|
|
||
Lov nr. 432 om
fuldbyrdelse af straf mv. af 31. maj 2000 med senere ændringer Til § 73 Bestemmelsen vedrører spørgsmålet om
institutionens adgang til at træffe bestemmelse om konfiskation.
Bestemmelsen svarer med enkelte ændringer, der i det væsentlige er
af redaktionel karakter, til § 73 i Straffelovrådets lovudkast, jf.
pkt. 5.9.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget. De foreslåede regler om adgang for institutionen
til at træffe bestemmelse om konfiskation skal ses i sammenhæng med
de almindelige bestemmelser om konfiskation i straffelovens §§ 75-77
a. Efter gældende ret og efter lovforslaget er de almindelige
konfiskationsregler ikke anset for tilstrækkelige til at modvirke,
at indsatte kommer i besiddelse af genstande eller penge, som de af
hensyn til institutionens varetagelse af ordens- og navnlig
sikkerhedsmæssige opgaver ikke findes at burde være i besiddelse af,
jf. herved pkt. 5.9.2.1. og 5.9.2.2. i de almindelige bemærkninger
til lovforslaget. Stk. 1 svarer til den gældende regel i
straffelovens § 47, stk. 3, der samtidig foreslås ophævet som led i
gennemførelsen af straffuldbyrdelsesloven, jf. § 1, nr. 9, i
forslaget til lov om ændring af forskellige lovbestemmelser i
forbindelse med gennemførelsen af en lov om fuldbyrdelse af straf
mv. Stk. 2 indebærer i forhold til gældende
regler og praksis en lovfæstelse af adgangen til at konfiskere i
tilfælde af indsmugling. Det præciseres samtidig, at konfiskation
ikke er mulig, hvis de berørte genstande eller penge enten tilhører
tredjemand, som ikke er ansvarlig for det ulovlige forhold, eller
tilhører den indsatte, forudsat at den indsatte kan godtgøre ikke at
have haft kendskab til det ulovlige forhold. Stk. 3 indebærer en lovfæstelse af den
nuværende praksis, hvorefter der kan ske konfiskation af genstande
og penge som nævnt i stk. 1, som findes på institutionens terræn,
når det ikke kan klarlægges, hvem der er ejer heraf. Det bemærkes
herved, at lovlige genstande mv., som findes på institutionens
terræn, f.eks. beklædningsgenstande, forudsættes afleveret til
politiet efter lov om hittegods. Stk. 4 indeholder en bemyndigelse for
justitsministeren til at fastsætte regler om behandlingen af sager
om konfiskation. Sådanne regler forudsættes bl.a. at omhandle
fremgangsmåden ved destruktion af konfiskerede effekter. Endvidere
forudsættes der fastsat pligt for institutionen til som hidtil på
forhånd at orientere besøgende om, hvad der må medtages til den
indsatte, og om, at andet kan konfiskeres. Der tilsigtes ingen ændring af den gældende
praksis, hvorefter den indsatte ved afslutningen af et besøg får
mulighed for til opbevaring at aflevere penge eller genstande, som
uden den indsattes medvirken og under formildende omstændigheder er
indbragt af den besøgende. I øvrigt forudsættes afgørelsen om konfiskation
som hidtil at ske under iagttagelse af
proportionalitetsgrundsætningen, så konfiskation undlades, hvis det
må anses for et uforholdsmæssigt indgreb. En afgørelse om konfiskation af genstande eller
penge, hvis værdi overstiger det almindelige vederlag, der udbetales
indsatte for en uges beskæftigelse, foreslås omfattet af den
udvidede klageadgang, jf. lovforslagets § 112, nr. 4, og
bemærkningerne hertil. Ved at inddrage disse afgørelser under den
foreslåede klageordning sikres indsatte og deres besøgende - for så
vidt angår værdier over den anførte beløbsgrænse - samme ret til en
domstolsprøvelse af en konfiskation, som generelt er gældende ved
konfiskation efter straffelovens almindelige bestemmelser herom.
Særligt vedrørende adgangen for andre end indsatte til at klage over
konfiskation henvises til lovforslagets § 124 og bemærkningerne
hertil. 5.9.2. Konfiskation 5.9.2.1. Gældende ret De almindelige regler om konfiskation i anledning
af strafbart forhold findes i straffelovens §§ 75-77 a. De gælder
også for personer, der udstår frihedsstraf. Efter straffelovens § 124, stk. 2, straffes den,
som ulovligt sætter sig i forbindelse med en fængslet person, med
bøde eller under skærpende omstændigheder med hæfte eller fængsel
indtil 3 måneder. I de tilfælde, hvor genstande søges indsmuglet af
en person, som ulovligt sætter sig i forbindelse med den
indsatte, kan de pågældende genstande derfor konfiskeres i medfør af
straffelovens § 75. Konfiskation kan ske uafhængigt af den indsattes
eventuelle kendskab til indsmuglingen eller forsøget herpå. I de tilfælde, hvor genstande søges indsmuglet af
en person i forbindelse med et lovligt besøg hos den
indsatte, kan der ske konfiskation efter straffelovens almindelige
konfiskationsbestemmelser, hvis besiddelsen af den pågældende
genstand i sig selv er strafbar (f.eks. euforiserende stoffer), jf.
