Socialministeriets vejledning
nr. 171 af 28. september 2001 om
regres for sygedagpenge
Kapitel 1
Denne
vejledning erstatter
Socialministeriets
vejledning nr. 83 af 7. maj
1996 om regres for
sygedagpenge.
Regelgrundlaget
1. En
kommunes ret til regres for
udbetalte sygedagpenge
reguleres dels i lov om
dagpenge ved sygdom eller
fødsel, dels i lov om
erstatningsansvar.
Lov om
dagpenge ved sygdom eller
fødsel
Uddrag af § 39: stk. 2-3
»
Stk. 2.
Hvis en person modtager
dagpenge fra kommunen, jf.
§§ 4, 10, 21 og 26, som
følge af en lidelse forvoldt
af en ansvarlig skadevolder,
kan kommunen gøre regreskrav
gældende for de udbetalte
dagpenge, i det omfang de
erstatningsretlige
betingelser herfor er
opfyldt.
Stk. 3.
Forsikringsselskaber har
pligt til at orientere
skadelidtes opholdskommune,
når der udbetales erstatning
til de pågældende som følge
af en personskade.«
Lov om
erstatningsansvar
Uddrag af § 1: stk. 1
»
Den, der er
erstatningsansvarlig for
personskade, skal betale
erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste,
helbredsudgifter og andet
tab som følge af skaden samt
en godtgørelse for svie og
smerte.
«
Uddrag af § 2: stk. 1
»
Erstatning for
tabt arbejdsfortjeneste
fastsættes for tiden fra
skadens indtræden, indtil
skadelidte kan begynde at
arbejde igen eller
skadelidtes helbredstilstand
er blevet stationær.
«
Uddrag af § 17: stk. 1
»
Ydelser i henhold
til den sociale lovgivning,
herunder dagpenge,
sygehjælp, pension efter den
sociale pensionslovgivning
og ydelser i henhold til lov
om arbejdsskadeforsikring,
som tilkommer en skadelidt
eller efterlevende, kan ikke
danne grundlag for
regreskrav mod den
erstatningsansvarlige. Det
samme gælder
pensionsydelser, der
udbetales af stat, kommune
eller i henhold til anden
pensionsordning, samt
forsikringsydelser uanset
forsikringens karakter, jf.
§ 22, stk. 2.
Sygedagpengeydelser efter
lov om dagpenge ved sygdom
eller fødsel kan dog danne
grundlag for regreskrav mod
den erstatningsansvarlige,
jf. lov om dagpenge ved
sygdom eller fødsel, § 39,
stk. 2.
«
Kapitel 2
Generelt
om regres
2.
Efter § 39, stk. 2 i lov om
dagpenge ved sygdom eller
fødsel kan en kommune, som
forvaltningsmyndighed, gøre
regres gældende i de
tilfælde, hvor der udbetales
sygedagpenge til en person,
der er sygemeldt som følge
af en skade/lidelse,
forvoldt af en ansvarlig
skadevolder, forudsat at de
almindelige
erstatningsbetingelser er
opfyldt.
Bestemmelsen skal ses i
sammenhæng med lov om
erstatningsansvar. Efter § 1
i denne lov skal den, der er
erstatningsansvarlig for
personskade, betale
erstatning bl.a. for tabt
arbejdsfortjeneste. Denne
erstatning fastsættes for
tiden fra skadens indtræden,
indtil skadelidte kan
begynde at arbejde igen
eller skadelidtes
helbredstilstand er blevet
stationær, jf. § 2.
At
kommunen kan gøre regres
gældende betyder, at
kommunen har et afledet krav
mod skadevolderen. Kommunen
indtræder således i
skadelidtes krav mod
skadevolder for tabt
arbejdsfortjeneste, som
følge af, at den har betalt
dagpenge til skadelidte
eller refusion til en
arbejdsgiver, der har
udbetalt løn eller dagpenge
til skadelidte.
Størrelsen af kommunens krav
afhænger af en række
omstændigheder og er således
ikke altid det samme som de
udbetalte dagpenge. Dette
krav kan være begrænset i
forhold til dagpengenes
størrelse af forskellige
omstændigheder, herunder et
tidligere stationærtidspunkt
efter
erstatningsansvarsloven end
efter dagpengeloven eller en
vis grad af egen skyld hos
skadelidte. Disse
begrænsninger uddybes
nedenfor.
Da
regresbestemmelsen trådte i
kraft 1. januar 1996, kan
kommunen gøre regres
gældende for de dagpenge,
der er udbetalt efter 1.
januar 1996. Dette gælder
uanset om skaden er sket
tidligere.
