Lovforslag nr. 40
fremsat den 23. november 2011 af
justitsministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om
ændring af retsplejeloven
(Fordeling af
opgaver mellem politikredsene og
statsadvokaturerne m.v.)
§ 1
I retsplejeloven,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1237 af
26. oktober 2010, som ændret senest
ved § 81 i lov nr. 594 af 14. juni
2011 og § 1 i lov nr. 614 af 14.
juni 2011, foretages følgende
ændringer:
1.
§ 101, stk. 1,
2. pkt., affattes således:
»Rigsadvokaten
kan bestemme, at statsadvokaterne
inden for et nærmere afgrænset
sagsområde indtil videre tillige
varetager udførelsen af straffesager
ved byretterne.«
2.
§ 103, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Rigsadvokaten beskikker de fornødne
juridiske medhjælpere for
statsadvokaterne ved udførelsen af
straffesager for landsretten og ved
byretten, jf. § 101, stk. 1, og
§ 104, stk. 1, 2. pkt.«
3. I
§ 104, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
»Statsadvokaten kan i særlige
tilfælde bestemme, at udførelsen af
en straffesag, der behandles ved
byretten under medvirken af
nævninger eller under medvirken af
domsmænd som følge af tiltaltes
beslutning efter § 687, skal
varetages af statsadvokaten.«
4. I
§ 1018 e,
stk. 1, indsættes som
6. pkt.:
»Krav om
erstatning fremsættes over for den
politidirektør eller statsadvokat,
der har haft ansvaret for
efterforskningen i den sag, som har
givet anledning til kravet.«
5. I
§ 1018 e,
stk. 3, indsættes som
3. pkt.:
»Klager over
afgørelser truffet af
statsadvokaterne indgives til
vedkommende statsadvokat.«
§ 2
Stk. 1.
Justitsministeren fastsætter
tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Stk. 2.
Sager, der behandles ved byretten
under medvirken af nævninger eller
under medvirken af domsmænd som
følge af tiltaltes beslutning efter
§ 687, og hvor der inden lovens
ikrafttræden er rejst tiltale,
udføres af statsadvokaterne.
§ 3
Loven
gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til
lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
|
|
|
|
|
1.
|
Indledning
|
2.
|
Baggrunden
for
lovforslaget
|
3.
|
Politikredsenes
og de
regionale
statsadvokaters
kompetence
til at
varetage
udførelsen
af
straffesager
i 1. og 2.
instans
|
|
3.1.
|
Gældende ret
|
|
3.2.
|
Arbejdsgruppens
overvejelser
|
|
|
3.2.1.
|
Overordnede
betragtninger
|
|
|
3.2.2.
|
Call-in-ordning
|
|
|
3.2.3.
|
Udførelsen
af
nævningesager
i 1. instans
|
|
3.3.
|
Lovforslagets
udformning
|
4.
|
Indgivelse
af krav om
erstatning
efter
retsplejelovens
kapitel 93 a
|
|
4.1.
|
Gældende ret
|
|
4.2.
|
Arbejdsgruppens
overvejelser
|
|
4.3.
|
Lovforslagets
udformning
|
5.
|
Økonomiske
og
administrative
konsekvenser
for det
offentlige
|
6.
|
Økonomiske
og
administrative
konsekvenser
for
erhvervslivet
mv.
|
7.
|
Administrative
konsekvenser
for borgerne
|
8.
|
Miljømæssige
konsekvenser
|
9.
|
Forholdet
til
EU-retten
|
10.
|
Hørte
myndigheder
mv.
|
11.
|
Sammenfattende
skema
|
|
|
|
|
|
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at
foretage de ændringer af
retsplejeloven, der er nødvendige
for at gennemføre anbefalingerne i
betænkning nr. 1523/2010 om en
fremtidig statsadvokatordning
afgivet af en arbejdsgruppe under
Justitsministeriet.
Med lovforslaget foreslås navnlig
ændringer af retsplejelovens regler
om politikredsenes og de regionale
statsadvokaters kompetence til at
varetage udførelsen af straffesager
i 1. instans.
Der foreslås således bl.a. indført
en såkaldt call-in-ordning, som
indebærer, at statsadvokaterne –
efter Rigsadvokatens bemyndigelse –
i en periode kan varetage (påtalen
og) udførelsen i 1. instans af
straffesager inden for visse
sagsområder, der ellers som
udgangspunkt hører under
politikredsenes kompetence.
Call-in-ordningen forudsættes
navnlig anvendt inden for
sagsområder, hvor der er et særligt
behov for tæt styring og
koordinering af anklagemyndighedens
sagsbehandling på landsplan, og hvor
det derfor er hensigtsmæssigt, at
sagerne i en periode samles på færre
hænder.
Det foreslås endvidere, at det
fremover som udgangspunkt skal være
politikredsene, der varetager
udførelsen af nævningesager i 1.
instans.
Samtidig foreslås det, at
statsadvokaten i særlige tilfælde
kan bestemme, at en nævningesag, som
ellers hører under vedkommende
politikreds, skal udføres af
statsadvokaten.
En række af arbejdsgruppens
anbefalinger vil blive gennemført
administrativt, jf. nærmere pkt. 2
nedenfor. Det drejer sig således
bl.a. om forslaget om at reducere
antallet af regionale statsadvokater
fra seks til to, og forslaget om at
sammenlægge Statsadvokaten for
Særlig Økonomisk Kriminalitet og
Statsadvokaten for Særlige
Internationale Straffesager.
2. Baggrunden for
lovforslaget
2.1.
Lovforslaget
bygger på betænkning nr. 1523/2010
om en fremtidig statsadvokatordning
afgivet af en arbejdsgruppe nedsat
af Justitsministeriet.
Arbejdsgruppen har haft til opgave
med grundlag i den nye
politikredsstruktur at overveje, om
der bør ske ændringer i de nuværende
statsadvokaturers opgavevaretagelse
og organisatoriske struktur.
Ved politireformen blev politiet og
anklagemyndigheden med virkning fra
den 1. januar 2007 gennemgribende
omorganiseret. Reformen vedrørte
navnlig politikredsenes struktur,
hvor 54 politikredse blev samlet i
12 nye kredse. Der blev i den
forbindelse foretaget en justering
af inddelingen af de 6 regionale
statsadvokaters geografiske område.
Samtidig blev det i bemærkningerne
til reformlovforslaget forudsat, at
der, når reformen er begyndt at
virke, tages stilling til, om der på
længere sigt bør ske yderligere
ændringer i strukturen for de
regionale statsadvokater.
2.2.
Arbejdsgruppen
har overvejet, om der fortsat er
behov for en organisering af
anklagemyndigheden i de eksisterende
tre niveauer (rigsadvokaturen,
statsadvokaturerne og
politikredsene). På baggrund af de
grundlæggende hensyn, som ligger bag
en ordning med regionale
statsadvokaturer, herunder hensynene
til erfaring, kvalitet og
ekspertise, foreslår arbejdsgruppen,
at anklagemyndigheden fortsat
organiseres i tre niveauer, således
at der også fremover er regionale
statsadvokaturer. Der henvises til
betænkningen side 42-47.
2.3.
Arbejdsgruppen
har i lyset af politikredsenes og
statsadvokaturernes særlige styrker
og kompetencer overvejet, om
statsadvokaterne bør inddrages i
udførelsen af nogle af de
straffesager, der i dag udføres af
politikredsene i 1. instans.
Arbejdsgruppen har også overvejet,
om statsadvokaterne fortsat bør
udføre alle nævningesager i både 1.
og 2. instans, eller om
nævningesager i 1. instans – helt
eller delvis – bør varetages af
politikredsene. Herudover har
arbejdsgruppen overvejet, om der er
grundlag for ændringer i
opgavevaretagelsen i forbindelse med
ankesager – herunder om
politikredsene fremover bør varetage
udførelsen af visse ankesager, og om
den gældende medhjælperordning bør
ophæves eller begrænses.
Arbejdsgruppen foreslår,
at
der indføres en såkaldt
call-in-ordning,
at
udførelsen af nævningesager i 1.
instans fremover som udgangspunkt
skal varetages af politikredsene, og
at statsadvokaten
i særlige tilfælde kan bestemme, at
en nævningesag, som ellers hører
under vedkommende politikreds, skal
udføres af statsadvokaten.
Gennemførelse af disse forslag
forudsætter ændringer af
retsplejeloven.
Arbejdsgruppen foreslår herudover,
at der etableres en generel
samarbejdsmodel mellem politikredse
og statsadvokater, som indebærer, at
statsadvokaterne og politikredsene i
videre omfang end i dag bør
samarbejde om udførelsen af visse
konkrete straffesager i 1. instans,
der kompetencemæssigt hører under
politikredsene.
I modsætning til call-in-ordningen
bygger samarbejdsmodellen på, at
statsadvokaterne eller
politikredsene i konkrete
straffesager kan vurdere, at en sag
med fordel vil kunne udføres i et
samarbejde mellem vedkommende
statsadvokat og vedkommende
politikreds. Samarbejdsmodellen
indebærer ikke en fravigelse af
retsplejelovens eksisterende
kompetencefordeling mellem
politikredse og statsadvokater.
