2.2. Dækningsområdet
Lovens § 1, stk. 1, er den helt centrale
bestemmelse for fastlæggelsen af lovens dækningsområde. Heri er fastsat,
at loven omfatter fysiske skader, der står i forbindelse med
undersøgelse, behandling eller lignende foretaget på offentlige sygehuse
og sygehuse, det offentlige har driftsoverenskomst med.
Loven omfatter således ikke skader, der er
forårsaget af sundhedspersoner i den primære sundhedssektor, f.eks.
privatpraktiserende læger, tandlæger, kiropraktorer m.v. Skader på
private betalingssygehuse er heller ikke omfattet, men disse sygehuse
har på frivilligt grundlag tegnet en patientforsikring.
Ved fysisk skade forstås en skade, som består i
ændring af patientens knogler, organer, væv og væsker etc., og som kan
påvises ved hjælp af tilgængelige undersøgelsesmetoder. Udenfor falder
rent psykiske skader. Årsagen til denne begrænsning er ifølge lovens
forarbejder, at det ved psykiske lidelser er meget svært at skelne
mellem følger af grundsygdommen og følger af behandlingen. Psykiske
følger af en fysisk sygdom er derimod omfattet. En særlig
problemstilling udgør den situation, hvor der i forbindelse med en
fødsel opstår iltmangel hos barnet, hvorefter barnet dør eller bliver
hjerneskadet. Moderen vil ofte få en psykisk skade, men denne skade er
forårsaget af en fysisk skade hos barnet og ikke hos moderen. Problemet
er i Patientforsikringsforeningens praksis blevet løst på den måde, at
moder og barn i fødselssituationen er blevet betragtet som en enhed,
således at moderen har fået erstatning for den psykiske skade som følge
af barnets død.
Skaden skal være sket i forbindelse med
undersøgelse, behandling eller lignende. Herved omfattes enhver form for
undersøgelse og behandling, f.eks. diagnosestillelse, operative indgreb,
medicinsk behandling og genoptræning. Med dette krav afskæres imidlertid
muligheden for at få erstatning for følger, der kan henføres til den
grundsygdom, som behandlingen eller undersøgelsen rettede sig imod. Det
vil sige, at selve den omstændighed, at grundsygdommens forløb medfører
skader eller at behandlingen ikke lykkedes, ikke kan erstattes.
Det er heller ikke tilstrækkeligt, at
grundsygdommens forløb afviger fra det normale forløb, som
grundsygdommen sædvanligvis har. Kun hvis denne afvigelse kan henføres
til behandlingen, er skaden omfattet af lov om patientforsikring.
Som eksempel på denne afgrænsning kan nævnes en
sag fra Patientforsikringsforeningens praksis, hvor en ældre patient led
af svær åreforkalkning i benene, der medførte, at det venstre ben måtte
amputeres. Efter operationen opstod der på grund af dårlig blodforsyning
infektion i såret og efterfølgende koldbrand, der medførte at der måtte
foretages flere reoperationer på benet. Patienten rejste krav om
erstatning som følge af den opståede infektion og vævsdød.
Ved Patientforsikringsforeningens vurdering af
sagen blev det lagt til grund, at komplikationen hovedsageligt var
opstået som følge af patientens grundsygdom i form af åreforkalkning med
deraf følgende dårlig blodforsyning og ikke som følge af behandlingen.
Dækningsområdet blev udvidet ved lov nr. 217 af
29. marts 1995 for så vidt angår forsøgsvirksomhed i den primære
sundhedssektor. Hidtil var det kun biomedicinske forsøg inden for
sygehussektoren, der var omfattet af loven, men denne forskelsbehandling
af forsøgspersoner blev ikke fundet rimelig. Den primære sundhedssektor
er afgrænset til at omfatte privatpraktiserende sundhedspersoner, der er
autoriseret ved særlig lovgivning.
Loven indeholder særligt gunstige regler for sunde
forsøgspersoner og donorer, hvilket er begrundet i, at disse personer
uegennyttigt stiller sig til rådighed for patientbehandlingen. For så
vidt angår biomedicinske forsøg skal det særligt nævnes, at
patientforsikringslovens dækning er uafhængig af, om forsøget er anmeldt
til det videnskabsetiske komitésystem.
Dækningsområdet er nærmere beskrevet i
Sundhedsministeriets bekendtgørelse nr. 666 af 3. august 1995. Heri er
bl.a. fastsat, at behandlingsskader forårsaget under transport af
patienter til et sygehus eller mellem forskellige sygehuse er omfattet
af loven, hvis transporten foregår med ambulance eller særligt
sygekøretøj.
Skader, der er forårsaget af ulykkestilfælde, der
ikke står i forbindelse med undersøgelse eller behandling, er omfattet
af Patientforsikringsforeningens virksomhed, men afgøres ikke efter de
særlige erstatningsregler i lovens § 2, men derimod efter dansk rets
almindelige erstatningsregler. Det vil sige, at skader, der skyldes fald
på glatte badeværelsesgulve, fald ud af hospitalssenge og lignende,
giver grundlag for erstatning, hvis der har været handlet uagtsomt fra
sygehusets side.