Forsikringsselskabernes
indberetningspligt blev
indført ved lov nr. 893 af
3. december 1997 med
virkning fra den 29.
december 1997.
Kapitel 3
Fakultativ
bestemmelse -
»kan-bestemmelse«
3.
Bestemmelsen er fakultativ -
d.v.s. at kommunen kan, men
ikke skal gøre regres
gældende. På grundlag af
forvaltningsrettens
lighedsgrundsætning - ens
sager behandles ens -
forudsættes det, at kommunen
gør regres gældende i
tilfælde, der ligner
hinanden. Lovens formulering
giver imidlertid kommunen
plads til i denne
forbindelse at foretage en
afvejning af sagens konkrete
økonomiske og administrative
omstændigheder. Der kan
således tages hensyn til, om
kravet står i rimeligt
forhold til de udgifter, der
er forbundet med at gøre
kravet gældende.
Beslutningen om, i hvilket
omfang der skal gøres regres
gældende, skal således
afhænge af en konkret
vurdering af
omstændighederne i hvert
enkelt tilfælde.
Kapitel 4
Kommunens
krav
4.
Kommunens krav er som nævnt
et afledet krav. D.v.s. at
den kommune, der som
dagpengeudbetalende
forvaltning har udbetalt
sygedagpenge eller refusion
til en arbejdsgiver og
derved har lidt et tab,
indtræder i skadelidtes,
d.v.s. sygemeldtes
erstatningskrav mod
skadevolder for tabt
arbejdsfortjeneste. Dette er
tilfældet, uanset om der er
tale om hel eller delvis
uarbejdsdygtighed på grund
af sygdom. Kommunens krav
mod skadevolderen udgør som
udgangspunkt de
sygedagpenge, der er
udbetalt af kommunen til den
skadelidte eller dennes
arbejdsgiver. Der er dog
ikke altid overensstemmelse
mellem størrelsen af de
udbetalte sygedagpenge og
skadelidtes erstatningskrav
(og dermed kommunens
regreskrav). Forskellen kan
være begrundet i forskellige
omstændigheder, herunder
forskellige
stationærtidspunkter efter
de to lovgivninger, en vis
procentdel af egen skyld hos
skadelidte, at den ydelse,
som den pågældende går glip
af som følge af skaden, ikke
anerkendes som tabt
arbejdsfortjeneste efter
erstatningsansvarsloven m.v.
Disse forhold behandles
nedenfor under de relevante
underpunkter.
Kommunen
kan ikke gøre regres
gældende for dagpenge
udbetalt som følge af, at en
selvstændig erhvervsdrivende
har tegnet en forsikring
efter dagpengelovens § 20
eller for private
arbejdsgivere, som har
forsikret sig efter
dagpengelovens § 27. Der kan
således efter gældende
lovgivning ikke gøres regres
gældende for dagpenge, der
udbetales i de første to
uger, når arbejdsgiveren er
omfattet af en af de nævnte
forsikringsordninger
I øvrigt
påhviler det kommunen at
dokumentere kravets
eksistens og størrelse.
Kommunen anses i disse sager
for at have status som 3.
part.
Det
forhold, at den skadelidte
evt. ikke selv har rejst
krav om erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste, kan ikke
medføre, at kommunen ikke
har regresadgang. Kommunens
adgang til regres i henhold
til dagpengelovens § 39,
stk. 2, medfører dog ikke,
at en kommune får adgang til
regres i videre omfang, end
skadelidte selv ville havde
haft.
Kommunen
som dagpengeudbetalende
myndighed og kommunen som
arbejdsgiver betragtes som
én juridisk person. Krav om
erstatning efter
erstatningsansvarsloven
forudsætter, at der er tale
om to juridiske personer, en
skadevolder og en skadelidt.
Ansvarsgrundlaget
5.
Efter de i retspraksis
fastlagte almindelige regler
for erstatningsansvar er
hovedbetingelsen for at
pålægge en skadevolder
ansvar for en indtruffet
skade, at der foreligger et
såkaldt ansvarsgrundlag.
Ansvarsgrundlaget er ikke
fastlagt i
erstatningsansvarsloven, men
afhænger af, under hvilke
forhold skaden er opstået.
Efter
dansk rets almindelige
hovedregel om
ansvarsgrundlaget -
culpareglen - ifalder en
skadevolder ansvar for den
skade, som han forvolder ved
en ansvarspådragende adfærd,
der kan tilregnes ham som
forsætlig eller uagtsom. Det
skal i disse tilfælde
bevises, at skadevolder har
handlet uforsvarligt.
