Direktoratet for Kriminalforsorgens skrivelse nr. 11232 af 27. maj 1994 om anvendelse af observationscelle, sikringscelle, fiksering m.v. (* 1)

 


 

Hermed sendes et antal eksemplarer af Justitsministeriet, Direktoratet for Kriminalforsorgens cirkulære af d.d. om anvendelse af observationscelle, sikringscelle, fiksering mv. i Kriminalforsorgens anstalter og arresthusene.

Cirkulæret, der træder i kraft den 1. juli 1994, er udarbejdet på grundlag af en betænkning afgivet af arbejdsgruppen vedrørende anvendelse af sikringscelle i Kriminalforsorgens anstalter og arresthuse i november 1992. Når betænkningens forslag først gennemføres nu, skyldes bl.a., at gennemførelsen har beroet på forhandlinger med lægernes organisationer vedrørende fængselslægers arbejdsopgaver.

I tilslutning til cirkulæret bemærkes følgende:

1. Geografisk placering

Direktoratet kan tilslutte sig arbejdsgruppens forslag om, at antallet af sikringsceller begrænses og tildels erstattes af observationsceller. Dog er det besluttet, at sikringscellen i Arresthuset i Køge bevares, således at den kan anvendes også af arresthusene i Syd- og Midtsjælland i tilfælde, hvor der er behov herfor.

Der vedlægges oversigter over, hvilke institutioner der fremover vil være forsynet med sikringscelle(r) og/eller obsevationscelle(r), jf. bilag 1-2 (* 2). Planerne forudsætter en række bygningsmæssige ændringer, som ikke kan gennemføres straks i alle institutioner. Direktoratet (3. kontor) vil tage initiativ til drøftelser med de enkelte arresthuse med henblik på en løbende gennemførelse af planerne. Direktoratet henstiller, at der ikke foretages bygningsmæssige ændringer med henblik på gennemførelse af planerne, uden at dette forud er aftalt med direktoratet.

For så vidt angår anstalterne forudsættes eventuelle bygningsmæssige ændringer, jf. nedenfor pkt. 2, foretaget af anstalten inden for den godkendte rådighedsbevilling. Direktoratet anmoder om senest den 1. september 1994 at modtage oplysning om, hvornår de bygningsmæssige ændringer forventes at være gennemført.

Når de planlagte sikrings- og observationsceller er indrettet, må der ikke uden direktoratets godkendelse anvendes andre celler end almindelige celler, inklusiv isolationsceller mv., samt observationsceller og sikringsceller i standardiseret indretning. Direktoratets skrivelse af 21. september 1990 (KC K-2-3) vil til den tid blive ophævet og erstattet af en skrivelse, der viser, i hvilke institutioner der er godkendt sikrings- og observationsceller.

2. Indretning og udstyr

Direktoratet finder, at sikringsceller og observationsceller bør indrettes og udstyres efter de af arbejdsgruppen foreslåede standarder. Endvidere henstilles, at fikseringsmidler i fremtiden udføres/rekvireres i overensstemmelsen med arbejdsgruppens forslag. Der henvises til indstillingens Kap. 6.5. og 6.6. samt bilagene 5-7.

3. Anvendelse af sikringsceller

Planen forudsætter, at der kun bibeholdes sikringscelle(r) i de lukkede anstalter (bortset fra Statsfængslet i Ringe), Københavns Fængsler samt i fire store arresthuse: Ålborg, Århus, Esbjerg og Køge. Sikringscellen i Arresthuset i Randers bibeholdes dog i en periode, indtil sikringscellen i arresthuset i Ålborg er ombygget i overensstemmelse med indstillingens forslag. Sikringscellerne i Statsfængslerne i Nyborg og Horsens betjener også arrestafdelingerne, således at også varetægtsarrestanter i nærliggende arresthuse kan overflyttes dertil, såfremt sikringscelleanbringelse er påkrævet.

Direktoratet forudsætter, at de relativt få institutioner, som bibeholder sikringscelle, stiller sig velvillige over for at modtage indsatte fra de øvrige institutioner i tilfælde, hvor der er behov for en nærmere afklaring af en indsats tilstand - og hvor observationscelleanbringelse findes utilstrækkeligt hertil. I sådanne situationer bør institutionen uden sikringscelle naturligvis være parat til at tage den indsatte tilbage, hvis der viser sig ikke (længere) at være behov for sikringscelleanbringelse.

4. Anvendelse af observationsceller

Observationsceller vil blive indrettet i de institutioner, hvor der er sikringscelle, og visse andre arresthuse samt eventuelt i to åbne fængsler, jf. de vedlagte oversigter, bilag 1-2 (* 2).

Betingelserne for at anvende observationscelle fremgår af cirkulærets § 1.

