|
|
||
Lov nr. 432 om fuldbyrdelse af straf mv. af 31. maj 2000 med senere
ændringer Til § 37 Bestemmelsen vedrører spørgsmålet om de indsattes
ret til i institutionen at udgive et informationsblad. Bestemmelsen
svarer til § 37 i Straffelovrådets lovudkast, jf. pkt. 5.6.7. i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget. I stk. 1 fastsættes det, at de indsatte i
institutionen har ret til at udgive blade. Denne ret omfatter
samtlige institutioner, dvs. både åbne og lukkede fængsler,
arresthuse og kriminalforsorgens pensioner. Efter stk. 2 yder fængslet støtte til
udgivelse af ét blad. Ordet »fængslet« sigter til åbne og lukkede
fængsler. Arresthuse og pensioner omfattes ikke af bestemmelsen.
Støtten forudsættes at omfatte økonomisk støtte, herunder til
anskaffelse af kontormaskiner mv. samt fremstilling af
informationsbladet. Endvidere forudsættes fængslets støtte at
omfatte tilladelse til, at redaktøren af informationsbladet kan
opfylde sin pligt til at være beskæftiget med godkendte aktiviteter,
jf. lovforslagets § 38, stk. 1, og bemærkningerne til denne
bestemmelse, ved at arbejde med udgivelsen af bladet. Det indebærer
bl.a., at den pågældende får vederlag af fængslet for den nødvendige
varetagelse af hvervet som redaktør. Fængslet kan ikke afskedige
redaktøren, der udpeges af de indsatte. Overholder redaktøren ikke
de vilkår, der måtte blive fastsat, jf. stk. 4 og bemærkningerne
nedenfor, kan fængslet imidlertid nægte at anerkende hvervet som en
godkendt aktivitet og henvise redaktøren til at udøve hvervet i
fritiden. I overensstemmelse med den nuværende praksis er
det i stk. 3 fastsat, at institutionens leder har adgang til
at gennemlæse de indsattes blade, før de udgives, og at
institutionens leder i forbindelse hermed i visse tilfælde kan
forbyde offentliggørelsen af bestemte artikler. Ordet »institutionens« omfatter her de samme
institutioner, som er omfattet af stk. 1, jf. ovenfor. Udtrykket »de indsattes blade« omfatter både
tilfælde, hvor fremstillingen af bladet sker i institutionen,
eventuelt med støtte fra fængslet efter § 37, stk. 2, og tilfælde,
hvor fremstillingen sker uden for vedkommende institution, når
bladet må antages at være bestemt til udgivelse i institutionen.
Øvrige blade, der bringes til institutionen udefra, f.eks. blade,
der retter sig mod alle i kriminalforsorgens institutioner,
forudsættes at kunne gennemlæses og nægtes udleveret i medfør af
lovforslagets § 36 om egne genstande, § 55 om brevveksling og § 60
om undersøgelse af den indsattes person og opholdsrum, jf. pkt.
5.6.7.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget. Med udtrykket »sikkerhedsmæssige hensyn« tænkes
bl.a. på forebyggelse af, at de indsatte begår strafbart forhold
under afsoningen, f.eks. ved at overtræde straffelovens bestemmelser
om freds- og ærekrænkelser. Som eksempel på personer, der kan være
omfattet af udtrykket »groft forulemper enkeltpersoner«, kan nævnes
ofre for forbrydelser og medindsatte og - i særligt grove tilfælde -
ansatte ved institutionen, jf. pkt. 5.6.7.2. i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget. I stk. 4 bemyndiges justitsministeren til
at fastsætte regler om gennemførelsen af retten til bladudgivelse
efter stk. 2 og 3, herunder om fastsættelse af vilkår for støtte til
udgivelsen og om mulighed for inddragelse af denne støtte, såfremt
de fastsatte vilkår ikke overholdes. Det forudsættes herved, at
inddragelse af støtten kan ske både indtil videre og for en bestemt
periode.
