Lov nr. 430 af 6. juni 2005

 

 


Lovforslag nr. 113 fremsat den 24. februar 2005 af skatteministeren (Kristian Jensen)




Forslag

til

Lov om ændring af forskellige love


(Konsekvensændringer som følge af lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer - samlingen af inddrivelsen i Skatteministeriet)



"Bemærkninger til lovforslaget ..."


"Til § 14

Det foreslås at overføre politiets inddrivelse af bøder, konfiskationsbeløb og sagsomkostninger til den ny restanceinddrivelsesmyndighed. Det vil fortsat være politiet, der skal opkræve det skyldige beløb hos skyldneren. Endvidere vil det fortsat være politiet, der skal forestå en eventuel rykkerprocedure. Først i det øjeblik, hvor betalingsfristen er overskredet, og hvor der ikke på skyldnerens anmodning er indgået en afdragsordning eller bevilget henstand med betalingen, overgår fordringen til inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden.

Til nr. 1

Det følger af straffuldbyrdelseslovens § 90, stk. 1 , at en bøde skal betales til politiet, medmindre andet er bestemt i afgørelsen. Med forslaget ændres dette ikke. Bøder, konfiskationsbeløb og sagsomkostninger vil derfor fortsat skulle betales til politiet, medmindre andet er bestemt i afgørelsen.

Efter den foreslåede bestemmelse i straffuldbyrdelseslovens § 90 stk. 2 , kan politiet efter anmodning fra skyldneren indgå aftale om henstand med eller afdragsvis betaling af bøden.

De nærmere bestemmelser om politiets opkrævning af bøder, herunder muligheden for at indgå en aftale med skyldneren om henholdsvis henstand med betaling af bøde og konfiskationsbeløb og afdragsvis betaling af bøde og konfiskationsbeløb, vil som i dag blive fastsat i administrative forskrifter, jf. den foreslåede § 90, stk. 3.

Efter den foreslåede § 90, stk. 4, kan politiets afgørelse om henstand med eller afdragsvis betaling af bøder ikke indbringes for højere administrativ myndighed. Det bemærkes, at en sådan afskæring af klageadgangen findes ubetænkelig, idet en egentlig vurdering af spørgsmålet om afdragsvis betaling og/eller henstand senere skal ske ved restanceinddrivelsesmyndigheden, hvis afgørelse kan indbringes for justitsministeren (Direktoratet for Kriminalforsorgen), jf. den foreslåede § 111, stk. 1 (lovforslagets § 14, nr. 4).

Til nr. 2

Efter den foreslåede bestemmelse i straffuldbyrdelseslovens § 91, stk. 1 , inddrives en bøde af restanceinddrivelsesmyndigheden, hvis den ikke betales til politiet, medmindre inddrivelsesmyndigheden skønner, at inddrivelse ikke er mulig eller væsentligt vil forringe den pågældendes levevilkår.

Bestemmelsen medfører, at restanceinddrivelsesmyndigheden, inden beløbet søges inddrevet hos skyldneren, har pligt til at undersøge, om skyldneren har betalingsevne. Til brug for vurderingen af betalingsevnen skal skyldneren opfordres til at meddele restanceinddrivelsesmyndigheden oplysninger om sine aktuelle økonomiske forhold.

Politiet skal først overdrage fordringen til restanceinddrivelsesmyndigheden i det øjeblik, hvor betalingsfristen er overskredet, og hvor der ikke på skyldnerens anmodning er indgået en afdragsordning eller bevilget henstand med betalingen. Endvidere overdrages sagen fra politiet til restanceinddrivelsesmyndigheden i tilfælde, hvor politiet endnu ikke har nået at tage stilling til en eventuel ansøgning om afdragsvis betaling og/eller henstand, når betalingsfristen udløber. Ansøgningen vil i så fald blive behandlet af re-stanceinddrivelsesmyndigheden.

Det følger af den foreslåede § 91, stk. 2 , at restanceinddrivelsesmyndigheden kan inddrive bøder i straffesager, der forfølges af det offentlige, ved udpantning og ved indeholdelse i den pågældendes indtægter efter reglerne om inddrivelse af personlige skatter i kildeskatteloven og reglerne i lov om Det Fælles Lønindeholdelsesregister. Pålæg om indeholdelse gives af restanceinddrivelsesmyndigheden. Denne bestemmelse svarer til, hvad der i dag gælder for politiets mulighed for at inddrive bøder m.v., jf. § 91, stk. 2, i straffuldbyrdelsesloven.