Samarbejdsmodellen kan f.eks. tænkes
anvendt i sager, der rejser særligt
vanskelige eller principielle
spørgsmål inden for strafferettens
almindelige del om nødværge,
medvirken, sanktionsvalg eller
strafudmåling mv., eller i sager,
der rejser særligt vanskelige
spørgsmål uden for strafferettens
almindelige område, f.eks.
”tværgående” spørgsmål vedrørende
EU-ret, menneskerettigheder eller
forfatnings- eller forvaltningsret
mv.
Arbejdsgruppen har overvejet en
ordning, hvor vedkommende
politikreds skulle varetage
udførelsen af mindre komplicerede
ankesager på statsadvokatens vegne.
Der er imidlertid betydelige
vanskeligheder forbundet med at
indføre en sådan ordning, og efter
arbejdsgruppens opfattelse er
ulemperne herved så tungtvejende, at
der ud fra en samlet vurdering ikke
er grundlag for, at udførelsen af
ankesager fremover fordeles mellem
statsadvokater og politikredse.
Arbejdsgruppen foreslår endvidere,
at den gældende medhjælperordning
begrænses mest muligt af hensyn til
at opnå en bedre faglig styring og
mindre ressourcekrævende håndtering
af ankesager. Den eksisterende
ordning med de såkaldte
200-timers-medhjælpere (fuldmægtige
i en politikreds der efter endt
turnus ønsker at fortsætte som
medhjælper hos statsadvokaten, samt
chargerede medarbejdere i
politikredse, rigsadvokatur,
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk
Kriminalitet (SØK) og Statsadvokaten
for Særlige Internationale
Straffesager (SAIS)) foreslås
således ophævet. Ordningen med de
såkaldte 25-sags-medhjælpere
(turnusfuldmægtige hos
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, SØK og
SAIS samt fuldmægtige fra
Justitsministeriet) foreslås derimod
af uddannelsesmæssige hensyn i
udgangspunktet bevaret.
Statsadvokaternes faste anklagere
skal som udgangspunkt varetage de
ankesager, som hidtil er blevet
fordelt til 200-timers-medhjælperne.
Der henvises til betænkningen side
53-80.
2.4.
Arbejdsgruppen
har overvejet, om der bør ske
ændringer i kompetencefordelingen
mellem politikredse, regionale
statsadvokater og Rigsadvokaten på
en række sagsområder uden for den
egentlige straffesagsbehandling.
Statsadvokaternes tilsyn med
politidirektørernes behandling af
straffesager, jf. retsplejelovens
§ 101, stk. 2, gennemføres i dag
hovedsagelig som et bagudrettet
tilsyn med hovedvægten på at
identificere problemstillinger med
relation til politikredsens
kvalitets- og legalitetsarbejde,
mens løsningen herpå forudsættes at
høre under politikredsen.
Arbejdsgruppen foreslår, at
tilsynsvirksomheden ændres i retning
af en mere fremadrettet og
samarbejdsorienteret tilsynsmodel.
Det indebærer bl.a., at
statsadvokaterne i højere grad end i
dag skal involveres i løsningen af
forskellige relevante
problemstillinger i politikredsene.
Arbejdsgruppen foreslår endvidere,
at de regionale statsadvokater i
videre omfang inddrages i
varetagelsen af de generelle faglige
analyseopgaver, som går ud på at
kortlægge og vurdere retstilstanden
på udvalgte strafferetlige områder
mv., og som i dag i vidt omfang
varetages af Rigsadvokaten. Det
gælder f.eks. i forhold til
udarbejdelsen af redegørelser som
opfølgning på indførelse af ny
lovgivning eller redegørelser om
gældende ret på områder, som i
øvrigt er særligt politisk
prioriteret.
Arbejdsgruppen foreslår ikke
ændringer i den administrative
behandling af erstatningssager efter
retsplejelovens kapitel 93 a.
Arbejdsgruppen anbefaler imidlertid,
at statsadvokaterne, der har
behandlet sagerne administrativt i
1. instans, også møder i retten med
sagerne i 1. instans frem for som i
dag at uddelegere opgaven til
politikredsene.
Arbejdsgruppen foreslår tillige, at
behandlingen af og tilsynet med
foranstaltningssager i det hele
forankres hos de regionale
statsadvokater. Det indebærer bl.a.,
at kontrollen med idømte
foranstaltninger efter straffelovens
§§ 68, 69, 70 og 73 skal varetages
af statsadvokaten, og at det
fremover skal være statsadvokaterne
– og ikke som i dag politikredsene –
som møder i retten i 1. instans i
sager om ændring af idømte
foranstaltninger mv.
Der henvises til betænkningen side
81-114.
2.5.
Arbejdsgruppen
har også overvejet, om der bør ske
ændringer af de regionale
statsadvokaters fremtidige antal og
struktur, herunder om der er
grundlag for at begrænse antallet af
statsadvokaturer. Overvejelserne har
taget udgangspunkt i spørgsmålet om
faglig og ressourcemæssig
bæredygtighed i statsadvokaturerne
samt spørgsmålet om
statsadvokaternes mulighed for
fremover at dække de enkelte rets-
og politikredse og for at varetage
opgaven med uddannelse af jurister i
politikredsene.
Et flertal i arbejdsgruppen
foreslår, at antallet af
statsadvokaturer begrænses fra de
eksisterende seks statsadvokaturer
til to statsadvokaturer på
landsplan. Arbejdsgruppen anbefaler,
at der etableres én statsadvokatur
på Sjælland, der som geografisk
område har de fem politikredse på
Sjælland og politikredsen på
Bornholm, og at der etableres én
statsadvokatur i Jylland, der som
geografisk område har de fem
politikredse i Jylland og
politikredsen på Fyn.
Et mindretal foreslår, at antallet
af statsadvokaturer alene begrænses
til tre statsadvokaturer, hvoraf én
bør etableres på Sjælland, mens de
to øvrige bør etableres i Jylland/på
Fyn.
Der henvises til betænkningen side
115-145.
2.6.
Endelig
har arbejdsgruppen overvejet den
fremtidige ordning for de
specialiserede statsadvokaturer –
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk
Kriminalitet (SØK) og Statsadvokaten
for Særlige Internationale
Straffesager (SAIS). Arbejdsgruppen
har set på, om de sagsområder, der i
dag varetages af henholdsvis SØK og
SAIS, også fremover bør varetages i
denne struktur, eller om
sagsområderne kan varetages på en
anden og mere hensigtsmæssig måde.
Arbejdsgruppen foreslår, at SAIS og
SØK sammenlægges til én fremtidig
specialstatsadvokatur, således at
SØK får en særskilt enhed til
behandling af de sager, som i dag
varetages af SAIS. Arbejdsgruppen
forudsætter, at det samlede arbejde
i den nye fælles
specialstatsadvokatur organiseres og
prioriteres på en sådan måde, at der
også fremover vil være den
nødvendige store opmærksomhed om de
særlige internationale sager.
Herudover foreslår arbejdsgruppen
ikke ændringer i SØK’s eksisterende
organisering og opgavevaretagelse.
Arbejdsgruppen anbefaler endvidere,
at der ikke oprettes yderligere
specialiserede statsadvokaturer.
Der henvises til betænkningen side
146-160.
2.7.
Justitsministeriet
kan tilslutte sig arbejdsgruppens
overvejelser og forslag om ændringer
i de regionale statsadvokaters
opgavevaretagelse og organisatoriske
struktur. Hovedparten af
arbejdsgruppens forslag forudsætter
ikke lovændringer, og de vil blive
gennemført administrativt.
For så vidt angår spørgsmålet om de
fremtidige regionale
statsadvokaturers antal kan
Justitsministeriet tilslutte sig
arbejdsgruppens flertals
overvejelser og forslag om, at
antallet begrænses fra de
eksisterende seks statsadvokaturer
til to statsadvokaturer på
landsplan. Justitsministeriet kan
også tilslutte sig flertallets
overvejelser og forslag om, at der
etableres én statsadvokatur på
Sjælland, der som geografisk område
har de fem politikredse på Sjælland
og politikredsen på Bornholm, og at
der etableres én statsadvokatur i
Jylland, der som geografisk område
har de fem politikredse i Jylland og
politikredsen på Fyn.
Disse forslag vil blive gennemført
administrativt ved ændring af
bekendtgørelse nr. 1146 af 13.
december 2002 om fordelingen af
forretningerne mellem
statsadvokaterne, hvor antallet af
statsadvokaturer og deres
geografiske beliggenhed er fastsat.
Det vil blive fastsat, at de to
kommende regionale statsadvokaturer
vil blive placeret i henholdsvis
København og Viborg.
3.
Politikredsenes og de regionale
statsadvokaters kompetence til at
varetage udførelsen af straffesager
i 1. og 2. instans
3.1. Gældende
ret
Alle straffesager i 1. instans
behandles i dag i byretterne, jf.
retsplejelovens § 686, stk. 1, og
alle straffesager i 2. instans
(ankesager) behandles i
landsretterne, jf. retsplejelovens
§ 689, stk. 1.
Opgavefordelingen mellem
politikredse og statsadvokater i
forhold til udførelsen af
straffesager i 1. og 2. instans
følger af bestemmelser om
henholdsvis statsadvokaternes og
politikredsenes kompetence til at
varetage straffesager i by- og
landsretterne i retsplejelovens
§ 101, stk. 1, og § 104, stk. 1.
