Formålet med
lovforslaget er at indsætte en
regel i erstatningsansvarsloven
om godtgørelse til efterladte
ved dødsfald, der er forvoldt
forsætligt eller groft uagtsomt.
Hermed skabes der mulighed for i
særlige tilfælde at tilkende de
efterladte en godtgørelse for
lidelse eller krænkelse som
følge af en nærtståendes død. En
sådan mulighed eksisterer ikke i
dag.
Lovforslaget
indebærer endvidere, at den
særlige regel i
erstatningsansvarsloven om,
hvornår krav på godtgørelse for
personskade falder i arv,
ophæves. Krav på godtgørelse for
ikke-økonomisk skade i anledning
af en personskade, f.eks.
godtgørelse for svie og smerte
og for varigt mén, vil herefter
falde i arv uden begrænsninger,
dvs. uanset om skadelidte har
gjort kravet gældende inden sin
død.
Lovforslaget
bygger på betænkning nr.
1412/2002 om godtgørelse til
efterladte ved dødsfald, som er
afgivet af en arbejdsgruppe
under Justitsministeriet
(herefter »betænkningen«,
henholdsvis »arbejdsgruppen«).
Lovforslaget svarer til
arbejdsgruppens lovudkast.
2.
Gældende ret
2.1.
Erstatning ved dødsfald
Den, der
forvolder en andens død, skal
efter de gældende regler i
erstatningsansvarsloven betale
erstatning for de efterladtes
økonomiske tab som følge af
dødsfaldet. Efter
erstatningsansvarslovens § 12
skal der således betales
erstatning for tab af forsørger
og for rimelige
begravelsesudgifter, ligesom der
efter § 14 a med virkning for
skader, der indtræder efter den
1. juli 2002 tilkommer den
efterlevende ægtefælle eller
samlever et overgangsbeløb.
Erstatning
for tab af forsørger til
ægtefælle eller samlever
(erstatningsansvarslovens § 13)
udgør 30 pct. af den
erhvervsevnetabserstatning, som
afdøde må antages at ville have
opnået ved et fuldstændigt
erhvervsevnetab, dog som
hovedregel mindst 663.500 kr.
(pr. 1. juli 2002, jf.
bekendtgørelse nr. 1055 af 14.
december 2001 om regulering af
erstatnings- og
godtgørelsesbeløb i henhold til
lov om erstatningsansvar). Var
forsørgeren fyldt 30 år,
nedsættes erstatningen efter
reglen i
erstatningsansvarslovens § 9,
jf. § 13, stk. 2, dvs. med 1
pct. for hvert år forsørgeren
var ældre end 29 år og med
yderligere 2 pct. for hvert år,
forsørgeren var ældre end 54 år.
Erstatningen nedsættes dog ikke
yderligere efter det fyldte 69.
år. Med virkning for skader, der
indtræder efter den 1. juli
2002, er der sket en væsentlig
forhøjelse af
erstatningsniveauet bl.a. ved
tab af forsørger (lov nr. 463 af
7. juni 2001 om ændring af bl.a.
erstatningsansvarsloven). Den
højeste forsørgertabserstatning
udgør således i dag 1.860.150
kr. mod tidligere 1.116.000 kr.
Afdødes børn
kan kræve erstatning for tab af
forsørger svarende til summen af
de bidrag til barnets underhold,
som afdøde kunne være pålagt
efter lov om børns forsørgelse,
hvis afdøde havde været
bidragspligtig
(erstatningsansvarslovens § 14).
Var afdøde eneforsørger,
forhøjes erstatningen til det
dobbelte.
Der kan efter
erstatningsansvarslovens § 12
endelig ydes
forsørgertabserstatning til
andre end ægtefælle, samlever og
børn, f.eks. til stedbørn og
forældre, hvis der har været en
faktisk forsørgelse fra afdødes
side.
Efter
erstatningsansvarslovens § 12
skal den, der er
erstatningsansvarlig for en
andens død, endvidere betale
erstatning for rimelige
begravelsesudgifter.
Det har
tidligere været uafklaret, i
hvilket omfang andre udgifter
som følge af dødsfaldet, f.eks.
flytteudgifter og udgifter til
hushjælp, kan kræves erstattet.
Med virkning fra den 1. juli
2002 er der imidlertid som nævnt
ovenfor indsat en ny § 14 a i
erstatningsansvarsloven om
overgangsbeløb til de efterladte
ved dødsfald.
Efter den nye
§ 14 a tilkommer der ved
dødsfald den efterlevende
ægtefælle eller samlever et
overgangsbeløb på 111.000 kr.,
jf. bekendtgørelse nr. 1055 af
14. december 2001 om regulering
af erstatnings- og
godtgørelsesbeløb i henhold til
lov om erstatningsansvar.
Overgangsbeløbet ydes som en
standardiseret kompensation for
de forskellige uforudsete og
mere eller mindre dokumenterbare
udgifter, der som regel vil være
forbundet med en ægtefælles
eller samlevers død, f.eks.
flytteudgifter, udgifter til
bistand i hjemmet,
begravelsesudgifter mv.
Overgangsbeløbet kan udbetales
ved siden af erstatning for tab
af forsørger, mens den, der får
udbetalt overgangsbeløb, ikke
tillige kan kræve særskilt
erstatning for
begravelsesudgifter.
»Ægtefælle«
og »samlever« skal forstås på
samme måde som i
erstatningsansvarslovens § 13 om
forsørgertabserstatning. Hvis
den afdøde ikke efterlader sig
ægtefælle eller samlever, kan
beløbet tilkendes en anden
efterladt person, når særlige
omstændigheder taler derfor. Det
kan f.eks. være tilfælde, hvor
det pågældende familiemedlem i
mange år har haft fælles bolig
og fælles husholdning med
afdøde. Beløbet vil også kunne
udbetales til forældre til
større hjemmeboende børn, der
bidrog til husholdningen, eller
til en søster eller bror, som
havde fælles bolig mv. med
afdøde.
Erstatningsansvarsloven
indeholder derimod ikke regler
om godtgørelse for
ikke-økonomisk skade
hos de efterladte som følge af
dødsfaldet, f.eks. tort, psykisk
smerte og lidelse. Der gives
heller ikke tortgodtgørelse mv.
efter erstatningsansvarslovens
§ 26 til pårørende til ofre.
Der henvises
til betænkningen side 19 ff.
2.2.
Erstatning til efterladte for
psykisk skade
Erstatningsansvarsloven
indeholder dansk rets
almindelige regler om udmåling
af erstatning og godtgørelse ved
personskade mv.