Patientforsikringsloven dækker ikke skader, der
skyldes egenskaber ved lægemidler, der anvendes ved behandlingen.
Sådanne skader erstattes efter reglerne i lov nr. 1120 af 20. december
1995 om erstatning for lægemiddelskader, jf. nedenfor i afsnit 3.3.
2.3. Grundlaget for erstatning
Reglerne om grundlaget for erstatning – de
erstatningsberettigende skader – findes i § 2, der indeholder 4
forskellige ansvarskriterier. For at få erstatning er det
tilstrækkeligt, at et af kriterierne er opfyldt. Ansvaret er ikke
begrænset til culpøst forvoldte skader, men er på den anden side ikke et
generelt objektivt ansvar.
I alle tilfælde er det tilstrækkeligt, at skaden
med overvejende sandsynlighed er forvoldt på en af de måder, der er
angivet i § 2, stk. 1, nr. 1-4. Beviskravet for årsagssammenhæng er
således lempet i forhold til almindelige erstatningsretlige regler.
2.3.1. Specialistreglen (§ 2, stk. 1, nr.1)
Den første gruppe af erstatningsberettigende
skader (§ 2, stk. 1, nr.1) omfatter tilfælde, hvor en erfaren specialist
under de foreliggende forhold ville have handlet anderledes, således at
skaden ville være undgået. Den faktiske behandling skal sammenlignes med
den behandling, som en kyndig og erfaren specialist ville have givet,
den såkaldte "specialistmålestok".
Reglen er udtryk for, at patientforsikringsloven
ved bedømmelse af erstatningsansvar for skader på sygehusområdet har
forladt culpareglen, hvorefter erstatningsansvar forudsætter "skyld"
(culpa) hos skadevolderen. Det er således ikke længere nogen betingelse
for erstatning, at behandlingen kan bebrejdes den pågældende læge m.v.
(Reglen gælder for alle sundhedspersoner, der foretager undersøgelse,
behandling m.v., men da reglen i praksis først og fremmest har betydning
for læger, bruges denne gruppe som eksempel i det følgende).
Det agtpågivenhedsniveau, som kræves efter
culpareglen, er det, som med rimelighed kan kræves af den gode og
erfarne gennemsnitslæge. Man kan ikke forlange, at en gennemsnitslæge
følger med i den medicinske videnskab og erfaring inden for alle
specialistområder, og man kan heller ikke forlange af en specialist, at
han følger udviklingen uden for sit eget speciale ligeså nøje, som han
følger udviklingen inden for sit eget felt.
Man kan forlange af gennemsnitslægen, at han søger
specialsagkyndig bistand eller henviser patienten til speciallæge, hvis
vedkommende bør indse, at undersøgelse eller behandling af patienten
kræver specialistviden, som vedkommende læge ikke selv er i besiddelse
af. Hvis gennemsnitslægen imidlertid ikke kunne indse, at hans evner og
erfaring ville komme til kort, foreligger der ikke culpa. Efter
culpareglen må man også se på lægens konkrete faglige baggrund og
forudsætninger. Den uerfarne yngre læge i forvagt på en skadestue
sammenlignes med tilsvarende yngre læger og ikke med den ansvarlige
overlæge. Handler en læge anderledes end gennemsnitslægen, og der sker
skade på patienten, foreligger der en ansvarspådragende fejl (culpa).
Efter specialistmålestokken skal vurderingen af
den givne behandling eller undersøgelse foretages på et højere
kundskabs- og erfaringsniveau.
Specialistmålestokken bygger på en objektiv
adfærdsstandard, der er baseret på en hypotetisk person, som fuldt ud
behersker den medicinske videnskab og erfaring på vedkommende område, og
som i enhver situation handler i overensstemmelse hermed i det omfang,
de ydre omstændigheder gør dette muligt.
Det er således uden betydning for patientens
mulighed for at opnå erstatning, om den konkrete læge har en viden, som
ligger på dette høje niveau, om han er speciallæge på området, om han
eller nogen anden har udvist uagtsomhed ved at overlade behandlingen til
ham, eller om det overhovedet var muligt i den givne situation at
overlade behandlingen til en læge, hvis kvalifikationer modsvarer
specialistmålestokken.
Dette medfører f.eks., at den behandling der gives
af den uerfarne yngre læge, som passer skadestuen, sammenlignes med den
behandling en erfaren specialist ville have givet i samme situation.
Dette gælder både hvad angår hans evne til at diagnosticere og til at
behandle skaden eller sygdommen.
