|
|
||
Lov nr. 432 om fuldbyrdelse af straf mv. af 31. maj 2000 med senere
ændringer Bestemmelsen fastsætter pligt for
kriminalforsorgen til at foretage en række nærmere angivne
beregninger af straffetiden. Bestemmelsen svarer til § 14 i
Straffelovrådets lovudkast, jf. pkt. 5.4. i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget. De beregninger, som kriminalforsorgen skal
foretage, jf. § 14, stk. 1, er dels en beregning af
tidspunktet for løsladelse efter udståelse af hele straffen, dels en
beregning af tidspunktet for en eventuel ordinær prøveløsladelse
efter udståelse af 2/3 af en tidsbestemt straf, jf. straffelovens
§ 38, stk. 1, eller efter udståelse af 12 år af en straf af fængsel
på livstid, jf. straffelovens § 41, stk. 1, og § 1, nr. 8, i
forslaget til lov om ændring af forskellige lovbestemmelser i
forbindelse med gennemførelsen af en lov om fuldbyrdelse af straf
mv. § 14, stk. 1, skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 15, jf.
nedenfor, hvorefter kriminalforsorgen har pligt til at gøre den
dømte bekendt med straffetidsberegningen snarest muligt efter
straffuldbyrdelsens iværksættelse. I § 14, stk. 2, fastsættes det, at
straffuldbyrdelsen anses for påbegyndt den dag, dommen er afsagt,
når den dømte er varetægtsfængslet efter endelig dom. Bestemmelsen
svarer til § 4, stk. 2, i cirkulære nr. 150 af 29. juni 1973 med
senere ændringer om beregningen af frihedsstraf mv. Endvidere fastsættes det i § 14, stk. 3,
at straffuldbyrdelsen for så vidt angår dømte på fri fod anses for
påbegyndt, når den dømte modtages eller anholdes med henblik på
straffuldbyrdelsens iværksættelse. En lignende bestemmelse er
fastsat i ovennævnte cirkulæres § 4, stk. 1. Udtrykket »modtages
eller anholdes med henblik på straffuldbyrdelsens iværksættelse« i
stk. 3 omfatter ligeledes den situation, hvor retten efter
retsplejelovens § 769 træffer beslutning om varetægtsfængsling af en
dømt, som har været på fri fod efter dommen. Fuldbyrdelsen anses da
for påbegyndt den dag, hvor fængslingen (anholdelsen) iværksættes. Straffetidsberegning efter § 14 er omfattet af
den udvidede adgang til domstolsprøvelse, jf. lovforslagets § 112,
nr. 1, og bemærkningerne til denne bestemmelse. Har en indsat som følge af kriminalforsorgens
straffetidsberegning udstået fængselsstraf i for lang tid, kan der
rejses spørgsmål om erstatning i medfør af lovforslagets § 106, nr.
1, jf. bemærkningerne til denne bestemmelse. 5.4. Beregning af straffetiden 5.4.1. Gældende ret Med straffetidsberegning sigtes til fastlæggelsen
af den periode, hvori en idømt straf skal fuldbyrdes. Straffeloven
indeholder i §§ 46, 86 og 90 regler herom. Efter straffelovens § 46 medregnes til
straffetiden den tid, i hvilken en indsat uden egen skyld indlægges
på sygehus. Efter samme bestemmelse medregnes derimod ikke den tid,
i hvilken en indsat unddrager sig strafudståelsen. Straffelovens § 86 indeholder regler om
afkortning med frihedsberøvelse i anledning af forhold, der
indgår i den dom, der medfører afsoning. Efter straffelovens
§ 86, stk. 1, skal der, når den dømte har været anholdt,
varetægtsfængslet eller indlagt til mentalundersøgelse, afkortes et
antal dage svarende til det antal påbegyndte døgn, frihedsberøvelsen
eller indlæggelsen har varet, i den idømte frihedsstraf.
