"... Til § 5
Lovforslagets § 5
regulerer politiets opgaver og indgreb i
relation til afværgelse af fare for
forstyrrelse af den offentlige orden
samt fare for enkeltpersoners eller den
offentlige sikkerhed generelt.
Formålet med
bestemmelsen er først og fremmest at
tilvejebringe udtrykkelig hjemmel til de
indgreb, der i dag støttes på
retsplejelovens § 108. Bestemmelsen
angiver samtidig nærmere betingelser for
politiets anvendelse af indgreb.
§ 5, stk. 1,
indebærer, at politiet har til opgave
afværge fare for forstyrrelse af den
offentlige orden samt fare for
enkeltpersoners eller den offentlige
sikkerhed. Stk. 1 afgrænser samtidig det
område, som kan begrunde politiets
indgreb efter bestemmelsens stk. 2-4.
Bestemmelsen er
affattet som en generel hjemmel for
politiets fareafværgende indgreb. Der er
således ikke med bestemmelsen gjort
udtømmende op med, i hvilke situationer
politiet kan foretage indgreb for at
afværge fare for forstyrrelse af den
offentlige orden samt fare for
enkeltpersoners og den offentlige
sikkerhed.
Bestemmelsens
anvendelsesområde vil navnlig være
tilfælde, hvor en person udgør en fare
for andre eller den offentlige orden
eller sikkerhed. Situationer, hvor
indgrebet er begrundet i hensynet til
den pågældende selv, vil som
udgangspunkt være omfattet af de særlige
bestemmelser om børn, berusede samt syge
og hjælpeløse i lovforslagets §§ 10-13.
Efter bestemmelsen
har politiet ”til opgave” at afværge
fare. Dette indebærer, at politiet har
mulighed for at foretage en konkret
afvejning af, om navnlig ordenshensyn er
så tungtvejende, at der bør gribes ind
over for en konkret forstyrrelse.
Politiets overordnede forpligtelse til
at opretholde sikkerhed, fred og orden,
vil f.eks. kunne betyde, at politiet i
situationer, hvor der er tale om mindre
lovovertrædelser, vil skulle foretage en
helt konkret afvejning mellem hensynet
til forfølgning af disse
lovovertrædelser og ønsket om at sikre
et større gode, nemlig en hindring af,
at uroen spredes eller eskalerer.
Omvendt skal politiet
som udgangspunkt altid gribe ind i
situationer, hvor der foreligger fare
for enkeltpersoners eller den offentlige
sikkerhed. Hensynet til sikkerheden er
så tungtvejende, at politiet i sådanne
situationer kun helt undtagelsesvist kan
undlade at gribe ind. Det vil i praksis
formentlig kun være aktuelt i
situationer, hvor politiet på stedet er
talmæssigt underlegne, og det af hensyn
til de tilstedeværende politifolks egen
sikkerhed vil være uforsvarligt ikke at
lade politiets indgreb afvente
forstærkninger.
Efter bestemmelsen
har politiet bl.a. til opgave at afværge
fare for forstyrrelser af ”den
offentlige orden”.
Forstyrrelse af den
offentlige orden omfatter f.eks.
gadeuorden, værtshusuorden, uanstændig
adfærd, støjende adfærd og krænkelse af
fællesgoder som monumenter og lign.
Forstyrrelse af den offentlige orden vil
endvidere kunne være f.eks. slagsmål,
bålafbrænding, uroligheder i tilknytning
til fodboldkampe, fysiske blokader,
husbesættelser, høj musik på offentligt
sted eller fra en ejendom, skrigen og
råben, tuden med sirener mv. Også
hensynet til myndighedsudøvelse kan være
omfattet. Politiet vil således af hensyn
til en uhindret udførelse af sine
opgaver efter omstændighederne kunne
påbyde tilskuere at holde en vis afstand
til politiforretninger, ulykkessteder og
lign.
