|
|
||
Lov nr. 432 om fuldbyrdelse af straf mv. af 31.
maj 2000 med senere ændringer Bestemmelsen vedrører spørgsmålet om sundhedsmæssig bistand til indsatte. Bestemmelsen svarer til § 45 i Straffelovrådets lovudkast, jf. pkt. 5.6.11. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget. § 45 bygger på det hovedsynspunkt, at kriminalforsorgens klientel i sundhedsmæssig henseende så vidt muligt skal sidestilles med befolkningen i almindelighed. Dette grundprincip er i overensstemmelse med lovforslagets § 4, hvorefter der ikke under fuldbyrdelsen af straf må pålægges en person andre begrænsninger i tilværelsen end sådanne, der er fastsat ved lov eller er en følge af selve straffen. I stk. 1 fastslås de indsattes ret til sundhedsmæssig bistand. De nærmere regler om den sundhedsmæssige bistand forudsættes fastsat administrativt af justitsministeren i medfør af bemyndigelsen i stk. 4. Stk. 2 indeholder en bemyndigelse for justitsministeren til efter forhandling med sundhedsministeren at fastsætte regler om tvangsbehandling i Anstalten ved Herstedvester af indsatte, der opfylder psykiatrilovens betingelser for tvangstilbageholdelse, og som ikke kan overføres til en almindelig psykiatrisk afdeling. Stk. 2 suppleres i stk. 3 af en bestemmelse om fremgangsmåden ved tvangsbehandling i de ovennævnte tilfælde, hvorefter behandlingen skal ske i overensstemmelse med psykiatrilovens regler, herunder også for så vidt angår adgang til at klage over anstaltens beslutning om tvangsbehandling til patientklagenævnet. Patientrådgiver beskikkes dog kun, hvis den pågældende ikke i forvejen har en bistandsværge efter straffelovens § 71. Formålet med stk. 2 og 3 er at give mulighed for at fastholde den nuværende restriktive praksis vedrørende tvangsbehandling af forbigående, ekstraordinært farlige sindssyge indsatte, der, fordi tilstanden er forbigående og svingende, ikke opfylder betingelserne i psykiatrilovens § 40 for afsigelse af farlighedsdekret, jf. pkt. 5.6.11.2., jf. pkt. 5.6.11.1.4., i de almindelige bemærkninger til lovforslaget. Ved klage over beslutning om tvangsbehandling i Anstalten ved Herstedvester forudsættes det at være anstalten, der efter anmodning fra patienten eller patientrådgiveren indbringer afgørelsen for patientklagenævnet. Af henvisningen til psykiatrilovens regler om klageadgang følger, at patientklagenævnets afgørelse kan indbringes for Sundhedsvæsenets Patientklagenævn.
5.6.11. Sundhedsmæssig bistand 5.6.11.1. Gældende ret 5.6.11.1.1. Reglerne om den sundhedsmæssige
bistand til indsatte i kriminalforsorgens fængsler og arresthuse
bygger på det hovedsynspunkt, at de indsatte - med de begrænsninger,
der følger af institutionsopholdet - skal have tilbudt den samme
sundhedsmæssige bistand som andre borgere i samfundet. Til at forestå sundhedsarbejdet er der i de
fleste fængsler ansat læger samt fængselssygeplejersker, og der er
til de fleste fængsler knyttet speciallæger i psykiatri. Alle lukkede og enkelte åbne fængsler har særlige
sygeafdelinger, der giver mulighed for anbringelse af indsatte, som
har behov for særlig pleje. Anstalten ved Herstedvester modtager
indsatte med et særligt behov for psykiatrisk bistand, idet denne
anstalt personalemæssigt er indrettet herpå. Også Københavns
Fængsler, hvorunder Vestre Hospital hører, har tilknyttet et antal
læger og sygeplejersker. Udover at virke som sygeafdeling for
Københavns Fængsler modtager Vestre Hospital under visse betingelser
indsatte til behandling fra hele kriminalforsorgens
institutionssystem. Indsatte i arresthusene behandles af
arresthuslægen. I nogle få større arresthuse er der tillige ansat
sygeplejersker. 5.6.11.1.2. Efter
fuldbyrdelsesbekendtgørelsens § 9, stk. 1, skal institutionen sørge
for, at de indsatte undergives lægeundersøgelse, vaccination og
andre forebyggende foranstaltninger, som af sundhedsmæssige hensyn
findes påkrævet. Efter § 9, stk. 2, skal de indsatte under sygdom
behandles af institutionens læge. De skal i nødvendigt omfang
undergives speciallægebehandling. Såfremt det af lægelige grunde
findes tilrådeligt, skal de indlægges på hospital eller overføres
til anden institution under kriminalforsorgen med sygeafdeling eller
specialafdeling. Efter § 9, stk. 3, påhviler det lægen at
informere den indsatte om de undersøgelser og den behandling, som i
det enkelte tilfælde findes påkrævet. Med den indsattes samtykke
foretager lægen sådanne undersøgelser og iværksætter eventuel
behandling, som findes påkrævet. I tilfælde af alvorlig sygdom skal den indsattes
pårørende så vidt muligt underrettes, jf. § 9, stk. 4. I medfør af fuldbyrdelsesbekendtgørelsens § 9,
stk. 5, er der i Justitsministeriets cirkulære af 23. august 1978
fastsat nærmere regler om de indsattes adgang til tandbehandling og
tandeftersyn. Om den sundhedsmæssige betjening af indsatte kan
der endvidere henvises til Justitsministeriets cirkulære af 1.
