Lovforslag nr.
136 fremsat den 9. februar 2011 af
justitsministeren (Lars Barfoed)
Forslag
til
Lov om
ændring af lov om erstatningsansvar
og lov om arbejdsskadesikring
(Tidspunktet
for ophør af krav på erstatning for
tabt arbejdsfortjeneste m.v.)
§ 1
I lov om
erstatningsansvar, jf.
lovbekendtgørelse nr. 885 af 20.
september 2005, som ændret ved § 6 i
lov nr. 1545 af 20. december 2006 og
§ 8 i lov nr. 523 af 6. juni 2007,
foretages følgende ændringer:
1.
§ 2, stk. 1,
affattes således:
»Erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste ydes, indtil
skadelidte kan begynde at arbejde
igen, eller indtil det tidspunkt,
hvor skadelidte har lidt et varigt
erhvervsevnetab på 15 pct. eller
mere.«
2. I
§ 2, stk. 2,
indsættes efter
»kommunalbestyrelsen«: », erstatning
i henhold til en midlertidig
afgørelse om erstatning for
erhvervsevnetab efter lov om
arbejdsskadesikring, i det omfang
denne erstatning dækker en periode,
hvor der også tilkommer skadelidte
erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste,«.
3.
§ 10, stk. 1,
1. pkt., affattes således:
»Såvel
skadelidte som skadevolder kan
indhente en udtalelse om spørgsmålet
om fastsættelsen af méngraden og
erhvervsevnetabet fra
Arbejdsskadestyrelsen.«
4. I
§ 16, stk. 1,
indsættes som 4. pkt.:
»Det
gælder dog ikke beløb omfattet af 2.
pkt., der måtte være udbetalt som
erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste for en periode,
hvor skadelidte efter § 2, stk. 1,
ikke har haft krav på denne
erstatning.«
§ 2
I lov om
arbejdsskadesikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 848 af 7.
september 2009, som ændret senest
ved § 9 i lov nr. 1556 af 21.
december 2010, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 29
indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Den erstatningsansvarlige
skadevolder eller dennes
ansvarsforsikringsselskab har
endvidere krav på af
arbejdsskadeforsikringsselskabet
eller Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring at få
godtgjort erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste, som skadevolder
eller dennes
ansvarsforsikringsselskab har
udbetalt efter
erstatningsansvarsloven, i det
omfang det ved en afgørelse efter
§§ 17 eller 17 a fastslås, at en
erstatning for tab af erhvervsevne
helt eller delvis skal dække en
periode, som erstatningen for tabt
arbejdsfortjeneste er udbetalt for.
Arbejdsskadeforsikringsselskabet
eller Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring fradrager i
givet fald det pågældende beløb i
det beløb, som skadelidte er
tilkendt ved afgørelsen efter §§ 17
eller 17 a, og udbetaler herefter en
eventuel difference til skadelidte.«
2. I
§ 77
indsættes som
3. pkt.:
»Krav på
erhvervsevnetabserstatning efter
erstatningsansvarsloven nedsættes
dog ikke som følge af, at der er
betalt eller er pligt til at betale
midlertidig
erhvervsevnetabserstatning efter
denne lov.«
§ 3
Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2.
Sager om skader, der er indtrådt
inden lovens ikrafttræden, behandles
efter de hidtil gældende regler.
§ 4
Loven
gælder ikke for Færøerne og
Grønland, men lovens § 1 kan ved
kongelig anordning sættes i kraft
for Grønland med de ændringer, som
de grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til
lovforslaget
|
|
Almindelige
bemærkninger
|
|
|
Indholdsfortegnelse
|
|
|
1.
|
Indledning
|
2.
|
Gældende ret
i hovedtræk
|
2.1.
|
Erstatningsansvarslovens
regler om
erstatning
for tabt
arbejdsfortjeneste
og
erstatning
for
erhvervsevnetab
|
2.2.
|
Arbejdsskadesikringslovens
regler om
erstatning
for
erhvervsevnetab
|
2.3.
|
Sager
omfattet af
begge love
|
2.4.
|
Retspraksis
om
periodisering
af krav på
erstatning
for tabt
arbejdsfortjeneste
og
erstatning
for
erhvervsevnetab
|
2.4.1.
|
Sager alene
omfattet af
erstatningsansvarsloven
|
2.4.2.
|
Sager, hvor
der træffes
afgørelse om
erhvervsevnetabet
efter
arbejdsskadesikringsloven
|
2.4.3.
|
Adgangen til
at indhente
udtalelser
om
erhvervsevnetabsprocenten
fra
Arbejdsskadestyrelsen
i medfør af
erstatningsansvarslovens
§ 10
|
3.
|
Justitsministeriets
overvejelser
|
3.1.
|
Skæringstidspunktet
mellem krav
på
erstatning
for tabt
arbejdsfortjeneste
og krav på
erstatning
for
erhvervsevnetab
|
3.2.
|
Fradrag i
erstatningen
efter
erstatningsansvarsloven
som følge af
en
midlertidig
erstatning
for
erhvervsevnetab
efter
arbejdsskadesikringsloven
|
3.3.
|
Konsekvenserne
af
retrospektiv
fastsættelse
af
skadelidtes
erhvervsevnetab
|
3.4.
|
Arbejdsskadestyrelsens
udtalelser
efter
erstatningsansvarslovens
§ 10
|
4.
|
Økonomiske
og
administrative
konsekvenser
for det
offentlige
|
5.
|
Økonomiske
og
administrative
konsekvenser
for
erhvervslivet
|
6.
|
Administrative
konsekvenser
for borgerne
|
7.
|
Miljømæssige
konsekvenser
|
8.
|
Forholdet
til
EU-retten
|
9.
|
Høring
|
10.
|
Sammenfattende
skema
|
|
1. Indledning
Hvis en person
kommer til skade som følge af sit
arbejde eller de forhold, som
arbejdet foregår under, og
arbejdsgiveren eller en anden
skadevolder desuden er
erstatningsansvarlig for skaden
efter almindelige erstatningsregler
m.v., afhænger udmålingen af den
erstatning, som vedkommende samlet
set har krav på, af reglerne i
erstatningsansvarsloven og
arbejdsskadesikringsloven og af
samspillet mellem disse to regelsæt.
Højesteret har i
to domme af 18. november 2009
(Ugeskrift for Retsvæsen 2010, side
436 og 451) på grundlag af en
fortolkning af
erstatningsansvarslovens § 2
fastslået, at retten til erstatning
for tabt arbejdsfortjeneste i
arbejdsskadesager, der er omfattet
af både arbejdsskadesikringsloven og
erstatningsansvarsloven, ophører fra
det tidspunkt, hvor skadelidte efter
arbejdsskadesikringsloven har krav
på erstatning for tab af
erhvervsevne i henhold til denne
lovs regler om
midlertidig fastsættelse af
erhvervsevnetab.
Som også anført
af Højesteret, jf. afsnit 2.4.2.1
nedenfor, er denne retstilstand ikke
i overensstemmelse med en af
forudsætningerne bag loven.
Den pågældende
retstilstand kan i nogle tilfælde
medføre, at en person, der kommer ud
for en arbejdsskade, ikke kan kræve
et lige så stort erstatningsbeløb
fra den ansvarlige skadevolder, som
hvis den samme skade var blevet
påført den pågældende i fritiden, og
erstatningen for tabt
arbejdsfortjeneste og tab af
erhvervsevne derfor skulle udmåles
alene efter reglerne i
erstatningsansvarsloven.
Formålet med
lovforslaget er at sikre, at der
fremover ikke vil opstå tilfælde af
denne karakter, hvor der sker en
sådan forskelsbehandling. Hensigten
er således, at en person, der af en
ansvarlig skadevolder påføres en
skade, der er omfattet af
arbejdsskadesikringsloven, i alle
tilfælde - i overensstemmelse med
den oprindelige forudsætning bag
loven - skal kunne kræve lige så
meget i erstatning, som vedkommende
i dag er berettiget til, hvis den
samme skade påføres vedkommende i
fritiden.
Der foreslås
derfor en ændring af
erstatningsansvarslovens § 2,
stk. 1, således, at det kommer til
at fremgå af bestemmelsen, at
skadelidtes krav på erstatning for
tabt arbejdsfortjeneste i begge
typer af sager først ophører på det
tidspunkt, hvor skadelidte har lidt
et varigt
erhvervsevnetab, der
berettiger til
erhvervsevnetabserstatning, eller –
hvis skadelidte
ikke lider et sådant tab – på
det tidspunkt, hvor skadelidte kan
begynde at arbejde igen (i
væsentligt samme omfang som
tidligere). Den foreslåede ændring
indebærer navnlig, at en
midlertidig
afgørelse efter
arbejdsskadesikringsloven, hvorved
skadelidte på baggrund af en
vurdering af den pågældendes
aktuelle
erhvervsevnetab får tilkendt
erhvervsevnetabserstatning, fremover
ikke i sig selv bevirker, at
skadelidtes krav på erstatning for
tabt arbejdsfortjeneste ophører.
I tilknytning til
den foreslåede ændring af
erstatningsansvarslovens § 2,
stk. 1, foreslås visse øvrige
ændringer af erstatningsansvarsloven
samt visse ændringer af
arbejdsskadesikringsloven. Disse
ændringer har navnlig til formål at
sikre, at skadelidte bliver
kompenseret fuldt ud for sin tabte
arbejdsfortjeneste, men samtidig
ikke som følge af den foreslåede
ændring af erstatningsansvarslovens
§ 2, stk. 1, bliver overkompenseret.
2. Gældende ret i
hovedtræk
2.1.
Erstatningsansvarslovens regler om
erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste og erstatning for
erhvervsevnetab
Erstatningsansvarsloven indeholder
dansk rets almindelige regler om
udmåling af erstatning for de
forskellige former for tab, som en
skadelidt efter omstændighederne har
krav på at få dækket, når den
pågældende er blevet påført en
personskade. Loven indeholder
således de nærmere regler om, hvilke
poster der på baggrund af en
forvoldt personskade skal betales
erstatning for, og hvordan
erstatningsbeløbene beregnes.
Erstatningsansvarsloven regulerer
ikke spørgsmålet om, hvilke
betingelser der skal være opfyldt
for, at der foreligger et
erstatningsansvar. Det er således en
forudsætning for anvendelsen af
lovens regler, at der er en
skadevolder, der er ansvarlig for
skaden i henhold til de almindelige
erstatningsretlige regler
(culpareglen m.v.) eller regler i
særlovgivningen (f.eks. reglerne om
objektivt ansvar efter
færdselsloven).
Efter
erstatningsansvarslovens § 2,
stk. 1, 1. pkt., ydes erstatning for
tabt arbejdsfortjeneste, indtil
skadelidte kan begynde at arbejde
igen. Med udtrykket »kan begynde at
arbejde igen« sigtes til, at
skadelidte skal være i stand til at
arbejde i væsentligt samme omfang
som tidligere.
