U.2008.1208H
H.D. 20. februar 2008 i sag 338/2006 (1. afd.)
M (adv. Keld Parsberg, Kbh., e.o.)
og F (adv. Per Andreasen, Glostrup, e.o.) mod Ankestyrelsen (Km.adv.
v/adv. Benedicte Galbo, Kbh.).
Østre Landsrets dom 2.
december 2005 (4. afd.)
(Rosenløv, Birte Lynæs, Anne
Horstmann (kst.) samt cand.psych. Rikke Schwartz og forstander Claus
Jørgen Hegelund som sagkyndige i medfør af lov om social service §
125, stk. 1).
Den 4. august 2005 tiltrådte
sagsøgte, Ankestyrelsen, at børn og unge-udvalget i Næstved Kommune
den 23. maj 2005 havde truffet beslutning om anbringelse uden for
hjemmet af sagsøgerens børn, A, der er født den - - -, og B, der er
født den - - -.
M har i medfør af lov om social
service § 124 indbragt denne afgørelse for landsretten.
Ankestyrelsen sendte ved brev af 9.
august 2005 afgørelsen af 4. august 2005 til sagsøgeren og har som
begrundelse for afgørelsen anført følgende:
»Ankestyrelsen finder, at der ikke
er grundlag for at erklære Børn og unge-udvalgets afgørelse ugyldig
på grund af mangler med handleplanen. Begrundelsen for
Ankestyrelsens afgørelse er, at den handleplan, der ligger til grund
for A og B's anbringelse, opfylder de indholdsmæssige krav i
servicelovens § 58a. Der er således angivet formålet med
anbringelsen, anbringelsens forventede varighed, beskrivelse af
tilbud til Dem om egen udvikling og plan for opretholdelse af
kontakten mellem Dem og Deres børn i forbindelse med, at A og B
opholder sig uden for hjemmet.
Ankestyrelsen tiltræder herefter
Børn og unge-udvalgets afgørelse om, at Deres søn A og Deres datter
B skal være anbragt uden for hjemmet uden Deres samtykke, herunder
genbehandlingsfristen.
Ved afgørelsen om anbringelse er
det således Ankestyrelsens opfattelse, at der på grund af
utilstrækkelig omsorg for og behandling af Deres børn samt adfærds-
og tilpasningsproblemer hos dem begge er åbenbar risiko for, at A's
og B's sundhed og udvikling lider alvorlig skade ved fortsat ophold
hos Dem, jf. servicelovens § 42, stk. 1, 1. punktum, nr. 1 og nr. 4,
jf. 2. punktum.
Ankestyrelsen har således tillige
fundet grundlag for at anvende servicelovens § 42, stk. 1, 1.
punktum, nr. 4.
Ankestyrelsen har lagt vægt på
beskrivelserne af Dem, således som de fremgår af
undersøgelsesresultatet af 8. april 2005 fra T ved
familiekonsulenterne C og D og cand.psych. E. Det fremgår bl.a., at
samspillet mellem Dem og Deres børn var præget af udtalte
dysfunktioner, at Deres indsigt i og forståelse for børnenes behov
primært var styret af Deres egne og umiddelbare impulser og lyster,
og at De ikke evnede at trøste børnene eller at drage den relevante
og mest basale omsorg for dem - herunder også helt grundlæggende
fysiske og hygiejnemæssige hensyn. Ankestyrelsen vurderer på denne
baggrund, at De ikke har de fornødne personlige ressourcer til at
varetage den daglige omsorg for og stimulering af Deres børn og tage
vare på børnenes særlige behov og dermed sikre dem en tryg og
forudsigelig hverdag med en stabil voksenkontakt.
Ankestyrelsen har endvidere lagt
vægt på, at såvel A som B begge fremtræder som behandlingskrævende
børn med en tilknytningsforstyrrelse og med sociale og
følelsesmæssige vanskeligheder, der har påvirket deres kognitive
funktion, der ikke er alderssvarende. Såvel A som B har stor brug
for forudsigelighed og trygge stabile voksenrammer. Ankestyrelsen
har ved denne vurdering særligt lagt vægt på de psykologiske
undersøgelser af børnene fra april 2005 ved cand.psych. E fra
Familietjenesten T.