december 1977 om medicinudlevering mv. til indsatte i
kriminalforsorgens anstalter og arresthusene, cirkulære af 29. marts
1990 med senere ændringer om lægeundersøgelse mv. ved indsættelse i
kriminalforsorgens anstalter og arresthusene, cirkulæreskrivelse af
13. januar 1992 om tilkald af læge til indsatte i kriminalforsorgens
institutioner, cirkulæreskrivelse af 22. juni 1992 med senere
ændringer om retningslinier vedrørende forholdsregler mod HIV-smitte
for så vidt angår indsatte i kriminalforsorgens institutioner samt
Justitsministeriets cirkulæreskrivelse af 22. marts 1999 om
vaccination af indsatte stiknarkomaner mod hepatitis. Herudover henvises til 1989-betænkningen, s.
173-180. Det bemærkes herved, at regler om sygesikring i forhold til
indsatte nu findes i § 1, stk. 6, i lovbekendtgørelse nr. 77 af 31.
januar 1994 med senere ændringer om offentlig sygesikring og i
bekendtgørelse nr. 119 af 17. marts 1976 om begrænsning i adgang til
ydelser efter sygesikringsloven for visse persongrupper (hvilende
sygesikringsret) som ændret ved bekendtgørelse nr. 115 af 21.
februar 1990. Endvidere er regler om behandling, der kræver
hospitalsindlæggelse, nu fastsat i lovbekendtgørelse nr. 687 af 16.
august 1995 med senere ændringer om sygehusvæsenet, ligesom
bistandslovens regler om kontanthjælp er afløst af regler i lov nr.
455 af 10. juni 1997 med senere ændringer om aktiv socialpolitik. Endvidere kan det nævnes, at det i forarbejderne
til § 26 i lov nr. 482 af 1. juli 1998 om patientens retsstilling er
fremhævet, at der inden for kriminalforsorgen kan videregives
helbredsoplysninger fra fængselslægen til fængslets ledelse mv. om
de indsatte, såfremt det er et nødvendigt led i fængslets
virksomhed. Det bemærkes i øvrigt, at en række af de forslag
fra Justitsministeriets Sundhedsudvalg, der nævnes i betænkningen,
s. 176-180, efterfølgende er gennemført i kriminalforsorgen. Bl.a.
er den tidligere gældende bestemmelse om obligatorisk
lægeundersøgelse efter indsættelsen ophævet. I stedet er det pålagt
institutionerne at sikre, at den dømte snarest muligt efter
indsættelsen orienteres om sundhedsordningen i institutionen. Den
dømte skal i forbindelse med indsættelsen mundtligt have tilbud om
en samtale med institutionens læge eller sygeplejerske, jf. herved
det ovennævnte cirkulære af 29. marts 1990 med senere ændringer om
lægeundersøgelse ved indsættelse i kriminalforsorgens anstalter og
arresthusene. 5.6.11.1.3. Psykisk syge indsatte bør ikke
opholde sig i kriminalforsorgens institutioner, men snarest muligt
søges indlagt på psykiatrisk hospital. For så vidt angår spørgsmålet om psykiatrisk
behandling af indsatte i Anstalten ved Herstedvester bemærkes, at
lov om frihedsberøvelse og anden tvang i psykiatrien
(psykiatriloven), jf. lov nr. 331 af 24. maj 1989 med senere
ændringer, ikke gælder for indsatte i kriminalforsorgens anstalter
og arresthuse, jf. lovens § 1. Det indebærer bl.a., at
psykiatrilovens regler om tvangsbehandling og tvangsfiksering ikke
finder anvendelse, så længe den pågældende befinder sig i Anstalten
ved Herstedvester. Justitsministeriet har i besvarelse af en række
spørgsmål fra Folketingets Retsudvalg til brug for behandlingen af
forslaget til psykiatriloven i 1989 redegjort nærmere for
retstilstanden vedrørende indsatte med et psykiatrisk
behandlingsbehov, der opholder sig i fængsler, herunder Anstalten
ved Herstedvester, jf. Folketingstidende 1988-89, tillæg B, sp.
