af 5. juni 1849 som stadfæstet 28. juli 1866
I
§ 1.
Regjeringsformen er
indskrænket-monarkisk,
Kongemagten er arvelig.
Arvefølgen er den i
Thronfølgeloven af 31te Juli
1853 Art. I og II fastsatte.
§ 2.
Den lovgivende Magt er
hos Kongen og Rigsdagen i
Forening. Den udøvende Magt er
hos Kongen. Den dømmende Magt er
hos Domstolene.
§ 3.
Den
evangelisk-lutherske Kirke er
den danske Folkekirke og
understøttes som saadan af
Staten.
II
§ 4.
Kongen kan, uden
Rigsdagens Samtykke, ikke være
Regent i andre Lande.
§ 5.
Kongen skal høre til den
evangelisk-lutherske Kirke.
§ 6.
Kongen er myndig, naar han har
fyldt sit 18de Aar. Det Samme
gjælder om de kongelige Prindser.
§ 7.
Forinden Kongen tiltræder
Regjeringen, afgiver han
skriftlig i Statsraadet den
edelige Forsikkring, ubrødelig
at holde Rigets Grundlov. Af
Forsikkringsacten udstedes
tvende ligelydende Originaler,
af hvilke den ene overgives
Rigsdagen, for at opbevares i
sammes Arkiv, den anden
nedlægges i Geheimearkivet. Kan
Kongen formedelst Fraværelse
eller af andre Grunde ikke
umiddelbart ved Thronskiftet
aflægge denne Ed, føres
Regjeringen, indtil dette skeer,
af Statsraadet, medmindre
anderledes ved Lov bestemmes.
Har Kongen allerede som
Thronfølger aflagt denne Ed,
tiltræder han umiddelbart ved
Thronskiftet Regjeringen.
§ 8.
Bestemmelser angaaende
Regjeringens Førelse i Tilfælde
af Kongens Umyndighed, Sygdom
eller Fraværelse fastsættes ved
Lov. Indtil saadan Lov er given,
føres Regjeringen i de nævnte
Tilfælde midlertidigt af
Statsraadet. Dette skal da strax
indkalde Rigsdagen, som i en
forenet Samling ( § 67) tager
Beslutning om, hvorledes der
skal forholdes med Regjeringen,
indtil Kongen kan tiltræde
samme. Er der ved Thronledighed
ingen Thronfølger, vælger den
forenede Rigsdag en Konge og
fastsætter den fremtidige
Arvefølge.
§ 9.
Kongens Civilliste
bestemmes for hans Regjeringstid
ved Lov. Derved fastsættes
tillige, hvilke Slotte og andre
Statseiendele der skulle henhøre
til Civillisten.
Civillisten kan ikke beheftes
med Gjæld.
§ 10.
For Medlemmer af det kongelige
Huus kan der bestemmes Apanager
ved Lov. Apanagerne kunne ikke
uden Rigsdagens Samtykke nydes
udenfor Riget.
III
§ 11.
Kongen har med de i denne
Grundlov fastsatte
Indskrænkninger den høieste
Myndighed over alle Rigets
Anliggender og udøver den
gjennem sine Ministre.
§ 12.
Kongen er ansvarsfri;
hans Person er hellig og
ukrænkelig. Ministrene ere
ansvarlige for Regjeringens
Førelse; deres Ansvarlighed
bestemmes nærmere ved Lov.
§ 13.
Kongen udnævner og
afskediger sine Ministre. Han
bestemmer deres Antal og
Forretningernes Fordeling
imellem dem. Kongens Underskrift
under de Lovgivningen og
Regjeringen vedkommende
Beslutninger giver disse
Gyldighed, naar den er ledsaget
af en eller flere Ministres
Underskrift. Enhver Minister,
som har underskrevet, er
ansvarlig for Beslutningen.
§ 14.
Ministrene kunne af
Kongen eller Folkethinget
tiltales for deres
Embedsførelse. Rigsretten
paakjender de mod Ministrene for
deres Embedsførelse anlagte
Sager.
§ 15.