Efter Ankestyrelsens opfattelse er
der således begrundet formodning for, at problemerne ikke kan løses
i hjemmet heller ikke med støtteforanstaltninger.
Sagen skal således tages op til
fornyet behandling i Børn og unge-udvalget senest inden 1 år fra
Ankestyrelsens afgørelse, eller såfremt afgørelsen indbringes for
landsretten, senest inden 1 år fra en eventuel landsretsdom, jf.
servicelovens § 43, stk. 1, jf. § 43, stk. 3, 1. pkt.«
Børnene er anbragt på institutionen
- - -.
M's beskikkede advokat har nedlagt
påstand om, at Ankestyrelsens afgørelse ophæves, og at børnene
hjemgives, subsidiært at genbehandlingsfristen nedsættes.
Ankestyrelsen har påstået
afgørelsen stadfæstet.
Sagen er blevet gennemgået på
grundlag af sagsfremstillingen i Ankestyrelsens afgørelse og en af
Kammeradvokaten udarbejdet supplerende redegørelse.
Der er afgivet forklaring af M, der
har forklaret blandt andet, at hun stadig bor på kvindehjem. Det er
meningen, at der inden for 6 måneder skal findes en ny bopæl til
hende. Indtil da kan hun blive boende og i givet fald også med
børnene. Kvindehjemmet har en børnehave. For tiden har hun fået
arbejde i et rengøringsfirma fra kl. 07.00 om morgenen. Hun har ikke
faste tider. Hun ser stadig børnene en gang ugentlig på
institutionen, hvor de bor. Der har været tale om udvidelse af
samværet med børnene. Hun mener dog ikke at kunne overkomme
yderligere samvær. Hun har fri hver torsdag fra sit arbejde, for at
kunne se børnene. Hun mener nu, at hun kan overkomme at have børnene
hjemme. Der er stadig venner, der vil hjælpe hende med børnene. Hun
har også mulighed for at være på kvindecenteret og have børnene hos
sig, men er villig til at modtage hjælp fra Københavns Kommune.
Efter at børnene er blevet anbragt på langtidsafdelingen, har de
fået det dårligere.
Landsrettens begrundelse og
resultat:
Indholdet af og gennemførelsen af
handleplaner for de to børn er ikke genstand for landsrettens
prøvelse efter retsplejelovens § 43 a.
Landsretten kan tiltræde, at der på
grund af utilstrækkelig omsorg for og behandling af børnene samt
adfærds- og tilpasningsproblemer hos sagsøgeren er åbenbar risiko
for, at børnenes sundhed og udvikling lider alvorlig skade ved
fortsat ophold hos M, jf. servicelovens § 42, stk. 1, 1. pkt., nr. 1
og 4, jf. 2. pkt.
Endvidere tiltrædes det, at der er
begrundet formodning om, at problemerne ikke kan løses i hjemmet
heller ikke med støtteforanstaltninger.
Landsretten finder ikke grundlag
for at ændre fristen for genbehandling.
Herefter stadfæstes Ankestyrelsens
afgørelse i det hele.
- - -
Sagens omkostninger ophæves.
Højesterets dom.
I tidligere instans er afsagt dom
af Østre Landsrets 4. afdeling den 2. december 2005.
I pådømmelsen har deltaget fem
dommere: Peter Blok, Asbjørn Jensen, Jytte Scharling, Poul Dahl
Jensen og Vibeke Rønne.
Sagen er behandlet skriftligt, jf.
retsplejelovens § 387.
Påstande
Appellanten M har nedlagt påstand
om ophævelse af indstævnte, Ankestyrelsens, afgørelse af 4. august
2005.
Ankestyrelsen har påstået
stadfæstelse.
F, der er far til A og B, har efter
landsrettens dom på ny fået del i forældremyndigheden over børnene.
Han har ikke ønsket at gøre brug af sine partsbeføjelser.
Anbringender
M har anført, at Højesterets
afgørelse ikke vil have nogen umiddelbar konsekvens for A og B, selv
om hun måtte få medhold i sin påstand, da Næstved Kommunes børn og
unge-udvalg den 26. juni 2006 har genbehandlet sagen. For Højesteret
er sagen herefter begrænset til at angå mangler ved de handleplaner,
der blev udarbejdet til brug for børn og unge-udvalgets afgørelse af
23. maj 2005, herunder manglernes betydning for gyldigheden af
Ankestyrelsens afgørelse af 4. august 2005.
