til arresthus.
Efter § 4, stk. 2, må
håndjern kun anvendes når
andre lempeligere midler har
været forsøgt eller åbenbart
vil være utilstrækkelige.
Det er beklageligt at det
ikke af rapporten fremgår
hvordan personalet har
forsøgt at afværge brugen af
håndjern.
Efter cirkulærets afsnit C,
§ 8, stk. 1, kan indsatte
ligeledes belægges med
håndjern hvis betingelserne
for anbringelse i
sikringscelle foreligger -
en sådan celle er ikke til
rådighed i statsfængslet.
Efter Justitsministeriets
cirkulære af 27. maj 1994 om
anvendelse af
observationcelle,
sikringscelle, fiksering mv.
i Kriminalforsorgens
anstalter og arresthuse
afsnit II, § 8, stk. 1, kan
anbringelse i sikringscelle
kun finde sted såfremt det
skønnes nødvendigt for at
afværge truende vold,
betvinge voldsom modstand
eller hindre selvmord eller
anden selvbeskadigelse.
Efter § 8, stk. 2, må
anbringelse i sikringscelle
kun anvendes, når forholdene
gør det absolut påkrævet, og
når andre lempeligere
midler, herunder udelukkelse
fra fællesskab eller
anbringelse i
observationscelle har været
forsøgt eller åbenbart vil
være utilstrækkelige.
I to tilfælde
(håndjernsrapport af 14.
februar 1997 og af 11. maj
1997) var anvendelse af
håndjern sket i stedet for
anbringelse i sikringscelle.
Anvendelsen blev i begge
tilfælde forsøgt afværget
ved samtale. Der blev
anvendt magt i begge
tilfælde ved armsnoningsgreb
og i det ene tilfælde
tillige ved hold på ben. I
det ene tilfælde er det ikke
oplyst om lægetilsyn er
skønnet nødvendigt. I det
andet tilfælde er lægetilsyn
skønnet nødvendigt.
Det er beklageligt at det
ikke af rapporten fremgår om
lægetilsyn er foretaget og i
bekræftende fald hvornår.
I begge tilfælde var
anvendelsen af håndjern
påkrævet for at betvinge
voldsom modstand. I det ene
tilfælde tillige for at
hindre undvigelse. I det ene
tilfælde er der i stedet for
en nærmere beskrivelse
henvist til vedlagte
rapport.
Efter cirkulærets § 21
træffes bestemmelse om
anbringelse og eventuel
anvendelse af håndjern af
anstaltslederen eller den
han bemyndiger dertil. Den
vagthavende leder skal så
hurtigt som muligt
underrettes om anvendelsen
af håndjern.
I det ene tilfælde er der
sket underretning til
overvagtmesteren 15 minutter
efter anvendelsen. I det
andet tilfælde fremgår det
ikke at der er sket
underretning.
Det er beklageligt at der
enten ikke er sket
underretning eller at der
ikke er gjort notat herom
herunder om tidspunktet for
underretningen.
Varigheden af anvendelse af
håndjern var i det ene
tilfælde 1 time og 40
minutter og i det andet
tilfælde 2 timer og 45
minutter.
Min gennemgang af
håndjernsrapporterne giver
mig ikke anledning til
yderligere bemærkninger end
anført ovenfor.
7.2. Magtanvendelse
Jeg har modtaget en rapport
om magtanvendelse.
Anvendelse af magt er
reguleret i Direktoratet for
Kriminalforsorgens cirkulære
af 15. april 1988, med
senere ændringer, om
magtanvendelse over for
indsatte.
Betingelserne for at anvende
magt er angivet i
cirkulærets §§ 2 og 3. Efter
§ 2 kan magt anvendes hvis
øjeblikkelig indskriden er
nødvendig, f.eks. for at
afværge personlig overlast
eller hindre undvigelse.
Efter § 3 kan magt anvendes
hvis det er nødvendigt af
andre årsager, f.eks. for at
gennemføre personalets
anvisninger om opholdssted.
Magtanvendelse efter § 2 kan
omfatte håndkraft, brug af
stav og tåregas af godkendt
type (§ 2, stk. 2), mens
magtanvendelse efter § 3 kun
kan omfatte brug af
håndkraft (§ 3, stk. 2). Al
magtanvendelse forudsætter
at mindre indgribende
foranstaltninger forgæves
har været anvendt eller
åbenbart vil være
uanvendelige (§ 4).
