|
Beregning af klagefrister, fejl i postekspeditionen vedrørende
breve til og fra Kriminalforsorgen mv.
|
|
Af advokat Claus Bonnez
Senest opdateret den 19. august 2012
Beregningen af klagefrister i forvaltningsretten
Af punkt 211-212 i
Justitsministeriets vejledning 11740 af 4. december 1986 om
forvaltningsloven fremgår følgende generelle vejledning om
beregningen af klagefrister i forvaltningsretten: |
|
"BEGYNDELSESTIDSPUNKTET FOR FRISTBEREGNINGEN
211. Klagefristen begynder at løbe fra det tidspunkt,
meddelelsen om afgørelsen er kommet frem til
parten. Hvis meddelelsen er sendt med posten, kan den i
almindelighed anses for at være kommet
frem dagen efter afgørelsens datering. Det gælder dog ikke,
hvis afgørelsen først dagen efter
dateringen eller senere bliver overgivet til postbesørgelse,
eller der er almindeligt forekommende
forsinkelser i postbesørgelsen. Det er derfor, navnlig i
sager med flere parter, vigtigt, at
myndigheden i videst muligt omfang afsender afgørelserne
straks efter dateringen. Kan parten i
øvrigt godtgøre, at underretningen om afgørelsen først er
modtaget på et senere tidspunkt end det,
der påregnes af myndigheden, begynder fristen at løbe fra
den dag, afgørelsen herefter må anses for
at være kommet frem.
FRISTBEREGNINGEN
212. Ved beregningen af klagefrister, hvis længde er fastsat
i dage, tælles den dag, hvor
underretningen om afgørelsen er kommet frem, ikke med. Er
underretning om afgørelsen f.eks.
kommet frem onsdag den 25. marts 1987, udløber en klagefrist
på 14 dage således onsdag den 8.
april 1987 ved kontortids ophør. Er fristens længde fastsat
i uger eller måneder udløber fristen den
samme ugedag, som meddelelsen er kommet frem det fastsatte
antal uger eller måneder senere. I det
ovennævnte eksempel udløber en klagefrist på 4 uger således
onsdag den 22. april 1987 ved
kontortids ophør.
Udløber klagefristen på en lørdag eller en helligdag, vil
det i almindelighed være rigtigst at anse
klagefristen for forlænget til den påfølgende hverdag. Er
underretning om afgørelsen kommet frem
1. maj 1987, og er klagefristen 14 dage, udløber
klagefristen således først mandag den 18. maj
1987, idet fredag den 15. maj er helligdag, der efterfølges
af en weekend.
Er der tale om en usædvanlig tidlig lukketid, eller
foreligger der i øvrigt en særlig tilrettelæggelse af
klageinstansens virksomhed, bør klageren dog ikke som følge
heraf bære risikoen for en
upåregnelig forsinkelse. I disse tilfælde udløber
klagefristen således først næste dag ved kontortids
ophør.
Hvis en klage uanset klagevejledningen fejlagtigt indgives
til den myndighed, der har truffet
afgørelsen som 1. instans, bør klagen anses for rettidig,
såfremt den er kommet frem til denne
myndighed inden fristens udløb."
|
Ovennævnte vejledning gælder på det
forvaltningsretlige område, hvilket blandt andet indebærer, at den
gælder med hensyn til klagefrister fastsat i
straffuldbyrdelsesretten. Derimod gælder vejledningen ikke inden for
for eksempel civilprocessen eller straffeprocessen. |
|
|
Bevisbyrden for at breve er afsendt, når frem til tiden mv.