Frihedsberøvelser, der ikke har varet mindst 24 timer, medfører ikke
afkortning. Dommen skal indeholde oplysning om varigheden af
frihedsberøvelser og indlæggelser, der medfører afkortning. Retten
kan i den forbindelse undtagelsesvis bestemme, at hele straffen skal
anses for udstået, selv om den idømte straf er længere end den tid,
hvori den dømte har været frihedsberøvet eller indlagt. Hvis anke
afvises eller frafaldes, træffes en sådan afgørelse ved beslutning
af den overordnede ret. Er bødestraf idømt, skal det i dommen
bestemmes, at straffen eller en del af denne skal anses for udstået. Straffelovens § 86, stk. 1, suppleres i stk. 2-5
af bestemmelser om fradrag i tilfælde af kombinationsdom efter
straffelovens § 58, indsættelse til udståelse af frihedsstraf som
følge af overtrædelse af vilkår i en betinget dom, benådning eller
prøveløsladelse samt anholdelse og varetægtsfængsling mv. i
udlandet. Ved kombinationsdomme sker afkortning som udgangspunkt i
den ubetingede del af straffen, jf. § 86, stk. 2, 1. pkt. Efter
§ 86, stk. 2, 2. pkt., kan det dog i dommen bestemmes, at afkortning
ikke eller kun delvis skal ske i den ubetingede del af straffen.
Efter straffelovens 86, stk. 3, skal frihedsberøvelse, der er sket i
anledning af overtrædelse af vilkår fastsat i en betinget dom i
medfør af § 57, fradrages efter reglerne i § 86, stk. 1 og 2, når
der efter § 60, stk. 1, nr. 3, træffes bestemmelse om fuldbyrdelse
af den betingede dom. Det samme gælder efter § 86, stk. 5, i
tilfælde, hvor den dømte indsættes til afsoning af frihedsstraf
efter at have været anholdt eller varetægtsfængslet på grund af
overtrædelse af vilkår for benådning eller prøveløsladelse. Endelig
kan retten efter § 86, stk. 4, træffe bestemmelse om afkortning i
den idømte straf med hensyn til anholdelse og varetægtsfængsling
mv., der har fundet sted i udlandet. Efter straffelovens § 90, stk. 1, kan den
straffuldbyrdende myndighed i tilfælde, hvor en person skal afsone
straf af fængsel i forbindelse med en hæftestraf, træffe bestemmelse
om, at hæftestraffen skal omsættes til fængsel. Ved omsætning af
hæfte til fængsel regnes 2 dages fængsel lig med 3 dages hæfte, jf.
§ 90, stk. 3. Nærmere regler om straffetidsberegning er fastsat
i Justitsministeriets cirkulære nr. 150 af 29. juni 1973 med senere
ændringer om beregningen af frihedsstraf og om forhold, der
midlertidigt afbryder straffuldbyrdelsen. Heraf følger bl.a., at der
som led i de straffuldbyrdende myndigheders beregning af
straffetiden også skal tages hensyn til varetægtsfængsling mv., der
finder sted i anledning af en ny sag under straffuldbyrdelsen.
Fører den nye strafferetlige forfølgning til idømmelse af
frihedsstraf, anses straffuldbyrdelsen i den gamle sag for afbrudt
med den virkning, at varetægtsfængslingen afkortes i den nye
frihedsstraf, jf. cirkulærets § 9. Kan der ikke foretages afkortning
i den nye sag, f.eks. fordi den indsatte frifindes, regnes
afsoningen i den gamle sag ikke for afbrudt, jf. herved bl.a.
Rigsadvokatens meddelelse nr. 21/74 om en person, der under
straffuldbyrdelsen blev varetægtsfængslet, men senere frifundet.
Ifølge rigsadvokatmeddelelsen sker dette uafhængigt af, om krav om
erstatning i anledning af samme frihedsberøvelse fremsættes og
eventuelt imødekommes efter reglerne i retsplejelovens kapitel 93 a.