Ministrene i Forening
udgjøre Statsraadet, hvori
Thronfølgeren, naar han er
myndig, tager Sæde. Kongen fører
Forsædet undtagen i de i §§ 7 og
8 anførte Tilfælde.
§ 16.
Alle Love og vigtige
Regjeringsforanstaltninger
forhandles i Statsraadet. Er
Kongen i enkelte Tilfælde
forhindret fra at holde
Statsraad, kan han lade Sagen
forhandle i et Ministerraad.
Dette bestaar af samtlige
Ministre under Forsæde af den,
som Kongen har udnævnt til
Conseilspræsident. Enhver
Minister skal da afgive sit
Votum til Protocollen, og
Beslutning tages efter
Stemmefleerhed.
Conseilspræsidenten forelægger
den over Forhandlingerne førte,
af de tilstedeværende Ministre
underskrevne Protocol for
Kongen, der bestemmer, om han
umiddelbart vil bifalde
Ministerraadets Indstilling,
eller lade sig Sagen foredrage i
Statsraadet.
§ 17.
Kongen besætter alle
Embeder i samme Omfang som
hidtil. Forandringer heri kunne
skee ved Lov. Ingen kan
beskikkes til Embedsmand, som
ikke har Indfødsret. Enhver
Embedsmand, civil eller
militair, aflægger Ed paa
Grundloven.
Kongen kan afskedige de af ham
ansatte Embedsmænd. Disses
Pension fastsættes i
Overeensstemmelse med
Pensionsloven.
Kongen kan forflytte Embedsmænd
uden deres Samtykke, dog
saaledes, at de ikke derved tabe
i Embedsindtægter, og at der
gives dem Valget mellem saadan
Forflyttelse og Afsked med
Pension efter de almindelige
Regler.
Undtagelser for visse Classer af
Embedsmænd, foruden den i § 73
fastsatte, bestemmes ved Lov.
§ 18.
Kongen erklærer Krig og
slutter Fred, samt indgaaer og
ophæver Forbund og
Handelstractater; dog kan han
ikke uden Rigsdagens Samtykke
afstaae nogen Deel af Landet,
eller indgaae nogen
Forpligtelse, som forandrer de
bestaaende statsretlige Forhold.
§ 19.
Kongen sammenkalder en
ordentlig Rigsdag hvert Aar.
Uden Kongens Samtykke kan den
ikke forblive længere sammen end
2 Maaneder.
Forandringer i disse
Bestemmelser kunne skee ved Lov.
§ 20.
Kongen kan indkalde Rigsdagen
til overordentlige
Sammenkomster, hvis Varighed
beroer paa hans Bestemmelse.
§ 21.
Kongen kan udsætte den
ordentlige Rigsdags Møder paa
bestemt Tid, dog uden Rigsdagens
Samtykke ikke længere end paa 2
Maaneder, og ikke mere end een
Gang i Aaret indtil dens næste
ordentlige Sammenkomst.
§ 22.
Kongen kan opløse enten
hele Rigsdagen eller een af dens
Afdelinger; opløses kun eet af
Thingene, skal det andet Things
Møder udsættes, indtil hele
Rigsdagen atter kan samles.
Dette skal skee inden 2
Maaneders Forløb efter
Opløsningen.
§ 23.
Kongen kan for
Rigsdagen lade fremsætte Forslag
til Love og andre Beslutninger.
§ 24.
Kongens Samtykke udfordres til
at give en Rigsdags beslutning
Lovskraft. Kongen befaler Lovens
Bekjendtgjørelse og drager
Omsorg for dens Fuldbyrdelse.
Har Kongen ikke stadfæstet et af
Rigsdagen vedtaget Lovforslag
inden næste Rigsdags-Samling,
ansees det som bortfaldet.
§ 25.
I særdeles paatrængende
Tilfælde kan Kongen, naar
Rigsdagen ikke er samlet,
udstede foreløbige Love, der dog
ikke maae stride mod Grundloven,
og altid bør forelægges den
følgende Rigsdag.
§ 26.
Kongen kan benaade og
give Amnesti; Ministrene kan han
kun med Folkethingets Samtykke
benaade for de dem af Rigsretten
idømte Straffe.
§ 27.