Observationsceller må ikke anvendes til andre formål, medmindre der foreligger ganske særlige omstændigheder, jf. § 7. Anvendelse af observationsceller til andet formål forudsætter direktoratets forudgående godkendelse eller, hvis en sådan ikke kan afventes, at direktoratets godkendelse snarest muligt indhentes. Når observationscellen anvendes til andet formål, skal der gøres notat herom.

5. Visation og omklædning

Ved anbringelse i sikringscelle skal der foretages visitation og ske omklædning, jf. § 9. Omklædning indebærer, at den indsatte skal afklædes og som minimum have institutionens underbenklæder på igen. Derudover skal der tilbydes såvel mænd som kvinder en undertrøje.

Ved anbringelse i observationscelle beror det på en konkret vurdering, hvorvidt - og eventuelt i hvilket omfang - visitation og omklædning er nødvendig, jf. § 3.

Cirkulæret om visitation af de indsatte og deres opholdsrum er samtidig hermed ændret i overensstemmelse med ovenstående.

6. Lægetilsyn

a. Sikringscelleanbringelse med fiksering

Hvis den indsatte fikseres, skal læge tilkaldes omgående med henblik på, at lægetilsyn kan finde sted så hurtigt, som det kan lade sig gøre, medmindre lægen har sikret sig, at lægeligt tilsyn er åbenbart unødvendigt.

Udgangspunktet er fortsat, at tilkald af læge er det første, der skal foretages, efter at fikseringen er gennemført. Dette er ikke til hinder for, at der fra den pågældendes afdeling i institutionen indhentes oplysninger om indsattes adfærd, helbredstilstand og lignende med henblik på at tilvejebringe oplysninger, der kan have indflydelse på lægens beslutning om, hvor hurtigt lægetilsyn skal ske. Det er ej heller til hinder for, at der lokalt fastsættes retningslinjer, hvorefter den ansvarlige for fikseringen underretter en sygeplejerske, der er til stede i institutionen, med henblik på, at denne kan foretage lægetilkaldet. Det er imidlertid en forudsætning, at indhentelse af oplysninger eller underretning af sygeplejerske kan ske i løbet af ganske få minutter. Folketingets Ombudsmand har i en konkret sag udtalt, at han ikke finder, at lægetilkald 10 minutter efter fiksering er i overensstemmelse med gældende regler, hvilket direktoratet har taget til efterretning.

I forbindelse med tilkald af læge er det ikke personalets opgave at foretage en vurdering af den indsattes eventuelle sygdom eller tilskadekomst. Personalet skal alene give lægen de faktiske oplysninger, hvorefter vurderingen af eventuelle sygdomstegn bør overlades til lægen.

Hvis fikseringen helt undtagelsesvis varer ud over et døgn, skal lægen orienteres dagligt, således at lægetilsyn kan finde sted, medmindre lægen finder det åbenbart unødvendigt, jf. § 13, stk. 5.

b. Anbringelse i sikringscelle uden fiksering, i observationscelle eller anvendelse af andre sikringsmidler, jf. kapitel IV

I disse tilfælde skal læge tilkaldes, hvis der er konkret mistanke om sygdom eller, hvis den indsatte selv begærer lægehjælp. Hvis anbringelse i sikringscelle varer mere end et døgn, skal lægen orienteres dagligt, således at han bl.a. ud fra sit kendskab til den indsatte kan vurdere, om lægetilsyn er nødvendigt.

Tilsvarende regler vil samtidig hermed blive indført for så vidt angår anvendelse af håndjern og magtanvendelse.

c. Fælles bestemmelser vedrørende lægetilkald

Der skal gøres notat på observationsskema første gang, lægen er søgt tilkaldt samt - hvis kontakt ikke opnås straks - ved alle efterfølgende forsøg.

Uanset at lægetilsyn har fundet sted, påhviler der personalet en forpligtelse til at være opmærksom på eventuelle sygdomstegn, der bør give anledning til fornyet lægetilkald.

Direktoratet skal henstille, at de institutioner, der har sikringscelle, overvejer, om der er behov for at tage initiativer til styrkelse af samarbejdet med læger i lokalområdet vedrørende tilsyn med sikringscelleanbragte, jf. bilag 8 til den ovennævnte »Indstilling om observationscelle og sikringscelle«.

7. Personalets tilsyn

En indsat, der er fikseret, skal have fast vagt, jf. § 13, stk. 2. Den for anbringelsen ansvarlige drager omsorg for, at der umiddelbart efter fikseringen udpeges en fast vagt. Begrebet fast vagt, der svarer til det tilsvarende begreb inden for psykiatrien, er beskrevet i § 5, stk. 3 og 4. Det bør så vidt muligt sikres, at den faste vagt er en erfaren, fastansat medarbejder, fortrinsvis med et godt kendskab til den fikserede. Det bør så vidt muligt undgås, at den der udpeges til at være fast vagt, har deltaget i den aktuelle fiksering.