På
forskellige enkeltområder er
der i lovgivningen fastsat
regler om objektivt ansvar
for skader. Dette er bl.a.
tilfældet med færdselsloven
og hundeloven. Her skal det
ikke bevises, at
skadevolderen har handlet
uforsvarligt.
Hvis en
skadevolder fritages for
ansvar, vil der ikke være
tale om en ansvarlig
skadevolder set i relation
til dagpengelovens § 39,
stk. 2. I det tilfælde, hvor
skadevolderen kun bærer en
del af ansvaret og
skadelidte selv den
resterende del, kan kommunen
kun gøre regres gældende for
så vidt angår den del af
ansvaret, som skadevolderen
bærer.
Stationærtidspunktet
6.
Det fremgår af
erstatningsansvarslovens
§ 2, stk. 1, at erstatning
for tabt arbejdsfortjeneste
fastsættes for tiden fra
skadens indtræden, indtil
skadelidte kan begynde at
arbejde igen eller
skadelidtes helbredstilstand
er blevet stationær.
Kommunen,
evt. i samarbejde med det
relevante
forsikringsselskab, skal
således ved opgørelsen af
regreskravet vurdere,
hvornår stationærtilstanden
efter
erstatningsansvarsloven er
indtruffet. Til brug ved
denne vurdering kan kommunen
mod betaling indhente en
vejledende udtalelse i
Arbejdsskadestyrelsen om
tidspunktet for
stationærtilstandens
indtræden. Uenighed mellem
f.eks. kommunen og et
forsikringsselskab om,
hvornår stationærtilstanden
er indtrådt, afgøres
endeligt af domstolene,
såfremt det ikke er muligt
for parterne at blive enige
på grundlag af de indhentede
oplysninger.
Hvis
skadelidte genoptager
arbejdet før tilstanden er
stationær, fremgår det af
forarbejderne til
erstatningsansvarsloven, at
der som udgangspunkt alene
kan gøres regres for
perioden frem til arbejdets
genoptagelse. Det gælder dog
ikke, hvis skadelidte senere
bliver sygemeldt igen på
grund af den samme skade.
Højesteret fandt ved dom af
11. december 1998 - UfR
99.394, at der ved
midlertidig
uarbejdsdygtighed skal ydes
erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste for
perioden fra skadens
indtræden, og indtil
skadelidte kan genoptage sit
arbejde i væsentligt samme
omfang som tidligere.
Det
anføres bl.a. i dommen:
»
Efter
ordlyden af § 2, stk. 1, kan
det være nærliggende at
forstå bestemmelsen således,
at der alene skal ydes
erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste til det
tidligste af de to
tidspunkter, der er nævnt i
bestemmelsen. En sådan
forståelse ville
indebære......
Det
fremgår af forarbejderne, at
stationærtidspunktet er det
tidspunkt, hvor skadelidte
efter en lægelig bedømmelse
må antages ikke at ville
blive yderligere helbredt
Stationærtidspunktet tjener
som skillelinie mellem de
tabsposter, der erstattes
efter henholdsvis § 1, stk.
1 og stk. 2. Der er ikke i
forarbejderne holdepunkter
for at antage, at § 2, stk.
1, ved midlertidig
uarbejdsdygtighed har haft
til formål at begrænse det
krav på fuld erstatning for
tabt arbejdsfortjeneste, som
den skadelidte havde efter
retstilstanden forud for
erstatningsansvarslovens
ikrafttræden.«
Østre
Landsrets dom af 22. marts
2001 (2. afd. Nr. B-0967-00)
er seneste bidrag til
fortolkning af
erstatningsansvarslovens
§ 2, stk. 1, i de tilfælde,
hvor der er tale om
midlertidig
uarbejdsdygtighed.
Østre
Landsret fandt med
henvisning til
Højesteretsdom af 11.
december 1998, at der ved
midlertidig
uarbejdsdygtighed skal ydes
erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste fra
skadens indtræden, og indtil
skadelidte kan genoptage sit
arbejde i væsentligt samme
omfang som tidligere, uanset
at skadelidtes
helbredstilstand måtte være
blevet anset for stationær
på et tidligere tidspunkt.
Denne afgørelse er anket.
Sygedagpenge på grundlag af
arbejdsløshed
7. I
Østre Landsrets dom af 22.
marts 2001 (2. afd. Nr.
B-1826-00), hvor skadelidte
var arbejdsløs og modtog
arbejdsløshedsdagpenge på
skadestidspunktet, fandt
landsretten, at kommunen
havde ret til regres for
udbetalte sygedagpenge, da
kommunens udbetaling af
sygedagpenge havde nedsat
skadelidtes krav mod den
erstatningsansvarlige.