Kongen meddeler deels
umiddelbart, deels gjennem
vedkommende
Regjeringsmyndigheder, saadanne
Bevillinger og UndtageIser fra
Lovene, som enten ifølge de før
5te Juni 1849 gjældende Regler
ere i Brug, eller hvortil
Hjemmel indeholdes i en siden
den Tid udgiven Lov.
§ 28.
Kongen har Ret til at
lade slaae Mynt i Henhold til
Loven.
IV
§ 29.
Rigsdagen bestaaer af
Folkethinget og af Landsthinget.
§ 30.
Valgret til Folkethinget har
enhver uberygtet Mand, som har
Indfødsret, naar han har fyldt
sit 30te Aar, medmindre han:
a) uden at have egen
Huusstand staaer i privat
Tjenesteforhold;
b) nyder eller har nydt
Understøttelse af Fattigvæsenet,
som ikke er enten eftergiven
eller tilbagebetalt;
c) er ude af Raadigheden over
Sit Bo;
d) ikke har havt fast Bopæl i
eet Aar i den Valgkreds eller
den Stad, hvori han opholder sig
paa den Tid, Valget foregaaer.
§ 31.
Valgbar til Folkethinget er, med
de i § 30 a, b og c nævnte
Undtagelser, enhver uberygtet
Mand, som har Indfødsret, naar
han har fyldt sit 25de Aar.
§ 32.
Antallet af Folkethingets
medlemmer skal omtrent være
efter Forholdet af et medlem til
16,000 Indvaanere. Valgene
foregaae i Valgkredse; deres
Fordeling og Valgmaaden
bestemmes ved Valgloven. Enhver
Valgkreds vælger Een blandt dem,
der har stillet sig til Valg.
§ 33.
Medlemmerne af
Folkethinget vælges paa 3 Aar.
De erholde et dagligt Vederlag,
hvis Størrelse bestemmes ved
Valgloven.
§ 34.
Antallet af
Landsthingets Medlemmer er 66.
12 udnævnes af Kongen, 7 vælges
i Kjøbenhavn, 45 i større
Valgkredse, omfattende Land og
Kjøbstæder, 1 paa Bornholm og 1
af Færøernes Lagthing.
§ 35.
Ingen kan, umiddelbart
eller middelbart, deeltage i
Valg af Landsthingsmænd,
medmindre han fyldestgjør de
almindelige Betingelser for
Valgret til Folkethinget, dog at
der kun fordres Bopæl
henholdsviis i en af
Kjøbstæderne eller i
Landdistrictet i vedkommende
Landsthingskreds det sidste Aar
før Valget.
§ 36.
I Kjøbenhavn vælge
samtlige Valgberettigede (§ 35)
1 Valgmand for hver 120 Vælgere,
saaledes at et Overskud af 60
regnes for fulde 120. Et ligesaa
stort Antal Valgmænd vælges af
de Vælgere, som i det sidste Aar
have været ansatte til en
Skatteindtægt af mindst 2,000
Rd. Samtlige Valgmænd foretage i
Forening Valget af
Landsthingsmænd for Kjøbenhavn.
§ 37.
Paa Landet vælge
samtlige Valgberettigede (§ 35)
1 Valgmand i hver
Sogneforstanderskabskreds. For
samtlige Kjøbstæder, hvortil
henregnes Frederiksberg,
Frederiksværk, Marstal,
Silkeborg, Løgstør og
Nørre-Sundby, vælges halvt saa
mange Valgmænd, som der er
Sogneforstanderskabskredse; hvis
Valgmændenes Antal herefter ikke
bliver lige, forhøies det til et
lige Tal. Den ene Halvdeel af
Kjøbstædernes Valgmænd vælges, i
hver Kjøbstad for sig, af alle
de Valgberettigede; den anden
Halvdeel vælges af de Vælgere i
Kjøbstaden, der i det sidste Aar
have været ansatte til en
Skatteindtægt af mindst 1,000
Rd. eller have svaret mindst 75
Rd. i directe Skat til Stat og
Commune. Fordelingen af det hele
Valgmandsantal imellem de
enkelte Kjøbstæder i Forhold til
deres Vælgerantal bestemmes af
Regjeringen, hver Gang
almindelige Valg til
Landsthinget skulle foretages,
dog at hver Kjøbstad faaer
mindst 1 Valgmand af hver
Vælgerclasse. Med samtlige
Valgmænd i hver Landsthingskreds
sammentræde til Valg af Kredsens
Landsthingsmænd saamange af de
Vælgere paa Landet, der i det
sidste Aar have ydet det høieste
Bidrag til Stat og Amtscommune,
som der er
Sogneforstanderskabsdistricter i
Kredsen.