Den nærmere
fastlæggelse af udtrykket den offentlige
orden afhænger i øvrigt af, hvad der må
anses for en almindeligt accepteret
adfærd i samfundet, og begrebet kan
ændre sig med tiden og
samfundsudviklingen.
Bestemmelsen omfatter
alene forstyrrelser af den ”offentlige”
orden. Forstyrrelser, der er foregår
inden for hjemmets fire vægge, falder
derimod uden for bestemmelsen. Politiet
vil således ikke efter bestemmelsen
kunne gribe ind over for høj musik,
skænderier og verbale forulempelser mv.,
som ikke samtidig forstyrrer
omkringboende eller andre. Heller ikke
et privat skænderi på offentlig vej vil
være omfattet, medmindre det er til gene
for omkringboende eller andre.
Bestemmelsen omfatter
endvidere fare for ”enkeltpersoners
eller den offentlige sikkerhed”. Dette
omfatter fare for borgernes liv, helbred
eller ejendom i forbindelse med ulykker,
sygdom mv. Det er uden betydning, om
faren er opstået som følge af andre
personers adfærd eller skyldes
naturskabte begivenheder, som f.eks.
kraftig blæst, der medfører risiko for,
at en mur vælter ud over en befærdet
gade, eller risiko for kemikalieudslip
fra en virksomhed eller for jordskred.
Politiet vil i den
forbindelse kunne gribe ind over for
potentielle ofre ved f.eks. kortvarigt
at frihedsberøve en person for at bringe
den pågældende ud af en faresituation.
Politiet vil endvidere kunne foretage
indgreb over for den eller de personer,
der selv har sat et farligt
begivenhedsforløb i værk.
Politiet vil
endvidere i medfør af bestemmelsen kunne
gribe ind over for farlige optøjer eller
andre forbrydelser, for at bringe den
eller de farlige handlinger til ophør
eller for at forhindre, at igangværende
uroligheder spredes eller kommer ud af
kontrol.
Politiet vil også i
medfør af bestemmelsen kunne gribe ind
over for husspektakler, hvis der er
konkret og nærliggende fare for
enkeltpersoners sikkerhed.
Den foreslåede
bestemmelse indeholder ikke – som
retsplejelovens § 108 – udtrykket
”fred”. Begrebet er imidlertid dækket af
udtrykkene orden og sikkerhed.
§ 5, stk. 2,
angiver nogle af de indgreb, som
politiet kan foretage for at afværge
fare for forstyrrelse af orden eller
sikkerhed. Bestemmelsens opregning af
indgrebsmuligheder er ikke udtømmende.
Der vil således – afhængig af den
konkrete situation – kunne foretages
andre indgreb end de nævnte, jf. også
nedenfor under stk. 3 og 4.
Indgreb kan foretages
med henblik på at ”afværge fare”.
Indgreb forudsætter således, at der er
konstateret en konkret og nærliggende
fare for forstyrrelse af den offentlige
orden eller fare for enkeltpersoners
eller den offentlige sikkerhed.
Hvorvidt der
foreligger den til et indgreb fornødne
fare, afhænger af en konkret vurdering
af situationen.
Det er ikke en
betingelse, at der er realiseret en
krænkelse af den offentlige orden eller
enkeltpersoners eller den offentlige
sikkerhed, men der skal være en vis
sandsynlighed for, at det vil ske. Et
indgreb forudsætter ikke nødvendigvis
viden om, hvorledes en krænkelse i
detaljer vil udmønte sig, eller hvilke
konkrete interesser der vil blive
krænket. Endvidere forudsætter en
konkret og nærliggende fare ikke
nødvendigvis, at faren i tidsmæssig
sammenhæng er tæt på at blive
realiseret. Det afgørende er
sandsynligheden for, at faren vil blive
realiseret, hvis ikke politiet griber
ind. Hvis f.eks. en person er ved at
opstille et musikanlæg med henblik på at
forstyrre afviklingen af et politisk
møde, kan politiet gribe ind, selvom
mødet først starter flere timer senere.