1351-1352. Det fremgår heraf bl.a., at en indsat, der under
ophold i fængsel bliver sindssyg, kan overføres til en psykiatrisk
sygehusafdeling for kortere eller længere tid afhængig af sygdommens
karakter. Er der behov for længerevarende psykiatrisk
behandling, kan overførslen ske efter straffelovens § 49, stk. 2, om
overførsel bl.a. til hospital i tilfælde, hvor det findes
hensigtsmæssigt på grund af den pågældendes alder, helbredstilstand
eller andre særlige omstændigheder, jf. herved også
Justitsministeriets cirkulære nr. 98 af 9. juni 1978 om anvendelsen
af straffelovens § 49, stk. 2, over for psykiatriske patienter, jf.
pkt. 5.11.1. nedenfor. Overførsel efter straffelovens § 49, stk. 2,
forudsættes i almindelighed at ske med den indsattes samtykke.
Protesterer den indsatte mod overførslen, kan indlæggelse kun ske i
overensstemmelse med sindssygelovens (nu psykiatrilovens) regler om
tvangsindlæggelse. Uanset om overførslen er sket frivilligt, eller
den indsatte er blevet tvangsindlagt, vil den pågældende normalt
fortsætte udståelsen af straffen. Som følge af, at den indsatte er
indlagt på en psykiatrisk afdeling, er den pågældende undergivet de
regler om tvangsbehandling mv., der gælder for ophold på sådanne
sygehuse. Ønsker den pågældende ikke længere at være på afdelingen,
må der som udgangspunkt ske tilbageførsel til fortsat
straffuldbyrdelse i fængslet. Er betingelserne for
tvangstilbageholdelse opfyldt, vil fortsat ophold på den
psykiatriske afdeling kunne ske i overensstemmelse med reglerne om
tvangstilbageholdelse. Om indsatte i Anstalten ved Herstedvester anføres
det i den ovennævnte besvarelse, at tvangsbehandling af vedkommendes
psykiske lidelser efter omstændighederne har kunnet ske i
overensstemmelse med principperne i sindssygelovens § 8, stk. 1, og
§ 9, stk. 2, om tvangstilbageholdelse. Det fremhæves endvidere, at
der med psykiatriloven ikke er tilsigtet nogen ændring i denne
retstilstand. Da Anstalten ved Herstedvester er en institution under
kriminalforsorgen og ikke direkte omfattet af psykiatrilovens
stedlige anvendelsesområde, er der dog fundet behov for, at
spørgsmålet om fremgangsmåden ved tvangsbehandling i Anstalten ved
Herstedvester overvejes nærmere i tilslutning til udformningen af en
straffuldbyrdelseslov. 5.6.11.1.4. En arbejdsgruppe nedsat af
Direktoratet for Kriminalforsorgen har i december 1993 afgivet en
indstilling om anvendelse af principperne i psykiatriloven i
forbindelse med den psykiatriske behandling af indsatte i Anstalten
ved Herstedvester. Arbejdsgruppen har ved afgivelsen af
indstillingen taget udgangspunkt i, at psykiatriloven ikke gælder i
Anstalten ved Herstedvester. Anvendelsen af reglerne i psykiatriloven
forudsætter i alt væsentligt, at de pågældende personer er sindssyge
eller befinder sig i en tilstand, der ganske må sidestilles hermed.