Erstatningsansvarsloven angiver
ikke, hvad der nærmere skal
forstås ved en »personskade«,
men det antages, at en
personskade både kan være
fysiske og psykiske følger af en
ansvarspådragende handling,
herunder f.eks. en egentlig
psykisk lidelse, der medfører
midlertidig eller varig
arbejdsudygtighed
Betænkningen
side 21 ff. indeholder en
nærmere gennemgang af gældende
ret med hensyn til mulighederne
for at få erstatning for
personskade i form af psykisk
skade. Det fremgår heraf, at der
efter retspraksis som
udgangspunkt kan kræves
erstatning for psykisk skade,
hvis skaden er opstået i
forbindelse med, at skadelidte
selv har lidt fysisk overlast,
f.eks. hvis skadelidte i
forbindelse med vold pådrager
sig en egentlig psykisk lidelse.
Dette forudsætter, at der efter
dansk rets almindelige
erstatningsregler i øvrigt er
grundlag for at pålægge
skadevolderen erstatningsansvar
for den psykiske skade, herunder
at der kan påvises
årsagssammenhæng mellem den
ansvarspådragende handling og
skaden.
I
betænkningen anføres endvidere,
at domstolene i flere tilfælde
har tilkendt erstatning for
psykisk skade i tilfælde, hvor
den erstatningssøgende var
impliceret f.eks. i en ulykke
uden at lide direkte fysisk
overlast, men hvor den psykiske
skade skyldes, at den pågældende
var eller anså sig for at være i
fare for at komme fysisk til
skade. Domstolene har også i
visse tilfælde tilkendt
erstatning, selv om den
erstatningssøgende ikke har lidt
fysisk overlast og heller ikke
uden videre kan siges at have
været i fare herfor, hvis
skadevolderens handling har
været udtryk for grov kådhed
eller lignende.
Som det
fremgår af betænkningen side 26
ff., har den erstatningsretlige
litteratur været åben over for,
at der også i andre tilfælde i
et vist omfang vil kunne
tilkendes erstatning for psykisk
skade f.eks. hvis den
erstatningssøgende har fået en
psykisk skade ved at overvære
eller blive underrettet om, at
en nær pårørende er blevet dræbt
eller kvæstet. Hidtil er der
ikke i retspraksis givet
erstatning i sådanne tilfælde,
men hverken
erstatningsansvarsloven der som
nævnt ikke regulerer, hvad der
skal forstås ved en
»personskade« eller anden
lovgivning vil være til hinder
for en sådan udvikling.
Det kan i
øvrigt nævnes, at der efter
arbejdsskadesikringsloven der
gælder, uanset om der findes en
erstatningsansvarlig skadevolder
gives erstatning for psykisk
skade ved arbejdsskader også i
tilfælde, hvor der hidtil ikke
er givet erstatning efter dansk
rets almindelige
erstatningsregler, jf.
betænkningen side 30 ff. og side
89 ff. Der kan f.eks. gives
erstatning efter
arbejdsskadesikringsloven, hvis
den ansatte har været indblandet
i en voldsom begivenhed, selv om
han eller hun ikke selv har
været i fare for at lide fysisk
overlast, f.eks. en
lokomotivfører, der påkører en
person. Der kan endvidere i
visse tilfælde gives erstatning
for psykisk skade som følge af,
at den ansatte har overværet en
alvorlig ulykke mv.
2.3. Arv
af krav på godtgørelse for
personskade
Erstatningsansvarsloven
indeholder i § 18, stk. 2, en
begrænsning af, hvornår krav på
godtgørelse for personskade
falder i arv, idet kravet først
falder i arv, når det er
anerkendt eller gjort gældende
ved sagsanlæg eller under en
straffesag ved kravets
fremsættelse i retten eller i et
anklageskrift eller en stævning,
der er indleveret til retten.
Dette gælder for krav om
godtgørelse for svie og smerte
(erstatningsansvarslovens § 3)
og for varigt mén
(erstatningsansvarslovens § 4).
Reglen gælder endvidere for
godtgørelse for tort mv., jf.
erstatningsansvarslovens § 26,
stk. 4.
Baggrunden
for reglen er, at krav på
godtgørelse for personskade er
anset for at være af personlig
karakter, således at
beslutningen om at gøre kravet
gældende bør træffes af den
skadelidte selv og ikke
efterfølgende af hans eller
hendes arvinger. Når skadelidte
har rejst kravet, er der derimod
ikke grund til, at det ikke skal
falde i arv.
Det kræves
efter § 18, stk. 2, at kravet
skal være anerkendt eller gjort
indenretligt gældende. Det er
derimod ikke nødvendigt, at
godtgørelsens størrelse er
anerkendt, eller at
godtgørelseskravet er gjort
gældende med et bestemt beløb. I
retspraksis er krav på
godtgørelse endvidere i visse
tilfælde hvor skadelidtes krav
findes at måtte forstås sådan,
at det (også) omfatter
godtgørelse for ikke-økonomisk
skade anset for at falde i arv,
selv om skadelidte ikke inden
sin død udtrykkeligt har rejst
krav om godtgørelse for
personskade, men f.eks. blot har
»krævet erstatning«.
Erstatningsansvarslovens § 18,
stk. 2, omfatter kun godtgørelse
for ikke-økonomisk skade. Det er
således overladt til retspraksis
at fastlægge, hvornår krav på
erstatning for økonomisk skade
ved personskade mv. falder i
arv. Krav på erstatning for
helbredelsesudgifter, tabt
arbejdsfortjeneste og
begravelsesudgifter antages at
falde i arv uden begrænsninger,
dvs. uanset om skadelidte har
gjort kravet gældende inden sin
død. Andre krav på erstatning
for økonomisk skade, f.eks.
erstatning for tab af
erhvervsevne, antages at falde i
arv i hvert fald, hvis kravet er
gjort gældende ved sagsanlæg mv.
i overensstemmelse med § 18,
stk. 2, eller hvis kravet er
anerkendt af skadevolderen. Det
er dog i dag i almindelighed
antaget, at også disse
erstatningskrav som udgangspunkt
uden videre falder i arv, jf.
betænkningen side 65 ff.
3.
Lovforslagets udformning
3.1.
Godtgørelse til efterladte ved
dødsfald
Dansk
erstatningsret bygger på det
princip, at der som hovedregel
kan kræves erstatning for
økonomisk skade, mens
godtgørelse for ikke-økonomisk
skade alene gives, hvor der er
et særligt behov herfor.
Tilkendelse af godtgørelse for
ikke-økonomisk skade
forudsætter, at der er en særlig
hjemmel i loven hertil.
En
ikke-økonomisk skade er
karakteriseret ved, at
vurderingen af skaden beror på
mere subjektivt prægede
kriterier som lidelse, tort,
ubehag mv., hvor der ikke uden
videre kan opstilles en objektiv
økonomisk målestok for skadens
omfang/tabets størrelse. Skaden
kan med andre ord ikke opgøres i
»kroner og ører«.
Efter
arbejdsgruppens opfattelse vil
en almindelig regel om, at
enhver ikke-økonomisk skade kan
kræves erstattet, som følge af
den manglende objektive målestok
for vurdering af skaden medføre
betydelig uforudsigelighed og
dermed retsusikkerhed i den
praktiske retsanvendelse. Det er
på denne baggrund
arbejdsgruppens generelle
opfattelse, at regler om
godtgørelse for ikke-økonomisk
skade kun bør indføres, hvor der
er et ganske særligt behov
herfor, og hvor der samtidig kan
opstilles visse objektive
kriterier for reglens
anvendelsesområde.
