Lovforslag nr. 104 fremsat den
28. januar 2009 af
justitsministeren (Brian Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om ændring
af lov om fuldbyrdelse af straf
m.v.
(Forsøgsordning med
magtanvendelse ved brug af
peberspray)
§ 1
I lov om
fuldbyrdelse af straf m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1337 af 3.
december 2007, som ændret senest
ved § 17 i lov nr. 1336 af 19.
december 2008, foretages
følgende ændring:
1.
I § 62
indsættes som
stk. 6:
»Stk. 6.
Justitsministeren kan iværksætte
en forsøgsordning med
magtanvendelse ved brug af
peberspray i visse af
Kriminalforsorgens
institutioner.«
§ 2
Loven
træder i kraft den 1. juli 2009.
§ 3
Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Stk. 2.
Loven kan ved kongelig anordning
sættes i kraft for Færøerne med
de ændringer, som de særlige
færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Formålet med
lovforslaget er at indsætte en
hjemmel i
straffuldbyrdelsesloven, der gør
det muligt for justitsministeren
at iværksætte en forsøgsordning
med magtanvendelse ved brug af
peberspray i visse af
Kriminalforsorgens
institutioner.
I dag kan
magtanvendelse over for indsatte
i Kriminalforsorgens
institutioner efter
straffuldbyrdelsesloven ske ved
brug af greb, skjold, stav og
tåregas. Magtanvendelse kan
bl.a. ske, hvis det er
nødvendigt for at afværge
truende vold eller overvinde
voldsom modstand, f.eks. i
forbindelse med slagsmål mellem
indsatte, angreb på personalet,
eller hvis en indsat
barrikaderer sig i sit
opholdsrum med selvbeskadigelse
for øje.
Den ovennævnte
opregning i
straffuldbyrdelsesloven af,
hvilke magtmidler der kan
anvendes i Kriminalforsorgen,
antages at være udtømmende, og
en forsøgsordning med
magtanvendelse ved brug af
peberspray vil derfor kræve en
særlig lovhjemmel. Hvis
lovforslaget vedtages, vil
justitsministeren iværksætte en
forsøgsordning med
magtanvendelse ved brug af
peberspray i visse af
Kriminalforsorgens
institutioner. Hensigten hermed
er at indhøste erfaringer med
brug af peberspray, som allerede
anvendes f.eks. af politiet og
af den svenske kriminalforsorg
(Kriminalvården), og på grundlag
heraf vurdere, om peberspray bør
indføres som permanent
magtmiddel i Kriminalforsorgen.
Der vil i
givet fald som led i
forsøgsordningen – på samme måde
som for de magtmidler, der kan
anvendes i dag – blive fastsat
nærmere regler om anvendelse af
peberspray som magtmiddel over
for indsatte, og hvordan dette i
givet fald skal ske.
Magtanvendelse ved brug af
peberspray vil endvidere skulle
ske i overensstemmelse med
straffuldbyrdelseslovens
almindelige regler om
magtanvendelse, herunder navnlig
proportionalitetsprincippet og
skånsomhedsprincippet.
2.
Gældende ret
Efter
straffuldbyrdelseslovens § 62,
stk. 1, kan en institution under
Kriminalforsorgen anvende magt
over for en indsat, hvis det er
nødvendigt for at afværge
truende vold, overvinde voldsom
modstand eller for at hindre
selvmord eller anden
selvbeskadigelse. Institutionen
kan desuden anvende magt for at
hindre undvigelse eller standse
undvegne. Endelig kan
institutionen anvende magt for
at gennemtvinge en påbudt
foranstaltning, når øjeblikkelig
gennemførelse af denne er
nødvendig, og den indsatte
afviser eller undlader at følge
personalets anvisninger herom.
Magtanvendelse
kan ske ved greb, skjold, stav
og tåregas, jf.
straffuldbyrdelseslovens § 62,
stk. 2. Bestemmelsen antages at
indeholde en udtømmende
opregning af, hvilke magtmidler
der kan anvendes over for
indsatte i institutioner under
Kriminalforsorgen.