Det foreslås, at den gældende § 91, stk. 3 , om indhentelse af oplysninger hos andre myndigheder, ophæves, idet der i det samtidig fremsatte forslag til lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer er indsat en bestemmelse herom, jf. den foreslåede § 3, stk. 2. Restanceinddrivelsesmyndigheden får således de samme muligheder for at indhente oplysninger hos andre myndigheder, som politiet har efter den gældende bestemmelse.

Efter den nye foreslåede § 91, stk. 3, kan restanceinddrivelsesmyndigheden indgå aftale med skyldneren om henstand med eller afdragsvis betaling af bøder. Med hjemmel i den foreslåede § 91, stk. 4 , vil der blive udstedt administrative forskrifter, der indeholder nærmere regler om inddrivelsen, herunder den administrative behandling af sagerne.

Heraf vil det bl.a. komme til at fremgå, at restanceinddrivelsesmyndigheden kan indgå aftale med skyldneren om henstand med betaling af bøde- eller konfiskationsbeløb samt sagsomkostninger eller om afdragsvis betaling af bøde- eller konfiskationsbeløb samt sagsomkostninger for alle beløb, uanset beløbets størrelse. Derudover vil det komme til at fremgå, hvilke kriterier, der skal lægges til grund ved vurderingen af, hvorvidt der kan bevilges henstand med eller afdragsvis betaling af bøder m.v.

Endelig vil der blive fastsat nærmere regler om restanceinddrivelsesmyndighedens mulighed for at eftergive bøder. Restanceinddrivelsesmyndigheden vil således blive bemyndiget til at eftergive bøder uanset fordringens størrelse.

Efter de gældende regler træffes afgørelsen om eftergivelse af bøde- og konfiskationsbeløb ud fra en vurdering af skyldnerens betalingsevne, samt en vurdering af, hvorvidt hensynet til retshåndhævelsen kan antages at tale imod eftergivelse. Eftergivelse af bøder kan normalt tidligst ske ca. 2 år efter dommen eller vedtagelsen, hvis skyldneren på grund af manglende aktuel betalingsevne har haft henstand med betalingen, og det må anses for åbenbart, at beløbet ikke, inden der indtræder forældelse, vil kunne betales elle inddrives. Det er hensigten, at disse kriterier for eftergivelse fortsat vil skulle lægges til grund.

Efter den foreslåede ændring af straffuldbyrdelseslovens § 111, stk. 1 , (lovforslagets § 14, nr. 4) kan restanceinddrivelsesmyndighedens afgørelser påklages til justitsministeren (Direktoratet for Kriminalforsorgen). Justitsministeren kan dog efter § 91, stk. 5 , fastsætte bestemmelse om, at restanceinddrivelsesmyndighedens afgørelse om henstand med eller afdragsvis betaling af bøder m.v. ikke kan indbringes for højere administrativ myndighed.

Til nr. 3

Efter den foreslåede § 92, stk. 1 , fastsætter skatteministeren efter forhandling med justitsministeren regler om indeholdelse af indtægter efter § 91, stk. 2, herunder om indberetning til Det Fælles Lønindeholdelsesregister, om skyldnerens pligt til at give restancemyndigheden oplysninger til brug ved indeholdelsen, om pligter og erstatningsansvar for den indeholdelsespligtige og om udpantning for beløb, som den indeholdelsespligtige hæfter for.

Bestemmelsen svarer til den gældende § 92, stk. 1. Hensigten med bestemmelsen er, at skatteministeren efter forhandling med justitsministeren udarbejder retningslinier vedrørende de omtalte forhold, således at hensynet til skyldnerens betalingsevne fortsat lægges til grund ved vurderingen af, hvorvidt der skal ske inddrivelse af fordringen.

Til nr. 4

Efter den foreslåede ændring af straffuldbyrdelseslovens § 111, stk. 1 , kan restanceinddrivelsesmyndighedens afgørelser påklages til justitsministeren (Direktoratet for Kriminalforsorgen). I medfør af § 111, stk. 5, vil der blive fastsat nærmere regler om klagevejledning og om behandlingen af klagesager. "



"Til § 17

Til nr. 1

Ifølge den nugældende § 147 g, stk. 2, kan inddrivelsesmyndigheden indhente de oplysninger hos andre myndigheder om skyldneren, som er nødvendige for at varetage inddrivelsen.