Af Anklagemyndighedens Årsberetning for 1988, s. 22-24, fremgår, at
der i disse tilfælde tillige normalt ydes en skønsmæssig mindre
erstatning end efter taksterne. Det skyldes den yderligere
belastning, som anholdelse og varetægtsfængsling antages at være i
sammenligning med den almindelige afsoning. For så vidt angår frihedsberøvelse i sager,
der hidrører fra tiden før påbegyndelsen af den aktuelle
straffuldbyrdelse, kan der efter omstændighederne ske
»modregning« i den aktuelle straffuldbyrdelse med det antal dage,
frihedsberøvelsen fra den sag, der ikke førte til domfældelse, har
varet. En sådan »modregning« forudsætter, at den pågældende selv
ønsker det. Endvidere modregnes normalt kun i tilfælde, hvor de
almindelige betingelser for at yde erstatning er opfyldt, herunder
at der ikke foreligger egen skyld. Ifølge anklagemyndighedens
ovennævnte årsberetning kan der dog være en tilbøjelighed til at se
bort fra egen skyld i sådanne tilfælde i lidt højere grad, end hvis
der søges erstatning. Er den pågældende aktuelt i gang med en
straffuldbyrdelse, sker »modregning« ved simpel afkortning i den
resterende afsoningstid. Har den pågældende endnu ikke påbegyndt
afsoningen, sker »modregningen« i form af benådning mod afkald på
erstatningskravet. Der henvises i øvrigt til 1989-betænkningen, s.
65-68, og 1998-betænkningen, s. 161-163 og 165. 5.4.2. Straffelovrådets forslag Om arbejdsgruppens overvejelser henvises til
1989-betænkningen, s. 68-70, 647, jf. §§ 14-19 i arbejdsgruppens
lovudkast, og s. 686-688, og om Straffelovrådets overvejelser
henvises til 1998-betænkningen, s. 99-100, jf. §§ 14-19 i rådets
lovudkast, og s. 159-160, 163-164 samt 166-169. Straffelovrådet kan med enkelte redaktionelle
ændringer tiltræde arbejdsgruppens forslag til §§ 14-17 og 19. Rådet foreslår på den baggrund, at der som
§ 14, stk. 1, i rådets lovudkast indsættes en bestemmelse,
hvorefter kriminalforsorgen ved en beregning af straffetiden skal
fastlægge tidspunktet for løsladelse efter udståelse af hele
straffen, tidspunktet for eventuel prøveløsladelse efter udståelse
af 2/3 af en tidsbestemt straf, jf. straffelovens § 38, stk. 1, og
tidspunktet for eventuel prøveløsladelse efter udståelse af 12 år af
en straf af fængsel på livstid, jf. straffelovens § 41, stk. 1.
Forslaget om fastlæggelse af tidspunktet for eventuel
prøveløsladelse fra straf af fængsel på livstid skal ses i
sammenhæng med rådets forslag om at indføre en
prøveløsladelsesordning for livstidsdømte, jf. pkt. 3 i de
almindelige bemærkninger til forslag til lov om ændring af
forskellige lovbestemmelser i forbindelse med gennemførelse af en
lov om fuldbyrdelse af straf mv. Som stk. 2 og 3 i § 14 foreslås
bestemmelser, hvorefter fuldbyrdelsen af fængselsstraf for dømte,
der er varetægtsfængslet efter endelig dom, anses for påbegyndt den
dag, dommen er afsagt, og for dømte, der er på fri fod efter endelig
dom, anses for påbegyndt, når den dømte modtages eller anholdes med
henblik på straffuldbyrdelsens iværksættelse. Som §§ 15-17 foreslås forskellige
yderligere bestemmelser om straffetidsberegning og omberegning af
straffetiden i tilfælde, hvor forudsætningerne for
straffetidsberegningen ændres, og om kriminalforsorgens pligt til at
gøre den dømte bekendt hermed. De foreslåede bestemmelser medfører
ingen ændringer i forhold til de gældende regler på området. Efter § 18, stk.1, i arbejdsgruppens lovudkast
skal der ved beregningen af straffetiden foretages fradrag efter
straffelovens § 86, stk. 1, for anholdelse, varetægtsfængsling og
indlæggelse til mentalundersøgelse. Straffelovrådet kan tiltræde
arbejdsgruppens forslag. Rådet finder dog, at der også bør være
pligt til at sikre, at et eventuelt fradrag kommer den dømte til
gode i de tilfælde, der omfattes af § 86, stk. 2-5. F.eks. skal det
påses, at frihedsberøvelse, der er sket i anledning af overtrædelse
af vilkår, fastsat efter straffelovens § 57, kommer til fradrag, når
der er truffet bestemmelse om fuldbyrdelse af den betingede dom, jf.
