Til nr. 2
og 3 (psykiatrilovens § 1,
stk. 2-4)
Tvangsdefinitionen
Det er et
grundlæggende princip i dansk
ret, at al behandling hviler på
frivillighed. Princippet hviler
på patientens
selvbestemmelsesret (autonomi)
og respekten for individets
værdighed og ukrænkelighed
(integritet).
Selvbestemmelsesretten gælder
som altovervejende hovedregel
for alle patienter, d.v.s. både
for patienter der lider af en
somatisk lidelse, og for
patienter der lider af en
psykiatrisk lidelse. Reglerne om
informeret samtykke i lov om
patienters retsstilling (pr.
1. januar 2007 – kapitel 5 i
sundhedsloven) gælder således
som udgangspunkt også for
psykiatriske patienter.
Det fremgår
af § 6 i lov om patienters
retsstilling (§ 15 i
sundhedsloven), at ingen
undersøgelse, behandling eller
pleje må indledes eller
fortsættes uden patientens
informerede samtykke, medmindre
andet følger af lov eller
bestemmelser fastsat i henhold
til lov eller af §§ 8–10 i lov
om patienters retsstilling
(§§ 17-19 i sundhedsloven).
Efter den
gældende bestemmelse i
psykiatrilovens § 1, stk. 2
, defineres anvendelse af tvang
som foranstaltninger, som
patienten modsætter sig. Det
antages, at en patients
passivitet over for anvendelsen
af en foranstaltning som
udgangspunkt sidestilles med
frivillighed.
I
forslaget til ny § 1, stk. 2
, fastsættes, at der ved tvang i
henhold til loven forstås
anvendelse af foranstaltninger,
for hvilke der ikke foreligger
et informeret samtykke, jf. kap.
5 i sundhedsloven. Hermed
bringes psykiatrilovens grænser
for, hvornår en given
foranstaltning er frivillig,
eller hvornår der modsat er tale
om tvang, i overensstemmelse med
samtykkereglerne i lov om
patienters retsstilling (pr. 1.
januar 2007 – sundhedsloven).
Der sker med
lovændringen ikke en ændring af
de materielle kriterier for
anvendelsen af de enkelte
tvangsforanstaltninger i henhold
til loven, men det sikres, at en
foranstaltning i forhold til en
patient, der ikke selv har
afgivet et informeret samtykke,
betragtes som en tvangsmæssig
foranstaltning, medmindre der
foreligger stedfortrædende
samtykke, jf. reglerne herom i
kapitel 5 i sundhedsloven. Der
henvises i den forbindelse til
punkt 6.1. i de almindelige
bemærkninger. Det sikres
endvidere, at de
retssikkerhedsgarantier i form
af beskikkelse af
patientrådgiver, klageadgang
m.v., der er fastsat i
psykiatriloven, dermed etableres
i situationer, hvor der ikke
foreligger et informeret
samtykke.
Spørgsmålet
om, hvorvidt, der foreligger et
gyldigt informeret samtykke,
herunder hvor klar en
meningstilkendegivelse skal
være, før end man kan sige, at
der foreligger et samtykke, skal
efter lovændringen fortolkes i
overensstemmelse med
samtykkereglerne i lov om
patienters retsstilling (kapitel
5 i sundhedsloven). Der henvises
i den forbindelse til punkt 6.1.
i de almindelige bemærkninger.
Et
udtrykkeligt samtykke
foreligger herefter, hvor der
eksplicit gives udtryk for, at
patienten er indforstået med den
pågældende behandling m.v. Det
kan foreligge skriftligt eller
mundtligt. Hovedreglen er, at et
mundtligt samtykke er
tilstrækkeligt.
Et
stiltiende samtykke
foreligger, hvor den enkeltes
signaler og opførsel må tolkes
således, at der foreligger et
samtykke på baggrund af den
givne information. Et stiltiende
samtykke vil alene opfylde
lovens krav, hvis det er
utvivlsomt, at patienten gennem
sin adfærd har tilkendegivet
enighed om behandlingsforslaget
m.v. eller dele heraf. Hvis der
er den mindste tvivl om,
hvorvidt patienten tilslutter
sig behandlingsforslaget, bør et
mundtligt samtykke indhentes.
Efter
lovændringen vil der stadig være
tale om frivillighed, hvis
patienten ved en korrekt
vejledning og information lader
sig overbevise eller blot
overtale til at medvirke,
hvorimod en patients passivitet
over for en foranstaltning ikke
udgør et tilstrækkeligt
informeret samtykke til at
iværksætte en foranstaltning på
et frivilligt grundlag. Det må i
disse situationer vurderes, om
kriterierne for en tvangsmæssig
etablering af den pågældende
foranstaltning er til stede,
eller om foranstaltningen evt.
kan iværksættes på grundlag af
et stedfortrædende samtykke.
Et legalt
informeret samtykke kan efter
forslaget til ny § 1, stk. 2,
hvile på patientens eget
samtykke. Et legalt informeret
samtykke kan endvidere i
tilfælde af patientens
inhabilitet hvile på et
stedfortrædende samtykke, jf.
reglerne herom i kapitel 5 i
sundhedsloven.
