|
|
||
Lov nr. 432 om fuldbyrdelse af straf mv. af 31.
maj 2000 med senere ændringer Til afsnit I Indledende bestemmelser Lovforslagets afsnit I indeholder indledende bestemmelser. Kapitel 1 (§§ 1-2) indeholder bestemmelser om lovens område og om den myndighed, der varetager den centrale ledelse og administration af fuldbyrdelsen af straf mv. Kapitel 2 (§§ 3-4) fastsætter bestemmelser om fuldbyrdelse af alle former for straf. Til kapitel 1 Lovens område og den centrale myndighed I lovforslagets kapitel 1 (§§ 1-2) afgrænses lovens anvendelsesområde. Endvidere fastsættes det, hvilken myndighed der varetager den centrale ledelse og administration af fuldbyrdelsen af straf mv. Lovens område 4. Indledende bestemmelser 4.1.1.1. Straffelovrådets forslag 4.1.1.1.1. Afgrænsningen af området for en
straffuldbyrdelseslov rejser dels spørgsmålet om lovens afgrænsning
over for straffeloven og retsplejeloven, dels spørgsmålet om hvilke
straffe loven skal omfatte. Disse spørgsmål er af arbejdsgruppen
behandlet i 1989-betænkningen, s. 35-39, 56-57, 68-70, 645, jf. § 1
i arbejdsgruppens lovudkast, og s. 678. Om Straffelovrådets
overvejelser henvises til 1998-betænkningen, s. 97, jf. § 1 i rådets
lovudkast, og s. 131-146. 4.1.1.1.2. Ved afgrænsningen over for
straffeloven og retsplejeloven har Straffelovrådet taget
udgangspunkt i, at sigtet med straffuldbyrdelsesloven er at regulere
selve straffuldbyrdelsen, herunder de indgreb, der kan gennemføres
over for den indsatte som led heri. Om straffen overhovedet kan
fuldbyrdes, er et spørgsmål, der naturligt reguleres i straffeloven
og retsplejeloven. Det er rådets konklusion, at bestemmelserne om
strafarterne og betingelserne for deres anvendelse, herunder
fastsættelse af bødeforvandlingsstraffe, og bestemmelserne om
betingelserne for prøveløsladelse og reaktioner ved overtrædelse af
vilkår, fastsat i forbindelse med prøveløsladelse og betinget dom,
herunder med vilkår om samfundstjeneste, fortsat bør findes i
straffeloven. Det samme gælder reglerne om strafafkortning, jf.
§ 86, forældelse af adgangen til straffuldbyrdelse mv., jf. §§ 97 og
97 a, og bortfald af strafferetlige retsfølger efter den dømtes død,
jf. § 97 b. For så vidt angår retsplejeloven (Syvende afsnit.
Fuldbyrdelsen af domme i straffesager, kapitel 90) lægger rådet i
lighed med arbejdsgruppen vægt på, at straffuldbyrdelsesloven først
bør finde anvendelse fra det tidspunkt, hvor straffuldbyrdelsen
iværksættes. På denne baggrund finder rådet, at § 997, stk. 1,
om politimesterens fuldbyrdelsesordre og § 999 om fuldbyrdelsesfrist
og udskydelse af fuldbyrdelsen af straffedommen på grund af rettidig
anke bør bibeholdes i retsplejeloven. Derimod bør § 997, stk. 4, om
straffetidens beregning i tilfælde, hvor den dømte er
varetægtsfængslet efter dom, ophæves som led i en samlet regulering
af straffetidens beregning i straffuldbyrdelsesloven. Endvidere bør § 998, stk. 1, ændres med henblik
på, at afgørelser om kriminalforsorgens beregning af straffetiden
afgøres efter straffuldbyrdelsesloven. Den øvrige del af § 998 bør
forblive i retsplejeloven, da denne del af bestemmelsen angår
spørgsmål, der naturligt afgøres i tilknytning til straffedommen,
f.eks. uenighed om straffedommens fortolkning og tvist om
fordelingen af sagsomkostninger samt om, hvorvidt der er indtrådt
forældelse af adgangen til straffuldbyrdelse efter straffelovens
§ 97 eller § 97 a. Rådet finder i øvrigt i lighed med
arbejdsgruppen, at § 999 bør ændres med henblik på at sikre, at