§ 38.
Valgbar til
Landsthinget er Enhver, der er
valgbar til Folkethinget, naar
han det sidste Aar har havt
Bopæl i Valgkredsen.
§ 39.
Kongens Udnævnelse af
Landsthingsmedlemmer skeer paa
Livstid, blandt Mænd, der ere
eller have været valgte
Medlemmer af Kongerigets
tidligere eller bestaaende
repræsentative Forsamlinger. Det
staaer dog hvert Medlem frit for
at opgive sit Sæde i
Landsthinget, ligesom han
udtræder af dette, naar han
kommer i det Tilfælde, at han
mister sin Valgbarhed.
De øvrige Landsthingsmænd vælges
paa 8 Aar, dog at Halvdelen
afgaaer hvert 4de Aar.
Landsthingsmændene erholde samme
daglige Vederlag som
Folkethingets Medlemmer.
§ 40.
Valgene af
Landsthingsmænd foretages efter
Reglerne for Forholdstalsvalg.
Valgloven fastsætter det Nærmere
angaaende Valgene.
V
§ 41.
Den ordentlige Rigsdag
sammentræder den første Mandag i
October, dersom Kongen ikke har
indkaldt den til at møde
forinden.
§ 42.
Regjeringens Sæde er
Rigsdagens Forsamlingssted. I
overordentlige Tilfælde kan
Kongen dog sammenkalde den paa
et andet Sted i Riget.
§ 43.
Rigsdagen er
ukrænkelig. Hvo der antaster
dens Sikkerhed og Frihed, hvo
der udsteder eller adlyder nogen
dertil sigtende Befaling, gjør
sig skyldig i Høiforræderi.
§ 44.
Ethvert af Thingene er
berettiget til at foreslaae og
for sit Vedkommende at vedtage
Love.
§ 45.
Ethvert af Thingene kan
indgive Adresser til Kongen.
§ 46.
Ethvert af Thingene kan
til at undersøge almeenvigtige
Gjenstande nedsætte Commissioner
af sine Medlemmer. Disse ere
berettigede til saavel af
offentlige Myndigheder som af
private Borgere at fordre
Oplysninger meddeelte mundtligen
eller skriftligen.
§ 47.
Ingen Skat kan
paalægges, forandres eller
ophæves uden ved Lov; eiheller
noget Mandskab udskrives, noget
Statslaan optages eller nogen
Staten tilhørende Domæne
afhændes uden ifølge Lov.
§ 48.
Paa hver or.dentlig
Rigsdag, strax efter at Samme er
sat, fremlægges Forslag til
Finantsloven for det følgende
Finantsaar, indeholdende et
Overslag over Statens Indtægter
og Udgifter.
Forslag til Finantsloven og
Tillægsbevillingslovene
behandles først i Folkethinget.
§ 49.
Forinden Finantsloven
er vedtagen, maae Skatterne ei
opkræves, Ingen Udgift maa
afholdes, som ikke har Hjemmel i
Finantsloven eller i en
Tillægsbevillingslov.
§ 50.
Hvert Thing udnævner to
lønnede Revisorer. Disse
gjennemgaae det aarlige
Statsregnskab og paasee, at
samtlige Statens Indtægter deri
ere blevne opførte, og at ingen
Udgift udenfor Finantsloven har
fundet Sted. De kunne fordre sig
alle fornødne Oplysninger og
Actstykker meddeelte.
Det aarlige Statsregnskab, med
Revisorernes B:mærkninger,
forelægg:s derefter Rigsdagen,
som med Hensyn til samme tager
Beslutning. Forandringer i disse
Bestemmelser kunne skee ved Lov.