Specialistmålestokken anvendes ved vurderingen af
alle faser af undersøgelse og behandling af patienten, herunder
undersøgelse med henblik på diagnosticering af patientens sygdom,
tolkning af sygdomssymptomer med henblik på diagnosestillelse,
beslutninger om iværksættelse af behandling og om valg af
behandlingsmåde og udførelse af selve behandlingen samt det
efterfølgende tilsyn med og kontrol af patientens tilstand.
I alle disse faser af behandlingen må det
vurderes, om den erfarne specialist med overvejende sandsynlighed ville
have handlet anderledes.
Der må ikke indgå noget facitræsonnement
(bagklogskab) i vurderingen af, om specialistmålestokken er opfyldt. Om
undersøgelse eller behandling er korrekt ud fra specialistmålestokken,
skal således vurderes på grundlag af den viden om patientens tilstand
m.v., som kunne opnås af den erfarne specialist på det pågældende
tidspunkt, og ikke ud fra den viden, som senere erhverves, når skaden er
sket.
Særligt i forbindelse med forkert diagnosticering
er det fristende at anvende et facitræsonnement. Det vil imidlertid være
forkert, idet det afgørende er, om der blev iværksat de undersøgelser,
som en erfaren specialist ville have iværksat på baggrund af patientens
klager, objektive symptomer m.v., og om en korrekt tolkning på grundlag
af medicinsk videnskab og erfaring af sådanne undersøgelsesresultater
ville have resulteret i, at den rigtige diagnose blev stillet.
Det afgørende ved vurderingen er, om den erfarne
specialist, under de i øvrigt givne forhold, ville have handlet
anderledes. Det følger heraf, at der skal tages hensyn til den konkrete
undersøgelses- og behandlingssituation, herunder de ydre faciliteter,
der stod til rådighed, og tidsfaktoren ved et nødvendigt akut indgreb
m.v.
Hvis f.eks. en patient indlægges i en akut
livstruende situation på et mindre sygehus, hvor der ikke findes
avanceret udstyr, og hvis patienten ikke kan tåle at blive flyttet til
specialsygehus, skal specialistmålestokken anvendes på grundlag af, hvad
den erfarne specialist ville have kunnet udrette under disse forhold –
og ikke under de optimale forhold på et specialiseret sygehus.
Specialistmålestokken kan omhandle et bredt
spekter af tilfælde – fra grove fejl, som er egentlig culpøse, til
tilfælde, hvor der ikke foreligger den mindste fejl. Det er jo f.eks.
ikke en fejl, at en yngre reservelæge ikke besidder en erfaren
specialists viden. Reglen er derfor heller ikke rettet mod den enkelte
sundhedspersons handlemåde, men alene udtryk for en objektiviseret
målestok for, hvornår der kan ydes erstatning til patienter.
Reglen tager i modsætning til rimelighedsreglen,
der omtales nedenfor under afsnit 2.3.4, ikke hensyn til, hvorvidt den
grundlidelse, patienten behandles for, er alvorlig eller ej. Det vil
sige, at selv meget alvorligt syge patienter kan få erstatning for en
behandlingsskade, hvis en erfaren specialist ville have handlet
anderledes i situationen.
I modsætning til bl.a. Sundhedsvæsenets
Patientklagenævn formulerer Patientforsikringsforeningen sine afgørelser
uden angivelse af sundhedspersonernes navne, og det præciseres altid, at
man ikke tager stilling til, om der er begået fejl.
Patientforsikringsforeningen fokuserer således i sine afgørelser på,
hvad optimal behandling ville have tilsagt i en konkret situation, og
nævner i den forbindelse ikke, hvilken afdeling på sygehuset eller
hvilken sundhedsperson der har forestået behandlingen.
Patientforsikringsforeningen underretter i intet
tilfælde Sundhedsstyrelsen eller Sundhedsvæsenets Patientklagenævn om
sine afgørelser. Patientforsikringsforeningens afgørelser har således
ikke konsekvenser efter lægeloven for de læger, som ikke har handlet i
overensstemmelse med specialistmålestokken.
2.3.2. Apparatursvigt (§ 2, stk. 1, nr. 2)
Reglen i § 2, stk. 1, nr. 2, omfatter tilfælde,
hvor skadesårsagen er fejl eller svigt i det apparatur eller udstyr i
øvrigt, som blev anvendt i forbindelse med behandlingen eller
undersøgelsen. Der er tale om en regel, der på helt objektivt grundlag
yder erstatning for materialesvigt. Reglen omfatter f.eks.
narkoseapparater, respiratorer og sprøjter, men også mere ukompliceret
udstyr som krykkestokke, varmemadrasser og lignende er omfattet.
I Patientforsikringsforeningens praksis er
bestemmelsen blevet brugt i sager om hofteoperationer, hvor der er
anvendt Boneloc-cement, idet det er lagt til grund, at bestemmelsen
omfatter ting, der indopereres i patienten med henblik på at støtte
naturlige organers funktion.