Indsatte i kriminalforsorgens institutioner er ligesom andre borgere
i samfundet undergivet lovgivningens almindelige bestemmelser om
sundhedsforhold. Udgangspunktet er derfor, at behandling af
indsatte, der kræver hospitalsindlæggelse, skal ske på de
almindelige sygehuse. Anstalten ved Herstedvester er ikke et
sygehus, men et fængsel, der er særligt rustet til at yde
psykiatrisk bistand til indsatte. Det følger af grundholdningen i straffeloven og
anbefalingerne i De Europæiske Fængselsregler, at sindssyge ikke bør
opholde sig i kriminalforsorgens institutioner. Hvis en indsat er
eller bliver sindssyg, skal vedkommende derfor snarest - frivilligt
eller efter reglerne om tvangsindlæggelse - indlægges på den
almindelige psykiatriske afdeling, der har modtageforpligtelsen. I
de sjældne tilfælde, hvor der er grundlag for at udstede
farlighedsdekret, overflyttes den indsatte til Sikringsafdelingen,
som er knyttet til amtshospitalet i Nykøbing Sjælland, jf.
psykiatrilovens § 40. Anstalten ved Herstedvester skal efter sin
funktion ikke sjældent observere, foretage diagnostisk afklaring af
og behandle indsatte, der viser sig at være psykotiske varigt eller
i perioder. Sådanne personer skal som udgangspunkt snarest søges
indlagt på almindeligt psykiatrisk sygehus med henblik på
behandling, herunder om nødvendigt tvangsbehandling. Blandt anstaltens indsatte kan der i sjældne
tilfælde forekomme psykotiske, forbigående ekstraordinært farlige
personer, der - netop fordi tilstanden er forbigående og svingende -
ikke opfylder kriterierne i psykiatrilovens § 40 for afsigelse af
farlighedsdekret. De pågældende kan imidlertid som følge af den
ekstreme farlighed ej heller forsvarligt overføres til eller opholde
sig i almindelig lukket psykiatrisk afdeling. I sådanne tilfælde bør der efter arbejdsgruppens
opfattelse i overensstemmelse med hidtidig praksis være mulighed
for, at tvangsbehandling i en kortere periode kan foregå i Anstalten
ved Herstedvester. Det er en forudsætning, at psykiatrilovens
betingelser for tvangsbehandling er opfyldt. Den indsatte skal
overføres, eventuelt tvangsindlægges, på almindelig psykiatrisk
afdeling, når den pågældendes farlighed ikke længere er til hinder
herfor. Hvis farligheden består trods en kort behandlingsperiode, må
det afprøves, om den pågældende på dette tidspunkt opfylder kravene
i psykiatrilovens § 40 og således kan overføres til
Sikringsafdelingen. Godkendelse af tvangsbehandling i anstalten kan
opfattes som en principiel accept af, at sindssyge har ophold og
behandles i et fængsel. En sådan godkendelse kan også føre til, at
overførsel af sindssyge indsatte til psykiatrisk hospital
vanskeliggøres, idet Anstalten ved Herstedvester bliver bedre rustet
til selv at klare behandlingen. Arbejdsgruppen har imidlertid fundet det
utvivlsomt, at den praksis, der har udviklet sig i anstalten, dækker
et nødvendigt behov for i et meget begrænset antal tilfælde at kunne
tvangsbehandle indsatte i en ganske kort periode. Alternativet
hertil ville være en ændring af reglerne i psykiatrilovens § 40 for
indlæggelse af ekstraordinært farlige personer på
Sikringsafdelingen, således at overførsel er mulig ved kortvarige og
ikke blot ved de vedvarende mere kvalificerede og konkrete
farlighedstilstande. En sådan ændring af § 40 indebærer, at den
berørte person hyppigt skal overføres mellem anstalten og
Sikringsafdelingen, hvilket ikke kan anses for ønskeligt for den
pågældende. På den baggrund foreslår arbejdsgruppen, at man
opretholder muligheden for tvangsbehandling i det ovennævnte meget
begrænsede omfang af forbigående ekstraordinært farlige sindssyge,
der, fordi tilstanden er forbigående og svingende, ikke opfylder
betingelserne i psykiatrilovens § 40. Arbejdsgruppen lægger afgørende vægt på, at den
hidtidige særdeles restriktive praksis med hensyn til anvendelse af
tvangsbehandling videreføres, og at behandlingsperioden er den
kortest mulige. Indtil spørgsmålet afklares i forbindelse med
straffuldbyrdelsesloven, foreslår arbejdsgruppen, at der
midlertidigt fastsættes en ordning, hvorefter psykiatrilovens regler
