Lov nr. 432 om fuldbyrdelse af straf mv. af 31. maj 2000 med senere ændringer

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Særlige spørgsmål vedrørende sagsbehandlingen ved fuldbyrdelse af fængselsstraf

Til § 89

Bestemmelsen indeholder en særlig sagsbehandlingsregel, der forpligter vedkommende institution til med visse mellemrum og af egen drift at overveje og tage stilling til nogle væsentlige spørgsmål vedrørende den indsatte. Bestemmelsen svarer til § 89 i Straffelovrådets lovudkast, jf. pkt. 5.13. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.

Formålet med bestemmelsen er at sikre, at institutionen jævnligt af egen drift overvejer muligheden for at lempe forholdene for de indsatte. De nærmere regler herom, herunder hvornår og med hvilke mellemrum de enkelte spørgsmål skal tages op til afgørelse, skal fastsættes administrativt, jf. stk. 2. Det forudsættes, at den indsatte orienteres om institutionens behandling af de pågældende spørgsmål.

 

 

 

5.13. Særlige spørgsmål vedrørende sagsbehandlingen ved fuldbyrdelse af fængselsstraf

5.13.1. Gældende ret

Om forvaltningslovens og offentlighedslovens anvendelse ved straffuldbyrdelse henvises til 1989-betænkningen, s. 313- 320. Det bemærkes herved, at Justitsministeriet i marts 1997 har udsendt en revideret vejledning om forvaltningsloven og offentlighedsloven for kriminalforsorgens personale.

Særligt for så vidt angår spørgsmålet om aktindsigt i sager om straffuldbyrdelse henvises endvidere til pkt. 4. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget om ændring af forskellige lovbestemmelser i forbindelse med gennemførelsen af en lov om fuldbyrdelse af straf mv. .

I fuldbyrdelsesbekendtgørelsens §§ 26-27 er der fastsat særlige regler vedrørende institutionens sagsbehandling. Endvidere er der i §§ 28-29 fastsat regler om begrundelsespligt, klagevejledning mv.

Om institutionens sagsbehandling fremgår det af § 26, at spørgsmål om den indsattes beskæftigelse, overførsel til fortsat strafudståelse i anden institution, benådning eller løsladelse på prøve og andre væsentlige spørgsmål vedrørende den indsatte i almindelighed skal behandles af et råd bestående af funktionærer ved institutionen. Rådet består fortrinsvis af funktionærer, som har særligt kendskab til den indsatte, hvis forhold skal drøftes. I drøftelserne kan endvidere deltage lederne af de enkelte personalegrupper og læger, psykologer, præster m.fl. enten som faste mødedeltagere eller således, at de kan tilkaldes i det omfang, det skønnes af betydning.

Institutionens leder bestemmer, om der ved institutionen skal være et eller flere sådanne råd, og hvilke funktionærer der skal være faste deltagere. Lederen fastsætter tillige de nærmere regler om arbejds- og sagsfordeling og om rådenes virksomhed

Rådet afgiver indstilling til institutionens leder. Indstillingen skal være udførligt begrundet og gengive eventuelle afvigende synspunkter. Institutionens leder træffer afgørelse eller afgiver indstilling til direktoratet på grundlag af indstillingerne fra rådet.

Indsatte, hvis forhold behandles i rådet, har efter fuldbyrdelsesbekendtgørelsens § 27 adgang til at komme til stede og redegøre for deres synspunkter.

Fuldbyrdelseslovens regler suppleres på forskellige områder af administrative forskrifter, der fastsætter særlige krav til sagsbehandlingen.

Således er det bl.a. med hensyn til overførsel af indsatte fra lukket til åbent fængsel foreskrevet, at spørgsmålet om overførsel skal tages op til overvejelse, senest når den pågældende har gennemført to uledsagede udgange uden misbrug som led i et regelmæssigt udgangsforløb, jf. § 11, stk. 2, i cirkulære nr. 122 af 29. august 1983 med senere ændringer om anbringelse af personer, der er idømt frihedsstraf eller forvaring, og om overførsel af indsatte mellem kriminalforsorgens institutioner.

Også for så vidt angår behandlingen af sager om prøveløsladelse er der fastsat regler, der skal sikre en stillingtagen til spørgsmålet inden prøveløsladelsesdatoen. Er afgørelsen omfattet af institutionslederens kompetence, skal afgørelsen så vidt muligt træffes 4 uger inden prøveløsladelsesdatoen, og skal sagen afgøres af Direktoratet for Kriminalforsorgen efter indstilling fra institutionen, skal indstillingen så vidt muligt afgives 6 uger inden prøveløsladelsesdatoen, jf. § 4 og § 13, stk. 2, i cirkulære nr. 109 af 16. juni 1982 med senere ændringer om behandling af sager om løsladelse på prøve mv.

Herudover er der i Justitsministeriets cirkulæreskrivelse af 19. juni 1987 fastsat retningslinier, som bl.a. skal sikre, at fuldbyrdelsesspørgsmål vedrørende indsatte, der afsoner straf i 8 år eller derover, tages op til drøftelse på årlige fællesmøder mellem vedkommende institution og Direktoratet for Kriminalforsorgen.

5.13.2. Straffelovrådets forslag

Om arbejdsgruppens overvejelser henvises til 1989-betænkningen, s. 284, 321, 668, jf. § 85 i arbejdsgruppens lovudkast, og s. 734, og om Straffelovrådets overvejelser henvises til 1998-betænkningen, s. 120-121, jf. § 89 i rådets lovudkast, og s. 276-277. Om rådets overvejelser vedrørende aktindsigt i sager om straffuldbyrdelse henvises endvidere til pkt. 4.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget om ændring af forskellige lovbestemmelser i forbindelse med gennemførelsen af en lov om fuldbyrdelse af straf mv.

Straffelovrådet kan tiltræde arbejdsgruppens forslag om, at der i straffuldbyrdelsesloven indsættes en bestemmelse med henblik på, at der også uden anmodning fra den indsatte løbende tages stilling til væsentlige fuldbyrdelsesspørgsmål vedrørende den pågældende. Rådet fremhæver i den forbindelse, at formålet med en sådan bestemmelse er at sikre, at institutionerne jævnligt af egen drift overvejer muligheden for at lempe forholdene for de indsatte.

Rådet foreslår på den baggrund, at der som § 89, stk. 1, i rådets lovudkast indsættes en bestemmelse, hvorefter spørgsmålene om tilladelse til udgang, løsladelse på prøve, overførsel til fortsat straffuldbyrdelse i en anden institution og andre væsentlige spørgsmål vedrørende den indsatte af institutionen jævnligt skal tages op til overvejelse, uanset om den indsatte anmoder herom.

Endvidere foreslås som stk. 2 indsat en bemyndigelse for justitsministeren til at fastsætte regler om institutionernes pligt til sagsbehandling som nævnt i stk. 1.

Bestemmelsen medfører i forhold til de nugældende regler en lovfæstelse af institutionens pligt til af egen drift med jævne mellemrum at tage væsentlige spørgsmål vedrørende den indsatte op til overvejelse.

5.13.3. Justitsministeriets overvejelser

Justitsministeriet kan tiltræde Straffelovrådets udkast til bestemmelse om sagsbehandling vedrørende visse spørgsmål i forbindelse med fuldbyrdelse af fængselsstraf. Lovforslaget er udformet i overensstemmelse hermed, jf. § 89.