I det foreliggende tilfælde
blev der anvendt magt for at
gennemføre flytning fra en
lokalitet til en anden
(cirkulærets § 3, stk. 1,
nr. 4). Magtanvendelsen
bestod i at indsatte blev
taget i et fast tag i
venstre arm og ført til stue
1. Magtanvendelsen er
forsøgt undgået ved samtale
med den indsatte.
Kompetencen til at beslutte
anvendelse af magt ligger
hos institutionens
vagthavende leder, der dog
for så vidt angår
magtanvendelse efter
reglerne i cirkulærets § 3
kan delegere kompetencen til
andre. Hvis forholdene ved
anvendelse af magt efter § 2
ikke tillader at man
afventer den vagthavende
leders afgørelse, kan
beslutning om at anvende
magt træffes af den
tilstedeværende funktionær
som er ansvarlig for
området. Den vagthavende
leder skal i så fald normalt
underrettes omgående. Der er
ikke pligt til underretning
ved anvendelse af magt efter
§ 3.
Der er i det konkrete
tilfælde givet underretning
om magtanvendelsen til
overvagtmesteren og
rapporten er tillige
underskrevet af inspektøren.
Magtanvendelsescirkulærets §
8 om lægetilsyn svarer til
reglerne herom i
hånd-jernscirkulæret, jf.
ovenfor under punkt 7.1.,
side 30.
Der blev ikke foretaget
lægetilsyn, men lægen blev
orienteret om episoden samt
tilkaldt i anden anledning,
på grund af indsattes ønske
om læge på grund af smerter
efter hospitalsophold.
Min gennemgang af rapporten
giver mig ikke anledning til
bemærkninger.
7.3. Anbringelse i enrum
Jeg har modtaget materiale
vedrørende i alt syv
tilfælde af
enrumsanbringelser som har
fundet sted i perioden fra
den 21. december 1996 til
den 24. juli 1997. I seks
tilfælde var der tale om
tvangsmæssig anbringelse og
i et tilfælde frivillig
enrumsanbringelse. Det er
kun de tvangsmæssige
enrumsanbringelser der
bliver behandlet nedenfor.
Reglerne om
enrumsanbringelse findes i
cirkulære af 14. september
1978, med senere ændringer,
om adgangen til at anbringe
indsatte i enrum.
Betingelserne for
tvangsmæssigt at anbringe en
indsat i enrum findes i
cirkulærets § 2, stk. 2, der
har følgende indhold:
'... anbringelse i enrum
(kan) kun finde sted,
såfremt
det findes nødvendigt for at
forebygge undvigelse,
det findes nødvendigt for at
forebygge voldsom adfærd,
det findes påkrævet for at
hindre fortsat strafbar
virksomhed, herunder brug af
euforiserende stoffer,
den indsatte udviser en
sådan grov eller gentagen
utilladelig adfærd, som gør
fortsat ophold i fællesskab
åbenbart uforsvalig,
den indsatte modsætter sig
foranstaltninger, der er
nødvendige af
sikkerhedshensyn,
den indsatte modsætter sig
foranstaltninger, der er
påkrævet for at gennemføre
en almindelig
sundhedskontrol eller
forebygge smittefare,
den indsatte nægter at
påtage sig beskæftigelse i
institutionen efter denne
bestemmelse,
det på baggrund af konkrete
omstændigheder findes
nødvendigt i tilfælde, hvor
den indsatte skal afgive
urinprøve.'
Efter cirkulærets § 2, stk.
3, er der endvidere følgende
adgang til foreløbig
tvangsmæssig
enrumsanbringelse:
'Hvis der på grundlag af de
foreliggende oplysninger
eller under hensyn til den
udviste adfærd er begrundet
formodning om, at den
indsatte opfylder
betingelserne for
anbringelse i enrum eller
for overførsel til lukket
anstalt, kan der - mens
sagens omstændigheder søges
klarlagt - ske foreløbig
anbringelse i enrum, indtil
beslutning i henhold til §
3, stk. 1, kan træffes.'