Reglen kan også anvendes i tilfælde, hvor
undersøgelsesresultater er blevet forkerte som følge af funktionsfejl i
teknisk apparatur, hvilket har resulteret i, at der er blevet stillet en
forkert diagnose. Reglen omfatter også apparater, der svigter, fungerer
forkert eller bryder sammen med skade til følge.
2.3.3. Alternativ metode eller teknik (§ 2,
stk. 1, nr. 3)
Den tredje gruppe (§ 2, stk. 1, nr. 3) omfatter
tilfælde, hvor skaden kunne være undgået ved hjælp af en anden og lige
så effektiv behandlingsteknik eller behandlingsmetode. Reglen indebærer,
at man efterfølgende, dvs. efter at behandlingen er blevet gennemført og
skaden er indtruffet, foretager en vurdering af, om skaden kunne være
undgået, hvis lægen havde valgt en anden behandlingsmåde. Som eksempel
kan nævnes den situation, hvor der i forbindelse med et kirurgisk
indgreb rammes en nerve, som ikke ville være ramt, hvis snittet var
blevet lagt et andet sted, forudsat dette faktisk var muligt. Reglen
gælder ikke for diagnoseskader.
Det er uden betydning, om lægen i den konkrete sag
ikke kendte til den alternative metode eller teknik. Der lægges heller
ikke vægt på, om den alternative metode eller teknik rent faktisk var
til rådighed på det pågældende sygehus, som patienten var under
behandling på.
Ved vurdering af ligeværdigheden mellem flere
metoder eller teknikker anvendes specialist-målestokken. Således kan
metoder eller teknikker kun anses for ligeværdige alternativer, hvis en
erfaren specialist ville have fundet, at der var reel valgmulighed
mellem de alternative metoder eller teknikker.
Bestemmelsen anvendes meget lidt i praksis, idet
det er yderst sjældent, at 2 metoder eller en metode og teknik kan siges
at være ligeværdige. Metoder eller teknikker, der umiddelbart kan
fremstå som lige gode eller effektive, viser sig ofte i det konkrete
tilfælde ikke at være ligeværdige alternativer. Meget ofte må det ud fra
en lægefaglig vurdering lægges til grund, at én metode for lige netop
den pågældende patient er bedre end de øvrige metoder.
2.3.4. Rimelighedsreglen (§ 2, stk. 1, nr. 4)
Reglen i § 2, stk. 1, nr. 4, er en
opsamlingsbestemmelse, der opfanger en del af de skader, der falder
igennem de 3 første grupper, men hvor det findes urimeligt, at patienten
skal tåle skaden uden ret til erstatning. Efter bestemmelsen kan der
ydes erstatning, hvis der indtræder skade i form af infektioner eller
andre komplikationer, der er mere omfattende, end hvad patienten med
rimelighed må tåle.
Ved rimelighedsvurderingen skal der tages hensyn
til skadens alvor, patientens sygdom og helbredstilstand i øvrigt samt
til skadens sjældenhed og mulighederne i øvrigt for at tage risikoen for
dens indtræden i betragtning. Jo mere alvorlig grundsygdommen er, jo
større risiko ved behandlingen må patienten acceptere. Erstatning kan
bl.a. gives i tilfælde, hvor der ved et kirurgisk indgreb mod en mindre
alvorlig sygdom sker en nervelæsion, som invaliderer patienten.
Bestemmelsen var en nyskabelse i forhold til de
øvrige, lignende erstatningsordninger i Norden, idet der åbnedes
mulighed for generelt at give erstatning for uundgåelige skader, når
blot der var et misforhold mellem den oprindelige sygdoms omfang og
skadens omfang. De øvrige nordiske ordninger har netop når det gjaldt
uundgåelige skader, været mere tilbageholdende, idet man frygtede, at
det ikke i tilstrækkeligt omfang var muligt at styre antallet af
omfattede skader og dermed udgifterne til ordningen. Derfor har
dækningen af uundgåelige skader oftest været begrænset til visse
komplikationsarter, typisk infektioner.
Reglen anvendes hyppigt i
Patientforsikringsforeningens praksis, og den har gjort det muligt at
tilkende erstatning i tilfælde, hvor det i offentligheden tidligere blev
anset for urimeligt, at patienterne ikke kunne få erstatning som følge
af de dagældende erstatningsregler.
I forbindelse med rimelighedsvurderingen skal der
som nævnt bl.a. tages hensyn til skadens sjældenhed. Grænsen for,
hvornår en skade betragtes som sjælden, ligger sædvanligvis ved 1-2 %.
Skader der indtræder hyppigere, falder som udgangspunkt for
sjældenhedskriteriet og kan derfor ikke give erstatning. Dette kriterium
har i praksis voldt visse fortolkningsproblemer, idet det ikke klart
fremgår, om det er selve den pågældende komplikation eller den opståede
skade, der skal være sjælden.