5.6.7. Udgivelse af blad 5.6.7.1. Gældende ret Efter grundlovens § 77 er enhver berettiget til
uden censur eller andre forebyggende forholdsregler at offentliggøre
sine tanker på tryk, i skrift og tale, dog under ansvar for
domstolene. Grundlovens § 77 omhandler den formelle
ytringsfrihed, dvs. retten til at meddele sig uden forudgående
censur. Bestemmelsen regulerer derimod ikke den materielle
ytringsfrihed, dvs. grænserne for indholdet af sådanne
tilkendegivelser. Grundlovens § 77 omtaler endvidere ikke
spørgsmålet om indsattes ytringsfrihed. Det antages imidlertid i den
statsretlige litteratur, at bestemmelsen uanset udtrykket »enhver«
ikke er til hinder for, at der etableres et afhængigheds- og
disciplinærforhold, der giver disciplinærmyndighedens indehaver
adgang til at udøve censur. Der kan i den forbindelse bl.a. henvises
til Alf Ross, Dansk Statsforfatningsret, 3. udg. v/ Ole Espersen, s.
714. Spørgsmålet om, i hvilket omfang grundlovens § 77
beskytter indsatte i kriminalforsorgens institutioner, afhænger
herefter af en fortolkning under hensyntagen bl.a. til gældende
statsretlige og folkeretlige regler, herunder Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention. Justitsministeriet har i et notat af 7. juni 1989
behandlet spørgsmålet om adgangen for indsatte til at udgive et
fængselsblad. Notatet er gengivet i 1989-betænkningen, s. 571- 578.
Heraf fremgår det bl.a., at en ordning, der giver institutionens
leder ret til på forhånd at gennemlæse de indsattes blad, efter
Justitsministeriets opfattelse ikke vil være i strid med grundlovens
§ 77. En ordning, hvorefter institutionens leder kan forbyde
offentliggørelsen af bestemte artikler, såfremt hensynet til
kriminalforsorgens sikkerhedsmæssige forhold eller ordenshensyn
taler for det, kan heller ikke antages at være i strid med
grundlovens § 77. Det samme gælder, hvis artiklernes indhold
indebærer en overtrædelse af lovgivningen eller groft forulemper
enkelt personer. En tilbagekaldelse af den økonomiske støtte til
udgivelsen af de indsattes blad, såfremt der foreligger en
overtrædelse af de retningslinier, der gælder for bladets udgivelse,
kan efter Justitsministeriets opfattelse ikke ligestilles med
udøvelse af censur. En sådan tilbagekaldelse falder derfor uden for
anvendelsesområdet for grundlovens § 77. Ved Justitsministeriets cirkulæreskrivelse af 29.
juni 1973 er der fastsat nærmere retningslinier for de indsattes
udgivelse af blade. Heraf fremgår det bl.a., at der bør ydes de
indsatte praktisk og økonomisk støtte til eventuel udgivelse af et
blad med det hovedformål at virke som lokalt informations- og
kommunikationsorgan for de indsatte i institutionen. I
overensstemmelse hermed bør det bl.a. være en forudsætning, at stof
af mere underholdende karakter kun bringes i mere begrænset omfang,
og at gengivelse af artikler eller lignende fra dagblade,
tidsskrifter mv. i almindelighed ikke finder sted. Af cirkulæreskrivelsen fremgår også, at
spørgsmålet om udgivelse af et blad og fastsættelse af
retningslinier for driften forinden forudsættes drøftet med de
indsatte eller disse repræsentanter. Spørgsmålet om institutionens
eventuelle censurret er således ikke reguleret nærmere i den
pågældende cirkulæreskrivelse. Direktoratet for Kriminalforsorgen
har imidlertid i skrivelse af 30. marts 1979 til Statsfængslet i
Nyborg tiltrådt, at fængslet var berettiget til fra de indsattes
blad at fjerne artikler, der menes at kunne true fængslets orden
eller sikkerhed, at opfordre til kriminalitet, eller som ved sin
trykning kan være en strafbar handling. Der henvises herom nærmere
til 1989-betænkningen, s. 123 og 124-125. 5.6.7.2. Straffelovrådets forslag Om arbejdsgruppens overvejelser henvises til
1989-betænkningen, s. 127-128, 653, jf. § 36 i arbejdsgruppens
lovudkast, og s. 704-705, og om Straffelovrådets overvejelser
henvises til 1998-betænkningen, s. 106, jf. § 37 i rådets lovudkast,