Politiet vil efter forslaget f.eks. også
kunne gribe ind ved optræk til slagsmål
foran et værtshus el. lign., når der er
en vis sandsynlighed for, at der ellers
vil blive slagsmål og dermed fare for
orden og sikkerhed.
Det forhold, at en
person er kendt som uromager, kan ikke i
sig selv danne grundlag for et indgreb.
Tidligere erfaringer med en person –
eller en gruppe af personer – vil
imidlertid sammen med de konkrete
omstændigheder kunne indgå i vurderingen
af, om der er en konkret og nærliggende
fare for forstyrrelse af orden eller
sikkerhed.
Indgreb efter stk. 2
og efter stk. 3, jf. nedenfor, må ikke
anvendes med henblik på
strafforfølgning. Hvis et forhold må
antages at ville medføre strafferetlig
forfølgning mod den, der udsættes for
indgrebet, skal politiet som
udgangspunkt gå frem efter
retsplejelovens regler. I den konkrete
situation, hvor der er behov for en
øjeblikkelig indskriden på grund af en
konkret og nærliggende fare for
sikkerheden eller den offentlige orden,
vil politiet imidlertid ikke være
forpligtet til forinden nærmere at
vurdere, om hjemmelsgrundlaget for et
indgreb formelt vil være retsplejelovens
regler eller bestemmelser i denne lov.
Der vil derfor kunne forekomme
situationer, hvor f.eks. en
frihedsberøvelse umiddelbart iværksættes
uden for strafferetsplejen, men senere
overgår til at være en anholdelse efter
retsplejelovens regler, fordi der
skønnes at være grundlag for
strafforfølgning.
Politiet vil
imidlertid i et vist omfang efter en
konkret vurdering af situationen kunne
vælge at foretage indgreb efter
bestemmelsens stk. 2 eller 3, når et
strafbart forhold er realiseret, frem
for at indlede strafforfølgning. Det vil
navnlig være tilfældet i forbindelse med
ordensforstyrrelser, hvor der ofte
realiseres lovovertrædelser, som ikke
altid er af en sådan karakter, at
strafforfølgning ubetinget bør indledes.
Bestemmelsen begrænser således ikke
politiets mulighed for at fastholde den
praksis, at overtrædelse af mindre
alvorlige bestemmelser, f.eks.
politivedtægtens § 3 om forstyrrelse af
den offentlige orden, efter en konkret
vurdering kan afklares ved et påbud frem
for en sigtelse for overtrædelse af
politivedtægten.
Politiet skal om
muligt anvende det mindst indgribende
middel i en given situation, hvor der er
behov for at afværge fare. Vurderingen
af, hvilke indgreb der bør iværksættes,
vil afhænge af en konkret vurdering af
situationen.
Endvidere indebærer
det almindelige forvaltningsretlige
proportionalitetsprincip, at politiet
alene må foretage indgreb i det omfang,
et indgreb er proportionalt i forhold
til den fare, der truer de politiretlige
beskyttelsesinteresser (orden og
sikkerhed). Det kan f.eks. tænkes, at
politiet i en situation, hvor mindre
indgrebsmidler har vist sig nytteløse,
alligevel må afstå fra at gennemføre en
frihedsberøvelse, fordi en
frihedsberøvelse ikke vil stå i forhold
til faren. Mindre ordenskrænkelser vil
f.eks. næppe altid kunne danne grundlag
for frihedsberøvelse, og politiet må
derfor i sådanne tilfælde i stedet
overveje at udstede et bødeforelæg i
anledning af krænkelsen.
Efter bestemmelsens
stk. 2 , nr. 1,
kan politiet udstede ”påbud”.
Påbud omfatter, hvad
der i den almindelige
forvaltningsretlige terminologi betegnes
som påbud og forbud, og indebærer en
ordre om at foretage eller undlade en
bestemt adfærd. Påbud kan være meget
varierende i intensitet og kan efter
omstændighederne dække over et påbud om
at forlade et farligt offentligt område
til et påbud om ikke at tage ophold i
sit hjem. Et så vidtgående indgreb som
påbud om ikke at tage ophold i sit hjem
kan f.eks. være nødvendigt, hvis der tæt
på hjemmet skal foretages sprængning for
at nedrive en bygning, eller der er fare
for, at et stort træ vælter ned i
hjemmet.
