|
|
||
Lov nr. 432 om fuldbyrdelse af straf mv. af
31. maj 2000 med senere ændringer Til § 38 Bestemmelsen regulerer sammen med §§ 39-42 de
indsattes ret og pligt til at være beskæftiget ved deltagelse i
arbejde, uddannelse eller anden godkendt aktivitet under
straffuldbyrdelsen. Bestemmelsen svarer til § 38 i Straffelovrådets
lovudkast, jf. pkt. 5.6.8. i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget. I stk. 1, fastslås det, at de indsatte har
såvel ret som pligt til under straffuldbyrdelsen at være beskæftiget
med en af institutionen godkendt aktivitet. I forhold til den
nuværende bestemmelse i straffelovens § 35 om arbejdspligt for de
indsatte og i forhold til den nuværende praksis åbner bestemmelsen
mulighed for en udvidelse af de aktiviteter, som den indsatte kan
være beskæftiget med til opfyldelse af sin pligt til at være
beskæftiget under straffuldbyrdelsen. Samtidig indebærer
bestemmelsen, at pligten til at være beskæftiget modsvares af en ret
til at være beskæftiget, således at det påhviler kriminalforsorgen
at tilvejebringe de fornødne beskæftigelsesmuligheder. Med
bestemmelsen tilsigtes endvidere en understregning af undervisning
og uddannelse som ligestillet med tilbud om beskæftigelse i
institutionens værksteder eller med institutionens drift. Denne
ligestilling har bl.a. betydning for spørgsmålet om vederlæggelse,
jf. lovforslagets § 42, og bemærkningerne til denne bestemmelse, og
tilsigter en forbedring af indsattes motivation til at udnytte
institutionsopholdet til undervisning og uddannelse. I stk. 2 bemyndiges justitsministeren til
at fravige bestemmelsen om ret og pligt til at være beskæftiget
under fuldbyrdelsen af fængselsstraffen. Denne bestemmelse påtænkes at få betydning dels
for særlige institutioner, der ikke har mulighed for at tilbyde alle
beskæftigelse, dels for bestemte grupper af indsatte. Bestemmelsen
giver f.eks. mulighed for at fritage efterlønsmodtagere og andre
pensionister for pligten til at være beskæftiget, herunder med
egentligt arbejde, mod at være beskæftiget med andre godkendte
aktiviteter. Bestemmelsen vil endvidere give mulighed for at
fritage indsatte, der afsoner i arresthuse, for pligten til at være
beskæftiget. Arresthusene huser primært varetægtsarrestanter, mens
afsonere udgør en relativt lille gruppe, der som hovedregel kun
udstår kortvarige straffe. Varetægtsarrestanter har ikke
beskæftigelsespligt, og det kan derfor være vanskeligt for
arresthusene at administrere en beskæftigelsespligt for denne lille
gruppe af afsonere. Til § 39 Bestemmelsen vedrører spørgsmålet om valg af
beskæftigelse til den enkelte indsatte under straffuldbyrdelsen.
Bestemmelsen svarer til § 39 i Straffelovrådets lovudkast, jf. pkt.
5.6.8. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget. I stk. 1 fastslås princippet om
individuelt beskæftigelsesvalg. Stk. 2, 1. pkt., indeholder en angivelse af
de hensyn, der skal tages i betragtning ved det individuelle
beskæftigelsesvalg. Det forudsættes, at kriminalforsorgen løbende
søger at tilpasse aktivitetstilbuddene til de indsattes
arbejdsmæssige og uddannelsesmæssige forudsætninger, så
institutionernes beskæftigelses- og uddannelsesmuligheder i videst
muligt omfang kan medvirke til at hjælpe eller påvirke den indsatte
til at leve en kriminalitetsfri tilværelse, jf. lovforslagets § 3.