§ 86, stk. 3, jf. herved § 18, stk. 1, i rådets lovudkast. Rådet har bl.a. i lyset af Højesterets dom,
offentliggjort i Ugeskrift for Retsvæsen 1993, s. 123, overvejet, om
der i tilknytning til § 18, stk. 1, bør fastsættes bestemmelser om
forholdet mellem reglerne om fradrag efter straffelovens § 86 og
adgangen til erstatning for uberettiget frihedsberøvelse efter
retsplejelovens kapitel 93 a som følge af den samme
frihedsberøvelse. I den ovennævnte sag var den tiltalte for 8
forhold idømt fængsel i 8 måneder, men frifundet for forhold 9, som
han i 3 uger havde været varetægtsfængslet for. Efter afsoningen
påstod han sig tilkendt erstatning for uberettiget
varetægtsfængsling. Det hedder i Højesterets dom bl.a., at
frihedsberøvelsen af erstatningssøgende alene var begrundet i det
forhold, for hvilket han var frifundet. Uanset dette skulle der som
sket i medfør af straffelovens § 86 ske afkortning i den straf, som
erstatningssøgende ved samme dom blev idømt for andre forhold. Denne
afkortning måtte endvidere tages i betragtning ved afgørelsen af
påstanden om erstatning, der som udgangspunkt måtte træffes efter
retsplejelovens § 1018 a, stk. 2, og ikke stk. 1. Højesteret fandt,
at der ikke i den konkrete sag forelå sådanne særlige
omstændigheder, at der var grundlag for at tilkende erstatning ud
over den kompensation, som afkortningen var udtryk for. Efter rådets opfattelse må det efter dommen
formentlig antages, at der normalt ikke er grundlag for at tilkende
erstatning ud over den kompensation, som afkortningen er udtryk for,
i tilfælde, hvor der sker frifindelse i det eller de forhold i
sagen, der har begrundet varetægtsfængslingen. På den anden side kan
dommen ikke antages at udelukke, at der i det enkelte tilfælde kan
foreligge sådanne særlige omstændigheder, at der også er grundlag
for erstatning. Rådet har på den baggrund fundet, at der ikke med
henblik på straffuldbyrdelsesloven er grundlag for at fastsætte
særlige regler på området. § 18, stk. 1, i rådets lovudkast
udelukker derfor ikke, at der både foretages fradrag efter
straffelovens § 86 og ydes erstatning efter retsplejelovens regler.
Om der foruden det obligatoriske fradrag for frihedsberøvelse efter
§ 86 er grundlag for at yde erstatning i anledning af samme
frihedsberøvelse efter retsplejelovens kapitel 93 a, må afhænge af
en konkret vurdering i overensstemmelse med retningslinierne i den
ovennævnte højesteretsdom. § 18, stk. 2, i arbejdsgruppens lovudkast
regulerer spørgsmålet om fradrag for anholdelse og
varetægtsfængsling, der har fundet sted før eller under
straffuldbyrdelsen. Bestemmelsen indebærer, at der ved beregningen
af straffetiden skal foretages fradrag i den aktuelle
straffuldbyrdelse for sådan frihedsberøvelse. Fradrag skal foretages
med et antal dage svarende til det antal påbegyndte døgn,
frihedsberøvelsen har varet, med tillæg af 50 pct. og oprundet til
nærmeste hele antal dage. Fradrag for uberettiget anholdelse eller
varetægtsfængsling under straffuldbyrdelsen skal dog kun foretages i
tilfælde, hvor fuldbyrdelsen af fængselsstraffen er afbrudt, jf.
