|
Kriminalforsorgen skal bevise, at der er grundlag for indgreb
herunder ufrivillige overførsler
I tilfælde, hvor en person - mod sit ønske - overføres fra et
fængsel til et andet (eller fra en fængselsafdeling til en
anden) som følge af, at kriminalforsorgen finder, at den
pågældende har udvist (eller vil eventuelt vil udvise) en eller
anden form for uhensigtsmæssig adfærd, og hvor den pågældende
selv nægter, at han har udvist eller påtænker at udvise en sådan
adfærd, opstår der et bevisproblem.
Af de grunde, som anføres nedenfor, skal KRIMs medarbejdere
normalt ikke bruge ressourcer (og den indsattes tid) på
begæringer om aktindsigt mv.
Bevisbyrden for, at den omhandlede handling er begået
eller vil blive begået, hviler hos den myndighed, som træffer
afgørelse om, at handlingen skal have retsvirkninger for
eksempel i form af overførsel til andet fængsel eller
udelukkelse fra fællesskab. Denne myndighed er
kriminalforsorgen.
Hans Jørgen Engbo skriver i “Straffuldbyrdelsesret”, 2. udgave,
side 268, blandt andet følgende:
|
Som generelt forvaltningsretligt princip
gælder proportionalitetsprincippet også ved bevisbedømmelsen. Jo
mere indgribende en forvaltningsafgørelse er for borgeren, des
strengere beviskrav må der i almindelighed stilles. På baggrund
heraf stilles i almindelighed i dansk ret samme beviskrav i
disciplinærsager som i straffesager. Det samme gælder ved andre
indgribende reaktioner, fx. tvangsmæssig overførsel fra åbent
til lukket fængsel i tilfælde, hvor overførslen begrundes med en
faktisk udvist adfærd, jfr. sfbl. § 25, stk. 1, nr. 1 og 2. |
Da indsatte (og dermed også KRIM) i sager om overførsel af
indsatte mellem institutioner - muligvis i strid med EMRK art. 6
- ofte nægtes aktindsigt i de akter, der danner grundlag for
beslutningen, er det sjældent muligt for KRIM eller den indsatte
at efterprøve, hvorvidt denne strenge bevisvurdering omtalt
ovenfor er fundet sted, eller hvorvidt overførslen blot er
resultatet af vilkårlig og/eller usaglig forvaltningsvirksomhed.
Ofte tidsspilde at søge aktindsigt i begrundelse mv. i sager
om ufrivillige overførsler af indsatte
Retshjælpens medarbejdere bør som nævnt ovenfor ikke spilde tid
på at afvente mere eller mindre mangelfuldt begrundede afslag på
aktindsigt. Retshjælpen bør i stedet søge erstatning hos
myndighederne efter fremgangsmåden, der er gennemgået nedenfor.
Er de nedenfor omtalte frister sprunget, kan der i stedet klages
til Folketingets Ombudsmand. Ved klage til ombudsmanden følges
fremgangsmåden vist sidst i fremstillingen.
Erstatning for uforskyldt indgreb søges af retshjælpen i brev
til DfK.
Er der forløbet mindre end to måneder, siden overførslen er
fundet sted (eller ophørt), søger vi hos Justitsministeriet,
Direktoratet for Kriminalforsorgen, erstatning efter sfbl kap.
20. Erstatningsbegæringen kan være ganske kort. Normalt vil vi
kunne skrive således:
|
På vegne af NN søger Krims Retshjælp hermed
om erstatning til denne efter sfbl. kapitel 20. NN oplyser, at
han uforskyldt er blevet overført fra Statsfængslet A til
Statsfængslet B. På dette grundlag bedes kriminalforsorgen
udbetale erstatning til NN.
Med venlig hilsen YY
YY
sagsbehandler
Krims Retshjælp |
Så længe indgrebet fortsat begår, er fristen ikke begyndt at
løbe endnu. Har en indsat for eksempel opholdt sig flere år i
det fængsel, hvortil han mod sin vilje er overført, er fristen
således ikke begyndt at løbe endnu, og kravet kan fortsat
fremsættes rettidigt.
Bemærk at erstatningskravet fremsættes
direkte til DfK.
Bemærk også, at der kan søges erstatning for enhver form for
indgreb, blot indgrebet har en vis styrke. Det kan for
eksempel være nægtelse af udgang, nægtelse af besøg af
pårørende, udelukkelse fra fællesskab eller enhver form for
disciplinærstraf. Kravet er blot, at den indsatte hævder, at
indgrebet er uforskyldt. Hvorvidt fremsættelsen af kravet senere
fører til erstatning er naturligvis en anden sag.
Bemærk at fristen for at fremsætte kravet over for Direktoratet
for Kriminalforsorgen er to måneder efter, at indgrebet
er ophørt. Dette følger af SFBL § 108.