§ 51.
Ingen Udlænding kan
erholde Indfødsret uden ved Lov.
§ 52.
Intet Lovforslag kan
endelig vedtages, forinden det 3
Gange har været behandlet af
Thinget.
§ 53.
Naar et Lovforslag er
vedtaget i det ene Thing, bliver
det i den Form, hvori det er
vedtaget, at forelægge det andet
Thing; hvis det der forandres,
gaaer det tilbage til det
første; foretages her atter
Forandringer, gaaer Forslaget
paany til det andet Thing.
Opnaaes da eiheller Enighed,
skal, naar et Thing forlanger
det, hvert Thing udnævne et lige
Antal Medlemmer til at træde
sammen i et Udvalg, som afgiver
Betænkning over
Uovereensstemmelserne og gjør
Indstilling til Thingene. I
Henhold til Udvalgets
Indstilling finder da endelig
Afgjørelse Sted i ethvert Thing
for sig.
§ 54.
Ethvert af Thingene
afgjør selv Gyldigheden af sine
Medlemmers Valg.
§ 55.
Ethvert nyt Medlem
aflægger Ed paa Grundloven, naar
Gyldigheden af hans Valg er
anerkjendt.
§ 56.
Rigsdagsmændene ere ene
bundne ved deres Overbeviisning
og ikke ved nogen Forskrift af
deres Vælgere. Embedsmænd, som
vælges til Rigsdagsmænd, behøve
ikke Regjeringens Tilladelse til
at modtage Valget.
§ 57.
Saalænge Rigsdagen er
samlet, kan ingen Rigsdagsmand
uden Samtykke af det Thing,
hvortil han hører, heftes for
Gjæld, eiheller fængsles eller
tiltales, medmindre han er
greben paa fersk Gjerning. For
sine Yttringer paa Rigsdagen kan
intet af dens Medlemmer uden
Thingets Samtykke drages til
Ansvar udenfor samme.
§ 58.
Kommer den gyldigen
Valgte i et af de Tilfælde, der
udelukke fra Valgbarhed, mister
han den af Valget flydende Ret.
Det bliver nærmere ved Lov at
bestemme, i hvilke Tilfælde en
Rigsdagsmand, der befordres til
et lønnet Statsembede, skal
underkastes Gjenvalg.
§ 59.
Ministrene have i
Embeds Medfør Adgang til
Rigsdagen og ere berettigede til
under Forhandlingerne at
forlange Ordet, saa ofte de
ville, idet de iøvrigt iagttage
Forretningsordenen. Stemmeret
udøve de kun, naar de tillige
ere Rigsdagsmænd.
§ 60.
Ethvert Thing vælger
selv sin Formand og den eller
dem, der i hans Forfald skal
føre Forsædet.
§ 61.
Intet af Thingene kan
tage nogen Beslutning, naar ikke
over halvdelen af dets Medlemmer
er tilstede og deeltager i
Afstemningen.
§ 62.
Enhver Rigsdagsmand kan
i det Thing, hvortil han hører,
med dettes Samtykke bringe
ethvert offentligt Anliggende
under Forhandling og derom æske
Ministrenes Forklaring.
§ 63.
Intet Andragende maa
overgives noget af Thingene uden
gjennem et af dets Medlemmer.
§ 64.
Finder Thinget ikke
Anledning til om et Andragende
at fatte Beslutning, kan det
henvise det til Ministrene.
§ 65.
Thingenes Møder ere
offentlige. Dog kan Formanden
eller det i Forretningsordenen
bestemte Antal Medlemmer
forlange, at alle Uvedkommende
fjernes, hvorpaa Thinget afgjør,
om Sagen skal forhandles i
offentligt eller hemmeligt Møde.
§ 66.
Ethvert af Thingene
fastsætter de nærmere
Bestemmelser, som vedkomme
Forretningsgangen og Ordens
Opretholdelse.
§ 67.
Den forenede Rigsdag
dannes ved Sammentræden af
Folkethinget og Landsthinget.
