Lovforslag nr. 13 fremsat den
23. februar 2005 af
justitsministeren (Lene Espersen)
Forslag
til
Lov om ændring af retsplejeloven
(Underretnings- og formkrav ved
justitsministerens pålæg til
anklagemyndigheden i
straffesager)
§ 1
I
retsplejeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 961 af 21.
september 2004, som ændret ved §
2 i lov nr. 1436 af 22. december
2004, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 98, stk. 3 , indsættes
som nyt 2.–4. pkt.:
”Et pålæg i
medfør af denne bestemmelse om
at begynde eller fortsætte,
undlade eller standse
forfølgning skal være skriftligt
og ledsaget af en begrundelse.
Endvidere skal Folketingets
formand skriftligt underrettes
om pålægget. Hvis de hensyn, der
er nævnt i § 729 c, stk. 1, gør
det påkrævet, kan underretning
udsættes. Pålægget betragtes i
relation til aktindsigt i medfør
af §§ 729 a-d som materiale,
politiet har tilvejebragt til
brug for sagen.”
2. I
§ § 99, stk. 2 ,
og 101, stk. 2 , ændres
”§ 98, stk. 2 og 3.” til: ”§ 98,
stk. 2 og stk. 3, 1. pkt.”.
§ 2
Loven træder
i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende.
§ 3
Stk. 1.
Loven gælder ikke for
Grønland eller Færøerne.
Stk. 2.
Loven kan dog ved kongelig
anordning helt eller delvist
sættes i kraft for Færøerne med
de afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger
til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
|
Indledning
|
2
|
|
1.1
|
Lovforslagets formål og
baggrund |
2
|
|
1.2
|
Lovforslagets
hovedpunkter
|
3
|
2.
|
Gældende ret
|
3
|
3.
|
Fremmed ret
|
4
|
|
3.1
|
Norge
|
4
|
|
3.2
|
Holland |
4
|
4.
|
Lovforslagets udformning
|
4
|
5.
|
Europarådets
anbefalinger
|
6
|
6.
|
Lovforslagets økonomiske
og administrative
konsekvenser
|
6
|
7.
|
Hørte myndigheder mv.
|
7
|
1.
Indledning
1.1
Lovforslagets formål og baggrund
Lovforslaget
går ud på at indføre særlige
underretnings- og formkrav i de
tilfælde, hvor justitsministeren
i medfør af retsplejelovens
§ 98, stk. 3, giver
anklagemyndigheden pålæg i
konkrete straffesager om at
begynde, fortsætte, undlade
eller standse forfølgning.
Formålet er at sikre en større
åbenhed og gennemsigtighed i
forbindelse med anvendelsen af
denne beføjelse, uanset at
beføjelsen i praksis anvendes
yderst sjældent. Efter
regeringens opfattelse vil den
foreslåede ordning kunne
medvirke til at hindre, at der
opstår mytedannelser om f.eks.
årsagerne til, at en tiltale er
blevet rejst eller ikke er
blevet rejst.
I november
2003 fremsatte medlemmer af
Socialistisk Folkeparti, Det
Radikale Venstre og Enhedslisten
et forslag til
folketingsbeslutning om
ophævelse af justitsministerens
beføjelser i konkrete
straffesager (B 46).
Af
Retsudvalgets beretning af 29.
april 2004 over
beslutningsforslaget fremgår,
at:
”Udvalget
noterer sig, at
justitsministeren i svaret på
spørgsmål 1 bl.a. har
tilkendegivet, at ministeren
altid bør være yderst
tilbageholdende med at gribe ind
i anklagemyndighedens
beslutninger i enkeltsager.
Efter ministerens opfattelse må
det afgørende være, at der er en
sådan åbenhed og
gennemsigtighed, hvis
justitsministeren anvender
beføjelsen, at der ikke opstår
mytedannelse om årsagerne til,
at en tiltale er blevet rejst
eller ikke er blevet rejst. Og
senere i svaret fremgår det, at
det efter Justitsministeriets
opfattelse med henblik på at
sikre en større åbenhed og
gennemsigtighed vil være
relevant at overveje en model
med inspiration fra de elementer
i den norske og den hollandske
ordning, som vedrører
dokumentationskrav og en mere
direkte parlamentarisk kontrol.