Som det
fremgår af punkt 2.1. ovenfor,
kan de efterladte i dag alene
kræve erstatning for økonomisk
skade som følge af et dødsfald.
Erstatningsansvarsloven
indeholder derimod ikke regler
om godtgørelse for
ikke-økonomisk skade som tort,
psykisk smerte, lidelse mv. hos
de efterladte.
Arbejdsgruppen peger på, at
ethvert dødsfald indebærer en
betydelig følelsesmæssig
belastning for de efterladte i
form af sorg, savn, psykisk
smerte mv. Det gælder både
dødsfald, der skyldes sygdom
eller lignende, og dødsfald, der
skyldes en ansvarspådragende
handling, hvor der findes en
erstatningsansvarlig
skadevolder. Så godt som alle
mennesker vil på et eller andet
tidspunkt opleve at miste en nær
pårørende eller en anden
nærtstående, og de efterladtes
sorg og savn må i almindelighed
antages at være den samme,
uanset om den pågældende f.eks.
døde som følge af pludselig
sygdom, hvor ingen kan gøres
ansvarlig, eller blev dræbt i en
færdselsulykke, hvor der findes
en erstatningsansvarlig
skadevolder.
Arbejdsgruppen finder på denne
baggrund, at der ikke er
grundlag for at indføre en
generel regel om godtgørelse
til efterladte ved ethvert
dødsfald, der skyldes en
ansvarspådragende handling. En
sådan generel godtgørelse vil
endvidere antagelig i vidt
omfang blive oplevet som en
almindelig forhøjelse af
erstatningsniveauet ved dødsfald
og ikke som en særskilt
kompensation for psykisk lidelse
og smerte mv. som følge af
dødsfaldet. Arbejdsgruppen peger
i den forbindelse på, at der med
ændringen af
erstatningsansvarsloven pr. 1.
juli 2002 er sket en væsentlig
forhøjelse af det generelle
erstatningsniveau, herunder ved
dødsfald, jf. punkt 2.1.
ovenfor, og at der ud fra
hensynet til at dække de
efterladtes økonomisk skade ved
dødsfaldet (tab af forsørger
mv.) ikke er behov for en
yderligere forhøjelse af det
almindelige erstatningsniveau.
Et dødsfald
kan imidlertid ske under så
kvalificerende omstændigheder,
at det typisk vil indebære en
helt særlig følelsesmæssig
belastning for de efterladte.
Dette gælder f.eks. forsætligt
drab, hvor de efterladtes
psykiske smerte og lidelse i
almindelighed må antages at
blive forstærket som følge af
deres viden om, at en
nærtstående forsætligt er blevet
dræbt navnlig hvis drabet er
begået under voldsomme og
brutale omstændigheder. I
sådanne tilfælde må det i
almindelighed også anses for
påregneligt for skadevolderen,
at de efterladte påføres en
særlig psykisk belastning.
Efter de
gældende regler i
erstatningsansvarsloven vil
gerningsmanden til en voldtægt
som udgangspunkt blive dømt til
at betale en tortgodtgørelse til
ofret efter
erstatningsansvarslovens § 26.
Hvis gerningsmanden efter
voldtægten dræber ofret, er der
derimod ikke hjemmel til at
tilkende de efterladte en
godtgørelse for tort eller
lignende i anledning af denne
(grovere) forbrydelse.
Tilsvarende skal gerningsmanden
til et drab på et mindreårigt
barn i dag alene betale
erstatning for rimelige
begravelsesudgifter
(erstatningsansvarslovens § 12).
Arbejdsgruppen foreslår på denne
baggrund, at der indsættes en ny
regel i erstatningsansvarsloven
om godtgørelse til efterladte
ved dødsfald.
En regel om
godtgørelse for ikke-økonomisk
skade til efterladte vil bryde
med erstatningsansvarslovens
princip om, at der ved dødsfald
alene gives erstatning for
økonomisk skade. Indførelsen af
en sådan regel kan således give
anledning til principielle
overvejelser og betænkeligheder
med hensyn til karakteren af den
erstatning mv., der bør gives
ved dødsfald. Der kan bl.a. være
risiko for, at en
godtgørelsesregel opfattes som
om, at der sættes en »pris« på
et menneskeliv som sådan
og/eller den følelsesmæssige
belastning ved at miste en nær
pårørende.
Dette
udelukker dog efter
arbejdsgruppens opfattelse ikke,
at der indføres en
godtgørelsesregel med et
begrænset anvendelsesområde. Der
peges i den forbindelse bl.a.
på, at der allerede i dag findes
regler om godtgørelse for
ikke-økonomisk skade ved
personskade, f.eks. godtgørelse
for varigt mén, der kan opleves
som udtryk for, at der f.eks.
sættes en »pris« på det at miste
en arm eller miste synet. Hertil
kommer, at en regel om
godtgørelse ved dødsfald vil
have en vis lighed med
erstatningsansvarslovens § 26 om
tortgodtgørelse mv. I begge
tilfælde er der tale om en
økonomisk kompensation for en
særlig psykisk og/eller
følelsesmæssig krænkelse, som
ikke ud fra objektive kriterier
kan opgøres i kroner og ører.
En regel om
godtgørelse ved dødsfald bør
efter arbejdsgruppens opfattelse
omfatte nære pårørende til den
afdøde, dvs. som udgangspunkt
ægtefælle og samlever. Forholdet
mellem mindreårige børn og deres
forældre bør normalt også være
omfattet af reglen.
Arbejdsgruppen finder som nævnt,
at godtgørelsesreglen alene bør
gælde for dødsfald, der er sket
under sådanne kvalificerende
omstændigheder, at der må
antages at være tale om en
særlig følelsesmæssig belastning
for og/eller krænkelse af de
efterladte. Arbejdsgruppen
foreslår således, at reglen skal
omfatte dødsfald, der er
forvoldt forsætligt eller groft
uagtsomt, idet det navnlig er i
disse tilfælde, at der normalt
vil være tale om en
ekstraordinær belastning for de
efterladte.
Ved
vurderingen af, om der skal
tilkendes en godtgørelse, og ved
fastsættelsen af en eventuel
godtgørelses størrelse, bør der
efter arbejdsgruppens opfattelse
herudover lægges særlig vægt på
karakteren af skadevolderens
handling og på den lidelse eller
krænkelse, som må antages at
være påført de efterladte.
Det er
arbejdsgruppens opfattelse, at
der ved forsætligt drab som
udgangspunkt bør tilkendes en
godtgørelse til de efterladte,
idet et drab i almindelighed
indebærer en helt ekstraordinær
belastning for og krænkelse af
de efterladte.
