Betænkning nr. 1420 afgivet i august 2002 af Justitsministeriets arbejdsgruppe
om
gennemførelse af straffesager om seksuelt misbrug af børn
Kapitel 4 - Sagens behandling ved retten
4.1. Afhøring af børn som vidner i retten
"...4.3. Børnesagkyndige vidner under domsforhandlingen
I sager vedrørende seksuelt misbrug af børn opstår der af og til spørgsmål om,
hvorvidt det kan tillades, at f.eks. en børnelæge eller børnepsykolog kan afgive
vidneforklaring under domsforhandlingen som sagkyndig.
I disse tilfælde har bl.a. bestemmelserne i retsplejelovens § 185 betydning. Det
følger af retsplejelovens § 185, stk. 1, at bevisførelse om et vidnes
almindelige troværdighed kun må finde sted på den måde og i den udstrækning, som
retten bestemmer. I § 185, stk. 2, er der endvidere fastsat regler om
bevisførelse om den forurettedes tidligere seksuelle adfærd i visse
sædelighedssager.
Som eksempler på sager, hvor der har været spørgsmål om at føre børnesagkyndige
som vidner, kan nævnes følgende afgørelser:
I UfR1969.346H havde landsretten afvist en forsvarers anmodning om indkaldelse
af et sagkyndigt vidne med henblik på at vejlede nævningene om børns
troværdighed i almindelighed. Højesteret tiltrådte, at der ikke havde været
tilstrækkelig grund til at imødekomme anmodningen, og tog derfor ikke
forsvarerens påstand om hjemvisning af sagen til følge.
I UfR1969.491Ø havde forsvareren anmodet om, at en 10-årig pige blev underkastet
en undersøgelse af en psykolog eller børnepsykiater med henblik på at undersøge
hendes troværdighed. Landsretten fandt ikke, at der var hjemmel til at
underkaste et vidne en sådan undersøgelse, og tog derfor ikke begæringen til
følge.
I en utrykt kendelse af 19. august 1999 (V.L. S-1711-99) afviste Vestre Landsret
en anmodning fra en forsvarer om under en nævningesag at lade en svensk psykolog
vurdere vidneudsagn fra tre børn, som tiltalte var tiltalt for at have misbrugt
seksuelt. Landsretten henviste til, at det følger af retsplejelovens §§ 903 og
904, at det er nævningene (og eventuelt dommerne), der skal vurdere sagens
beviser. Retten tillod derimod, at psykologen kunne indkaldes som vidne under
domsforhandlingen med henblik på generelt at besvare spørgsmål om troværdigheden
af vidneforklaringer, herunder særligt børns forklaringer. Retten ville i øvrigt
først under domsforhandlingen tage stilling til, hvilke spørgsmål retten ville
tillade stillet til psykologen
I en utrykt afgørelse af 3. december 1999 (S-2557-99) afviste Østre Landsret en
anmodning fra forsvareren om at føre en universitetslektor i psykologi som
sagkyndigt vidne med henblik på fortolkning af de i sagen foreliggende
videoafhøringer. Retten henviste til, at forsvareren ikke havde oplyst
omstændigheder, der kunne begrunde, at der gennem en af forsvareren valgt
psykolog blev foretaget en konkret vurdering af de afgivne forklaringer.
Også i sagen, der er gengivet i UfR2000.2383Ø, afviste landsretten en anmodning
fra forsvareren om at føre en universitetslektor i psykologi – som ikke kendte
det pågældende barn – som sagkyndigt vidne under domsforhandlingen i sagen.
Landsretten henviste til, at begæringen om indkaldelse af psykologen som vidne
under domsforhandlingen ikke vedrørte et bevismiddel, men i det væsentlige måtte
antages at skulle angå en generel vurdering af bevisernes betydning, hvilket
tilkom retten.
Vestre Landsret har i en kendelse af 26. april 2001 (S-2383-00) (optrykt i
UfR2002.551H) afvist, at der kunne stilles spørgsmål til en psykolog, der havde
haft et terapeutisk forløb med to drenge, om hendes opfattelse af troværdigheden
af de oplysninger, som børnene var fremkommet med. Derimod fandt landsretten
ikke, at der var noget til hinder for, at psykologen kunne afgive forklaring om
det terapeutiske forløb og om de oplysninger, børnene havde givet under hendes
samtaler med dem. Samtidig fandt landsretten ikke grundlag for i medfør af
retsplejelovens § 877, stk. 3, at tillade, at der under domsforhandlingen kunne
ske dokumentation af en erklæring udfærdiget af psykologen, idet erklæringen
indeholdt psykologens vurdering af troværdigheden af de oplysninger, som de to
drenge havde givet hende. Landsretten fandt derimod ikke, at der var noget til
hinder for, at erklæringen kunne foreholdes psykologen under domsforhandlingen,
for så vidt angik spørgsmål om det terapeutiske forløb og spørgsmål om, hvad
børnene havde fortalt under samtalerne med hende.
Det må på denne baggrund antages, at afhøring under domsforhandlingen af
børnesagkyndige, psykologer, pædagoger, lærere eller andre børnesagkyndige i
givet fald vil blive begrænset til deres konkrete iagttagelser vedrørende
barnets adfærd, udtalelser m.v., der kan være af betydning for sagen.
Det må endvidere antages, at retterne vil afvise, at sådanne vidner afhøres om
spørgsmål, der henhører under rettens bevisvurdering i den konkrete sag, ligesom
en afhøring, der vedrører en professionel vurdering af troværdigheden af den
konkrete forklaring, der er afgivet af et barn under sagen, ikke vil blive
tilladt.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt domstolene i en konkret sag vil
tillade, at en børnesagkyndig indkaldes som sagkyndigt vidne under
domsforhandlingen med henblik på mere generelt at forklare om børns almindelige
udvikling og reaktionsmønstre, synes dette ikke at være helt afklaret i
retspraksis. ..."