Efter retsplejelovens § 101, stk. 1,
1. pkt., varetager statsadvokaterne
udførelsen af straffesager ved
landsretterne.
Før nævningereformens gennemførelse
den 1. januar 2008 (lov nr. 538 af
8. juni 2006 om en politi- og
domstolsreform) blev nævningesager i
1. instans behandlet i landsretten,
og statsadvokaterne varetog
udførelsen. Siden reformen er
nævningesager i 1. instans blevet
udført i byretten. Det blev ved
reformen bestemt, at nævningesager
(og domsmandssager med fravalgt
nævningeting) skal udføres af
statsadvokaterne, jf.
retsplejelovens § 101, stk. 1,
2. pkt. I forarbejderne
(Folketingstidende 2005-06, tillæg
A, side 5347) er statsadvokaternes
udførelseskompetence begrundet med,
at det er statsadvokaterne, der har
påtalekompetencen i disse sager, jf.
retsplejelovens § 719, stk. 2,
nr. 1.
Det følger af retsplejelovens § 104,
at politidirektørerne og de
offentlige anklagere, der er ansat
hos disse, samt andre ansatte, der
bemyndiges hertil, varetager
udførelsen af straffesager ved
byretterne, jf. dog § 101, stk. 1,
og § 103, stk. 2.
Som det fremgår, er den gældende
ordning, at politikredsene varetager
udførelsen af alle straffesager i 1.
instans i byretterne, dog med
undtagelse af nævningesager (og
domsmandssager med fravalgt
nævningeting). Nævningesagerne (og
domsmandssagerne med fravalgt
nævningeting) varetages af
statsadvokaterne i 1. instans i
byretterne, og endvidere varetager
statsadvokaterne udførelsen af alle
ankesager i landsretterne.
Politikredsenes og statsadvokaternes
straffesager udføres primært af de
jurister, der er ansat ved de
enkelte embeder. Dog udføres nogle
af sagerne i politikredsene af
politipersonale efter
politidirektørens bemyndigelse.
Endvidere er et antal jurister fra
politikredse, SØK, SAIS,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet og
Justitsministeriet i medfør af
retsplejelovens § 103 beskikket som
juridiske medhjælpere for
statsadvokaterne til at udføre sager
på statsadvokatens vegne
(medhjælperordningen).
3.2.
Arbejdsgruppens overvejelser
3.2.1.
Overordnede betragtninger
Arbejdsgruppen om en fremtidig
statsadvokatordning har overvejet
den gældende opgavefordeling mellem
politikredse og regionale
statsadvokater ved udførelsen af
straffesager i 1. og 2. instans.
Arbejdsgruppen har overvejet, om
statsadvokaterne bør inddrages i
udførelsen af nogle af de
straffesager, der i dag udføres af
politikredsene i 1. instans.
Arbejdsgruppen har også overvejet,
om statsadvokaterne fortsat bør
udføre alle nævningesager i både 1.
og 2. instans, eller om
nævningesager i 1. instans – helt
eller delvis – bør varetages af
politikredsene.
Arbejdsgruppens forslag bygger på en
overordnet forudsætning om, at
udførelsen af straffesager i 1. og
2. instans bør varetages på det
niveau i anklagemyndigheden, hvor
sagerne ud fra en samlet vurdering
varetages bedst. Heri ligger
navnlig, at sagerne skal varetages
på det niveau, hvor de nødvendige
faglige kompetencer er til stede.
På den baggrund tager
arbejdsgruppens forslag udgangspunkt
i en beskrivelse af de kompetencer
og andre styrker, som henholdsvis
politikredsene og statsadvokaterne
besidder i forhold til bl.a.
kvalitet i straffesagsbehandlingen i
1. og 2. instans.
Herudover er en række andre hensyn
tillagt betydning i arbejdsgruppens
forslag. Det gælder bl.a. hensynet
til en effektiv og
ressourceorienteret behandling af
straffesager i 1. og 2. instans samt
hensynet til attraktive og
uddannelsesegnede opgaver i både
politikredse og statsadvokaturer.
Arbejdsgruppen anfører, at
statsadvokaterne og politikredsene
hver for sig har nogle særlige
kompetencer og styrker af betydning
for straffesagers behandling. De
særlige styrker har naturlig
sammenhæng med de opgaver, som de
hver især varetager, og udspringer
bl.a. af forskelle i organisering,
medarbejdernes erfaringsniveau og
arbejdsvilkår – herunder omfang af
hasteopgaver mv. – samt af
traditioner.
Politikredsene behandler et stort
antal straffesager, der dækker over
samtlige kriminalitetstyper.
Organiseringen af anklagemyndigheden
sikrer, at politikredsene har
kompetence til at behandle en række
forskellige straffesager med høj
faglig kvalitet. Det faglige niveau
må antages at blive yderligere
styrket i takt med, at de
forbedringspotentialer, der følger
af politireformen, bliver realiseret
fuldt ud.
Politikredsene har for det første de
fornødne kompetencer til at håndtere
de mange »almindelige« straffesager,
der ikke kræver lang
anklagererfaring eller
specialisering, og som derfor også
kan varetages af de yngre anklagere
i kredsene.
For det andet sikrer de
specialiserede advokaturer for
forskellige kriminalitetsformer, der
bl.a. er repræsenteret i
landsdækkende fagudvalg, og som
ledes af erfarne anklagere, at
politikredsene også har stor
ekspertise inden for de mere
specialiserede fagområder.
Endvidere er der i den daglige
straffesagsbehandling i
politikredsene mulighed for et tæt
samarbejde med politiets
efterforskere. Det sikrer bl.a. en
effektiv ressourceanvendelse og en
løbende legalitets- og
kvalitetssikring, idet det ved
formløs dialog mv. mellem anklagere
og efterforskere løbende kan
afklares, hvilke
efterforskningsskridt der er behov
for i de enkelte sager, ligesom der
løbende sker en legalitetssikring af
efterforskningen.
Efter arbejdsgruppens opfattelse er
politikredsene således samlet set
kendetegnet ved, at de behandler et
stort antal »almindelige« og
specialiserede straffesager på et
fagligt fuldt tilstrækkeligt niveau,
hvor der er mulighed for et tæt
samarbejde med politiets
efterforskere.
Arbejdsgruppen anfører, at det store
antal straffesager, der behandles i
politikredsene, og samarbejdet med
politiet – der bl.a. indebærer, at
anklagemyndigheden skal varetage
hasteopgaver i forbindelse med
anholdelse og varetægtsfængsling mv.
– imidlertid samtidig betyder, at
politikredsene har et stærkt fokus
på den daglige drift, og
mulighederne for indgående
behandling af komplicerede juridiske
problemstillinger vil derfor i et
vist omfang være udfordret af
hensynet til andre opgaver.
Statsadvokaterne har for det første
en meget høj faglig ekspertise og en
lang erfaring vedrørende behandling
af komplicerede juridiske
problemstillinger og straffesager,
som kræver en særlig behandling.
I ankesager er der således tale om
den endelige afgørelse af
spørgsmålet om tiltaltes skyld,
hvilket i sig selv kan kræve, at
disse sager undergives en særlig
grundig behandling. Det gælder
tilsvarende for klagesager, hvor
statsadvokaten træffer den endelige
afgørelse vedrørende politikredsenes
beslutninger i forbindelse med bl.a.
efterforskning og tiltalerejsning.
Hertil kommer, at statsadvokaterne
via deres påtalekompetence i
straffesager og via regler om
politikredsens forelæggelse af
straffesager for statsadvokaten
behandler en lang række specielle
sagsområder, hvor særlige forhold og
hensyn gør sig gældende.
For det andet er statsadvokaternes
daglige arbejde med straffesager
præget af, at der er en vis
»arbejdsro«. Det hænger bl.a. sammen
med, at statsadvokaterne ikke skal
understøtte politiets daglige
arbejde på samme måde som anklagerne
i politikredsene, og at omfanget af
egentlige hasteopgaver derfor i
almindelighed vil være noget mindre.
Det driftsmæssige fokus vil også
generelt være mindre i
statsadvokaturerne end i
politikredsene.
For det tredje er statsadvokaterne
allerede i dag organiseret i færre
enheder end politikredsene. Det er
med til at give statsadvokaterne
særlige forudsætninger for at styre
og koordinere anklagemyndighedens
praksis eller indsats på givne
sagsområder.
For det fjerde vægtes
uddannelseshensyn højt i
statsadvokaturerne. Der fastansættes
sædvanligvis kun jurister med en vis
erfaring i statsadvokaturerne, og de
vil oftest blive rekrutteret fra
andre dele af anklagemyndigheden.
Samtidig er en række stillinger i
statsadvokaturerne reserveret til
unge anklagere fra politikredsene
(de såkaldte turnusfuldmægtige), og
de erfarne jurister i
statsadvokaturerne varetager en
væsentlig uddannelsesmæssig funktion
i forhold til disse unge anklagere.