Fem af de seks tvangsmæssige
enrumsanbringelser er sket
som foreløbige anbringelser
efter § 2, stk. 3.
Tre tilfælde af foreløbig
tvangsmæssig
enrumsanbringelse skete med
henvisning til § 2, stk. 2,
nr. 2, et tilfælde for at
forebygge
undvigelse/bortgang (§ 2,
stk. 1, nr, 1) og et
tilfælde på grund af
beruselse og derved uegnet
til fællesskab (§ 2, stk. 1,
nr. 4).
I et tilfælde var
anbringelse absolut
nødvendig på grund af
beruselse på 2,86 promille.
I to af rapporterne (indsat
nr. A 2610 og C 2773)
mangler der kopi af
rapporternes bagside. Det er
derfor ikke muligt at
efterprøve de pågældende
enrumsanbringelser for så
vidt angår de punkter der
skulle have været udfyldt
der.
Jeg beder om at modtage kopi
af de manglende sider i
rapporterne.
Efter cirkulærets § 3, stk.
1, er det institutionens
leder eller den han
bemyndiger dertil som har
kompetencen til at træffe
afgørelse om egentlig
tvangsmæssig
enrumsanbringelse. For så
vidt angår foreløbig
enrumsanbringelse efter § 2,
stk. 3, er det ikke anført,
hvem der har kompetence til
at træffe en sådan
beslutning. En afklaring af
kompetencespørgsmålet
afventer for tiden
gennemførelsen af en lov om
fuldbyrdelse af straf mv.
Jeg henviser til
Folketingets Ombudsmands
beretning for året 1993, s.
398ff, 1994, s. 540ff og
1995, s. 654. På den
baggrund foretager jeg mig
ikke noget vedrørende
kompetencespørgsmålet for så
vidt angår
enrumsanbringelser i denne
rapport.
Proceduren ved foreløbig
tvangsmæssig anbringelse i
enrum efter § 2, stk. 2, jf.
§ 2, stk. 3, findes i § 2,
stk. 4, der har følgende
indhold:
'Den indsatte skal snarest
muligt orienteres om
begrundelsen for den
foreløbige anbringelse og
have lejlighed til at udtale
sig.'
For at det er muligt at
efterprøve om denne
bestemmelse er iagttaget må
der efter min opfattelse
gøres notat om begrundelsen
for anbringelsen og om at
den pågældende er vejledt om
muligheden for at udtale
sig. Det fremgår ikke af de
udleverede rapporter om der
er forholdt i
overensstemmelse med
enrumscirkulærets § 2, stk.
4.
Jeg beder fængslet om at
oplyse nærmere om proceduren
ved de foreløbige
enrumsanbringelser og
vedlægge eventuelle notater
herom.
Efter cirkulærets § 3, stk.
2, skal en sag vedrørende
iværksat foreløbig
anbringelse fremmes mest
muligt. En af de foreløbige
anbringelser varede under en
time, en anbringelse varede
ca. en time og en
anbringelse var iværksat
sidst på eftermiddagen den
ene dag og blev ophævet om
formiddagen den følgende
dag. Ved en foreløbig
anbringelse er der anført
dato men ikke klokkeslet for
ophør af anbringelsen og ved
en foreløbig anbringelse er
det ikke angivet hvornår
anbringelsen er ophørt.
Direktoratet for
Kriminalforsorgen har i
cirkulærskrivelse af 19.
april 1991 præciseret at
dato og klokkeslet for ophør
af enrumsanbringelsen skal
noteres.
Det er beklageligt at
tidspunktet for ophør af
anbringelsen ikke er noteret
i de to rapporter.
Proceduren ved anbringelse i
enrum efter § 2, stk. 2. er
fastsat i cirkulærets § 3,
stk. 3-7, der lyder sådan:
' Stk. 3.
Enrumsanbringelse i henhold
til § 2, stk. 2,
forudsætter, at den indsatte
i fornødent omfang er gjort
bekendt med de foreliggende
indberetninger og eventuelle
afhøringer samt har haft
lejlighed til at udtale sig.
Stk. 4. Den indsatte
skal altid gøres bekendt med
begrundelsen for, at han
anbringes i enrum.