Til at tage Beslutning
udfordres, at over Halvdelen af
hvert Things Medlemmer er
tilstede og deeltager i
Afstemningen. Den vælger selv
sin Formand og fastsætter
iøvrigt de nærmere Bestemmelser,
der vedkomme Forretningsgangen.
VI
§ 68.
Rigsretten bestaaer af
de ordentlige Medlemmer af
Landets øverste Domstol og et
tilsvarende Antal af
Landsthinget, blandt dets egne
Medlemmer paa 4 Aar valgte
Dommere. Kan i et enkelt
Tilfælde ikke det fulde Antal af
den øverste Domstols ordentlige
Medlemmer deeltage i Sagens
Behandling og Paakjendelse,
fratræder et tilsvarende Antal
af de af Landsthinget sidst
eller med det mindste Stemmetal
valgte Rigsretsmedlemmer.
Retten vælger selv sin Formand
af sin egen Midte.
Opløses Landsthinget, efter at
der er reist Sag for Rigsretten,
beholde dog de af det opløste
Thing valgte Medlemmer deres
Sæde i Retten for denne Sags
Vedkommende.
§ 69.
Rigsretten paakjender
de af Kongen eller Folkethinget
mod Ministrene anlagte Sager.
For Rigsretten kan Kongen lade
ogsaa Andre tiltale for
Forbrydelser, som han finder
særdeles farlige for Staten,
naar Folkethinget dertil giver
sit Samtykke.
§ 70.
Den dømmende Magts
Udøvelse kan kun ordnes ved Lov.
§ 71.
Retspleien bliver at
adskille fra Forvaltningen efter
de Regler, der fastsættes ved
Lov.
§ 72.
Domstolene ere
berettigede til at paakjende
ethvert Spørgsmaal om
Øvrighedsmyndighedens Grændser.
Den, der vil reise saadant
Spørgsmaal, kan dog ikke ved at
bringe Sagen for Domstolene
unddrage sig fra foreløbigen at
efterkomme Øvrighedens Befaling.
§ 73.
Dommerne have i deres
Kald alene at rette sig efter
Loven. De kunne ikke afsættes
uden ved Dom, eiheller
forflyttes mod deres Ønske,
udenfor de Tilfælde, hvor en
Omordning af Domstolene finder
Sted. Dog kan den Dommer, der
har fyldt sit 65de Aar,
afskediges, men uden Tab af
Indtægter.
§ 74.
Offentlighed og Mundtlighed skal
saa snart og saa vidt som muligt
gjennemføres ved hele Retspleien.
I Misgjerningssager og i Sager,
der reise sig af politiske
Lovovertrædelser, skulle
Nævninger indføres.
VII
§ 75.
Folkekirkens Forfatning
ordnes ved Lov.
§ 76.
Borgerne have Ret til
at forene sig i Samfund for at
dyrke Gud paa den Maade, der
stemmer med deres Overbeviisning,
dog at Intet læres eller
foretages, som strider mod
Sædeligheden eller den
offentlige Orden.
§ 77.
Ingen er pligtig at yde
personlige Bidrag til nogen
anden Gudsdyrkelse end den, som
er hans egen; dog skal Enhver,
der ikke godtgjør at være Medlem
af et i Landet anerkjendt
Troessamfund, til Skolevæsenet
svare de til Folkekirken
lovbefalede personlige Afgifter
.
§ 78.
De fra Folkekirken
afvigende Troessamfunds Forhold
ordnes nærmere ved Lov.
§ 79.
Ingen kan paa Grund af
sin Troesbekjendelse berøves
Adgang til den fulde Nydelse af
borgerlige og politiske
Rettigheder, eller unddrage sig
Opfyldelsen af nogen almindelig
Borgerpligt.
VIII
§ 80.
Enhver, der anholdes,
skal inden 24 Timer stilles for
en Dommer. Hvis den Anholdte
ikke strax kan sættes paa fri
Fod, skal Dommeren ved en af
Grunde ledsaget Kjendelse, der
afgives snarest muligt og senest
inden 3 Dage, afgjøre, at han
skal fængsles, og, hvis han kan
løslades mod Sikkerhed, bestemme
dennes Art eller Størrelse.