dømte, der er varetægtsfængslet efter dom, overgår fra varetægt til
fuldbyrdelse, så snart det kan konstateres, at dommen er endelig. Endvidere kan der være grund til administrativt
at skærpe opmærksomheden om og smiddiggøre fremgangsmåden ved
anvendelsen af § 777 om adgang til at anbringe varetægtsarrestanter
i en fuldbyrdelsesinstitution i de tilfælde, hvor den dømte
varetægtsfængsles eller forbliver varetægtsfængslet under
behandlingen af en ankesag. Desuden bør §§ 1000 og 1001 om udsættelse med
straffuldbyrdelsen på grund af alvorlig sygdom og ansøgning om
benådning mv. ophæves som led i en samlet regulering af disse
spørgsmål i straffuldbyrdelsesloven, jf. herved pkt. 5.3. nedenfor. Endelig bør § 997, stk. 2, om inddrivelse af
erstatning og andre ydelser, der ved dommen er pålagt den skyldige,
bibeholdes i retsplejeloven, da formålet med straffuldbyrdelsesloven
er at regulere fuldbyrdelsen af straf. Det samme gælder bestemmelsen
om tvangsbøder, jf. § 997, stk. 3, § 1002 om beslaglæggelse af gods
for omkostninger og erstatning efter domsafsigelsen og § 1006 om
betingelserne for fuldbyrdelse af kendelser, hvorved retten har
pålagt vidner og andre straf. Sidstnævnte bestemmelse sigter til
retsplejelovens § 178 om tvangsmidler mod vidner, § 151 om
rettergangspoliti samt §§ 324-329 og 1015 om processtraffe. Om
§ 1003, der bl.a. angår afgørelse om henstand med og afdragsvis
betaling af bøder, henvises til pkt. 4.1.1.1.3. nedenfor. 4.1.1.1.3. Ved afgrænsningen af, hvilke
straffe der bør omfattes af straffuldbyrdelsesloven, har
Straffelovrådet i lighed med arbejdsgruppen sondret mellem
»frihedsberøvende retsfølger« og »ikke-frihedsberøvende retsfølger«.
Med »frihedsberøvende retsfølger« tænkes på fængsel og hæfte,
herunder som forvandlingsstraf for bøde, forvaring, afgørelse om
anbringelse i hospital for sindslidende, i institution for personer
med vidtgående psykiske handicap eller under tilsyn med mulighed for
administrativ anbringelse eller i egnet hjem eller institution til
særlig pleje eller forsorg. Med »ikke-frihedsberøvende retsfølger«
sigtes til bødestraf, betingede domme, herunder samfundstjeneste, og
andre retsfølger af ikke frihedsberøvende karakter, herunder de ikke
frihedsberøvende retsfølger efter straffelovens §§ 68 og 69,
konfiskation og rettighedstab samt tiltalefrafald i medfør af
retsplejelovens §§ 723-723 a. For så vidt angår de frihedsberøvende
retsfølger finder rådet i lighed med arbejdsgruppen, at
frihedsberøvelse i form af fængsel og hæfte, herunder frihedsstraf,
der som forvandlingsstraf træder i stedet for bøde, bør omfattes af
straffuldbyrdelsesloven, idet de hensyn, der taler for at gennemføre
en sådan lov, helt overvejende vedrører frihedsberøvelse. At hæfte
ikke foreslås omfattet af rådets lovudkast, skyldes, at rådet
foreslår denne strafart ophævet, da hæftestraffen har mistet sin
praktiske betydning, jf. pkt. 2.2. i de almindelige bemærkninger til
forslaget til lov om ændring af forskellige lovbestemmelser i
forbindelse med gennemførelsen af en lov om fuldbyrdelse af straf
mv. Rådet er endvidere enig med arbejdsgruppen i, at
straffuldbyrdelsesloven bør omfatte frihedsberøvelse i form af
forvaring, idet fuldbyrdelse af forvaring normalt sker i en af
kriminalforsorgens institutioner (Anstalten ved Herstedvester) og i
væsentlig grad efter samme regler, som gælder for strafafsonere. Frihedsberøvelse af psykisk afvigende personer
bør fortsat ske med udgangspunkt i de regler, der gælder for
behandlingen af andre patienter i det almindelige hospitalsvæsen.
