I § 11 i
737 af
25. juni 2014
blev der i lov
om social
service vedtaget følgende
ændring:
"1. Efter § 170 indsættes:
»§ 171. Byrettens afgørelse
kan ikke indbringes for
landsretten.
Procesbevillingsnævnet kan
dog give tilladelse til
anke, hvis sagen er af
principiel karakter, eller
særlige grunde i øvrigt
taler derfor. Ansøgning om
tilladelse skal indgives til
nævnet inden 4 uger efter
dommens afsigelse. Nævnet
kan dog undtagelsesvis
meddele tilladelse, hvis
ansøgning indgives senere,
men inden 1 år efter
afsigelsen."
I
bemærkningerne til
737 af
25. juni 2014 er
spørgsmålet om ophævelsen af
den almindelige adgang til
anke af byrettens afgørelser
til landsretten i sager om
anbringelse af børn uden for
hjemmet uden forældrenes
samtykke behandlet i punkt
2.2.2.5 som gengives i det
følgende:
"2.2.2.5.
Anke af
sager om tvangsanbringelse
mv.
2.2.2.5.1.
Gældende
ret
Afgørelser om anbringelse
uden for hjemmet af et barn
eller en ung uden samtykke
fra forældremyndighedens
indehaver træffes af børn og
unge-udvalget i kommunen.
Børn og unge-udvalget består
af 2 medlemmer valgt af og
blandt kommunalbestyrelsens
medlemmer, 2
pædagogisk-psykologisk
sagkyndige og 1 dommer, jf.
retssikkerhedslovens § 19.
Anbringelse kan efter § 58 i
lov om social service kun
foretages, hvis der er en
åbenbar risiko for, at
barnets eller den unges
sundhed eller udvikling
lider alvorlig skade på
grund af forhold af
forskellig art hos enten
forældrene eller barnet.
Efter § 72 i lov om social
service skal
forældremyndighedens
indehaver og den unge, der
er fyldt 12 år, tilbydes
gratis advokatbistand under
en sag om anbringelse uden
for hjemmet.
Børn og
unge-udvalgets afgørelse kan
indbringes for
Ankestyrelsen, jf. § 168 i
lov om social service.
Sagerne behandles i
Ankestyrelsen på et ankemøde.
Der deltager almindeligvis 5
personer i mødet: 2
beskikkede medlemmer
(”lægdommere”) og 2
ankechefer fra Ankestyrelsen
samt 1 lægekonsulent (f.eks.
en børnepsykiater) eller en
anden børnesagkyndig (f.eks.
en børnepsykolog), som ikke
har stemmeret ved
afgørelsen.
Inden der
træffes afgørelse i børn og
unge-udvalget eller
Ankestyrelsen, skal
indehaveren af
forældremyndigheden, barnet
eller den unge, advokaten og
en eventuel anden bisidder
have lejlighed til at udtale
sig over for børn og
unge-udvalget eller
Ankestyrelsen.
Ankestyrelsens afgørelse kan
kræves forelagt for retten,
jf. § 169 i lov om social
service. Efter § 170
tiltrædes byretten under
hovedforhandlingen af et
retsmedlem, der er sagkyndig
i børneforsorg, og et
retsmedlem, der er sagkyndig
i børne- eller
ungdomspsykiatri eller i
psykologi.
Byrettens
afgørelse i en sag om
tvangsanbringelse kan
herefter frit indbringes for
landsretten efter
retsplejelovens regler om
anke af civile sager.
Efter §
74 i lov om social service
træffer børn og
unge-udvalget en række andre
afgørelser efter lov om
social service. Disse sager
behandles på samme måde som
sager om tvangsanbringelse
med hensyn til
advokatbistand, lejlighed
til at udtale sig,
indbringelse for
Ankestyrelsen og adgang til
domstolsprøvelse.
2.2.2.5.2.
Udvalgets
overvejelser
Ved
domstolsreformen blev sager
om tvangsanbringelse af børn
og andre afgørelser efter
servicelovens § 74 henlagt
til byretten i 1. instans.
Tidligere blev sagerne
anlagt ved landsretten i 1.
instans og kunne kun ankes
til Højesteret med
Procesbevillingsnævnets
tilladelse. Der var således
forud for domstolsreformen
ikke fri adgang til appel.
Udvalget
finder, at det – i
forlængelse af udvalgets
overvejelser om at tilpasse
reglerne om adgangen til
appel – kan overvejes at
indføre en ordning, som
ligner den, der var gældende
for sager om
tvangsanbringelse mv. før
domstolsreformen, hvor
sagerne som anført blev
anlagt ved landsretten i 1.
instans, og anke kun kunne
ske med tilladelse fra
Procesbevillingsnævnet,
således at det kræver
tilladelse fra
Procesbevillingsnævnet at
anke byrettens domme om
tvangsanbringelse til
landsretten.
Betingelserne for at opnå en
sådan tilladelse bør i givet
fald være, at sagen er
principiel, eller at der i
øvrigt foreligger særlige
grunde.