Hvis det derimod
må antages, at skadelidte vil lide
et varigt erhvervsevnetab, ydes
erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste indtil det
tidspunkt, hvor det er muligt
midlertidigt eller endeligt at
skønne over skadelidtes fremtidige
erhvervsevne, jf. lovens § 2,
stk. 1, 2. pkt. Herefter tilkommer
der skadelidte erstatning for varigt
tab af erhvervsevne, jf. lovens § 1,
stk. 2, og § 5, stk. 1. Der ydes dog
ikke erstatning, hvis
erhvervsevnetabet er mindre end 15
pct., jf. lovens § 5, stk. 3.
Domstolene har i
en række sager taget stilling til,
hvordan – og på hvilket grundlag –
det tidspunkt, hvor det er muligt
midlertidigt eller endeligt at
skønne over skadelidtes fremtidige
erhvervsevne, nærmere fastlægges, og
dermed, hvornår skadelidtes krav på
erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste ophører, og et
eventuelt krav på erstatning for
varigt tab af erhvervsevne
indtræder. De pågældende domme, der
bl.a. også omhandler
erstatningsansvarslovens § 10 (jf.
nærmere om denne bestemmelse straks
nedenfor) og betydningen af
Arbejdsskadestyrelsens udtalelser om
erhvervsevnetabsprocenten efter
denne bestemmelse, omtales i afsnit
2.4 nedenfor.
I erstatningen
for tabt arbejdsfortjeneste
fradrages efter lovens § 2, stk. 2,
løn under sygdom, dagpenge fra
arbejdsgiver eller
kommunalbestyrelsen og
forsikringsydelser, der har karakter
af en virkelig skadeserstatning,
samt lignende ydelser til den
skadelidte.
Efter lovens § 5,
stk. 2, skal der ved bedømmelsen af
et eventuelt erhvervsevnetab tages
hensyn til skadelidtes muligheder
for at skaffe sig indtægt ved sådant
arbejde, som med rimelighed kan
forlanges af den pågældende efter
dennes evner, uddannelse, alder og
muligheder for erhvervsmæssig
omskoling og genoptræning eller
lignende.
Erhvervsevnetabserstatningen
fastsættes efter lovens § 6 til et
kapitalbeløb, der udgør skadelidtes
årsløn (som fastlagt efter lovens
§ 7) ganget med
erhvervsevnetabsprocenten og
herefter ganget med 10 og – for så
vidt angår skadelidte, der er over
henholdsvis 30 og 55 år – reduceret
forholdsmæssigt efter reglen i § 9.
Lovens § 8
indeholder endvidere en særlig regel
om udmålingen af erstatningen for
skadelidte, der ikke er fyldt 15 år.
Efter lovens § 10
kan såvel skadelidte som skadevolder
indhente en udtalelse om spørgsmålet
om fastsættelsen af skadelidtes
erhvervsevnetabsprocent fra
Arbejdsskadestyrelsen. Denne
udtalelse skal så vidt muligt
afgives inden 1 år og senest 2 år
efter fremsættelsen af anmodningen
om en udtalelse. Hvis den
erhvervsmæssige situation ikke er
afklaret, kan Arbejdsskadestyrelsen,
når der foreligger særlige
omstændigheder, afgive en
midlertidig udtalelse, jf. § 10,
stk. 1, 3. pkt. Udtalelser efter
§ 10 er alene vejledende for
skadevolder og skadelidte.
Af lovens § 16,
stk. 1, 1. pkt., fremgår det, at de
godtgørelses- og erstatningsposter,
som skadelidte har krav på efter
loven, kan kræves betalt 1 måned
efter, at skadevolderen har været i
stand til at indhente de
oplysninger, der er fornødne til
bedømmelsen af erstatningens
størrelse. Det fremgår endvidere af
§ 16, stk. 1, 2. pkt., at hvis det,
forinden endelig opgørelse kan finde
sted, er givet, at skadevolderen i
alt fald skal betale en del af det
krævede beløb, kan skadelidte
forlange denne del udbetalt efter
reglen i 1. pkt. Et sådant udbetalt
beløb samt beløb, der er udbetalt
som midlertidig
erhvervsevnetabserstatning, kan ikke
senere kræves tilbagebetalt eller
modregnet i andre erstatningsposter.
jf. § 16, stk. 1, 3. pkt.
2.2.
Arbejdsskadesikringslovens regler om
erstatning for erhvervsevnetab
Efter
arbejdsskadesikringslovens § 48 skal
arbejdsgiveren sikre sine
medarbejdere mod arbejdsskader.
Arbejdsgiveren skal således efter
lovens § 50 tegne forsikring mod
følgerne af ulykkestilfælde som
defineret i lovens § 6 samt efter
lovens § 55 tilslutte sig
Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring mod følgerne
af erhvervssygdomme som defineret i
lovens § 7.
Det er ikke en
betingelse for erstatning efter
arbejdsskadesikringsloven, at der er
en ansvarlig skadevolder, jf. herved
lovens § 1, stk. 1, 2. pkt.
Arbejdsskadesikringsloven indeholder
– på samme måde som
erstatningsansvarsloven – regler om
de erstatningsposter, der kan
dækkes, herunder erstatning for tab
af erhvervsevne. Efter
arbejdsskadesikringsloven kan der i
modsætning til, hvad der gælder
efter erstatningsansvarsloven, ikke
kræves erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste.
Efter lovens
§ 16, stk. 1, afgør
Arbejdsskadestyrelsen, når der efter
sygebehandling, optræning eller
revalidering er grundlag for at
skønne over den tilskadekomnes
fremtidige helbredstilstand og
erhvervsmuligheder, om den
tilskadekomne er berettiget til
erstatning for (bl.a.) tab af
erhvervsevne.
Af lovens § 17,
stk. 1, 1. pkt., fremgår det, at den
tilskadekomne har ret til erstatning
for tab af erhvervsevne, hvis
arbejdsskaden har nedsat den
tilskadekomnes evne til at skaffe
sig indtægt ved arbejde. I lighed
med, hvad der gælder efter
erstatningsansvarsloven, ydes
erstatning ikke, hvis tabet af
erhvervsevne er mindre end 15 pct.,
jf. § 17, stk. 1, 2. pkt.
Bedømmelsen af
erhvervsevnetabet sker, jf. § 17,
stk. 2, ud fra tilsvarende kriterier
som efter erstatningsansvarslovens
§ 5, stk. 2.
Hvis den
erhvervsmæssige situation ikke er
afklaret, kan Arbejdsskadestyrelsen
efter § 17, stk. 3, træffe en
midlertidig afgørelse om erstatning
for erhvervsevnetab. I modsætning
til midlertidige udtalelser efter
erstatningsansvarsloven skal en
sådan afgørelse efter
arbejdsskadesikringsloven fastlægge,
hvad det
aktuelle erhvervsevnetab er,
og ikke, hvad det endelige (det vil
sige varige) erhvervsevnetab efter
endt revalidering, omskoling eller
lignende må forventes at blive, jf.
herved Højesterets domme af 10.
januar og 9. oktober 2002 (Ugeskrift
for Retsvæsen 2002, side 730, og
2003, side 47).
Erstatning for
tab af erhvervsevne i henhold til
Arbejdsskadesikringsloven tilkendes
som en løbende ydelse, jf. lovens
§ 17, stk. 5, medmindre den
kapitaliseres efter reglerne i
lovens § 27. Midlertidig erstatning
for tab af erhvervsevne udbetales
altid som en løbende ydelse, jf.
lovens § 27, stk. 1, sidste pkt.
Ved fuldstændigt
tab af erhvervsevne udgør den
løbende ydelse 4/5 af tilskadekomnes
årsløn (som fastlagt efter lovens
§ 24) og ved nedsættelse af
erhvervsevnen en forholdsmæssig del
heraf, jf. lovens § 17, stk. 6 (idet
det dog bemærkes, at disse regler er
ændret med virkning fra 1. januar
2011, bl.a. således at den løbende
ydelse fremover udgør 83 pct. af
tilskadekomnes årsløn, og at
arbejdsmarkedsbidrag trækkes fra
årslønnen ved beregningen af
erstatningen).
Af lovens § 17,
stk. 7 og 8, fremgår det, at kravet
på erhvervsevnetabserstatning
indtræder på det tidspunkt, hvor der
er påvist et tab af erhvervsevne,
dog ikke fra et tidspunkt der ligger
før arbejdsskadesagens anmeldelse.
Lovens § 17 a
indeholder en særlig bestemmelse om
fastsættelse af erhvervsevnetabet
for personer, der efter en
arbejdsskade er eller bliver
visiteret til fleksjob.
Erhvervsevnetabet fastsættes i disse
tilfælde på grundlag af forskellen
mellem indtjeningen før
arbejdsskaden, som fastsat efter
§ 17 a, stk. 2, og ledighedsydelsen
eller indtjeningen i fleksjobbet.
2.3. Sager
omfattet af begge love
Arbejdsskadesager, hvor den
skadelidtes arbejdsgiver eller en
anden skadevolder samtidig er
erstatningsansvarlig for skaden
efter almindelige erstatningsregler
m.v., er omfattet af både
erstatningsansvarsloven og
arbejdsskadesikringsloven.
For så vidt angår
spørgsmålet om krav på erstatning
for tabt arbejdsfortjeneste og
erhvervsevnetabserstatning i sådanne
sager gælder følgende:
–
Skadelidte kan (efter
omstændighederne) rejse krav om
erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste efter
erstatningsansvarslovens regler.
–
Skadelidte kan endvidere (efter
omstændighederne) rejse krav om
erstatning for tab af erhvervsevne
efter arbejdsskadesikringsloven og –
hvis dette krav er mindre, end hvad
der følger af
erstatningsansvarslovens regler om
erstatning for erhvervsevnetab –
krav om erhvervsevnetabserstatning
efter erstatningsansvarsloven
fraregnet
erhvervsevnetabserstatningen efter
arbejdsskadesikringsloven.
Det følger af
arbejdsskadesikringslovens § 77, 2.
pkt., at
erhvervsevnetabserstatningen efter
arbejdsskadesikringsloven er primær,
idet bestemmelsen fastslår, at
skadelidtes krav mod den
erstatningsansvarlige nedsættes, i
det omfang
arbejdsskadeforsikringsselskabet har
betalt eller er forpligtet til at
betale erstatning efter
arbejdsskadesikringsloven, jf.
herved i øvrigt også Højesterets dom
af 16. august 1995 (Ugeskrift for
Retsvæsen 1995, side 843).
Hvis en ansvarlig
skadevolder eller dennes
ansvarsforsikringsselskab, inden
arbejdsskadesagen er endeligt
afgjort, har udbetalt erstatning for
tab af erhvervsevne, som
arbejdsskadeforsikringsselskabet
efter arbejdsskadesikringsloven har
pligt til at betale, kan skadevolder
eller dennes
ansvarsforsikringsselskab i medfør
af arbejdsskadesikringslovens § 29,
stk. 2, 1. pkt., efterfølgende kræve
den udbetalte erstatning godtgjort
af arbejdsskadeforsikringsselskabet.
En sådan
situation kan f.eks. opstå, hvis
skadevolder eller dennes
ansvarsforsikringsselskab på
tidspunktet for udbetalingen ikke
var bekendt med, at der også kunne
rejses krav efter
arbejdsskadesikringsloven.