§ 75, eller såfremt genstanden på grund af sin beskaffenhed i
forbindelse med andre foreliggende omstændigheder må befrygtes at
ville blive brugt ved en strafbar handling, jf. § 77 a. Efter straffelovens § 124, stk. 1, straffes den,
der befrier en fængslet person, og den, der tilskynder eller hjælper
en sådan person til at undvige eller holder den undvegne skjult, med
hæfte eller med fængsel indtil 2 år eller under formildende
omstændigheder med bøde. Genstande, der søges indsmuglet under et
lovligt besøg, kan derfor også konfiskeres efter de almindelige
konfiskationsbestemmelser (§ 75), når den pågældende genstand er et
led i en tilskyndelse eller hjælp til en indsat til at undvige. Straffelovens § 47, stk. 3, giver en særlig
adgang til konfiskation hos personer, der udstår frihedsstraf. Denne
adgang til konfiskation gælder ved siden af de almindelige
konfiskationsbestemmelser i straffelovens §§ 75-77 a. Efter § 47, stk. 3, kan der ske konfiskation hos
en person, der udstår frihedsstraf, når den pågældende findes i
besiddelse af genstande, som er ulovligt indført, erhvervet eller
tilvirket i anstalten, medmindre de tilhører nogen, der ikke er
ansvarlig for det ulovlige forhold. § 47, stk. 3, antages i praksis
at indebære, at konfiskation af genstande, der søges indsmuglet, og
som ikke kan konfiskeres efter §§ 75-77 a, alene kan ske, såfremt
der foreligger bevis for, at den indsatte gennem tilskyndelse eller
på anden måde har medvirket til indsmuglingen eller forsøget herpå.
Er der ikke bevis for den indsattes medvirken, antages der ikke at
være hjemmel til at foretage konfiskation. Genstanden må derfor
tilbageleveres til den, der har foretaget eller forsøgt
indsmuglingen, jf. 1989-betænkningen, s. 246. I praksis findes ofte f.eks. spiritus eller penge
skjult på institutionernes terræn, uden at det er muligt at afgøre,
hvem der er ejer heraf. Det er fast praksis, at institutionerne i
sådanne tilfælde umiddelbart konfiskerer de fundne genstande til
fordel for statskassen. Straffelovens § 47, stk. 3, suppleres af
bestemmelser i fuldbyrdelsesbekendtgørelsens § 37, hvori det
fastsættes, at reglerne i §§ 34 og 35 (om fremgangsmåden ved
behandlingen af disciplinærsager) finder tilsvarende anvendelse i
sager om konfiskation, og at det konfiskerede inddrages til fordel
for statskassen, til nyttiggørelse i institutionen eller destrueres. Endvidere er der i Justitsministeriets cirkulære
af 3. oktober 1979 fastsat nærmere regler om fremgangsmåden med
hensyn til konfiskation i henhold til straffelovens § 47, stk. 3.
Cirkulæret indeholder navnlig bestemmelser af regnskabsmæssig og
revisionsmæssig art. Desuden er der i Justitsministeriets
cirkulæreskrivelse af 18. marts 1994 fastsat regler om
fremgangsmåden med hensyn til konfiskation af euforiserende midler,
der findes i kriminalforsorgens anstalter og arresthusene.
