Vejledning nr. 48 af 28. juni 2010
om anvendelse af sikringsmidler i
fængsler og arresthuse
Indledning
1. Regler
om anvendelse af sikringsmidler
findes i §§ 65-66 i
straffuldbyrdelsesloven. I medfør af
lovens § 65, stk. 4, § 66, stk. 7, §
105, stk. 2, og § 111, stk. 4, samt
retsplejelovens § 776, 1. pkt., er
udstedt bekendtgørelse om anvendelse
af sikringsmidler i fængsler og
arresthuse.
Bekendtgørelsen gælder for alle
indsatte i fængsler og arresthuse.
Straffuldbyrdelseslovens regler om
anvendelse af tvangsfiksering finder
dog ikke anvendelse på indsatte, der
er i tvangsbehandling efter reglerne
i bekendtgørelse om tvangsbehandling
af visse indsatte i Anstalten ved
Herstedvester. Reglerne finder efter
deres indhold ikke anvendelse i
kriminalforsorgens pensioner.
Denne vejledning har til formål at
orientere om væsentlige
fortolkningsbidrag knyttet til
enkelte af de gældende regler. Der
er således ikke tale om en samlet
gennemgang af reglerne.
Håndjern
2. Det
fremgår af straffuldbyrdelseslovens
§ 65, stk. 1, at håndjern kan
anvendes, hvis det er nødvendigt for
at afværge truende vold eller
overvinde voldsom modstand, for at
hindre selvmord eller anden
selvbeskadigelse eller for at hindre
undvigelse.
Bestemmelsen i
straffuldbyrdelseslovens § 65, stk.
1, nr. 3, om anvendelse af håndjern
for at forhindre undvigelse
tilsigtes navnlig anvendt under
transport af den indsatte uden for
institutionen.
Det bemærkes endvidere, at
proportionalitets- og
skånsomhedsgrundsætningen, jf.
straffuldbyrdelseslovens § 65, stk.
2 og stk. 3, 1. pkt., sammenholdt
med nødvendighedsbetingelsen i stk.
1 indebærer, at en institution ikke
vil være berettiget til at træffe
bestemmelse om, at håndjern skal
anvendes i alle tilfælde af
transport. Institutionen bør
endvidere være opmærksom på den
særlige krænkelse, som kan være
forbundet med at bære håndjern under
ophold sammen med andre mennesker i
offentlige venteværelser m.v.
Håndjern må ikke anvendes på den
indsattes ankler. Det er endvidere
ikke tilladt at lænke en indsat til
en fast genstand, ligesom det af
hensyn til ledsageren ikke er
tilrådeligt at lænke en indsat til
ledsageren selv.
Ved transport af indsatte, hvor der
er en konkret mistanke om
undvigelse, eller hvor den indsatte
har sat sig til modværge i
forbindelse med transporten, skal
den indsatte som alt overvejende
hovedregel være belagt med håndjern.
Som nævnt skal der dog stadig ved
alle transporter foretages en
konkret vurdering af, hvorvidt
anvendelse af håndjern skal finde
sted. Nogle af de momenter, der skal
lægges vægt på ved vurderingen, er
1)
dommens længde,
2) om
den indsatte skal udvises af landet,
3)
oplysninger fra politiet,
4)
oplysninger om den indsattes adfærd,
5)
baggrunden for transporten og
6)
oplysninger fra tidligere
indsættelsesforløb.
Efter bekendtgørelsens § 5 må der
kun anvendes håndjern af en type,
der er godkendt af
Justitsministeriet, Direktoratet for
Kriminalforsorgen. Direktoratet har
i den forbindelse godkendt, at der
kan anvendes
håndjernstransportbælte. Det
bemærkes, at
håndjernstransportbæltet ikke kan
anses for lige så sikkert som
håndjern. Det skal derfor i hvert
enkelt tilfælde overvejes, om
håndjernstransportbælte er et
tilstrækkeligt sikringsmiddel, eller
om der i stedet skal anvendes
almindelige håndjern.
Direktoratet har endvidere godkendt,
at der i særlige tilfælde kan
anvendes plasticstrips, f.eks. i
forbindelse med overførsel med fly
(hvor det ikke er tilladt at
medbringe almindelige håndjern)
eller i forbindelse med større
aktioner i et fængsel. Ligesom for
håndjernstransportbæltet gælder det,
at stripsene ikke kan anses for lige
så sikre som almindelige håndjern,
og at det i hvert enkelt tilfælde må
vurderes, om stripsene er et
tilstrækkeligt sikringsmiddel.
Bekendtgørelsens bestemmelser med
hensyn til anvendelse, beslutning om
anvendelse, ophør med anvendelse,
tilsyn af personale og læge mv.
finder i det hele anvendelse med
hensyn til transportbælte og
plasticstrips.