I § 29, stk. 2,
2. pkt., er det udtrykkeligt
fastsat, at adgangen til at rejse
krav i medfør af bestemmelsens 1.
pkt., forudsætter, at der er tale om
et krav af samme art, som det
arbejdsskadeforsikringsselskabet har
pligt til at betale. Da erstatning
for tabt arbejdsfortjeneste ikke er
omfattet af
arbejdsskadesikringsloven, er
bestemmelsen i 1. pkt. ikke relevant
for så vidt angår udbetalinger af
denne erstatningspost.
2.4. Retspraksis
om periodisering af krav på
erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste og erstatning for
erhvervsevnetab
Som nævnt i
afsnit 2.1 ovenfor har domstolene i
en række sager taget stilling til,
hvordan – og på hvilket grundlag –
det tidspunkt, hvor det er muligt
midlertidigt eller endeligt at
skønne over skadelidtes fremtidige
erhvervsevne, nærmere fastlægges, og
dermed hvornår skadelidtes krav på
erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste ophører, og et
eventuelt krav på erstatning for
varigt tab af erhvervsevne
indtræder. Disse domme omtales i
afsnit 2.4.1 og 2.4.2 nedenfor.
2.4.1. Sager
alene omfattet af
erstatningsansvarsloven
For så vidt angår
sager, der alene er omfattet af
erstatningsansvarsloven, har
Højesteret i dom af 11. marts 2008
(Ugeskrift for Retsvæsen 2008, side
1386) fastslået, at ordlyden af
erstatningsansvarslovens § 2,
stk. 1, indebærer, at det ikke i sig
selv er tilstrækkeligt for at bringe
forpligtelsen til at betale
erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste til ophør, at
skadelidte må antages at lide et
varigt erhvervsevnetab, der
berettiger til erstatning herfor
(det vil sige et erhvervsevnetab på
mindst 15 pct.). Det er tillige en
forudsætning, at det er muligt –
bl.a. under inddragelse af de
hensyn, der er nævnt i lovens § 5,
stk. 2 – at skønne over skadelidtes
fremtidige erhvervsevne. Der skal
således foreligge et forsvarligt
grundlag for det konkrete skøn, også
når skønnet er midlertidigt, fordi
den skadelidtes erhvervsmæssige
situation ikke er afklaret.
Højesteret har
endvidere i dommen – og dette er
gentaget i Højesterets dom af 27.
august 2008 (Ugeskrift for Retsvæsen
2008, side 2601) – fastslået, at det
følger af erstatningsansvarslovens
§ 2, stk. 1, § 5, stk. 2, § 10,
stk. 1, og § 16, stk. 1, at en
skadevolder eller dennes
forsikringsselskab, der er af den
opfattelse, at der er skabt et
grundlag for – eventuelt
midlertidigt – at skønne over
skadelidtes fremtidige
erhvervsevnetab og derfor ikke
længere mener sig forpligtet til at
betale erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste, enten selv må
udøve et rimeligt skøn og udbetale
erstatning for erhvervsevnetab i
forhold hertil eller anmode
Arbejdsskadestyrelsen om en
udtalelse om
erhvervsevnetabsprocenten.
Højesteret udtalte i den
forbindelse, at forpligtelsen til at
udbetale erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste vedvarer, indtil
Arbejdsskadestyrelsens udtalelse
foreligger, medmindre skadevolder
eller forsikringsselskabet forinden
på forsvarligt grundlag har
foretaget et rimeligt skøn over
erhvervsevnetabet og udbetalt
erstatning for erhvervsevnetabet i
forhold hertil.
2.4.2. Sager,
hvor der træffes afgørelse om
erhvervsevnetabet efter
arbejdsskadesikringsloven
2.4.2.1.
Højesteret har i dom af 6. oktober
2008 (Ugeskrift for Retsvæsen 2009,
side 138) taget stilling til
skæringstidspunktet mellem
erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste og erstatning for
tab af erhvervsevne, når der efter
arbejdsskadesikringsloven er truffet
en endelig
afgørelse om
erhvervsevnetabet.
Højesteret har i
dommen fastslået, at
erstatningsansvarslovens § 2,
stk. 1, 2. pkt., efter sin ordlyd og
bestemmelsens forarbejder må forstås
således, at der skal være sammenfald
mellem det tidspunkt, hvor retten
til erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste ophører, og det
tidspunkt, hvor retten til
erstatning for erhvervsevnetab
indtræder, således at der ved
erstatningsdækningen hverken opstår
»overlapning« eller »huller« mellem
de to erstatningsposter. Herefter
fastsatte Højesteret
skæringstidspunktet mellem
skadelidtes erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste og den
pågældendes erstatning for
erhvervsevnetab til den 1. februar
2005, hvilket var den dato, som
Arbejdsskadestyrelsen ved afgørelse
af 29. juni 2005 havde fastsat som
virkningstidspunktet for
tilkendelsen af
erhvervsevnetabserstatning efter
arbejdsskadesikringsloven. Ved
afgørelsen har Højesteret således
fastslået, at dette
virkningstidspunkt – og ikke
afgørelsestidspunktet eller
tidspunktet for den faktiske
udbetaling af
erhvervsevnetabserstatning efter
arbejdsskadesikringsloven – udgør
det relevante skæringstidspunkt
mellem de to erstatningsposter.
Som nævnt i
afsnit 1 ovenfor har Højesteret
endvidere ved to domme af 18.
november 2009 fastlagt fortolkningen
af erstatningsansvarslovens § 2,
stk. 1, 2. pkt., med hensyn til
tidspunktet for overgangen fra
erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste til erstatning
for erhvervsevnetab, når
Arbejdsskadestyrelsen har truffet en
midlertidig
afgørelse om
erhvervsevnetabet efter
arbejdsskadesikringsloven.
I begge sager har
Højesterets flertal fastslået, at
også en midlertidig afgørelse fra
Arbejdsskadestyrelsen om, at der
tilkommer skadelidte
erhvervsevnetabserstatning efter
arbejdsskadesikringsloven,
indebærer, at skadelidte efter
afgørelsens virkningstidspunkt ikke
længere har ret til erstatning for
tabt arbejdsfortjeneste.
Flertallet
anførte bl.a., at
erstatningsansvarslovens § 2,
stk. 1, 2. pkt., bygger på en
forudsætning om, at (også) en
midlertidig afgørelse om
erhvervsevnetab efter
arbejdsskadesikringsloven træffes på
grundlag af en vurdering af den
skønnede varige
indtægtsnedgang for
skadelidte. Flertallet fandt det
ikke afgørende for fortolkningen af
bestemmelsen, at denne forudsætning
har vist sig ikke at være rigtig,
jf. herved Højesterets domme af 10.
januar og 9. oktober 2002 (Ugeskrift
for Retsvæsen 2002, side 730 og
2003, side 47) hvor Højesteret
fastslog, at erhvervsevnetabet i
midlertidige afgørelser efter
arbejdsskadesikringsloven skal
fastsættes ud fra, hvad dette tab
aktuelt
er, jf. herved afsnit 2.2 ovenfor.
Flertallet bemærkede herved, at
formålet med samordningen mellem
erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste og erstatning for
erhvervsevnetab – nemlig at sikre,
at der ved erstatningsdækningen
hverken opstår »overlapning« eller
»huller« mellem de to
erstatningsposter – ikke ville kunne
opnås, hvis midlertidige afgørelser
om erhvervsevnetab efter
arbejdsskadesikringsloven ikke
bevirkede, at krav på erstatning for
tabt arbejdsfortjeneste ophører.
Højesterets
mindretal lagde bl.a. vægt på, at
formålet med bestemmelsen i
erstatningsansvarslovens § 2,
stk. 1, 2. pkt., har været, at
erstatning for erhvervsevnetab først
skulle afløse erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste, når der
foreligger det fornødne grundlag for
– midlertidigt eller endeligt – at
skønne over skadelidtes
varige
erhvervsevne. Mindretallet fandt
ikke, at en forståelse af
bestemmelsen, hvorefter midlertidige
afgørelser om erhvervsevnetab efter
arbejdsskadesikringsloven ikke
bringer retten til erstatning for
tabt arbejdsfortjeneste til ophør,
ville give skadelidte
dobbeltkompensation eller
overlappende dækning. Mindretallet
bemærkede herved, at en midlertidig,
løbende erhvervsevnetabserstatning
efter arbejdsskadesikringsloven
reelt må anses for en erstatning for
et midlertidigt indtægtstab, og at
skadelidte efter
erstatningsansvarsloven blot har
krav på en eventuel difference
mellem på den ene side den
midlertidige
erhvervsevnetabserstatning efter
arbejdsskadesikringsloven sammenlagt
med revalideringsydelse m.v. og på
den anden side skadelidtes løbende
tabte arbejdsfortjeneste.
2.4.2.2.
Ved Østre Landsrets upåankede dom af
8. marts 2010 og ved Vestre
Landsrets ligeledes upåankede dom af
6. juli 2010 (Ugeskrift for
Retsvæsen 2010, side1797 og 2771) er
der taget stilling til spørgsmålet
om, hvorvidt der i sager, der er
omfattet af både
erstatningsansvarsloven og
arbejdsskadesikringsloven, skal
anvendes samme forståelse af
erstatningsansvarslovens § 2,
stk. 1, som i de sager, der alene er
omfattet af erstatningsansvarsloven,
jf. afsnit 2.4.1 ovenfor.
I begge domme
udtaltes det, at der ikke er
grundlag for at forstå Højesterets
udtalelser i de domme, der er omtalt
i afsnit 2.4.1 ovenfor, således, at
de alene vedrører skader, der
ikke er
omfattet af
arbejdsskadesikringsloven. Herefter,
og idet hverken skadevolderne eller
disses forsikringsselskaber havde
foretaget et rimeligt skøn over de
skadelidtes erhvervsevnetab og
udbetalt erstatning i forhold
hertil, inden Arbejdsskadestyrelsen
traf afgørelse om erhvervsevnetabet,
blev skadevolderne dømt til at
betale erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste helt frem til
tidspunktet for
Arbejdsskadestyrelsens afgørelse om
erhvervsevnetabet.
2.4.3. Adgangen
til at indhente udtalelser om
erhvervsevnetabsprocenten fra
Arbejdsskadestyrelsen i medfør af
erstatningsansvarslovens § 10
I to kendelser af
21. september 2007 (Ugeskrift for
Retsvæsen 2007, side 3088 og 3095)
har Højesteret taget stilling til, i
hvilket omfang Arbejdsskadestyrelsen
under en verserende retssag kan
anmodes om en udtalelse efter
erstatningsansvarslovens § 10.
I førstnævnte sag
ønskede den sagsøgte skadevolder at
indhente Arbejdsskadestyrelsens
udtalelse om, hvorvidt det var
muligt på grundlag af nærmere
anførte sagsakter på én eller flere
bestemte datoer at skønne over
skadelidtes fremtidige erhvervsevne.