Med hensyn
til dødsfald, der er forvoldt
ved grov uagtsomhed, finder
arbejdsgruppen, at tilkendelse
af godtgørelse i almindelighed
bør forudsætte, at der ud over
den grove uagtsomhed konkret
foreligger omstændigheder, der
må antages at indebære en særlig
belastning for og/eller
krænkelse af de efterladte. Der
kan bl.a. lægges vægt på, om
dødsfaldet er forvoldt på en
særlig brutal og/eller krænkende
måde, f.eks. at ofret har været
udsat for omfattende vold eller
seksuelle overgreb inden døden
eller er død på en særlig
pinefuld måde. Der kan også
lægges vægt på, om de efterladte
har været til stede, da ofret
blev dræbt, eller er kommet til
stede umiddelbart efter. Hvis
skadevolderens adfærd har været
af særlig grov karakter og
f.eks. må betegnes som grov
hensynsløshed, kan dette i sig
selv tale for, at der tilkendes
de efterladte en godtgørelse.
Arbejdsgruppen foreslår, at
godtgørelsens størrelse skal
fastsættes ud fra en samlet
vurdering af de konkrete
omstændigheder i den enkelte
sag, og at den maksimale
godtgørelse til en efterladt bør
være i størrelsesordenen 100.000
kr. Dette beløb svarer
nogenlunde til den højeste
tortgodtgørelse til et
voldtægtsoffer efter ændringen
af erstatningsansvarslovens § 26
ved lov nr. 463 af 7. juni 2001,
der lægger op til ca. en
fordobling af den
tortgodtgørelse, der tilkendes
ofre for sædelighedsforbrydelser
mv. En godtgørelse i denne
størrelsesorden bør efter
arbejdsgruppens opfattelse som
udgangspunkt tilkendes i sager
om forsætligt drab.
Arbejdsgruppen foreslår
endvidere, at der i anledning af
det samme dødsfald kan tilkendes
en godtgørelse til flere
efterladte, der hver især
opfylder betingelserne herfor,
f.eks. både til den afdødes
ægtefælle og til den afdødes
mindreårige børn. I givet fald
vil hver af de efterladte kunne
få en godtgørelse på som
udgangspunkt indtil ca. 100.000
kr.
Der henvises
til betænkningen side 51 ff. og
side 59 ff.
Justitsministeriet kan tilslutte
sig arbejdsgruppens synspunkter,
og lovforslaget er udformet i
overensstemmelse hermed. Der
henvises til lovforslagets § 1,
nr. 4 (den foreslåede § 26 a i
erstatningsansvarsloven), og
bemærkningerne hertil.
Det kan
tilføjes, at der både i Norge,
Finland og Island findes
lovregler om godtgørelse til de
efterladte ved dødsfald, der er
forvoldt forsætligt eller groft
uagtsomt. I Sverige er der pr.
1. januar 2002 indført lovregler
om erstatning for personskade i
form af psykisk skade, men ingen
regel om godtgørelse for sorg og
savn eller krænkelse hos de
efterladte. De svenske regler
indeholder imidlertid en
bevislettelse for den
erstatningssøgende, således at
der ved mindre erstatningskrav
f.eks. vedrørende svie og smerte
normalt ikke skal stilles krav
om, at den psykiske skade
dokumenteres nærmere. Dette
synes at indebære, at der i
praksis i et vist omfang vil
blive tale om en »standardiseret
erstatning«, der vil minde om en
godtgørelse. Reglerne i de andre
nordiske lande er beskrevet
nærmere i betænkningen side 35
ff.
3.2.
Erstatning til efterladte for
psykisk skade
Arbejdsgruppen har overvejet, om
der i stedet for eller ved siden
af en regel om godtgørelse til
efterladte ved dødsfald bør ske
en lovregulering af de
efterladtes muligheder for at få
erstatning for personskade i
form af psykisk skade som følge
af et dødsfald. Om dette
spørgsmål hedder det i
betænkningen side 57 ff. bl.a.:
» de
efterladte [kan] i dag efter
retspraksis i begrænset omfang
få erstatning for sådanne skader
efter de almindelige regler i
erstatningsansvarsloven. Dette
forudsætter imidlertid, at de
efterladte selv har lidt fysisk
overlast i forbindelse med
dødsfaldet eller har været i
fare herfor.
Dette svarer
i det væsentlige til
retsstillingen i Finland og
Island. Derimod er der i
retspraksis i Sverige og Norge i
videre omfang givet erstatning
for psykiske skader, herunder
for psykiske gener eller
lidelser ved at overvære eller
blive underrettet om et
dødsfald. I Sverige er der med
virkning fra den 1. januar 2002
endvidere sket en lovregulering
af dette område, som i forhold
til hidtidig retspraksis udvider
mulighederne for at få
erstatning.
Som nævnt har
domstolene i Danmark hidtil
fulgt en restriktiv linje med
hensyn til at tilkende
erstatning for psykiske skader i
forbindelse med, at en anden
person bliver dræbt eller
kvæstet.
I det omfang
der hos de pårørende rent
faktisk kan påvises en
personskade i form af en psykisk
lidelse eller lignende som følge
af, at en nærtstående bliver
dræbt eller kvæstet, bør det
efter arbejdsgruppens opfattelse
også i lyset af udviklingen i
Sverige og Norge overvejes i
videre omfang end i dag at give
erstatning herfor efter de
almindelige regler i
erstatningsansvarsloven. I
modsætning til indførelsen af en
regel om godtgørelse til de
efterladte ved dødsfald kan en
sådan udvidelse af mulighederne
for at få erstatning for
psykiske skader ske uden
lovændringer.
Arbejdsgruppen vil i den
forbindelse også pege på, at der
efter arbejdsskadesikringsloven
gives erstatning for psykiske
skader i videre omfang end efter
dansk rets almindelige
erstatningsregler Der vil
således kunne opstå tilfælde,
hvor en ansat, der overværer en
alvorlig og voldsom ulykke, vil
få hændelsen anerkendt som en
arbejdsulykke og få erstatning
for psykiske skader efter
arbejdsskadesikringsloven, mens
ægtefællen til den, der bliver
dræbt eller alvorligt kvæstet
ved ulykken, efter hidtidig
retspraksis ikke vil kunne få
erstatning for psykiske skader
efter dansk rets almindelige
erstatningsregler, selv om han
eller hun også har overværet
ulykken.
Der er
endvidere i den
erstatningsretlige litteratur
argumenteret for, at
erstatningsansvaret formentlig
uden for store betænkeligheder
kan udvides til også at omfatte
psykiske skader/chok ved at
overvære eller få meddelelse om
en nær pårørendes død eller
alvorlige personskade.
Arbejdsgruppen finder imidlertid
ikke, at der på nuværende
tidspunkt er tilstrækkeligt
grundlag for at foreslå
lovregler om de efterladtes
muligheder for at få erstatning
for psykiske skader som følge af
et dødsfald mv.