Efter arbejdsgruppens opfattelse er
statsadvokaterne således samlet set
kendetegnet ved, at de er i stand
til at behandle straffesager på et
meget højt fagligt niveau. De er
egnede til at håndtere meget
komplicerede juridiske
problemstillinger, hvilket særligt
understøttes af et højt
erfaringsniveau og en rimelig
»arbejdsro« i dagligdagen. Herudover
har statsadvokaterne – bl.a. i kraft
af deres antal – særlige
forudsætninger for koordinering af
praksis mv. i anklagemyndigheden.
Samtidig varetager statsadvokaterne
en vigtig uddannelsesmæssig
funktion.
Der henvises i øvrigt til
betænkningen side 55-57.
3.2.2.
Call-in-ordning
3.2.2.1.
Arbejdsgruppen
anfører, at den gældende ordning,
hvorefter straffesager i 1. instans
som hovedregel udføres af
politikredsene, indebærer, at
politikredsene varetager udførelsen
af en lang række straffesager i
byretten, hvoraf en meget væsentlig
del er forholdsvis ukomplicerede.
Arbejdsgruppen finder, at dette
fuldt ud er i overensstemmelse med
de særlige styrker, som
politikredsene besidder i
straffesagsbehandlingen, jf. pkt.
3.2.1 ovenfor. Politikredsene kan
således imødekomme de krav, der
stilles i forbindelse med
behandlingen af langt de fleste
forskellige straffesager i 1.
instans, hvad enten der er tale om
straffesager inden for den mere
almindelige kriminalitet eller
straffesager inden for
specialiserede sagsområder.
Der er imidlertid også straffesager
i 1. instans, som af den ene eller
anden grund er meget komplicerede,
og hvor den nævnte ordning
indebærer, at disse sager udføres af
politikredsene. Det kan f.eks. være
sager, som rejser særligt
komplicerede strafferetlige
spørgsmål, f.eks. vanskelige
fortolkningsspørgsmål i forbindelse
med implementering af ny lovgivning.
Det kan også være sager, der rejser
spørgsmål uden for strafferettens
almindelige område, f.eks.
tværgående juridiske spørgsmål om
EU-ret, menneskerettigheder eller
forfatnings- eller forvaltningsret
mv. Inden for disse områder vil det
ofte være nødvendigt, at
anklagemyndigheden i særlig grad
koordinerer sin praksis.
Som beskrevet ovenfor under
pkt. 3.2.1 er det arbejdsgruppens
vurdering, at politikredsene i meget
vidt omfang er i stand til at
varetage også vanskelige og
komplicerede straffesager. I lyset
af de helt særlige forudsætninger,
som statsadvokaterne har i disse
sager, vil det imidlertid efter
arbejdsgruppens opfattelse være
hensigtsmæssigt at etablere en
ordning, der – bl.a. i form af et
styrket samarbejde med
politikredsene – sikrer en bedre
udnyttelse af anklagemyndighedens
samlede ressourcer ved varetagelsen
af de straffesager i 1. instans, som
rejser særligt vanskelige juridiske
spørgsmål, eller som indebærer et
særligt behov for tværgående
koordinering.
Efter arbejdsgruppens opfattelse kan
en sådan ordning mest
hensigtsmæssigt etableres ved en
call-in-ordning og en generel
samarbejdsmodel. Om den generelle
samarbejdsmodel henvises til pkt.
2.3 ovenfor og betænkningen side
61-65.
3.2.2.2.
Arbejdsgruppen
foreslår, at der indføres en såkaldt
call-in-ordning, hvor
statsadvokaterne – efter
Rigsadvokatens bemyndigelse – i en
periode varetager (påtalen og)
udførelsen i 1. instans af
straffesager inden for visse
sagsområder, der ellers som
udgangspunkt hører under
politikredsenes
udførelseskompetence. Det
overordnede formål med ordningen er
at højne kvaliteten yderligere i de
særligt vanskelige straffesager i 1.
instans ved at udnytte
statsadvokaternes kompetencer og
mulighed for koordinering.
En call-in-ordning giver mulighed
for at imødekomme de forventninger,
der i stigende omfang stilles til
anklagemyndighedens implementering
af ny lovgivning eller håndtering af
politiske fokusområder mv., og
ordningen vil i et vist omfang kunne
træde i stedet for de ofte meget
ressourcekrævende ordninger om
forelæggelse for Rigsadvokaten, som
i dag ofte etableres på disse
særlige områder for at sikre den
fornødne koordinering.
Med en call-in-ordning vil det
endvidere være muligt at etablere en
fleksibel og dynamisk struktur i
anklagemyndigheden, hvor
Rigsadvokaten hurtigt efter, at der
f.eks. er vedtaget ny lovgivning,
kan træffe bestemmelse om, at sager
efter de nye regler indtil videre
udføres af statsadvokaterne. Der vil
herefter i almindelighed – f.eks.
ved udvælgelse af egnede prøvesager
– forholdsvis hurtigt kunne
etableres den nødvendige retspraksis
på området, hvorefter ordningen kan
ophæves, således at det pågældende
sagsområde ”tilbageføres” til
politikredsene.
Det vil først og fremmest være
aktuelt at anvende call-in-ordningen
i forbindelse med sagsområder, hvor
der er et særligt behov for tæt
styring og koordinering på
landsplan, og hvor det derfor er
hensigtsmæssigt, at sagerne i en
periode samles på færre hænder. Det
vil navnlig kunne være i forbindelse
med implementering af ny lovgivning,
hvor f.eks. karakteren af de
tilknyttede forarbejder indebærer
behov for særlig indgående
koordinering i fortolkningen af
regelsættet, eller på områder, hvor
der i øvrigt er et særligt behov for
samordning af praksis. Som konkrete
eksempler fra den senere tid kan
nævnes implementeringen af
»bandepakken«, reglerne om ulovlige
knive samt den særlige indsats
vedrørende hjemmerøverier.
Herudover vil call-in-ordningen i et
begrænset omfang kunne omfatte andre
sagsområder, hvor der også vurderes
at være et særligt behov for tæt
styring og koordinering, uden at
baggrunden nødvendigvis er
implementering af ny lovgivning
eller et særligt »retspolitisk
fokus«. Det kan f.eks. være
tilfældet, hvis der i Højesteret
eller ved EU- eller
Menneskerettighedsdomstolen træffes
afgørelser, som i en periode
nødvendiggør en særlig tæt styring
af EU- eller menneskeretlige
spørgsmål, f.eks. vedrørende
udvisning eller lignende.
Det kan efter arbejdsgruppens
opfattelse være vanskeligt på
forhånd mere præcist at angive det
relevante praktiske omfang af
ordningen, men kvantitativt må den
forventes kun at omfatte en særdeles
begrænset andel af de sager, der
normalt hører under politikredsene,
ligesom call-in-ordningen i
almindelighed kun forudsættes
anvendt i et begrænset tidsrum. Ved
etablering af en call-in-ordning i
forbindelse med implementeringen af
ny lovgivning vil ordningen dog
kunne omfatte sagsområder med et
forholdsvist stort antal sager, men
her vil ordningen omvendt alene
skulle gælde, indtil der (f.eks. i
form af »prøvesager«) er afgjort
tilstrækkeligt mange sager til, at
der er etableret den nødvendige
retspraksis.
Arbejdsgruppen forudsætter, at
Rigsadvokaten ved etableringen af
den enkelte call-in-ordning
afgrænser sagerne således, at
visiteringen ikke bliver unødigt
tidskrævende for politikredsene, og
således at der ikke opstår tvivl om,
hvorvidt de konkrete sager hører
under politikredsene eller
statsadvokaterne.
At statsadvokaterne fører sager, der
normalt hører under politikredsene,
vil indebære, at statsadvokaterne på
samme måde som politikredsens
anklagere i et vist omfang vil
skulle inddrages i politiets
efterforskning af den pågældende
sag, f.eks. hvis politiets
efterforskere under efterforskningen
har behov for at drøfte juridiske
problemstillinger med
anklagemyndigheden. Hvilken
arbejdsform der i den forbindelse er
mest hensigtsmæssig, vil kunne
fastsættes af Rigsadvokaten i
forbindelse med etableringen af
call-in-ordningen eller aftales
mellem statsadvokaten og
politikredsen i de enkelte tilfælde,
f.eks. således at der i komplekse
sager også tilknyttes en anklager
fra politikredsen. Under alle
omstændigheder forudsættes det, at
den enkelte sag er forankret i den
relevante del af politikredsens
anklagemyndighed.
Arbejdsgruppen bemærker, at det for
at sikre den fornødne koordinering
på landsplan naturligvis ofte vil
være nødvendigt, at statsadvokaterne
også indbyrdes foretager en
koordinering af de pågældende sager.
Endelig bemærker arbejdsgruppen, at
det ved etablering af en
call-in-ordning i forhold til
omverdenen vil kunne blive mindre
synligt, om det er politikredsene
eller statsadvokaterne, der står for
sagernes udførelse på de enkelte
sagsområder. Spørgsmålet må i første
række søges løst ved, at der sker
den fornødne information til de
relevante samarbejdspartnere,
herunder navnlig domstolene.
Der henvises i øvrigt til
betænkningen side 57-61.
3.2.3.
Udførelsen af nævningesager i 1.
instans
3.2.3.1.