Højesteret
udtalte, at Arbejdsskadestyrelsens
besvarelse af sådanne spørgsmål ikke
er omfattet af den udtalelse, som
hver part i medfør af
erstatningsansvarslovens § 10 kan
indhente hos styrelsen om
fastsættelse af
erhvervsevnetabsprocenten, men at
styrelsen – der må anses at besidde
den nødvendige sagkundskab hertil –
også uden hjemmel er berettiget til
på vilkår fastsat af styrelsen at
besvare sådanne spørgsmål. Da det
ikke på forhånd kunne afvises, at
besvarelsen kunne have betydning som
vejledning for retten i forbindelse
med afgørelsen om erstatning for
tabt arbejdsfortjeneste efter
erstatningsansvarslovens § 2, tillod
Højesteret, at spørgsmålene blev
stillet.
I sidstnævnte sag
ønskede den sagsøgte skadevolder
primært at indhente en udtalelse fra
Arbejdsskadestyrelsen om, hvornår
det var muligt midlertidigt eller
endeligt at skønne over skadelidtes
erhvervsevne, og subsidiært at
indhente en udtalelse om, hvorvidt
det var muligt på grundlag af
nærmere anførte sagsakter på én
eller flere bestemte datoer at
skønne over skadelidtes fremtidige
erhvervsevne.
Højesteret
fastslog, at en udtalelse fra
Arbejdsskadestyrelsen om, hvornår
det var muligt midlertidigt eller
endeligt at skønne over skadelidtes
fremtidige erhvervsevne, ville
indebære en retlig stillingtagen
til, hvornår retten til erstatning
for tabt arbejdsfortjeneste efter
erstatningsansvarslovens § 2
ophører, hvilket henhører under
domstolenes og ikke styrelsens
kompetence. Højesteret afviste
derfor indhentelsen af en udtalelse
herom som åbenbar overflødig
bevisførelse, jf. retsplejelovens
§ 341, men tog med samme begrundelse
som i førstnævnte sag skadevolders
subsidiære påstand til følge.
3.
Justitsministeriets overvejelser
3.1.
Skæringstidspunktet mellem krav på
erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste og krav på
erstatning for erhvervsevnetab
Efter afsigelsen
af de domme, der er omtalt i afsnit
2.4.1 og 2.4.2 ovenfor, er
retstilstanden i dag den, at
skæringstidspunktet mellem
erstatningsposterne tabt
arbejdsfortjeneste og
erhvervsevnetab i sager, der er
omfattet af både
arbejdsskadesikringsloven og
erstatningsansvarsloven ikke
fastlægges ud fra samme principper
som i sager, der alene er omfattet
af erstatningsansvarsloven.
I sager omfattet
af begge love er retstilstanden som
fastlagt af Højesteret således den,
at skadelidtes krav på (yderligere)
erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste bliver afskåret
allerede ved en midlertidig
afgørelse efter
arbejdsskadesikringsloven, selv om
en sådan afgørelse ikke indeholder
noget skøn over det
varige
erhvervsevnetab.
Denne
retstilstand indebærer, at
erstatningen i sådanne
arbejdsskadesager ikke nødvendigvis
kompenserer skadelidte fuldt ud for
det indtægtstab, der er påført
skadelidte i perioden, indtil
skadelidte kan begynde at arbejde
igen (i væsentligt samme omfang som
tidligere), eller indtil det
tidspunkt, hvor skadelidtes varige
erhvervsevnetab er indtrådt. Der vil
f.eks. ske en ufuldstændig dækning
af skadelidtes indtægtstab, når det
beløb, som skadelidte modtager i
midlertidig
erhvervsevnetabserstatning efter
arbejdsskadesikringsloven sammenlagt
med en revalideringsydelse, er
lavere end den indtægt, som
skadelidte oppebar indtil skadens
indtræden.
Efter
Justitsministeriets opfattelse er
det væsentligt at sikre, at
skadelidte i sager, der også er
omfattet af
arbejdsskadesikringsloven, fremover
– i overensstemmelse med den
oprindelige forudsætning bag
affattelsen af
erstatningsansvarslovens § 2 – fuldt
ud kompenseres for det indtægtstab,
som den pågældende lider i perioden
frem til, at den pågældende enten
kan begynde at arbejde igen (i
væsentligt samme omfang som
tidligere) eller – i de tilfælde
hvor skaden medfører et varigt
erhvervsevnetab – frem til det
tidspunkt, hvor det varige
erhvervsevnetab indtræder.
Justitsministeriet finder derfor, at
erstatningsansvarslovens § 2,
stk. 1, bør ændres, således at
retten til erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste i de omhandlede
tilfælde gælder i samme omfang som i
andre sager, hvor der er en
ansvarlig skadevolder. Det bør
således ikke gøre nogen forskel med
hensyn til muligheden for at kræve
erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste af den ansvarlige
skadevolder, om skaden er forvoldt i
forbindelse med udførelsen af den
pågældendes arbejde eller i
fritiden. I begge situationer bør
det tidspunkt, fra hvilket
skadelidte ikke længere har krav på
erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste, fastlægges ud
fra samme objektive kriterier,
nemlig om skadelidte er blevet i
stand til at arbejde igen (i
væsentligt samme omfang som
tidligere), eller om skadelidte har
lidt et varigt
erhvervsevnetab på 15 pct.
eller mere. Midlertidige afgørelser
efter arbejdsskadesikringsloven,
hvorved skadelidte på baggrund af en
vurdering af den pågældendes
aktuelle
erhvervsevnetab får tilkendt
erhvervsevnetabserstatning, bør
således fremover ikke i sig selv
bevirke, at skadelidtes krav på
erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste ophører.
3.2. Fradrag i
erstatningen efter
erstatningsansvarsloven som følge af
en midlertidig erstatning for
erhvervsevnetab efter
arbejdsskadesikringsloven
Konsekvensen af
den ovenfor i afsnit 3.1 foreslåede
ændring af erstatningsansvarslovens
§ 2, stk. 1, vil bl.a. være, at
skadelidte fremover efter
omstændighederne inden for den samme
periode vil være berettiget til både
erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste efter
erstatningsansvarsloven og
midlertidig
erhvervsevnetabserstatning efter
arbejdsskadesikringsloven.
Denne ændring bør
ikke føre til, at skadelidte kan
opnå et samlet erstatningsbeløb, der
overstiger det indtægtstab, som
skadelidte rent faktisk har haft i
den pågældende periode.
Det bør derfor
sikres, at skadelidte ikke er
berettiget til fuld erstatning for
tabt arbejdsfortjeneste efter
erstatningsansvarsloven for den
periode, hvor der samtidig i henhold
til en midlertidig afgørelse efter
arbejdsskadesikringsloven tilkommer
skadelidte en løbende erstatning for
erhvervsevnetab (en erstatning, der
reelt har karakter af (delvis)
erstatning for et midlertidigt
indtægtstab).
I
overensstemmelse hermed foreslås
lovens § 2, stk. 2, om fradrag i
erstatningen for tabt
arbejdsfortjeneste ændret således,
at en erstatning for erhvervsevnetab
i henhold til en midlertidig
afgørelse efter
arbejdsskadesikringsloven skal
fradrages i skadelidtes krav på
erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste efter
erstatningsansvarsloven i det
omfang, de to erstatningsposter
dækker samme periode.
I tilknytning
hertil foreslås endvidere en ændring
af arbejdsskadesikringslovens § 77,
således at det kommer til at fremgå
udtrykkeligt af denne bestemmelse,
at en midlertidig
erhvervsevnetabserstatning efter
arbejdsskadesikringsloven ikke
bevirker, at den erstatning for
erhvervsevnetab, som skadelidte
eventuelt har krav på efter
erstatningsansvarsloven, nedsættes.
Det bemærkes i
den forbindelse, at midlertidig
erhvervsevnetabserstatning efter
arbejdsskadesikringsloven som nævnt
udgør en delvis dækning af
skadelidtes
aktuelle indtægtstab (den
tabte arbejdsfortjeneste). Den
midlertidige
erhvervsevnetabserstatning skal
derfor tages i betragtning ved
beregningen af, hvor stort et beløb
skadelidte har krav på at få
udbetalt til dækning af sin tabte
arbejdsfortjeneste, jf. den
foreslåede ændring af
erstatningsansvarslovens § 2,
stk. 2, og det forslag til ændring
af arbejdsskadesikringslovens § 29,
som er omtalt nedenfor i afsnit 3.3,
men derimod ikke ved opgørelsen af
et eventuelt krav på erstatning for
varigt erhvervsevnetab efter
erstatningsansvarsloven.
3.3.
Konsekvenserne af retrospektiv
fastsættelse af skadelidtes
erhvervsevnetab
Vurderingen af,
om – og i givet fald hvornår –
skadelidte har lidt et
erhvervsevnetab, vil i praksis ofte
ske retrospektivt, da der typisk vil
være en vis sagsbehandlingstid
forbundet med bl.a. at tilvejebringe
og vurdere det grundlag, på hvilket
skadelidtes erhvervsevne skal
bedømmes.
Det forhold, at
fastsættelsen af det tidspunkt, hvor
skadelidte ikke længere er
berettiget til (fuld) erstatning for
tabt arbejdsfortjeneste, ofte vil
ske retrospektivt, vil efter
omstændighederne indebære, at en
skadevolder eller dennes
forsikringsselskab på tidspunktet
for den retrospektive fastsættelse
af skæringstidspunktet har udbetalt
erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste for en periode,
der ligger ud over
skæringstidspunktet.
Der bør efter
Justitsministeriets opfattelse tages
hensyn til dette forhold bl.a. ved
at sikre, at der ikke er noget til
hinder for, at skadevolder eller
dennes forsikringsselskab i sådanne
tilfælde kan modregne det beløb, der
er udbetalt for meget i erstatning
for tabt arbejdsfortjeneste, i en
eventuel erhvervsevnetabserstatning
efter lovens § 5, eller – hvis der
ikke er noget beløb at foretage
modregning i – kræve den for meget
udbetalte erstatning tilbagebetalt.
Erstatningsansvarslovens § 16
foreslås derfor ændret, således at
det kommer til at fremgå, at reglen
i bestemmelsens 3. pkt. om, at
eventuelt udbetalte a conto beløb
ikke senere kan kræves tilbagebetalt
eller modregnet i andre
erstatningsposter, ikke omfatter
beløb, der måtte være udbetalt som
erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste for en periode,
hvor skadelidte ikke har haft krav
på (fuld) erstatning fra skadevolder
for denne erstatningspost, jf. den
foreslåede § 2 i
erstatningsansvarsloven, som
affattet ved lovforslagets § 1, nr.
1 og 2. Herefter vil sådanne beløb,
der er udbetalt a conto som
erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste, kunne kræves
tilbagebetalt eller modregnet i
andre erstatningsposter efter
almindelige formueretlige regler
herom.
Det bør endvidere
for så vidt angår sager, der også er
omfattet af
arbejdsskadesikringsloven, ved en
ændring af denne lovs § 29 sikres,
at den ansvarlige skadevolder eller
dennes ansvarsforsikringsselskab kan
kræve det beløb, der på baggrund af
en retrospektiv fastsættelse af
erhvervsevnetabet er blevet udbetalt
for meget i erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste, godtgjort af
arbejdsskadeforsikringsselskabet
eller Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring. I
forlængelse heraf bør det endvidere
sikres, at
arbejdsskadeforsikringsselskabet
eller Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring i disse
tilfælde fradrager det pågældende
beløb i det beløb, som skadelidte
har krav på at få udbetalt i
erhvervsevnetabserstatning efter
arbejdsskadesikringsloven, og
herefter alene udbetaler en eventuel
difference til skadelidte.