Dansk rets
almindelige erstatningsregler er
i vidt omfang udviklet og
løbende tilpasset gennem
retspraksis. Det gælder f.eks.
den almindelige culparegel,
kravet om årsagssammenhæng og
adækvans samt regler om, hvilke
interesser og goder der er
beskyttet af
erstatningsreglerne, og hvem der
kan kræve disse erstattet.
Arbejdsgruppen finder det mest
hensigtsmæssigt, at det som
hidtil overlades til retspraksis
at fastlægge indholdet af dansk
rets almindelige
erstatningsregler, herunder også
i hvilket omfang der kan gives
erstatning for psykiske skader.
Det vil efter arbejdsgruppens
opfattelse være naturligt, at
domstolene i den forbindelse
inddrager udviklingen i de andre
nordiske lande samt udviklingen
på arbejdsskadeområdet.
Arbejdsgruppen forudsætter, at
den foreslåede godtgørelsesregel
ikke vil være til hinder for en
udvikling i retspraksis mod i
videre omfang end i dag at give
erstatning for psykiske skader.«
Justitsministeriet er enig i, at
en udvikling i retspraksis mod i
videre omfang at give erstatning
til de efterladte for psykisk
skade vil kunne finde sted uden
lovændringer. Justitsministeriet
kan endvidere tilslutte sig, at
spørgsmålet om, i hvilket omfang
der bør gives erstatning for
psykisk skade til de efterladte,
er bedst egnet til at blive løst
gennem domstolenes løbende
udvikling af dansk rets
almindelige erstatningsregler på
grundlag af stillingtagen til
konkrete enkeltsager.
Der kan i den
forbindelse bl.a. peges på, at
erstatningsansvarsloven ikke
regulerer, hvad der skal forstås
ved en »personskade«, og heller
ikke angiver de almindelige
betingelser for, hvornår en
personskade kan kræves erstattet
(ansvarsgrundlag, krav om
årsagssammenhæng mv.). Det er
Justitsministeriets opfattelse,
at der som udgangspunkt ikke bør
indføres særlige lovregler
vedrørende et enkelt element af
personskadebegrebet.
Det kan
endvidere nævnes, at det i
retspraksis er anerkendt,
at en »personskade« også kan
være en psykisk skade, f.eks. en
egentlig psykisk lidelse, der
medfører tab af erhvervsevne.
Spørgsmålet i retspraksis har
derimod bl.a. været, under
hvilke omstændigheder en sådan
psykisk skade bør kunne kræves
erstattet, herunder f.eks. hvor
tæt den erstatningssøgende skal
have været på ulykken.
Ud over en
stillingtagen til sådanne
spørgsmål ville en eventuel
lovregulering af mulighederne
for at få erstatning for psykisk
skade efter Justitsministeriets
opfattelse rejse en række andre
vanskelige spørgsmål bl.a. om
den nærmere fastlæggelse af
begrebet »psykisk skade« (i
hvilket omfang skal der f.eks.
være tale om en egentlig psykisk
lidelse), om beviset for
årsagssammenhæng mellem
dødsfaldet og den psykiske skade
og om afgrænsningen mellem
»sædvanlig« sorg mv. og en
egentlig psykisk skade. Disse
spørgsmål er efter
Justitsministeriets opfattelse
bedst egnede til at blive løst i
retspraksis på grundlag af dansk
rets almindelige
erstatningsregler.
Lovforslaget
indeholder på denne baggrund
ikke regler om de efterladtes
muligheder for at få erstatning
for psykisk skade som følge af
dødsfald mv.
3.3. Arv
af krav på godtgørelse for
personskade
Arbejdsgruppen har overvejet, om
en ophævelse af
erstatningsansvarslovens § 18,
stk. 2, om, hvornår krav på
godtgørelse for personskade
falder i arv, vil kunne være et
alternativ til indførelsen af en
regel om godtgørelse til
efterladte ved dødsfald.
En ophævelse
af § 18, stk. 2, vil indebære,
at krav på godtgørelse for svie
og smerte, varigt mén og
tortgodtgørelse mv. som
udgangspunkt vil falde i arv fra
samme tidspunkt som krav på
erstatning for økonomisk skade i
anledning af personskade, dvs.
uanset om skadelidte inden sin
død har gjort kravet gældende.
Efter
arbejdsgruppens opfattelse vil
dette imidlertid ikke være
tilstrækkeligt til i de særlige
tilfælde, der er omfattet af den
foreslåede godtgørelsesregel, at
sikre de nærtstående efterladte
en særskilt kompensation for
lidelse eller krænkelse som
følge af dødsfaldet.
Arbejdsgruppen peger bl.a. på,
at selv om tortgodtgørelse mv.
med en ophævelse af § 18,
stk. 2, vil falde i arv i videre
omfang end i dag, vil der ikke
nødvendigvis i alle tilfælde
omfattet af den foreslåede regel
om godtgørelse til efterladte
blive tilkendt en
tortgodtgørelse, som vil kunne
falde i arv til ofrets arvinger.
Hertil kommer, at der ikke uden
videre vil være sammenfald
mellem afdødes arvinger, som vil
arve en eventuel
tortgodtgørelse, og den eller de
nærtstående efterlevende, som
vil være omfattet af den
foreslåede godtgørelsesregel.
Som det
fremgår af punkt 2.3. ovenfor,
er § 18, stk. 2, navnlig
begrundet i, at krav på
godtgørelse for personskade
anses for at være af personlig
karakter, således at
beslutningen om at gøre kravet
gældende bør træffes af den
skadelidte selv.
Godtgørelse
for svie og smerte skal i første
række kompensere for skadelidtes
fysiske lidelse (smerte)
umiddelbart efter skaden og
godtgørelse for varigt mén for
de varige fremtidige ulemper og
gener i skadelidtes personlige
livsførelse. Selv om der kan
siges at være tale om forhold af
personlig karakter, er der efter
arbejdsgruppens opfattelse næppe
tvivl om, at disse
godtgørelseskrav i praksis er en
helt sædvanlig del af
skadelidtes samlede
erstatningskrav i anledning af
en personskade. Tilsvarende må
det antages, at skadelidte
sædvanligvis vil kræve
godtgørelse for tort mv., hvis
betingelserne herfor er opfyldt.
På denne
baggrund kan det efter
arbejdsgruppens opfattelse
vanskeligt begrundes, at kun en
del af det samlede krav (nemlig
erstatning for økonomisk skade)
falder i arv, medmindre
godtgørelseskravet er gjort
gældende ved sagsanlæg mv. I dag
kommer det således skadevolderen
til gode, hvis skadelidte
tilfældigvis afgår ved døden,
inden godtgørelseskravet er
gjort gældende i
overensstemmelse med § 18,
stk. 2.
Arbejdsgruppen foreslår på denne
baggrund, at § 18, stk. 2,
ophæves, således at der ikke
længere vil gælde en særregel
om, hvornår krav på godtgørelse
for ikke-økonomisk skade i
anledning af en personskade
falder i arv.
