|
|
||
Lov nr. 432 om fuldbyrdelse af straf mv. af 31. maj 2000 med senere
ændringer
5. Fængselsstraffe 5.1. Almindelige bestemmelser 5.1.1. Gældende ret 5.1.1.1. Straffeloven bygger på en
forudsætning om, at der er indrettet institutioner til fuldbyrdelse
af frihedsstraf, men indeholder ikke bestemmelser herom eller om de
dømtes fordeling heri. Dog følger det af straffelovens § 44, stk. 2,
at afsoning af hæftestraf kun må ske sammen med andre indsatte, der
udstår straf af hæfte. Efter fuldbyrdelsesbekendtgørelsens § 1 udstås
fængselsstraf i åben anstalt, medmindre det af særlige grunde findes
utilrådeligt. Fængselsstraf kan i almindelighed ikke udstås i
arresthus (herunder Københavns Fængsler), medmindre strafudståelsen
bliver kortvarig. Hæftestraf udstås i arresthus eller i
kriminalforsorgens anstalter. Institutionerne er ikke nærmere beskrevet i
administrative forskrifter. Et lukket fængsel er kendetegnet ved, at
de indsattes tilstedeværelse søges sikret ved ringmur,
tv-overvågning og elektronisk strålesikring mv. af de ydre arealer,
vinduesarmatur (tremmer eller særlig brudsikret glas), låste døre og
en relativ høj grad af personaletæthed. Et åbent fængsel er karakteriseret ved, at
de indsattes tilstedeværelse i fængslet ikke er sikret ved fysiske
sikringsmidler, men primært søges sikret ved regler for de indsattes
ophold og færden. Reglernes overholdelse er sikret ved sanktioner,
hvoraf den alvorligste anses for at være overførsel til fortsat
strafudståelse i lukket fængsel. Der er en relativ lav grad af
personaletæthed. Der er endvidere ikke ringmure og lignende
sikringsmidler og normalt heller ikke særligt vinduesarmatur.
Normalt er kun afdelingernes yderdøre aflåst og kun i nattetimerne.
I et arresthus sikres den indsattes
tilstedeværelse i det væsentlige som i et (lille) lukket fængsel.
Muligheden for fællesskab er begrænset såvel i arbejdstiden som i
fritiden. Det samme gælder med hensyn til adgangen til udendørs
fritidsbeskæftigelse. Københavns Fængsler er
sikkerhedsmæssigt indrettet som et lukket fængsel, men svarer i sine
faciliteter til et meget stort arresthus. Endelig er kriminalforsorgens pensioner
institutioner, hvis hovedformål er at give et social-pædagogisk
tilbud til de på pensionen optagne klienter. I praksis sker ophold
på en pension ofte som en udstationering fra fængsel eller
arresthus, på grundlag af anbringelse eller overførsel i medfør af
straffelovens § 49, stk. 2, eller som et vilkår, der er knyttet til
en betinget dom eller en prøveløsladelse. Normalt er kun yderdørene
låst og kun i nattetimerne, og der er normalt ikke ansat særligt
opsynspersonale. Der henvises herom nærmere til 1989-betænkningen,
s. 71-74. I det enkelte fængsel kan der efter behov være
indrettet specialafdelinger, der i modsætning til en
almindelig afdeling, som principielt rummer en blanding af alle
arter af kriminelle, er forbeholdt bestemte grupper af indsatte. Som eksempel kan nævnes isolationsafdelinger, der
er forbeholdt indsatte, som (i reglen midlertidigt) er udelukket fra
fællesskab med andre indsatte på grund af udståelse af strafcelle,
anbringelse i enrum eller efter eget ønske. I de lukkede fængsler og
enkelte af de åbne fængsler er indrettet sygeafdeling. I nogle
fængsler er der indrettet afdelinger, som er forbeholdt indsatte med
længere straffe. I et par af fængslerne er der oprettet
kontraktfængselsafdelinger, som modtager stofmisbrugere, der er
motiveret for stoffrihed. Den indsatte underskriver en kontrakt, som
giver mulighed for ekstra frihedsgoder, såfremt den indsatte
overholder sin del af kontrakten om stoffrihed. I et enkelt lukket
fængsel findes en afdeling, hvor stofmisbrugere bliver behandlet