En patient,
der i henhold til reglerne i
kapitel 5 i sundhedsloven på
grund af inhabilitet ikke selv
kan give et informeret samtykke
til behandling m.v. på grund af
mindreårighed eller nedsat
psykisk funktionsevne, skal
inddrages mest muligt i
beslutningsprocessen, også selv
om der er legale repræsentanter,
d.v.s. forældremyndighedens
indehaver, værgen eller de
nærmeste pårørende, der er
bemyndiget til at varetage
patientens interesser gennem det
informerede samtykke, jf.
bemærkningerne til lov om
patienters retsstilling.
Det fremgår
af forslaget til ny § 1,
stk. 3 , at der for
patienter, der er under 15 år
eller varigt mangler evnen til
at give informeret samtykke,
ikke skal forsøges indhentet et
samtykke fra
forældremyndighedens indehaver,
værgen eller de nærmeste
pårørende, såfremt omgående
gennemførelse af en
foranstaltning i henhold til
psykiatriloven er nødvendig for
at afværge, at en patient
udsætter sig selv eller andre
for nærliggende fare for at lide
skade på legeme eller helbred
eller for at afværge, at
patienten øver hærværk af ikke
ubetydeligt omfang. Denne
undtagelse finder alene
anvendelse i de meget akutte
situationer, hvor omgående
intervention er påkrævet med
henblik på at afværge de i
bestemmelsen anførte følger, og
hvor det således ikke er muligt
at forsøge at indhente et
stedfortrædende samtykke inden
iværksættelsen af den pågældende
foranstaltning.
Forældremyndighedens indehaver,
værgen eller de nærmeste
pårørende skal efterfølgende
orienteres om den iværksatte
foranstaltning.
Ovenstående
bestemmelse skal for så vidt
angår patienter under 15 år ses
i lyset af bestemmelsen i
sundhedslovens § 17, stk. 1,
hvorefter en patient, der er
fyldt 15 år, selv kan give
informeret samtykke til
behandling. Forældremyndighedens
indehaver skal efter
bestemmelsen i sundhedslovens
§ 17, stk. 1, tillige have
information og inddrages i den
mindreåriges stillingtagen.
Det følger af
sundhedslovens § 17, stk. 2, at
såfremt en sundhedsperson efter
individuel vurdering skønner, at
en patient, der er imellem 15 og
18 år, ikke selv er i stand til
at forstå konsekvenserne af sin
stillingtagen, kan
forældremyndighedens indehaver
give informeret samtykke. Med
forslaget til ny § 1, stk. 4,
sikres, at bestemmelsen i stk. 3
også finder anvendelse for denne
patientgruppe, d.v.s., at der
for disse patienter, såfremt
betingelserne i § 1, stk. 3, er
opfyldt, ikke skal forsøges
indhentet et stedfortrædende
samtykke, før den pågældende
foranstaltning iværksættes.
For de børn
og unge, der er omfattet af
bestemmelserne i § 1, stk. 3 og
4, og hvor en omgående
gennemførelse af en
foranstaltning i henhold til
loven har været nødvendig, skal
forældremyndighedens indehaver
naturligvis efterfølgende
informeres om den iværksatte
foranstaltning, herunder
baggrunden for, at det var
nødvendigt at iværksætte den
pågældende foranstaltning m.v.
»Sundhedspersoner« defineres i
§ 4 i lov om patienters
retsstilling (fra 1. januar 2007
– sundhedsloven), som personer,
der er autoriseret i henhold til
særlig lovgivning til at
varetage sundhedsfaglige
opgaver, som f.eks. læger og
sygeplejersker eller personer,
der handler på disses ansvar.
Det fremgår
specifikt af de materielle
hjemmelsbestemmelser vedrørende
de enkelte
tvangsforanstaltninger i
psykiatriloven, hvilke
sundhedspersoner, der kan
beslutte, at de pågældende
foranstaltninger skal
iværksættes, f.eks. af § 15, at
en beslutning om tvangsfiksering
skal træffes af en læge (i
særligt hastende tilfælde kan
sygeplejepersonalet på egen hånd
beslutte at fiksere en patient –
lægen skal straks tilkaldes og
træffe afgørelse vedrørende
tvangsfiksering med bælte).
Alene de sundhedspersoner, der
efter de materielle regler i
psykiatriloven kan træffe
beslutning om iværksættelse af
den pågældende type af
foranstaltning, jf. f.eks.
ovenfor vedrørende
tvangsfiksering, kan med hjemmel
i forslaget til ny § 1, stk. 3
og 4, beslutte, at
foranstaltningen kan iværksættes
omgående, d.v.s. uden
forudgående informeret samtykke
fra forældremyndighedens
indehaver.
De materielle
kriterier for anvendelsen af de
enkelte tvangsforanstaltninger
overfor børn og unge ændres ikke
med lovforslaget, jf.
bemærkningerne ovenfor om
ændring af tvangsdefinitionen.
Det skal
bemærkes, at den foreslåede
ændrede tvangsdefinition
formentlig vil medføre en
stigning i antallet af
registrerede tvangstilfælde i
Sundhedsstyrelsens årlige
tvangsstatistik, idet visse
situationer, som i dag vil blive
karakteriseret som frivillige, i
fremtiden vil optræde i
statistikken som et
tvangsindgreb.