Et påbud vil oftest
være en mundtlig ordre rettet mod en
eller flere personer, men kan også bestå
i fysiske afspærringer af områder ved
opstilling af barrierer, eller ved, at
politiet stiller sig i en kæde og dermed
tilkendegiver, at et område er
afspærret. Bestemmelsen supplerer i den
forbindelse bestemmelsen i lovforslagets
§ 4 om politiets forebyggende
afspærringer.
Efter bestemmelsens
stk. 2 , nr. 2, kan
politiet besigtige en persons legeme
samt undersøge tøj og andre genstande i
den pågældendes besiddelse, når
vedkommende formodes at være i
besiddelse af genstande bestemt til at
forstyrres den offentlige orden eller
bestemt til at udgøre fare for
enkeltpersoners eller den offentlige
sikkerhed.
Bestemmelsen skal ses
i sammenhæng med politiets adgang til
efter nr. 3, jf. nedenfor, at fratage
genstande. Bestemmelsen indebærer, at
politiet kan foretage legemsbesigtigelse
mv. for at fratage personer genstande
bestemt til at forstyrre den offentlige
orden eller bestemt til at udgøre fare
for enkeltpersoners eller den offentlige
sikkerhed.
Legemsbesigtigelse af
en person omfatter besigtigelse af
legemets ydre, optagelse af fotografier,
aftryk og lign. af legemets ydre samt
visitation af det tøj, som den
pågældende er iført. Afgrænsningen
svarer til retsplejelovens § 792,
stk. 1, nr. 1, om legemsbesigtigelse
inden for strafferetsplejen.
Bestemmelsen
indeholder endvidere hjemmel til
undersøgelse af andet tøj end det,
personen er iført, samt andre genstande,
herunder køretøjer, i dennes besiddelse.
Herefter vil f.eks. tasker, kufferter
el. lign. kunne undersøges. Køretøjer
skal forstås i overensstemmelse med
færdselslovens afgrænsning heraf.
Efter stk. 2 ,
nr. 3, kan politiet fratage
personer genstande. Det er en
forudsætning, at fratagelsen – eventuelt
sammen med andre indgreb – kan medvirke
til at afværge fare for
ordensforstyrrelser eller sikkerheden.
F.eks. vil en boltsaks og et brækjern
kunne fratages en aktionerende, som
nærmer sig et indhegnet anlæg.
Bestemmelsen
indeholder ikke hjemmel til at
konfiskere de pågældende genstande.
Genstandene vil således som udgangspunkt
skulle tilbageleveres, når den fare, der
begrundede fratagelsen, ikke længere er
til stede. Viser en genstand sig at være
ulovlig, vil politiet herefter skulle
følge de regler, der gælder inden for
strafferetsplejen.
Anvendelse af indgreb
efter nr. 2 og 3 er betinget af, at
vedkommende ”formodes” at være i
besiddelse af genstande bestemt til at
forstyrre den offentlige orden eller
bestemt til at udgøre fare for
enkeltpersoners eller den offentlige
sikkerhed.
Formodningen skal
være velbegrundet, f.eks. ved at
politiet observerer, at en person
forsøger at gemme de omhandlede
genstande på kroppen eller i en medbragt
taske el.lign., eller modtager
troværdige oplysninger om, at en person
er i besiddelse af farlige genstande.
Det er endvidere en
forudsætning, at politiet har en
formodning om, at en ordensforstyrrelse
mv. vil blive realiseret, hvis der ikke
gribes ind. Der vil således kunne være
grundlag for at gribe ind over for en
person, som er i besiddelse af
spraydåser med maling, hvis den
pågældende er ved at forcere
indhegningen til et jernbaneterræn midt
om natten. Politiet vil derimod ikke
have grundlag for at gribe ind, hvis den
pågældende træffes i malertøj ved
arbejdstids ophør.