DfKs afslag på erstatning indbringes af retshjælpen for
Rigsadvokaten
Normalt afviser kriminalforsorgen at yde
erstatning. Når dette sker, skal vi hurtigst muligt indbringe
sagen for Rigsadvokaten i medfør af retsplejelovens
kapitel 93 a. Klagen til Rigsadvokaten skal afsendes hurtigst
muligt og inden for 2 måneder efter, at afgørelsen er kommet
frem til retshjælpen. Klagen kan have følgende ordlyd:
|
Justitsministeriet, Direktoratet for
Kriminalforsorgen har ved brev af XX.YY.ZZZZ afvist at yde NN
erstatning efter sfbl. kapitel 20 for et uforskyldt indgreb.
Afgørelsen har journalnummer XXXXXXXXXX. Kravet om erstatning
fremsættes hermed overfor rigsadvokaten.
Med venlig hilsen YY
sagsbehandler
Krims Retshjælp |
Bemærk at fristen for at indbringe
direktoratets afgørelse for Rigsadvokaten muligvis er to
måneder, idet bestemmelserne i Retsplejelovens kapitel 93 a
er gældende for behandlingen af sådanne erstatningskrav. Det
følger af rpl. § 1018e, stk. 1, 3. pkt., at krav, der støttes på
denne bestemmelse, skal være fremsendt inden to måneder efter
modtagelsen af påtaleopgivelse eller endelig dom. Da
direktoratets afgørelse ikke er en påtaleopgivelse, og da kravet
ikke er behandlet ved en domstol, gælder denne frist muligvis
ikke. Dertil kommer, at kriminalforsorgen indtil videre ikke har
givet vejledning om nogen frist for at indbringe afgørelsen for
Rigsadvokaten i sine afslag på at yde erstatning. Skulle fristen
være sprunget, skal vi derfor overveje alligevel at indbringe
sagen for Rigsadvokaten.
Rigsadvokatens afslag indbringes for retten
Når rigsadvokaten har afslået at yde erstatning, er sagen så
fremskreden, at bistand fra en advokat er påkrævet.
Medarbejdere fra retshjælpen må således ikke længere påtage sig
at videreføre sagen. Sagen skal overdrages til retshjælpens
daglige leder, der skal sørge for, at sagen videreekspederes til
en advokat valgt af den indsatte.
Advokaten vejleder skriftligt den indsatte om risikoen for at
skulle erstatte sagsomkostninger
Den indsatte skal derpå forespørges, om han/hun ønsker sagen
indbragt for retten og vejledes om risikoen for, at det
offentlige vil kræve udgiften til sagsomkostninger erstattet hos
den pågældende, såfremt den pågældende ikke får medhold i sit
krav. Reglerne om sagsomkostninger fremgår af retsplejelovens §§
1007 og 1008.
Statsadvokaten bedes om at indbringe Rigsadvokatens afgørelse
for retten
Ønsker den indsatte sagen videreført, meddeler advokaten til den
relevante statsadvokat, at Rigsadvokatens afgørelse ønskes
indbragt for retten.
Bemærk at fristen for at bede statsadvokaten om, at indbringe
Rigsadvokatens afgørelse for retten, er to måneder. Dette
følger af Retsplejelovens § 1018f, stk. 1.
Anbringender fra myndigheder om, at erstatningskrav fra
indsatte ikke kan domstolsprøves
Det er forekommet, at kriminalforsorgen med flere hævder, at der
ikke er hjemmel til at indbringe kriminalforsorgens nægtelse af
at yde indsatte erstatning for uforskyldte indgreb for retten.
Rigsadvokaten har imidlertid forudsætningsvist anerkendt, at der
består en sådan adgang. Dette følger for eksempel af
Rigsadvokatens brev af 9. juni 2006 til undertegnede i en sag,
som hos Rigsadvokaten blev behandlet under journalnummer
RA-2005-521-1242.
I samme sag udtale Statsadvokaten for Sjælland efter, at
undertegnede krævede erstatningskravet for en indsats
udelukkelse fra fællesskabet indbragt for retten, i en
tilkendegivelse af 4. august 2006 til Retten i Glostrup under
journalnummer SA2-2006-521-1506 blandt andet følgende:
|
Advokat Claus Bonnez
ansøgte ved skrivelse af 21. august 2005 Direktoratet
for Kriminalforsorgen om erstatning i den anledning [den
indsattes udelukkelse fra fællesskab], hvilken ansøgning
blev videresendt til Rigsadvokaten.
Rigsadvokaten, som efter aftale med Direktoratet for
Kriminalforsorgen behandlede sagen, afslog det ansøgte
ved afgørelse af 9. juni 2006.