Til illustration af problemstillingen kan nævnes,
at ved operationer for diskusprolaps indtræder en bestemt infektionstype
– discitis – i mere end 2 % af operationerne, men medfører kun i 1/2-1 %
af tilfældene alvorlige og varige skader. For den patient, der har
pådraget sig en alvorlig skade, er det i et sådant tilfælde afgørende,
om sjældenhedskriteriet knytter sig til komplikationens art eller den
opståede skade. Eftersom et afslag på
erstatning synes åbenbart urimeligt, har Patientforsikringsforeningen
lagt sig fast på, at det afgørende må være, hvor sjælden den opståede
skade er.
Uanset om man vælger at vurdere
sjældenhedskriteriet på baggrund af komplikationens eller skadens
sjældenhed, så er det klart, at sjældenheden ikke kan være den eneste
betingelse. I så fald ville man komme til at betale erstatning til de
patienter, der med en alvorlig og livstruende sygdom blev reddet, men
som blev påført en lille og relativ bagatelagtig skade, blot fordi den
var "sjælden".
Begrænsningen er søgt opstillet gennem kravet om,
at der skal tages hensyn til skadens alvor.
Hvor sjældenhedskriteriet opererer med et helt
generelt krav om sjældenhed, så er alvorlighedskriteriet relativt. Det
vil sige, at skadens alvor skal sættes i forhold til sygdommens alvor
hos den konkrete patient.
Ifølge lovbemærkningerne kan der ikke ydes
erstatning, selv om en komplikation isoleret betragtet har alvorlige
følger for patienten, hvis grundsygdommen indebar en nærliggende risiko
for alvorlig invaliditet eller patientens død, dersom behandlingen ikke
var blevet sat i værk. Jf. også Bo von Eyben: "Patientforsikring"
(1993), side 167.
For at en skade er tilstrækkelig alvorlig, skal
der altså som udgangspunkt være tale om, at de faktiske følger af
komplikationen er større, end de måtte forventes at være blevet af
grundsygdommen, hvis den ikke var behandlet.
I visse tilfælde vil denne fortolkning af reglen
imidlertid kunne medføre urimelige afgørelser. Som eksempel herpå kan
nævnes en lejringsbetinget nerveskade, der opstår i forbindelse med
operation for blindtarmsbetændelse. Skaden medfører en livsvarig
lammelse af et ben. Ubehandlet er blindtarmsbetændelse en sygdom, der
medfører nærliggende risiko for svær invaliditet eller død. Anvender man
her ovennævnte fortolkning af kriteriet om relativ alvor, betyder det,
at patienten ikke skulle være berettiget til erstatning. Det samme
gælder ved eksempelvis lungebetændelse, der i dag let behandles med
penicillin, men som ubehandlet kan medføre nedsat lungefunktion eller
døden.
Resultaterne synes åbenbart urimelige, hvilket
skyldes, at de alvorlige følger er underordnede, når i øvrigt den
behandling, der kurerer sygdommen, er forholdsvis banal.
Der kan også ske urimelige tilkendelser af
erstatning i tilfælde, hvor grundsygdommen ubehandlet ikke vil medføre
alvorlige følger for patienten. Dette kan være tilfældet, hvor
behandlingen ud fra en samlet vurdering må anses for relativ alvorlig,
eksempelvis på grund af en række latente risici ved behandlingen.
Det forekommer eksempelvis ikke rimeligt at
tilkende en kvinde, der får foretaget brystformindskende operation,
erstatning for selv små komplikationsfølger, blot fordi grundlidelsen
ubehandlet ikke medfører fare for patienten. Når dette virker urimeligt,
skyldes det, at det indgreb der foretages, er ganske omfangsrigt og
indeholder relativ stor risiko for alvorlige skader.
Det forekommer ikke altid rimeligt at give
erstatning blot fordi en mindre, meget sjælden risiko er realiseret, når
behandlingen i øvrigt er forbundet med en række kendte, alvorlige risici
som lykkeligvis ikke realiseredes. Det er med de givne eksempler klart,
at grundsygdommen som den ville være forløbet ubehandlet, ikke altid er
et tilstrækkeligt kriterium ved vurderingen af, om en skade er relativ
alvorlig.
Patientforsikringsforeningen har på den baggrund
ved fortolkningen af rimelighedsreglen fundet det nødvendigt også at
inddrage farligheden af den nødvendige behandling og den efterfølgende
prognose for helbredelse, når grundsygdommens og skadens alvor skal
sammenlignes.
2.4. Udmåling af erstatning
Udgangspunktet er, at alle erstatninger udmåles
efter reglerne i lov om erstatningsansvar, og at almindelige
erstatningsansvarsregler i øvrigt finder anvendelse på
erstatningskravet. Den vigtigste undtagelse er, at erstatning ikke ydes
for mindre alvorlige skader, idet det kræves, at patientens
erstatningskrav overstiger 10.000 kr. Oprindeligt var denne undergrænse
for erstatning på 20.000 kr., men ved lov nr. 1227 af 27. december 1996
blev grænsen nedsat til de nuværende 10.000 kr. for at give flere
patienter mulighed for at få erstatning for skader i sygehusvæsenet.