Det kan således overvejes at
fastsætte i retsplejeloven, at
pålæg fra justitsministeren til
de offentlige anklagere
vedrørende konkrete straffesager
skal være skriftlige og
indeholde en nærmere
begrundelse. Et sådant
skriftligt pålæg vil indgå i en
eventuel straffesags akter. Det
kan endvidere overvejes at
fastsætte i loven, at
Folketinget altid skal
orienteres skriftligt, hvis
justitsministeren giver pålæg i
en konkret straffesag, f.eks.
ved at der sendes en kopi af
justitsministerens afgørelse.
Udvalget
opfordrer ministeren til i næste
folketingssamling efter høring
af de berørte organisationer
m.v. at fremsætte lovforslag om
ændring af retsplejeloven efter
de retningslinier, der er
skitseret i spørgsmål nr. 1.”
Lovforslaget
er en genfremsættelse i uændret
form af det lovforslag nr. L
146, der blev fremsat den 15.
december 2004, jf.
Folketingstidende 2004-2005, 1.
samling, tillæg A, s. 4243 ff.,
og som er bortfaldet som følge
af afholdelse af valg til
Folketinget.
1.2
Lovforslagets hovedpunkter
Med
lovforslaget fastsættes nogle
særlige underretnings- og
formkrav, der skal overholdes,
hvis justitsministeren i medfør
af bestemmelsen i
retsplejelovens § 98, stk. 3,
vil give anklagemyndigheden
pålæg om at begynde, fortsætte,
undlade eller standse
forfølgning.
For det
første skal sådanne pålæg fra
justitsministeren være
skriftlige og indeholde en
begrundelse. Pålægget og
begrundelsen herfor vil således
komme til at indgå i
straffesagens akter. Det følger
af forslaget, at pålægget vil
være undergivet aktindsigt i
medfør af retsplejelovens §§ 729
a-d.
For det andet
skal justitsministeren efter
forslaget underrette
Folketingets formand, hvis der
gives pålæg om at begynde,
fortsætte, undlade eller standse
forfølgning. Dette vil have
størst betydning i tilfælde,
hvor pålægget går ud på, at
retsforfølgning skal undlades
eller standses, så sagen ikke
bliver behandlet ved domstolene.
Folketingets formand vil kunne
videregive underretningen til
f.eks. Retsudvalget. Med
forslaget skabes således en mere
direkte parlamentarisk kontrol.
2. Gældende
ret
2.1.
Den danske anklagemyndigheds
opgaver og organisation er
beskrevet i retsplejelovens
kapitel 10 (§§ 95-107). De
offentlige anklagere er
rigsadvokaten, statsadvokaterne
og politimestrene
(Politidirektøren).
Anklagemyndigheden er underlagt
justitsministeren, der fører
tilsyn med de offentlige
anklagere, jf. retsplejelovens
§ 98, stk. 1. Forholdet mellem
justitsministeren og
anklagemyndigheden er således et
over-underordnelsesforhold. I
§ 98 stk. 2, er det i
overensstemmelse hermed
udtrykkeligt fastsat, at
justitsministeren kan fastsætte
bestemmelser om de offentlige
anklageres udførelse af deres
opgaver, og i stk. 3 er det
endvidere udtrykkeligt fastsat,
at justitsministeren kan give de
offentlige anklagere pålæg
vedrørende behandlingen af
konkrete sager, herunder om at
begynde eller fortsætte, undlade
eller standse forfølgning.
Forarbejderne
indeholder ikke nærmere
vejledning om, hvad der skal
forstås ved ”pålæg”. ”Pålæg” må
imidlertid i overensstemmelse
med den almindelige sproglige
forståelse af ordet forstås som
en tjenstlig ordre om at gøre
noget bestemt i en konkret
straffesag.
2.2.
Efter fast praksis er
justitsministrene yderst
tilbageholdende med at gribe ind
i konkrete straffesager, som
behandles af anklagemyndigheden.
Fra de senere år kendes kun et
enkelt eksempel på, at
justitsministeren har anvendt
beføjelsen i retsplejelovens
§ 98, stk. 3.
Statsadvokaten for København
traf den 27. marts 1995
afgørelse om at opgive påtale
mod tre politiassistenter i
forbindelse med politiets
indsats på Nørrebro natten
mellem den 18. og den 19. maj
1993. Efter statsadvokatens
opfattelse kunne videre
forfølgning ikke forventes at
føre til, at de pågældende ville
blive fundet skyldige til straf.