Advokat Claus Bonnez har ved skrivelse af 15. juni 2006
anmode om, at erstatningskravet indbringes for retten.
Ifølge straffuldbyrdelseslovens § 106 har en indsat ret
til erstatning efter retsplejelovens § 1018 a, såfremt
han uberettiget udelukkes fra fællesskabet. Direktoratet
for Kriminalforsorgen træffer afgørelse herom, jf.
straffuldbyrdelseslovens § 108. Afgørelsen kan ikke
indbringes for retten, jf. straffuldbyrdelseslovens §
112, nr. 9, modsætningsvist.
Det fremgår imidlertid af forarbejderne til
straffuldbyrdelsesloven, at en indsat som hidtil kan
forlange et erstatningskrav, som rejses på baggrund af
dansk rets almindelige erstatningsregler, behandlet
efter de processuelle regler i retsplejelovens
kap. 93 a, jf. retsplejelovens § 1018 h.
Erstatningskravet indbringes hermed for retten, jf.
retsplejelovens § 1018 f. |
I ovennævnte sag fik den indsatte ved dom
af 8. februar 2007 ved Retten i Glostrup i sagen S 15.909/2006
tilkendt en erstatning på kr. 3.950 tillagt procesrente fra den
30. maj 2005, hvor klagen blev fremsat overfor Direktoratet for
Kriminalforsorgen. Statskassen skulle betale sagens
omkostninger.
Anklagemyndigheden har bevisbyrden for, at indgrebet mod den
indsatte ikke var uforskyldt. Dette formulerede retten i sin
afgørelse således:
|
Det foreligger oplyst,
at erstatningssøgende i perioden 25. - 30. maj 2005 var
anbragt i observationscelle. Rettens grundlag for at
tage stilling til denne del af kravet er alene
skriftlige notater over sagsforløbet samt
erstatningssøgendes forklaring. Under de foreliggende
omstændigheder er det således uoplyst, hvorfra
oplysningen om selvmordstrusler stammer, og retten er
derfor afskåret fra at prøve, om afgørelsen alene var
båret af de grunde, der er anført i § 14 i
bekendtgørelse nr. 673 fra 2003. Dette må tillægges
processuel skadevirkning for anklagemyndigheden, og
retten tager på dette grundlag erstatningssøgendes krav
om erstatning for perioden 25. maj - 30. maj 2005 til
følge som nedenfor anført. |
I den aktuelle sag havde Kriminalforsorgen
med henvisning til forvaltningslovens § 9, skt. 4, nægtet at
fremkomme med akter, der eventuelt kunne støtte
kriminalforsorgens sag. Dommen viser, at dette kan være
risikabelt for kriminalforsorgen, idet kriminalforsorgen
(anklagemyndigheden) som nævnt ovenfor har bevisbyrden for, at
et indgreb mod en indsat er berettiget.
Sager, hvor fristen for at søge
erstatning er sprunget, kan indbringes for ombudsmanden
Er fristen i sfbl kapitel 20 sprunget, fordi der er forløbet
mere end 2 måneder efter indgrebets ophør, kan der klages over
indgrebet til Folketingets Ombudsmand. Klage til Folketingets
Ombudsmand kan indgives inden for et år efter indgrebets ophør.
En klage til ombudsmanden kan eksempel
formuleres således:
|
På vegne af NN
klages der hermed over, at denne mod sin vilje er
overført fra anstalt A til anstalt B. NN gør gældende,
at han ikke har udvist eller vil udvise en adfærd, der
kan begrunde ufrivillig overførsel. Da kriminalforsorgen
normalt ikke giver aktindsigt i sager om ufrivillig
overførsel mellem anstalter, er det ikke muligt at
uddybe klagen.
Opmærksomheden henledes på, at der hviler en streng bevisbyrde
på myndighederne i et tilfælde, som det foreliggende.
Hans Jørgen Engbo skriver i “Straffuldbyrdelsesret”, 2. udgave,
side 268, om dette spørgsmål blandt andet følgende:
“Som generelt forvaltningsretligt princip
gælder proportionalitetsprincippet også ved bevisbedømmelsen. Jo
mere indgribende en forvaltningsafgørelse er for borgeren, des
strengere beviskrav må der i almindelighed stilles. På baggrund
heraf stilles i almindelighed i dansk ret samme beviskrav i
disciplinærsager som i straffesager. Det samme gælder ved andre
indgribende reaktioner, fx. tvangsmæssig overførsel fra åbent
til lukket fængsel i tilfælde, hvor overførslen begrundes med en
faktisk udvist adfærd, jfr. sfbl. § 25, stk. 1, nr. 1 og 2.”
Med venlig hilsen YY |
Med venlig hilsen
Claus Bonnez |
|