Stk. 5. Alle
afhøringer skal overværes af
en af institutionens
funktionærer.
Stk. 6. Om
bestemmelsen gøres notat,
der skal indeholde en
gengivelse af det
indberettede og eventuelle
forklaringer. Den afhørte
skal have lejlighed til at
godkende gengivelsen af sin
forklaring, og det skal
anføres, om godkendelse er
sket. Notatet skal endvidere
indeholde en udførlig
begrundelse for, at
anbringelsen er anset for
påkrævet.
Stk. 7. Den indsatte
skal efter anmodning have
udleveret udskrift af
notatet. Oplysninger kan
udelades i det omfang,
hensynet til institutionens
sikkerhed eller til
enkeltpersoner klart
tilsiger det.'
Der er kun et tilfælde af
egentlig enrumsanbringelse.
Det fremgår af rapporten at
anbringelse absolut var
nødvendig på grund af
beruselse på 2,86 promille.
Det fremgår ikke af
rapporten at den indsatte
har haft lejlighed til at
udtale sig eller at der i
øvrigt er forholdt i
overensstemmelse med
enrumscirkulærets § 3, stk.
3 og 4.
I betragtning af promillens
størrelse foretager jeg ikke
noget vedrørende dette
forhold.
Min gennemgang af materialet
vedrørende anbringelse i
enrum giver mig ikke
anledning til bemærkninger
ud over de ovenfor anførte.
7.4. Disciplinærsager
Jeg har modtaget kopi af
forhørsprotokollen
vedrørende i alt 41 forhør
som er afholdt i perioden
fra den 13. oktober 1997 til
den 8. december 1997. Ved
min gennemgang er jeg ikke
gået ind i en nærmere
vurdering af baggrunden for
indberetningerne (som jeg
ikke har været i besiddelse
af) og af de afgørelser der
er truffet efter forhørene.
Jeg har endvidere modtaget
kopi af 20 afgørelser til
forhørsprotokollen
(fortrykte blanketter der er
udfyldt) hvor der ikke er
foretaget forhør.
16 af de 41 sager endte med
disciplinærstraf (strafcelle
eller bøde). I en af disse
sager blev der tillige
truffet beslutning om
konfiskation. Otte af de 16
sager endte med ubetinget
strafcelle fra fire dage til
ubetinget strafcelle i 28
dage. I fire af sagerne fik
den indsatte tillige
udgangskarantæne og i en af
sagerne blev der foretaget
konfiskation.
Otte sager endte med bøde
der alle var på 25 kr. I en
af bødesagerne blev der
tillige truffet afgørelse om
at tilbagetrække indsattes
frigang i tre måneder. I en
bødesag blev der givet en
kraftig advarsel og i to
bødesager blev der givet
pålæg om at læse den 'blå
bog'.
Af de resterende 25 sager
der endte med andet end
idømmelse af en
disciplinærstraf var
reaktionen i otte sager
udgangskarantæne. I en af
disse (nr. 250) blev der
tillige givet en advarsel. I
to sager blev der givet
advarsel og i en af disse
sager skete der tillige
konfiskation. I en sag ville
der blive trukket en time
ved næste udgang. I fire
sager gav forhøret ikke
anledning til sanktion.
I en sag blev der foretaget
konfiskation. I en sag blev
vilkår for udstationering
ændret til fængselsvilkår. I
en sag blev personsøger
henlagt på depot indtil
løsladelse. I to sager blev
indsatte overført til lukket
fængsel og i begge sager
blev tilladelse til udgang
tillige tilbagekaldt. I en
sag blev indsatte overført
til arresthus.
I fire sager (nr. 246, 247,
248 og 251) blev den
indsatte anbragt i
forhørscelle uden for
fængslet. Det fremgår ikke
af de rapporter, jeg har
modtaget hvad der herefter
er sket.
Jeg beder fængslet
underrette mig herom.
I to af de 20 afgørelser til
forhørprotokollen har
indsatte ønsket afholdt
forhør i sagen. I ti sager
er der hverken sat kryds i
den rubrik vedrørende ønske
om afholdelse af forhør
eller i den rubrik
vedrørende erkendelse af
forseelsen og vedtagelse af
bøde uden forhør. Jeg går ud
fra at de pågældende ti der
alle har underskrevet
afgørelsen erkender
forseelsen.