Denne afgørelse blev omgjort af
Rigsadvokaten.
Justitsministeriet meddelte
Dansk Politiforbund, der klagede
over afgørelsen, at man anså
Rigsadvokatens afgørelse som en
2. instans afgørelse, der var
omfattet af de almindelige
regler om klagebegrænsning. Man
afviste endvidere at tage sagen
op til realitetsbehandling i
medfør af retsplejelovens § 98,
stk. 3.
Folketingets
Ombudsmand fandt imidlertid, at
Rigsadvokaturen som myndighed
måtte betragtes som inhabil,
idet det var den daværende
rigsadvokat, som i forbindelse
med en undersøgelse af
begivenhederne den 18. og 19.
maj 1993 havde anmodet
statsadvokaten om at rejse
sigtelse mod de pågældende.
På baggrund
af Ombudsmandens udtalelse fandt
Justitsministeriet, at der
forelå sådanne helt særlige
eller ekstraordinære
omstændigheder, som kunne
begrunde justitsministerens
anvendelse af beføjelsen i § 98,
stk. 3. Justitsministeren traf
herefter afgørelse om at opgive
påtale mod de tre betjente.
Justitsministerens mulighed for
at give pålæg til
anklagemyndigheden i konkrete
straffesager har også givet
anledning til debat i
forbindelse med enkelte andre
sager.
I den
såkaldte Skalafjall-sag
vedrørende belåning af skibe,
hvor Færøernes Ret den 5.
december 1995 afsagde
frifindende dom, besluttede
Rigsadvokaten den 15. december
1995, at dommen ikke skulle
ankes. I den forbindelse opstod
der i Folketinget spørgsmål om,
hvorvidt justitsministeren burde
gribe ind i sagen og omgøre
Rigsadvokatens beslutning med
henblik på, at straffesagen blev
genoptaget. Senere kom det frem,
at dommeren havde deltaget i en
hyttetur med forsvarerne for de
tiltalte i sagen, hvorefter
Rigsadvokaten på baggrund af
disse oplysninger den 19. januar
1996 besluttede at anke dommen
med påstand om ophævelse af
Færøernes Rets dom på grund af
dommerens inhabilitet.
Der var
således i denne sag en
diskussion om, hvorvidt
justitsministeren burde give
pålæg til Rigsadvokaten, men
beslutningen om at anke blev
truffet af Rigsadvokaten på eget
initiativ.
2.3.
Hvis justitsministeren giver de
offentlige anklagere et pålæg i
medfør af retsplejelovens § 98,
stk. 3, gælder der i dag ikke
særlige formkrav, herunder om,
at pålægget skal foreligge
skriftligt. Endvidere gælder der
ikke noget krav om, at pålægget
skal være begrundet.
Der gælder
heller ikke noget krav om, at
justitsministeren skal informere
Folketinget eller offentligheden
i øvrigt om, at der er givet et
pålæg til anklagemyndigheden i
medfør af retsplejelovens § 98,
stk. 3.
3. Fremmed
ret
3.1 Norge
Den norske
anklagemyndighed er hierarkisk
opbygget og består af
politimestrene, statsadvokaterne
og rigsadvokaten. Rigsadvokaten
er underlagt kongen i statsråd
(regeringen).
Det norske
justitsministerium har den
overordnede ledelse af landets
politi for så vidt angår
administrative og politifaglige
spørgsmål. Justitsministeriet er
også i forvaltningsretlig
henseende den overordnede
myndighed i forhold til
politiet. Justitsministeriets
kompetence er i det væsentlige
henlagt til et direktorat under
ministeriet.
Tiltalerejsning og andre
strafforfølgningsopgaver er
derimod ikke omfattet af det
norske justitsministeriums
kompetence- eller ansvarsområde.
Den øverste leder af den norske
anklagemyndighed er i denne
henseende i stedet kongen i
statsråd (den samlede regering).