Det bemærkes, at
det forhold, at skadelidte efter
omstændighederne får udbetalt for
meget i erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste samt det forhold,
at dette beløb efterfølgende bliver
fradraget, modregnet eller
tilbagebetalt, kan være af
skattemæssig betydning for
skadelidte. Det skyldes, at
skadelidte skal betale skat af
erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste. Skadelidte skal
dog naturligvis ikke (endeligt)
betale skat af erstatningen, hvis
det efterfølgende fastslås, at
skadelidte ikke har været berettiget
til den, sådan at den derfor
tilbagesøges på en af de nævnte
måder af skadevolder eller dennes
forsikringsselskab. Skadelidte vil i
sådanne tilfælde kunne få sin
skatteansættelse ændret inden for
gældende frist- og
forældelsesregler, jf. herved
skatteforvaltningslovens §§ 26, 27
og 34 a.
3.4.
Arbejdsskadestyrelsens udtalelser
efter erstatningsansvarslovens § 10
Som anført
ovenfor i afsnit 2.1 følger det af
erstatningsansvarslovens § 10,
stk. 1, at såvel skadelidte som
skadevolder kan indhente en
udtalelse om spørgsmålet om
fastsættelsen af
erhvervsevnetabsprocenten fra
Arbejdsskadestyrelsen. Udtalelsen
skal så vidt muligt afgives inden 1
år og senest 2 år efter
fremsættelsen, jf. bestemmelsens 2.
pkt. Hvis den erhvervsmæssige
situation ikke er afklaret, kan
Arbejdsskadestyrelsen, når der
foreligger særlige omstændigheder,
afgive en midlertidig udtalelse, jf.
bestemmelsens 3. pkt.
Arbejdsskadestyrelsens udtalelser
efter erstatningsansvarslovens § 10
indeholder kun i visse – men altså
ikke alle – tilfælde en retrospektiv
vurdering af skadelidtes
erhvervsevnetab, det vil sige en
vurdering af, på hvilket tidspunkt
det varige erhvervsevnetab må anses
for indtrådt. Derved adskiller
udtalelserne sig fra styrelsens
afgørelser om erhvervsevnetab efter
arbejdsskadesikringslovens § 17. I
disse afgørelser skal der nemlig i
henhold til den nugældende
affattelse af § 17, stk. 7 og 8,
altid fastsættes et
virkningstidspunkt for skadelidtes
tab af erhvervsevne. Dette
virkningstidspunkt vil af de grunde,
som er nævnt i afsnit 3.3 ovenfor,
ofte ligge noget længere tilbage end
afgørelsestidspunktet.
Det bør i alle
tilfælde, hvor det kan være
relevant, være muligt at indhente en
udtalelse fra Arbejdsskadestyrelsen,
der skal kunne tjene som et
(vejledende) grundlag for
afgrænsningen af, hvornår skadelidte
har lidt et varigt erhvervsevnetab
og dermed ikke længere er berettiget
til erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste.
Erstatningsansvarslovens § 10
stk. 1, 1. pkt., foreslås på den
baggrund ændret, således at der
fremover ikke er tvivl om, at såvel
skadevolder som skadelidte kan
indhente en udtalelse fra
Arbejdsskadestyrelsen om, hvornår
det varige erhvervsevnetab efter
styrelsens vurdering er indtrådt.
Forslaget ændrer
ikke ved det forhold, at indhentelse
af en udtalelse til brug for en
verserende retssag efter
omstændighederne vil være overflødig
bevisførelse, der kan afskæres af
domstolene, jf. retsplejelovens
§ 341 og afsnit 2.4.3 ovenfor med
omtale af retspraksis.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget kan
have afledte økonomiske konsekvenser
for det offentlige i sager, hvor det
offentlige er ansvarlig for en
forvoldt personskade. Det offentlige
vil i så fald som følge af den
foreslåede ændring af
erstatningsansvarslovens § 2, stk.
1, være forpligtet til også i sager,
der tillige er omfattet af
arbejdsskadesikringsloven, at
udbetale erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste, indtil
skadelidte kan begynde at arbejde
igen, eller indtil det tidspunkt,
hvor skadelidte har lidt et varigt
erhvervsevnetab på 15 pct. eller
mere. Dette svarer til en oprindelig
forudsætning, der ligger bag den
gældende affattelse af
erstatningsansvarslovens § 2, stk.
1, jf. afsnit 3.1 ovenfor. Det er
således i overensstemmelse med den
oprindelige forudsætning bag loven,
at det offentlige i disse tilfælde
vil være forpligtet til efter
omstændighederne at udbetale
erstatning i en vis yderligere
periode. Samlet set er det
vurderingen, at de afledte
økonomiske konsekvenser for det
offentlige vil være begrænsede.
Lovforslaget har
ingen administrative konsekvenser af
betydning for det offentlige.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget kan
have afledte økonomiske konsekvenser
for erhvervsdrivende i sager, hvor
den pågældende erhvervsdrivende er
ansvarlig for en forvoldt
personskade. Den pågældende
erhvervsdrivende eller dennes
forsikringsselskab vil i så fald som
følge af den foreslåede ændring af
erstatningsansvarslovens § 2, stk.
1, være forpligtet til også i sager,
der tillige er omfattet af
arbejdsskadesikringsloven, at
udbetale erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste, indtil
skadelidte kan begynde at arbejde
igen, eller indtil det tidspunkt,
hvor skadelidte har lidt et varigt
erhvervsevnetab på 15 pct. eller
mere. Dette svarer til en oprindelig
forudsætning, der ligger bag den
gældende affattelse af
erstatningsansvarslovens § 2, stk.
1, jf. afsnit 3.1 ovenfor. Det er
således i overensstemmelse med den
oprindelige forudsætning bag loven,
at den erhvervsdrivende eller dennes
forsikringsselskab i disse tilfælde
vil være forpligtet til efter
omstændighederne at udbetale
erstatning i en vis yderligere
periode. Samlet set er det
vurderingen, at de afledte
økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet vil være begrænsede.
Den foreslåede
ændring af
arbejdsskadesikringslovens § 29 kan
endvidere have visse begrænsede
administrative konsekvenser for
forsikringsselskaberne i det omfang,
der fra et
ansvarsforsikringsselskabs side
rejses krav mod et
arbejdsskadeforsikringsselskab om
godtgørelse i henhold til
bestemmelsen.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har
ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har
ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget
indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Høring
Et udkast til
lovforslag har været sendt i høring
hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
Præsidenterne for
Østre og Vestre Landsret, Sø- og
Handelsretten og samtlige byretter,
Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Advokatrådet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Byggeri, Danske Advokater, Danske
Handicaporganisationer, Danske
Regioner, Det Centrale Handicapråd,
DI, Fagligt Fælles Forbund,
Forbrugerrådet, Forsikring &
Pension, FTF, Håndværksrådet, KL,
Landsforeningen af Polio-, Trafik-
og Ulykkesskadede,
Landsorganisationen i Danmark,
Patientforsikringen,
Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger og Ældre
Sagen.
|
|
|
10.
Sammenfattende
skema
|
|
|
|
|
Positive
konsekvenser/
mindreudgifter
|
Negative
konsekvenser/
merudgifter
|
Økonomiske
konsekvenser
for stat,
kommuner og
regioner
|
Ingen
|
Lovforslaget
har alene
afledte
konsekvenser
i visse
tilfælde,
hvor
skadelidte
efter
omstændighederne
vil have
krav på
erstatning
for tabt
arbejdsfortjeneste
i en længere
periode end
efter
gældende
ret. De
afledte
konsekvenser
vurderes
samlet set
at være
begrænsede.
|
Administrative
konsekvenser
for stat,
kommuner og
regioner
|
Ingen
|
Ingen
|
Økonomiske
konsekvenser
for
erhvervslivet
|
Ingen
|
Lovforslaget
har alene
afledte
konsekvenser
i visse
tilfælde,
hvor
skadelidte
efter
omstændighederne
vil have
krav på
erstatning
for tabt
arbejdsfortjeneste
i en længere
periode end
efter
gældende
ret. De
afledte
konsekvenser
vurderes
samlet set
at være
begrænsede.
|
Administrative
konsekvenser
for
erhvervslivet
|
Ingen
|
Ingen af
betydning
|
Administrative
konsekvenser
for borgerne
|
Ingen
|
Ingen
|
Miljømæssige
konsekvenser
|
Ingen
|
Ingen
|
Forholdet
til
EU-retten
|
Lovforslaget
indeholder
ikke
EU-retlige
aspekter
|
|
Bemærkninger til
lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
(Erstatningsansvarsloven)
Til nr. 1 (§ 2,
stk. 1)
Det foreslås at
ændre affattelsen af lovens § 2,
stk. 1, således at retten til
erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste i alle tilfælde –
det vil sige også i sager, der
tillige er omfattet af
arbejdsskadesikringsloven – først
ophører, når skadelidte kan begynde
at arbejde igen (i væsentligt samme
omfang som tidligere), eller på det
tidspunkt, hvor skadelidte har lidt
et varigt
erhvervsevnetab på mindst 15
pct. og dermed i stedet skal have
udbetalt erhvervsevnetabserstatning.
Den foreslåede
ændring indebærer navnlig, at
midlertidige afgørelser efter
arbejdsskadesikringslovens § 17,
stk. 3, ikke i sig selv kan afskære
retten til fortsat erstatning for
tabt arbejdsfortjeneste.
Det er som hidtil
formålet med bestemmelsen, at der
ved erstatningsdækningen ikke opstår
»huller« mellem erstatningsposterne
tabt arbejdsfortjeneste og tab af
erhvervsevne. F.eks. kan skadevolder
eller dennes forsikringsselskab – på
samme måde som efter gældende ret –
ikke stoppe en udbetaling af
erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste under henvisning
til, at Arbejdsskadestyrelsens
vurdering af skadelidtes
erhvervsevnetab i form af en
udtalelse efter
erstatningsansvarslovens § 10 eller
en afgørelse i henhold til
arbejdsskadesikringslovens §§ 17 og
17 a afventes. Skadevolder eller
dennes forsikringsselskab kan
derimod alene stoppe udbetalingen af
erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste,
hvis og
når der
foreligger det fornødne grundlag for
at fastslå, at skæringstidspunktet
efter § 2, stk. 1, er indtrådt, jf.
nærmere herom straks nedenfor.
Fastsættelsen af
det tidspunkt, hvor skadelidte har
lidt et varigt erhvervsevnetab på
mindst 15 pct., og hvor det således
står klart, at skadelidte ikke
kommer til at arbejde igen i
væsentligt samme omfang som
tidligere, afhænger som hidtil af en
konkret vurdering af sagens
omstændigheder. Denne vurdering, der
endeligt henhører under domstolene,
kan foretages af
Arbejdsskadestyrelsen i form af en
(midlertidig eller endelig)
udtalelse efter lovens § 10, jf.
herved den foreslåede ændring af
denne bestemmelse i lovforslagets
§ 1, nr. 3, og bemærkningerne
hertil, eller i form af en afgørelse
efter arbejdsskadesikringsloven om
skadelidtes
endelige erhvervsevnetab.