Arbejdsgruppen
peger på, at nævningesager (og
domsmandssager med fravalgt
nævningeting) siden gennemførelsen
af nævningereformen er blevet udført
i byretten af statsadvokaterne, jf.
retsplejelovens § 101, stk. 1, 2.
pkt. Udførelseskompetencen har
dermed ikke fulgt den sædvanlige
ordning, hvorefter det er
politikredsene, der varetager
udførelsen af straffesager i 1.
instans.
Arbejdsgruppen anfører endvidere, at
det i forbindelse med politi- og
domstolsreformen blev fastsat, at
sager om overtrædelse af
straffelovens § 191 (sager om grov
narkokriminalitet mv.) ikke længere
skulle være omfattet af
nævningeordningen. Sådanne sager har
derfor siden 1. januar 2007 skullet
varetages af politikredsene. Denne
ordning synes ikke at have givet
anledning til væsentlige problemer
eller vanskeligheder i praksis.
Arbejdsgruppen anfører videre, at
nævningesager i 1. instans kræver en
særlig behandling i forbindelse med
udførelsen i byretten, som primært
udspringer af procesmåden i retten,
sagernes alvor samt ofte også
sagernes store omfang – herunder
bevismæssige omfang. Almindeligvis
rejser nævningesager i 1. instans
imidlertid ikke i højere grad end
mange andre straffesager i 1.
instans særligt komplicerede
juridiske spørgsmål. Endvidere har
nævningesager – særligt efter
indførelse af de nye regler for
nævningesagers behandling i byretten
– mange lighedspunkter med de større
domsmandssager i 1. instans, som
allerede i dag udføres af
politikredsene.
Arbejdsgruppen finder på den anførte
baggrund ikke, at der er
tilstrækkeligt grundlag for, at
nævningesager i 1. instans fortsat
udføres af statsadvokaterne.
Arbejdsgruppen er således af den
opfattelse, at der ikke er noget
fagligt til hinder for, at
nævningesager i 1. instans kan
udføres af politikredsene på linje
med de øvrige straffesager i 1.
instans. Det bemærkes i den
forbindelse, at statsadvokaterne
allerede i dag har påtalekompetencen
i nogle af de sager, der udføres af
politikredsene.
En ordning, hvor politikredsene som
udgangspunkt udfører nævningesager i
1. instans, vil efter
arbejdsgruppens opfattelse bidrage
yderligere til et »rent snit« mellem
politikredsenes og statsadvokaternes
kompetence til at udføre
straffesager sammenholdt med
instansordningen ved domstolene,
således at den almindelige ordning
er, at politikredsene varetager
sager i byretten, og
statsadvokaterne varetager sager i
landsretten. Arbejdsgruppen foreslår
ikke ændringer i statsadvokaternes
udførelse af nævningesager i 2.
instans. Efter arbejdsgruppens
opfattelse er der heller ikke
grundlag for at foreslå ændringer i
statsadvokaternes påtalekompetence i
nævningesager, jf. retsplejelovens
§ 719, stk. 2.
Arbejdsgruppen anfører, at
nyordningen vil sikre, at der i
nævningesager – ligesom i de øvrige
straffesager – i vidt omfang er »nye
øjne« på sagen også fra
anklagemyndighedens side i tilfælde,
hvor sagen ankes til landsretten.
Hertil kommer, at ordningen giver
mulighed for, at nævningesager i 1.
instans kan forberedes med en tæt
kontakt til politiets
efterforskning. Den anklager, der
skal møde i sagen, vil have lokal
tilknytning til politiets
efterforskere, hvilket muliggør et
tæt samarbejde mellem anklager og
efterforsker om sagens
bevismateriale og tilrettelæggelse
mv.
Arbejdsgruppen ser det endvidere som
en væsentlig styrke, at
politikredsene hermed får ”løftet”
karakteren af deres opgaver i
straffesagsbehandlingen.
Politikredsene får med
nævningesagerne tilført en fagligt
udfordrende opgave, der generelt
indebærer en styrkelse af kredsenes
opgaver og funktioner. Det kan
bidrage til yderligere at fastholde
og udvikle et højt fagligt niveau i
kredsene, herunder at sikre
anklagerne i politikredsene
yderligere varierede og attraktive
opgaver.
Arbejdsgruppen bemærker herudover,
at det samtidig er klart, at
politikredsene og deres medarbejdere
vil skulle forberede sig på at
overtage denne opgave, herunder at
håndtere de særlige spørgsmål, som
erfaringsmæssigt kan opstå i
nævningesager. I den forbindelse er
det afgørende, at den foreslåede
ordning ikke kommer til at indebære
en forringelse af kvaliteten i
udførelsen af disse sager i 1.
instans. Det må derfor sikres, at
det er erfarne og kvalificerede
anklagere i politikredsene, der
fremover varetager nævningesager.
Arbejdsgruppen foreslår, at der
tages nærmere stilling til dette
spørgsmål i et samarbejde mellem
politikredsene, statsadvokaterne og
Rigsadvokaten i forbindelse med
implementering af nyordningen.
Arbejdsgruppen bemærker endvidere,
at det i den forbindelse kan
overvejes, om der bør indføres et
krav om, at det alene er anklagere,
der har været i turnus hos en
statsadvokat, der kan møde i
nævningesager. Endvidere kan det
overvejes, om der fra
statsadvokaternes side i en
overgangsperiode bør iværksættes
særlige uddannelsesaktiviteter
vedrørende nævningesager over for
medarbejderne i politikredsene.
Herudover er det naturligvis
vigtigt, at politikredsene – uanset
det generelle fokus på driftsopgaver
– sikrer, at de anklagere, der
varetager nævningesager, får den
fornødne tid til at forberede
sagerne.
Arbejdsgruppen er opmærksom på, at
statsadvokaturerne samtidig kan
siges at miste en attraktiv
arbejdsopgave. I den forbindelse er
det imidlertid vigtigt at se
forslaget i sammenhæng med den række
af nye opgaver, som statsadvokaterne
efter arbejdsgruppens samlede
forslag får tilført. Den samlede
fremtidige ordning indebærer således
bl.a., at statsadvokaterne i
betydeligt større omfang end i dag
vil blive inddraget i varetagelsen
af generelle og principielle
opgaver, ligesom statsadvokaterne
fremover vil blive inddraget i
varetagelsen af særligt vanskelige
enkeltsager allerede i 1. instans.
Der henvises i øvrigt til
betænkningen side 65-68.
3.2.3.2.
Som beskrevet ovenfor under
pkt. 3.2.3.1, er der efter
arbejdsgruppens opfattelse ikke
noget fagligt til hinder for, at
politikredsene fremover varetager
udførelsen af nævningesager i 1.
instans. Hertil kommer, at det må
anses for vigtigt, at der
almindeligvis ikke opstår tvivl om,
hvilken myndighed – statsadvokaten
eller politikredsen – der har
kompetence til at varetage
udførelsen af de enkelte
nævningesager.
På den baggrund bør det efter
arbejdsgruppens opfattelse være den
overvejende hovedregel, at
nævningesager i 1. instans fremover
varetages af politikredsene. Det
gælder, uanset om den pågældende sag
f.eks. har et meget betydeligt
omfang eller på anden måde kan være
omfattende og vanskelig. Dette
karakteriserer f.eks. i vidt omfang
også sager om grov narkokriminalitet
(straffelovens § 191), der som
anført allerede i forbindelse med
politi- og domstolsreformen blev
overført fra statsadvokaterne til
politikredsene.
Det må imidlertid antages, at der
fra tid til anden vil opstå
nævningesager, som rummer så
komplicerede problemstillinger, at
de mest hensigtsmæssigt varetages af
en statsadvokat. Det kan f.eks. være
sager, der rejser spørgsmål ud over
den ”egentlige” strafferet, herunder
i forhold til menneskerettigheder,
EU-ret eller anden international
ret. Sager om overtrædelse af
bestemmelser i straffelovens kapitel
12 og 13 vil som følge heraf (i det
omfang, de forekommer) ofte mest
hensigtsmæssigt kunne varetages af
en statsadvokat. Tilsvarende vil
kunne forekomme i forhold til sager,
der i øvrigt måtte være så
vanskelige eller specielle, at
behovet for statsadvokatens
involvering i sagen ikke kan
imødekommes ved anvendelse af
samarbejdsmodellen.
På den baggrund foreslår
arbejdsgruppen, at en nyordning om
politikredsenes udførelse af
nævningesager bør indeholde en
undtagelse for de vanskeligste
nævningesager. Undtagelsen vil efter
arbejdsgruppens opfattelse mest
hensigtsmæssigt kunne administreres
af statsadvokaterne, der i forvejen
har påtalekompetencen i
nævningesager.
Arbejdsgruppen foreslår på den
baggrund, at det i en ændring af
kompetencefordelingen med hensyn til
udførelsen af nævningesager i 1.
instans bør indgå, at statsadvokaten
”i særlige tilfælde” kan bestemme,
at en nævningesag, som ellers hører
under vedkommende politikreds, skal
udføres af statsadvokaten.