Regeringen har derfor
instruktions- og
omgørelseskompetence over for
den norske rigsadvokat. Hvis den
norske justitsminister er uenig
i rigsadvokatens afgørelse, kan
ministeren ikke selv gribe ind,
men må foranledige sagen
behandlet i statsråd. Hvis
regeringen udøver beføjelser på
anklagemyndighedens område, vil
det fremgå af
regeringsprotokoller, som
Stortinget kan kræve at få
forelagt.
Den norske
regerings instruktionsbeføjelse
over for Rigsadvokaten indebærer
principielt, at regeringen kan
beslutte, at der skal rejses
tiltale i en konkret sag. Der er
imidlertid tradition for, at
regeringen meget sjældent griber
ind over for afgørelser, der er
truffet af Rigsadvokaten.
Regeringens adgang til at
udstede generelle
tjenestebefalinger til
anklagemyndigheden har derimod
stor praktisk betydning.
3.2 Holland
Også i
Holland har
justitsministeren beføjelse til
at gribe ind i konkrete
straffesager, men i praksis sker
det kun i helt ekstraordinære
tilfælde.
Hvis den
hollandske justitsminister vil
give pålæg til
anklagemyndigheden i en konkret
sag, gælder der nogle særlige
formelle krav. Ministeren skal
således henvende sig til
anklagemyndighedens ledelse (som
er et særligt kollektivt organ),
og ledelsen skal herefter have
mulighed for at give udtryk for
sine synspunkter over for
ministeren. Hvis ministeren ikke
er enig i anklagemyndighedens
synspunkter, skal ministeren
redegøre for sine grunde over
for anklagemyndighedens ledelse.
Et eventuelt pålæg til
anklagemyndigheden skal herefter
gives skriftligt og indeholde en
begrundelse.
Hvis pålægget
går ud på, at der skal rejses
tiltale, skal både ministerens
og anklagemyndighedens holdning
fremgå af straffesagens akter,
medmindre dette er i strid med
statens interesser. Anklageren
redegør for de uoverensstemmende
synspunkter under straffesagen.
Hvis pålægget
går ud på at undlade
strafforfølgning, skal
ministeren informere parlamentet
herom, medmindre dette strider
mod statens interesser.
4.
Lovforslagets udformning
Ved
udformningen af lovforslaget har
Justitsministeriet i
overensstemmelse med
Retsudvalgets beretning over
beslutningsforslag B 46 lagt
vægt på at sikre en større
åbenhed og gennemsigtighed, som
kan modvirke mytedannelser om
årsagerne til, at en tiltale er
eller ikke er blevet rejst. Ved
udformningen af lovforslaget har
Justitsministeriet således lagt
til grund, at det afgørende er,
at forsvareren i den konkrete
straffesag samt Folketinget
bliver orienteret om, at
justitsministeren har anvendt
sin beføjelse til at give pålæg
til anklagemyndigheden.
Den
foreslåede ordning bygger på de
elementer fra den norske og den
hollandske ordning, som efter
Justitsministeriets opfattelse
passer til danske forhold.
4.1.
Det foreslås, at visse
underretnings- og formkrav skal
gælde i forhold til pålæg til
anklagemyndigheden om at begynde
eller fortsætte, undlade eller
standse forfølgning, jf. § 98,
stk. 3, 2.-4. pkt. Dette
omfatter pålæg om, hvorvidt der
skal rejses tiltale eller ej,
hvorvidt en beslutning om
tiltalerejsning eller undladelse
af at rejse tiltale skal
omgøres, og hvorvidt en dom skal
ankes eller ej.
Pålæg om at
rette sagsbehandlingsfejl, pålæg
vedrørende ekspeditionsmæssige
forhold, afgørelser om
aktindsigt mv. er således ikke
omfattet af den foreslåede
bestemmelse.
Forpligtelsen
til at overholde de foreslåede
underretnings- og formkrav
omfatter efter forslaget alene
tilfælde, hvor justitsministeren
udøver sin beføjelse efter § 98,
stk. 3. Forpligtelsen gælder
ikke i tilfælde, hvor
beslutningskompetencen med
hensyn til forfølgning af en
straffesag i medfør af særlige
lovregler er tillagt
justitsministeren.
I visse
tilfælde er påtalekompetencen
således direkte henlagt til
justitsministeren i medfør af
anden lovgivning. Det gælder
f.eks. sager vedrørende
overtrædelse af bestemmelser i
straffelovens kapitel 12 og en
væsentlig del af kapitel 13, jf.
straffelovens §§ 110 f og 118 a.