I de to tilfælde hvor forhør
ønskes, henholdsvis nr. C
2921 og nr. A 2733, har jeg
ved min gennemgang af de
modtagne forhørsprotokoller
ikke kunnet konstatere at
der har været afholdt forhør
vedrørende de pågældendes
forseelser. Jeg beder om
fængslets bemærkninger
hertil.
Reglerne om gennemførelse af
disciplinærsager over for
indsatte findes i cirkulære
af 10. marts 1976, med
senere ændringer, om
anvendelse og fuldbyrdelse
af disciplinærstraf over for
indsatte og om
disciplinærsagers
gennemførelse og i
vejledning af 5. december
1995 om behandling af sager
om disciplinærstraf m.v. i
Kriminalforsorgens anstalter
og arresthusene.
Gennemgangen nedenfor har
koncentreret sig om
overholdelse af
procedurereglerne i dette
cirkulære og vejledningen og
inddrager alle
disciplinæresagerne, uanset
om reaktionen har været en
disciplinærstraf (efter
disciplinærstrafcirkulæret)
eller en anden
foranstaltning (efter andre
bestemmelser).
Hvis der er begrundet
formodning om at en indsat
har overtrådt bestemmelser
der må antages at medføre
disciplinærstraf af
strafcelle kan han
midlertidigt anbringes i
forhørscelle hvis det er
nødvendigt af hensyn til
undersøgelsens gennemførelse
(cirkulærets § 6, stk. 1).
Er beslutningen truffet af
andre end institutionens
leder skal denne snarest
underrettes herom (samme
bestemmelses 2. punktum).
Den indsatte skal snarest
muligt orienteres om
begrundelsen for anbringelse
i forhørscelle og have
lejlighed til at udtale sig
(stk. 2). Den tid som den
indsatte har været i
forhørscelle skal fradrages
i udståelsen af strafcelle
(stk. 3).
I sag nr. 255 havde den
indsatte forud for forhøret
været anbragt i
isolationsstue da det ikke
havde været muligt at finde
en plads hvor indsatte kunne
forhørscelleanbringes. Sagen
endte med strafcelle i 14
dage.
I et tilfælde som det
foreliggende hvor fængslet
ønsker at anbringe indsatte
i en forhørscelle, men i
stedet anbringer indsatte i
isolationsstue da det ikke
er muligt at finde en plads
hvor indsatte kunne
forhørscelleanbringes, er
det min opfattelse at de
procedureregler der gælder
for anbringelse i
forhørscelle under alle
omstændigheder skal
iagttages. Dette indebærer
at disciplinærcirkulærets §
6 skal iagttages.
Forhørsprotokollen
indeholder ikke oplysning om
at institutionens leder er
underrettet, og hvornår det
i givet fald er sket. Det
fremgår heller ikke af
protokollen at § 6, stk. 2,
er iagttaget.
Jeg beder fængslet om
oplysning om hvilken
procedure der følges i
relation til iagttagelse af
procedurebestemmelserne i §
6.
Det er institutionens leder,
eller den han bemyndiger til
på sit ansvar at udøve den,
der har kompetencen til at
træffe afgørelse i
disciplinærsager
(fuldbyrdelsesbekendtgørelsens
§ 34, stk. 1).
Alle de gennemgåede
afhøringer og afgørelser er
foretaget af overvagtmestre
som er tillagt kompetencen,
jf. statsfængslets
personaleinstruks punkt
B-23-b.
Disciplinærsager skal
behandles så hurtigt som
muligt (cirkulærets § 7,
stk. 2). I de fleste
tilfælde er sagen behandlet
den samme dag eller dagen
efter indberetningen. I fire
tilfælde er forhør foretaget
to dage efter
indberetningen, i fire
tilfælde tre dage efter
indberetningen, i tre
tilfælde fem dage efter
indberetningen, i et
tilfælde seks dage efter
indberetningen og i to
tilfælde syv dage efter
indberetningen. I fem
tilfælde er der gået længere
tid efter indberetningen da
indsattes forseelse har
været bortgang. Der er i
disse tilfælde blevet
afholdt forhør få dage efter
pågældende er vendt tilbage
til fængslet eller anholdt.