Bl.a. med sigte herpå indeholder stk. 2, 2. pkt., en
forpligtelse for kriminalforsorgen til at vejlede den indsatte om
mulighederne for ved undervisning eller uddannelse at afhjælpe
manglende skolekundskaber eller mangel på erhvervsmæssig eller anden
uddannelse. For så vidt angår mulighederne for undervisning,
uddannelse eller arbejde uden for institutionen henvises til
lovforslagets § 46 om udgang og bemærkningerne til denne
bestemmelse. Til § 40 Bestemmelsen indebærer, at institutionens særlige
arbejdspladser skal være indrettet således, at arbejdsforholdene for
de indsatte er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige.
Bestemmelsen svarer til § 40 i Straffelovrådets lovudkast, jf. pkt.
5.6.8. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget. Bestemmelsen træder i stedet for straffelovens
§ 45, 1. pkt., hvorefter indsatte ikke må beskæftiges med
sundhedsfarligt arbejde. Bestemmelsen indebærer i overensstemmelse
med den nuværende praksis, at institutionernes særlige
arbejdspladser så vidt muligt skal være indrettet i overensstemmelse
med arbejdsmiljølovgivningen, der ikke direkte omfatter
kriminalforsorgens beskæftigelse af de indsatte. Med udtrykket »særlige arbejdspladser« sigtes til
arbejdspladser i værksteder i kriminalforsorgens institutioner.
Opholdsrum, der tillige anvendes som arbejdssted (typisk enkle
montage- eller pakkearbejder), omfattes ikke. Opholdsrum, der
tillige anvendes som arbejdssted, findes navnlig i arresthusene,
hvor der af pladsmæssige årsager ikke alle steder er indrettet
særlige værksteder til arbejdspladser. Det forudsættes, at kriminalforsorgens
varetagelse af sikkerhedsmæssige opgaver kan begrunde fravigelser af
kravene til arbejdspladsernes indretning. Det samme gælder de
bygningsmæssige forhold, idet de særlige fængselsmæssige forhold
undertiden bevirker, at lovgivningens regler om flugtveje, placering
af vinduer mv. må fraviges. Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 6 og
bemærkningerne til denne bestemmelse, hvorefter justitsministeren
fastsætter regler om erstatning til indsatte i kriminalforsorgens
institutioner for følger af ulykkestilfælde. Til § 41 Bestemmelsen indeholder en bemyndigelse for
justitsministeren til at fastsætte regler om de indsattes
beskæftigelse, herunder om at beskæftigelsespligten skal
tilrettelægges under hensyn til de indsattes religiøse
tilhørsforhold. Bestemmelsen svarer til § 41 i Straffelovrådets
lovudkast, jf. pkt. 5.6.8. i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget. Baggrunden for bestemmelsen er, at en lang række
spørgsmål vedrørende den praktiske tilrettelæggelse af
beskæftigelsen af indsatte ikke findes egnet til lovregulering, men
bør fastsættes administrativt i henhold til en bemyndigelse i loven. Bestemmelsen indebærer bl.a., at administrative
forskrifter, der skal udstedes, skal indeholde en regel om, at der
ved tilrettelæggelsen af de indsattes beskæftigelsespligt skal tages
hensyn til den pågældendes religiøse tilhørsforhold. Det forudsættes
i den forbindelse, at vedkommendes samlede forpligtelse til at være
beskæftiget med godkendte aktiviteter i institutionen fastholdes, så
der blot ved den nærmere tilrettelæggelse heraf skal tages hensyn
til religiøse forbud mod beskæftigelse på bestemte dage, jf. pkt.
5.6.8.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget. Til § 42 Bestemmelsen regulerer spørgsmålet om vederlag
for de indsattes beskæftigelse ved deltagelse i arbejde,
undervisning, uddannelse eller anden godkendt aktivitet.
Bestemmelsen svarer til § 42 i Straffelovrådets lovudkast, jf. pkt.