Retten bemærkede, at hvis
den skadelidte ikke havde
modtaget sygedagpenge, ville
han efter
erstatningsansvarslovens
§ 1, stk. 1, jf. § 2, stk.
1, havve haft krav på den
mistede ret til
arbejdsløshedsdagpenge, som
ulykken medførte. Denne
afgørelsen er anket.
Forældelse
8.
Der er ikke fastsat nogen
tidsfrist i § 39, stk. 2,
for fremsættelse af
regreskravet. Der gælder
således de samme regler for
forældelse, som gælder for
de øvrige krav efter
erstatningsansvarsloven.
Erstatningskrav forældes
normalt efter § 1, stk. 1,
nr. 5, i forældelsesloven af
1908. Efter denne
bestemmelse vil
erstatningskrav forældes på
5 år, regnet fra kravets
forfaldstid.
Den
5-årige forældelsesfrist kan
imidlertid suspenderes. Hvis
den, der har et krav har
været uvidende om sit krav
uden at kunne kritiseres
herfor og derfor ikke har
kunnet gøre kravet gældende,
afbrydes fristen.
Forældelsesfristen begynder
at løbe fra det tidspunkt,
hvor kommunen har lagt ud i
form af betaling af
dagpenge. Det skal bemærkes,
at løbende udbetalinger
forfalder til betaling for
hver udbetaling.
Renter
9.
Som udgangspunkt kan en
offentlig myndighed, der
indtræder i et formueretligt
krav, kræve det skyldige
beløb forrentet efter
rentelovens bestemmelser om
forrentning af formueretlige
krav.
Efter
rentelovens § 3 skal rente
betales fra forfaldsdagen,
hvis denne er fastsat i
forvejen. I andre tilfælde,
skal der betales rente, når
der er gået en måned efter
den dag, da fordringshaveren
har afsendt eller fremsat
anmodning om betaling med
angivelse af, at manglende
betaling medfører pligt til
at betale rente. Uanset
disse bestemmelser skal der
tidligst betales rente, når
der er gået en måned efter
den dag, hvor skyldneren var
i stand til at indhente de
oplysninger, som må anses
for nødvendige for at
bedømme kravets berettigelse
og størrelse.
Efter
rentelovens § 5 fastsættes
renten efter forfaldsdagen
til en årlig rente, der
svarer til den til enhver
tid fastsatte officielle
diskonto med et tillæg, der
efter bekendtgørelse nr. 896
i 1990 er nedsat til 5 pct.
ATP og
Særlig pensionsopsparing
(SIP)
10.
Bidragene indgår i
regreskravet.
Kapitel 5
Forholdet
til forvaltnings- og
offentlighedsloven
11.
Kommunernes beslutning om, i
hvilket omfang der skal
gøres regres gældende for
udbetalte dagpenge, er ikke
en afgørelse
(forvaltningsakt), i den
betydning, som udtrykket
anvendes i i
forvaltningslovens § 2, stk.
1. Det betyder, at de regler
i forvaltningsloven, der
tilsigter at regulere en
parts retsstilling, ikke
finder anvendelse i forhold
til kommunens beslutning om
at gøre regreskrav gældende
overfor
forsikringsselskabet. Dog
finder reglerne om konkret
inhabilitet i
forvaltningslovens kap. 2
også anvendelse på sager om
regres for dagpenge, og det
samme gælder reglerne i
forvaltningslovens kap. 8 om
tavshedspligt og udveksling
af (fortrolige) oplysninger
inden for og mellem
offentlige myndigheder, jf.
nedenfor om fremgangsmåden
ved indhentelse af
oplysninger fra andre.
Sager om
regres for udbetalte
sygedagpenge er omfattet af
reglerne i lov om
offentlighed i
forvaltningen, jf. denne
lovs § 1, stk. 1, hvorefter
loven (med de heri angivne
undtagelser fra retten til
aktindsigt) gælder for al
virksomhed, der udøves af
den offentlige forvaltning.
Kapitel 6
Statsrefusion
12.
Refusionsreglerne
administreres således at
halvdelen af de midler, som
kommunerne får ind ved
regreskrav, tilfalder
staten.
Der er af
hensyn til ministeriets
mulighed for at følge
regressagerne i kommunerne
oprettet en gruppering i den
kommunale kontoplan, hvor de
dagpenge, der kommer ind ved
regres, skal konteres.
Kapitel 7
Kommunens
fremgangsmåde i en regressag
Generelt
Organiseringen af
sagsbehandlingen
13.