M har anført, at en handleplan er
en del af grundlaget for de sociale myndigheders afgørelse
vedrørende tvangsfjernelse af børn. Domstolenes prøvelsesret
omfatter såvel de formelle som de materielle krav til handleplaner,
jf. den dagældende servicelovs § 58 a, herunder om
socialforvaltningen er i stand til at realisere de tiltag vedrørende
barnets anbringelse, som handleplanen angiver. I det foreliggende
tilfælde er planerne ikke udarbejdet konkret til familien og
indeholder blot generelle standardbemærkninger, som erfaringsmæssigt
fører til tvangsfjernelse af børn. Planerne er reelt indholdsløse,
idet der mangler angivelse af, hvor familieplejen tænkes etableret,
og idet det efterfølgende forløb, hvor børnene i næsten et år
anbringes på en institution i en anden kommune, har vist, at
handleplanerne ikke gengav socialforvaltningens virkelige planer og
ikke lod sig realisere. Endvidere mangler der angivelse af, hvilke
former for støtte der selvstændigt skal iværksættes over for
familien under anbringelsen af børnene uden for hjemmet og efter
anbringelsens ophør. Da handleplanerne således er behæftet med
grundlæggende og alvorlige mangler, skal Ankestyrelsens afgørelse
tilsidesættes som ugyldig.
Ankestyrelsen har anført, at
handleplanerne opfylder de krav, der blev stillet i den dagældende
bestemmelse i § 58 a, stk. 8. En handleplan skal således ikke
indeholde oplysninger om, hvor barnet konkret skal anbringes, og
kommunens valg af anbringelsesform og -sted kan ikke prøves af børn
og unge-udvalget og Ankestyrelsen. Handleplanerne indeholder
angivelse af, at M bør ydes støtte efter den dagældende servicelovs
§ 40 a samt have tilbud om yderligere undersøgelse af, hvorledes
hjælp til egen udvikling kan ydes. Anbringelsen af A og B uden for
hjemmet forventedes at vare en årrække, og på tidspunktet for
udarbejdelse af handleplanerne var det ikke muligt at angive, hvilke
støtteforanstaltninger der skulle iværksættes efter en eventuel
hjemgivelse. Det ligger uden for Ankestyrelsens kompetence at
foretage en prøvelse af handleplanernes materielle indhold, herunder
om de lader sig realisere. Under alle omstændigheder led de
foreliggende handleplaner ikke af væsentlige fejl eller mangler,
hvorfor der ikke er grundlag for at tilsidesætte Ankestyrelsens
afgørelse som ugyldig.
Supplerende sagsfremstilling
På tidspunktet for børn og
unge-udvalgets afgørelse af 23. maj 2005 havde § 58 a, stk. 5 og 8,
i lov om social service (lovbekendtgørelse nr. 280 af 5. april 2005)
følgende ordlyd:
»Stk. 5. Inden der træffes
afgørelse om at anbringe et barn eller en ung uden for hjemmet, jf.
§ 40, stk. 2, nr. 11, og § 42, skal der udarbejdes en handleplan.
Kan anbringelsen ikke afvente udarbejdelsen af en handleplan, er en
kortfattet angivelse af formålet med anbringelsen tilstrækkelig. Det
påhviler da kommunen snarest muligt at opstille en handleplan.
. . .
Stk. 8. En handleplan skal
angive formålet med indsatsen, og hvilken indsats der er nødvendig
for at opnå formålet. Handleplanen skal under hensyn til dette
formål tillige angive indsatsens forventede varighed og særlige
forhold vedrørende barnet eller den unge, herunder behandling,
uddannelse m.v. I sager om anbringelse uden for hjemmet, jf. stk. 5,
skal handleplanen endvidere angive, hvilke former for støtte der
selvstændigt skal iværksættes over for familien i forbindelse med,
at barnet eller den unge opholder sig uden for hjemmet, og i tiden
efter barnets eller den unges hjemgivelse.«
I Næstved Kommunes handleplan af 4.
maj 2005 vedrørende A er anført:
»FORMÅL MED FORANSTALTNINGEN:
At sikre A's sundhed og
udvikling ved at give ham omsorg i faste rammer med tydelig struktur
og forudsigelighed i hverdagen samt støtte i hans generelle
udvikling og hans følelsesmæssige udvikling i særdeleshed.
Hvilken art foranstaltning
iværksættes:
(Navn, adr., tlf.)
Anbringelse udenfor hjemmet i
familiepleje
. . .
Iværksættelsesdato: snarest muligt
. . .
1. Baggrund for påtænkt
foranstaltning, herunder beskrivelse af problemer / ressourcer, som
undersøgelsen har vist.
På baggrund af stigende bekymring
for A's sundhed og udvikling samt usikkerhed ift. omfanget af M's
forældreressourcer er der foretaget et 3 mdrds. terapeutisk
behandlingsforløb.
Undersøgelsen konkluderer at M's
egne følelsesmæssige vanskeligheder og umodenhed er af en sådan
karakter og omfang, at det ikke skønnes muligt inden for et relevant
tidsmæssigt perspektiv, at støtte eller træne M i fornødent i
forhold til forældrerollen. A beskrives som urolig med store
koncentrationsvanskeligheder og en kontaktform der er bekymrende.
Samtidig beskrives det at A har svært ved at give udtryk for egne
følelser og behov.
Det vurderes at han dagligt
udsættes for massivt omsorgssvigt.
M forstår ikke bekymringen for sine
børn.
2. Overvejede alternativer til
aktuel foranstaltning, herunder årsag til at disse foranstaltninger
ikke vælges.
Der er overvejet yderlig massiv
støtte og indsats i hjemmet, men vurderet at der ikke kan ydes
tilstrækkelig støtte i hjemmet til at sikre at A's sundhed og
udvikling.
3. Andre former for støtte i
forhold til barnet (supplerende foranstaltninger), incl.
beskrivelse af de opgaver, som forældre / den unge eller
samarbejdspartnere har påtaget sig at udføre.
4. Påtænkte / iværksatte
foranstaltninger i forhold til forældre og/eller forudsætninger som
forældre skal opfylde for at formålet med foranstaltningen kan
opnås. Anfør de opgaver, eventuelle samarbejdspartnere har påtaget
sig at udføre.
M er tilbudt støtte iht. SEL § 40A.
M er blevet tilbudt yderlig
undersøgelse for vurdering af hjælp til sin egen udvikling, hvilket
hun dog har afslået.
5. Plan for opretholdelse af
kontakten mellem forældre og barn (hvis anbringelse udenfor hjem).
Anfør aftalepartnere i forhold til forældrene.
Samvær med mor en gang ugentlig,
men samværet vil løbende blive revideret ift. A's behov.
6. Forventet varighed af
foranstaltningen.
Anbringelsen forventes at vare i
flere år, men revideres løbende.
7. Eventuelle supplerende
bemærkninger fra forældre / barn vedrørende foranstaltningen.«
Næstved Kommunes handleplan af 4.
maj 2005 vedrørende B har i det væsentlige et tilsvarende indhold.
Børn og unge-udvalget i Næstved
Kommune traf den 26. juni 2006 beslutning om, at A og B fortsat skal
være anbragt uden for hjemmet. Denne afgørelse er stadfæstet af
Ankestyrelsen den 12. september 2006. Ankestyrelsens afgørelse er
indbragt for landsretten.
Højesterets begrundelse og
resultat
De handleplaner, som blev
udarbejdet forud for børn og unge-udvalgets beslutning den 23. maj
2005 om anbringelse af A og B uden for hjemmet, er i det væsentlige
i overensstemmelse med forskrifterne i den dagældende § 58 a, stk.
8, i lov om social service og lider ikke af mangler af en sådan
karakter, at børn og unge-udvalgets og Ankestyrelsens afgørelser kan
anses for ugyldige.
Højesteret stadfæster herefter
dommen.
Thi kendes for ret:
Landsrettens dom stadfæstes.
Sagsomkostningerne for
Højesteret ophæves.
|