Lovændringen fik virkning straks, således at den gælder for alle sager,
som afgøres af Patientforsikringsforeningen den 1. januar 1997 eller
senere.
Det gælder generelt ved udmåling af erstatning, at
det der kan erstattes, er følgerne af patientskaden, og ikke følgerne af
den sygdom eller lidelse, som patienten blev indlagt for
(grundlidelsen).
Lov om erstatningsansvar giver mulighed for at
tilkende erstatning for følgende poster:
– Helbredelsesudgifter og andet tab.
– Tabt arbejdsfortjeneste.
– Svie og smerte.
– Varigt mén.
– Tab af erhvervsevne.
– Tab af forsørger og udgifter til begravelse.
– Renter.
2.4.1. Helbredelsesudgifter og andet tab
Helbredelsesudgifter og andet tab omfatter
rimelige udgifter til eksempelvis medicin og behandling. Ligeledes kan
rimelige transportudgifter til og fra sygehuset samt omkostninger til
hjælpemidler erstattes. Normalt kan disse udgifter dog kun erstattes
frem til stationærtidspunktet, dvs. det tidspunkt, hvor patientens
tilstand ikke kan forventes at blive bedre selv ved yderligere
behandling. Livsvarige udgifter til f.eks. medicin eller visse
behandlinger som følge af skaden kan i et vist omfang erstattes som en
éngangsudgift.
Som eksempler på "andet tab" kan nævnes de
økonomiske tab, der kan opstå som følge af forlængelse af et
uddannelsesforløb, udgifter til hjemmehjælp, hundepasning m.v. Derimod
kan patientens udgifter til advokatbistand normalt ikke erstattes, jf.
Østre Landsrets dom af 13. november 1996, gengivet i Ugeskrift for
Retsvæsen 1997 side 226.
2.4.2. Tabt arbejdsfortjeneste
Erstatningen for tabt arbejdsfortjeneste vil
typisk udgøre forskellen mellem den forventede løn og de sygedagpenge,
der er modtaget i perioden fra patientskadens indtræden frem til
stationærtidspunktet. Der kan ydes erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste for den forlængede sygeperiode, frem til arbejdet
genoptages, eller frem til stationærtidspunktet.
For selvstændigt erhvervsdrivende beregnes
erstatningen for tabt arbejdsfortjeneste som et driftstab. Erstatning
for tabt arbejdsfortjeneste er indkomstskattepligtig.
2.4.3. Svie og smerte
Svie og smerte godtgøres ligesom erstatning for
tabt arbejdsfortjeneste frem til det tidspunkt, hvor arbejdet
genoptages, eller hvor tilstanden er medicinsk stationær. I særlige
tilfælde kan der ydes godtgørelse for svie og smerte, selv om skadelidte
ikke er syg.
Godtgørelsen udgør pr. 1. januar 1997 160 kr. pr.
sengeliggende/indlæggelsesdag og 70 kr. pr. sygedag, hvor man ikke er
sengeliggende/indlagt. Overstiger godtgørelsen 23.000 kr., vil den blive
fastsat skønsmæssigt af Patientforsikringsforeningen, jf. lov om
erstatningsansvar § 3, sidste pkt. Godtgørelse for svie og smerte er
ikke skattepligtig, men renterne heraf er skattepligtige.
2.4.4. Varigt mén
Har skaden givet varige helbredsmæssige følger,
kan der ydes godtgørelse for varigt mén. Det er dog en betingelse, at
den del af ménet, som skyldes patientskaden (merménet), er 5 % eller
derover. Ménet fastsættes i procent, og godtgørelsen udgør pr. 1. januar
1997 3.040 kr. pr. procent.
Méngraden fastsættes på det tidspunkt, hvor det er
lægeligt skønnet, at tilstanden er medicinsk stationær. Godtgørelsen
udbetales som et éngangsbeløb. Der er fastsat regler om nedsættelse af
godtgørelsen for personer over 60 år.
Godtgørelse for varigt mén er ikke skattepligtig,
men renterne heraf er skattepligtige.
2.4.5. Tab af erhvervsevne
Erstatning for tab af erhvervsevne ydes, såfremt
patientskaden har medført en fremtidig varig indtægtsnedgang, eller
såfremt det må forventes, at fremtidsmulighederne for at bibeholde den
nuværende indtægt er væsentligt forringede.
Tab af erhvervsevne udgør forskellen mellem den
indtægt, som man kunne have forventet at optjene, hvis skaden ikke var
sket, og den indtægt, som man efter skaden har mulighed for at opnå ved
en rimelig udnyttelse af erhvervsevnen. Tab af erhvervsevne angives i
procent. Erstatningen beregnes herefter på grundlag af årslønnen de
seneste 12 måneder før patientskaden ganget med en faktor på 6 og med
den fastsatte procent. Årslønnen kan maksimalt udgøre 532.000 kr. pr. 1.
januar 1997.