efter Minnesota-modellen, og hvor det er behandlere fra en
selvejende institution, der sammen med fængselspersonalet varetager
behandlingen. Endvidere findes der to stoffri afdelinger - en i
lukket og en i åbent regi - hvor den indsatte forpligter sig til at
være stoffri. Begge afdelinger er beregnet for ikke-stofmisbrugere
og tidligere stofmisbrugere, der ønsker at undgå stofmisbrug. Herudover kan det nævnes, at der som led i
forliget om finansloven for 1999 og flerårsaftalen for
kriminalforsorgen for perioden 1999-2003 som en midlertidig løsning
er indrettet særlige afdelinger i et par af de lukkede fængsler med
henblik på indsatte, der udviser en så stærk negativ indflydelse på
medindsatte, at de i væsentlig grad forringer vilkårene for disse
indsatte bl.a. ved at skaffe sig fordele på de medindsattes
bekostning (»negativt stærke indsatte«). Direktoratet for
Kriminalforsorgen har fundet det nødvendigt at fastsætte
retningslinier for placering på disse afdelinger. Placering kan
således ske, hvis det må anses for nødvendigt for at forebygge
overgreb på medindsatte eller personale. Retningslinierne regulerer
alene direkte anbringelse på afdelingen samt intern overførsel i
fængslet, men ikke spørgsmålet om overførsel fra et åbent
fængsel/andet lukket fængsel direkte til afdelingen. I et par af de åbne fængsler er der indrettet
halvåbne afdelinger, som har en tættere personalebemanding og en
større ydre sikkerhed end de åbne fængsler. Disse afdelinger
modtager indsatte, der ellers skulle overføres til lukket fængsel,
fordi de ikke kan tilpasse sig forholdene i et åbent fængsel med
dets større frihed og fællesskab, men hvor der ikke skønnes behov
for den samme grad af sikkerhed som i et lukket fængsel. Som led i flerårsaftalen for kriminalforsorgen er
der tillige afsat midler til at opføre et nyt fængsel til erstatning
for formentlig Horsens Statsfængsel. Det nye fængsel vil blive
indrettet så fleksibelt, at bygningerne kan anvendes til samtlige
kategorier af indsatte, herunder også negativt stærke indsatte, der
holdes adskilt fra de øvrige indsatte. Der henvises i øvrigt til 1989-betænkningen, s.
82-83. 5.1.1.2. Om erstatning til indsatte som følge
af ulykkestilfælde mv. under straffuldbyrdelsen gælder efter
straffelovens § 45, 2. pkt., at indsatte skal holdes forsikrede mod
følger af ulykkestilfælde. Nærmere regler herom er fastsat i anordning nr.
137 af 24. marts 1993. Efter denne anordning yder staten erstatning
med udgangspunkt i reglerne i lov om arbejdsskadeforsikring. 5.1.1.3. Der er ikke i dag fastsat særlige
regler om dømtes ret til også før straffuldbyrdelsens iværksættelse
at få nærmere rådgivning hos kriminalforsorgen om
beskæftigelsesmæssige, sociale og personlige forhold i forbindelse
med straffuldbyrdelsen. I praksis yder kriminalforsorgen dog den
nævnte rådgivning i det omfang, den dømte har behov for det. 5.1.2. Straffelovrådets forslag Om arbejdsgruppens overvejelser henvises til
1989-betænkningen, s. 645-646, jf. §§ 5-6 i arbejdsgruppens
lovudkast, og s. 681-682, og om Straffelovrådets overvejelser
henvises til 1998-betænkningen, s. 98, jf. §§ 5-7 i rådets
lovudkast, og s. 150-152. Straffelovrådet kan med enkelte redaktionelle
ændringer tiltræde arbejdsgruppens forslag. Rådet foreslår på den
baggrund, at der som § 5 i rådets lovudkast indsættes en
bestemmelse, hvorefter justitsministeren fastsætter regler om
indretningen af institutioner under kriminalforsorgen til
fuldbyrdelse af fængselsstraf og om sådanne institutioners opdeling
i åbne og lukkede institutioner. Forslaget bygger i lighed med
arbejdsgruppens forslag på, at afsoningsinstitutioner er opdelt i
åbne og lukkede institutioner.
|
|||
|
|||