5.6.8. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget. Det fastslås i stk. 1, 1. pkt., at en
indsat skal have udbetalt vederlag for sin beskæftigelse. Denne
bestemmelse omfatter indsatte, der i institutionen (fængsler og
arresthuse) ikke er beskæftiget med eget arbejde, men er beskæftiget
på kriminalforsorgens foranledning. Efter stk. 1, 2. pkt.,
skal vederlag også udbetales til indsatte, der ikke kan tilbydes
beskæftigelse, eller som er uden beskæftigelse efter reglerne i
lovforslagets § 38, stk. 2, jf. bemærkningerne ovenfor til denne
bestemmelse. Endelig skal der udbetales vederlag til indsatte, som
på grund af sygdom er fraværende fra beskæftigelse, jf. stk. 1,
3. pkt. Efter stk. 2 skal andre indsatte alene
have dækket deres personlige fornødenheder, jf. dog stk. 3 og
lovforslagets § 110, stk. 1. Med udtrykket »andre indsatte« sigtes
her til personer, der ikke omfattes af stk. 1, f.eks. personer der
har tilsidesat beskæftigelsespligten, og personer, der i
institutionen er beskæftiget med eget arbejde. Stk. 3 bemyndiger justitsministeren til at
fastsætte regler om ydelser efter stk. 1 og 2 og til i den
forbindelse at fastsætte regler om, at andre indsatte, der er
fraværende fra beskæftigelse, skal have udbetalt vederlag for
beskæftigelse. Henvisningen i stk. 2 til stk. 3, jf. ovenfor,
indebærer, at indsatte, der er fraværende fra beskæftigelse, og som
ikke omfattes af stk. 1, alligevel skal have udbetalt vederlag for
beskæftigelse, hvis de omfattes af de administrative regler, som
stk. 3 giver mulighed for at fastsætte. Som eksempel kan peges på
indsatte, der har være fraværende fra beskæftigelse på grund af
visse former for udgang, lægebesøg eller lignende, og som efter de
nugældende administrative bestemmelser modtager godtgørelse svarende
til mistet aflønning. Henvisningen i stk. 2 til § 110, stk. 1,
medfører, at indsatte, der er beskæftiget med eget indtægtsgivende
arbejde i institutionen, eller som under udgang har arbejdsindtægt,
end ikke skal have dækket deres personlige fornødenheder, idet det
følger af reglen i § 110, stk. 1, jf. bemærkningerne til denne
bestemmelse, at sådanne indsatte selv skal betale for opholdet i
institutionen. Ordet »ydelser« i stk. 3 omfatter i
overensstemmelse med de nugældende regler mv. efter omstændighederne
både pengebeløb og naturalier og forudsættes størrelsesmæssigt at
svare til det beløb, som en kontanthjælpsmodtager har til rådighed
efter fradrag af faste udgifter til bolig mv. Endvidere forudsættes ydelser til indsatte, der
er fraværende fra beskæftigelse på grund af sygdom, som hidtil at
kunne fastsættes som et dagpengebeløb svarende til en procentdel af
vederlaget for beskæftigelse, hvilket er i overensstemmelse med de
regler om dagpenge, der gælder på det almindelige arbejdsmarked. Endelig omfatter ordet »vederlag« både et
pengebeløb for selve beskæftigelsen og et pengebeløb til dækning af
personlige fornødenheder. Det forudsættes, at der som hidtil kan ske
modregning for kostens værdi ved udbetaling af vederlag i de
institutioner, hvor der ikke er fuld selvforplejning. Om adgangen til at enrumsanbringe mv. og ikende
disciplinærstraf i form af bøde ved fravær fra beskæftigelse
henvises til pkt. 5.6.8.2. i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget samt til lovforslagets § 64 og § 68, jf. § 67, nr. 3,
og bemærkningerne til disse bestemmelser.