Forudsætningen for at rejse
et regreskrav er, at
kommunen har vurderet, at de
almindelige betingelser for
et gøre et erstatningskrav
gældende - jf. ovenfor - er
til stede. Det skal således
indledningsvis vurderes, om
der er udvist
erstatningspådragende adfærd
og om der er sammenhæng
mellem denne adfærd og
personskaden. Herefter må
erstatningskravets størrelse
vurderes.
For at
kunne finde frem til
sygedagpengesager, hvor det
kan være aktuelt at rejse en
regressag, er der i
dagpengeskemaer til brug ved
anmodning om dagpenge - dp
200A, dp 200B, dp 200C og dp
201 - indføjet »Skyldes
sygdommen et ulykkestilfælde
(herunder overfald)». Hvis
der sættes kryds i
ja-feltet, er der grund til
at undersøge, om der kan
gøres regres gældende i den
konkrete sag. Desuden kan
der være angivet
sygdomsdiagnoser, som kunne
antages at stamme fra et
ulykkestilfælde. Også i
disse tilfælde bør det
undersøges, om der kan gøres
regres gældende.
Fremgangsmåder
14.
Efter § 39, stk. 3, i
dagpengeloven har
forsikringsselskaber pligt
til at orientere skadelidtes
opholdskommune, når der
udbetales erstatning til den
pågældende som følge af en
personskade. Det er det
forsikringsselskab, der har
tegnet ansvarsforsikring,
der har orienteringspligten.
Kommunen kan således vælge
at afvente det pågældende
forsikringsselskabs
tilbagemelding efter, at der
er truffet afgørelse om
erstatningen.
Forsikringsselskabet skal
indberette til kommunen
senest ved
erstatningsopgørelsens
afslutning, når der er
grundlag for udbetaling af
erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste.
Det er
dog ikke i alle sager, at
forsikringsselskabet vil
kunne indberette. For det
første er det ikke altid, at
skadevolder er forsikret.
For det andet kan det ikke
forventes, at
forsikringsselskaberne
indberetter i alle sager,
f.eks. i de sager, hvor
skadevolder ikke har
inddraget sit
forsikringsselskab.
I de
tilfælde, hvor skadevolder
ikke har tegnet
ansvarsforsikring, bør
regreskravet rettes direkte
mod skadevolderen selv.
Som nævnt
i Kommunernes Landsforenings
brev af 17. juli 1999 til
kommunerne, har nogle
kommunerne haft god erfaring
med at inddrage et
advokatfirma til at føre
regressagerne for
kommunerne, på grund af
disse sagers særlige
karakter. Disse kommuner har
haft den arbejdsform, at
dagpengemedarbejderen
foretager den første
vurdering af, om der kan
være en mulighed for at gøre
regres i sagen. Derefter
orienteres den sygemeldte
om, at sagen fremsendes til
advokatfirmaet til nærmere
juridisk vurdering. Skønner
advokatfirmaet, at der er
mulighed for regres,
overtager firmaet
sagsbehandlingen til sagens
afslutning.
En anden
model som andre kommuner har
draget nytte af, er at
ansætte juridisk bistand.
Også i disse tilfælde er det
dagpengemedarbejderen, der
har den første vurdering af,
om der er regresmuligheder i
sagen.
Det
foreslås af KL, at små
kommuner går sammen om at
investere i juridisk bistand
til at behandle
regressagerne, hvad enten
det foregår på den måde, at
man laver en aftale med en
advokat eller ansætter
juridiske medarbejdere.
Indhentning af
oplysninger
15.
Når kommunen er blevet
opmærksom på, at der
foreligger en mulig
regressag, skal den indhente
de nødvendige oplysninger
for at kunne dokumentere
overfor skadevolder eller
dennes forsikringsselskab,
at betingelserne for at gøre
et krav om erstatning
gældende er tilstede,
herunder dokumentere kravets
størrelse. Involverede
parter - skadevolder,
forsikringsselskab, politi,
fagforening, Arbejdstilsyn
(i praksis amtskredsene) og
Arbejdsskadestyrelsen - vil
kunne bidrage til sagens
oplysning og således lette
afklaringen af, om der kan
gøres regres.
Er skaden
sket i forbindelse med en
ulykke, hvor politiet er
blevet tilkaldt - f.eks. en
færdselsulykke - vil der
foreligge en politirapport,
som beskriver
hændelsesforløbet. Herudover
vil Forsikringsselskabernes
skadesanmeldelser kunne give
væsentlige oplysninger. Hvad
angår arbejdsskader vil det
være hensigtsmæssigt at
kontakte den sygemeldtes
fagforening, Arbejdstilsynet
(amtskredsene) eller
Arbejdsskadestyrelsen.