Hvis en indsat nægter at lade sig
undersøge efter reglerne om
undersøgelse af indsattes person, og
undersøgelsen ikke kan gennemføres
uden betydelig magtanvendelse, vil
den indsatte normalt kunne belægges
med håndjern. Kan undersøgelsen
fortsat ikke gennemføres uden
betydelig magtanvendelse, vil
anvendelsen af håndjern kunne
opretholdes, dog normalt højst i 3
timer.
3. Det
fremgår af straffuldbyrdelseslovens
§ 65, stk. 3, 1. pkt., at håndjern
skal anvendes så skånsomt, som
omstændighederne tillader. Under
transport uden for institutionens
område skal håndjernene således så
vidt muligt være skjult under den
indsattes tøj eller lignende, hvis
diskretionshensyn taler for det.
Det fremgår af
straffuldbyrdelseslovens § 65, stk.
3, 2. pkt., at der skal gennemføres
lægetilsyn, hvis der er mistanke om
sygdom, herunder om tilskadekomst,
hos den indsatte i forbindelse med
anvendelse af håndjern, eller hvis
den indsatte selv anmoder om
lægehjælp.
Sikringscelleanbringelse med
tvangsfiksering
4. Det
fremgår af straffuldbyrdelseslovens
§ 66, stk. 4, at en indsat, der er
tvangsfikseret, skal have fast vagt.
Det fremgår af lovens bemærkninger,
at en fast vagt er en dertil udpeget
fængselsfunktionær eller andet
kvalificeret personale, som ikke
samtidig har andre arbejdsopgaver
end at tage sig af den fikserede
indsatte.
Det bør endvidere så vidt muligt
sikres, at den faste vagt er en
erfaren, fastansat medarbejder, og
at den pågældende ikke har deltaget
i den aktuelle fiksering.
Institutionen bør overveje, om det
er hensigtsmæssigt, at den faste
vagt er en person med et godt
kendskab til den fikserede. Dette
vil ofte – men ikke altid – være
tilfældet.
5. Det
fremgår af straffuldbyrdelseslovens
§ 66, stk. 5, at ved tvangsfiksering
af en indsat i sikringscelle skal
institutionen straks anmode en læge
om at foretage tilsyn med den
indsatte. Lægen skal tilse den
pågældende, medmindre lægen skønner
sådant tilsyn åbenbart unødvendigt.
Udgangspunktet vil som hidtil være,
at tilkald af læge er det første,
der skal foretages, efter at
fikseringen er gennemført. Dette er
ikke til hinder for, at der fra den
indsattes afdeling i institutionen
indhentes oplysninger om den
pågældendes adfærd, helbredstilstand
og lignende med henblik på at
tilvejebringe oplysninger, der kan
have indflydelse på lægens
beslutning om, hvor hurtigt
lægetilsyn skal ske. Det er heller
ikke til hinder for, at der lokalt
fastsættes retningslinjer, hvorefter
den ansvarlige for fikseringen
underretter en sygeplejerske, der er
til stede i institutionen, med
henblik på at denne kan foretage
lægetilkaldet. Det er imidlertid en
forudsætning, at indhentelse af
oplysninger eller underretning af en
sygeplejerske kan ske i løbet af
ganske få minutter.
Personalet skal give lægen de
faktiske oplysninger om den
indsattes tilstand, hvorefter
vurderingen af eventuelle
sygdomstegn bør overlades til lægen.
I forbindelse med tilkald af læge er
det således normalt ikke personalets
opgave at foretage en vurdering af
den indsattes eventuelle sygdom
eller tilskadekomst.
Det bemærkes i den forbindelse, at
lægens opgave alene er at vurdere
den indsattes helbredstilstand. Der
skal gøres notat om lægetilkald på
samme vis som nævnt under pkt. 6.
Sikringscelleanbringelse uden
tvangsfiksering
6. Det
fremgår af straffuldbyrdelseslovens
§ 66, stk. 6, at der ved anbringelse
i sikringscelle uden tvangsfiksering
skal tilkaldes læge, hvis der er
mistanke om sygdom, herunder om
tilskadekomst hos den indsatte,
eller hvis den indsatte selv anmoder
om lægehjælp.
Der skal gøres notat første gang,
lægen er søgt tilkaldt samt – hvis
kontakt ikke opnås straks – ved alle
efterfølgende forsøg. Notatet
foretages på fanebladet ”læge” i
forbindelse med den elektroniske
indrapportering af
sikringscelleanbringelsen, jf.
nedenfor under pkt. 10.
Uanset at lægetilsyn har fundet
sted, påhviler der personalet en
forpligtelse til at være opmærksom
på eventuelle sygdomstegn, der bør
give anledning til fornyet
lægetilkald.
7. Det
fremgår bekendtgørelsens § 6, stk.
2, at der ved anbringelse i
sikringscelle skal foretages en
undersøgelse af den indsattes
person, jf. straffuldbyrdelseslovens
§ 60, stk. 1 og stk. 3-8. Der skal
desuden normalt ske omklædning af
den indsatte. Omklædning indebærer,
at den indsatte skal afklædes og som
minimum have institutionens
underbenklæder eller et tæppe på
igen. Derudover skal den indsatte
tilbydes en undertrøje.