5.6.8. Arbejde og uddannelse 5.6.8.1. Gældende ret Efter straffelovens § 35, stk. 1, 1. pkt., har
fængselsdømte pligt til at udføre arbejde, der pålægges dem, efter
regler, der fastsættes af justitsministeren. I disse fastsættes
tillige regler om arbejdspenge til de dømte, jf. bestemmelsens 2.
pkt. Efter straffelovens § 35, stk. 2, kan arbejde
uden for anstaltens område finde sted under anstaltens ledelse og
tilsyn. Når det anses for formålstjenligt, og fare for misbrug ikke
antages at foreligge, kan der meddeles tilladelse til ophold uden
for anstalten til deltagelse i undervisning eller til beskæftigelse
hos arbejdsgiver. Hæftedømte er efter straffelovens § 44, stk. 3,
berettiget til selv at skaffe sig arbejde, der er foreneligt med
sikkerheden og god orden i fængslet. Arbejdsudbyttet tilfalder den
pågældende. Skaffer den indsatte sig ikke sådant arbejde, pålægges
det den pågældende mod vederlag at udføre et under hensyn til den
pågældendes dannelsestrin og livsstilling passende arbejde i et
sådant omfang, som er nødvendigt til en rimelig beskæftigelse. De nævnte bestemmelser suppleres af straffelovens
§ 45, hvorefter indsatte ikke må beskæftiges med sundhedsfarligt
arbejde. De skal holdes forsikrede mod følger af ulykkestilfælde.
Nærmere regler for gennemførelsen af sidstnævnte bestemmelse,
herunder om udbetaling og bestyrelse af forsikringssummer, kan
fastsættes ved kgl. anordning, jf. herved pkt. 5.1.1.2. ovenfor. Straffelovens bestemmelser udfyldes bl.a. af
§§ 12-15, 24 og 33 i fuldbyrdelsesbekendtgørelsen. Efter § 12 skal de indsatte være beskæftiget med
arbejde eller uddannelse eller - såfremt det i det enkelte tilfælde
findes formålstjenligt - med aktivitet af anden karakter, herunder
eventuelt selvforskaffet beskæftigelse, som kan udøves under
institutionens tilsyn. Personer, der udstår frihedsstraf i arresthus
(Københavns Fængsler), har dog adgang til selv at skaffe sig
beskæftigelse, som på rimelig måde kan foregå i institutionen.
Tilsvarende gælder personer, der udstår hæfte i kriminalforsorgens
anstalter. Efter § 13 skal valget af beskæftigelse i hvert
enkelt tilfælde træffes på grundlag af en samlet vurdering af den
indsattes forhold. Der skal tages hensyn til, at den indsattes evner
udnyttes rimeligt, og til den pågældendes egne ønsker. Endvidere bør
de indsatte søges motiveret for beskæftigelse, der er egnet til at
afbøde manglende skolemæssige kundskaber eller mangel på
erhvervsmæssig eller anden uddannelse. Af § 14 følger, at den tid, som den indsatte skal
anvende til beskæftigelse, skal holdes inden for de til enhver tid
gældende arbejdstidsnormer på arbejdsmarkedet, herunder eventuelle
normer for overarbejde. Arbejdstiden for indsatte, der er
beskæftiget med arbejde, som er nødvendigt for institutionens drift,
kan dog henlægges til andre tidsrum, end hvad der i øvrigt gælder
for beskæftigelse i institutionen. Endelig skal indsatte, hvis
trossamfund forbyder dem at være beskæftiget på visse dage, fritages
herfor. Institutionens leder kan i den forbindelse bestemme, at de
på anden måde skal opfylde arbejdstidsnormen. De nævnte bestemmelser suppleres i § 15 af en
bemyndigelse for Direktoratet for Kriminalforsorgen til at fastsætte
nærmere regler for de indsattes beskæftigelse, herunder om
størrelsen og anvendelsen af arbejdspenge. Af denne bestemmelse
fremgår også, at der skal ydes dagpenge til indsatte, som på grund
af helbredstilstanden ikke kan beskæftiges efter de almindelige
regler. Nærmere regler herom fastsættes af Direktoratet for
Kriminalforsorgen. Efter fuldbyrdelsesbekendtgørelsens § 24 skal det
indgå i institutionens almindelige overvejelser, om der bør gives
indsatte, der efter reglerne om udgang, jf. herved pkt. 5.7.1.