Det skal
dog bemærkes, at ingen af de
nævnte »(private)»,
foreninger, selskaber, m.v.
eller dagpengemodtageren
(skadelidte) efter
dagpengeloven eller anden
lovgivning er forpligtet til
at give kommunen oplysninger
i forbindelse med
regressager.
Endvidere
er politiets,
Arbejdsskadestyrelsen og
Arbejdstilsynets
videregivelse af oplysninger
i et vist omfang begrænset
af forvaltningslovens regler
om fortrolige oplysninger.
De nævnte
myndigheder er således kun
berettiget til at videregive
oplysninger om
enkeltpersoners rent private
forhold til en anden
forvaltningsmyndighed,
såfremt betingelserne i
forvaltningslovens § 28,
stk. 2, jf. stk. 1, er
opfyldt. Andre fortrolige
oplysningerne kan
videregives, såfremt
oplysningerne er af
væsentlig betydning for
kommunens sagsbehandling.
Er en
myndighed efter disse regler
berettiget til at videregive
en oplysning til kommunen,
er den efter
forvaltningslovens § 31 også
forpligtet til det, hvis
kommunen fremsætter begæring
herom.
Det vil
derfor være hensigtsmæssigt
at etablere et samarbejde
med involverede myndigheder,
foreninger, selskaber m.v.
for at lette adgangen til de
nødvendige informationer om
det pågældende
ulykkestilfælde. Kommunernes
Landsforening har udarbejdet
to standardbreve
(blanketterne dp 210
og dp 210A ) til brug
i de sager, hvor kommunen
rejser et regreskrav overfor
forsikringsselskabet.
Dp 210
: - meddelelse om
regreskravet - skal primært
sendes til skadevolderens
forsikringsselskab. I de
sager, hvor det ikke har
været muligt via
dagpengemodtageren (evt. på
dp 209) at få oplyst
skadevolderens
forsikringsselskab, kan
blanketten bruges til at
lokalisere dette via
skadelidtes
forsikringsselskab (jf.
rubrik 2).
I dp 210
(rubrik 1) kan
skadevolderens
forsikringsselskab afkrydse
i fire felter alt efter,
hvor langt
forsikringsselskabet er i
behandlingen af
skadesanmeldelsen, hvorvidt
der er tale om en ansvarlig
skadevolder, eller
forsikringsselskabet ikke
kender til sagen. Kopi af dp
209 vedlægges blanketten,
således at
forsikringsselskabet har
mulighed for at finde frem
til sagen.
Såfremt
det af dp 210 fremgår, at
forsikringsselskabet har en
uafsluttet skadesag kan
kommunen vælge at afvente,
at sagen færdigbehandles af
forsikringsselskabet.
Endelig opgørelse af
regreskravet kan først ske
når forsikringsselskabet har
færdigbehandlet sagen. Hvis
forsikringsselskabet ikke
angiver et tidspunkt for,
hvornår sagen kan forventes
færdigbehandlet, må kommunen
løbende holde øje med,
f.eks. igennem S&A-systemet
(se pkt. 3 nedenfor), om der
er kommet en underretning
fra forsikringsselskabet,
eller kommunen skal sætte en
rykkerprocedure i gang.
Dp 210A
: er beregnet til
opgørelse af regreskrav over
for forsikringsselskabet.
Blanketten kan bruges i to
situationer, nemlig hvor
kommunen har afsluttet
dagpengeudbetalingen og
opgjort den samlede udgift
til sygedagpenge, og hvor
kommunen i en løbende
dagpengesag har opgjort sin
foreløbige dagpengeudgift og
fremsætter yderligere krav
senere. Af blanketten skal
det fremgå, i hvilken
periode skadelidte har
modtaget dagpenge, og den
samlede dagpengeudgift for
denne periode.
Assurandør-Societetet (det
nuværende Forsikring &
Pension) har været inddraget
i arbejdet med udarbejdelsen
af blanketterne 210 og 210A.
Hvis det
hverken ved hjælp af det
supplerende skema (dp 209)
eller kontakter til andre
involverede myndigheder m.v.
er muligt at få sagen
tilstrækkeligt oplyst til at
rejse regressag, kan
kommunen blive nødt til at
henlægge sagen. I sådanne
sager vil det supplerende
skema og notater i sagen i
øvrigt være tilstrækkelig
dokumentation for, at
kommunen har forsøgt at få
sagen oplyst med de til
rådighed stående midler.
Sagsregistrering
16.