Den Kjendelse, som Dommeren
afsiger, kan af Vedkommende
strax særskilt indankes for
høiere Ret.
Ingen kan underkastes
Varetægtsfængsel for en
Forseelse, som kun kan medføre
Straf af Pengebod eller simpelt
Fængsel.
§ 81.
Boligen er ukrænkelig.
Huusundersøgelse, Beslaglæggelse
og Undersøgelse af Breve og
andre Papirer maa, hvor ingen
Lov hjemler en særegen
Undtagelse, alene skee efter en
Retskjendelse.
§ 82.
Eiendomsretten er
ukrænkelig. Ingen kan tilpligtes
at afstaae sin Eiendom, uden
hvor Almeenvellet kræver det.
Det kan kun skee ifølge Lov og
mod fuldstændig Erstatning.
§ 83.
Alle Indskrænkninger i
den frie og lige Adgang til
Erhverv, som ikke ere begrundede
i det almene Vel, skulle hæves
ved Lov.
§ 84.
Den, der ikke selv kan
ernære sig eller Sine, og hvis
Forsørgelse ikke paaligger nogen
Anden, er berettiget til at
erholde Hjælp af det Offentlige,
dog mod at underkaste sig de
Forpligtelser, som Lovene herom
paabyde.
§ 85.
De Børn, hvis Forældre
ikke have Evne til at sørge for
deres OplæreIse, ville erholde
fri Underviisning i Almueskolen.
§ 86.
Enhver er berettiget
til ved Trykken at
offentliggjøre sine Tanker, dog
under Ansvar for domstolene.
Censur og andre forebyggende
Forholdsregler kunne Ingensinde
paany Indføres.
§ 87.
Borgerne have Ret til
uden foregaaende Tilladelse at
indgaae Foreninger i ethvert
lovligt Øiemed. Ingen Forening
kan ophæves ved en
Regjeringsforanstaltning. Dog
kunne Foreninger foreløbigen
forbydes, men der skal da strax
anlægges Sag imod Foreningen til
dens Ophævelse.
§ 88.
Borgerne have Ret til
at samle sig ubevæbnede.
Offentlige Forsamlinger har
Politiet Ret til at overvære.
Forsamlinger under aaben Himmel
kunne forbydes, naar der af dem
kan befrygtes Fare for den
offentlige Fred.
§ 89.
Ved Opløb maa den
væbnede Magt, naar den ikke
angribes, kun indskride, efterat
Mængden 3 Gange i Kongens og
Lovens Navn forgjæves er
opfordret til at adskilles.
§ 90.
Enhver vaabenfør Mand
er forpligtet til med sin Person
at bidrage til Fædrelandets
Forsvar, efter de nærmere
Bestemmelser, som Loven
foreskriver.
§ 91.
Communernes Ret til,
under Statens Tilsyn,
selvstændig at styre deres
Anliggender vil blive ordnet ved
Lov.
§ 92.
Enhver i Lovgivningen
til Adel, Titel og Rang knyttet
Forret er afskaffet.
§ 93.
Intet Lehn, Stamhuus
eller Fideicommisgods kan for
Fremtiden oprettes; det skal ved
Lov nærmere ordnes, hvorledes de
nu bestaaende kunne overgaae til
fri Eiendom.
§ 94.
For Krigsmagten ere de
i §§ 80, 87 og 88 givne
Bestemmelser kun anvendelige med
de Indskrænkninger, der følge af
de militaire Loves Forskrifter.
IX
§ 95.
Forslag til Forandring
i eller Tillæg til nærværende
Grundlov kunne fremsættes saavel
paa ordentlig som paa
overordentlig Rigsdag.
Vedtages et Forslag til en ny
Grundlovsbestemmelse i begge
Thing, og Regjeringen vil fremme
Sagen, opløses Rigsdagen, og
almindelige Valg foregaae baade
til Folkethinget og til
Landsthinget.
Vedtages Beslutningen paa den
nyvalgte, ordentlige eller
overordentlige, Rigsdag i
uforandret Skikkelse, og
stadfæstes den af Kongen, er den
Grundlov.