nedenfor, har mulighed herfor, tilladelse til udgang af hensyn til
deres oplæring, uddannelse eller beskæftigelse. Der kan efter fuldbyrdelsesbekendtgørelsens § 33
ikendes disciplinærstraf for overtrædelse af pligten til at være
beskæftiget efter § 12, stk. 1. Om gældende ret henvises i øvrigt til
1989-betænkningen, s. 145-155, hvor der bl.a. redegøres nærmere for
Beskæftigelsesudvalgets (AUF-udvalgets) overvejelser og forslag i
betænkning nr. 1058/1996 om Arbejde, Undervisning og Fritid
(AUF-betænkningen). Det bemærkes herved, at en række af AUF-
udvalgets forslag er gennemført i kriminalforsorgen efter, at
arbejdsgruppen afgav sin betænkning i 1989. Der kan i den
forbindelse bl.a. henvises til Justitsministeriets cirkulære nr. 170
af 28. september 1992 med tilhørende vejledning af samme dato om
arbejdstid og arbejdspenge samt ydelser til kost og selvforvaltning
til indsatte i kriminalforsorgen. Dette cirkulære afviger på flere
punkter fra de cirkulærer, der indgår i arbejdsgruppens gennemgang
af gældende ret. Det gælder bl.a. med hensyn til reglerne om
arbejdstid, aflønning m.m., selvforplejning og selvforvaltning samt
løsladelsesbeløb, jf. 1992-cirkulærets kapitel 1-3 og 5. Det kan endvidere nævnes, at der ved cirkulære af
28. september 1992, 15. marts 1995 samt 28. december 1998 er
gennemført enkelte ændringer i cirkulære nr. 144 af 26. juni 1973 om
dagpenge til indsatte. Ændringerne vedrører bl.a. spørgsmålet om
ydelse af dagpenge til indsatte under indlæggelse på hospital mv. og
nedsættelse af dagpengebeløbet fra 90 pct. til 80 pct. af den
daglige grundløn uden tillæg. 5.6.8.2. Straffelovrådets forslag Om arbejdsgruppens overvejelser henvises til
1989-betænkningen, s. 155-164, 654, jf. §§ 37-40 i arbejdsgruppens
lovudkast, og s. 705-708, og om Straffelovrådets overvejelser
henvises til 1998-betænkningen, s. 106-107, jf. §§ 8-42 i rådets
lovudkast, og s. 202-209. Straffelovrådet kan med enkelte ændringer, der i
det væsentlige er af redaktionel karakter, tiltræde arbejdsgruppens
forslag. Rådet foreslår på den baggrund, at de under pkt.