Udvalget
peger i den forbindelse
nærmere på, at der i sager
om tvangsanbringelse
foretages behandling i to
administrative instanser,
hvor der medvirker
børnesagkyndige medlemmer,
ligesom der i børn- og
ungeudvalget medvirker en
dommer. Endvidere gælder det
for begge administrative
instanser, at indehaveren af
forældremyndigheden, barnet
eller den unge, advokaten og
en eventuel anden bisidder
har lejlighed til fremmøde
og til at udtale sig over
for børn- og ungeudvalget
eller Ankestyrelsen.
Dernæst
kan sagen indbringes for
byretten, som også tiltrædes
af børnesagkyndige
medlemmer.
Udvalget
er meget opmærksom på, at
sager om tvangsanbringelse
af børn er meget indgribende
for både barnet og
forældrene, og udvalget
finder det afgørende, at
sådanne sager behandles
grundigt i flere instanser,
og at der er adgang til
domstolsprøvelse af sådanne
sager. Landsretten ændrer
imidlertid meget sjældent
byrettens afgørelse i denne
type af sager.
Udvalget
peger desuden på, at en
sådan ordning i givet fald
også bør gælde de øvrige
sager, hvor børn- og
ungeudvalget træffer
afgørelse efter
servicelovens § 74, idet der
gælder de samme regler om
behandlingen af disse sager
i øvrigt.
2.2.2.5.3.
Lovforslagets udformning
2.2.2.5.3.1. Ved
domstolsreformen
gennemførtes det klare
udgangspunkt, at alle civile
sager skal anlægges ved
byretten i 1. instans. En
konsekvens heraf blev, at
bl.a. sager om
tvangsanbringelse også blev
henlagt til byretten i
første instans. Tidligere
blev sagerne anlagt ved
landsretten i 1. instans og
kunne kun ankes til
Højesteret med
Procesbevillingsnævnets
tilladelse.
Der var
således kun fri adgang til
domstolsprøvelse i én
instans, idet anke som nævnt
krævede tilladelse fra
Procesbevillingsnævnet. I
dag er der imidlertid, som
det fremgår, fri adgang til
domstolsprøvelse i to
instanser, hvilket betyder,
at sagerne kan behandles af
i alt fire instanser. En
behandling i fire instanser
vil altid – uanset at
sagerne behandles med den
fornødne hurtighed – betyde,
at sagerne får et længere
forløb.
Der er
derfor anledning til at
overveje, om muligheden for
frit at anke til landsretten
tilfører alle sager af denne
type væsentlig yderligere
værdi. Dette må navnlig
overvejes i lyset af, at det
af hensyn til barnets tarv
er meget afgørende, at
sagerne kan afgøres hurtigt,
så både barnet og
forældremyndighedsindehaveren
hurtigt kan få en afklaring
af situationen.
2.2.2.5.3.2. Det
foreslås på denne baggrund
og i overensstemmelse med
udvalgets overvejelser, at
anke fra byret til landsret
i sager om tvangsanbringelse
af børn fremover kun kan ske
med tilladelse fra
Procesbevillingsnævnet. Det
foreslås, at det samme skal
gælde øvrige sager, hvor
børn og unge-udvalget
træffer afgørelse efter
servicelovens § 74.
Betingelserne for at få
tilladelse vil efter
forslaget være, at sagen er
principiel, eller at særlige
grunde i øvrigt taler
derfor.
Vurderingen af, om der
foreligger særlige grunde
til at tillade anke, beror
på en meget konkret
vurdering af
omstændighederne i den
enkelte sag. Det indgår dog
i alle tilfælde i
vurderingen, om domfældelse
i sagen kan være sket med
urette.
Sager om
tvangsfjernelse vil efter
forslaget fortsat skulle
behandles i børn og
unge-udvalget, Ankestyrelsen
og byretten, hvilket i sig
selv sikrer, at eventuelle
fejl rettes op. For
yderligere at sikre dette,
er det præciseret i
bemærkningerne til den
foreslåede bestemmelse om
ankebegrænsning, at
betingelsen ”særlige grunde”
forudsættes at omfatte
tilfælde, hvor byrettens
afgørelse vurderes at være
(åbenbart) forkert, eller
hvor der i øvrigt er grund
til at tro, at afgørelsen
vil blive ændret af
landsretten.
Lovforslaget er således i
det væsentligste udformet i
overensstemmelse med
udvalgets lovudkast.
Det vil
efter Justitsministeriets
opfattelse være naturligt,
at der efter 3 år foretages
en evaluering af ordningen,
herunder af antallet af
ansøgninger til
Procesbevillingsnævnet,
antallet af tilladelser og
omgørelsesprocenten ved
landsretten, og i den
forbindelse overvejes, om
der i lyset af de praktiske
erfaringer er behov for en
justering af reglerne.
Justitsministeriet vil
derfor på baggrund af en
høring af de relevante
interessenter udarbejde en
redegørelse om erfaringerne,
når ordningen har været i
kraft i 3 år, og sende denne
til Folketinget.
Der
henvises til lovforslagets §
11 (forslag til § 171 i lov
om social service), og
bemærkningerne hertil."