Der henvises
til betænkningen side 69 ff.
Justitsministeriet kan tilslutte
sig arbejdsgruppens synspunkter,
og lovforslaget er udformet i
overensstemmelse hermed. Der
henvises til lovforslagets § 1,
nr. 1 (den foreslåede ophævelse
af erstatningsansvarslovens
§ 18, stk. 2), og bemærkningerne
hertil.
3.4.
Offererstatningsloven
Efter lov om
erstatning fra staten til ofre
for forbrydelser
(offererstatningsloven) yder
staten erstatning og godtgørelse
for bl.a. personskade og tab af
forsørger, der forvoldes ved en
overtrædelse af straffeloven.
Udbetalinger efter loven
administreres af Nævnet
vedrørende erstatning til ofre
for forbrydelser
(Erstatningsnævnet). Når staten
udbetaler erstatning til ofret,
indtræder staten i ofrets krav
mod gerningsmanden.
Udmåling af
erstatning og godtgørelse efter
offererstatningsloven sker efter
de almindelige regler i
erstatningsansvarsloven. Er
ofret afgået ved døden, kan
Erstatningsnævnet således i dag
udbetale erstatning for tab af
forsørger og for rimelige
begravelsesudgifter samt et
overgangsbeløb, jf. punkt 2.1.
ovenfor.
I forbindelse
med den foreslåede regel om
godtgørelse til efterladte ved
dødsfald foreslår arbejdsgruppen
derfor en ændring af
offererstatningsloven med
henblik på, at der også efter
denne lov vil kunne ydes en
sådan godtgørelse, jf.
betænkningen side 80 og side 86.
Justitsministeriet er enig heri,
og lovforslaget er udformet i
overensstemmelse hermed. Der
henvises til lovforslagets § 2
(den foreslåede ændring af
offererstatningslovens § 2) og
bemærkningerne hertil.
4.
Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser mv.
4.1.
Indførelse af en regel om
godtgørelse til efterladte ved
dødsfald
Ændringen
indebærer, at der indsættes en
regel i erstatningsansvarsloven
om godtgørelse til efterladte
ved dødsfald, der er forvoldt
forsætligt eller groft uagtsomt.
Hermed bliver der som noget nyt
mulighed for i særlige tilfælde
at tilkende de efterladte en
godtgørelse for lidelse eller
krænkelse som følge af en
nærtståendes død.
Statens
merudgifter til
offererstatningsordningen
skønnes fuldt indfaset at udgøre
i størrelsesordenen 10 mio. kr.
årligt. Staten har imidlertid
mulighed for at rejse regreskrav
mod gerningsmanden, og samlet
set skønnes nettomerudgifterne
for staten som følge af
godtgørelsesreglen at udgøre i
størrelsesordenen 9-10 mio. kr.
årligt ved fuld indfasning.
Stigningen i udgifterne vil slå
igennem, efterhånden som
Erstatningsnævnet udbetaler
godtgørelserne.
Ændringen har
ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for
kommuner og amtskommuner.
Ændringen vil
have visse konsekvenser for
forsikringsbranchen, men disse
vil være beskedne.
Brancheorganisationen Forsikring
& Pension skønner således, at
den foreslåede regel ikke i sig
selv vil give grundlag for
præmiestigninger for
ansvarsforsikringer. Det er
herved forudsat, at
forsikringsselskaberne kun i
yderst få sager om året vil
skulle udbetale godtgørelse til
en eller flere efterladte, og at
forsikringsselskaberne kun i
begrænset omfang vil blive
inddraget i retstvister om
tilkendelse af godtgørelse.
For borgerne
vil ændringen betyde, at nære
pårørende vil få mulighed for at
få tilkendt en godtgørelse på
normalt op til ca. 100.000 kr.
for lidelse eller krænkelse ved
dødsfald, der er forvoldt
forsætligt eller groft uagtsomt.
4.2.
Ophævelse af
erstatningsansvarslovens § 18,
stk. 2
Ændringen
indebærer, at den særlige regel
i erstatningsansvarsloven om,
hvornår krav på godtgørelse for
personskade falder i arv,
ophæves. Krav på godtgørelse for
ikke-økonomisk skade i anledning
af personskade, f.eks.
godtgørelse for svie og smerte
og for varigt mén, vil herefter
falde i arv uden begrænsninger,
dvs. uanset om skadelidte inden
sin død har gjort kravet
gældende.
Ændringen vil
kunne medføre merudgifter for
amtskommunerne til
patientforsikringsordningen på i
størrelsesordenen ½-2 mio. kr.
årligt, men dette skøn er
behæftet med betydelig
usikkerhed.
Ændringen
skønnes ikke herudover at have
økonomiske eller administrative
konsekvenser for staten,
kommuner og amtskommuner af
betydning.
Ændringen
skønnes ikke at have økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
af betydning.
4.3.
Lovforslagets konsekvenser i
hovedtræk
Det samlede
lovforslag skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for
erhvervslivet af betydning.
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser og
indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
Lovforslaget
er omfattet af lovovervågning.
Lovovervågningen vil fokusere på
anvendelsen i praksis af den
foreslåede regel om godtgørelse
til efterladte ved dødsfald.
Justitsministeriet vil i 2005
efter høring af de berørte
organisationer mv. udarbejde en
redegørelse herom til
Folketinget.
5. Høring
Betænkning
nr. 1412/2002 om godtgørelse til
efterladte ved dødsfald har
været i høring hos følgende
organisationer mv.:
Præsidenterne
for Østre og Vestre Landsret,
præsidenten for Sø- og
Handelsretten, præsidenten for
Københavns Byret, præsidenterne
for retterne i Århus, Odense,
Aalborg og Roskilde, Den Danske
Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Advokatrådet,
Amtsrådsforeningen,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Industri, Danske
Entreprenører, De Samvirkende
Invalideorganisationer, Det
Centrale Handicapråd,
Finansrådet, Forbrugerrådet,
Forenede Danske Motorejere,
Foreningen af politimestre i
Danmark, Foreningen Stop Volden,
Forsikring & Pension,
Frederiksberg Kommune,
Håndværksrådet, Kommunernes
Landsforening, Københavns
Kommune, Landsforeningen af
Polio-, Trafik- og
Ulykkesskadede (PTU),
Landsforeningen Hjælp Voldsofre,
Landsorganisationen Forebyg
vold, hjælp voldsramte,
Landsorganisationen i Danmark,
Lægemiddelindustriforeningen,
Nævnet vedrørende erstatning til
ofre for forbrydelser,
Patientforsikringsforeningen,
Politiforbundet i Danmark,
Politidirektøren i København,
Politifuldmægtigforeningen,
Rigsadvokaten, Rigspolitichefen,
Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger (SALA),
Specialarbejderforbundet i
Danmark og Ældre Sagen.