Bestemmelsen foreslås ophævet som følge af, at inddrivelseskompetencen overgår til restanceinddrivelsesmyndigheden, idet de foreslåede regler i forslaget til lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer vedr. restanceinddrivelsesmyndighedens adgang til at indhente oplysninger om skyldnerne hos andre myndigheder m.v., jf. dette lovforslags § 3, stk. 3, træder i stedet for denne.

Til nr. 2

Ifølge den nugældende bestemmelse er justitsministeren bemyndiget til at fastsætte nærmere regler om fremgangsmåden i forbindelse med indeholdelse af indtægter, herunder om indberetning til Det Fælles Lønindeholdelsesregister, om skyldnerens pligt til at give inddrivelsesmyndigheden oplysninger til brug for indeholdelsen, om pligter og erstatningsansvar for den indeholdelsespligtige og om udpantningsret for beløb, som den indeholdelsespligtige hæfter for.

Det foreslås, at disse regler fremover skal udarbejdes i samråd med skatteministeren. Dermed er det målet at sikre ensartede regler på tværs af ministerområderne.

Til nr. 3

Det følger af retsplejelovens § 997, stk. 1, at politimesteren drager omsorg for straffedommes fuldbyrdelse, herunder bødestraf. Dette gælder også bødestraf, som retten pålægger i en civil sag mod vidner eller andre, jf. retsplejelovens § 1006, samt domme, hvor retten som tvangsmiddel fastsætter en fortløbende bøde (tvangsbøde), jf. retsplejelovens § 997, stk. 3.

Med den foreslåede ændring i § 997, stk. 1 , præciseres det, at bøder, sagsomkostninger og konfiskationsbeløb inddrives af restanceinddrivelsesmyndigheden.

Til nr. 4

Den foreslåede ændring af § 997, stk. 2 , om konfiskation er en konsekvensændring som følge af ændringerne i § 14, nr. 1.

Til nr. 5

Den foreslåede ændring af § 1013, stk. 3 , om sagsomkostninger er en konsekvensændring som følge af ændringerne i § 14, nr. 1-3. ..."


 

 


"Almindelige bemærkninger ...."


"2.4. Bøder, konfiskationsbeløb og sagsomkostninger

Bøder, konfiskationsbeløb og sagsomkostninger under Justitsministeriets område adskiller sig fra de øvrige fordringer ved, at der enten er tale om en strafferetlig sanktion som konsekvens på en uacceptabel adfærd eller et krav, der udspringer af et strafbart forhold. Der gør sig derfor særlige retshåndhævelseshensyn gældende, og det er bl.a. vigtigt, at der kun sker eftergivelse under helt særlige omstændigheder.

Lovforslaget indebærer, at inddrivelsen af bøder, konfiskationsbeløb og sagsomkostninger m.v. overføres fra politiet og Direktoratet for Kriminalforsorgen til restanceinddrivelsesmyndigheden. Det særlige retshåndhævelseshensyn, der gør sig gældende i forbindelse med inddrivelsen af bøder m.v., tilsiger imidlertid, at politiet og Direktoratet for Kriminalforsorgen som straffuldbyrdende myndigheder fortsat i et vist omfang skal inddrages i inddrivelsesopgaven. Efter forslaget vil afgørelser truffet af restanceinddrivelsesmyndigheden derfor kunne påklages til justitsministeren (Direktoratet for Kriminalforsorgen), jf. forslagets § 14, nr. 4.

Det vil efter forslaget fortsat være politiet, der skal opkræve det skyldige beløb hos skyldneren. Endvidere vil det fortsat være politiet, der skal forestå en eventuel rykkerprocedure. Først i det øjeblik, hvor betalingsfristen er overskredet, og hvor der ikke på skyldnerens anmodning er indgået en afdragsordning eller bevilget henstand med betalingen, overgår fordringen til inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden.

2.4.1. For så vidt angår muligheden for at fastsætte en afdragsordning for skyldneren eller bevilge skyldneren henstand med betaling træder hensynet til retshåndhævelsen tydeligt frem, og det bør derfor i videst mulige omfang sikres, at det fulde beløb inddrives effektivt. Spørgsmålet om tilladelse til afdragsvis betaling eller henstand med betaling vil bl.a. afgøres ud fra skyldnerens aktuelle betalingsevne.