og s. 197-202. Straffelovrådet kan tiltræde, at der fastsættes
bestemmelser om de indsattes adgang til med støtte at udgive et
blad. Rådet finder imidlertid, at retten til støtte til
bladudgivelse uden betænkelighed kan begrænses til de større
institutioner, dvs. fængslerne. Rådet foreslår derfor, at der som § 37, stk. 1,
i rådets lovudkast indsættes en bestemmelse, hvorefter de indsatte i
institutionen har ret til at udgive blade. Denne ret omfatter
samtlige kriminalforsorgens institutioner (både åbne og lukkede
fængsler, arresthuse og kriminalforsorgens pensioner). Som stk. 2 foreslås en bestemmelse,
hvorefter fængslet yder støtte til udgivelse af ét blad. Med ordet
»fængslet« sigtes til åbne og lukkede fængsler. Arresthuse og
pensioner omfattes ikke af bestemmelsen. Endvidere foreslås som stk. 4 en
bemyndigelse for justitsministeren til at fastsætte regler til
gennemførelse af § 37, stk. 2 og 3, herunder om fastsættelse af
vilkår for fængslets støtte til udgivelsen og om muligheden for
inddragelse af denne støtte, såfremt de fastsatte vilkår ikke
overholdes. De foreslåede bestemmelser medfører ikke ændringer i
forhold til de nugældende regler mv. på området. Et flertal af rådets medlemmer (6 medlemmer) kan
endvidere tiltræde, at der i overensstemmelse med den nuværende
praksis gives mulighed for at gennemlæse de indsattes blad, før
dette udgives, og for i visse tilfælde at forbyde offentliggørelsen
af bestemte artikler. Rådets flertal kan i den forbindelse tiltræde
Justitsministeriets opfattelse, hvorefter en sådan ordning ikke kan
antages at være i strid med grundlovens § 77. Flertallet lægger endvidere vægt på, at der uden
en bestemmelse svarende til § 37, stk. 3, åbnes mulighed for at
gennemlæse og forbyde offentliggørelse af artikler i blade, der
udgives i institutionen uden økonomisk støtte, efter reglerne i § 36
om egne genstande, jf. pkt. 5.6.6.2. ovenfor, § 55 om brevveksling,
jf. pkt. 5.7.3.2. nedenfor, og § 60 om undersøgelse af den indsattes
person og opholdsrum, jf. pkt. 5.8.1.2. nedenfor. Adgangen til
gennemlæsning mv. er videre efter disse bestemmelser end efter § 37,
stk. 3, idet de pågældende bestemmelser også kan finde anvendelse i
tilfælde, hvor indgrebet er nødvendigt af ordensmæssige hensyn eller
af hensyn til beskyttelse af den forurettede ved lovovertrædelsen.
Efter flertallets opfattelse bør institutionen ikke have adgang til
at gennemlæse de indsattes blade og forbyde offentliggørelse af
bestemte artikler i videre omfang, når bladudgivelsen sker uden
økonomisk støtte fra institutionen, end i tilfælde, hvor
bladudgivelsen sker med økonomisk støtte fra institutionen. Det forekommer i øvrigt ikke naturligt at anvende
§ 58 om indsattes adgang til aviser og bøger mv. i de her omhandlede
tilfælde, idet formålet med denne bestemmelse er at fastslå, at
indsatte skal have mulighed for at holde sig orienteret bl.a. ved
avislæsning og ved lån af bøger og tidsskrifter gennem det
offentlige biblioteksvæsen, jf. pkt. 5.7.5.2. nedenfor. Rådets flertal foreslår på den baggrund, at der
som § 37, stk. 3, i rådets lovudkast indsættes en
bestemmelse, der lovfæster den nuværende praksis, hvorefter
institutionens leder har adgang til på forhånd at gennemlæse de
indsattes blade og forbyde offentliggørelsen af bestemte artikler,
såfremt sikkerhedsmæssige hensyn gør det påkrævet, eller indholdet
groft forulemper enkeltpersoner. Med ordet »institutionens« sigtes til de samme
institutioner, som er omfattet af § 37, stk. 1, i rådets lovudkast,
dvs. åbne og lukkede fængsler, arresthuse og kriminalforsorgens
pensioner. Udtrykket »de indsattes blade« omfatter både
tilfælde, hvor fremstillingen af bladet sker i institutionen,
eventuelt med støtte fra fængslet efter § 37, stk. 2, og tilfælde,
hvor fremstillingen sker uden for vedkommende institution, forudsat
at bladet må antages at være bestemt til udgivelse i institutionen.