Bemærkninger
til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås,
at den særlige regel i
erstatningsansvarslovens § 18,
stk. 2, hvorefter krav på
godtgørelse for personskade
først falder i arv, når kravet
er anerkendt eller gjort
gældende ved sagsanlæg mv.,
ophæves. Sådanne
godtgørelseskrav vil herefter
som udgangspunkt falde i arv fra
samme tidspunkt som krav på
erstatning for økonomisk skade i
anledning af personskade, dvs.
uanset om skadelidte har gjort
kravet gældende inden sin død.
Hvis
skadelidte dør, inden et krav på
f.eks. godtgørelse for varigt
mén er anerkendt eller fastslået
ved dom, er der i retspraksis i
visse tilfælde foretaget en
nedsættelse af godtgørelsen
under henvisning til skadelidtes
kortere levetid. Begrundelsen
herfor er, at méngodtgørelsen
skal kompensere for skadelidtes
varige mén resten af livet og
derfor som udgangspunkt bør
nedsættes, hvis skadelidte
faktisk fik en kortere levetid
end gennemsnitligt. Der er ikke
med den foreslåede ophævelse af
§ 18, stk. 2, tilsigtet nogen
ændring af denne praksis.
Der henvises
til de almindelige bemærkninger
punkt 3.3.
Til nr. 2
Der er tale
om en konsekvensændring af den
foreslåede ophævelse af
erstatningsansvarslovens § 18,
stk. 2, jf. lovforslagets § 1,
nr. 1.
Til nr. 3
Der er tale
om en konsekvensændring af den
foreslåede ophævelse af
erstatningsansvarslovens § 18,
stk. 2, jf. lovforslagets § 1,
nr. 1, og af den foreslåede nye
regel om godtgørelse til
efterladte ved dødsfald, jf.
lovforslagets § 1, nr. 4.
Til nr. 4
Det foreslås,
at der som noget nyt bliver
mulighed for i særlige
tilfælde at tilkende de
efterladte en godtgørelse for
lidelse eller krænkelse som
følge af en nærtståendes død.
Der er således ikke tale om en
generel adgang til at tilkende
de efterladte en godtgørelse ved
ethvert dødsfald, der skyldes en
ansvarspådragende handling. Den
foreslåede regels
anvendelsesområde er begrænset
til tilfælde, hvor dødsfaldet er
sket under sådanne
kvalificerende omstændigheder,
at der må antages at være tale
om en særlig følelsesmæssig
belastning for eller krænkelse
af de efterladte.
Reglen er
fakultativ, jf. ordene »kan
pålægges« i stk. 1. Det
må afgøres efter en konkret
vurdering af den enkelte sags
omstændigheder, om der skal
tilkendes en godtgørelse til en
eller flere af de efterladte.
Reglen
omfatter alene efterlevende, der
stod den afdøde særligt nær,
dvs. nære pårørende til den
afdøde. Det omfatter som
udgangspunkt ægtefælle,
samlever, mindreårige børn og
forældre til mindreårige børn.
Der skal ikke foretages en
nærmere vurdering af de konkrete
følelsesmæssige relationer
mellem disse efterlevende og den
afdøde. Der vil dog normalt ikke
være grundlag for at tilkende en
godtgørelse, hvis ægtefællernes
samliv på tidspunktet for
dødsfaldet var ophævet på grund
af uoverensstemmelser.
Samlever skal
forstås på samme måde som i
erstatningsansvarslovens § 13 om
forsørgertabserstatning og § 14
a om overgangsbeløb. Dette
indebærer bl.a., at der ikke
stilles bestemte krav til
varigheden af det forudgående
samliv. Det afgørende er, om der
på tidspunktet for dødsfaldet
bestod et samliv af en art, der
konkret gør det rimeligt at
sidestille den efterlevende med
en ægtefælle, herunder om der på
tidspunktet for dødsfaldet var
fælles bolig, fælles husholdning
og fælles økonomi i øvrigt.
Forholdet
mellem forældre og deres
hjemmeboende og/eller
mindreårige børn må normalt også
anses for omfattet af reglen
uanset om det er et barn eller
en af forældrene, der dør. Der
bør i almindelighed tilkendes en
godtgørelse til mindreårige børn
uanset deres alder, dvs. at der
også kan tilkendes en
godtgørelse til helt små børn,
selv om de endnu ikke er i stand
til at opfatte og forstå de
særlige omstændigheder omkring
dødsfaldet, der begrunder
godtgørelsen. Hvis der er tale
om voksne børn, der er flyttet
hjemmefra, vil der derimod i
almindelighed ikke være grundlag
for at tilkende en godtgørelse i
anledning af barnets eller en af
forældrenes død, medmindre de
pågældende må antages at have
bevaret en helt særlig
tilknytning, eller barnet f.eks.
først er flyttet hjemmefra
umiddelbart før dødsfaldet.
Efter
omstændighederne vil også andre
end ægtefælle, samlever, børn
eller forældre kunne anses for
omfattet af reglen. Dette
forudsætter dog, at der har
været et sådant særligt forhold
mellem den pågældende og den
afdøde, at der må antages at
være tale om en tilsvarende
særlig følelsesmæssig belastning
som følge af dødsfaldet. Det kan
f.eks. være en søster eller
bror, der som voksen i mange år
har haft fælles bolig og
husholdning med den afdøde.
Muligheden
for at tilkende en godtgørelse
til de efterladte er begrænset
til dødsfald, der er forvoldt
forsætligt eller groft uagtsomt.
Den nærmere
afgrænsning af begrebet grov
uagtsomhed må ske gennem
retspraksis. Ved vurderingen af,
om der i en konkret sag er tale
om grov uagtsomhed, vil der som
efter erstatningsansvarslovens
§ 19, stk. 2, nr. 1 (hvorefter
der ved forsæt og grov
uagtsomhed er erstatningsansvar
for skadevolderen, selv om
skaden er dækket af en
forsikring) kunne tages
udgangspunkt i, om
skadevolderens adfærd har
indebåret en indlysende fare for
den indtrådte skade.
Ved siden af
denne begrænsning til dødsfald
forvoldt forsætligt eller groft
uagtsomt skal der efter
stk. 2 lægges særlig vægt på
karakteren af skadevolderens
handling og på den lidelse eller
krænkelse, som må antages at
være påført den eller de
efterlevende.
Tilkendelse
af godtgørelse til en efterladt
forudsætter ikke, at den
pågældende har fået en egentlig
psykisk skade (personskade) som
følge af dødsfaldet.
Det er
forudsat, at der skal foretages
en helhedsvurdering af, om
dødsfaldet er forvoldt under
sådanne omstændigheder, at det i
almindelighed må forventes at
påføre de efterladte en
ekstraordinær psykisk og/eller
følelsesmæssig belastning
(lidelse eller krænkelse). Der
er således tale om en generel
vurdering af dødsfaldets
»egnethed« til at medføre en
sådan særlig belastning for de
efterladte og ikke en konkret
medicinsk vurdering af, i
hvilket omfang dette rent
faktisk har været tilfældet.
