Bekendtgørelse nr. 100 af 30. januar
2012 om
tilskud til retshjælpskontorer og
advokatvagter
I medfør af §
323, stk. 7, og § 324 i lov om
rettens pleje, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1063 af 17. november 2011,
fastsættes:
Tilskudsberettigede
retshjælpskontorer og advokatvagter
§ 1. Civilstyrelsen træffer
afgørelse om, hvorvidt et
retshjælpskontor kan godkendes som
tilskudsberettiget. Godkendelse
forudsætter, at retshjælpskontoret
opfylder følgende betingelser:
1) Retshjælpens vedtægter
skal være godkendt af
Civilstyrelsen.
2) Retshjælpen skal være
ledet af en fagligt kvalificeret
person.
3) Bistanden i den enkelte
sag skal som minimum have et omfang
svarende til retshjælp på trin 1.
4) Rådgivning på trin 1 må
ikke begrænses til visse
sagsområder.
5) Rådgivning udover trin 1
skal mindst omfatte de sagsområder,
der er omfattet af retshjælp ved
advokater på trin 2 og 3.
6) Rådgivningen skal som
minimum være åben for alle, der
opfylder de økonomiske betingelser
for retshjælp ved advokater på trin
2 og 3.
7) Retshjælpen skal ydes af
rådgivere, der er tilstrækkeligt
kvalificerede.
8) Rådgivningen skal være
vederlagsfri for klienten. Der kan
dog for rådgivning ud over trin 1
opkræves et honorar, som ikke
overstiger det beløb, der opkræves i
forbindelse med behandlingen af
forbrugersager i
Forbrugerklagenævnet.
9) Retshjælpen skal normalt
have åbent mindst én gang om ugen,
så vidt muligt både i nogle dagtimer
og i nogle aftentimer.
Stk. 2. Ved vurderingen af,
om et retshjælpskontor kan godkendes
som tilskudsberettiget, kan der
lægges vægt på omfanget af øvrige
retshjælpstilbud i det pågældende
geografiske område. Det kan herved
inddrages, om retshjælpskontoret
etableres i et område med sociale
og/eller integrationsmæssige
udfordringer.
§ 2. Civilstyrelsen træffer
afgørelse om, hvorvidt en
advokatvagt kan godkendes som
tilskudsberettiget. Godkendelse
forudsætter, at advokatvagten
opfylder følgende betingelser:
1) Advokatvagtens vedtægter
skal være godkendt af
Civilstyrelsen.
2) Rådgivningen må ikke
begrænses til visse sagsområder.
3) Bistanden i den enkelte
sag skal som minimum have et omfang
svarende til retshjælp på trin 1.
4) Rådgivningen skal være
åben for alle.
5) Rådgivningen skal ydes af
advokater eller advokatfuldmægtige,
der ikke modtager vederlag.
6) Rådgivningen skal være
vederlagsfri for klienten.
7) Advokatvagten skal normalt
have åbent mindst to gange om
måneden, så vidt muligt både i nogle
dagtimer og i nogle aftentimer.
Stk. 2. Ved vurderingen af,
om en advokatvagt kan godkendes som
tilskudsberettiget, kan der lægges
vægt på omfanget af øvrige
retshjælpstilbud i det pågældende
geografiske område. Det kan herved
inddrages, om advokatvagten
etableres i et område med sociale
og/eller integrationsmæssige
udfordringer.
Tilskuddets
beregning
§ 3. Tilskud til
retshjælpskontorer kan ydes som
basistilskud, aktivitetstilskud og
udligningstilskud. Tilskud til
advokatvagter kan ydes som
basistilskud og udligningstilskud.
Stk. 2. Den samlede
retshjælpspulje anvendes med 82,5 %
til basistilskud, 5 % til
aktivitetstilskud og maksimalt 12,5
% til udligningstilskud. Eventuelt
overskydende midler fra
udligningspuljen udbetales som
basistilskud.
§ 4. Der kan ydes
basistilskud til dækning af:
1) Rimelig leje af lokaler
eller anskaffelse af lokaler i
øvrigt.
2) Et rimeligt honorar til
lederen af institutionen og efter
omstændighederne til rådgiverne.
Honoraret skal som udgangspunkt
fastsættes på timebasis.
3) Rimelig løn til eventuelt
kontorpersonale.
4) Rimelige
kontorholdsudgifter og eventuelt
udgifter til uddannelse af
rådgivere.
5) Rimelige udgifter til
oplysningsvirksomhed.