Vurderingen kan herudover også
foretages af skadevolder eller
dennes forsikringsselskab under
forudsætning af, at der udøves et
rimeligt skøn på forsvarligt
grundlag over erhvervsevnetabet, og
at der udbetales erstatning for
erhvervsevnetabet i forhold hertil,
jf. herved afsnit 2.4.1 og 2.4.2 i
lovforslagets almindelige
bemærkninger.
I praksis vil den
foreslåede ændring af bestemmelsen,
sammenholdt med den foreslåede
ændring af erstatningsansvarslovens
§ 2, stk. 2, bl.a. indebære, at en
skadelidt, der f.eks. gennemgår et
revaliderings- eller
omskolingsforløb, der har udsigt til
at lykkes, samlet set – også i
sager, der tillige er omfattet af
arbejdsskadesikringsloven – får
dækket sit fulde indtægtstab. Retten
til erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste (nettotabet)
bortfalder således alene,
hvis og
når der
er grundlag for at fastslå – efter
omstændighederne retrospektivt – at
skadelidte har lidt et
varigt
erhvervsevnetab på 15 pct. eller
mere med den virkning, at skadelidte
i stedet for erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste er berettiget til
erstatning for sit erhvervsevnetab
fra det tidspunkt, hvor dette er
indtrådt.
Det bemærkes i
den forbindelse, at skadelidte som
hidtil i overensstemmelse med
almindelige erstatningsretlige
regler har pligt til at begrænse sit
tab. Hvis den skadelidte uden
rimelig grund nægter at deltage i de
revaliderings- og aktiveringstilbud,
som findes, eller hvis sagen på
grund af forhold på den skadelidtes
side trækker ud, således at f.eks.
en aktivering forsinkes, vil dette
altså fortsat efter omstændighederne
kunne medføre, at retten til
erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste fortabes.
Der henvises i
øvrigt til de almindelige
bemærkninger afsnit 3.1.
Til nr. 2 (§ 2,
stk. 2)
Som det fremgår
af bemærkningerne til den foreslåede
§ 2, stk. 1, i
erstatningsansvarsloven, som
affattet ved lovforslagets § 1, nr.
1, vil en midlertidig afgørelse om
erhvervsevnetabserstatning efter
arbejdsskadesikringslovens § 17,
stk. 3, ikke i sig selv afskære
retten til erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste. Det indebærer,
at skadelidte efter omstændighederne
inden for den samme periode med
uarbejdsdygtighed kan have krav på
begge erstatningsposter.
Imidlertid er det
ikke hensigten, at skadelidte skal
kunne opnå dobbeltdækning for sit
midlertidige indtægtstab, og det
foreslås derfor, at det kommer til
at fremgå af
erstatningsansvarslovens
§ 2, stk. 2,
at midlertidig
erhvervsevnetabserstatning efter
arbejdsskadesikringsloven skal
fradrages i erstatningen for tabt
arbejdsfortjeneste, i det omfang den
midlertidige
erhvervsevnetabserstatning efter
arbejdsskadesikringsloven dækker en
periode, hvor der tillige tilkommer
skadelidte erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste.
Der henvises i
øvrigt til de almindelige
bemærkninger afsnit 3.2.
Til nr. 3 (§ 10,
stk. 1)
Den foreslåede
ændring tilsigter udtrykkeligt at
fastsætte, at Arbejdsskadestyrelsen
efter erstatningsansvarslovens § 10
kan anmodes ikke blot om en
udtalelse om styrelsens opfattelse
af omfanget af skadelidtes
erhvervsevnetab (det vil sige
erhvervsevnetabsprocenten), men også
kan anmodes om en tilkendegivelse
af, på hvilket tidspunkt det
pågældende erhvervsevnetab i givet
fald er indtrådt.
Er det
Arbejdsskadestyrelsens vurdering, at
skadelidte fra et bestemt tidspunkt
er blevet i stand til at arbejde
igen i væsentligt samme omfang som
tidligere, idet styrelsen enten
vurderer, at der ikke er indtrådt et
varigt erhvervsevnetab, eller at
erhvervsevnetabsprocenten er under
15, kan udtalelsen også afspejle
dette og dermed, at
skæringstidspunktet efter den i § 1,
nr. 1, foreslåede affattelse af
erstatningsansvarslovens § 2,
stk. 1, på den baggrund anses for
indtrådt.
Det bemærkes, at
det som hidtil ikke i sig selv vil
være tilstrækkeligt til at bringe en
pligt til at udbetale erstatning for
tabt arbejdsfortjeneste til ophør,
at skadevolder eller dennes
forsikringsselskab har anmodet
Arbejdsskadestyrelsen om en
udtalelse om erhvervsevnetabet. Der
henvises herom i øvrigt til afsnit
2.4 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Hvis skadevolder
eller dennes forsikringsselskab ikke
selv foretager et rimeligt skøn på
forsvarligt grundlag over
erhvervsevnetabet og udbetaler
erstatning for erhvervsevnetabet i
forhold hertil, vedvarer
forpligtelsen til at udbetale
erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste, indtil
Arbejdsskadestyrelsens udtalelse
foreligger, idet udtalelsen så i
stedet udgør det fornødne grundlag
for en fastsættelse af
skæringstidspunktet mellem de to
erstatningsposter. Det forudsætter
naturligvis, at styrelsen har
fundet, at der foreligger det
fornødne grundlag for at udtale,
enten at skadelidte pr. en bestemt
dato har lidt et varigt
erhvervsevnetab på mindst 15 pct.,
eller at skadelidte pr. en bestemt
dato er blevet i stand til at
arbejde igen.
Viser det sig, at
skadevolder eller dennes
forsikringsselskab ved at afvente
Arbejdsskadestyrelsens udtalelse har
udbetalt erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste ud over
skæringstidspunktet, vil det beløb,
der således er udbetalt for meget,
kunne modregnes i f.eks. en eventuel
erhvervsevnetabserstatning efter
erstatningsansvarslovens § 5 eller
kræves tilbagebetalt, hvis
betingelserne efter almindelige
formueretlige regler om modregning
og tilbagebetaling er opfyldt. Det
gælder også beløb, der måtte være
udbetalt a conto, jf. den ved
lovforslagets § 1, nr. 4, foreslåede
ændring af erstatningsansvarslovens
§ 16 og bemærkningerne hertil.
Er der tale om en
arbejdsskadesag, vil skadevolder
eller dennes forsikringsselskab
endvidere efter omstændighederne
kunne udnytte den adgang, der
foreslås indsat i
arbejdsskadesikringslovens § 29,
stk. 3, jf. lovforslagets § 2, nr.
1, og bemærkningerne hertil, til at
rejse krav mod
arbejdsskadeforsikringsselskabet
(eller efter omstændighederne
Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring) om hel eller
delvis godtgørelse af det beløb, der
er udbetalt i erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste, for en periode,
hvor der tilkommer skadelidte
erstatning for tab af erhvervsevne i
henhold til
arbejdsskadesikringsloven.
Den foreslåede
ændring af erstatningsansvarslovens
§ 10, stk. 1, ændrer ikke ved den
vejledende karakter, som
Arbejdsskadestyrelsens udtalelser
har efter gældende ret. Om end
udtalelserne normalt vil blive
tillagt betydelig vægt, er det
selvsagt fortsat i sidste ende et
domstolsanliggende at foretage den
retlige vurdering af, om – og i
givet fald hvornår –
skæringstidspunktet efter den i § 1,
nr. 1, foreslåede affattelse af
erstatningsansvarslovens § 2,
stk. 1, er indtrådt, og hvilken
erhvervsevnetabserstatning (om
nogen) skadelidte er berettiget til.
Forslaget ændrer dermed heller ikke
ved det forhold, at indhentelse af
en udtalelse til brug for en
verserende retssag efter
omstændighederne vil være overflødig
bevisførelse, der kan afskæres af
domstolene, jf. retsplejelovens
§ 341.
Det bemærkes i
øvrigt, at Arbejdsskadestyrelsens
adgang til at afgive midlertidige
udtalelser efter
erstatningsansvarslovens § 10,
stk. 1, 3. pkt., opretholdes uændret
i forhold til gældende ret. Det kan
således som hidtil efter
omstændighederne være relevant, at
styrelsen afgiver en midlertidig
udtalelse i tilfælde, hvor
skadelidte skal gennemføre f.eks. et
længerevarende revalideringsforløb.
I så fald er det naturligvis en
forudsætning, at der er det fornødne
forsvarlige grundlag for at skønne
midlertidigt over skadelidtes varige
erhvervsevnetab, uanset at den
erhvervsmæssige situation for
skadelidte endnu ikke er fuldt ud
afklaret (jf. herved også
Højesterets dom af 11. marts 2008,
Ugeskrift for Retsvæsen 2008, side
1386 og forarbejderne til
bestemmelsen, L 143,
Folketingstidende 2000-01, tillæg A,
siderne 3512 f, 3528 og 3530).
En midlertidig
udtalelse vil i øvrigt på samme måde
som en endelig udtalelse efter
omstændighederne kunne indeholde en
retrospektiv vurdering af, at
skadelidte har lidt et varigt
erstatningsberettiget
erhvervsevnetab, og at
skæringstidspunktet efter den i § 1,
nr. 1, foreslåede affattelse af
erstatningsansvarslovens § 2,
stk. 1, på den baggrund anses for
indtrådt. De nævnte muligheder for
modregning, tilbagebetaling og
godtgørelse af for meget udbetalt
erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste kan derfor efter
omstændighederne også være af
betydning og bringes i anvendelse i
disse tilfælde, hvor
Arbejdsskadestyrelsen endnu ikke har
kunnet fastsætte den endelige
erhvervsevnetabsprocent.
Det bemærkes i
øvrigt, at det som hidtil vil være
op til den part, der anmoder om en
udtalelse efter § 10, at udforme
anmodningen således, at det står
klart, hvilke spørgsmål der ønskes
behandlet i udtalelsen. Ønskes det
eksempelvis, at styrelsen foretager
en vurdering af, om
skæringstidspunktet er indtrådt – og
i givet fald hvornår – skal dette
fremgå udtrykkeligt af anmodningen.
Den foreslåede
nyaffattelse af § 10, stk. 1,
indebærer herudover en enkelt
ændring af redaktionel karakter,
idet den gældende bestemmelses
henvisning til lov om sikring mod
følger af arbejdsskade udgår. Lov om
sikring mod følger af arbejdsskade
er afløst af lov om
arbejdsskadesikring, og da det
fremgår af
arbejdsskadesikringslovens § 81,
stk. 1, 2. pkt., at
Arbejdsskadestyrelsen (mod betaling,
jf. § 81, stk. 2) kan afgive
udtalelser efter § 10 i
erstatningsansvarsloven, er det ikke
nødvendigt at henvise til
arbejdsskadesikringsloven i
erstatningsansvarslovens § 10,
stk. 1.