§ 70 i arbejdsgruppens lovudkast. Baggrunden for 50 pct.-reglen er,
at anholdelse eller varetægtsfængsling normalt finder sted under
former, der er mere restriktive end under straffuldbyrdelse. Det er
efter arbejdsgruppens lovudkast uden betydning, om den uberettigede
frihedsberøvelse tillige har været uforskyldt og derfor kunne have
ført til erstatning efter retsplejelovens kapitel 93 a. For Straffelovrådet har det været afgørende at
sikre, at der ikke er mulighed for både at få erstatning efter
retsplejelovens kapitel 93 a og fradrag med tillæg af 50 pct. i
anledning af den samme frihedsberøvelse. Konklusionen på rådets
overvejelser er en mellemløsning, der gør brug af arbejdsgruppens
forslag om en obligatorisk 50 pct.-regel, men samtidig udelukker, at
der kan ydes erstatning efter retsplejelovens regler i det omfang,
der foretages fradrag efter 50 pct.-reglen. Efter § 18, stk. 2, i
rådets lovudkast skal der herefter ved beregningen af
straffetiden foretages fradrag for anholdelse, varetægtsfængsling og
indlæggelse til mentalundersøgelse i en anden sag under
straffuldbyrdelsen, såfremt påtale opgives, eller tiltalte
frifindes. Fradrag foretages med et antal dage svarende til det
antal påbegyndte døgn, frihedsberøvelsen har varet, med tillæg på 50
pct. og oprundet til nærmeste hele antal dage. Fradrag foretages dog
kun i de tilfælde, hvor fuldbyrdelsen af fængselsstraffen afbrydes,
jf. § 75 i rådets lovudkast og pkt. 5.10. nedenfor. I det omfang,
der foretages fradrag, ydes der ikke erstatning for
frihedsberøvelsen efter retsplejelovens kapitel 93 a, jf. § 18,
stk. 4, 1. pkt., i rådets lovudkast. Fradraget er obligatorisk
og skal foretages, uanset om der i det pågældende tilfælde ville
have været grundlag for at yde erstatning. Imidlertid udelukker
rådets forslag ikke, at der søges om og efter en konkret vurdering
ydes erstatning i tilfælde, hvor frihedsberøvelsen ikke kan
fradrages fuldt ud i den aktuelle strafafsoning. Arbejdsgruppen har i sit lovudkast også inddraget
frihedsberøvelse i sager, der hidrører fra tiden før påbegyndelsen
af den aktuelle straffuldbyrdelse, under den foreslåede 50
pct.-ordning. Efter rådets opfattelse kan dette imidlertid føre til,
at den dømte både opnår fradrag med tillæg af 50 pct. for den
tidligere frihedsberøvelse i den aktuelle straffuldbyrdelse og
erstatning efter retsplejelovens kapitel 93 a for den samme
frihedsberøvelse, f.eks. hvis den dømte på det tidspunkt, hvor der
er spørgsmål om afkortning med varetægtsfængsling fra en tidligere
sag, har søgt om eller fået erstatning for den samme
frihedsberøvelse. Frihedsberøvelser fra tiden før den aktuelle
straffuldbyrdelse er derfor ikke omfattet af § 18, stk. 2, i rådets
lovudkast. Om der skal ske fradrag i form af »modregning« i den
aktuelle straffuldbyrdelse afgøres således efter de hidtil gældende
regler, jf. pkt. 5.4.1. ovenfor. I tilslutning til § 18, stk. 2, har rådet også
overvejet at give mulighed for afkortning i stedet for erstatning
som følge af, at den indsatte uforskyldt har været anbragt i
forhørscelle, strafcelle eller sikringscelle eller uforskyldt været
udelukket fra fællesskab, jf. § 106 i rådets lovudkast og pkt. 9.1.