i videst muligt omfang finder anvendelse på tvangsbehandling i
Anstalten ved Herstedvester. Arbejdsgruppen forudsætter, at der
tilvejebringes den fornødne læge- og sygeplejedækning i anstalten i
tilfælde af tvangsbehandling, dvs. fast sygeplejevagt og læge, der
kan tilkaldes døgnet rundt. 5.6.11.2. Straffelovrådets forslag Om arbejdsgruppens overvejelser henvises til
1989-betænkningen, s. 180-181, 655, jf. § 43 i arbejdsgruppens
lovudkast, og s. 709-710, og om Straffelovrådets overvejelser
henvises til 1998-betænkningen, s. 107-108, jf. § 45 i rådets
lovudkast, og s. 213-215. Straffelovrådet kan i lighed med arbejdsgruppen
tiltræde Sundhedsudvalgets hovedsynspunkt, hvorefter indsatte i
sundhedsmæssig henseende så vidt muligt skal sidestilles med andre
borgere i samfundet. Dette hovedsynspunkt har allerede fundet udtryk
i § 4 i rådets lovudkast, hvorefter en person under fuldbyrdelsen af
straf ikke må pålægges andre begrænsninger i tilværelsen end
sådanne, der er fastsat ved lov eller er en følge af selve straffen,
jf. herved pkt. 4.2.2. ovenfor. Rådet er endvidere enig i, at en bestemmelse om
de indsattes ret til sundhedsmæssig bistand bør optages i
straffuldbyrdelsesloven, og at de nærmere regler herom bør
fastsættes administrativt i medfør af en bemyndigelse i loven. Rådet kan også tiltræde, at der i
straffuldbyrdelsesloven sker en regulering af adgangen til at
tvangsbehandle i Anstalten ved Herstedvester. Rådet forudsætter i
den forbindelse, at den nuværende praksis, hvorefter man er særdeles
tilbageholdende med at anvende tvang i behandlingen, opretholdes. Rådet er desuden enig i, at der ikke bør åbnes
mulighed for at anvende psykiatrilovens regler om anvendelse af
fysisk magt i form af indgivelse af et beroligende middel, jf.
psykiatrilovens § 17, stk. 2, på indsatte i Anstalten ved
Herstedvester. På den baggrund foreslår rådet, at der som
§ 45 i rådets lovudkast indsættes en bestemmelse om
sundhedsmæssig bistand, der med enkelte redaktionelle ændringer
svarer til § 43 i arbejdsgruppens lovudkast. I § 45, stk. 1, fastsættes det, at en
indsat har ret til lægebehandling og anden sundhedsmæssig bistand. § 45, stk. 2, indeholder en bemyndigelse
for justitsministeren til efter forhandling med sundhedsministeren
at fastsætte regler om tvangsbehandling i Anstalten ved
Herstedvester af indsatte, der opfylder betingelserne for
tvangstilbageholdelse i psykiatriloven, og som ikke kan overføres
til en almindelig psykiatrisk afdeling. Efter § 45, stk. 3, skal behandlingen ske
i overensstemmelse med reglerne i psykiatriloven, herunder også for
så vidt angår adgang til at klage over anstaltens beslutning om
tvangsbehandling til patientklagenævnet. Patientrådgiver skal dog
kun beskikkes, hvis den pågældende ikke i forvejen har en
bistandsværge efter straffelovens § 71. De nævnte bestemmelser suppleres i § 45,
stk. 4, af en bemyndigelse for justitsministeren til at
fastsætte regler om sundhedsmæssig bistand til indsatte. Forslaget i § 45 indebærer i forhold til de
nugældende regler mv. en lovfæstelse af indsattes ret til
sundhedsmæssig bistand. Endvidere giver bestemmelsen mulighed for at
fastholde den gældende (restriktive) praksis med hensyn til
tvangsbehandling i Anstalten ved Herstedvester. Med bestemmelsen tilsigtes ikke ændringer med
hensyn til retsstillingen for indsatte, der under afsoningen af
frihedsstraf tvangsmæssigt eller frivilligt overføres til en
psykiatrisk afdeling for kortere eller længere tid med henblik på
behandling. Den indsatte vil derfor fortsat under opholdet på den
psykiatriske afdeling være omfattet af psykiatrilovens regler med de
modifikationer, der følger af, at der er tale om fortsat
strafafsoning, jf. herved pkt. 5.6.11.1. ovenfor. Om frivillig overførsel til psykiatrisk afdeling
henvises i øvrigt til § 78 i rådets lovudkast, der træder i stedet
for straffelovens § 49, stk. 2, jf. pkt. 5.11.2. nedenfor. 5.6.11.3. Justitsministeriets overvejelser Justitsministeriet kan tiltræde Straffelovrådets
udkast til bestemmelse om indsattes adgang til sundhedsmæssig
bistand. Lovforslaget er udformet i overensstemmelse hermed, jf.
§ 45.
|
|||
|
|||