Straffuldbyrdelseslovens § 62,
stk. 3, indeholder et
almindeligt
proportionalitetsprincip,
hvorefter magtanvendelse ikke må
gennemføres, såfremt det efter
indgrebets formål og den
krænkelse og det ubehag, som
indgrebet må antages at
forvolde, ville være et
uforholdsmæssigt indgreb.
Magtanvendelse
skal endvidere foretages så
skånsomt, som omstændighederne
tillader, jf.
straffuldbyrdelseslovens § 62,
stk. 4, og der skal gennemføres
lægetilsyn efter magtanvendelse,
hvis der er mistanke om sygdom,
herunder om tilskadekomst, hos
den indsatte i forbindelse med
anvendelsen af magt, eller hvis
den indsatte selv anmoder om
lægehjælp.
Efter
straffuldbyrdelseslovens § 62,
stk. 5, fastsætter
justitsministeren regler om
anvendelse af magt over for
indsatte. Reglerne herom findes
i bekendtgørelse nr. 382 af 17.
maj 2001 om anvendelse af magt
over for indsatte i fængsler og
arresthuse
(magtanvendelsesbekendtgørelsen).
Efter
magtanvendelsesbekendtgørelsens
§ 2 må der kun anvendes greb,
skjold, stav og tåregas i
overensstemmelse med
retningslinjer fra
Justitsministeriet, Direktoratet
for Kriminalforsorgen. Der er i
magtanvendelsesbekendtgørelsen
fastsat nærmere regler om
anvendelsen af de enkelte
magtmidler, f.eks. om hvordan
stav må anvendes mod indsatte. I
medfør af bekendtgørelsens § 4
må stav kun bæres, hvis der
konkret foreligger en særlig
risikosituation, hvor anvendelse
af stav kan blive nødvendig, og
udlevering af stav kan kun ske
med tilladelse fra
institutionens leder eller den,
der bemyndiges dertil.
Efter
magtanvendelsesbekendtgørelsens
§ 8 er det institutionens leder
eller den, som bemyndiges
dertil, som kan træffe afgørelse
om anvendelse af magt over for
indsatte. Tillader forholdene i
det enkelte tilfælde ikke, at
man afventer denne beslutning,
træffer den tilstedeværende
fængselsfunktionær, som er
ansvarlig for det pågældende
tjenesteområde (f.eks. en
afdeling i et arresthus eller
fængsel), beslutning om
anvendelse af magt. I disse
tilfælde skal institutionens
leder eller den, der bemyndiges
dertil, så hurtigt som muligt
underrettes om det passerede,
bl.a. med henblik på at vurdere,
om beslutningen om
magtanvendelse var berettiget.
3.
Lovforslagets
udformning
3.1.
Peberspray er en væske, der
består af et peberekstrakt, og
som ved hjælp af en drivgas
sprøjtes mod den, som den
koncentrerede stråle rettes
imod. Det aktive stof i
peberspray er capsaicin
(oleoresin capsicum).
Pebersprayen
udsender en tynd, komprimeret
stråle, som virker i en afstand
af op til 6-7 meter.
Pebersprayen skal ramme den
pågældende i ansigtet/panden for
at virke optimalt og forårsager
akut øjenkrampe med deraf
følgende midlertidig blindhed,
som varer i ca. 30-45 minutter,
og peberspray er derfor
effektivt som middel til
pacificering. Virkningen
indtræffer øjeblikkeligt, selv
hvis den pågældende har lukket
øjnene under påvirkningen, fordi
pebersprayen vil virke, når
vedkommende blinker med øjnene.
Foruden akut øjenkrampe giver
peberspray svien i huden,
irritation af slimhinderne og
hoste, og desuden vil den
pågældende, der rammes, blive
desorienteret og føle ubehag.