Den foreslåede nye bestemmelse
gælder ikke i disse tilfælde.
Også
tilfælde, hvor justitsministeren
i øvrigt i medfør af særlig
lovgivning er tillagt
afgørelseskompetencen, f.eks.
udleveringssager, falder uden
for anvendelsesområdet. Det
samme gælder tilfælde, hvor det
i forskrifter i medfør af
retsplejelovens § 720 er
fastsat, at påtale i nærmere
angivne straffesager er betinget
af justitsministerens
beslutning, f.eks. sager, hvor
dansk straffemyndighed følger af
straffelovens § 8, nr. 4-6, samt
i tilfælde, hvor
justitsministeren i medfør af
retsplejelovens § 722, stk. 3,
meddeler tiltalefrafald efter
§ 722, stk. 2, som nærmeste
overordnede anklagemyndighed.
Den
foreslåede nye bestemmelse
omfatter endvidere ikke
tilfælde, hvor justitsministeren
i overensstemmelse med sin
beføjelse til at udstede
generelle tjenestebefalinger,
jf. § 98, stk. 2, generelt har
fastsat for nærmere angivne
typer af sager, at disse skal
forelægges for
justitsministeren.
Herudover
omfatter de foreslåede
underretnings- og formkrav ikke
tilfælde, hvor justitsministeren
som led i to-instanssystemet
behandler en klage over en
afgørelse truffet af
Rigsadvokaten som første
instans, jf. § 98, stk. 4. Det
drejer sig f.eks. om afgørelser
om at rejse tiltale eller ej i
sager om overtrædelse af
medieansvarslovens § 28 og af
straffelovens § 266 b
(racistiske ytringer mv.).
Den
foreslåede bestemmelse finder
endvidere ikke anvendelse i
tilfælde, hvor Rigsadvokaturen
er inhabil, og hvor sagen derfor
henskydes til Justitsministeriet
efter almindelige
forvaltningsretlige regler.
I de
tilfælde, hvor den foreslåede
bestemmelse finder anvendelse,
skal de foreslåede
underretnings- og formkrav
overholdes, uanset om ministeren
har taget sagen op af egen drift
eller som følge af en
borgerhenvendelse.
4.2.
Ved ”pålæg” forstås i
retsplejelovens § 98, stk. 3, en
tjenstlig ordre om at gøre noget
bestemt i en konkret sag.
I
overensstemmelse hermed omfatter
de foreslåede regler tilfælde,
hvor justitsministeren på
grundlag af en konstateret
uenighed med Rigsadvokaten giver
denne en tjenstlig ordre om at
begynde eller fortsætte, undlade
eller standse forfølgning.
Efter
ordlyden omfatter forpligtelsen
til at overholde de foreslåede
underretnings- og formkrav ikke
alene pålæg til Rigsadvokaten,
men også pålæg til
statsadvokaterne og
politimestrene
(Politidirektøren). Den
naturlige fremgangsmåde vil
imidlertid i sådanne tilfælde
være, at justitsministeren først
beder den overordnede
anklagemyndighed tage stilling
til sagen og først herefter
tager stilling til, om der
findes at være behov for at give
pålæg til anklagemyndigheden.
4.3.
Det foreslås, at pålæg om at
begynde eller fortsætte, undlade
eller standse forfølgning skal
være skriftlige. Hermed vil der
foreligge dokumentation i
tilfælde, hvor justitsministeren
har givet et pålæg, og det
skriftlige pålæg vil indgå som
et dokument i straffesagen.
Det foreslås
endvidere, at pålægget skal
begrundes. Det indebærer bl.a.,
at justitsministeren skal
angive, hvilke hensyn der ligger
til grund for beslutningen.
Begrundelsens udformning vil
afhænge af sagens karakter.
Begrundelsen vil give et bedre
grundlag for at vurdere
baggrunden for
justitsministerens pålæg.
Den
foreslåede bestemmelse fastslår
udtrykkeligt, at pålægget i
relation til aktindsigt efter
bestemmelserne i retsplejelovens
§§ 729 a-d skal betragtes som
materiale, politiet har
tilvejebragt til brug for sagen.