5.6.8.1. nævnte straffelovsbestemmelser om arbejdspligt og
arbejdspenge mv. ophæves som led i gennemførelsen af en samlet
regulering i straffuldbyrdelsesloven af de indsattes beskæftigelse
under straffuldbyrdelsen. Der henvises herved til § 1, nr. 6, i
forslag til lov om ændring af forskellige lovbestemmelser i
forbindelse med gennemførelsen af en lov om fuldbyrdelse af straf
mv. Rådet foreslår endvidere, at der som § 38,
stk. 1, i rådets lovudkast indsættes en bestemmelse, hvorefter
en indsat har ret og pligt til at være beskæftiget ved deltagelse i
arbejde, uddannelse eller anden godkendt aktivitet. Som stk. 2 foreslås en bemyndigelse for
justitsministeren til, hvor praktiske eller andre særlige hensyn gør
det nødvendigt, at fastsætte regler, hvorefter bestemmelsen i stk. 1
fraviges for bestemte institutioner eller bestemte grupper af
indsatte. Indsatte skal dog så vidt muligt tilbydes beskæftigelse. Forslaget i § 38 indebærer en lovfæstelse af
muligheden for at udvide de aktiviteter, som den indsatte kan være
beskæftiget med til opfyldelse af beskæftigelsespligten. Den
indsattes beskæftigelsespligt modsvares af en pligt for
kriminalforsorgen til at tilvejebringe de fornødne
beskæftigelsesmuligheder. Som § 39, stk. 1, i rådets lovudkast
foreslås en bestemmelse, hvorefter valget af beskæftigelse i hvert
enkelt tilfælde skal træffes på grundlag af en samlet vurdering af
den indsattes forhold. I stk. 2 foreslås fastsat en pligt til ved
afgørelser efter stk. 1 så vidt muligt at tage hensyn til den
indsattes eget ønske og til den indsattes muligheder for at opnå
arbejde eller uddannelse uden for fængslet. Den indsatte skal i den
forbindelse vejledes om mulighederne for ved undervisning eller
anden uddannelse at afhjælpe manglende skolekundskaber eller mangel
på erhvervsmæssig eller anden uddannelse. Forslaget i § 39 indebærer en lovfæstelse af
princippet om individuelt beskæftigelsesvalg og af de hensyn, som
kriminalforsorgen skal inddrage ved det individuelle
beskæftigelsesvalg. Som § 40 i rådets lovudkast foreslås
indsat en bestemmelse, hvorefter institutionens arbejdspladser skal
være indrettet således, at arbejdsforholdene for de indsatte er
sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige. Bestemmelsen
tilsigter at erstatte straffelovens § 45, 1. pkt., jf. pkt. 5.6.8.1.
ovenfor, og er i overensstemmelse med den nuværende praksis
vedrørende indretning af arbejdspladser i kriminalforsorgens
institutioner. Som § 41 i rådets lovudkast foreslås
indsat en bemyndigelse for justitsministeren til at fastsætte regler
om de indsattes beskæftigelse, herunder om at beskæftigelsespligten
skal tilrettelægges under hensyn til de indsattes religiøse
tilhørsforhold. Forslaget indebærer bl.a., at de administrative
bestemmelser, der skal udstedes i medfør af § 41, skal indeholde en
regel om, at der ved tilrettelæggelsen af de indsattes
beskæftigelsespligt skal tages hensyn til den pågældendes religiøse
tilhørsforhold. Det er endvidere forudsat, at vedkommendes samlede
forpligtelse til at være beskæftiget med godkendte aktiviteter i
institutionen fastholdes, således at der blot ved den nærmere
tilrettelæggelse heraf skal tages hensyn til religiøse forbud mod
beskæftigelse på bestemte dage. Forslaget er i overensstemmelse med de nugældende
regler mv. om tilrettelæggelse af arbejdspligt under hensyn til
religiøst tilhørsforhold. Endelig foreslås som § 42 i rådets
lovudkast indsat en række bestemmelser om vederlag for
beskæftigelse. Efter § 42, stk. 1, 1. pkt., skal en
indsat have udbetalt vederlag for sin beskæftigelse. Med denne
bestemmelse sigtes til indsatte, der i institutionen (fængsler og
arresthuse) ikke er beskæftiget med eget arbejde, men er beskæftiget
på kriminalforsorgens foranledning. Om indsatte, der har skaffet sig
indtægtsgivende arbejde i institutionen, eller som under udgang fra
institutionen har arbejdsindtægt, henvises til § 42, stk. 2, der
omtales nedenfor, og § 110, stk. 1, jf. pkt. 9.2. nedenfor. Efter § 42, stk. 1, 2. pkt., skal vederlag
også udbetales til indsatte, der ikke kan tilbydes beskæftigelse,
eller som er uden beskæftigelse efter reglerne i § 38, stk. 2. Det
samme gælder indsatte, der på grund af sygdom er fraværende fra