Ved anvendelse
af peberspray kan der ydes
førstehjælp til den ramte ved at
skylle ansigtet og øjnene med
vand, gerne i et stykke tid, da
det lindrer smerterne og skyller
peberpartiklerne væk. Desuden
kan den pågældende beroliges
med, at virkningen forsvinder
helt efter ca. 2 timer, men hvis
ansigtet og øjnene skylles,
forsvinder smerterne efter ca.
45 minutter.
3.2.
Der blev i 2006 iværksat en
forsøgsordning med anvendelse af
peberspray som magtmiddel i
visse politikredse. Erfaringerne
fra denne forsøgsordning viste,
at peberspray er egnet som
magtmiddel for politiet, og at
peberspray er et værdifuldt
supplement til de magtmidler,
som politiet allerede råder
over. Forsøgsordningen viste, at
peberspray i tilspidsede
situationer kan overflødiggøre
anvendelsen af mere indgribende
magtmidler og dermed medvirke
til, at der sker færre skader
under anholdelser mv. På
baggrund af erfaringerne fra
forsøgsordningen er peberspray
indført som magtmiddel i
politiet pr. 1. januar 2008, jf.
bekendtgørelse nr. 1430 af 11.
december 2007 om ændring af
bekendtgørelse om politiets
anvendelse af visse magtmidler
mv.
Der er ved den
nævnte bekendtgørelse fastsat
nærmere regler om anvendelse af
peberspray i politiet. Efter
bekendtgørelsens § 25 a må
politiet kun anvende peberspray
med henblik på at afværge et
påbegyndt eller overhængende
angreb på person, at afværge
overhængende fare i øvrigt for
personers liv eller helbred, at
afværge et påbegyndt eller
overhængende angreb på
samfundsvigtige institutioner,
virksomheder eller anlæg, at
sikre gennemførelse af
tjenestehandlinger, mod hvilke
der gøres aktiv modstand, eller
at sikre gennemførelse af
tjenestehandlinger, mod hvilke
der gøres passiv modstand,
såfremt tjenestehandlingens
gennemførelse skønnes
uopsættelig, og anden og mindre
indgribende magtanvendelse
skønnes åbenbart uegnet.
Før peberspray
tages i brug mod en person, skal
den pågældende så vidt muligt
orienteres om, at politiet har
til hensigt at bruge peberspray,
hvis ikke politiets påbud
efterkommes, og det skal så vidt
muligt sikres, at vedkommende
har mulighed for at efterkomme
påbuddet, jf. bekendtgørelsens
§ 25 b. Desuden skal politiet
efter bekendtgørelsens § 25 c så
vidt muligt og i fornødent
omfang tilbyde at afhjælpe
gener, der er forårsaget af, at
en person har været udsat for
peberspray. Har politiets brug
af peberspray mod en person
medført gener, der skønnes at
kræve lægehjælp, skal den
pågældende straks undersøges af
en læge. Endelig må der efter
bekendtgørelsens § 25 d kun
anvendes typer af peberspray,
som er godkendt af Rigspolitiet.
3.3.
Peberspray har endvidere været
anvendt som magtmiddel i den
svenske kriminalforsorg siden
2006, og der er fastsat nærmere
regler om anvendelsen af
peberspray i föreskrifter og
almänne råd af 25. januar 2006
om användning av pepparspray
(OC-spray) i Kriminalvården.
Efter
forskriftens § 2 må peberspray
anvendes efter de generelle
regler om magtanvendelse
(kapitel 24, § 2 i den svenske
straffelov (brottsbalken)).
Efter disse regler kan
magtanvendelse i visse nærmere
angivne tilfælde finde sted,
hvis dette under hensyn til
omstændighederne skønnes
forsvarligt for at gennemføre en
tjenestehandling mv.
Magtanvendelse må dog ikke ske,
hvis mindre indgribende midler
er tilstrækkelige
(proportionalitetsprincippet),
og skal altid ske under
hensyntagen til den smerte og
det ubehag, som indgrebet
indebærer for den, der udsættes
for magtanvendelsen
(skånsomhedsprincippet).
Desuden er der
i forskriften fastsat regler om,
at det personale, der skal
anvende pebersprayen, skal
modtage uddannelse heri, og
institutionerne skal fastsætte
lokale retningslinjer om,
hvilket personale der må anvende
peberspray. Efter de svenske
regler kan personalet bære
peberspray som permanent udstyr.
Når pebersprayen har været
anvendt, skal der ydes hjælp til
den person, der har været udsat
for magtanvendelsen. Endvidere
skal lederen for den pågældende
institution og den centrale
sikkerhedsenhed i den svenske
kriminalforsorg underrettes om
anvendelse af peberspray.
Den svenske
kriminalforsorg har oplyst, at
man i praksis både har anvendt
peberspray i forbindelse med
indsattes overfald mod
personalet og i forbindelse med
indsattes indbyrdes overfald,
herunder ved anvendelse af
stikvåben. Det er den svenske
kriminalforsorgs erfaring, at
personalet med anvendelsen af
peberspray kan gribe tidligere
ind i en potentielt risikofyldt
konflikt, så personalets
magtanvendelse bliver mindre
voldsom. Hertil kommer, at det
er den svenske kriminalforsorgs
erfaring, at der er en væsentlig
præventiv effekt forbundet med
anvendelsen af peberspray, idet
alene truslen om anvendelse af
peberspray i mange tilfælde har
været tilstrækkelig til, at den
indsatte er afstået fra
yderligere voldelig adfærd. Der
har ikke i forbindelse med den
svenske kriminalforsorgs
anvendelse af peberspray været
tilfælde med medicinske
skadevirkninger hos personer,
som har været udsat for
peberspray.
3.4.
Som nævnt ovenfor anvendes
peberspray allerede i dag som
magtmiddel bl.a. i politiet og i
den svenske kriminalforsorg, og
der er både i politiet og hos
den svenske kriminalforsorg gode
erfaringer med at anvende
peberspray. Brug af peberspray
kan således medvirke til at
begrænse anvendelsen af andre
mere indgribende magtmidler, og
erfaringerne fra både politiet
og den svenske kriminalforsorg
viser, at truslen om at anvende
peberspray i flere tilfælde har
været tilstrækkelig til at
hindre yderligere voldelige
handlinger mv., således at alene
truslen om at anvende peberspray
har haft en væsentlig præventiv
effekt.
Anvendelsen af
magtmidler i Kriminalforsorgens
institutioner her i landet er
generelt begrænset, bl.a. fordi
sikkerheden i vidt omfang
baseres på den såkaldte
dynamiske sikkerhed, dvs.
personalets løbende kontakt med
og kendskab til de indsatte, som
indebærer, at tilspidsede
situationer kan imødegås. I 2007
blev der således i alt anvendt
magt i Kriminalforsorgens
institutioner i 199 tilfælde,
hvoraf langt hovedparten (179
tilfælde) angik magtanvendelse
ved brug af håndkraft (greb).
Der blev alene anvendt stav 7
gange og skjold 13 gange, og der
blev slet ikke anvendt tåregås.
I lyset af de
gode erfaringer med anvendelse
af peberspray som magtmiddel i
politiet og i den svenske
kriminalforsorg finder
Justitsministeriet, at det bør
vurderes, om der også i den
danske kriminalforsorg bør være
mulighed for at anvende
peberspray som magtmiddel. Der
synes således i praksis at være
en præventiv effekt alene ved en
trussel om at anvende
peberspray. Direktoratet for
Kriminalforsorgen har foreslået,
at der i første omgang
iværksættes en forsøgsordning
med peberspray som magtmiddel i
visse af Kriminalforsorgens
institutioner med henblik på at
indhøste praktiske erfaringer,
der kan danne grundlag for en
stillingtagen til, om peberspray
bør indføres som et permanent
magtmiddel også i den danske
kriminalforsorg.
Som anført i
pkt. 2 ovenfor antages
straffuldbyrdelsesloven at
indeholde en udtømmende
opregning af, hvilke magtmidler
der kan anvendes i
Kriminalforsorgen, og en
forsøgsordning med
magtanvendelse ved brug af
peberspray vil derfor kræve en
særlig lovhjemmel.
Justitsministeriet foreslår på
denne baggrund, at der i
straffuldbyrdelsesloven
indsættes en hjemmel til, at
justitsministeren kan iværksætte
en forsøgsordning med
magtanvendelse ved brug af
peberspray i visse af
Kriminalforsorgens
institutioner.
Hvis
lovforslaget vedtages, vil der
således blive iværksat en
forsøgsordning med brug af
peberspray som magtmiddel i
udvalgte institutioner i
Kriminalforsorgen.
Straffuldbyrdelseslovens
almindelige regler om
magtanvendelse vil i givet fald
finde anvendelse også for brug
af peberspray som magtmiddel,
herunder at brug af peberspray
skal ske i overensstemmelse med
proportionalitetsprincippet og
skånsomhedsprincippet, jf.
straffuldbyrdelseslovens § 62,
stk. 3 og 4. Forsøgsordningen
vil blive udformet sådan, at
peberspray, herunder trussel om
at bruge peberspray, f.eks. vil
kunne anvendes i en situation,
hvor institutionen ellers ville
overveje at anvende tåregas
eller stav og skjold mod en
indsat, som vil angribe
personalet, når personalet
forsøger at komme ind i den
indsattes celle.
Der vil
endvidere blive fastsat nærmere
regler om anvendelsen af
peberspray som magtmiddel. Det
vil bl.a. blive fastsat, at før
peberspray i givet fald tages i
brug mod en person, skal den
pågældende så vidt muligt
orienteres om, at institutionen
har til hensigt at bruge
peberspray, hvis ikke
institutionens påbud
efterkommes, og det skal så vidt
muligt sikres, at vedkommende
har mulighed for at efterkomme
påbuddet. Institutionen skal
endvidere så vidt muligt og i
fornødent omfang tilbyde at
afhjælpe gener, der er
forårsaget af, at en indsat har
været udsat for peberspray.
Desuden skal der straks
gennemføres lægetilsyn efter
anvendelse af peberspray, hvis
der er mistanke om sygdom,
herunder om tilskadekomst hos
den indsatte i forbindelse med
anvendelsen af peberspray, eller
hvis den indsatte selv anmoder
om lægehjælp.
Der vil
endvidere blive fastsat regler
om, at peberspray kun må bæres,
hvis der foreligger en særlig
risikosituation, hvor anvendelse
af peberspray kan blive
nødvendig, og i givet fald kan
udlevering af peberspray kun ske
med tilladelse fra
institutionens leder eller den,
der bemyndiges hertil. Dette
svarer til, hvad der i dag
gælder vedrørende anvendelse af
stav, jf.
magtanvendelsesbekendtgørelsens
§ 4.
Direktoratet
for Kriminalforsorgen har
oplyst, at hvis lovforslaget
vedtages, vil forsøgsordningen
blive iværksat i Statsfængslet i
Østjylland, Statsfængslet i
Nyborg, Anstalten ved
Herstedvester, Københavns
Fængsler og i arresthusene i
Odense, Køge og Randers i en
1-årig forsøgsperiode.
Direktoratet har oplyst, at
personalet i de pågældende
institutioner i givet fald vil
blive undervist i brugen af
peberspray forud for, at
forsøgsordningen bliver
iværksat.
Forsøgsordningen vil i øvrigt
blive tilrettelagt sådan, at de
pågældende institutioner skal
indberette til Direktoratet for
Kriminalforsorgen hvert enkelt
tilfælde af udlevering af
peberspray, tilkendegivelse om,
at institutionen har til hensigt
at bruge peberspray, og konkret
anvendelse af peberspray med
henblik på direktoratets
evaluering af forsøgsordningen.
Med henblik på
at få et tilstrækkeligt grundlag
for at kunne vurdere
erfaringerne med magtanvendelse
ved brug af peberspray i
Kriminalforsorgens institutioner
bør forsøgsperioden være mindst
et år. På grundlag af
erfaringerne fra
forsøgsordningen vil der i givet
fald blive taget stilling til,
om peberspray bør indføres som
et permanent magtmiddel i
Kriminalforsorgen, og der vil i
så fald blive fremsat et
lovforslag om ændring af
straffuldbyrdelsesloven, jf.
herved straffuldbyrdelseslovens
§ 62, stk. 2, der angiver de
magtmidler, som kan anvendes i
Kriminalforsorgen.
Der henvises i
øvrigt til lovforslagets § 1,
nr. 1 (forslag til
straffuldbyrdelseslovens § 62,
stk. 6), og bemærkningerne
hertil.
4.
De økonomiske
og administrative konsekvenser
for det offentlige
Lovforslaget
skønnes ikke at have økonomiske
eller administrative
konsekvenser for det offentlige
af betydning.
5.
De økonomiske
og administrative konsekvenser
for erhvervslivet mv.
Lovforslaget
skønnes ikke at have økonomiske
eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6.
De økonomiske
og administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget
skønnes ikke at have økonomiske
eller administrative
konsekvenser for borgerne.
7.
De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget
har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8.
Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget
indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9.
Hørte
myndigheder mv.
Et udkast til
lovforslaget har været sendt i
høring hos følgende myndigheder
og organisationer mv.:
Østre
Landsret, Vestre Landsret,
samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen, Den Danske
Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen,
Rigsadvokaten¸ Foreningen af
Offentlige Anklagere,
Rigspolitiet, Politiforbundet i
Danmark, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Foreningen af
Fængselsinspektører og
Vicefængselsinspektører,
Kriminalforsorgsforeningen,
Dansk Fængselsforbund,
HK-Landsklubben for
Kriminalforsorgen, Dansk
Socialrådgiverforening,
Advokatrådet, Danske Advokater,
Landsforeningen af Beskikkede
Advokater, Institut for
Menneskerettigheder,
Retssikkerhedsfonden, Dansk
Retspolitisk Forening og
Kriminalistisk Forening (KRIM).
10.
Sammenfattende skema
|
Positive
konsekvenser/
Mindreudgifter
|
Negative
konsekvenser/
Merudgifter
|
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
|
Ingen
|
Ingen af
betydning
|
Administrative
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
|
Ingen
|
Ingen af
betydning
|
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
|
Ingen
|
Ingen
|
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
|
Ingen
|
Ingen
|
Miljømæssige
konsekvenser
|
Ingen
|
Ingen
|
Administrative
konsekvenser for
borgerne
|
Ingen
|
Ingen
|
Forholdet til
EU-retten
|
Lovforslaget
indeholder ikke
EU-retlige
aspekter
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
I bilag 1 til
lovforslaget er de foreslåede
bestemmelser sammenholdt med de
nugældende regler.
Til
§ 1
Til nr. 1
(straffuldbyrdelseslovens § 62,
stk. 6)
Det foreslås,
at der indføres hjemmel til, at
justitsministeren kan iværksætte
en forsøgsordning med
magtanvendelse ved brug af
peberspray i visse af
Kriminalforsorgens
institutioner.
Hvis
lovforslaget vedtages, vil der
på grundlag heraf blive
gennemført en 1-årig
forsøgsordning, hvorefter der
som led i magtanvendelse over
for indsatte kan anvendes
peberspray i visse af
Kriminalforsorgens
institutioner. Hensigten hermed
er at indhøste erfaringer med
brug af peberspray, som i dag
anvendes bl.a. af politiet, og
på grundlag heraf vurdere, om
peberspray bør indføres som
permanent magtmiddel i
Kriminalforsorgen.
På samme måde
som for de magtmidler, der kan
anvendes i dag i
Kriminalforsorgen, jf.
straffuldbyrdelseslovens § 62,
stk. 2, vil der i givet fald som
led i forsøgsordningen blive
fastsat nærmere regler om
anvendelse af peberspray som
magtmiddel. Peberspray vil
endvidere skulle anvendes i
overensstemmelse med de
almindelige regler om
magtanvendelse i
straffuldbyrdelsesloven,
herunder
proportionalitetsprincippet og
skånsomhedsprincippet, jf.
straffuldbyrdelseslovens § 62,
stk. 3 og 4.
Der henvises i
øvrigt til pkt. 3.4 i
lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til
§ 2
Det foreslås,
at loven træder i kraft den 1.
juli 2009.
Til
§ 3
Bestemmelsen
fastsætter lovens territoriale
gyldighedsområde og indebærer,
at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
Den foreslåede
ændring af
straffuldbyrdelsesloven kan dog
sættes i kraft for Færøerne ved
kongelig anordning med de
afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende
formulering
|
|
Lovforslaget
|
|
|
|
|
|
§ 1
I lov om
fuldbyrdelse af
straf m.v., jf.
lovbekendtgørelse
nr. 1337 af 3.
december 2007,
som ændret
senest ved § 17
i lov nr. 1336
af 19. december
2008, foretages
følgende
ændringer:
|
|
|
|
§ 62.
Institutionen
kan anvende magt
over for en
indsat, hvis det
er nødvendigt
|
|
|
1) for at
afværge truende
vold, overvinde
voldsom modstand
eller for at
hindre selvmord
eller anden
selvbeskadigelse,
|
|
|
2) for at hindre
undvigelse eller
standse undvegne
eller
|
|
|
3) for at
gennemtvinge en
påbudt
foranstaltning,
når øjeblikkelig
gennemførelse af
denne er
nødvendig og den
indsatte afviser
eller undlader
at følge
personalets
anvisninger
herom.
|
|
|
Stk. 2.
Magtanvendelse
kan ske ved
greb, skjold,
stav og tåregas.
|
|
|
Stk. 3.
Magtanvendelse
må ikke
gennemføres,
såfremt det
efter indgrebets
formål og den
krænkelse og det
ubehag, som
indgrebet må
antages at
forvolde, ville
være et
uforholdsmæssigt
indgreb.
|
|
|
Stk. 4.
Magtanvendelse
skal foretages
så skånsomt, som
omstændighederne
tillader. Der
skal gennemføres
lægetilsyn efter
magtanvendelse,
hvis der er
mistanke om
sygdom, herunder
om
tilskadekomst,
hos den indsatte
i forbindelse
med anvendelsen
af magt, eller
hvis den
indsatte selv
anmoder om
lægehjælp.
|
|
|
Stk. 5.
Justitsministeren
fastsætter
regler om
anvendelse af
magt over for
indsatte.
|
|
|
|
|
|
|
|
1. I § 62
indsættes som
stk. 6:
|
|
|
»Stk. 6.
Justitsministeren
kan iværksætte
en
forsøgsordning
med
magtanvendelse
ved brug af
peberspray i
visse af
Kriminalforsorgens
institutioner.«
|
|
|
|
|
|
§ 2
Loven træder i
kraft den 1.
juli 2009.
|
|
|
|
|
|
§ 3
|
|
|
Stk. 1.
Loven gælder
ikke for
Færøerne og
Grønland.
|
|
|
Stk. 2.
Loven kan ved
kongelig
anordning sættes
i kraft for
Færøerne med de
ændringer, som
de særlige
færøske forhold
tilsiger.
|