Arbejdsgruppen bemærker i øvrigt, at
den beskrevne call-in-ordning, jf.
pkt. 3.2.2 ovenfor, vil kunne
anvendes uafhængigt af, om de
pågældende sager skal føres som
nævningesager eller domsmandssager
mv. Statsadvokaterne vil derfor også
på dette grundlag kunne varetage
udførelsen af nævningesager i 1.
instans.
Der henvises i øvrigt til
betænkningen side 68-69.
3.3.
Lovforslagets udformning
Justitsministeriet kan tilslutte sig
arbejdsgruppens overvejelser og
forslag om indførelse af en
call-in-ordning, jf. pkt. 3.2.2
ovenfor, og om udførelsen af
nævningesager, jf. pkt. 3.2.3
ovenfor. Lovforslaget er udformet i
overensstemmelse hermed.
Der henvises til lovforslagets § 1,
nr. 1-3 (forslag om ændring af
retsplejelovens § 101, stk. 1,
2. pkt., og § 103, stk. 2, samt
forslag til retsplejelovens § 104,
stk. 1, 2. pkt.), samt
bemærkningerne hertil.
4. Indgivelse af
krav om erstatning efter
retsplejelovens kapitel 93 a
4.1. Gældende
ret
Reglerne om behandling af krav om
erstatning i anledning af
strafferetlig forfølgning, herunder
reguleringen af kompetenceforhold i
forbindelse med sagernes behandling,
findes navnlig i retsplejelovens
kapitel 93 a (§§ 1018 a-1018 h).
Efter retsplejelovens § 1018 a,
stk. 1, og § 1018 d, stk. 1, skal
der ydes erstatning til den, der har
været anholdt eller
varetægtsfængslet som led i en
strafferetlig forfølgning, hvis
påtale opgives eller tiltalte
frifindes, og til den, der har
udstået en fængselsstraf eller været
undergivet anden strafferetlig
retsfølge, hvis anke eller
genoptagelse medfører bortfald af
retsfølgen, medmindre den sigtede
eller dømte selv har givet anledning
til frihedsberøvelsen.
Efter retsplejelovens § 1018 a,
stk. 2, samt efter §§ 1018 b og
1018 c kan der endvidere ydes
erstatning, hvis den under sagen
anvendte frihedsberøvelse ikke står
i rimeligt forhold til
strafforfølgningens udfald, hvis en
sigtet som led i en strafferetlig
forfølgning har været udsat for
andre straffeprocessuelle indgreb
end frihedsberøvelse, eller hvis der
over for en person, der ikke har
været sigtet, har været iværksat
indgreb som led i en strafferetlig
forfølgning, medmindre den
pågældende selv har givet anledning
til foranstaltningen.
Endelig kan der efter
retsplejelovens § 1018 h ydes
erstatning efter dansk rets
almindelige erstatningsregler i
anledning af erstatningskrav, der
rejses af sigtede, domfældte eller
andre i anledning af strafferetlig
forfølgning.
Efter retsplejelovens § 1018 e,
stk. 1, træffer statsadvokaterne
afgørelse i 1. instans i alle sager
om erstatning efter retsplejelovens
kapitel 93 a, medmindre
justitsministeren fastsætter, at
nærmere angivne sager skal
forelægges for Rigsadvokaten eller
justitsministeren til afgørelse.
Sådanne retningslinjer er fastsat i
Justitsministeriets
cirkulæreskrivelse af 12. december
2005.
Efter retsplejelovens § 1018 e,
stk. 3, behandler Rigsadvokaten
klager over afgørelser truffet af
statsadvokaterne vedrørende krav om
erstatning. Rigsadvokatens
afgørelser i en klagesag kan ikke
påklages til Justitsministeriet.
4.2.
Arbejdsgruppens overvejelser
Arbejdsgruppen foreslår, at der i
retsplejelovens § 1018 e, stk. 1,
fastsættes regler om, at
erstatningskravet skal fremsættes
over for den politikreds, der har
haft ansvaret for den strafferetlige
efterforskning i straffesagen. Det
fremgår i dag af bestemmelsen, at
statsadvokaten har kompetencen til
at træffe afgørelse om
erstatningskrav efter
retsplejelovens kapitel 93 a.
Herudover fremgår fristen for
erstatningskravets fremsættelse. Det
fremgår imidlertid ikke klart af
bestemmelsens ordlyd, hvilken
myndighed erstatningskravet skal
fremsættes over for.
Arbejdsgruppen anfører, at
politikredsene i praksis ved
påtaleopgivelse mv. vejleder den
sigtede om, at et eventuelt
erstatningskrav skal rettes til
vedkommende statsadvokat.
Statsadvokaten kan imidlertid ikke
behandle erstatningskravet uden at
være i besiddelse af oplysninger fra
den underliggende straffesag, der
gav anledning til kravet, hvorfor
statsadvokaten indleder
sagsbehandlingen med at indhente
akterne samt en eventuel udtalelse
fra vedkommende politikreds.
Efter arbejdsgruppens vurdering er
denne procedure relativt tids- og
ressourcekrævende, og en ændring kan
gennemføres ved en tilføjelse til
retsplejelovens § 1018 e, stk. 1,
hvorved det fastsættes, at krav om
erstatning fremsættes over for
vedkommende politidirektør.
Politikredsen vil herefter skulle
sende erstatningskravet, de
relevante sagsakter samt en eventuel
udtalelse til statsadvokaten med
henblik på afgørelse af
erstatningssagen.
Tilsvarende foreslår arbejdsgruppen
retsplejelovens § 1018 e, stk. 3,
ændret således, at det kommer til at
fremgå af bestemmelsen, at en klage
over statsadvokatens afgørelse skal
indgives til den statsadvokat, der
har truffet den pågældende
afgørelse. Der er tale om en
lovfæstelse af en allerede
eksisterende administrativ praksis
på området.
Der henvises i øvrigt til
betænkningen side 101-102.
4.3.
Lovforslagets udformning
Justitsministeriet kan tilslutte sig
arbejdsgruppens overvejelser og
forslag om fastsættelse af
bestemmelser om, hvilken myndighed
krav om erstatning efter
retsplejelovens kapitel 93 a skal
indgives til.
Lovforslaget er udformet i
overensstemmelse hermed.
Justitsministeriet har dog
præciseret i den foreslåede
bestemmelse til retsplejelovens
§ 1018 e, stk. 1, 6. pkt., at krav
om erstatning skal fremsættes over
for den politidirektør
eller
statsadvokat, der har haft
ansvaret for efterforskningen i den
sag, der har givet anledning til
kravet. Det skyldes, at der vil være
sager, der ikke er behandlet i en
politikreds, men alene er varetaget
i en specialstatsadvokatur (f.eks.
SØK).
Der henvises til lovforslagets § 1,
nr. 4 og 5 (forslag til
retsplejelovens § 1018 e, stk. 1, 6.
pkt., og § 1018 e, stk. 3, 3. pkt.),
samt bemærkningerne hertil.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske
eller administrative konsekvenser
for det offentlige.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske
eller administrative konsekvenser
for erhvervslivet mv.
7. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for
borgerne.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
10. Hørte
myndigheder mv.
Betænkning nr. 1523/2010 om en
fremtidig statsadvokatordning har
været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret,
samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen, Den Danske
Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen,
Rigsadvokaten, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Foreningen af
Statsadvokater, Rigspolitiet,
Politidirektørforeningen,
Politiforbundet, Advokatrådet,
Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Institut for
Menneskerettigheder,
Retssikkerhedsfonden, Retspolitisk
Forening, Amnesty International,
Kommunernes Landsforening, Danske
Advokater, Danske Regioner,
Datatilsynet, HK/Stat, Danmarks
Jurist- og Økonomforbund,
Serviceforbundet, Dansk
Magisterforbund og Dansk
Journalistforbund.
|
|
|
11.
Sammenfattende
skema
|
|
Positive
konsekvenser/
mindreudgifter
|
Negative
konsekvenser/
merudgifter
|
Økonomiske
konsekvenser
for stat,
kommuner og
regioner
|
Ingen
|
Ingen
|
Administrative
konsekvenser
for stat,
kommuner og
regioner
|
Ingen
|
Ingen
|
Økonomiske
konsekvenser
for
erhvervslivet
|
Ingen
|
Ingen
|
Administrative
konsekvenser
for
erhvervslivet
|
Ingen
|
Ingen
|
Administrative
konsekvenser
for borgerne
|
Ingen
|
Ingen
|
Miljømæssige
konsekvenser
|
Ingen
|
Ingen
|
Forholdet
til
EU-retten
|
Lovforslaget
indeholder
ikke
EU-retlige
aspekter
|
|
|
|
|
Bemærkninger til
lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 101,
stk. 1, 2. pkt.)
Efter den gældende bestemmelse i
retsplejelovens § 101, stk. 1,
2. pkt., varetager statsadvokaterne
udførelsen af straffesager, der
behandles ved byretten under
medvirken af nævninger eller under
medvirken af domsmænd som følge af
tiltaltes beslutning efter § 687.
Bestemmelsen i § 101, stk. 1,
2. pkt., skal ses i sammenhæng med
1. pkt., hvorefter statsadvokaterne
varetager udførelsen af (alle)
straffesager i landsretten, og med
bestemmelsen i § 104, stk. 1,
hvorefter politikredsene varetager
udførelsen af de øvrige sager i
byretten.