beskæftigelse, jf. § 42, stk. 1, 3. pkt. Forslaget i § 42, stk. 1, indebærer ikke
ændringer i forhold til de nugældende regler mv. om vederlag for
beskæftigelse. Som § 42, stk. 2, foreslås indsat en
bestemmelse, hvorefter andre indsatte alene skal have dækket deres
personlige fornødenheder, jf. dog stk. 3 og § 110, stk. 1. Med
udtrykket »andre indsatte« sigtes til personer, der ikke omfattes af
§ 42, stk. 1, f.eks. personer, der har tilsidesat
beskæftigelsespligten, og personer, der i institutionen er
beskæftiget med eget arbejde. Formålet med denne bestemmelse er at
sikre, at sådanne personer ikke får udbetalt fuldt vederlag for
beskæftigelse, men dog som udgangspunkt skal have dækket deres
personlige fornødenheder. § 42, stk. 3, indeholder en bemyndigelse
for justitsministeren til at fastsætte regler om ydelser efter
stk. 1 og 2 og til i den forbindelse at fastsætte regler om, at
andre indsatte, der er fraværende fra beskæftigelse, skal have
udbetalt vederlag for beskæftigelse. Henvisningen i § 42, stk. 2, til stk. 3
indebærer, at indsatte, der er fraværende fra beskæftigelse, og som
ikke omfattes af § 42, stk. 1, skal have udbetalt vederlag for
beskæftigelse, hvis de omfattes af de administrative regler, som
§ 42, stk. 3, giver mulighed for at fastsætte. Som eksempel peges på
indsatte, der har været fraværende fra beskæftigelse på grund af
lægebesøg og lignende, og som efter de nugældende administrative
bestemmelser modtager godtgørelse svarende til mistet aflønning. Henvisningen i § 42, stk. 2, til § 110, stk. 1,
medfører, at indsatte, der er beskæftiget med eget indtægtsgivende
arbejde i institutionen, eller som under udgang har arbejdsindtægt,
end ikke skal have dækket deres personlige fornødenheder, idet det
følger af reglen i § 110, stk. 1, at sådanne indsatte selv skal
betale for opholdet i institutionen. Som det fremgår af pkt. 9.2.2.
nedenfor, er § 110, stk. 1, ny i forhold til gældende ret. Formålet
med bestemmelsen er bl.a. at modvirke, at dømte, der har eget
indtægtsgivende arbejde, samtidig modtager forsørgelse fra
kriminalforsorgen. Ordet »ydelser« i § 42, stk. 3, omfatter i
overensstemmelse med de nugældende regler mv. efter omstændighederne
både pengebeløb og naturalier og forudsættes størrelsesmæssigt at
svare til det beløb, som en kontanthjælpsmodtager har til rådighed
efter fradrag af faste udgifter til bolig mv. Endvidere forudsættes ydelser til indsatte, der
er fraværende fra beskæftigelse på grund af sygdom, at kunne
fastsættes som et dagpengebeløb svarende til en procentdel af
vederlaget for beskæftigelse, hvilket svarer til cirkulære nr. 144
af 26. juni 1973 med senere ændringer om dagpenge til indsatte og er
i overensstemmelse med de regler om dagpenge, der gælder på det
almindelige arbejdsmarked. Endelig omfatter ordet »vederlag« både et
pengebeløb for selve beskæftigelsen og et pengebeløb til dækning af
personlige fornødenheder. Det forudsættes, at der som hidtil kan ske
modregning for kostens værdi ved udbetaling af vederlag i de
institutioner, hvor der ikke er fuld selvforplejning. Efter § 40, stk. 2, i arbejdsgruppens lovudkast
skal en indsat, der uden tilladelse har været fraværende fra
beskæftigelse, alene have udbetalt en ydelse til dækning af
personlige fornødenheder. Endvidere kan der ved senere udbetaling af
vederlag pålægges et ekstraordinært fradrag for hver dag uden
beskæftigelse. Arbejdsgruppens forslag om tilsidesættelse af
beskæftigelsespligten bygger på AUF-betænkningens indstilling,
hvorefter der ikke bør kunne ske indskrænkning i den dømtes mulighed
for fællesskab med andre dømte i fritiden i ordinære tilfælde af
individuel arbejdsvægring. Adgangen til at anvende disciplinærstraf
i form af strafcelle eller til at anbringe den dømte i enrum bør
derfor ophæves, og der bør alene kunne reageres med økonomiske
virkemidler. Efter AUF-udvalgets opfattelse bør det bero på
den enkelte institutions interne regler og muligheder, hvor den
dømte skal opholde sig i arbejdstiden, så længe arbejdsvægringen
vedvarer. Foruden tab af løn i vægringsperioden skal reaktionen være
et ekstraordinært løntræk i den efterfølgende arbejdsindtjening samt
eventuelt forringet lønmæssig status i et nyt arbejdspengesystem.