Omklædning vil undtagelsesvis kunne
undlades, hvis det vurderes, at
omklædning i sig selv i den konkrete
situation vil optrappe situationen,
jf. straffuldbyrdelseslovens § 66,
stk. 3.
8. Det
fremgår af bekendtgørelsens § 7, at
i tilfælde, hvor den indsatte ikke
er tvangsfikseret, jf.
straffuldbyrdelseslovens § 66, stk.
4, skal den pågældende jævnligt
tilses af personalet.
Hvor ofte der skal ske tilsyn, vil
afhænge af en konkret vurdering. I
visse tilfælde vil der, også når den
indsatte ikke er tvangsfikseret,
kunne være behov for fast vagt eller
i hvert fald meget hyppige tilsyn,
mens det i andre tilfælde kan være
tilstrækkeligt at tilse med noget
længere intervaller.
Det vil efter omstændighederne kunne
være påkrævet at lade en indsat
forblive i sikringscelle, uanset at
den indsatte er faldet til ro og
sover. I en sådan situation vil det
kunne være rigtigt at lade den
indsatte sove i cellen indtil om
morgenen, frem for at vække den
pågældende og dermed risikere en ny
optrapning af situationen.
Notat m.v.
9. Det
fremgår af bekendtgørelsens § 13,
stk. 1, at institutionen så hurtigt
som muligt skal udarbejde rapport om
anvendelse af håndjern og
sikringscelle m.v., herunder
tvangsfiksering.
Rapport om anvendelse af håndjern og
sikringscelle sker ved elektronisk
indrapportering under ”Håndjern” og
”Sikringscelle” i Klientsystemet.
Rapport om håndjern skal ikke
anvendes i de tilfælde, hvor der er
udfærdiget rapport om anbringelse i
observations- eller sikringscelle i
den pågældende institution. Rapport
om magtanvendelse skal ikke
udfærdiges, hvis der er udfærdiget
rapport om håndjern eller
observations- eller
sikringscelleanbringelse.
Det bemærkes for så vidt angår
anvendelse af håndjern, at det bør
sikres, at det af notatet fremgår,
hvad der har været begrundelsen for
anvendelsen i hver enkelt situation,
hvor spørgsmålet om anvendelse af
håndjern aktualiseres. Har der
således været anvendt håndjern under
transport af en indsat, og viser det
sig efterfølgende nødvendigt også at
anvende håndjern i forbindelse med
en visitation i den modtagende
institution, bør såvel begrundelsen
for anvendelsen under transporten
som begrundelsen for anvendelsen
under visitationen fremgå af
notatet.
For så vidt angår anvendelse af
sikringscelle bemærkes det, at det
bør sikres, at det fremgår af
notatet, om der evt. har fundet
fiksering sted, hvilke
fikseringsmidler der har været
anvendt, og en konkret begrundelse
for anvendelsen af fiksering og for
omfanget heraf.
10. Det
følger af bekendtgørelsens § 14,
stk. 1, at enhver, der tilser en
indsat, der er anbragt i
sikringscelle eller undergivet
anvendelse af andre sikringsmidler,
skal gøre notat om tilsynet i
Klientsystemet (under
”Sikringscelle”).
Dette gælder også for det tilsyn,
der føres af en fast vagt til en
indsat, der er tvangsfikseret. Der
skal ske notat om tilsynet med den
pågældende mindst hvert kvarter i
den periode, den indsatte er
fikseret i sikringscelle.
Hvis den indsatte er tvangsfikseret,
er den faste vagt ansvarlig for, at
der gøres notat på skemaet
vedrørende tilsyn af såvel den faste
vagt som andre, der tilser den
indsatte, herunder sygeplejerske og
læge. Disse notater foretages
ligeledes i Klientsystemet under
”Sikringscelle”.
Anbringelse i
sikringscelle af 14-17 årige
11. I
bekendtgørelsens § 15 er der fastsat
særlige regler om anbringelse i
sikringscelle af 14-17 årige.
Sådanne anbringelser bør kun ske
undtagelsesvis. Ved anbringelser i
sikringscelle af unge under 18 år
skal der altid tilkaldes læge, også
i de tilfælde hvor den unge ikke er
tvangsfikseret.
Hvis anbringelsen helt
undtagelsesvis strækker sig ud over
24 timer, skal der straks ske
indberetning til direktoratet med en
nærmere begrundelse for, at
betingelserne for fortsat
anbringelse anses for opfyldt.
Underretning skal ske senest
samtidig med overskridelsen af
24-timers fristen – evt. i form af
en foreløbig telefonisk
underretning.
Ikrafttræden
12.
Vejledningen træder i kraft den 1.
juli 2010.
Vejledning nr. 5 af 19. januar 2010
om anvendelse af sikringsmidler i
fængsler og arresthuse bortfalder.
Justitsministeriet, Direktoratet
for Kriminalforsorgen, den 28.
juni 2010
William
Rentzmann
/ Susanne
Norman Andersen