Bestemmelsen i § 101, stk. 1,
2. pkt., foreslås erstattet af en
regel om, at Rigsadvokaten kan
bestemme, at statsadvokaterne inden
for et nærmere afgrænset sagsområde
indtil videre varetager udførelsen
af straffesager ved byretterne – en
såkaldt call-in-ordning.
Den foreslåede ændring indebærer en
ophævelse af den gældende ordning,
hvorefter statsadvokaterne varetager
udførelsen af alle straffesager, der
behandles ved byretten under
medvirken af nævninger eller under
medvirken af domsmænd som følge af
tiltaltes beslutning efter § 687
(domsmandssager med fravalgt
nævningeting).
Med den foreslåede ændring vil
politikredsene fremover som
udgangspunkt – og på linje med andre
sager i 1. instans, jf. ovenfor –
skulle varetage udførelsen af
nævningesager og domsmandssager med
fravalgt nævningeting i 1. instans.
Konsekvensen vil være, at
politikredsene fremover som
udgangspunkt varetager udførelsen af
enhver straffesag i byretten.
Ændringen indebærer endvidere, at
Rigsadvokaten kan bestemme, at
straffesager i 1. instans, der
ellers som udgangspunkt hører under
politikredsenes
udførelseskompetence, jf.
retsplejelovens § 104, stk. 1,
indtil videre skal udføres af
statsadvokaterne. Det gælder, uanset
om der er tale om nævningesager,
domsmandssager (herunder med
fravalgt nævningeting) eller sager
uden domsmænd. Den samlede
konsekvens af bestemmelsen er derfor
på den ene side, at politikredsene
fremover som udgangspunkt vil
varetage alle sager i byretten, men
på den anden side, at Rigsadvokaten
– midlertidigt og på nærmere
afgrænsede områder – kan henlægge
denne kompetence fra politikredsene
til statsadvokaten
(call-in-ordning).
Med forslaget bemyndiges
Rigsadvokaten til at bestemme, at
sager ”inden for et nærmere
afgrænset sagsområde” skal varetages
af statsadvokaten i 1. instans.
Call-in-ordningen forudsættes først
og fremmest anvendt på sagsområder,
hvor der er et særligt behov for tæt
styring og koordinering af
anklagemyndighedens behandling af
straffesager på landsplan, og hvor
det derfor er hensigtsmæssigt, at
sagerne i en periode samles på færre
hænder. Det vil navnlig kunne være i
forbindelse med implementering af ny
lovgivning, hvor f.eks. karakteren
af de tilknyttede forarbejder
indebærer behov for særlig indgående
koordinering i fortolkningen af
regelsættet, eller på områder, hvor
der i øvrigt er et særligt behov for
samordning af praksis.
Herudover vil call-in-ordningen
kunne omfatte andre sagsområder,
hvor der også vurderes at være et
særligt behov for tæt styring og
koordinering af anklagemyndighedens
sagsbehandling, uden at baggrunden
nødvendigvis er implementering af ny
lovgivning. Det kan f.eks. være
tilfældet, hvis der i Højesteret
eller ved EU- eller
Menneskerettighedsdomstolen træffes
afgørelser, som i en periode
nødvendiggør en særlig tæt styring
af EU- eller menneskeretlige
spørgsmål, f.eks. vedrørende
udvisning eller lignende. Det kan
også være tilfældet på områder, som
for tiden er undergivet særlig
retspolitisk opmærksomhed.
Den tidsmæssige udstrækning af en
call-in-ordning forudsættes at være
begrænset, men det vil i
almindelighed ikke være muligt ved
etableringen mere præcist at angive
en bestemt tidsperiode. Det foreslås
derfor, at Rigsadvokaten kan
bestemme, at sagerne »indtil videre«
varetages af statsadvokaterne. Ved
etablering af en call-in-ordning i
forbindelse med implementering af ny
lovgivning vil ordningen således i
almindelighed skulle gælde, indtil
der – f.eks. ved gennemførelse af et
antal »prøvesager« – er etableret
den nødvendige retspraksis. Herefter
vil ordningen kunne ophæves, således
at det pågældende sagsområde føres
tilbage til politikredsene.
Det forudsættes, at Rigsadvokaten
ved etableringen af den enkelte
call-in-ordning afgrænser de sager,
der er omfattet af ordningen,
således at visiteringen ikke bliver
unødigt tidskrævende for
politikredsene, og således at der
ikke opstår tvivl om, hvorvidt de
konkrete sager hører under
politikredsene eller
statsadvokaterne.
I den periode, hvor statsadvokaterne
varetager udførelsen af sager i 1.
instans som følge af en etableret
call-in-ordning, forudsættes det i
almindelighed, at statsadvokaterne
ligeledes har påtalekompetencen i de
pågældende sager. I de sager, hvor
statsadvokaterne ikke allerede i
medfør af retsplejelovens § 719,
stk. 2 og 3, har påtalekompetencen,
vil Rigsadvokaten i forbindelse med
etableringen af en call-in-ordning
kunne fastsætte nærmere regler
herom.
Det forhold, at statsadvokaterne
fører sager, der normalt hører under
politikredsene, vil indebære, at
statsadvokaterne – på samme måde som
det er tilfældet for politikredsens
anklagere – i et vist omfang vil
skulle inddrages i politiets
efterforskning af de pågældende
sager. Dette spørgsmål vil eventuelt
kunne reguleres i forbindelse med
Rigsadvokatens etablering af den
pågældende call-in-ordning og må i
øvrigt aftales mellem statsadvokaten
og politikredsen i de enkelte
tilfælde. Det forudsættes, at den
enkelte sag under alle
omstændigheder er forankret i den
relevante del af politikredsens
anklagemyndighed.
Der foreslås ingen ændring af
bestemmelsen i § 101, stk. 1,
1. pkt. Det betyder, at
statsadvokaterne som hidtil
varetager udførelsen af alle
straffesager ved landsretterne.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3 i
lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2 (§ 103,
stk. 2)
Den gældende bestemmelse i § 103,
stk. 2, vedrører beskikkelse af
juridiske medhjælpere for
statsadvokaterne.
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af den foreslåede
bestemmelse i § 101, stk. 1, 2. pkt.
(jf. lovforslagets § 1, nr. 1),
hvorefter statsadvokaterne fremover
skal udføre sager ved byretten i de
tilfælde, hvor der er etableret en
call-in-ordning, og den foreslåede
bestemmelse i § 104, stk. 1, 2. pkt.
(jf. lovforslagets § 1, nr. 3),
hvorefter statsadvokaten i særlige
tilfælde kan bestemme, at udførelsen
af en straffesag ved byretten, der
behandles under medvirken af
nævninger eller som en domsmandssag
med fravalgt nævningeting, skal
varetages af statsadvokaten.
Til nr. 3 (§ 104,
stk. 1, 2. pkt.)
Det foreslås, at der indføres en
regel i retsplejelovens § 104,
stk. 1, 2. pkt., om, at
statsadvokaten i særlige tilfælde
kan bestemme, at udførelsen af en
straffesag, der behandles ved
byretten under medvirken af
nævninger eller under medvirken af
domsmænd som følge af tiltaltes
beslutning efter § 687, skal
varetages af statsadvokaten.
Den foreslåede ændring af § 101,
stk. 1, 2. pkt. (jf. lovforslagets
§ 1, nr. 1), indebærer, at det
fremover som udgangspunkt er
politikredsene og ikke
statsadvokaterne, der varetager
udførelsen af nævningesager og
domsmandssager med fravalgt
nævningeting i 1. instans. Dette
gælder, uanset om den pågældende sag
f.eks. har et meget betydeligt
omfang eller på anden måde er
omfattende og vanskelig.
Det må imidlertid antages, at der
fra tid til anden vil opstå
nævningesager, som rummer så
komplicerede problemstillinger, at
de mest hensigtsmæssigt varetages af
en statsadvokat.
Der er således med forslaget til
§ 104, stk. 1, 2. pkt., tale om en
undtagelse, som alene angår de
vanskeligste nævningesager. Det kan
f.eks. være nævningesager, der
rejser spørgsmål ud over den
»egentlige« strafferet, herunder i
forhold til menneskerettigheder,
EU-ret eller anden international
ret. Bl.a. vil sager om overtrædelse
af bestemmelser i straffelovens
kapitel 12 og 13 som følge heraf
ofte mest hensigtsmæssigt kunne
varetages af en statsadvokat.
Herudover vil »særlige tilfælde«
kunne omfatte nævningesager, der
rejser så vanskelige eller
principielle spørgsmål, f.eks. inden
for strafferettens almindelige del
om nødværge, medvirken,
sanktionsvalg eller strafudmåling
mv., at behovet for statsadvokatens
inddragelse i sagens udførelse ikke
kan imødekommes ved et tæt
samarbejde mellem statsadvokaten og
politikredsen (den generelle
samarbejdsmodel).
Vurderingen af, hvorvidt den enkelte
nævningesag rummer så komplicerede
problemstillinger, at den bør
udføres af statsadvokaten, foretages
af den statsadvokat, som har
påtalekompetencen i den pågældende
sag.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3 i
lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 4
(§ 1018 e, stk. 1, 6. pkt.)