Øvrige blade, der bringes til institutionen udefra, f.eks. blade,
der retter sig mod alle i kriminalforsorgens institutioner,
forudsættes at kunne gennemlæses og nægtes udleveret i medfør af
§ 36 om egne genstande, § 55 om brevveksling og § 60 om undersøgelse
af den indsattes person og opholdsrum. Med udtrykket »sikkerhedsmæssige hensyn« tænkes
bl.a. på forebyggelse af, at de indsatte begår strafbart forhold
under afsoningen, f.eks. ved at overtræde straffelovens bestemmelser
om freds- og ærekrænkelser, jf. pkt. 4.2.2. ovenfor. Som eksempel på
personer, der kan være omfattet af udtrykket »groft forulemper
enkeltpersoner«, kan nævnes ofre for forbrydelser og medindsatte og
- i særligt grove tilfælde - ansatte ved institutionen. Et mindretal af rådets medlemmer (2 medlemmer)
kan ikke tilslutte sig forslaget i § 37, stk. 3. For det første er bestemmelsens overensstemmelse
med princippet i grundlovens § 77 efter mindretallets opfattelse
tvivlsom. For det andet ses der ikke at være behov for en
sådan regel. I det omfang bladet finansieres af institutionen, vil
et vilkår om forhåndsgodkendelse af teksten kunne opstilles, jf.
§ 37, stk. 4, i rådets lovudkast. Såfremt bladet ikke finansieres af
institutionen, må distributionen inden for institutionen være
undergivet de samme begrænsninger som tilsendelse af uden for
institutionen udgivne periodiske skrifter, jf. § 58 i rådets
lovudkast, således som denne må antages at blive fortolket i lyset
af Folketingets Ombudsmands udtalelse af 11. februar 1986, j.nr.
1985-929-611. Heri udtalte ombudsmanden, at han var enig med
Direktoratet for Kriminalforsorgen i, at gennemlæsning og
efterfølgende tilbageholdelse af 2 ugebreve, udgivet af Fangernes
Interessegruppe, havde haft fornøden hjemmel i Justitsministeriets
cirkulære nr. 217 af 18. december 1980 om de indsattes adgang til
brevveksling og besøg mv. og cirkulære nr. 216 af 17. december 1980
om de indsattes adgang til udlevering af egne effekter mv. og
anvendelse af penge. Udsendelse af bladet fra institutionen må
ifølge mindretallet anses for undergivet de samme begrænsninger som
udsendelse af breve, jf. § 55, stk. 2, i rådets lovudkast. 5.6.7.3. Justitsministeriets overvejelser Justitsministeriet kan tiltræde Straffelovrådets
udkast til bestemmelse om de indsattes adgang til udgivelse af
blade. Justitsministeriet kan i den forbindelse af de af rådets
flertal anførte grunde også tiltræde, at der i overensstemmelse med
den nuværende praksis gives mulighed for at gennemlæse de indsattes
blad, før dette udgives, og for i visse tilfælde at forbyde
offentliggørelsen af bestemte artikler, jf. pkt. 5.6.7.2. ovenfor.
Lovforslaget er udformet i overensstemmelse hermed, jf. § 37.
|
|||
|
|||