Af hensyn til registrering
og opfølgning af
regreskravene kan kommunen
have brug for at skabe sig
et overblik over sagerne.
Registrering kan f.eks. ske
i Kommunedatas S&A-system,
ved at oprette en sagstype,
hvor regreskrav kan
registreres manuelt.
Systemet giver mulighed for
erindringsdato, og et
regreskrav vil fremgå af
forespørgselsbilledet på den
enkelte person.
Endvidere
er der mulighed for at
trække statistiske
oplysninger ud af
S&A-systemet.
Særligt
f.s.a. de enkelte typer af
regressager
- færdselssager
- arbejdsskadesager
- andre
skadetilfælde, herunder
skader forårsaget af
hunde, fald på fortov,
m.v.
Om færdselssager
17.
En stor del af alle de
skader, der vil kunne udløse
et regreskrav fra kommunen,
er færdselsskader, d.v.s.
skader, der, når der er tale
om motordrevne køretøjer, er
omfattet af et objektivt
ansvar. I disse sager vil
der oftest ligge en
politirapport på sagen og en
skadesanmeldelse til et
forsikringsselskab. Det skal
bemærkes, at køretøjets
ansvarsforsikring, som
udgangspunkt ikke dækker
person- eller tingsskade,
som rammer føreren selv. Man
skal dog være opmærksom på,
om ulykken implicerer andre
skadevoldere, der eventuelt
kan gøres
erstatningsansvarlige for
førerens skader.
Er skaden
sket i forbindelse med en
ulykke, hvor politiet er
blevet tilkaldt - f.eks. en
færdselsulykke - vil der
foreligge en politirapport,
som beskriver
hændelsesforløbet. Hvis
skadelidte/forsikringsselskabet
mener, at der er tale om
egen skyld hos skadelidte,
må oplysningerne i
politirapporten og
oplysninger om, at der er
rejst færdselssag mod
skadelidte indgå i sagen.
Det skal i denne sammenhæng
bemærkes, at der kun ved
grov uagtsomhed hos
skadelidte kan ske en
nedsættelse af erstatningen.
I det
omfang en person, der er
berettiget til sygedagpenge,
kommer til skade ved et
færdselsuheld i udlandet,
men inden for
grønkortområdet (Europa samt
Marokko, Tunesien, Israel og
Iran), kan bopælskommunen
rette henvendelse til
DFIM(Dansk Forening for
International
Motorkøretøjsforsikring),
Amaliegade 10, 1256
København K.
DFIM kan
være behjælpelig med at
fremskaffe oplysninger om
skadevolders
ansvarsforsikringsselskab.
Minimumskravet for at
fremskaffe disse oplysninger
er køretøjets
indregistreringsnummer samt
nationalitet.
Om arbejdsskadesager
18.
Kommunen får ikke automatisk
ret til at gøre regres
gældende efter lovens § 39,
stk. 2, hvis dagpengene
udbetales på grund af
sygefravær, forårsaget af en
arbejdsskade. Kun i de
tilfælde, hvor
arbejdsgiveren har et
erstatningsansvar, og hvor
der derfor er grundlag for
at pålægge arbejdsgiveren at
betale erstatning efter
erstatningsansvarsloven, vil
kommunen kunne gøre regres
gældende.
Det skal
i denne sammenhæng bemærkes,
at der kan være tale om
lidelser i form af såvel
skader som følge af
ulykkestilfælde, som
erhvervssygdomme.
Hvad
angår arbejdsskader vil det
være hensigtsmæssigt at
kontakte den sygemeldtes
fagforening, Arbejdstilsynet
(amtskredsene) eller
Arbejdsskadestyrelsen.
Skadelidte vil ofte have
startet er erstatningssag
gennem fagforeningen.
Fagforeningen har indsigt i
de juridiske spørgsmål i
disse sager, og vil
eventuelt kunne være
kommunen behjælpelig bl.a.
med en vurdering af
ansvarsgrundlaget.
I medfør
af bestemmelsen om
indberetningspligt vil
Arbejdstilsynet have
arbejdsgivers/indberetters
oplysning om skadesårsagen.
Selv om Arbejdstilsynet kun
undersøger et meget lille
antal sager, vil der
eventuelt kunne indhentes
relevante oplysninger om
skaden. Arbejdstilsynet
udarbejder et årligt katalog
over aktuelle vejledninger
og meddelelser om anvendelse
af arbejdsredskaber. Disse
vejledninger og meddelelser
lægges til grund i
erstatningssager.