Forsvareren og sigtede har på
samme måde som med hensyn til
materiale tilvejebragt af
politiet til brug for sagen
adgang til at gøre sig bekendt
med pålægget, og adgangen hertil
kan alene undergives de
begrænsninger, der gælder efter
retsplejelovens almindelige
regler om aktindsigt i
straffesager i §§ 729 a-d.
Det foreslås
endvidere, at justitsministeren
skal sende en skriftlig
underretning til Folketingets
formand. Justitsministeriet har
ikke fundet grundlag for, som
det er tilfældet i den
hollandske ordning, at begrænse
informationspligten til de
tilfælde, hvor pålægget går ud
på at undlade retsforfølgning.
Lovforslaget
regulerer ikke indholdet af
underretningen af Folketingets
formand. Det er forudsat, at den
information, der sendes til
Folketingets formand, normalt
indeholder oplysning om
begrundelsen for
justitsministerens pålæg. Det
forhold, at der er tale om en
konkret straffesag, medfører, at
underretningen som regel bør ske
i passende anonymiseret form.
Det foreslås
endvidere, at underretning af
Folketingets formand kan
udsættes, hvor de hensyn, der er
nævnt i retsplejelovens § 729 c,
stk. 1, om fravigelse af
reglerne om forsvarerens adgang
til aktindsigt gør det påkrævet.
Det drejer sig om hensyn til
fremmede magter, statens
sikkerhed, sagens opklaring,
tredjemands liv eller helbred,
efterforskning af en anden
verserende sag om en
lovovertrædelse, som efter loven
kan straffes med fængsel i 6 år
eller derover, eller som udgør
en forsætlig overtrædelse af
straffelovens kapitler 12 eller
13, eller beskyttelse af
fortrolige oplysninger om
politiets
efterforskningsmetoder. I de
situationer, hvor disse
tungtvejende hensyn gør det
påkrævet, kan underretning af
Folketingets formand således
udsættes. Det betyder, at der
ikke skal ske underretning, så
længe f.eks. hensynet til
tredjemands liv eller helbred
gør det påkrævet, at der ikke
videregives oplysninger fra
sagen. Dette kan i nogle
tilfælde betyde, at der ikke på
noget tidspunkt kan ske
underretning. Det forudsættes,
at der sker underretning af
Folketingets formand, så snart
de pågældende hensyn ikke
længere gør sig gældende.
5.
Europarådets anbefalinger
Europarådets
Ministerkomité vedtog den 6.
oktober 2000 en rekommandation
om anklagemyndighedens rolle i
det strafferetlige system
(Recommendation 2000(19)).
Rekommandationen indeholder en
række grundlæggende anbefalinger
om anklagemyndighedens
organisation og anklagernes
stilling samt bl.a. om
anklagemyndighedens forhold til
den udøvende og lovgivende magt.
I
rekommandationens pkt. 13
opregnes visse foranstaltninger,
som staterne bør tage, når
anklagemyndigheden er en del af
eller underordnet regeringen.
Det anbefales, at:
a) karakteren
af og området for regeringens
beføjelser i forhold til
anklagemyndigheden er fastsat
ved lov,
b) regeringen
udøver sine beføjelser på en
gennemsigtig måde og i
overensstemmelse med
internationale traktater,
national lovgivning og generelle
retsprincipper,
c) hvor
regeringen giver generelle
instrukser, skal disse være
skriftlige og skal
offentliggøres på tilstrækkelig
vis,
d) hvor
regeringen har beføjelse til at
give instruktioner om
retsforfølgning i en konkret
sag, skal sådanne
indeholde
tilstrækkelige garantier for, at
gennemsigtighed og retfærdighed
respekteres i overensstemmelse
med national lovgivning.
Regeringen skal i givet fald
f.eks.:
søge
forudgående skriftligt råd enten
fra den kompetente anklager
eller fra anklagemyndigheden,
behørigt
forklare dens skriftlige
instruktioner, særligt når disse
afviger fra anklagemyndighedens
råd, og fremsende dem gennem de
hierarkiske kanaler,
forud for
retssagen sikre, at
anklagemyndighedens råd og
regeringens instruktioner indgår
i sagsakterne, således at andre
parter kan gøre sig bekendt
hermed og kommentere det.
e) anklagerne
er frie til at forelægge
juridiske argumenter efter eget
valg for retten, selv hvor de
har en forpligtelse til
skriftligt at reflektere de
modtagne instruktioner,
f)
instruktioner om ikke at
retsforfølge i en konkret sag
burde, i princippet, være
forbudt. Er det ikke tilfældet,
må sådanne instruktioner være
exceptionelle og må underlægges
ikke alene kravene i d) og e),
men også en passende særlig
kontrol, særligt med henblik på
at garantere gennemsigtighed.