nedenfor. Efter arbejdsgruppens opfattelse er der en så væsentlig
forskel på erstatning for uforskyldt varetægtsfængsling, der ikke
besluttes af kriminalforsorgen, og erstatning for uberettigede
indgreb besluttet af kriminalforsorgen, at det findes betænkeligt
som en almindelig ordning at tillade konvertering af erstatning i de
sidstnævnte tilfælde til et fradrag i straffetiden. Arbejdsgruppens
lovudkast indeholder derfor ikke forslag til en sådan ordning. Rådet finder, at der ikke kan rejses afgørende
indvendinger mod at indføre en ordning, hvorefter der ved
beregningen af straffetiden foretages fradrag i tilfælde, hvor den
indsatte har ret til erstatning efter retsplejelovens § 1018 a,
fordi den pågældende uforskyldt har været anbragt i forhørscelle,
strafcelle eller sikringscelle eller uforskyldt været udelukket fra
fællesskab, jf. § 106, nr. 2 og 3, i rådets lovudkast. Efter rådets
opfattelse har disse tilfælde en sådan lighed med tilfælde, hvor den
indsatte har været varetægtsfængslet under straffuldbyrdelsen, at
det er naturligt, at forslaget om fradrag i stedet for erstatning
ved varetægtsfængsling som udgangspunkt også finder anvendelse, når
betingelserne for at yde erstatning efter § 106, nr. 2 og 3, i
rådets lovudkast er opfyldt. Herved opnås også mulighed for en
kortere fremrykning af tidspunktet for løsladelse i tilfælde, hvor
der ikke på andet grundlag, f.eks. reglerne om prøveløsladelse, kan
ske en kortere fremrykning af løsladelsen. Rådet foreslår på den baggrund, at der som
§ 18, stk. 3, i rådets lovudkast indsættes en bestemmelse,
hvorefter der ved beregningen af straffetiden også foretages
fradrag, når den indsatte uforskyldt har været anbragt i
forhørscelle, strafcelle eller sikringscelle eller udelukket fra
fællesskab, jf. § 106, nr. 2 og 3. Fradrag foretages med et antal
dage svarende til 50 pct. af det antal påbegyndte døgn, indgrebet
har varet, og oprundet til nærmeste hele antal dage. At der i disse
tilfælde ikke foretages fradrag med et antal dage svarende til det
antal påbegyndte døgn, frihedsberøvelsen har varet, med tillæg på 50
pct., skyldes, at straffuldbyrdelsen ikke afbrydes ved disse
indgreb. I det omfang, der foretages fradrag efter § 18, stk. 3,
ydes ikke erstatning for indgrebet efter § 106, nr. 2 og 3. 5.4.3. Justitsministeriets overvejelser Justitsministeriet kan tiltræde Straffelovrådets
udkast til bestemmelser om beregning af straffetiden, jf. §§ 14-19 i
rådets lovudkast. Lovforslaget er udformet i overensstemmelse
hermed, jf. §§ 14-19. Det bemærkes herved, at Strafferetsplejeudvalgets
forslag i betænkning nr. 1358/1998 om varetægtsfængsling i isolation
om forhøjet varetægtsfradrag for isolation angår personer, der
efterfølgende findes skyldige. Dette forslag adskiller sig således
fra Straffelovrådets forslag om fradrag for varetægtsfængsling i en
anden sag under straffuldbyrdelsen, der alene sigter på tilfælde,
hvor påtale opgives, eller tiltalte frifindes.
|
|||
|
|||