Der henvises i
øvrigt til de almindelige
bemærkninger afsnit 3.4.
Til nr. 4 (§ 16,
stk. 1, 4. pkt.)
Den foreslåede
ændring er en konsekvens af, at
fastsættelsen af skæringstidspunktet
mellem erstatningsposterne tabt
arbejdsfortjeneste og
erhvervsevnetab efter
erstatningsansvarslovens § 2,
stk. 1, som affattet ved
lovforslagets § 1, nr. 1, som nævnt
ovenfor i afsnit 3.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger i praksis
ofte vil ske retrospektivt. En sådan
retrospektiv fastsættelse af
skæringstidspunktet indebærer
sammenholdt med den grundlæggende
forudsætning om, at der ikke må
opstå »huller« i
erstatningsdækningen, at
erstatningen for tabt
arbejdsfortjeneste efter
omstændighederne kommer til
udbetaling for en periode, der
rækker ud over det tidspunkt, som
efterfølgende fastsættes som det
relevante skæringstidspunkt.
På den baggrund
foreslås § 16,
stk. 1, ændret, således at
det kommer til at fremgå, at reglen
i bestemmelsens 3. pkt. om, at
eventuelt udbetalte a conto beløb
ikke senere kan kræves tilbagebetalt
eller modregnet i andre
erstatningsposter, ikke gælder for
så vidt angår beløb, der måtte være
udbetalt som erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste for en periode,
hvor skadelidte efter lovens § 2,
stk. 1, ikke har haft krav på denne
erstatning.
Herefter vil
sådanne a conto beløb – på samme
måde som beløb, der er udbetalt til
fuldstændig dækning af skadelidtes
tabte arbejdsfortjeneste – under de
nævnte omstændigheder kunne kræves
tilbagebetalt eller modregnet efter
almindelige formueretlige regler
herom.
Der henvises i
øvrigt til de almindelige
bemærkninger afsnit 3.3.
Til § 2
(Arbejdsskadesikringsloven)
Til nr. 1 (§ 29,
stk. 3)
Som nævnt i
afsnit 2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger omfatter
den gældende bestemmelse i
arbejdsskadesikringslovens § 29,
stk. 2, om den erstatningsansvarlige
skadevolder eller dennes
ansvarsforsikringsselskabs adgang
til at få godtgjort udbetalte
erstatninger til skadelidte af
arbejdsskadeforsikringsselskabet
eller Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring ikke
udbetalinger af erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste. Det skyldes, at
arbejdsskadesikringslovens
erstatningssystem ikke opererer med
erstatningsposten tabt
arbejdsfortjeneste.
Imidlertid vil
der i praksis, som beskrevet ovenfor
i afsnit 3.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger – herunder
i sager, der både er omfattet af
erstatningsansvarsloven og
arbejdsskadesikringsloven – ofte ske
en retrospektiv vurdering af,
hvornår skadelidte har lidt et
erhvervsevnetab. I sager omfattet af
arbejdsskadesikringsloven følger
dette forudsætningsvist af lovens
§ 17, stk. 7 og 8.
Dermed vil det
også i sager, der både er omfattet
af erstatningsansvarsloven og
arbejdsskadesikringsloven, kunne
forekomme, at skadevolder eller
dennes ansvarsforsikringsselskab har
udbetalt erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste for en periode,
hvor det – på baggrund af en
retrospektiv afgørelse efter
arbejdsskadesikringsloven –
efterfølgende kan konstateres, at
skæringstidspunktet efter
erstatningsansvarslovens § 2,
stk. 1, som affattet ved
lovforslagets § 1, nr. 1, allerede
var indtrådt.
Med den
foreslåede
§ 29, stk. 3, vil skadevolder
eller dennes
ansvarsforsikringsselskab kunne
kræve en sådan (for meget) udbetalt
erstatning godtgjort af
arbejdsskadeforsikringsselskabet
(eller efter omstændighederne af
Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring).
Den foreslåede
ændring er begrundet i, at
skadelidte efter
skæringstidspunktets indtræden alene
har krav på erstatning for et
eventuelt erhvervsevnetab. Denne
erstatning skal i sager, der også er
omfattet af
arbejdsskadesikringsloven, primært
udredes efter denne lovs
arbejdsskadesikringssystem, det vil
sige af
arbejdsskadeforsikringsselskabet
(eller efter omstændighederne af
Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring) frem for af
skadevolder eller dennes
ansvarsforsikringsselskab.
Skadevolder eller dennes
ansvarsforsikringsselskab vil dog –
som hidtil – kunne være forpligtet
til at betale et differencekrav,
hvis det viser sig, at skadelidte
efter erstatningsansvarsloven har
krav på et større beløb i erstatning
for sit varige erhvervsevnetab end
det, der følger af
arbejdsskadesikringsloven.
Ved at give
skadevolder eller dennes
ansvarsforsikringsselskab mulighed
for at kunne kræve det beløb, der er
udbetalt for meget i erstatning for
tabt arbejdsfortjeneste, godtgjort
af arbejdsskadeforsikringsselskabet
eller af Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring inden en
eventuel udbetaling af
erhvervsevnetabserstatning til
skadelidte efter
arbejdsskadesikringsloven, sikres
skadevolder eller dennes
ansvarsforsikringsselskab i de
pågældende tilfælde en direkte og
sikker adgang til at få det
pågældende beløb tilbage (i det
omfang der er dækning for det inden
for det beløb, som skadelidte efter
Arbejdsskadestyrelsens afgørelse er
blevet tilkendt i
erhvervsevnetabserstatning).
Ved den
foreslåede bestemmelse i § 29,
stk. 3, 2.
pkt., hvorefter
arbejdsskadeforsikringsselskabet
eller Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring inden
udbetalingen af skadelidtes
erhvervsevnetabserstatning skal
trække det pågældende beløb fra i
erstatningen, sikres det samtidig,
at skadelidte ikke opnår en
dobbeltdækning af sit tab. En
reduktion i henhold til den
foreslåede bestemmelse indebærer
således, at skadelidte i sidste ende
ikke opnår mere end den erstatning
for tabt arbejdsfortjeneste efter
erstatningsansvarsloven og den
erstatning for erhvervsevnetab efter
arbejdsskadesikringsloven, som
skadelidte er berettiget til, idet
skadelidte ikke endeligt kommer til
at få erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste for en periode,
der ligger efter
skæringstidspunktet.
Den foreslåede
§ 29, stk. 3, er ikke er begrænset
til tilfælde, hvor
Arbejdsskadestyrelsen har truffet en
afgørelse om det endelige
erhvervsevnetab. Skadevolder eller
dennes ansvarsforsikringsselskab vil
også få adgang til at rejse krav
over for
arbejdsskadeforsikringsselskabet
eller Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring i tilfælde,
hvor styrelsen alene har truffet en
midlertidig afgørelse om
erhvervsevnetabet i medfør af
arbejdsskadesikringslovens § 17,
stk. 3. Denne adgang vil være
relevant i det omfang skadevolder
eller dennes
ansvarsforsikringsselskab på det
tidspunkt, hvor styrelsen træffer en
sådan – ligeledes retrospektiv –
midlertidig afgørelse, allerede har
udbetalt fuld
erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste for den periode,
der er forløbet fra det tidspunkt,
hvor skadelidte i henhold til
afgørelsen har lidt et aktuelt (og
efter arbejdsskadesikringsloven
erstatningsberettiget) indtægtstab,
og til afgørelsestidspunktet.
Bestemmelsens
betydning i sådanne tilfælde kan
illustreres ved følgende eksempel:
Efter en
arbejdsulykke forårsaget af en
ansvarlig skadevolder udbetaler
skadevolderens
ansvarsforsikringsselskab i perioden
1. januar 2012 til 1. december 2012
et månedligt beløb på 30.000 kr. til
skadelidte i erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste. Den 1. december
2012 træffer Arbejdsskadestyrelsen
afgørelse efter
arbejdsskadesikringslovens § 17,
stk. 3, og slår herved fast, at
skadelidte pr. 1. juni 2012 har lidt
et aktuelt erhvervsevnetab på 20
pct. Skadelidte har derfor (i medfør
af arbejdsskadesikringslovens § 17,
stk. 6, og § 24, jf. de almindelige
bemærkninger afsnit 2.2) krav på at
få udbetalt midlertidig
erhvervsevnetabserstatning på 20
pct. af 83 pct. af de 180.000 kr.
(dog med fradrag af
arbejdsmarkedsbidrag på 8 pct., dvs.
14.400 kr. = 165.600 kr.), som
skadelidte har haft i indtægtstab i
perioden 1. juni 2012 til 1.
december 2012. Skadelidte har altså
for denne periode krav på 27.489,60
kr. i midlertidig
erhvervsevnetabserstatning fra
arbejdsskadeforsikringsselskabet (83
pct. af 165.600 kr. = 137.448 kr. og
20 pct. heraf = 27.489,60 kr.). Som
nævnt har skadelidte imidlertid
allerede for samme periode fået
udbetalt erstatning for sin tabte
arbejdsfortjeneste (det fulde tab på
180.000 kr.) af skadevolders
ansvarsforsikringsselskab.
Den foreslåede
bestemmelse i
arbejdsskadesikringslovens § 29,
stk. 3, fører i det tilfælde, som er
nævnt i eksemplet, til, at
ansvarsforsikringsselskabet kan gøre
krav på at få de 27.489,60 kr.
godtgjort af
arbejdsskadeforsikringsselskabet.
Skadevolders
ansvarsforsikringsselskab har
herefter i sidste ende betalt
152.510,40 kr. i erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste for den
pågældende periode (1. juni 2012 til
1. december 2012), hvilket svarer
til den del af skadelidtes tab, som
ikke dækkes af
arbejdsskadesikringssystemet.
Det foreslåede 2.
pkt. sikrer endvidere, at skadelidte
ikke opnår dobbeltdækning for den
periode, hvor skadelidte på baggrund
af en retrospektiv fastsættelse af
det midlertidige erhvervsevnetab har
været berettiget til begge
erstatningsposter (i eksemplet
perioden fra 1. juni 2012 til den 1.
december 2012). I eksemplet bliver
der således efter det fradrag af de
27.489,60 kr., som skal ske i
henhold til det foreslåede 2. pkt.,
ikke nogen difference at udbetale i
midlertidig
erhvervsevnetabserstatning.
Skadelidte opnår således for den
pågældende periode alene den
erstatning på de 180.000 kr., som
allerede er udbetalt af skadevolders
ansvarsforsikringsselskab, og som
svarer til det indtægtstab – den
tabte arbejdsfortjeneste – som
skadelidte har haft i perioden.
I den
efterfølgende periode (dvs. i
perioden efter den 1. december
2012), hvor skadelidte fortsat er
berettiget til erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste, indtil
skæringstidspunktet efter den
foreslåede bestemmelse i
erstatningsansvarslovens § 2,
stk. 1, jf. herved lovforslagets
§ 1, nr. 1, indtræder, vil
skadevolders
ansvarsforsikringsselskab kunne
anvende den foreslåede bestemmelse i
erstatningsansvarslovens § 2,
stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr.