Som anført
ovenfor er justitsministrene
efter fast praksis yderst
tilbageholdende med at anvende
beføjelsen til at gribe ind i
konkrete straffesager.
Med
lovforslaget etableres en
ordning med mere åbenhed og
gennemsigtighed. Den foreslåede
ordning er i overensstemmelse
med Europarådets anbefalinger.
6.
Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser
Lovforslaget
skønnes ikke at have økonomiske
eller administrative
konsekvenser for det offentlige
af betydning. Lovforslaget har
ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Lovforslaget har
ingen miljømæssige konsekvenser.
|
Positive konsekvenser/
mindre udgifter
|
Negative konsekvenser/
Merudgifter |
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og
amtskommuner
|
Ingen
|
Ingen
|
Administrative
konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner
|
Ingen
|
Ingen
af betydning
|
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
|
Ingen
|
Ingen
|
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
|
Ingen
|
Ingen
|
Miljømæssige
konsekvenser
|
Ingen
|
Ingen
|
Administrative
konsekvenser for
borgerne |
Ingen
|
Ingen
|
Forholdet til EU-retten
|
Lovforslaget indeholder
ikke EU-retlige aspekter
|
7. Hørte
myndigheder mv.
Præsidenten
for Østre Landsret, Præsidenten
for Vestre Landsret, Præsidenten
for Københavns Byret,
Præsidenten for retten i Århus,
Præsidenten for retten i Odense,
Præsidenten for retten i Ålborg,
Præsidenten for retten i
Roskilde, Den Danske
Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen,
Rigsadvokaten, Rigspolitichefen,
Politidirektøren i København,
Foreningen af Politimestre i
Danmark,
Politifuldmægtigforeningen,
Politiforbundet i Danmark,
Landsforeningen af beskikkede
advokater, Advokatrådet,
Institut for
Menneskerettigheder,
Retspolitisk Forening.
Bemærkninger
til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
(§ 98, stk. 3)
Med
bestemmelsens nye 2.-4. pkt.
foreslås det at indføre krav om
skriftlighed og begrundelse samt
om underretning af Folketingets
formand, når justitsministeren
giver pålæg til
anklagemyndigheden om at begynde
eller fortsætte, undlade eller
standse forfølgning. Med hensyn
til afgrænsningen af, hvornår
underretnings- og formkravene
skal overholdes, henvises til de
almindelige bemærkninger, pkt.
4.1 og 4.2.
Bestemmelsen
indebærer for det første, at
justitsministerens pålæg i de
tilfælde, der er omfattet af den
foreslåede bestemmelses stk. 3,
2. pkt., skal fremsendes i
skriftlig form. Pålægget kommer
således til at indgå som et
dokument i sagen.
Bestemmelsen
indebærer for det andet, at
justitsministeren i disse
tilfælde skal begrunde sin
beslutning. Begrundelsens
udformning vil afhænge af sagens
karakter. Begrundelsen bør
indeholde en henvisning til
lovgrundlaget samt en kort
beskrivelse af sagen faktum og
de hovedhensyn, der ligger til
grund for pålægget.
De omhandlede
pålæg skal i relation til
aktindsigt i alle tilfælde
betragtes som materiale,
politiet har tilvejebragt til
brug for sagen. Det indebærer,
at retsplejelovens §§ 729 a-d om
aktindsigt i straffesager finder
tilsvarende anvendelse.
Særreglen i
den foreslåede § 98, stk. 3, 4.
pkt., indebærer således, at
forsvaret som udgangspunkt vil
have adgang til at gøre sig
bekendt med pålægget.