Det ekstraordinære løntræk foreslås generelt fastsat til et bestemt
beløb pr. arbejdsvægringsdag. AUF-udvalgets forslag berører ikke de
gældende regler om anvendelse af sanktioner i tilfælde af kollektiv
arbejdsvægring eller aktioner, der i øvrigt indebærer en risiko for
fængslets orden eller sikkerhed. AUF-udvalgets og arbejdsgruppens forslag har
været gennemført forsøgsvis i kriminalforsorgens institutioner siden
1. januar 1993. Det er i den forbindelse forudsat, at indsatte,
der er fraværende fra beskæftigelse, kan tilbringe arbejdstiden i
særlige lokaliteter, herunder eventuelt enrumsafdelinger. Det
skyldes, at beboelsesafsnittene ofte ikke er personalebemandet i
arbejdstiden. Man er imidlertid opmærksom på, at den særlige
placering af de indsatte kan opfattes som havende en pønal karakter. Det er endvidere i forsøgsordningen forudsat, at
der kan ikendes disciplinærstraf i form af bøde ved tilsidesættelse
af beskæftigelsespligten af én dags varighed eller mere, og at
fængslerne af sikkerhedsmæssige grunde kan reagere med
enrumsanbringelse i tilfælde af længerevarende
beskæftigelsesvægring, dvs. vægring af mere end to dages varighed.
Det er dog også forudsat, at denne mulighed kun bør anvendes
undtagelsesvis i de åbne fængsler. Rådet er i det store og hele enig i AUF-udvalgets
anbefalinger om virkningen af beskæftigelsesvægring og kan derfor
også tiltræde arbejdsgruppens forslag. Rådet finder imidlertid, at den ovennævnte
bestemmelse i arbejdsgruppens lovudkast om adgangen til at pålægge
et ekstraordinært fradrag for hver dag uden beskæftigelse kan give
anledning til tvivl om den retlige karakter af det omhandlede
»ekstraordinære fradrag«. Rådet foreslår derfor, at bestemmelsen erstattes
af en adgang til at ikende disciplinærstraf i form af bøde ved
tilsidesættelse af beskæftigelsespligten efter § 38, stk. 1, jf.
§ 67, nr. 3, i rådets lovudkast og pkt. 5.9.1.2. nedenfor. Rådet har endvidere ingen indvendinger imod, at
den beskrevne praksis vedrørende udelukkelse fra fællesskab af
sikkerhedsmæssige grunde, der er fulgt under forsøgsordningen,
fortsættes. 5.6.8.3. Justitsministeriets overvejelser Justitsministeriet kan tiltræde Straffelovrådets
udkast til bestemmelser om arbejde og uddannelse mv. Lovforslaget er
udformet i overensstemmelse hermed, jf. §§ 38-42.
|
|||
|
|||