Det foreslås, at der indføres en
regel om, at krav om erstatning skal
fremsættes over for den
politidirektør eller statsadvokat,
der har haft ansvaret for
efterforskningen i den sag, som gav
anledning til kravet.
Det fremgår af den gældende
§ 1018 e, stk. 1, at statsadvokaten
har kompetencen til at træffe
afgørelse om erstatningskrav efter
retsplejelovens kapitel 93 a. Det
fremgår imidlertid ikke klart af
bestemmelsens ordlyd, hvilken
myndighed erstatningskravet skal
fremsættes over for.
Den foreslåede regel i
retsplejelovens § 1018 e, stk. 1,
6. pkt., betyder, at det
udtrykkeligt kommer til at fremgå af
bestemmelsen, at erstatningskravet
skal fremsættes over for den
myndighed, der har haft ansvaret for
efterforskningen i den sag, som gav
anledning til kravet. Det kan enten
være en politikreds eller en
specialstatsadvokatur (SØK).
Når kravet fremsættes over for en
politikreds, sender kredsen herefter
snarest muligt kravet og sagens
akter samt en eventuel udtalelse til
vedkommende regionale statsadvokat.
Fremsættes kravet over for en
specialstatsadvokatur (SØK),
behandles sagen af denne myndighed.
Reglen indebærer en ændring af den
gældende praksis, hvorefter krav om
erstatning sædvanligvis indgives til
de regionale statsadvokater.
Der henvises i øvrigt til pkt. 4 i
lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 5
(§ 1018 e, stk. 3, 3. pkt.)
I forlængelse af den foreslåede
ændring af retsplejelovens § 1018 e,
stk. 1, 6. pkt. (jf. lovforslagets
§ 1, nr. 4), foreslås en tilsvarende
ændring af retsplejelovens § 1018 e,
stk. 3, således, at det kommer til
at fremgå af bestemmelsen, at klager
over afgørelser truffet af
statsadvokaterne vedrørende krav om
erstatning skal indgives til den
statsadvokat, der har truffet den
pågældende afgørelse, og ikke til
Rigsadvokaten.
Statsadvokaten sender herefter
snarest muligt klagen og sagens
akter samt en eventuel udtalelse til
Rigsadvokaten.
Der er tale om en lovfæstelse af en
allerede eksisterende praksis mellem
Rigsadvokaten og statsadvokaterne.
Der henvises i øvrigt til pkt. 4.2 i
lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1, at justitsministeren
fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden.
Lovens bestemmelser skal ses i
sammenhæng med den ændring af den
organisatoriske struktur for
statsadvokaterne, som vil blive
gennemført administrativt, og som er
omtalt i pkt. 2.5-2.7 i
lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Det forudsættes derfor, at loven
sættes i kraft samtidig med, at den
administrative ændring af
statsadvokatstrukturen bliver
gennemført – det vil sige, når de
personale- og bygningsmæssige
forhold mv. er på plads for så vidt
angår etableringen af to nye
statsadvokaturer for henholdsvis det
østlige og vestlige Danmark og for
så vidt angår sammenlægningen af
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk
Kriminalitet (SØK) og Statsadvokaten
for Særlige Internationale
Straffesager (SAIS).
Etableringen af to nye
statsadvokaturer på landsplan og
sammenlægningen af SØK og SAIS vil
blive gennemført administrativt ved
ændring af bekendtgørelse nr. 1146
af 13. december 2002 om fordelingen
af forretningerne mellem
statsadvokaterne, hvor antallet af
statsadvokaturer og deres
geografiske beliggenhed er fastsat.
Det foreslås i
stk. 2, at loven ikke finder
anvendelse på sager, der behandles
ved byretten under medvirken af
nævninger eller som domsmandssager
med fravalgt nævningeting, og hvor
der inden lovens ikrafttræden er
rejst tiltale i sagen. Disse sager
udføres af statsadvokaterne efter
den hidtil gældende regel i
retsplejelovens § 101, stk. 1,
2. pkt.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens
territoriale gyldighed.
Bilag 1
Lovforslaget
sammenholdt med gældende lov
Gældende
formulering
|
|
Lovforslaget
|
|
|
|
|
|
§ 1
|
|
|
|
|
|
I
retsplejeloven,
jf.
lovbekendtgørelse
nr. 1237 af
26. oktober
2010, som
ændret
senest ved
§ 81 i lov
nr. 594 af
14. juni
2011 og § 1
i lov nr.
614 af 14.
juni 2011,
foretages
følgende
ændringer:
|
|
|
|
§ 101.
Statsadvokaterne
varetager
udførelsen
af
straffesager
ved
landsretterne.
Statsadvokaterne
varetager
endvidere
udførelsen
af
straffesager,
der
behandles
ved byretten
under
medvirken af
nævninger
eller under
medvirken af
domsmænd som
følge af
tiltaltes
beslutning
efter § 687.
Stk. 2.
(Udelades)
|
|
1.
§ 101,
stk. 1,
2. pkt.,
affattes
således:
»Rigsadvokaten
kan
bestemme, at
statsadvokaterne
inden for et
nærmere
afgrænset
sagsområde
indtil
videre
tillige
varetager
udførelsen
af
straffesager
ved
byretterne.«
|
|
|
|
§ 103.
Justitsministeren
fastsætter
antallet af
statsadvokater
og
fordelingen
af
forretningerne
mellem
disse.
|
|
|
Stk. 2.
Rigsadvokaten
beskikker de
fornødne
juridiske
medhjælpere
for
statsadvokaterne
ved
udførelsen
af
straffesager
for
landsretten
og af
straffesager,
der
behandles
ved byretten
under
medvirken af
nævninger
eller under
medvirken af
domsmænd som
følge af
tiltaltes
beslutning
efter § 687.
Stk. 3-4.
(Udelades)
|
|
2.
§ 103,
stk. 2,
affattes
således:
»Stk. 2.
Rigsadvokaten
beskikker de
fornødne
juridiske
medhjælpere
for
statsadvokaterne
ved
udførelsen
af
straffesager
for
landsretten
og ved
byretten,
jf. § 101,
stk. 1, og
§ 104,
stk. 1,
2. pkt.«
|
|
|
|
§ 104.
Politidirektørerne
og de
offentlige
anklagere,
der er ansat
hos disse,
samt andre
ansatte, der
bemyndiges
hertil,
varetager
udførelsen
af
straffesager
ved
byretterne
jf. dog
§ 101,
stk. 1, og
§ 103,
stk. 2.
Stk. 2-3.
(Udelades)
|
|
3.
I
§ 104,
stk. 1,
indsættes
som
2. pkt.:
»Statsadvokaten
kan i
særlige
tilfælde
bestemme, at
udførelsen
af en
straffesag,
der
behandles
ved byretten
under
medvirken af
nævninger
eller under
medvirken af
domsmænd som
følge af
tiltaltes
beslutning
efter § 687,
skal
varetages af
statsadvokaten.«
|
|
|
|
§ 1018 e.
Statsadvokaten
træffer
afgørelse
vedrørende
krav om
erstatning i
medfør af
dette
kapitel.
Justitsministeren
kan
fastsætte,
at nærmere
angivne
sager skal
forelægges
for
rigsadvokaten
eller
justitsministeren
til
afgørelse.
Krav fra en
person, der
har været
sigtet, skal
fremsættes
inden to
måneder
efter
meddelelse
til sigtede
om
strafforfølgningens
ophør eller
efter
afsigelse af
en endelig
dom. Har
tiltalte
ikke været
til stede
ved dommens
afsigelse,
beregnes
fristen
efter
bestemmelserne
i § 904,
stk. 2 og 3.
Krav fra
andre skal
fremsættes
inden to
måneder
efter, at
indgrebet er
ophørt.
Stk. 2.
(Udelades)
|
|
4.
I
§ 1018 e,
stk. 1,
indsættes
som
6. pkt.:
»Krav om
erstatning
fremsættes
over for den
politidirektør
eller
statsadvokat,
der har haft
ansvaret for
efterforskningen
i den sag,
som har
givet
anledning
til kravet.«
|
Stk. 3.
Rigsadvokaten
behandler
klager over
afgørelser
truffet af
statsadvokaterne
vedrørende
krav om
erstatning.
Rigsadvokatens
afgørelse i
en klagesag
kan ikke
påklages til
justitsministeren.
Stk. 4-6.
(Udelades)
|
|
5. I
§ 1018 e,
stk. 3,
indsættes
som
3. pkt.:
»Klager over
afgørelser
truffet af
statsadvokaterne
indgives til
vedkommende
statsadvokat.«
|
|
|
|
|
|
§ 2
|
|
|
|
|
|
Stk. 1.
Justitsministeren
fastsætter
tidspunktet
for lovens
ikrafttræden.
Stk. 2.
Sager,
der
behandles
ved byretten
under
medvirken af
nævninger
eller under
medvirken af
domsmænd som
følge af
tiltaltes
beslutning
efter § 687,
og hvor der
inden lovens
ikrafttræden
er rejst
tiltale,
udføres af
statsadvokaterne.
|
|
|
|
|
|
§ 3
|
|
|
|
|
|
Loven gælder
ikke for
Færøerne og
Grønland.
|
|