Tilsvarende vil den sigtede som
udgangspunkt have adgang til
aktindsigt i pålægget efter
straffesagens afslutning. Det
bemærkes i den forbindelse
særligt, at det forhold, at et
pålæg i alle tilfælde skal
betragtes som materiale,
politiet har tilvejebragt til
brug for sagen, også indebærer,
at et pålæg fra
justitsministeren i de
omhandlede tilfælde – i
modsætning til pålæg fra
Rigsadvokaten og
statsadvokaterne – ikke vil være
et sådant internt
arbejdsdokument, som kan
undtages fra aktindsigt i medfør
af retsplejelovens § 729 d,
stk. 2. Dette gælder ikke i
øvrigt for korrespondance inden
for anklagemyndigheden.
Endelig
indebærer bestemmelsen, at
Folketingets formand skriftligt
skal orienteres, hvis
justitsministeren giver pålæg
til anklagemyndigheden om at
begynde, fortsætte, undlade
eller standse forfølgning.
Underretning kan udsættes, hvis
de hensyn, der er nævnt i
retsplejelovens § 729 c, stk. 1,
gør det påkrævet.
Om indholdet
af underretningen til
Folketingets formand henvises
til de almindelige bemærkninger,
pkt. 4.3. Folketingets formand
vil kunne videregive
underretningen til f.eks.
Retsudvalget.
Til nr. 2
(§§ 99, stk. 2, og 101, stk. 2)
Med den
foreslåede ændring præciseres
det, at de foreslåede
underretnings- og formkrav i
§ 98, stk. 3, 2.-4. pkt., ikke
skal gælde i relation til pålæg
vedrørende konkrete
straffesager, som meddeles en
underordnet anklagemyndighed af
Rigsadvokaten eller af
statsadvokaterne. Der tilsigtes
endvidere ingen ændringer i
Rigsadvokatens og
statsadvokaternes adgang til at
meddele pålæg.
Til § 2
Det foreslås,
at loven træder i kraft dagen
efter bekendtgørelse i
Lovtidende.
Til § 3
§ 3
indeholder bestemmelser om
lovens territoriale
gyldighedsområde.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende
formulering
|
|
Lovforslaget
|
|
|
§ 1
I
retsplejeloven, jf.
lovbekendtgørelse
nr. 961 af 21.
september 2004, som
ændret ved § 2 i lov
nr. 1436 af 22.
december 2004,
foretages følgende
ændring:
|
§ 98.
(udelades)
Stk. 2.
(udelades)
|
|
1. I § 98,
stk. 3 ,
indsættes som nyt
2.-4. pkt:
|
Stk. 3.
Justitsministeren
kan give de
offentlige anklagere
pålæg om
behandlingen af
konkrete sager,
herunder om at
begynde eller
fortsætte, undlade
eller standse
forfølgning.
Stk. 4.
(udelades)
|
|
”Et pålæg i medfør
af denne bestemmelse
om at begynde eller
fortsætte, undlade
eller standse
forfølgning skal
være skriftligt og
ledsaget af en
begrundelse.
Endvidere skal
Folketingets formand
skriftligt
underrettes om
pålægget. Hvis de
hensyn, der er nævnt
i § 729 c, stk. 1,
gør det påkrævet,
kan underretning
udsættes. Pålægget
betragtes i relation
til aktindsigt i
medfør af §§ 729 a-d
som materiale,
politiet har
tilvejebragt til
brug for sagen.”
|
|
|
|
§ 99.
(udelades)
Stk. 2.
Rigsadvokaten er de
øvrige offentlige
anklagere overordnet
og fører tilsyn med
disse. Rigsadvokaten
kan fastsætte
bestemmelser og
meddele pålæg efter
regler svarende til
§ 98, stk. 2 og 3.
Stk. 3.
(udelades)
|
|
2. I
§ § 99,
stk. 2 , og
101, stk. 2 ,
ændres ”§ 98, stk. 2
og 3” til: ”§ 98,
stk. 2 og stk. 3, 1.
pkt.”. |
|
|
|
§ 101.
(udelades)
Stk. 2.
Statsadvokaterne
fører tilsyn med
politimestrenes
behandling af
straffesager og
behandler klager
over afgørelser
truffet af
politimestrene
vedrørende
strafforfølgning.
Statsadvokaternes
afgørelser i
klagesager kan ikke
påklages til
rigsadvokaten og
justitsministeren.
Statsadvokaterne kan
fastsætte
bestemmelser og
meddele pålæg efter
regler svarende til
§ 98, stk. 2 og 3.
|
|
|