Efter forslaget vil bøder m.v., der ikke betales, skulle inddrives af restanceinddrivelsesmyndigheden, medmindre inddrivelsesmyndigheden skønner, at inddrivelse ikke er mulig eller væsentligt vil forringe den pågældendes levevilkår. I medfør af bemyndigelsesbestemmelsen i forslagets § 14, nr. 2, (§ 91, stk. 4), vil der blive fastsat nærmere bestemmelser om inddrivelse af bøder, herunder om den administrative behandling af sagerne om henstand med eller afdragsvis betaling af bøder og om eftergivelse af bøder. Det samme vil gælde for konfiskationsbeløb, jf. forslagets § 17, nr. 4, (§ 997, stk. 2).

Efter forslaget kan restanceinddrivelsesmyndigheden bevilge henstand med eller afdragsvis betaling af bøder, konfiskationsbeløb og sagsomkostninger, uanset beløbets størrelse. I medfør af bemyndigelsesbestemmelsen i forslagets § 14, nr. 2 (§ 91, stk. 4 og 5), vil der blive fastsat nærmere retningslinier for, i hvilke situationer der kan bevilges henstand med eller afdragsvis betaling, herunder nærmere om hensynet til skyldnerens betalingsevne. Afgørelser truffet af restanceinddrivelsesmyndigheden kan påklages til justitsministeren (Direktoratet for Kriminalforsorgen).

2.4.2. Spørgsmålet om eftergivelse af bøder og konfiskationsbeløb giver anledning til særlige overvejelser, idet der er tale om en benådning af straf i grundlovens forstand. Justitsministeren er ved kongelig resolution af 15. december 1970 generelt bemyndiget til at eftergive bøder og konfiskationer, og ved kongelig resolution af 8. maj 1985 er justitsministeren bemyndiget til at bemyndige politimestre (politidirektøren) til at eftergive bøder og konfiskationer, der ikke overstiger 100.000 kr. Under hensyn hertil, og da spørgsmålet om eftergivelse af en bøde eller et konfiskationsbeløb fortsat bør træffes ud fra de kriterier, som straffuldbyrdelsesmyndighederne i dag lægger til grund ved vurderingen (hensynet til skyldnerens betalingsevne og hensynet til retshåndhævelsen) kunne meget tale for at bibeholde kompetencen hos de straffuldbyrdende myndigheder.

Regeringen finder imidlertid, at betænkelighederne ved en overførsel af området til restanceinddrivelsesmyndigheden kan mindskes, hvis der udarbejdes administrative forskrifter, der i lighed med de gældende forskrifter for bødeinddrivelse m.v. (bødebekendtgørelsen og bødevejledningen) bl.a. nøje beskriver retningslinierne for, hvornår der kan træffes afgørelse om eftergivelse. Der foreslås derfor en bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter skatteministeren bemyndiges til at udstede sådanne forskrifter efter forhandling med justitsministeren.

Efter forslaget kan restanceinddrivelsesmyndigheden træffe afgørelse om eftergivelse af bøder og konfiskationsbeløb uanset beløbets størrelse. Afgørelser truffet af restanceinddrivelsesmyndigheden kan påklages til justitsministeren (Direktoratet for Kriminalforsorgen).

2.4.3. En afgørelse om forvandlingsstraf , det vil sige en afgørelse om, at en skyldner, der ikke vil betale en pålagt eller vedtaget bøde, i stedet skal afsone et bestemt antal dage i et fængsel eller et arresthus, er en meget indgribende foranstaltning. Efter de gældende regler træffer politiet afgørelse om, at forvandlingsstraffen skal træde i stedet for en bøde, uanset bødens størrelse. Idet der er tale om en konvertering af en strafform til en anden, findes det betænkeligt, hvis sådanne afgørelser flyttes væk fra de straffuldbyrdende myndigheder.

Der foreslås på den baggrund ingen ændringer af den gældende § 93 i straffuldbyrdelsesloven, hvorefter fuldbyrdelse af forvandlingsstraf for en bøde sker efter kapitel 2 om almindelige bestemmelser for fuldbyrdelse af straf og afsnit II om fuldbyrdelse af fængselsstraffe, jf. straffelovens §§ 53-55.

Det vil således efter forslaget fortsat være de straffuldbyrdende myndigheder, der skal træffe afgørelse om en eventuel forvandlingsstraf.

Der henvises nærmere til bemærkningerne til § 14, nr. 1-4, og § 17, nr. 3-5. "