Indsatte, der er anbragt i sikringscelle uden fiksering eller i observationscelle eller er undergivet andre sikringsmidler, jf. Kap. IV, skal jævnligt tilses af personalet. Hvor hyppigt tilsyn skal ske vil bero på en konkret vurdering. I visse tilfælde vil der også i disse situationer kunne være behov for fast vagt eller i hvert fald meget hyppige observationer, mens det i andre tilfælde kan være tilstrækkeligt at tilse med noget længere intervaller.

I forbindelse med anbringelse af indsatte i observationscelle eller sikringscelle skal der udfyldes et observationsskema, jf. §§ 6 og 15, samt nedenfor punkt 8. Skema vedrørende anbringelse i sikringscelle skal også udfyldes, hvis den indsatte er undergivet andre sikringsmidler efter Kap. IV. Hvis den indsatte er fikseret, er den faste vagt ansvarlig for, at der gøres notat på skemaet vedrørende tilsyn af såvel den faste vagt som andre, der tilser den indsatte, herunder sygeplejerske.

8. Indberetning mv.

Lederen af institutionen er ansvarlig for overholdelse af reglerne i forbindelse med sikrings- og observationscelleanbringelse, herunder for kontrollen med, at rapporterne er korrekt udfyldt.

Bestemmelsen om, at genpart af rapportblanketterne ved hvert kvartals udløb skal indsendes til direktoratet (det tidligere cirkulæres § 8, stk. 3,) er ophævet. Genpart af rapportblanketter vedrørende anbringelse i sikringscelle for 2. kvartal 1994 bedes indsendt som hidtil. Til brug for den løbende statistiske analyse af området skal der fremover foretages indberetning om anbringelser i sikringscelle med og uden fiksering samt i observationscelle på særlige skemaer, der vedlægges, bilag 3 og 4 . (* 2). Indberetningsskemaet indeholder oplysninger om antal og varighed af sikringscelleanbringelser med og uden fiksering samt af observationscelleanbringelser. Indberetningsskemaet skal indsendes til direktoratet snarest muligt efter udløbet af hvert kvartal.

Indberetningsskemaer vil fremover kunne rekvireres fra Statsfængslet i Nyborg blanket 156 (sikringscelle) og 156 A (observationscelle).

Det bemærkes, at anvendelse af andre sikringsmidler i medfør af Kap. IV skal indberettes som sikringscelleanbringelse.

9. Rapporter og observationsskemaer

Der vedlægges nye rapporter og observationsskemaer samt en vejledning om brugen af disse i forbindelse med anbringelse af indsatte i observationscelle og sikringscelle (bilag 5 (* 2).

Rapporter og observationsskemaer vil fremover kunne rekvireres fra Statsfængslet i Nyborg (blanket 110 A og 107 A - (gule) - rapport og observationsskema til brug ved observationscelleanbringelse - og (blanket 110 og 107 - (røde) til brug ved sikringscelleanbringelse.

10. Lokale instrukser

Direktoratet forudsætter, at der på det enkelte tjenestested fastsættes retningslinjer for proceduren for sikringscelleanbringelser og fiksering, herunder for placering af ansvaret for reglernes overholdelse.

11. Personaletimeforbrug

Timeforbrug i forbindelse med fast vagt indeholdes i anstalternes udmeldte timeramme og indberettes til direktoratet, tjenestetidskontoret, på det månedlige personaleindberetningsskema, pkt. D, »Bruttoforbrug«, linie 25, »Timer til andet«. Arresthusene indberetter timeforbruget på det månedlige personaleopgørelsesskema, pkt. E, »DFK-timer«, linie 40, »Andet«. Timeforbruget tilføres arresthuset i forbindelse med anden indstationering. På personaleopgørelsesskemaet noteres endvidere begrundelsen for timeforbruget.

Direktoratets tjenestetidskontor vil snarest optage forhandling med Dansk Fængselsforbund med henblik på en vurdering af omfanget af de personaleressourcer, der skal tilføres de enkelte arresthuse, dels i forbindelse med fast vagt ved sikringscelleanbringelse, dels ved tidvis observation af indsatte anbragt i observationscelle i tidsrummet mellem kl. 22.00 og 07.00.

12. Ikrafttræden mv.

Cirkulæret træder i kraft den 1. juli 1994.

Fra denne dato bedes indberetning til direktoratet om sikrings- og observationscelleanbringelse ske ved brug af de nye indberetningsskemaer - blanket 156 og 156 A, (bilag 3 og 4) , jf. ovenfor afsnit 8.

Cirkulæret og denne skrivelse vil snarest blive udsendt til optagelse i Kriminalforsorgens Cirkulæresamling mv.

E.B.

Annette Esdorf

 
(* 1) Forskriften er optaget i Kriminalforsorgens Cirkulæresamling (KC K-1-2)

(* 2) Bilag udeladt