Arbejdsskadesager, hvori der
rejses krav om erstatning
for tabt arbejdsfortjeneste,
afsluttes med en accept af
kravet hos
ansvarsforsikringsselskabet,
et forlig mellem
arbejdsgiveren og
medarbejderen
(fagforeningen) eller med en
domstolsafgørelse om
erstatningsansvaret.
Indgås
der i denne eller i nogen af
de andre typer af sager
forlig, vil der stadig kunne
gøres regres gældende.
Regreskravets omfang vil
bero på en konkret vurdering
af omfanget af skadelidtes
ansvar. En aftale mellem
skadelidte og et
forsikringsselskab/skadevolder
kan ikke indgås med bindende
virkning for kommunen.
Henvendelser til
forsikringsselskab i disse
sager skal ske til
skadevolders/arbejdsgivers
erhvervsansvarsselskab og
ikke til
arbejdsskadeforsikringsselskabet.
Om andre skader
19.
Derudover er der en mindre
gruppe af skadetilfælde, der
evt. vil kunne danne
grundlag for regres.
Herunder kan nævnes skader
forårsaget af hunde,
overfald og fald bl.a. på
fortov.
Kommunen
kan i straffesager anmelde
regreskravet som et civilt
krav, der medtages under den
verserende straffesag mod
skadevolder. Kommunen giver
i anmeldelsen af det civile
retskrav oplysning om
kravets størrelse og kan
anmode om at modtage
domsudskrift.
De nævnte
tilfælde er ikke en
udtømmende opremsning af
tilfælde, der kan danne
grundlag for kommunens krav
om regres.
Kapitel 8
Forsikringsdækning
20.
Kommunens krav retter sig
som nævnt imod
skadevolderen.
I de
fleste tilfælde, hvor der
pålægges erstatningsansvar
for en personskade, vil den
pågældende skadevolder
imidlertid være dækket af en
ansvarsforsikring. Som
oftest vil gennemførelse af
regressagen således skulle
ske i samarbejde med
skadevolders
forsikringsselskab. Typisk
vil skadevolder således selv
anmelde sagen til sit
forsikringsselskab, som
herefter vil behandle sagen
på skadevolders vegne.
Det er
som udgangspunkt en
betingelse, at den
pågældende skadevolder
foretager anmeldelse til sit
forsikringsselskab, før
selskabet har mulighed for
at realitetsbehandle sagen.
I visse sager, f.eks.
færdselssager, hæfter
selskabet imidlertid direkte
over for skadelidte, og i
disse sager er det ikke en
betingelse for gennemførelse
af regreskravet via
forsikringsselskabet, at
skadevolder har anmeldt
sagen til sit
forsikringsselskab.
For så
vidt angår
arbejdsskadesager, skal det
oplyses, at i de tilfælde,
hvor den pågældende
arbejdsgiver i medfør af
ansættelsesforholdet,
overenskomst m.v. har været
forpligtet til at udbetale
løn under sygdom og har fået
refunderet sygedagpengene
fra kommunen, vil kommunen
ikke kunne gøre regres
gældende overfor
arbejdsgiverens
erhvervsansvarsforsikring.
Dette skyldes, at
forsikringen efter sin
karakter alene dækker tab,
som den pågældende
arbejdstager måtte
lide, men derimod ikke
arbejdsgiverens tab. Kravet
rejses da direkte overfor
skadevolder.
Socialministeriet, den
28. september 2001
Henrik Dam Kristensen
/Eva Pedersen
Bilag 1
Indholdsfortegnelse
(Fortegnelsen henviser til
punkter i vejledningen)
Kapitel 1.
Regelgrundlaget .1
Lov om dagpenge ved
sygdom eller fødsel .2
Lov om erstatningsansvar
.3
Kapitel 2. Generelt
om regres .4
Kapitel 3. Fakultativ
bestemmelse -
»kan -bestemmelse« .5
Kapitel 4. Kommunens
krav .6
Ansvarsgrundlaget .7
Stationærtidspunktet .8
Sygedagpenge på grundlag
af arbejdsløshed .9
Forældelse .10
Renter .11
ATP og Særlig
pensionsopsparing .12
Kapitel 5. Forholdet
til forvaltnings- og
offentlighedsloven .13
Kapitel 6.
Statsrefusion .14
Kapitel 7. Kommunens
fremgangsmåde i en regressag
Generelt
Organiseringen af
sagsbehandlingen .15
Fremgangsmåder .16
Indhentning af
oplysninger .17
Sagsregistrering .18
Særligt f.s.a. de enkelte
typer af regressager
Om færdselssager .19
Om arbejdsskadesager .20
Om andre skadetilfælde
.21
Kapitel 8.
Forsikringsdækning .22