Cirkulæreskrivelsen indeholder også bestemmelser af regnskabsmæssig
og revisionsmæssig art og fastsætter herudover en række forskrifter
vedrørende opbevaring, destruktion mv. samt anmeldelse til politiet,
når bl.a. indsatte eller besøgende findes i besiddelse af
euforiserende stoffer. 5.9.2.2. Straffelovrådets forslag Om arbejdsgruppens overvejelser henvises til
1989-betænkningen, s. 246-247, 663, jf. § 68 i arbejdsgruppens
lovudkast, og s. 724-725, og om Straffelovrådets overvejelser
henvises til 1998-betænkningen, s. 116, jf. § 73 i rådets lovudkast,
og s. 262-263 Straffelovrådet finder, at der er principielle
betænkeligheder knyttet til at give adgang til konfiskation i et
omfang, der rækker ud over de almindelige bestemmelser om
konfiskation i straffelovens §§ 75-77 a. Af hensyn til
kriminalforsorgens muligheder for at varetage sikkerhedsmæssige og
ordensmæssige opgaver under straffuldbyrdelsen er rådet dog enig i,
at der er behov for at kunne konfiskere i videre omfang end efter
straffelovens §§ 75-77 a. Straffelovrådet kan med visse ændringer tiltræde
arbejdsgruppens forslag. Rådet foreslår på den baggrund, at straffelovens
§ 47, stk. 3, ophæves, jf. herved § 1, nr. 9, i forslag til lov om
ændring af forskellige lovbestemmelser i forbindelse med
gennemførelsen af en lov om fuldbyrdelse af straf mv. (Ændringer som
følge af straffuldbyrdelsesloven, afskaffelse af hæftestraffen og
prøveløsladelse af livstidsdømte mv.). Endvidere foreslår rådet, at der som § 73,
stk. 1, i rådets lovudkast indsættes en bestemmelse, hvorefter
institutionen kan træffe bestemmelse om konfiskation af genstande og
penge, der findes på institutionens område, hvis det ikke kan
fastslås, hvem de tilhører. Som § 73, stk. 2, foreslås en bestemmelse,
hvorefter konfiskation også kan ske, når penge og genstande er
ulovligt indført, erhvervet eller tilvirket i institutionen. Det
gælder dog ikke, hvis de tilhører nogen, der ikke er ansvarlig for
det ulovlige forhold. Endelig foreslås i § 73, stk. 3, en
bestemmelse om konfiskation ved indsmugling. Bestemmelsen indebærer,
at der kan ske konfiskation, når penge og genstande søges indsmuglet
til indsatte. Det gælder dog ikke, hvis de tilhører tredjemand, der
ikke er ansvarlig for det ulovlige forhold. Det gælder heller ikke,
hvis de tilhører den indsatte, og den indsatte godtgør ikke at have
haft kendskab til det ulovlige forhold. Til de ovennævnte bestemmelser føjes i § 73,
stk. 4, en bemyndigelse for justitsministeren til at fastsætte
regler om behandlingen af sager om konfiskation. § 73 i rådets lovudkast indebærer i forhold til
de nugældende regler og praksis samt arbejdsgruppens lovudkast en
præcisering af adgangen til at konfiskere i tilfælde af indsmugling,
så konfiskation af genstande, der tilhører den indsatte, kan ske,
medmindre den indsatte godtgør ikke at have haft kendskab til det
ulovlige forhold. Endvidere lovfæstes den nuværende praksis,
hvorefter der kan ske konfiskation af penge og genstande, som findes
på institutionens terræn, uden at det kan klarlægges, hvem der er
ejer heraf. Rådet forudsætter i øvrigt i lighed med
arbejdsgruppen, at der ved afgørelsen af spørgsmålet om konfiskation
indgår proportionalitetshensyn, så konfiskation undlades, hvis det
må anses for et uforholdsmæssigt indgreb. Rådet lægger endvidere
vægt på, at besøgende på forhånd bør orienteres om, hvad der må
medtages til den indsatte, og om, at andre effekter kan konfiskeres.
Desuden bør den indsatte som hidtil ved afslutningen af et besøg
have mulighed for til opbevaring at aflevere penge eller genstande,
som uden den indsattes medvirken er indbragt af den besøgende. 5.9.2.3. Justitsministeriets overvejelser Justitsministeriet kan med enkelte ændringer, der
i det væsentlige er af redaktionel karakter, tiltræde
Straffelovrådets udkast til bestemmelse om konfiskation. Efter § 73, stk. 1, i Straffelovrådets forslag
kan institutionen træffe bestemmelse om konfiskation af penge og
genstande, der findes på institutionens område, hvis det ikke kan
fastslås, hvem de tilhører. Således som bestemmelsen er affattet,
åbnes mulighed for konfiskation af penge og genstande ikke alene i
tilfælde, hvor der er tale om ulovlige effekter mv., men også i
tilfælde, hvor der er tale om lovlige effekter mv., og hvor de
pågældende effekter mv. derfor skal afleveres til politiet i
overensstemmelse med reglerne i lov om hittegods. Det foreslås på den baggrund, at bestemmelsen om
konfiskation i de her omhandlede tilfælde i stedet indsættes som
stk. 3 i § 73 og affattes således, at der alene åbnes mulighed for
konfiskation, når penge og genstande som nævnt i stk. 1 (dvs.
genstande og penge, der er ulovligt indført mv.) findes på
institutionens område, uden at det kan fastslås, hvem de tilhører. Lovforslaget er udformet i overensstemmelse
hermed, jf. § 73.
|
|||
|
|||