Folketingets Ombudsmand har blandt andet i sagerne
J.nr. 2004-3074-024 og 2004-3037-085 behandlet sager, hvor der har været
uenigheder mellem myndigheder og borgere om, hvornår breve fra myndighederne er
nået frem til borgeren, eller breve fra borgeren er nået frem til myndigheden.
at det er forvaltningsmyndigheden, som har bevisbyrden for, at et brev,
som er afsendt af myndigheden (med A-post), er kommet frem til modtageren dagen
efter afsendelsen. Det fremgår endvidere af udtalelsen, at det efter
ombudsmandens opfattelse "påhviler den enkelte forvaltningsmyndighed selv",
eventuelt i samarbejde med andre myndigheder, at fremskaffe nødvendige
oplysninger om de foreliggende sager eller dog foranledige at private, navnlig
parterne, yder medvirken til sagens oplysning. En forvaltningsmyndighed har
således pligt til at tilvejebringe et tilstrækkeligt fyldestgørende – retligt og
faktisk – grundlag til at den kan træffe en fuldt forsvarlig og lovlig
afgørelse. I en sag, hvor for eksempel en indsat hævder, at denne har modtaget
et brev fra kriminalforsorgen på et senere tidspunkt en påstået af
kriminalforsorgen, er det således kriminalforsorgen, der skal foretage de
relevante undersøgelser af postgangene i kriminalforsorgen og hos Post Danmark
A/S, og ikke den indsatte.
Folketingets Ombudsmand stiller ganske skrappe krav med hensyn til kvaliteten af
myndighedernes undersøgelse i konkrete sager, hvor der mellem borgeren og
myndigheden er uenigheder om, hvornår breve er nået frem.
For at kunne løfte sin bevisbyrde for, at der ikke har været uregelmæssigheder i
postgangen, skal kriminalforsorgen undersøge, om postgangen kan have været
uregelmæssig på det tidspunkt, hvor et brev, der er omfattet af en strid mellem
en borger og kriminalforsorgen om, hvornår brevet er afsendt og/eller modtaget.
Post Danmark A/S har selv påpeget, at en ikke ubetydelig del af de indenlandske
breve, der ekspederes af Post Danmark A/S, enten ikke når frem eller ikke når
frem til tiden.
Om såkaldt "brevkvalitet" oplyser Post Danmark på sin hjemmeside under linket
http://postdanmark.dk/da/Om%20os/Kvalitet/Brevkvalitet/Sider/Brevkvalitet.aspx#tab2´,
at det "Ifølge koncessionen" er et krav, at 93 % af indenlandske breve og pakker
skal være omdelt dagen efter indlevering. På samme hjemmeside offentliggør
Postdanmark såkaldte "årsresultater", der efter det oplyste fremkommer på
baggrund af "uvildige undersøgelser af Post Danmarks indenlandske brevkvalitet"
foretaget af det tyske konsulentfirma Quotas GmbH. Nedenstående tabel
viser "årsresultaterne" over en længere årrække:
|
|
Årsresultater |
Breve |
Økonomibreve |
2011 |
94,0 % |
99,2 % |
2010 |
93,3 % |
98,4 % |
2009 |
95,7 % |
97,5 % |
2008 |
93,7 % |
98,5 % |
2007 |
93,2 % |
97,6 % |
2006 |
94,1 % |
98,0 % |
2005 |
93,9 % |
98,3 % |
2004 |
95,2 % |
98,6 % |
2003 |
95,1 % |
98,1 % |
2002 |
93,6 % |
97,2 % |
2001 |
94,9 % |
97,8 % |
2000 |
95,0 % |
96,1 % |
1999 |
95,2 % |
96,3 % |
1998 |
94,5 % |
96,5 % |
1997 |
94,2 % |
95,8 % |
1996 |
94,2 % |
96,6 % |
1995 |
93,4 % |
95,3 % |
Under fanebladet "reklamationer" fremgår under 2011 blandt andet
følgende tabel:
Breve indland |
Klager |
% klager af antal forsendelser |
Klager med erstatning |
% klager med erstatning |
Bortkomst |
12.790 |
0,00189 % |
101 |
0,79 % |
Forsinkelse |
894 |
0,00013 % |
157 |
17,56 % |
Beskadigelse/
manglende indhold |
1.942 |
0,00029 % |
33 |
1,70 % |
Se eventuelt også
Kommentarer til reglerne om straffens iværksættelse (herunder
indkaldelse til afsoning), udsættelse, benådning mv
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|