Stk. 2. Der kan kun ydes
basistilskud til udgifter, der
afholdes i det pågældende finansår.
Stk. 3. Ved beregning af
basistilskuddet lægges der vægt på
institutionens budget for det
pågældende finansår sammenholdt med
regnskabet for det foregående
finansår.
Stk. 4. Der kan ved
beregningen af, hvad der udgør et
rimeligt driftstilskud, lægges vægt
på forholdet mellem størrelsen af
det ydede tilskud til institutionens
driftsudgifter og omfanget af den
ydede retshjælp i det foregående
finansår.
Stk. 5. Såfremt en
advokatvagt eller et
retshjælpskontor modtager tilskud
fra Justitsministeriet, som ikke er
omfattet af reglerne i denne
bekendtgørelse, fradrages dette
tilskud i de udgifter, der er
omfattet af stk. 1, før basistilskud
beregnes.
Stk. 6. Såfremt ansøgningerne
om basistilskud til dækning af
udgifter, der er omfattet af stk. 1,
overstiger 82,5 % af den samlede
retshjælpspulje, jf. § 3, stk. 2,
foretages en forholdsmæssig
reduktion af basistilskud til de
advokatvagter og retshjælpskontorer,
hvis tilskudsberettigede udgifter
overstiger 25.000 kr.
§ 5. Ved beregningen af
aktivitetstilskuddet lægges der vægt
på omfanget af den retshjælp,
retshjælpskontoret har ydet i det
foregående finansår. For så vidt
angår retshjælp ud over trin 1,
lægges der kun vægt på omfanget af
retshjælp til sager, der emnemæssigt
er omfattet af retshjælp ved
advokater på trin 2 og 3, og som er
ydet til personer, der opfylder de
økonomiske betingelser for retshjælp
ved advokater på trin 2 og 3.
Skønnet udøves på baggrund af
retshjælpskontorets årsberetninger.
§ 6. Udligningstilskud ydes
til advokatvagter og
retshjælpskontorer, der er godkendt
som tilskudsberettigede, jf. §§ 1-2,
såfremt den enkelte institutions
beregnede basistilskud for det
pågældende år er enten 10.000 kr.
eller 10 % lavere end summen af det
tildelte basistilskud og det
eventuelle udligningstilskud, den
pågældende institution modtog det
foregående år.
Stk. 2. Udligningstilskuddet
kan maksimalt udgøre differencen
mellem summen af det tildelte
basistilskud og det eventuelle
udligningstilskud, den pågældende
institution modtog det foregående
år, og institutionens beregnede
basistilskud efter § 4.
Stk. 3. Såfremt det samlede
udligningsbeløb, jf. stk. 1 og stk.
2, overstiger 12,5 % af den samlede
retshjælpspulje, jf. § 3, stk. 2,
foretages en forholdsmæssig
reduktion af udligningstilskud til
samtlige berettigede institutioner.
Vilkår
§ 7. Tilskud ydes på følgende
vilkår:
1) Ændringer i vedtægterne og
i institutionens forhold, der kan
have betydning for tilskuddet, skal
indberettes løbende til
Civilstyrelsen.
2) Civilstyrelsen skal have
adgang til at gennemse regnskaberne,
ligesom styrelsen skal have adgang
til i øvrigt at kræve oplysninger
fra institutionen, der kan have
betydning for, om institutionen er
berettiget til det ydede tilskud.
3) Institutionen skal
udarbejde et regnskab og en
årsberetning, der efter
regnskabsårets udløb indsendes til
Civilstyrelsen til godkendelse. Der
kan stilles krav om revision.
Civilstyrelsen kan stille krav om,
at årsberetningen skal indeholde
nærmere specificerede oplysninger om
antallet af henvendelser og
institutionens aktivitetsniveau i
øvrigt.
Forskellige
bestemmelser
§ 8. Ansøgning om tilskud
skal være Civilstyrelsen i hænde
inden den 1. marts i det pågældende
finansår. Med ansøgningen skal
vedlægges budget for det pågældende
finansår samt regnskab og
årsberetning for det foregående år.
Stk. 2. Civilstyrelsen
træffer afgørelse om tilskud inden
den 1. maj i det pågældende
finansår.
§ 9. Bekendtgørelsen træder i
kraft den 1. februar 2012.
Stk. 2. Bekendtgørelse nr.
1296 af 8. december 2006 om tilskud
til retshjælpskontorer og
advokatvagter ophæves.
Justitsministeriet, den 30.
januar 2012
Morten
Bødskov
/ Astrid
Mavrogenis