2, til at fradrage den løbende
midlertidige
erhvervsevnetabserstatning efter
arbejdsskadesikringsloven i
udbetalingerne af tabt
arbejdsfortjeneste. Der henvises
herved til lovforslagets § 1, nr. 2,
og bemærkningerne hertil og til
afsnit 3.2 ovenfor i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Der henvises i
øvrigt til de almindelige
bemærkninger afsnit 3.3.
Til nr. 2 (§ 77,
3. pkt.)
Den foreslåede
ændring af
arbejdsskadesikringslovens
§ 77 har
til formål at sikre, at det kommer
til at fremgå udtrykkeligt af
bestemmelsen, at det forhold, at der
er betalt eller er pligt til at
betale skadelidte en midlertidig
erhvervsevnetabserstatning efter
arbejdsskadesikringsloven, ikke
bevirker, at skadelidtes krav på
erhvervsevnetabserstatning efter
erstatningsansvarsloven nedsættes.
Forslaget er
begrundet i, at en midlertidig,
løbende erhvervsevnetabserstatning i
henhold til
arbejdsskadesikringslovens § 17,
stk. 3, som nævnt ovenfor i afsnit
3.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger ikke kompenserer
skadelidte for et varigt
erhvervsevnetab, men for et aktuelt
indtægtstab. Erstatningen for varigt
erhvervsevnetab efter
erstatningsansvarsloven skal derfor
ikke reduceres med det beløb, der er
betalt eller er pligt til at betale
i henhold til en afgørelse efter
arbejdsskadesikringslovens § 17,
stk. 3.
Den foreslåede
ændring skal i øvrigt ses i
sammenhæng med den foreslåede
ændring af erstatningsansvarslovens
§ 2, stk. 2, jf. lovforslagets § 1,
nr. 2, og bemærkningerne hertil.
Til § 3
Til stk. 1 og 2
Det foreslås, at
loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Sager om skader,
der er indtrådt inden lovens
ikrafttræden, skal efter forslaget
behandles efter de hidtil gældende
regler. Skadevolders
erstatningspligt for
erstatningspådragende handlinger,
der er foretaget inden lovens
ikrafttræden, skal dermed bedømmes
ud fra de regler, der var gældende
på tidspunktet for handlingen.
Til § 4
Bestemmelsen
vedrører lovens territoriale
gyldighed. Færøerne har pr. 1.
januar 2010 overtaget formueretten,
og arbejdsskadesikringen på Færøerne
hører også under de færøske
myndigheder. Loven skal således ikke
gælde for Færøerne.
Bilag 1
Lovforslaget
sammenholdt med gældende ret
Gældende
formulering
|
|
Lovforslaget
|
|
|
|
|
|
§ 1
|
|
|
|
|
|
I lov om
erstatningsansvar,
jf.
lovbekendtgørelse
nr. 885 af
20.
september
2005, som
ændret ved
§ 6 i lov
nr. 1545 af
20. december
2006 og § 8
i lov nr.
523 af 6.
juni 2007,
foretages
følgende
ændringer:
|
|
|
|
§ 2.
Erstatning
for tabt
arbejdsfortjeneste
ydes, indtil
skadelidte
kan begynde
at arbejde
igen. Må det
antages, at
skadelidte
vil lide et
varigt
erhvervsevnetab,
ydes
erstatning
indtil det
tidspunkt,
hvor det er
muligt
midlertidigt
eller
endeligt at
skønne over
skadelidtes
fremtidige
erhvervsevne,
jf. §§ 5-8
og § 10 samt
§ 31 i lov
om sikring
mod følger
af
arbejdsskade.
|
|
1.
§ 2, stk. 1,
affattes
således:
»Erstatning
for tabt
arbejdsfortjeneste
ydes, indtil
skadelidte
kan begynde
at arbejde
igen, eller
indtil det
tidspunkt,
hvor
skadelidte
har lidt et
varigt
erhvervsevnetab
på 15 pct.
eller
mere.«.
|
Stk. 2.
I
erstatningen
fradrages
løn under
sygdom,
dagpenge fra
arbejdsgiver
eller
kommunalbestyrelsen
og
forsikringsydelser,
der har
karakter af
en virkelig
skadeserstatning,
samt
lignende
ydelser til
den
skadelidte.
|
|
2. I
§ 2, stk. 2,
indsættes
efter
»kommunalbestyrelsen«:
»,
erstatning i
henhold til
en
midlertidig
afgørelse om
erstatning
for
erhvervsevnetab
efter lov om
arbejdsskadesikring,
i det omfang
denne
erstatning
dækker en
periode,
hvor der
også
tilkommer
skadelidte
erstatning
for tabt
arbejdsfortjeneste,«.
|
|
|
|
§ 10.
Såvel
skadelidte
som
skadevolder
kan indhente
en udtalelse
om
spørgsmålet
om
fastsættelsen
af méngraden
og
erhvervsevnetabsprocenten
fra
Arbejdsskadestyrelsen,
jf. lov om
sikring mod
følger af
arbejdsskade.
Udtalelsen
skal så vidt
muligt
afgives
inden 1 år
og senest 2
år efter
fremsættelsen
af
anmodningen
om en
udtalelse.
Hvis den
erhvervsmæssige
situation
ikke er
afklaret,
kan
Arbejdsskadestyrelsen,
når der
foreligger
særlige
omstændigheder,
afgive en
midlertidig
udtalelse. I
så fald skal
det af
udtalelsen
fremgå, at
den er
midlertidig.
|
|
3.
§ 10,
stk. 1, 1.
pkt.,
affattes
således:
»Såvel
skadelidte
som
skadevolder
kan indhente
en udtalelse
om
spørgsmålet
om
fastsættelsen
af méngraden
og
erhvervsevnetabet
fra
Arbejdsskadestyrelsen.«
|
|
|
|
§ 16.
Godtgørelse
og
erstatning
kan kræves
betalt 1
måned efter,
at
skadevolderen
har været i
stand til at
indhente de
oplysninger,
der er
fornødne til
bedømmelse
af
erstatningens
størrelse.
Er det,
forinden
endelig
opgørelse
kan finde
sted, givet,
at
skadevolderen
i alt fald
skal betale
en del af
det krævede
beløb, kan
denne del
forlanges
udbetalt
efter
reglerne i
1. pkt. Et
sådant
udbetalt
beløb samt
beløb, der
er udbetalt
som
midlertidig
erhvervsevnetabserstatning,
kan ikke
senere
kræves
tilbagebetalt
eller
modregnet i
andre
erstatningsposter.
|
|
4. I
§ 16,
stk. 1,
indsættes
som 4. pkt.:
»Det gælder
dog ikke
beløb
omfattet af
2. pkt., der
måtte være
udbetalt som
erstatning
for tabt
arbejdsfortjeneste
for en
periode,
hvor
skadelidte
efter § 2,
stk. 1, ikke
har haft
krav på
denne
erstatning.«
|
|
|
|
|
|
§ 2
|
|
|
|
|
|
I lov om
arbejdsskadesikring,
jf.
lovbekendtgørelse
nr. 848 af
7. september
2009, som
ændret
senest ved
§ 18 i lov
nr. 718 af
25. juni
2010,
foretages
følgende
ændringer:
|
|
|
|
§ 29.
Kommunen har
krav på
refusion fra
forsikringsselskabet
eller
Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring,
hvis
tilskadekomne
eller de
efterladte
har fået
udbetalt
ydelser
efter lov om
social
pension
eller lov om
aktiv
socialpolitik
for en
periode,
hvor der
senere
tilkendes
erstatning
som løbende
ydelse for
tab af
erhvervsevne,
jf. § 17,
eller tab af
forsørger,
jf.
§§ 20-22.
Refusionskravet
omfatter
forskellen
mellem det
beløb, som
efter de
nævnte love
er udbetalt,
og det
beløb, som
ville være
blevet
udbetalt,
hvis
erstatningen
var blevet
udbetalt
samtidig med
de sociale
ydelser.
Kommunens
krav kan dog
ikke
overstige
det beløb,
der efter
denne lov er
tilkendt den
pågældende
for samme
tidsrum.
Refusionskravet
bortfalder,
hvis det
ikke
fremsættes
inden 4 uger
efter, at
kommunen har
fået
meddelelse
om
erstatningstilkendelsen.
Stk. 2.
Den
erstatningsansvarlige
skadevolder
eller dennes
ansvarsforsikringsselskab
har krav på
at få
godtgjort
erstatning
og
godtgørelse
fra
arbejdsskadeforsikringsselskabet
eller
Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring,
når der er
udbetalt
erstatning
eller
godtgørelse
som følge af
arbejdsskaden
til
tilskadekomne
eller dennes
efterladte.
Kravene fra
den
erstatningsansvarlige
skadevolder
eller dennes
ansvarsforsikringsselskab
omfatter
erstatnings-
og
godtgørelsesbeløb
af samme
art, som
arbejdsskadeforsikringsselskabet
eller
Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring
har pligt
til at
betale på
det
tidspunkt,
hvor kravet
fremsættes.
|
|
1. I
§ 29
indsættes
som
stk. 3:
»Stk. 3.
Den
erstatningsansvarlige
skadevolder
eller dennes
ansvarsforsikringsselskab
har
endvidere
krav på af
arbejdsskadeforsikringsselskabet
eller
Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring
at få
godtgjort
erstatning
for tabt
arbejdsfortjeneste,
som
skadevolder
eller dennes
ansvarsforsikringsselskab
har udbetalt
efter
erstatningsansvarsloven,
i det omfang
det ved en
afgørelse
efter §§ 17
eller 17 a
fastslås, at
en
erstatning
for tab af
erhvervsevne
helt eller
delvis skal
dække en
periode, som
erstatningen
for tabt
arbejdsfortjeneste
er udbetalt
for.
Arbejdsskadeforsikringsselskabet
eller
Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring
fradrager i
givet fald
det
pågældende
beløb i det
beløb, som
skadelidte
er tilkendt
ved
afgørelsen
efter §§ 17
eller 17 a,
og udbetaler
herefter en
eventuel
difference
til
skadelidte.«
|
|
|
|
§ 77.
Ydelser i
henhold til
loven kan
ikke danne
grundlag for
regreskrav
mod en
skadevolder,
der har
pådraget sig
erstatningspligt
over for
tilskadekomne
eller deres
efterladte,
jf. dog § 10
a.
Tilskadekomnes
eller de
efterladtes
krav mod den
erstatningsansvarlige
nedsættes, i
det omfang
der er
betalt eller
er pligt til
at betale
ydelser til
de
pågældende
efter denne
lov.
|
|
2. I
§ 77
indsættes
som
3. pkt.:
»Krav på
erhvervsevnetabserstatning
efter
erstatningsansvarsloven
nedsættes
dog ikke som
følge af, at
der er
betalt eller
er pligt til
at betale
midlertidig
erhvervsevnetabserstatning
efter denne
lov.«
|
|
|
|
|
|
§ 3
|
|
|
|
|
|
Stk. 1.
Loven træder
i kraft
dagen efter
bekendtgørelsen
i
Lovtidende.
|
|
|
Stk. 2.
Sager om
skader, der
er indtrådt
inden lovens
ikrafttræden,
behandles
efter de
hidtil
gældende
regler.
|
|