§ 5, stk. 3,
indeholder hjemmel til, at politiet om
nødvendigt kan frihedsberøve den eller
de personer, der giver anledning til
faren.
Frihedsberøvelse kan
alene ske, hvis mindre indgribende
midler, herunder navnlig påbud,
legemsbesigtigelse og fratagelse af
genstande, ikke findes tilstrækkelige
til at afværge faren.
En frihedsberøvelse
skal være så kortvarig som muligt.
Formålet med frihedsberøvelsen skal
indgå i denne vurdering, og personen
skal derfor løslades, når de
omstændigheder, der gav anledning til
frihedsberøvelsen, ikke længere er til
stede. Er formålet med indgrebet at
bringe en person ud af en faresituation,
vil der normalt ikke være grundlag for
at indbringe den pågældende til en
politistation. Omvendt kan der eventuelt
ske indbringelse af en person, der
gentagne gange forsøger at forcere
afspærringen til et farligt område
el.lign.
Frihedsberøvelsen må
så vidt muligt ikke udstrækkes ud over 6
timer. Fristen skal regnes fra
iværksættelse af frihedsberøvelsen. Den
tid, der måtte medgå til transport til
en politistation, skal således medregnes
i fristen. Overskridelse af 6 timers
grænsen forudsættes normalt kun at ville
kunne ske i forbindelse med aktioner med
frihedsberøvelse af et større antal
personer, hvor den tid, der vil medgå
til transport til politistationen,
registrering og identifikation af de
frihedsberøvede, i praksis ikke vil gøre
det muligt at overholde 6-timers
fristen.
Det følger endvidere
udtrykkeligt af bestemmelsen, at
frihedsberøvelsen skal være så skånsom
som mulig. Kravet om skånsomhed
indebærer bl.a., at den frihedsberøvede
ikke må transporteres og anbringes på en
unødigt belastende måde, og at
frihedsberøvelsen om muligt skal
gennemføres med diskretion.
Efter § 5, stk. 4
, kan politiet skaffe sig adgang til
et ikke-frit tilgængeligt sted uden
retskendelse, når det er nødvendigt for
at afværge fare for den offentlige orden
eller fare for sikkerheden.
Politiet kan alene
skaffe sig adgang til et ikke-frit
tilgængeligt sted, hvis det er
nødvendigt for at afværge en konkret og
nærliggende fare den offentlige orden,
samt fare for enkelpersoners eller den
offentlige sikkerhed.
Bestemmelsen kan
f.eks. anvendes i forbindelse med
ulykker eller uheld på
erhvervsvirksomheder, kemikalieudslip
fra en virksomhed eller anden udledning
af sundhedsfarlige stoffer. Er der i
disse tilfælde ikke andre personer til
stede, som på forsvarlig måde kan tage
hånd om situationen, kan politiet skaffe
sig adgang til virksomheden med henblik
på at afværge faren eller begrænse
skaden.
Politiet vil
endvidere kunne kontakte personer, der
færdes i farlige afspærrede områder,
f.eks. ved affaldsdepoter, på
byggepladser el.lign.
Politiet vil også
kunne skaffe sig adgang til private
hjem, hvis der foreligger fare for orden
og sikkerhed. Det kan f.eks. være
nødvendigt i forbindelse med gasudslip,
der indebærer fare for omkringboende,
eller brud på en vandhane i en
lejlighed, der indebærer fare for større
materielle skader i ejendommen. Er
beboeren ikke til stede, kan politiet
eventuelt gå frem efter regler om
uanmodet forretningsførelse. Politiet
vil også kunne skaffe sig adgang til et
privat hjem i forbindelse med
husspektakler, hvis det kan befrygtes,
at nogen ellers lider personlig
overlast.
Der henvises i øvrigt
til pkt. 5.1.2.3. og 5.1.3. i de
almindelige bemærkninger til
lovforslaget. ..."