Straffuldbyrdelsesloven bør derfor ikke indeholde bestemmelser om
frihedsberøvelse, der i henhold til straffelovens §§ 68 og 69 skal
gennemføres i det almindelige hospitalsvæsen. Rådet kan på den baggrund tiltræde, at
straffuldbyrdelsesloven, for så vidt angår frihedsberøvende
retsfølger, bør omfatte fængselsstraf og forvaring. For så vidt angår de ikke-frihedsberøvende
retsfølger finder rådet i lighed med arbejdsgruppen, at
straffuldbyrdelsesloven bør indeholde en samlet regulering af
fuldbyrdelsen af bødestraffe, herunder både bøder, der idømmes som
straf i medfør af straffelovens regler, og bøder, der idømmes som
straf i medfør af anden lovgivning, f.eks. retsplejelovens
§§ 324-329 om processtraffe. Tvangsbøder, jf. retsplejelovens § 997,
stk. 3, bør ikke omfattes, da tvangsbøden ikke er en strafferetlig
retsfølge, men et særligt retsmiddel, der har til formål at
gennemtvinge en handle- eller undladelsespligt, jf. pkt. 4.1.1.1.2.
ovenfor. Rådet er endvidere enig i, at der er behov for en
mere samlet regulering af kriminalforsorgens tilsynsvirksomhed, og
at denne regulering naturligt kan ske i straffuldbyrdelsesloven.
Herefter, og da betingede domme udgør en væsentlig del af det
strafferetlige sanktionssystem, bør betingede domme omfattes af
straffuldbyrdelsesloven. Det gælder også den form for betingede
domme, der idømmes på vilkår om samfundstjeneste. Rådet kan også tiltræde, at der ikke bør medtages
regler om andre ikke-frihedsberøvende retsfølger, der kan idømmes i
medfør af straffelovens kapitel 9, herunder navnlig efter §§ 68 og
69, idet gennemførelsen af en væsentlig del af disse retsfølger
forestås af det almindelige hospitalsvæsen og de sociale myndigheder
alene eller i samarbejde med kriminalforsorgen. At der ikke i
straffuldbyrdelsesloven medtages regler bl.a. om den
tilsynsvirksomhed, der udøves af kriminalforsorgen over for sådanne
dømte på fri fod, er således alene udtryk for, at denne regulering
ikke bør ske i straffuldbyrdelsesloven. Endelig er rådet enig i, at der ikke i
straffuldbyrdelsesloven bør ske en regulering af afgørelser om
tiltalefrafald, jf. retsplejelovens §§ 723-723 a. Sådanne afgørelser
vil ofte være betinget af tilsyn, der for gruppen af 15-17 årige
normalt varetages af de almindelige sociale myndigheder efter
reglerne i den sociale lovgivning. Selv om der kan være behov for en
nærmere regulering af tilsyn i forbindelse med tiltalefrafald, vil
det ikke være naturligt at medtage en sådan regulering i
straffuldbyrdelsesloven, da reguleringen må antages i væsentligt
omfang at vedrøre de sociale myndigheder. Sammenfattende foreslår rådet herefter, at
straffuldbyrdelsesloven afgrænses til fængselsstraffe, bødestraffe,
betingede domme, samfundstjeneste og forvaring, jf. § 1 i rådets
lovudkast. 4.1.1.2. Justitsministeriets overvejelser Justitsministeriet kan af de grunde,
Straffelovrådet har anført, tiltræde rådets udkast til bestemmelse
om afgrænsning af straffuldbyrdelseslovens anvendelsesområde.
Lovforslagets § 1 er udformet i overensstemmelse hermed. Om de
ændringer i straffeloven og retsplejeloven, der er en følge af den
foreslåede afgrænsning af straffuldbyrdelseslovens
anvendelsesområde, henvises til § 1, nr. 4, 6-10, 12, 16, 18-19, 21
samt 23-25, og § 2, nr. 13 og 20-25, samt § 3, nr. 3, i forslaget
til lov om ændring af forskellige lovbestemmelser i forbindelse med
gennemførelsen af en lov om fuldbyrdelse af straf mv. Justitsministeriet er endvidere enig i, at der
kan være grund til administrativt at skærpe opmærksomheden om og
smiddiggøre fremgangsmåden ved anvendelse af retsplejelovens § 777
om adgang til at anbringe varetægtsarrestanter i en
fuldbyrdelsesinstitution i de tilfælde, hvor den dømte
varetægtsfængsles eller forbliver varetægtsfængslet under
behandlingen af en ankesag. Justitsministeriet vil derfor efter en
vedtagelse af lovforslaget tage initiativ hertil.
|
|||
|
|||