Dette giver mig ikke
anledning til bemærkninger.
Proceduren ved behandling af
disciplinærsager findes i
cirkulærets §§ 8 og 9.
Cirkulærets § 8 lyder
således:
'Disciplinærsager om
ikendelse af bøder kan
gennemføres uden den
indsattes tilstedeværelse,
dersom overtrædelsen
umiddelbart har kunnet
konstateres, eller sagens
omstændigheder i øvrigt må
anses for fuldt klarlagt. I
så fald skal den indsatte
skriftligt underrettes om,
hvilken afgørelse der agtes
truffet og om adgangen til
at udtale sig i sagen.
Stk. 2. Gennemførelse
af sagen uden den indsattes
tilstedeværelse forudsætter,
at han ikke ønsker at udtale
sig i sagen. Hvis han ønsker
at få lejlighed hertil,
gennemføres disciplinærsagen
efter reglerne i § 9.
Stk. 3. Om
disciplinærsagens
gennemførelse gøres notat i
en særlig protokol. Notatet
skal indeholde en gengivelse
af det indberettede,
oplysning om, hvilke
bestemmelser der er
overtrådt og oplysning om
afgørelsen. I notatet skal
det anføres, at den indsatte
er underrettet om adgangen
til at udtale sig.'
I 18 sager hvor der ikke er
afholdt forhør (14 af disse
vedrører udeblivelse fra
optælling) blev
disciplinærsagen afgjort ved
indsattes skriftlige
erkendelse af forseelsen.
Det fremgår ikke af de
blanketter der er anvendt at
den indsatte har fået
skriftlig underretning om
adgangen til at udtale sig i
sagen, cirkulærets § 8, stk.
1.
Jeg beder om nærmere
oplysning om der er givet
den indsatte skriftlig
underretning efter § 8, stk.
1.
Efter § 8, stk. 3, skal der
gøres notat om
disciplinærsagens
gennemførelse i en særlig
protokol. Efter
vejledningens punkt 10 kan
kravet om særlig protokol
opfyldes ved anvendelse af
ringbind under forudsætning
af, at der sker fortløbende
paginering. Hvis en side
ikke udfyldes helt, bør det
markeres med en lodret streg
fra sidste sætning og siden
ud.
Ud fra det materiale jeg har
modtaget kan jeg ikke se at
der er ført en særlig
protokol over de
disciplinærsager hvor
forseelsen erkendes.
Jeg beder fængslet om
nærmere at redegøre for
hvordan protokollen over
disciplinærsager føres.
De 41 sager hvor der har
været afholdt forhør er
behandlet efter
disciplinærstraf-cirkulærets
§ 9, der har følgende
indhold:
'I diciplinærsager i øvrigt
gøres den indsatte bekendt
med, hvad der er
indberettet, og orienteres i
hovedtræk om, hvad der måtte
være fremkommet under
eventuelle afhøringer i
sagen.
Stk. 2. Afgørelsen
træffes under den indsattes
tilstedeværelse, efter at
han har haft lejlighed til
at udtale sig.
Stk. 3. Alle
afhøringer skal overværes af
en af institutionens
funktionærer.
Stk. 4. Om
disciplinærsagens
gennemførelse gøres notat i
en særlig protokol. Notatet
skal indeholde en gengivelse
af det indberettede og de
afgivne forklaringer, der
skal protokolleres, medens
vedkommende er til stede.
Protokollatet søges affattet
således, at det kan
godkendes af den pågældende.
Notatet skal endvidere
indeholde oplysning om,
hvilke bestemmelser der
anses overtrådt, på hvilket
grundlag dette anses for
bevist og oplysning om
afgørelsen.'
De indsatte er i alle
tilfælde blevet partshørt i
overensstemmelse med § 9,
stk. 1. De har alle fået
udleveret oplysning om
rettigheder og
klagevejledning skriftligt.
Jeg beder fængslet oplyse om
der tillige bliver givet en
mundtlig vejledning om den
indsattes rettigheder inden
forhørets begyndelse.