Der ydes ikke erstatning, hvis
erhvervsevnetabsprocenten er fastsat til under 15 %. Erstatningen
nedsættes for personer over 55 år.
Børn eller unge under uddannelse og
hjemmearbejdende uden løn, som ikke eller kun i begrænset omfang har
erhvervsindtægt, har også mulighed for at få tilkendt erstatning for
erhvervsevnetab. Dog gælder der her nogle særlige beregningsregler.
Erstatning for erhvervsevnetab er ikke
indkomstskattepligtig, men renterne heraf er skattepligtige.
2.4.6. Tab af forsørger, og udgifter til
begravelse
Der kan kræves erstatning for tab af forsørger og
udgifter til begravelse til en ægtefælle eller samlever, hvis patienten
er død som følge af patientskaden. Erstatning for tab af forsørger til
en ægtefælle eller samlever udgør 30 % af den erstatning, afdøde ville
have opnået ved fuldstændigt tab af erhvervsevnen. Minimumserstatningen
udgør pr. 1. januar 1997 342.000 kr.
Var afdøde hjemmearbejdende eller studerende uden
løn, udgør erstatningen pr. 1. januar 1997 362.000 kr. Der sker dog
nedsættelse på grund af alder, se de tilsvarende regler vedrørende
erhvervsevnetab. Børn tilkendes en erstatning svarende til de
børnebidrag, som afdøde kunne være pålagt at betale til barnet på
uheldstidspunktet frem til det fyldte 18. år. Var afdøde eneforsørger,
forhøjes erstatningen med 100 %. Normalbidraget udgør pr. 1. januar 1997
8.700 kr.
2.4.7. Renter
Godtgørelse for svie og smerte og varigt mén samt
erstatning for erhvervsevnetab og forsørgertab forrentes fra skadedatoen
med diskontoen + 5 %. Øvrige poster kan kræves forrentet efter
rentelovens regler.
2.8. Patientskadeankenævnet
2.8.1. Virksomhed og sammensætning
Patientskadeankenævnet er klageinstans for
Patientforsikringsforeningens afgørelser efter lov om patientforsikring,
jf. lovens § 15.
I modsætning til Patientforsikringsforeningen er
Patientskadeankenævnet en offentlig myndighed. Organisatorisk henhører
ankenævnet under Sundhedsministeriet, men i sin virksomhed er ankenævnet
uafhængigt af ministeriet, der således ikke kan give nævnet instrukser
om den enkelte sags behandling og afgørelse. Nævnets afgørelser kan
indbringes for landsretten, men derimod ikke for nogen administrativ
myndighed. Udgifterne til Patientskadeankenævnet afholdes af
forsikringsselskaberne og de selvforsikrende myndigheder.
Ved lovens ikrafttræden bestod
Patientskadeankenævnet af en afdeling med 9 medlemmer, men som følge af
et stærkt stigende antal ankesager med deraf følgende meget lange
berammelsestider blev ankenævnet udvidet ved lov nr. 1229 af 27.
december 1996. Ankenævnet fungerer i dag i to sideordnede afdelinger,
hvilket indebærer, at ankenævnets samlede antal afgjorte sager kan
fordobles i forhold til tidligere.
Hver nævnsafdeling består af 9 medlemmer, der er
udpeget på følgende måde, jf. § 14, stk. 2 og 3:
– En af sundhedsministeren udnævnt
formand/næstformand, som skal være dommer,
– 1 medlem udpeget af sundhedsministeren,
– 2 sagkyndige medlemmer inden for lægevidenskab
udpeget af Sundhedsstyrelsen,
– 2 medlemmer udpeget i fællesskab af
Amtsrådsforeningen og Hovedstadens Sygehusfællesskab,
– 2 medlemmer udpeget af De Samvirkende
Invalideorganisationer og
– 1 medlem udpeget af Forbrugerrådet.
Det påhviler formanden og næstformanden at sikre
en ensartet praksis i hver nævnsafdeling.
Hvis der senere bliver behov for flere
nævnsafdelinger, kan sundhedsministeren administrativt udpege flere
medlemmer. Sundhedsministeren har endvidere mulighed for at bemyndige
nævnets formand eller næstformand til at træffe afgørelse i sager, der
ikke skønnes at frembyde tvivl.