Det
forudsættes i den forbindelse,
at den foreslåede
godtgørelsesregel ikke vil være
til hinder for en udvikling i
retspraksis mod i videre omfang
end i dag at give erstatning for
personskade i form af psykisk
skade, jf. de almindelige
bemærkninger punkt 3.2.
Ved dødsfald,
der er forvoldt forsætligt, vil
der normalt være tale om en
overtrædelse af straffelovens
§ 237 om drab. I disse tilfælde
vil vurderingen efter stk. 2 som
udgangspunkt føre til, at der
bør tilkendes de efterladte en
godtgørelse. Selv om
skadevolderen/gerningsmanden
ikke kan straffes som følge af
ung alder eller utilregnelighed
på grund af sindssygdom eller
lignende (straffelovens
§§ 15-16), vil skadevolderen som
udgangspunkt fortsat være
erstatningsansvarlig, således at
der vil kunne tilkendes de
efterladte en godtgørelse, jf.
erstatningsansvarslovens §§ 24
a-b.
Hvis
dødsfaldet er forvoldt ved grov
uagtsomhed, indebærer
vurderingen efter stk. 2, at der
ud over skadevolderens grove
uagtsomhed som udgangspunkt
konkret skal foreligge
omstændigheder, der må antages
at indebære, at de efterladte i
særlig grad påføres lidelse
eller krænkelse som følge af
dødsfaldet.
Der kan ved
denne vurdering bl.a. lægges
vægt på, om dødsfaldet er
forvoldt på en særlig brutal
og/eller krænkende måde, f.eks.
at ofret har været udsat for
omfattende vold eller seksuelle
overgreb inden døden eller er
død på en særlig pinefuld måde.
Der kan også lægges vægt på, om
de efterladte har været til
stede, da ofret blev dræbt,
eller er kommet til stede
umiddelbart efter. Hvis
skadevolderens adfærd har været
af særlig grov karakter og
f.eks. må betegnes som grov
hensynsløshed, kan dette i sig
selv tale for, at der tilkendes
de efterladte en godtgørelse.
Den
foreslåede godtgørelsesregel
forudsættes navnlig anvendt i
tilfælde, hvor dødsfaldet er
forvoldt under omstændigheder,
der samtidig indebærer en
overtrædelse af straffelovens
regler om beskyttelse af
menneskers liv og legeme, f.eks.
straffelovens § 246 (grov vold,
der har medført døden) eller
§ 252 (bl.a. fremkaldelse af
nærliggende fare for nogens liv
eller førlighed).
Forudsat at
der konkret er tale om grov
uagtsomhed i relation til dødens
indtræden, tænkes den foreslåede
godtgørelsesregel f.eks. anvendt
i tilfælde, hvor ofret har været
udsat for grov vold i et sådant
omfang og/eller af en sådan
karakter, at han eller hun afgår
ved døden, eller hvor en bilist
under hasarderet og hensynsløs
kørsel omfattet af straffelovens
§ 252 forvolder en medtrafikants
død.
Det bemærkes,
at der vil være en række
tilfælde, hvor skadevolderen vil
kunne blive dømt for
overtrædelse af straffelovens
§ 241 om uagtsomt manddrab, som
ikke vil være omfattet af den
foreslåede godtgørelsesregel.
Dette hænger bl.a. sammen med,
at straffelovens § 241 ikke er
begrænset til dødsfald forvoldt
ved grov uagtsomhed, men også
omfatter dødsfald forvoldt ved
simpel uagtsomhed.
Godtgørelsens
størrelse må fastsættes ud fra
en samlet vurdering af de
konkrete omstændigheder i den
enkelte sag. Karakteren af
skadevolderens handling og den
lidelse eller krænkelse, som må
antages at være påført den eller
de efterlevende, skal også
tillægges særlig vægt ved
udmålingen af godtgørelse, jf.
stk. 2.
Den maksimale
godtgørelse forudsættes i
almindelighed at være i
størrelsesordenen 100.000 kr. I
sager om forsætligt drab bør der
som udgangspunkt tilkendes en
godtgørelse i denne
størrelsesorden. Det er dog ikke
udelukket i helt ekstraordinære
tilfælde at tilkende en højere
godtgørelse.
Hvis
dødsfaldet er forvoldt ved grov
uagtsomhed, må godtgørelsen
normalt fastsættes til et mindre
beløb, idet det dog forudsættes,
at der ikke udmåles helt
bagatelagtige beløb.
Godtgørelsen
kan udbetales ved siden af
eventuelle andre ydelser i
anledning af dødsfaldet, f.eks.
forsørgertabserstatning efter
erstatningsansvarslovens
§§ 12-14 og overgangsbeløb efter
§ 14 a. Godtgørelsen kan
endvidere udbetales ved siden af
en eventuel erstatning til den
efterladte for personskade i
form af psykisk skade som følge
af dødsfaldet. Godtgørelsens
størrelse i den enkelte sag skal
ligeledes fastsættes uafhængigt
af sådanne ydelser.
Der kan i
anledning af det samme dødsfald
tilkendes en godtgørelse til
flere efterladte, der hver især
opfylder betingelserne herfor,
f.eks. både til den afdødes
ægtefælle og til den afdødes
mindreårige børn. I givet fald
vil hver af de efterladte kunne
få en godtgørelse på som
udgangspunkt indtil ca. 100.000
kr.
Med den
foreslåede ophævelse af
erstatningsansvarslovens § 18,
stk. 2, jf. lovforslagets § 1,
nr. 1, vil det kunne forekomme,
at en tortgodtgørelse mv. falder
i arv, samtidig med at der er
grundlag for at tilkende en
eller flere af de efterladte en
godtgørelse i medfør af den
foreslåede § 26 a. I disse
tilfælde kan der ved udmåling af
godtgørelsen til en efterladt
tages hensyn til, i hvilket
omfang den pågældende får del i
den tortgodtgørelse mv., der
arves. Der sigtes herved navnlig
til tilfælde, hvor der er en vis
sammenhæng mellem det forhold,
der begrunder kravet på
tortgodtgørelse mv., og
dødsfaldet, f.eks. hvis
gerningsmanden først begår
voldtægt mod ofret og kort tid
efter dræber den pågældende.
Der henvises
til de almindelige bemærkninger
punkt 3.1.
Til nr. 5
Der er tale
om en konsekvensændring af den
foreslåede nye regel om
godtgørelse til efterladte ved
dødsfald, jf. lovforslagets § 1,
nr. 4.
Til § 2
Der er tale
om en konsekvensændring af den
foreslåede nye regel om
godtgørelse til efterladte ved
dødsfald, jf. lovforslagets § 1,
nr. 4.
Der henvises
til de almindelige bemærkninger
punkt 3.4.
Til § 3
Det foreslås,
at loven træder i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i
Lovtidende, og at den finder
anvendelse på erstatningsansvar
for skader, der indtræder efter
lovens ikrafttræden.
Til § 4
Bestemmelsen
vedrører lovens territoriale
gyldighed.