Efter vejledningens punkt 10
skal det med angivelse af
navn og titel fremgå hvem
derhar udarbejdet
indberetningen. I 23 af de
41 sager fremgår det ikke
hvem der har udarbejdet
indberetningen.
Det er beklageligt at det
ikke i alle sagerne er
angivet hvem der har
udarbejdet indberetningen.
Jeg går ud fra at fængslet
fremover vil sørge for at
det sker.
Efter § 9, stk. 2, skal
afgørelsen træffes under den
indsattes 'tilstedeværelse'.
I fire tilfælde (sag nr.
252, 254, 267 og 273) er
forhøret foregået som
telefonforhør uden den
pågældendes fysiske
tilstedeværelse. Af
rapporterne ser det ud til
at de pågældende er blevet
bekendt med afgørelsen på
samme måde som hvis de havde
været fysisk til stede.
Jeg beder om Direktoratet
for Kriminalforsorgens
bemærkninger til denne
fremgangsmåde.
Efter § 9, stk. 3, skal
afhøringerne overværes af en
af institutionens
funktionærer. I to af de 41
sager (nr. 280 og 283)
fremgår det ikke at der har
været et vidne til stede.
Jeg går ud fra at der er
tale om enkeltstående
tilfælde og foretager mig
derfor ikke videre.
Efter vejledningens punkt 10
skal det med angivelse af
titel og navn fremgå hvem
der har fungeret som vidne
under forhøret og indholdet
af protokollen skal søges
affattet således at det kan
godkendes af vidnet. Vidnets
godkendelse bør fremgå af
protokollen eventuelt ved
dennes underskrift. Vidnets
titel er ikke angivet i
afhøringsrapporterne og
ingen af
afhøringsrapporterne er
underskrevet af det vidne
der har overværet forhøret.
Det fremgår heller ikke af
rapporten at vidnet har
godkendt indholdet af
protokollen.
Det er beklageligt at der
ikke er forholdt i
overensstemmelse med
vejledningens punkt 10.
Efter § 9, stk. 4, 1.
punktum gøres der om
disciplinærsagens
gennemførelse notat i en
særlig protokol. Jeg
henviser til det der er
nævnt ovenfor om særlig
protokol.
Jeg beder fængslet om
nærmere at redegøre for
hvordan protokollen for
disciplinærsager føres i
sager hvor der har været
afholdt forhør.
I alle tilfælde på nær seks
har den indsatte godkendt
forhøret i overensstemmelse
med § 9, stk. 4, 3. pkt. I
de seks tilfælde ser det
ikke ud til at indsatte er
blevet forespurgt om
protokollatet kunne
godkendes.
Det er beklageligt at det
ikke i alle tilfælde fremgår
om protokollatet kan
godkendes.
Efter § 9, stk. 4, sidste
punktum, skal det oplyses
hvilke bestemmelser der
anses for overtrådt. Af
vejledningens punkt 9
fremgår det at der skal være
notat om hvilke
bestemmelser, der anses for
overtrådt med angivelse af
loven, bekendtgørelsen eller
cirkulæret, samt ved præcis
angivelse af §, stk., litra
eller nr. etc.
I 16 sager er der enten ikke
henvist til noget
hjemmelsgrundlag eller alene
henvist til at
fuldbyrdelsesbekendtgørelsen
eller udgangscirkulæret er
overtrådt uden angivelse af
hvilke bestemmelser i
bekendtgørelsen eller
cirkulæret der er overtrådt.
Det er beklageligt at
fængslet ikke i alle
disciplinærsagerne nøjagtigt
har angivet hvilken
bestemmelse der er
overtrådt.
Jeg går ud fra at fængslet i
fremtiden vil være opmærksom
på dette forhold, og jeg
foretager mig derfor ikke
mere i den anledning.
Efter vejledningens punkt 9
skal der tillige angives
præcis hjemmel for den
reaktion (straf), som
disciplinærsagen resulterer
i (lov, bekendtgørelse,
cirkulære, §, stk., litra
eller nr. etc.).
I ni sager er der alene
henvist til
fuldbyrdelsesbekendtgørelsen
uden nærmere angivelse af
hvilken bestemmelse der er
tale om. I to tilfælde hvor
der er givet den indsatte en
advarsel er der henvist til
fuldbyrdelsesbekendtgørelsens
§ 33 og i et tilfælde hvor
der er givet en advarsel er
der henvist til
fuldbyrdelsesbekendtgørelsens
§ 30. I
fuldbyrdelsesbekendtgørelsens
§ 36, stk. 2, er det
bestemt, at der, når
omstændighederne taler
derfor, i stedet for
ikendelse af
disciplinærstraf kan
tildeles en advarsel.
Ombudsmanden har tidligere
udtalt (Folketingets
Ombudsmands beretning for
året 1995, s. 610, og for
1996, s. 396) at § 33 giver
hjemmel for ikendelse af
disciplinærstraf, som ifølge
disciplinærstrafcirkulærets
§ 1 alene kan omfatte bøde
eller strafcelle. Det er
derfor forkert at anvende §
33 når der anvendes en anden
reaktion end
disciplinærstraf, f.eks.
advarsel. Der bør i stedet i
advarselstilfældene henvises
til bekendtgørelsens § 36,
stk. 2.
Det er beklageligt at
fængslet ikke præcist har
angivet hvilken hjemmel der
er gældende for sanktionen i
alle sagerne.
Jeg går ud fra at fængslet i
fremtiden vil være opmærksom
på dette forhold, og
foretager mig derfor ikke
mere.
Kravet om oplysning om, på
hvilket grundlag
overtrædelsen er anset for
bevist, er overholdt i alle
sagerne. Der er ligeledes
givet klagevejledning i alle
sagerne, jf.
fuldbyrdelsesbekendtgørelsens
§ 28, stk. 2, og
forvaltningslovens § 25.
Sammen med rapporterne for
enrumsanbringelse er vedlagt
en rapport hvor der er
krydset af i forhørscelle.
Rapporten er ikke medtaget
under enrumsanbringelser og
erheller ikke medtaget under
disciplinærsagerne da den
ligger forud for den periode
som min undersøgelse har
omfattet.
Min gennemgang af
forhørsrapporterne giver mig
ikke anledning til
yderligere bemærkninger end
anført ovenfor.
7.5. Brevveksling og
besøg
Ledelsen oplyste i
forbindelse med inspektionen
at der ikke var sager om
kontrol med de indsattes
brevveksling. Der var i
perioden fra den 10. januar
1997 til den 24. november
1997 fem sager vedrørende
nægtelse af besøg af
bestemte personer.
Reglerne om besøg af
bestemte personer er fastsat
i cirkulære af 18. december
1980 om de indsattes adgang
til brevveksling og besøg
mv. med senere ændringer. §
12, stk. 2-4, der har
følgende indhold:
' Stk. 2. Besøg af
bestemte personer kan
forbydes af institutionens
leder, hvis der søges
opretholdt en tilknytning,
der hidrører fra studiebesøg
og lignende. Tilsvarende
gælder, såfremt
tilknytningen i det
væsentlige hidrører fra
fælles anstaltsophold.
Stk. 3. Besøg af
bestemte personer kan i
øvrigt forbydes af
institutionens leder,
såfremt det i det enkelte
tilfælde skønnes påkrævet af
ordens- og sikkerhedshensyn
eller for at forebygge
strafbart forhold.
Stk. 4. Såfremt besøg
nægtes, skal der ske
fornødent notat med
oplysning om grunden
hertil.'
En af sagerne vedrørte en
tilladelse til besøg. I de
fire andre sager blev besøg
af bestemte personer nægtet.
Der er i alle fire sager
lavet notat om grunden til
at besøg af den pågældende
person nægtedes.
Med hensyn til kompetencen
fremgår det af de breve som
jeg har modtaget at
beslutningen om nægtelse af
besøg af en bestemt person
er truffet af
overvagtmesteren.
Jeg anmoder fængslet om en
udtalelse om dette forhold.
8. Opfølgning
Jeg beder om at fængslet
sender de udtalelser som jeg
har bedt om gennem
Direktoratet for
Kriminalforsorgen, som jeg
ligeledes beder om en
udtalelse.
9. Underretning
Denne rapport sendes til
fængslet og Direktoratet for
Kriminalforsorgen, og sendes
tillige til Folketingets
Retsudvalg og de indsatte i
fængslet."