Sundhedsministeriet stiller sekretariatsbistand
til rådighed for ankenævnet. Sekretariatet består p.t. af 3 fuldmægtige
(jurister), 3 kontorassistenter og en student. Herudover er en
speciallæge i ortopædkirurgi tilknyttet sekretariatet som konsulent. Det
skal nævnes, at Folketingets Ombudsmand i forbindelse med en konkret sag
har udtalt, at Patientskadeankenævnet ikke er omfattet af ombudsmandens
kompetence på grund af nævnets domstolslignende karakter.1)
1)
Jf. lov nr. 473 af 12. juni 1996 om Folketingets Ombudsmand §7, stk. 3,
hvor det er fastsat, at "ombudsmanden behandler ikke klager over nævn,
der i betryggende former træffer afgørelse om tvister mellem private,
selv om vedkommende nævn i anden sammenhæng betragtes som tilhørende den
offentlige forvaltning".
2.8.2. Sagsbehandling
Klage over afgørelser truffet af
Patientforsikringsforeningen skal indgives til Patientskadeankenævnets
sekretariat inden 3 måneder efter, at klageren har fået meddelelse om
afgørelsen. Nævnet kan dog se bort fra overskridelse af klagefristen,
når der er særlig grund hertil.
Når nævnets sekretariat modtager en klage over en
afgørelse fra Patientforsikringsforeningen, sendes klagen til
Patientforsikringsforeningen med anmodning om en udtalelse og
tilsendelse af sagens akter.
Klageberettiget er enhver, der har en retlig
interesse i sagen, f.eks. patienten, vedkommende forsikringsselskab og
forsikringstager (f.eks. en amtskommune). De behandlende sygehuslæger
anses derimod ikke som klageberettigede. I stort set alle tilfælde
kommer klagen fra en person, som anser sig for erstatningsberettiget
efter loven.
Når Patientforsikringsforeningens udtalelse
foreligger, sendes en kopi heraf til klager. Samtidig sendes en kopi af
såvel udtalelsen som klagen til forsikringstager og amt/sygehus.
Eventuelle bemærkninger til det fremsendte skal være nævnet i hænde
inden 3 uger. Herefter vil sagen blive sat på til behandling i nævnet.
Såfremt det under nævnsbehandlingen besluttes at indhente yderligere
oplysninger, jf. nedenfor, vil disse oplysninger ligeledes blive
forelagt de tidligere hørte parter til evt. bemærkninger, inden der
træffes endelig afgørelse i sagen.
Nævnsbehandlingen af en sag indledes med, at
formanden gives et resumé af sagens fakta. Herefter vil typisk de
lægesagkyndige medlemmer udtale sig om de lægelige aspekter i sagen,
hvorefter en mere almen drøftelse finder sted. Finder nævnets
lægesagkyndige medlemmer sig kompetente til at vurdere de lægelige
aspekter, og finder nævnet i øvrigt, at sagen er tilstrækkeligt oplyst,
træffes der herefter afgørelse i sagen.
I 1995 måtte nævnet imidlertid i gennemsnit
udsætte knap 25 % af de sager der sættes på dagsordenen, mens
udsættelsesprocenten i 1996 faldt til knap 19 %. Udsættelsen af sager
skyldes, at nævnet finder, at yderligere oplysninger må indhentes, før
afgørelse kan træffes. Det kan f.eks. være yderligere journalmateriale
eller røntgenbilleder, eller det kan være Arbejdsskadestyrelsens
vurdering af méngrad eller erhvervsevnetab.
Den største gruppe af udsatte sager udgøres
imidlertid af de sager, i hvilke nævnets lægesagkyndige medlemmer ikke
finder at have tilstrækkelig faglig kompetence til at vurdere de
lægelige aspekter. Sådanne sager må derfor udsættes på, at nævnet
anmoder relevante speciallæger om at vurdere sagerne og herunder besvare
specifikke spørgsmål fra nævnet. I visse sager har
Patientforsikringsforeningen dog ad hoc indhentet specialisterklæringer
fra andre sagkyndige end de, der er fast tilknyttet foreningen, og i
sådanne sager vil nævnet oftest kunne lægge disse erklæringers lægelige
vurderinger til grund.
Med henblik på at minimere antallet af sager, der
må udsættes på grund af manglende lægelige oplysninger, har ankenævnets
sekretariat i maj 1996 fået tilknyttet en speciallægekonsulent i
ortopædkirurgi, der skal medvirke til forberedelsen af de enkelte
ankesager.
Patientskadeankenævnet har i sin årsberetning for
1995-96 oplyst, at nævnets afdelinger generelt ikke kan påtage sig
hyppigere møder end en gang om måneden eller behandle væsentligt flere
end 20 sager pr. gang, idet der er tale om heldagsmøder, som kræver
betydelig forberedelsestid. Til belysning af sagernes omfang har nævnet
oplyst, at en optælling af sideantallet i sagerne fra 3 successive møder
i 1997 i nævnets ene afdeling viste gennemsnitligt godt 90 sider pr.
sag.
2.8.3. Anmeldelser og afgørelser
Tilgangen af sager til Patientskadeankenævnet har
været stærkt stigende siden nævnets oprettelse i 1992, hvilket
nedenstående skema belyser: